Rijtest: Volkswagen Golf VI

Auteur: , 104 Reacties

De nieuwe Volkswagen Golf is een belangrijke auto voor het Duitse merk. Ik mocht twee daagjes naar IJsland om er in te rijden.

IJsland? Ja, dat leek mij (en Volkswagen ook) wel een leuke bestemming. Zelf ga je er niet snel op vakantie, maar toch wil je er wel graag een keertje kijken. Of niet? Daarnaast was het sowieso lang geleden dat ik mee ben gegaan op zo’n snoepreis voor “journalisten”. De laatste keer was met de Audi A4, vorig jaar oktober in Sardinië. Tijd om m’n koffer weer eens te pakken.

De hoofdstad van IJsland is Reykjavik, dat is ’s werelds meest noordelijke hoofdstad en tevens de landingslokatie van ons vliegtuig. Er wonen slechts 300.000 mensen in IJsland, waarvan ongeveer de helft in Reykjavik woont. Deze mensen hebben het wonderbaarlijk goed voor elkaar, ze behoren namelijk tot de “happiest people on earth“!

Waaaaarheeeen leidt de weg?

Het land is hoofdzakelijk opgebouwd uit vulkanisch materiaal en is bekend vanwege de geisers en thermale baden. De geasfalteerde wegen op IJsland zijn van perfecte kwaliteit, er zijn echter ook vele wegen die niet geasfalteerd zijn (daarom rijden ze er allemaal met enorme 4×4’s). De maximum-snelheid is 90 km/u en dat was jammer. Helaas voor de lokale pliesie was het voor mij niet mogelijk om me aan die snelheid te houden, de auto moet immers een beetje getest worden.

Maar goed, terug naar de Golf. Verwacht geen diepgaande rijtest van mij, auto’s zijn immers emotie (vooral op autoblog). Een Volkswagen Golf is dan niet het eerste waar je aan denkt als autoliefhebber. Toch kiezen opvallend veel mensen nog steeds voor een Golf. Ook in mijn vriendenkring zijn er wel een paar Golfjes te tellen. Het zijn dan vooral starters die een Golf bijvoorbeeld als eerste leaseauto kiezen.

In de loop der jaren zijn er steeds meer varianten van de Golf gekomen, met als laatste toevoeging de Golf Plus. Deze Plus-versie wordt overigens niet veel geleased, hij wordt juist prive gekocht (door ouderen?). Nog wat meer statistieken? Er worden per dag gemiddeld 2100 units van de Golf verkocht! Na 34 jaar van Golfjes staat de verkoopteller inmiddels op meer dan 26 miljoen exemplaren. Reden genoeg voor Volkswagen om weer met een nieuw model te komen.

Volkswagen Golf VI
In dat eenpersoons huisje sliep de gehele Volkswagen crew, echt waar…

De nieuwe Golf valt subtiel op door het frisse en modernere uiterlijk, het is echter duidelijk dat het minimale wijzigingen betreft. De designers van VW hebben waarschijnlijk weinig vrijheid gekregen, de klassieke Golf moet natuurlijk wel herkenbaar blijven. Alleen als je de vorige versie en de nieuwe Golf naast elkaar parkeert zie je de verschillen. Vooral de “heupen” vallen dan op, welke doen denken aan de nieuwe Scirocco.

Verantwoordelijk voor het design is het team van Walter de’Silva, Klaus Bischoff en Flavio Manzoni (creatief leider van het Volkswagen-concern). Zij maakten een mixje met de oergenen uit de Golf-reeks en gaven er volgens eigen zeggen een nieuwe interpretatie aan. Wel jammer dat die interpretatie niet zo verrassend is, waarbij een vergelijking met de Porsche 911 voor de hand ligt. Je wilt als automerk namelijk niet teveel risico lopen met je verkooptopper. Volkswagen liet desondanks weten dat alle carrosseriedelen opnieuw zijn vormgegeven!

Voor de compacte klasse heeft de nieuwe Golf een overvolle toolkit. Denk aan regensensoren, park assist, mistlampen met bochtverlichting, adaptive cruise control, dynamic drive control, 7-traps DSG, een intelligenter ESP-systeem, verbeterde crashbestendigheid, zeven airbags inclusief een knieairbag, antiwhiplash hoofdsteunen (WOKS), gordelsensoren op de achterste zitplaatsen, dagrijverlichting, achtercamera’s en een adaptief chassis. Het gloednieuwe ACC (adaptive cruise control) wordt overigens voor het eerst aangeboden in een model uit het Golf-segment. De auto zal tijdens cruise control automatisch afstand houden van eventuele voorgangers, kan dus redelijk handig zijn in de oer-Hollandse file.

In de huidige co2-geörienteerde tijden is de nieuwe Golf uiteraard zuiniger dan zijn voorganger, volgend jaar komt er echter nog een zuiniger model; de Golf BlueMotion. En er komt natuurlijk ook nog een lekker onzuinig model, op de autoshow van Parijs zal namelijk de GTI worden getoond. Daarna is het alleen nog wachten op een eventuele R-versie.

Enfin, op de Nederlandse snelweg/file zal de auto niet opvallen en is/blijft het een beetje een grijze muis. Ik vind ‘em dan ook niet mooi, maar met de hoge restwaarde en de betrouwbaarheid van Volkswagen is de nieuwe Golf natuurlijk een goede keus. Nog belangrijker, qua rij-eigenschappen is er wat mij betreft niks op aan te merken.

De Volkswagen Golf VI staat vanaf 23 oktober bij de dealer, op 6 oktober worden de prijzen bekend gemaakt. Mocht je nog een filmpje willen kijken van de nieuwe Golf, check deze (vanuit de heli) en deze (compilatie). Een bonusfilmpje met beelden uit IJsland staat hier.



104 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Geslaagder dan de Golf 5, vind ik.
gaat er nog een dikke rijtest met de nieuwe GTI of R32 volgen? :D
edit: laten we gewoon wachten totdat daar iets over bekend is
Leuke tekst en toch fijn dat je hem mocht testen. Lijkt mij persoonlijk erg leuk IJsland, de Golf daarin tegen lijkt meer op een facelift dan een nieuw model.
De nieuwe golf vind ik persoonlijk een tegenvaller, elke generatie wordt de gehele VW-modellijn groter/ zwaarder/lomper (Lelijker in het geval van de Golf) en moet VW een nieuw klein modelletje introduceren…
Welk eenpersoonshuisje? Bedoel je die oranje pixelbrij op dat foto’tje? Als je me had verteld dat het een voor IJsland unieke oranje meerkoet was had ik je ook geloofd.

