Volgens het welbekende Luxury Institute (New York) hebben de auto’s van Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, Stuttgart, de beste reputatie onder Europese consumenten.
Het onderzoek is gebaseerd op een enquête onder meer dan 1500 consumenten met een jaarlijks inkomen van minimaal 60.000,- EUR uit Frankrijk, Engeland, Duitsland en Italië. Waarschijnlijk zal in Nederland eenzelfde soort conclusie kunnen worden getrokken, Porsche heeft namelijk nog steeds een erg goede naam (en maakt ook erg goede auto’s). Wellicht dat de Panamera het image wat naar beneden kan halen?
Vehicles from Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, Stuttgart, enjoy the highest reputation among European consumers. This was the result of a survey of international premium class automotive brands carried out by the well known Luxury Institute, New York.
American top earners have already voted Porsche to be the luxury brand with the highest prestige on several occasions in the past. The sports car manufacturer has now made the leap to the top of the important European market and relegated the strong international competition to lower places.
To carry out this survey, the independent research institute questioned more than 1,500 consumers with an annual income of at least EUR 60,000. The subjects from France, Great Britain, Germany and Italy ranked luxury vehicles in a range of categories.
911, Boxster, Cayman and Cayenne were above all classed as particularly high quality, very exclusive and elegant. The price-performance relationship and social acceptance of Porsche vehicles was also regarded positively by the consumers.
RDS zegt
Alleen jammer dat een porsche net zo exclusief is als een Fiat Multipla, doe mij maar een Marcos TSO GTC
Igor zegt
Ik vind Porsche een hele goeie merk, maar het is gewoon niet exlusief meer.
Iedereen met een beetje geld heeft een Porsche…
Stahlblau zegt
Alleen Porsches 911 tot en met de 993 kunnen mij echt bekoren, de rest vind ik niet zo interessant eigenlijk. Mijn favoriet blijft de 930 Targa Turbo. Mijn god wat een machtige en vooral ook exclusieve auto is dat.
Iets betaalbaarder en op de tweede plek staat de 993 Targa, ik heb iets met Targa’s. Ik vind het toch wel heerlijk om met het dak open te kunnen genieten van het gegorgel van die heerlijke, luchtgekoelde boxermotor. Dan vind ik een cabrio – m.n. met het dak dicht – lang niet zo mooi als een coupé, en een coupé met ‘schiebedach’ vind ik weer niet exclusief genoeg. Een Targa zie je zelden..
Olleh zegt
@Igor: Daarom gaat het ook over image en niet over exclusiviteit… Dan kan je beter geen Porsche kopen uiteraard..
Toch is het een ongeëvenaard speeltje voor mensen met een beetje geld, zoals jij het graag noemt..
mckroket zegt
ik snap porsche sowieso niet.. elk model is toch hetzelfde ? allemaal dezelfde body met dezelfde koplampen. zelfs een cayenne heeft dezelfde body !
enigste verschil tussen de modellen zijn andere bumpers of spoiler of velgen ofzo.. lekker saai
geelhoed zegt
Bron?
RUS zegt
@Igor
Dat slaat natuurlijk nergens op. De goedkoopste Porsche is nog altijd 61.500 euro.
Ik denk dat het komt doordat Porsche alleen auto’s van het luxury segment heeft en geen diesel verkoopt.
Als de Amerikanen ook zouden deelnemen aan dit onderzoek dan zou de conclusie misschien een ander uitkomst hebben. Mede doordat Mercedes vrijwel alleen auto’s heeft in het luxury segment in de USA. De goedkoopste auto van Mercedes in USA is immers een C240 V6 ($32.975) en bij Porsche is het de Boxter ($45.800).
ELB zegt
En ik snap jou niet. Alsof je water ziet branden.
RUS zegt
Correctie: de goedkoopste auto van Mercedes in USA is de C300 V6 Sport.
autoblogger zegt
@geelhoed: dit is een persbericht van Porsche.
