Ringtijden zijn overschat, wat is de nieuwe benchmark?

Auteur: , 40 Reacties

Je kan auto's op heel veel verschillende manieren vergelijken... 0-100 tijden zijn favoriet boven alles en worden vooral veel gebruikt door mensen die vaak over auto's praten maar er eigenlijk niks van weten. Voor mensen die zich iets dieper in de cijfertjes willen steken zijn er vermogensspecificaties. Voor de techneuten zijn er boring en slag verhoudingen en voor de burgers is er RTL autowereld.

Betrekkelijk nieuw zijn de circuitvergelijken voor personenwagens. Favoriet boven alles is de Nordschleife. Toch wel het meest versatiele circuit ter wereld en in tegenstelling tot F1-banen niet altijd even comfortabel. Iedere bocht is anders en in iedere bocht raakt de auto weer een jaar van zijn anders zo lange leven kwijt. Omdat zowel rijhoogte, sterkte van veren, demping, chassisstijfheid allemaal goed op de proef gesteld worden vertellen de rondetijden je meer dan alleen de pure snelheid van de auto. Het rondje van 20km is zo belastend dat het zelfs vertelt welke schroefjes er allemaal niet goed aangedraaid zijn.

Echter.. zodra een benchmark een jaar oud is wordt deze uiteindelijk ontdekt door fabrikanten. Als de benchmark niet al door een fabrikant in het leven is geroepen. En dit probleem begint zich na 0-100 tijden en vermogens nu ook bij de Nordschleife voor te doen. Ieder sportmerk heeft inmiddels door dat alle snelle auto’s met een rondje getest worden. Voor vergelijkingen beginnen rondetijden dan ook knap saai te worden omdat auto’s zowat met de ideale ring-setup de productielijn afrollen. Omdat autojournalisten bochtengeil zijn en ringtijden zo overschat, worden onderstellen ook niet meer gemaakt om oneffenheden glad te strijken. Wie geeft er nu nog om comfort? Dat is toch niet snel op de ring? Het gaat zo ver door dat de camera haast de ZR1 uitstuiterde op het snelste rondje! Ook is het gewoon saai en klinisch om nog langer op die ring te focussen en dus moet er een nieuwe test komen.

Dus aan autoblog de taak nieuwe benchmarks neer te zetten… en omdat bloggers niet zó veel inspiratie hebben mogen suggesties in de comments. De leukste tot nu toe vind ik absoluut 5th Gear’s interpretatie van een spannende-auto-bench:



40 reacties

RijNouNsDoor!
Is dat de van 0 naar 6 harde tepels test?

Dan wordt het vermogen van de airco ook erg belangrijk!
@RijNouNsDoor: inderdaad, en de vering natuurlijk! ;)
http://www.autojunk.nl/clips/view/1146
Originele manier voor een nieuwe benchmark, maar om snelheid te meten zal een circuit altijd wel de benchmark blijven. 1/4 Mile e.d zijn allemaal niet meer interessant, de hoeveelheid G’s in bochten misschien nog een beetje, maar uiteindelijk draait het om de rondetijd. Maar met bv een GT-R zal het makkelijker zijn om een tijd dichtbij de recordtijd te rijden dan met een ZR-1. En daar moet een onderscheid in gemaakt worden, waarbij de hartslag en neuroactiviteit misschien best een interessant onderwerp is om toe te gaan voegen aan gereden rondetijden.
Nah, toch niet zo’n handige test met de dames want voor vergelijkbare resultaten zou je maar op 1 dag in de maand kunnen testen, anders verandert de ‘temperamentmix’
whahaha geweldig…die Tiff is nog steeds een jongetje van 4 jaar oud in z’n hoofd :D
Dat filmpje van fifth gear is top!
En tjah, idd de ringtijden zijn wel erg moeilijk te vergelijken..
De ene keer is het een andere coureur. Dan is het weer een wagen met 100pk meer.