Anyway, leuk geschreven alleen weet ik nu meer over IJsland dan over de Golf VI. ;) Zal ‘m eens goed bekijken als ik ‘m zie rijden, maar eigenlijk is dit natuurlijk maar een voorproefje op de nieuwe Scirocco! :)
FERRARI_POWER
kvind hem te braaf van achter …
Geen vlamfilm? geen uitgebreide rijtest? Daarvoor hebben ze toch geen 2 dagen cadeau gedaan? ;) :P
Neerlands nieuwe jutenbak… meer kan ik er niet over kwijt… :P
Extreem saaie auto en deze “nieuwe” is werkelijk een aanfluiting voor Da Silva en team….. Invloed van Porsche? Als we de 911 15 jaar met hetzelfde ontwerp kunnen slijten dan moet dat met de Golf ook wel kunnen, dus we doen gewoon bijna niets…. wel zo makkelijk, wel zo goedkoop.

Ik heb twee keer in een Golf V gereden…. beide keren was er weinig dat me positief verraste en een paar dingen die me niet aanstonden. Ondanks hoge restwaarde en een redelijke betrouwbaarheid zou ik toch echt m’n centen uitgeven aan één van de leukere, mooiere, luxere concurrenten.
Als je werkelijk geen greintje om auto’s geeft en geen fantasie hebt dan is deze voor jou. Veel plezier ermee :roll:
Jan-Jaap-Karel-Kees
@ dekster:
Bij welk merk is dat niet t geval…
Elke nieuwe model wordt: groter, lomper, zwaarder, duurder…
Ik denk dat de R32 versie van de Golf6 érg geslaagd zal worden!
Hoge restwaarde? Ik heb daar echt mijn vraagtekens bij als je kijkt voor hoeveel een Golf V op dit moment te koop staat. Om over inruil nog niet te spreken.
en tot 2004 was elke Golf echt een nieuwe, maar dit is gewoon een
facelift. Punt.
doodsaai, totaal overpriced en nog eens lekker compleet onderstuurd zoals gewoonlijk ;)
op andere reviews worden die dingen als negatief aangehaald, maar hier wordt uiteraard een VW Golf de hemel ingeprezen.

zegt genoeg
”De auto zal tijdens cruise control automatisch afstand houden van eventuele voorgangers, kan dus redelijk handig zijn in de oer-Hollandse file”.

Juist niet.. In Nederland gooit iedereen hem er tussen als die automatische gatenlater zoveel afstand houdt..
Gemengde gevoelens hier, ik vind de neus erg geslaagd en hij staat weer mooi ‘vierkant’ op de wielen zoals dat hoort bij een Golf, maar die achterkant en dan vooral die enorme achterlichtunits… (Ongewijzigd overgenomen van de Touareg? Zal wel niet maar zo lijkt het wel). Het interieur is zoals bij iedere Volkswagen het best te vergelijken met een betonblok: erg solide maar deprimerend saai.
Zet ‘ie nou trouwens werkelijk de nieuwe maatstaf in zijn klasse wat betreft geluid (of liever gezegd, de afwezigheid hiervan)?
Fijn dat het op IJsland was, als je dat niet had gehad was de rijtest het ultieme slaapmiddel geweest. Megazaai…..
Tja opgewarmd onderstel van de vorige Golf, een beetje ingrijpende facelift en een nieuw interieurtje en flink wat nieuwe electronische meuk om het nog wat te laten lijken…. Feit is… de Golf 6 is een cashcow van het zuiverste water…. zo laag mogelijke kosten en door wat aanpassingen de levenduur zo lang mogelijk rekken.

Het rijdt niet slecht maar tegen een Focus was de oude Golf al geen partij, met een aantal nieuwe spelers op de markt die veel leuker zijn om in te rijden zou het martkaandeel klappen moeten krijgen…. Maar ja…. helaas is het percentage mensen dat maf is van auto’s aanzienlijk kleiner dan de risico mijdende grijze muizen. Dus het zal wel een hit worden…

(waarom zie ik beelden voor me van mensen die zich van een brug af werpen omdat ze het niet meer zien zitten terwijl ik dat schrijf? ;) )
@W0o0dy: Vlak na de introductie van de Golf V heeft een VW topman al aangegeven dat de VI op hetzelfde platform zou staan. Tevens zei hij toen dat de golf weer spannend moest worden om zo meer mensen aan te spreken.

Mijn inziens een verkeerde gedachte, de kracht van de golf is juist de ‘saaiheid’.
Op de spannende Seat Leon of Bravo raak je (lees: ik) sneller uitgekeken dan een ‘saaie’ Golf. De Golf VI is gelukkig niet te spannend/extravagant gemaakt.

Daarbij is inruilwaarde voor veel mensen erg belangrijk…
Ik haat golfjes.
Super burgertruttige saaie doorsnee grafkistjes met wielen zijn het… :roll:
Dit zegt weer veel over de bestuurders. ;)
@ mx5: precies!

DE ideale auto voor de gemiddelde Nederlander dus…
In een rijtest/review verwacht ik een mening over een bepaalde auto. Iedereen heeft een eigen mening over auto’s, maar in een rijtest wordt (door mij iig) verwacht dat de schrijver een duidelijk mening over een auto geeft, en natuurlijk ook een verklaring voor die mening. Dit is niet te lezen in bovenstaande, het is meer een beschouwing over de Golf IV in z’n algemeen, ook leuk, maar noem het dan geen rijtest…
heb je die films met je mobiel opgenomen?
Ik vond de Golf V wel een vooruitgang tov. de nummer 4. Helaas is dit weer een achteruitgang. Ik vind ‘m nu al saai. En hij moet nog in NL geintroduceerd worden.
Niet bepaald spraakmakende auto.
Wanneer komt er de R36 model?
@Jeroen: ik vraag me na het lezen ook nog steeds af hoe deze auto rijdt…
tuurlijk jongens .. 26 miljoen autokopers zijn er vol ingetrapt ..
ga toch niet zo katten op een auto die geen aantrekkingskracht heeft op jou ..
er zijn 100den alternatieven .. but 26.000.000 people can,t be wrong ..
Over deze auto valt ook geen leuk filmpje te maken of om er iets opbouwends over te schrijven!
Maar het positieve is wel dat ik alleen maar meer naar USA cars verlang! :)
Kijk bv naar de vergelijking 911- Corvette, wat een lef hebben die GM designers elke 10 jaar gehad sinds zijn ontstaan om hem steeds maar weer te veranderen, ondanks dat er ook verkooptoppers bijzaten en dat ze waarschijnlijk ook in de rats zaten of het het vorige model zou kunnen evenaren/voorbij streven!
Maar daardoor hebben we nu wel een supercar met bijbehorende prestaties en looks. Als de USA ontwerpers net zo saai/grijs/schijndood waren als die van de 911/golf/bmw enz enz waren pareltjes als de 300C/Corvette/Camaro/Mustang/Challenger/Escalade/CTS enz enz er nooit gekomen.
@Lincoln:Nou het zijn in iedergeval 26.000.000 mensen zonder smaak! :)
@Waxweazel: zolang onze/mijn review anders is dan de “andere reviews” dan is het goed! Autoblog wil graag anders zijn;)

@Solstice: klopt, de auto is zeer stil, vooral stationair. Het is een leuke eigenschap, maar zelf heb ik hier weinig mee. Bij hybrides is het slecht dat ze stil zijn, en bij benzine/diesel is het dan opeens positief?