Je comments beginnen echter een beetje nutteloos te worden, we zijn enorm netjes in onze bronvermelding dus misschien kun je beter bij autoweek eens eea aan de kaak stellen? (of elke andere Nederlandse autosite)
cookingdave zegt
Mensen die een porsche kopen hebben meestal met collega’s die een “beetje geld hebben” gepraat over hun aankoop to be. Ze horen verhallen over wagens die niet opengaan (AM V8) met de handenvrijestartkaart en staan dan god weet waar moederziel alleen, of hun kleinnood vliegt in de fik midden op de snelweg (Lambo), of ze stuiteren alle richtingen uit (TVR). Neen met een Porsche koop je niet het exclusiefste maar wel simpelweg eht beste. Ik ken weinig sportwagens met meer dan 250.000 km op te teller, behalve porsche’s dan.
Ary zegt
ik ben ook bezig voor mijn Dr.Ir. diploma, kan ik dan ook zulke goede auto’s maken en zo’n imago krijgen? (A)
corrado vr6 slc zegt
@ cookingdave:
Inderfuckin’daad!!
@ Igor:
Tja het ligt er natuurlijk ook aan welke Porsche, een Porsche GT is natuurlijk aardig exclusief…
Maar toch, als je een Porsche bezit mag je daar best trots op zijn lijkt mij.
Misschien de meest geziene sportwagen, maar het blijft een super vet automerk!
robbie zegt
Image = Imago?
autoblogger zegt
@robbie: ja.
Maar angliscisme is zo’n mooi iets ;)
Mies zegt
In dat filmpje laatst hier op de site van AutoCar met de LP560 en Scuderia is de GT2 een beetje het vriendinnetje waarbij je tegen je vader en ooms zegt “jaaah, maar ze is wel aardig hoor!”. Porsche heeft zeker wel (als het om techniek, duurzaamheid, onderhoud, ed gaat) de beste sportauto, maar idd minder speciaal. Maar ook al ben ik niet eens zo’n Porsche-fan moet toegeven dat ze het daar toch altijd wel goed voor elkaar hebben…
CasperH zegt
@ Robbie: het staat gewoon in de Van Dale hoor ;)
Het bewijst wederom de status van het merk Porsche. En persoonlijk vind ik het wel mooi dat Porsche tenminste nog bestaat omdat het auto’s verkoopt, niet omdat het petjes verkoopt met daarop een logo wat toevallig op een paar auto’s staat.
DAT zegt
De reputatie van Porsche is het gevolg van 80 jaar lang kwalitatieve sportauto’s te bouwen. Daar kan ik alleen maar respect hebben.
Mercedes heeft b.v. in de jaren 90 de kwaliteit ernstig verzaakt en daarmee is hun reputatie op het spel gezet. Hoe dom kan je zijn.
Michael zegt
80 jaar?
michel zegt
Audi is ‘saai’, Renault is ‘plastic’, Alfa ‘lekker sportief maar helaas geen achterwielaandrijving’, Volkswagen ‘suf maar premium’, Opel ‘suf en verder niks’, Mercedes ‘voor ouwe lullen’, BMW ‘een fantastische stuurmansauto’, Porsche is ‘eenheidsworst’. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Autoblog.nl is een TOPSITE! Maar………….vanaf nu misschien eens ophouden in elk artikel met die afgezaagde vooroordelen te smijten. Wat moeten WIJ als lezers dan nog toevoegen? :-)
M Freak zegt
Dat verwachtte ik al, alleen van de 911 zijn er al miljoenen verkocht.
Kor zegt
@mckroket,
Een Cayenne dezelfde body als een 997, een Boxster of een Cayman? Goh…..
Volgens mij wordt het tijd voor een bril.
De enige modellen die enigzins op elkaar lijken zijn de Boxster en de Cayman. Al is de Cayman niet een Boxster met een dak er op. Er zijn toch wel meer verschillen dan dat.
Supermerk!!!! En niet voor niks zie je zoveel Porsches rijden. Als men het geen mooie en goeie auto’s vond, dan werden ze ook niet gekocht.