@Jeroen: volgens mij heb ik juist een hele duidelijke mening, alleen schrijf ik niet over de dingen die je gewend bent. Misschien nog een keertje lezen?

@prop: nee, dat zijn persfilmpjes van Volkswagen zelf. Ze zijn inderdaad in lage kwaliteit…
Restwaarde ? Laat me niet lachen heb zelf een nette golf gehad, ik kreeg er geen drol voor terug, en had hem niet te duur gekocht, en zoals @roy al zei de golfjes 5 kosten ook al niet veel meer, okee je krijgt er 500 euro meer voor dan een vergelijkbare 307!! haha laat me niet lachen ..restwaarde.
Ik vind al dat gezeik over dat het gewoon een facelift is wel een beetje knullig. Vergelijk de Golf 2 maar s met de eerste, of de 4 met de 3. Dan zal je opvallen dat daartussen ook niet zo heel veel verschil zit.
@Lincoln: nee 26 miljoen mensen zitten niet verkeerd, maar ook al was er een tijd dat de Golf zo’n beetje de beste keuze was (ook omdat er nogal wat bagger gemaakt werd door de diverse concurrenten), die tijd is echt geweest. De Golf is hooguit qua materialen en bouwkwaliteit van het interieur beter dan bijna alle concurrenten. Op vrijwel alle vlakken zijn de concurrenten echter op hetzelfde niveau aangeland of de Golf al voorbij. Iemand die van autorijden houdt kan in mijn ogen niet serieus de Golf kiezen boven de concurrenten. Een goed compromis is de Golf wel, maar in mijn ogen ook allang niet meer het beste compromis.

De concurrentie zit niet stil. De heren bij Peugeot (de 308 is namelijk precies volgens hetzelfde recept gebouwd alleen iets ingrijpender vernieuwd qua vormgeving) en bij VW denken dat hun auto’s toch wel de hoge positie in de verkoopstatistieken zullen behouden, ook als ze een opgewarmde 1 sterren maaltijd serveren. Ik hoop dat er genoeg mensen genoeg smaak en verstand hebben om verder te kijken. Voor het geld dat je neertelt verdien je beter dan opgewarmde prak.
hij heeft wel wat weg van de nieuwe scirocco
Overigens geldt “Iemand die van autorijden houdt kan in mijn ogen niet serieus de Golf kiezen boven de concurrenten.” vooral voor de gewone versies. De GTi en R32 zitten wel op een behoorlijk hoog niveau.
ik vind het schandalig dat ze dit de nieuwe Golf noemen, voor hun terughoudendheid wat betreft vormgeving daar gaan ze nog eens voor afgestraft worden
Net even gekeken naar wat andere opties…. een Fiat Bravo 1,4 tjet Sport, heeft meer pk’s, is lichter, sneller, zuiniger en completer dan de “oude Golf V” in 140pk GT Sport uitvoering en zelfs na de recente prijsverlaging kom je inclusief de opties die je nodig hebt om ze een beetje gelijk te maken 1500 euro duurder. Dan hebben we het nog niet over de hogere wegenbelasting, de duurdere verzekering en de hogere afleveringskosten.

De Fiat schrijft wel harder af, maar als je beide auto’s voorziet van Navigatie dan start je wel met meer dan 2500 euro voordeel. En je rijdt een iets ruimere auto die ook nog eens moderner, fraaier (vind ik) en een stuk speelser qua rijgedrag is…. Die 2,5 mille ben je na een paar jaar wel kwijt, maar ja, dan heb je wel de lol gehad van een moderne auto. De nieuwe Golf VI zal ongetwijfeld weer in prijs omhoog gaan… dus als je een Golf wil kopen dan is nog snel het oude model kopen wellicht wel slim…. de nieuwe voegt toch weinig toe.
Duidelijk beter dan de golf V. Maar ja, dat was ook niet moeilijk te overtreffen. Daarentegen kan dit design niet op tegen de golf IV, dat ik de mooiste golf vind.

@Woody, die uitspraak had ikzelf ook kunnen zeggen. Ford Focus rijdt bv stukken beter. En zo zijn er nog n paar rijdersauto s (honda civic, audi a3, 1 serie) die de golf overtreffen.

Een golf koop je vooral om het totaalplaatje denk ik, want qua luxe en afwerking heeft VW wel een naam opgebouwd. Zelf zou ik trouwens niet snel een VW kopen, dat zeg ik er wel eventjes bij haha.
leuk autootje
van de zijkant best wel mooi, maar die velgen zijn afschuwelijk :|
@Rob USA .. hooguit met dezelfde smaak .. zonder smaak is niemand ..
@wOoOdy .. Volkswagen heeft toch genoeg alternatieven in eigen huis om een betere deal te beklinken zoals de Polo / Fox en Skoda /Seat ..
Autovisie was laaiend enthousiast iig ..
@lincoln: tja….. laaiend enthousiast waarover? Het advertentiebudget? De gratis vakantie? Of de auto?

Idd heeft VW meer opties in huis die (in mijn ogen) interessanter zijn. De Leon in mooier en rijdt iets sportiever, de A3 stijlvoller en rijdt zeker beter dan de Golf, de Skoda Octavia is goedkoper en veel ruimer.

Toch ga je je afvragen waarom mensen niet doorhebben dat ze weinig krijgen voor hun geld…. kijk eens hoeveel auto’s men wegzet met dezelfde onderstellen, dezelde motoren, dezelfde versnellingsbakken en dezelfde techniek achter een ander dashboardje…. dan zou je denken dat er wel geld is om een compleet nieuwe auto te ontwikkelen ipv de prak van gisteren in de magnetron te kieperen…. toch?
Met de Golf is niet zo veel mis en het is natuurlijk erg makkelijk om met het Golf-bashen mee te doen. Zolang autofabrieken commerciële ondernemingen zijn bepaalt het autokopend publiek of een auto een succes wordt of niet, en volgens mij heeft deze golf (wederom) alle ingrediënten aan boord.
De fiat bravo 1.4 Tjet sport rijdt prima kan ik zeggen. Heb er een half jaar geleden eens in gereden, qua vormgeving 10x mooier dan n golf ook.

Qua prijzen is het VW in hun bol geslagen. Je betaalt onevenredig veel voor je auto. Het geld wat zo n auto kost (en de versies die spannend zijn zijn NOG veel duurder) is gewoon volslagen krankzinnig.

Tsja, de redenatie om een golf te kopen kan ik dan ook niet volgen. Zoveel spelers in dat segment, waarbij om te beginnen veel mooiere designs bijzitten, betere rijdersauto’s en ook nog betaalbaarder. En betrouwbaarheid wordt ook vaak genoemd, terwijl dat in de praktijk ook niet meer opgaat.
@Midas: Is aangeven dat er alternatieven zijn die de Golf op bijna ieder vlak achter zich laten ivt het geld dat je neer moet leggen voor een Golf of wijzen op de oude gerecyclede techniek “Golf Bashen”? Ik zal niet beweren dat een Golf slecht is…..alleen voor het geld biedt de auto in mijn ogen (te) weinig in verhouding tot een aantal concurrenten. Hetzelfde geldt in mijn ogen voor de Peugeot 308…. ook daar is veel geld bespaard door geen nieuwe auto te ontwikkelen, maar de auto is zeker niet goedkoper geworden en in verhouding tot een aantal concurrenten zie ik geen doorslaggevende voordelen…. net als bij de Golf.
@wOoOy .. ik neem autovisie best wel serieus .. ook al schrijven ze alles met een positieve insteek ..

heb van de plus/minus 70 auto,s die ik gehad heb nog geen enkel VW product gehad .. het trekt me totaal niet .. gelukkig zijn er heel veel mensen die er anders over denken .. en dat zal ongetwijfeld een goede reden hebben ..

denk ook dat er maar hooguit 5% op naam komt van een particulier .. de rest is leasemeuk ..
Béé eMm double v Motorsport 3
ijsland.. wtf , zo saai… en dan daar die golf tusse die een beetje rijdt.. waaaaaauw?

bah.. mijn oge werde gewoon moe ervan.
het prijsverschil is ook psychologisch, een VW komt bijna altijd beter naar voor kwa afwerking bv dan een ander merk , neem een Passat vs Mondeo, als je nu de Mondeo duurder maakt dan de Passat in elk opzicht, ga je dan vegelijken ben je geneigd om de Mondeo de betere afgwerkte auto te vinden …. het zit hem in het koppeke
@Waxweazel: Oh je kunt een Golf prima laten oversturen hoor.
Bij FF-type auto’s met kleinere motoren: terugschakelen tot het moment waar het toerental op of hoger dan het toerental waar het maximale draaimoment word behaalt en dan de koppeling laten schieten of het gaspedaal.

Wel oppassen met corrigerend tegensturen, want lift-off overstuur is in veel gevallen moeilijker op te vangen dan overstuur van achterwielaangedreven auto’s vanwege de massaverplaatsing van het voertuig.
Vooral als het nat is kan het heel gevaarlijk zijn.
Wat sneller van het gas afgaan, middenbochts zonder het koppelingspedaal aan te raken zorgt er al vaak genoeg voor dat de achterkant snel uitbreekt.

Zie ook wel dit filmpje: http://nl.youtube.com/watch?v=NiXrrm9KCUg
Het enige echte nadeel van voorwielaangedreven auto’s is torque-steering vanwege de asymmetrische aandrijfassen.
Had door de Scirocco wel de verwachting dat de Golf VI toch een stukje spannender zou worden vormgegeven door VW. Helaas blijft het een grijze muizen auto (zeker de vijfdeursversie op de foto)… Hoop maar dat de GTI en de R-versie wat leuker aangekleed worden!

P.S. Heb vorig jaar in IJsland een paar mooie plaatjes geschoten:
http://www.flickr.com/photos/[email protected]/

[offtopic]
@Béé eMm double v Motorsport 3:

Als ik zo jouw leeftijd zie staan op je homepage, dan mag je nu net een beetje over auto’s mee gaan praten… Heb je je rijbewijs al gehaald ondertussen of fiets je nog steeds met zijwieltjes?

Die Golf is saai, IJsland niet! Maar waarschijnlijk ben je toch nog nooit verder dan 100 m bij je papa en mama vandaan geweest, dus dat kan je ook eigenlijk niet weten…

[/offtopic]
Wat nou saai!? Deze Golf ziet er teminste fatsoenlijk uit, beter dan die rare misvormde Koreaanse of Franse bakken. Deze auto rijdt prima en is zeer goed afgewerkt en technisch dik in orde. Iedereen die huilt over spannede auto’s, koop een Viper, Mustang of Corvette, dat is “spannend”.
wie is ‘ ik’ eigenlijk in dit arikel?
@StefanVTS16V

Grappig ook, op zijn site staan zijn favo films:
Beste Film: 2 fast 2 furious, DRIVEN en pirates of the caribean1 & 2 :: dead men chest. step up ook wel;)

Haha, 2F2F…omg beste film? ahum.
@ Autoblogger
Durft jij jezelf nog serieus nemen na zo’n artikel en na zo’n reactie erop ? Je geeft geen eigenlijk rijtest, enkel een indruk van exterieur & interieur en zeggen dat de motor stil is (wat niet moeilijk is tegenover de oude TDI’s).
Je geeft zelfs een heel erg vage mening over dieze “nieuwe” Golf.
Geeft dan tenminste een uitgebreide rijtest en indruk en ook nog een echte mening. Ook al is die negatief over jouw zo opgehemelde VW..
Saai kan ik een Golf niet noemen. De auto heeft gewoon geen pretenties. Die eerlijkheid is ook de reden van zijn succes. Het belooft niet meer dan zoals hij er uit ziet.
@DAT: wat is volgens jou dan wel een saaie auto?

@Waxweazel: volgens mij kun je tussen de regels door wel lezen wat autoblogger van de Golf vind…. (ik lees iets als “niet teveel woorden aan vuil maken, goed genoeg, maar niets bijzonders”)
Het is gewoon een auto voor mensen die een goed vervoersmiddel zoeken en geen verlengstuk van of boost voor hun te lage ego nodig hebben.
@w0o0dy
Toyota’s zijn saai. Waar een Golf functionaliteit uitstraalt (dé auto voor A naar B), is Toyota een compromis om maar niemand tegen het hoofd te stoten.
@Gijs: is een Kia Céed, een Hyundai I30, een Renault Megane, Fiat Bravo, Seat Leon, Toyota Auris, Skoda Octavia, Lancia Delta, Mazda 3, Opel Astra, Peugeot 308, Ford Focus etc…. dat wel dan? Op welke punten doet de Golf het beter en is een keuze voor de Golf een logische… dat is de vraag.
@DAT: tja, niet zoveel saaier dan de Golf om te rijden hoor… en de Toyota is kwalitatief beter en een stuk moderner. Kan met nauwelijks voorstellen dat iemand de Auris kiest omdat die zo geweldig leuk is, maar de auto heeft wel een aantal pluspunten zoals de prijs, de uitrusting en de kwaliteit.