Mercedes-Gek zegt
Porsche vind ik een supermerk, ik vind zeker dat ze dit verdiend hebben. Echt, ik wil vooral die Porsche 977 GT2 hebben! :)
Arnoud zegt
Dat ze er nog onderzoek voor moesten doen… Dit was te voren toch al klontjes?
Ik sluit mij volledig aan bij cookingdave. Bij mij is het, al zolang ik echt autofanaat ben, Porsche voor en Porsche na. Juist vanwege de waanzinnige perfectie en dagelijkse bruikbaarheid die zij nastreven. Echt een geweldig merk.
Jorden zegt
Met een porsche koop je een stukje image verhoging voor jezelf en een icoon.
Een icoon dat de rest van de wereld laat zien dat het gemaakt hebt en toch redelijk bescheiden ben gebleven.
autoblogger zegt
@michel: waar zie je precies die afgezaagde vooroordelen in mijn artikel?
johnnyt-jet zegt
De clou zit hem erin dat je een auto hebt ontwikkeld die al 100 jaar bestaat en dus compleet doorontwikkeld is. De betrouwbaarheid kan dan niet anders als heel goed zijn. Daarbij komt dat een auto in dit segment nu eenmaal geen styling vraagt . Daar kijken we niet naar , toch ?
Prop zegt
Vraag me af tot in hoeverre de 911 hier verantwoordelijk voor is
autoblogger zegt
Of de Cayenne ;)
CasperH zegt
Of het feit dat men de enquete hield in Duitsland, Frankrijk, Italië en Groot Brittanië. Volgens mij zou het een stuk logischer zijn om onbevooroordeelde nationaliteiten voor zo’n test te gebruiken.
– Italianen stemmen graag op “hun” Ferrari, maar ze weten dat die te weinig bereikbare auto’s maken. Dus kijken ze naar Porsche. Ga maar eens een dagje naar een grote stad in Italië, het barst er van de 997’s met heerlijk modieuze lak/leercombinaties.
– Frankrijk kijkt voor high-end auto’s sowieso over de grens, tenzij ze Bugatti-geld hebben.
– De Britten leven (al dan niet terecht) in de veronderstelling dat ze alleen maar rommel bouwen en daarom kijken ze vaak naar Duitsland.
– De Duitsers stemmen automatisch op hun eigen merken. Misschien ook wel terecht.
CasperH zegt
Waarmee ik niet wil zeggen dat Porsche niet verdiend “gewonnen” heeft, maar ik denk dat de uitslag in dit geval erg voorspelbaar was.
peekaa zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
PCCB zegt
Ach, Porsche is gewoon een legendarisch merk. 60% van alle Porsches ooit gebouwd rijdt nog rond. Dat is indrukwekkend, zeker als je het aantal verongelukte wagens eruit haalt. En bij Porsche zijn dat er wel een aantal…
De Carrera GT is voormij het summum van de autowereld. Er is geen enkele andere auto die me zo doet dromen, ookal vind ik alles met Carrera, Turbo en GT2/3 nog zo fantastisch.
marruk zegt
Iemand met 60.000 euro bruto kan toch geen Porsche betalen gek, wat is dit nou weer voor onderzoek. Zelfs met 60.000 nétto wordt het lastig.
Ja, een goedkoopste demo-Cayman ofzo.
pieter zegt
dik verdient, doe mij de 993 turbo maar, ongelooflijk die techniek, luchtgekoeld met een turbo….. gewoon goed, klaar!
Kor zegt
@Marruk,
Je hoeft een nieuwe Porsche niet in 1 jaar te verdienen hoor, je kunt er ook een aantal jaren voor sparen. En een 2e hands is ook een goede optie. Iemand met € 60000,- bruto per jaar kan prima een Porsche kopen. Het is natuurlijk wel een kwestie van prioriteiten stellen. Als je al je geld in een dure hypotheek stopt, dan blijft er weinig over voor een leuke auto.