Prijzen? Toyota Auris 1.6 16v VVT-i Luna € 24.370
Volkswagen Golf 1.6 GT sport € 22.675 ( zonder remkrachtassistent, tractie control, stabiliteitsregeling, links/rechts gescheiden temperatuurregeling, middenarmsteun achter, automatisch dimmende binnenspiegel, audioinstallatie, stuurbediening audio, regensensor)

Maar dan moet je zomaar 3mille bijplussen om dezelfde specificatie als de Auris te halen en dan nog sukkel je met slechts 102pk voort waar de Auris er 125pk aan boord heeft en toch een lager verbruik realiseert. Als je dan toch een 13 in het dozijn auto zoekt…. koop dan de Toyota.
@ W0o0dy

besef je nu wel dat je de zo “geliefde” golf hier op een VAG-minded forum aan het afbreken bent ? :p
je gaat nog veel haat-reacties krijgen van al die VAG-kinderen hier
veel sterkte :D
uhh mensen WAAR STAAT DE RIJTEST. ik zie alleen maar een grijs koekblik door ijsland rijden.. is dit de nieuwe soort rijtest.??
@Waxweasel: ach of het nou de bmw-fanboys zijn of de Vag fanboys…. Ik ben er niet op uit om de Golf af te zeiken, ik geef alleen wel aan dat er genoeg (op een aantal punten objectief) betere opties zijn. Wie weet kan de Golf VI in de praktijk overtuigen en zijn er een boel mensen gelukkig mee. Dat kan…. zalig zijn de ontwetenden ;)
@ W0o0dy
We hebben het over hoe de auto eruit ziet, zijn looks. Koopoverweging nr1. En dus niet over een regensensor.
Golf laat in zijn vormgeving precies zien wat het idee van de auto is. De Auris is soort mengelmoesje van smaken en invloeden. Daar houden mensen uiteindelijk niet van. Die willen duidelijkheid.
@DAT: mensen die een auto kiezen op basis van het uiterlijk daar ben ik snel mee uitgepraat…. Ik dacht dat dit een site voor liefhebbers van auto’s was?
Het begint al
mensen die deze golf kiezen voor zijn uiterlijk ? ik dacht juist dat er nu op 1 punt wel unanimiteit was op dit forum. En dat was dat het uiterlijk juist heel erg saai en duf was.
zoals w0o0dy het al zegt, mensen die een auto kiezen op basis van uiterlijk .. ? misschien jonge mensen die nog te jong zijn om zelf te mogen rijden.
@Waxweazel: waar zie jij een forum? Dit is een weblog.

@prop: de auteur van dit artikel is autoblogger, dat ben ik.
Dat staat overigens gewoon bovenaan het artikel.
@w0o0dy
Wel een beetje aardig blijven. Iedereen is welkom op autoblog.
@DAT: klopt, alleen kan ik me weinig voorstellen bij autoliefhebbers die vooral naar het uiterlijk kijken. En daar mee discussiëren lijkt me niet erg boeiend en compleet zinloos…..
In principe niks mis met deze golf maar men had hem beter golf 5.5 genoemd .
Zal toch weer als zoete broodjes verkopen en wie neemt het vag dan kwalijk dat ze op safe spelen.
@w0o0dy
Nou, bedankt voor de opsteker.
@ Woody

We kunnen nu nog over weinig anders dan et uiterlijk oordelen of niet ?

“Nog belangrijker, qua rij-eigenschappen is er wat mij betreft niks op aan te merken.”

Of de GTi / R versies scherper /sportiever/sneller/beter zijn kunnen we nu nog oordeel geven die is nog niet getest. De normale versies schijnen hun werkt te doen.

Dus waar wil je dan over discussiëren ?

“Extreem saaie auto en deze “nieuwe” is werkelijk een aanfluiting voor Da Silva en team…..”

et uiterlijk

of

“zou ik toch echt m’n centen uitgeven aan één van de leukere, mooiere, luxere concurrenten.”

et uiterlijk

of

De Leon in MOOIER en rijdt iets sportiever, de A3 STIJLVOLLER en rijdt zeker beter dan de Golf, de Skoda Octavia is goedkoper en veel ruimer.

(en nu heeft audi ineens wel meer waarde tov de golf (vw) normaal niet toch? )

et uiterlijk

( en dan zeuren over dat VAG de onderstellen voor te veel auto’s gebruikt, maar zelf wel ff haar fijn de verschillen tussen de auto’s laten zien en vooral niet zeuren dat binnen Fiat ook alle motoren/onderstellen onder elkaar uit gewisseld worden bravo/delta/149 en nee et gaat niet zover als bij VAG, zouden ze graag willen )

of de prijs

“Maar dan moet je zomaar 3mille bijplussen om dezelfde specificatie als de Auris te halen”

Maar dan wel weer een A3 erbij halen.

Man man man ik begrijp best dat geen fan van de golf of VAG bent maar om nou in een betoog van tig reacties uiteentezetten dat de golf zon saaie grijze muizen auto is en om nou na iedere positieve reactie met een negatieve te komen of er tegen in te gaan is nou ook weer niet nodig.
trekt op niks de modellen van golf 1,2,3 en 4 waren de mooiste
En nee rij geen golf en gaat ook niet gebeuren.
@ autoblogger

Aight.. dat jij een autoblogger bent is duidelijk.. in een zekere zin ben ik dat ook. Bedoel meer dat bij een review als deze het leuk is om jezelf voor te stellen ofzoiets. Nu kan ik namelijk net zo goed denken dat je een Manila lady boy bent.

En deze Golf.. ik wil ‘m best hebben. Qua uiterlijk heeft ie wat weg van alle andere modellen.. Scirocco, Tiguan (linksachterzij aanzicht) enz. enz.
@Thom: wat denk je zelf? Als het onderstel vrijwel ongewijzigd overgenomen is dat de auto opeens heel anders gaat rijden? Het weggedrag zal grotendeels hetzelfde gebleven zijn en dat is dus geen grote stap vooruit.

Verder heb ik niet gezegd dat het uiterlijk niet telt of dat we het daar niet over kunnen hebben, maar op basis van het uiterlijk je auto kiezen dat is toch echt iets heel anders. Dat past in mijn ogen niet bij een autoliefhebber. That’s all i said. Naast dat ik dit een compleet fantasieloze facelift vindt.

De opmerking over de A3 en de Leon en de Octavia moest onderstrepen dat al die modellen een aantal punten hebben die ze onderscheiden (waarop ze iets toevoegen) de Golf is eigenlijk op weinig punten uitzonderlijk maar vrijwel net zo duur als de A3…. waarom? Wat krijg je daarvoor? That’s my point/question.

Fiat gebruikt idd ook motoren en onderstellen voor een aantal verschillende auto’s maar komt dan ook wel regelmatig met nieuwe motoren, onderstellen, dat is in mijn ogen toch wat anders dan je Golf V in de magnetron opwarmen en presenteren als NIEUW, NIEUW NIEUW!!
Waarom is de restwaarde van de V zo laag? Iemand die daar een idee over heeft?

Hoe zit het met het rijgedrag van de golf? Is dat een beetje vergelijkbaar met de concurrentie? Misschien wel wat om dat in een rijtest te vermelden ;)

@w0o0dy: Op duitse sites gekeken: De nieuwe Golf 3-deurs 1.6 heb je vanaf 17.900, dezelfde (karige) uitvoering voor de audi vanaf 20.350. Voor het verschil alleen al kan je hier 1/3e dacia kopen :p
Of de Golf saai is of niet dat is voor een ieder zelf te bepalen.

Ik persoonlijk vind dit toch wel de benchmark voor dit segment. De concurrentie is leuk hoor, zoals de Focus, Bravo, 308, Megane, Astra etc. maar toch, als ik ze naast elkaar zie, dan vind ik de Golf nét dat beetje meer klasse of zo je wilt degelijkheid uitstralen.

Maar goed, het neemt niet weg dat ik deze incarnatie van de Golf er wel héél saai uit vind zien. Mogen ze blij zijn bij VAG dat ze zoiets als een Scirocco hebben…
@Pim ik kom voor een 102pk Trendline al op 19366 voor het oude model….

@Rick dos: dus dat beetje uitstraling maakt het allemaal oké? Dat is genoeg om de meerprijs ten opzichte van concurrenten die beter rijden en of beter in de uitrusting zitten te rechtvaardigen? Ik zou verwachten dat iemand die het perfectionisme en de vooruitstrevendheid van BMW hoog heeft zitten niet zou vallen voor oude wijn in nieuwe zakken……

de recente prijsdaling vertekend het beeld, maar de Golf V was gewoon duur in verhouding tot de concurrentie…. de vraag waar ik nog steeds geen fatsoenlijk antwoord op gekregen heb is…. wat maakt dat de Golf dat waard is? En wat maakt dat VW wegkomt met z’n weinig ambitieuze ontwikkeling?
@wOoOdy

Je hebt het steeds over het duurder zijn, maar als ik de prijs van 2006 erbij pak t.o.v. de prijzen van de prijzen van de 2008 308 bijv. dan is de VW goedkoper.

http://www.autoweek.nl/carbase_data.php?add=1&cache=no
@ wOoOdy

“@Thom: wat denk je zelf? Als het onderstel vrijwel ongewijzigd overgenomen is dat de auto opeens heel anders gaat rijden?”

Dat denk ik niet alleen dat weet ik zeker ;) Want er zit toch behoorlijk verschil tussen een standaard hatch en een ‘hot’ hatch, dus bvb tussen een golf tdi en de GTi .

“Het weggedrag zal grotendeels hetzelfde gebleven zijn en dat is dus geen grote stap vooruit.”

Hoeft dus niet. Oh wacht dat heb zelf al indirect gezegd.

“De Leon in mooier en rijdt iets SPORTIEVER, de A3 stijlvoller en rijdt zeker BETER dan de Golf, ‘

“maar op basis van het uiterlijk je auto kiezen dat is toch echt iets heel anders. Dat past in mijn ogen niet bij een autoliefhebber”

Voor mij is soms 1 blik op een auto al genoeg om helemaal “verliefd” op een auto worden te worden, gewoon puur om zijn schoonheid

Mischien in minder mate in deze klasse, maar als ik een bepaalde auto een stuk mooier vind, dan neem ik genoegen met iets mindere rijeigenschappen als de rijeigensschappen al goed zijn en de rest van de auto ook. Ligt er ook aan waar je hem voor gaat gebruiken uiteraard.

“Golf is eigenlijk op weinig punten uitzonderlijk ”

Dat hoeft dus ook niet et misschien cliche maar et is een volkswagen. Wil je iets sportiever/jonger Seat, iets meer klasse Audi , iets goedkopers, damn wat zijn die skoda’s duur tegenwoordig.

Zoals RD als zei het is de benchmark in dit segment en dat zal de nieuwe ook wel weer zijn. Op alle punten scoort de golf altijd goed en dat is juist de kracht van de golf, niet 1 specifieke goede eigenschap alles is goed. En ja er zijn altijd auto’s die op bepaalde punten beter scoren dan de golf sportiever goedkoper etc. maar als gehele plaatje meestal niet.


‘maar komt dan ook wel regelmatig met nieuwe motoren, onderstellen”

Idd VAG heeft al jaren geen nieuwe motoren meer uit gebracht en zeker geen onderstellen want ze hebben toch allemaal et zelfde onderstel


Audi a3 1.6 benz +- 24200
golf 3d 1.6 -+ 19600 (voor prijs verlaging)
scheelt bijna 5000
@rick dos: nog geen prijzen van de 308 ernaast gezet maar waarschijnlijk is dat omdat de prijs van de peugeot incl esp en een aantal andere zaken is en hebben ze dan wel een vergelijkbare motor, of kijken ze maar een 75pk versie die je nauwelijks tegen de verkeersdrempel op krijgt?
@thom: 75pk tegenover de 102pk bij audi wellicht? De basis golf 5 was een kaal en langzame lokprijs-uitvoering die je niemand aan kan raden. En de opmerking over het onderstel ging over de 5 tov de 6 en niet over het verschil tussen gti en tdi.
Ze hadden de vorige vijf net zogoed weg kunnen laten, vind dit niet egt een model dat t waardig is om direct de volgende generatie te zijn. Echter, ik vind het neusje wel erg geslaagd!
Edit: (vijf)
“@Thom: wat denk je zelf? Als het onderstel vrijwel ongewijzigd overgenomen is dat de auto opeens heel anders gaat rijden?”

Het ging erom dat de rijeigenschappen het zelfde blijven omdat het het zelfde onderstel is, of niet?

Maar dat klopt dus niet omdat om dat de golf 5 TDi en GTi hetzelfde onderstel hebben en toch heel anders rijden, dus dan kan er zeker verschil zitten tussen de golf 5 en 6 ondanks dat ze het zelfde onderstel hebben. En dat gaf jij dus zelf ook al aan door te zeggen dat de Leon sportiever rijdt en de A3 beter dan de golf terwijl ze alle drie op het zelfde onderstel staan.

Met de wiel en fuseestanden, vering en demping kan je toch aardig wat berijken maar dat hoef ik jouw ook niet uit te leggen.