Mr. V8 zegt
Nou doe mij maar gewoon een M6, dikkere motor en een stuk exclusiever! ;)
timberleek zegt
je ziet hem eigenlijk bijna te vaak.
en ik vind het ook zeker niet DE ULTIEME SPORTWAGEN.
kwalitatief gezien zal die vast goed zijn. dat weet ik niet
jasper zegt
kwalitatief de beste auto’s.
sebastianchubasco zegt
er is helemaal niks mis met een porsche…
…cayenne daargelaten (hoe belangrijk die ook moge zijn voor de middenlange termijn ofwel cashflow, op de lange termijn of op het gebied van de imagoversterking blijf ik iets als de porsche suv geen goede zet vinden.)
…wie koopt er nou een bmw als het voor dezelfde geld in plaats van een snelle sedan (welliswaar met sportauto-aspiraties) een echte sportwagen kan kopen?
de echte liefhebber, automobiele aristocraat, kenner des sportwagens, met een beetje oud geld, feinschmecker mit kohle… zelfs een geveinsde italiaan (want degenen met geld zijn nooit chauvinstisch) gaat voor een 911.
want het imago is bij deze auto nog niet verkwanselt aan de letterlijke interpretaties van verkoopstatistieken en marketingmonsters.
immers dan hadden ze de stekker voor de 911 al eind jaren ’80 eruit gegooit en hadden we het hier gehad over de zoveelste evolutieversie van de 928.
masta rittzio zegt
Porsche is en blijft mijn absolute favoriete merk! Prachtige wagens!
Mijn 3 favorieten: – 997 4S Cabrio
– 997 Turbo
– 997 Targa
Volgorde kan ik zelf niet bepalen, als ik het geld had, ik kocht ze alle drie!!
Momenteel geniet ik van mijn (net gekochte) Audi A4 2.0 TDI van 2005 met donkergrijze 18inch A5 (5spaak) velgen.
DockVenom zegt
Porsche heeft dit wel verdiend. ze hebben door de jaren heen een goede reputatie opgebouwd door hun auto kwalitatief steeds een latje hoger te leggen. Ze hebben ook nieuwe modellen geïtroduceerd om het assortiment wat breder en dieper te maken, en om meer mensen/doelgroepen te bereiken. In de racerij is de porsche 911 geliefd voor zijn aerodynamica (heb k verscheidene semi’s horen zeggen). Ook zijn het best praktische auto’s.
Maar toch heb ik helemaal niks met porsche, het is en blijft een platgestampte kever in alle modellen en versies. Maar mooi dat ze met zo weinig zo veel kunnen bereiken
RenesisHP zegt
Ik ga voor de 993. De laatste luchtgekoelde met de beste verhoudingen.
Het geluid…
michel zegt
@Autoblogger schrijft:
@michel: waar zie je precies die afgezaagde vooroordelen in mijn artikel?
In dit artikel niets letterlijk maar er wordt op zijn minst iets geïnsinueerd:
“Wellicht dat de Panamera het image wat naar beneden kan halen?” (want??)
Ik las dit in het verlengde van het artikel ‘Gaap: Porsche Panamera bumpertje onthuld’ van 15092008. Daar tref je best het nodige negatiefs en/of bevooroordeeld in aan ;)
Het lijkt er op dat de Panamera op autoblog al heeft afgedaan voor dat hij er is. En dat is jammer, want in mijn ogen belooft het een fraaie auto te worden.
Louis zegt
ik vindt porsche een beetje van zijn vroeger véél sympathiekere imago af. Nu zijn het gewoon wagens die rijke mensen met weinig verbeelding en ex-egienaars zijn van een bmw iets nieuws willen om te gaan showen in knokke ofzo kopen. Jammer genoeg zijn er zoveel van dit soort mensen dus rijden ze daar allemaal met dezelfde snob-wagens. Ik val nu misschien enorm veel porsche- en bmw-liefhebbers aan maar het is gewoon een statusauto geworden en geen pure sportwagen meer en dat is jammer.
Matthis zegt
Porsche GT2 (met handbak!). Beste auto Ooit.
Harry zegt
Gewoon een 944 turbo S….exclusief en voor nog geen 7000 euro !