Golf

Trendline

1.4 59 kW/80 pk 5-versnellingen C € 12.520,- € 16.375,- € 18.750,-
1.6 75 kW/102 pk 5-versnellingen D € 12.800,- € 17.170,- € 19.600,-
1.6 FSI 85 kW/115 pk 6-versnellingen € 13.415,- € 17.645,- € 20.195,-
1.4 TSI 90 kW/122 pk 6-versnellingen B € 14.150,- € 17.995,- € 20.680,-
1.4 TSI 90 kW/122 pk 7-traps DSG B € 15.575,- € 20.020,- € 22.980,-


http://www.volkswagen.nl/home/modellen/golf/prijslijst/0,18078,Golf_Trendline_D0Lnl,00.html


Audi A3 1.6 Attraction

€ 24.620,00
1.6 75 kW/102 pk 5-bak
Motortype: Viercilinder-in lijn benzinemotor met inlaatinjectie
Max. vermogen, kW (pk)/ t/min: 75 (102) / 5600
Max. koppel, Nm bij, t/min: 148 (3800)
Versnellingsbak: 5-bak
Topsnelheid, km/h: 185
Acceleratie, 0-80/0-100 km/h: –


http://www.audi.nl/home/modellen/modelvergelijking/0,17297,_D0Lnl,00.html
Watsekebeurt. Waarom geen ABHD filmpje??
@saaiheidsbepalers ..

is een Aston Martin ook saai als ie 26.000.000 X over de toonbank gaat ??
@lincoln: als de overige auto’s net zo fraai vormgegeven zouden zijn als de Aston, ze in principe ook allemaal een luid brullende v8 van rond de 400pk zouden hebben en vergelijkbare prestaties, misschien wel…. tot die tijd niet, zelfs niet als er heel erg veel van verkocht zijn….

Kijk naar de 911….. exclusief? Nope allang niet meer…. maar saai? Nou niet echt en dat is glashelder als je er een Golf (of welke willekeurige top 10 familie hatchback of sedan) naast zet.

@Thom: bij die Golf moet je nog wel voor zo’n 2,5 mille aan opties (met name qua veiliheid ontbreekt er nogal wat aan de Golf) bijkopen wil je het uitrustingsniveau van de A3 halen…. dan is de meerprijs voor de A3 in mijn ogen inderdaad nogal overdreven, maar het verschil is beduidend kleiner dan uit jouw opstellinkje blijkt.

Natuurlijk kun je met geometrie en andere dempers best veel doen, maar ten eerste zaten er onder de Golf V ook geen bladveren en ten tweede zullen ze geen kwaliteiten op het niveau van de GTI onder de basis 1,6 hebben gezet omdat er nou eenmaal ruimte moet zijn voor de snellere modellen. Een Golf is en blijft een Golf en moet dan ook rijden als een Golf. Een messcherp sturend scheurijzer is nou eenmaal niet wat 90% van de kopers zoekt….
de golf een “messcherp sturend scheurijzer” ?? zelfs de gti is nog compleet onderstuurd.. op Top Gear noemen ze hem ook niet voor niks Captain Understear ;)
De golf staat echt niet gekend om zijn verfijnd platform of ophanging (meestal te hard zelfs).
Het valt gewoon op dat bijna alle duitse wagens arrogant zijn qua prijzen en vooral opties. zowel bij VW, Audi, BMW als Mercedes. Enkel Opel is nog redelijk vind ik.
Nu VW verzuimd heeft een echte 6e generatie te maken (deze Golf is wat de Golf V altijd al had moeten zijn maar niet echt nieuw) hoe moet het dan verder met auto’s als de A3, Octavia en Leon. Krijgen die ook geen 6e generatie variant? Op welke bais werken Audi aan een opvolger van de A3 en Skoda aan de Octavia?
“Het valt gewoon op dat bijna alle duitse wagens arrogant zijn qua prijzen en vooral opties. zowel bij VW, Audi, BMW als Mercedes. Enkel Opel is nog redelijk vind ik.”
Ford vergeten? Het voertuig ontwikkelcentrum staat in Keulen en de belangrijkste fabriek in Saar Louis, Ford is toch vooral Duits (natuurlijk gaat de winst in de amerikaanse bodemloze put, komt de geavanceerdere techniek van Volvo en staat het ontwikkelcentrum voor de motoren in Dunton, Essex).
je hebt nu toch wel je eigen vraag beantwoord mashell :p
Ford is niet echt puur Duits, hun filosofie is eerder beetje globaal Europees ipv Duits.
Opel is ook niet echt Duits meer aangezien het in handen is van GM maar toch is hun uitstraling nog echt Duits ipv Amerikaans.
-edit: doe eens terug naar school gaan-
Veel mensen kraken de Golf af maar bijna half Nederland rijdt erin rond , waar praten we nu over , een auto waar je gewoon overal mee voor kan komen rijden !
@ Wooody

Heb je nu ineens een andere mening gekweekt?

In het begin van et topic klonkt et toch wel heel anders.


“Idd heeft VW meer opties in huis die (in mijn ogen) INTERESSANTER zijn”

“de A3 stijlvoller en rijdt zeker beter dan de Golf”

“(en nu heeft audi ineens wel meer waarde tov de golf (vw) normaal niet toch? ) ”

wordt

“dan is de meerprijs voor de A3 in mijn ogen inderdaad nogal overdreven”


mmmm, toch geen meer waarde voor de audi

en

“Tja opgewarmd onderstel van de vorige Golf,”

“Het weggedrag zal grotendeels hetzelfde gebleven zijn en dat is dus geen grote stap vooruit”

wordt

“maar ten eerste zaten er onder de Golf V ook geen bladveren en ten tweede zullen ze geen kwaliteiten op het niveau van de GTI onder de basis 1,6 hebben gezet omdat er nou eenmaal ruimte moet zijn voor de snellere modellen. Een Golf is en blijft een Golf en moet dan ook rijden als een Golf. Een messcherp sturend scheurijzer is nou eenmaal niet wat 90% van de kopers zoekt…. ”

En dus hebben ze er geen compleet nieuw onderstel onder gehangen.

uit artikel

“Nog belangrijker, qua rij-eigenschappen is er wat mij betreft niks op aan te merken.”




“Natuurlijk kun je met geometrie en andere dempers best veel doen, maar ten eerste zaten er onder de Golf V ook geen bladveren en ten tweede zullen ze geen kwaliteiten op het niveau van de GTI onder de basis 1,6 hebben gezet omdat er nou eenmaal ruimte moet zijn voor de snellere modellen. Een Golf is en blijft een Golf en moet dan ook rijden als een Golf. Een messcherp sturend scheurijzer is nou eenmaal niet wat 90% van de kopers zoekt….”


Nee, dit is dus absoluut niet wat ik bedoel.
Zal ik et nog 1 keer spellen.

Jouw reactie:

w0o0dy schrijft,

14 September 2008 om 19:37
@Thom: wat denk je zelf? (1) Als het onderstel vrijwel ongewijzigd overgenomen is dat de auto opeens heel anders gaat rijden? Het (2) weggedrag zal grotendeels hetzelfde gebleven zijn en dat is dus geen grote stap vooruit.

dus 1 zelfde onderstel
2 zelfde weggedrag

kunnen we et nog volgen?


golf TDi en GTi zelfde onderstel maar niet zelfde rijgedrag , ze rijden dus anders. Dus lees goed ANDERS


“@Thom: wat denk je zelf? Als het onderstel vrijwel ongewijzigd overgenomen is dat de auto opeens heel ANDERS gaat rijden?”

Ik zeg dus nergens dat ze de TDI het weggedrag van de GTi gaan geven, ik gerbuik het als voorbeeld om aan te geven dat er wel degelijk verschillen kunnen zijn en dat ze ANDERS rijden


@Thom: wat denk je zelf? Als het onderstel vrijwel ongewijzigd overgenomen is dat de auto opeens heel anders gaat rijden? Het weggedrag zal grotendeels hetzelfde gebleven zijn en dat is dus geen grote stap vooruit.


Maar hoe zit dat, hier wist je nog niets van wiel en fusee standen. (vast wel )

`W0o0dy (gastblogger): serieuze autokenner en bloggende encyclopedie. Hij relativeert en zorgt vaak voor onderbouwde reacties.`

En nu ineens wel.

`Natuurlijk kun je met geometrie en andere dempers best veel doen`
@thom: Ik wist niet dat mijn reacties zo moeilijk te volgen waren….?

Ook al is het eigenlijk niet zo boeiend en lijk je vooral uit te zijn mijn reacties onderuit te halen… toch nog even een reactie.

Eerst maar even over de prijs Golf vs A3 ik geef toe dat het verschil groter is dan ik dacht, maar dat maakt de A3 nog geen oninteressante auto… wel een (erg) dure auto, dat wel.

Maar goed, de styling en het interieur en het weggedrag zijn in mijn ogen beter voor elkaar dan bij de Golf dus als ze gelijk geprijsd waren en ik moest kiezen werd het de A3. MAAR als ik de prijs van één van beide zou moeten aftikken…. dan zou ik toch bij voorkeur ergens anders shoppen.

Over de geometrie en dempers: Ik schreef : “Natuurlijk kun je met geometrie en andere dempers best veel doen”

Dat is niet in tegenspraak met “Als het onderstel vrijwel ongewijzigd overgenomen is dat de auto opeens heel anders gaat rijden? Het weggedrag zal grotendeels hetzelfde gebleven zijn en dat is dus geen grote stap vooruit.”

Want…. je KUNT er best veel mee doen…. dat wil niet zeggen dat je het ook doet…. De Golf heeft een positie t.o.v. de andere modellen met hetzelfde onderstel… Als VW de Golf net zo’n weggedrag zou geven als de A3 of de Leon dan zou de Golf die modellen in de wielen rijden….. De A3 in de wielen rijden en daar marktaandeel van afsnoepen zou dom zijn want die auto zal ongetwijfeld een hogere marge opleveren (en in ieder geval een hogere omzet en dus ook dekking van de kosten) dan de Golf… De A3 wordt niet aangepast en als de Golf opeens veel beter zou rijden als de A3 dan raakten ze die nooit meer (tegen een hogere prijs) kwijt.

Daarnaast heeft de Golf een redelijk trouwe aanhang en die heeft bepaalde verwachtingen. De verschillen tussen het weggedrag van de Golf V en de Golf VI zullen dan ook meer fijnslijperij zijn dan een grote stap vooruit. (vandaar ook de opmerking “Het weggedrag zal grotendeels hetzelfde gebleven zijn en dat is dus geen grote stap vooruit.”)

Een Golf moet ook voor de doelgroep herkenbaar blijven als een Golf en dat betekent duidelijk onderstuur en een onverzettelijke achterkant (want dat ervaart de doelgroep als nerveus en eng). Verder een redelijk stug onderstel, maar toch ook een behoorlijk/acceptabel comfort niveau.

Een Golf die met z’n achterkant uitbreekt bij gasliften past niet in het beeld dat de doelgroep heeft en dat zal VW dus ook niet doen. Dat maakt dat veel concurrenten een beter of eigenlijk leuker weggedrag hebben. Een beetje chauffeur die van sportief rijden houdt wordt beloond met een onderstel dat ook wel in is voor wat stoeien…. Dat noem ik een beter en leuker weggedrag maar ik geef toe dat is ook wel een beetje van mijn smaak afhankelijk is.

Anyway genoeg geluld, ik hou er mee op.
@ w0o0dy
nu al moe van al die VAG-fanboys hier ? :p
ik had het nochtans verwacht hier op autoblog.nl, als je iets negatiefs zegt over hun geliefde golf, dan mocht je een storm van protest verwachten, ze zullen alles doen om je het tegendeel te bewijzen, ook al slaan hun argumenten nergens op en is jouw oordeel veel beter onderbouwd.
Je geeft wel de realiteit aan met het Golf onderstel. Totaal onderstuur met een achterkant die enkel rechtdoor wil. Dit is altijd zo geweest en zal ook nooit veranderen (zelfs de GTI gaat rechtdoor ..) om de redenen die je al opgenoemd had.
De concurrentie heeft het idd veel beter voor elkaar dan
scere golf vind golf 4 het mooiste damn deze is egt lelijk
De laatste GOLF was de 4. De GTI gaat er ook uit. Het word tijd dat Volkswagen eens lef gaat tonen en een echte nieuwe Golf ontwerpt ipv altijd maar het verder uitbuiten van een verlept model. De 1e Golf GTI in de IV uitvoering was een zeer slecht product. Een zweef teef. Het is er niet beter opgeworden. Oke 200PK maar dat is dan ook alles. Koop liever een Sub IMP WRX. ja die is duurder maar het geeft wel een stoot adereline als je gas geeft.

Heren designers ik heb betere studiemodellen gezien, maar de heren directie durven niet voor een Echt Nieuwe Golf Concept te gaan. Eeuwige zonde.. Golf VI ? nee ook deze keer sla ik over. Bah. Blijf wel bij me Golf 4 die is voorlopig top. Over 2 jaar zien we wel weer. Sirocco ? nee. Als er een VR6 uitkomt dan kijken we wel eens verder.
Misschien heeft VW schrik om Audi voor de voeten te rijden in zowel desings als op motorisch vlak (voor de GTI dan wel) ?
Zoals hierboven al paar keer vermeld is, wat als de Golf ook zo’n “frisser” desing heeft zoals de A3 ? En dan ook nog eens juist dezelfde motoren heeft.. Waarom dan nog meer betalen voor een A3 als je voor een lagere prijs hetzelfde kunt kopen met een andere naam, de Golf dus.
Persoonlijk, maar hey.. wie ben ik? Vind ik dat de VW Golf het meest overrated product is in onze geliefde branche. Fantasieloos design zowel exterieur als interieur, voorspelbaar als geen ander model, de laatste paar jaar om de haverklap een nieuw model etc.
Is d’r hier een handige fotosjoppert die dit neusje FF op de Jetta kan plakken?

Dat lijkt me namelijk dan wel weer een aardige zakensedan te worden, met de kont van de Passat en dit neusje…
@ wooody

No hard feelings :)

En nee ik probeer je niet onderuit te halen, maar bespeurde lichte tegenstrijd in je reacties vandaar.

En nogmaals

Rij geen golf en gaat ook niet gebeuren :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).