Het blijft moeilijk, maar je moet toegeven dat het vet is om die filmpjes te zien ;)
Nog even over de snelste tijd voor productie auto’s.
Ik kreeg van de week mijn EVO (engels autoblad binnen) waar ze met een aantal auto’s van een particulier de snelste tijd gingen aanvallen. Ze hadden een Koenigsegg CCX, Ferrari Enzo, Maserati MC12, een Porsche Carrera GT en een Zonda F.

Het is ze gelukt om in vier dagen tijd het ronderecord met drie verschillende auto’s te breken. Ik zal nog even niet verklappen welke het uiteindelijk het snelste heeft gedaan.

http://www.black-falcon.de/bilder/home.bild.jpg
ach, het zal voor iedereen een eigen voorkeur zijn wat hij interessant vind als benchmark. en dan is het ook nog per auto verschillend. het kan waarschijnlijk weinig mensen schelen hoe hard de nieuwe golf over de ring kan, terwijl het een heel populaire auto is.

daarom is het van belang dat er zo veel mogelijk benchmarks worden gebruikt.

persoonlijk ben ik voor een test waarin zoveel mogelijk dronken gasten in een auto gepropt worden en gekeken word waarin het snelst (of minst snel) iemand over zijn nek gaat.
er gaat niets boven een drag-race :p

pooweeeeeeeer
De auto waarmee een dooie doos als Yvonne Jaspers snelst DURFT te gaan is de beste.
Wat dachten jullie van een opzet als de prestatie punten van gt5?
Is gebasseerd op gewicht, vermogen, koppel en eventuele downforce allen meetbaar.
Wat een lekker geil filmpje. :D
Geweldig, welke auto maakt het meeste indruk op de lady’s. Wat mij betreft net zo objectief gelijk welke andere test.
Die test van Jurrian gebruik ik ook al jaren, helaas werkt hij maar een keer per merk/dealer :-).

Overweeg vanaf nu de dozen test, waar kan ik Yvonne bereiken?
Niet mee eens: De Nordschleife is namelijk niet half zo glad als mensen denken. Het is en blijft een openbare Tolweg. Het verschil tussen ee circuit als Zandvoort is erg groot. De belasting van de ring is dan ook vergelijkbaar met de straat. Met een volle circuit setting is de vering te hard om de oneffenheden van de ring op te vangen. Resultaat is geen grip….
Als je kijkt hoe de meeste mensen voortsukkelen en door de bochten kruipen zijn al dit soort tests niet relevant. Je kan in iedere auto makkelijk met het verkeer meekomen en ook met een slome auto kun je nog heel wat stoplichtsprintjes winnen.
Wat niet wil zeggen dat snelle auto’s niet leuk zijn natuurlijk :)
Wat ik wel eens mis is een graadmeter voor hoe mooi een auto is. nu is dat natuurlijk een questie van mening. maar het is vrij simpel om met een poll een idee te krijgen wat er in de grote lijnen van gedacht word.
Voorlopig vind ik de Nordschleife de ultieme maatstaaf. Kwaliteit van het asfalt is even slecht als de openbare weg, veel hoogteverschillen en hellingen, heel veel in de anker, optrekken, en weer in de ankers, en meest belangrijk:
Het is heeeel vermakelijk om naar te kijken :D

Ik vind trouwens wel dat verschillende auto’s verschillende benchmarks nodig hebben, een musclecar laat je niet uit op de Nordschleife maar op de dragstrip. Met een Veyron of een andere super-supercar ga je naar Nardo…
Voor GT’s als de GT-R, de ZR-1 en al dat andere leuke spul doe je een rondje Nordschleife.
“dat het zelfs verteld welke schroefjes”
edit: dank u, is inmiddels gefixt
@ RijNouNsDoor!

Het is dat je die comment hebt neergedumpt hier, anders had ik het filmpje niet eens gekeken! ;)
Wat dacht je van deze:

http://wikimapia.org/1894515/Volkswagen-Test-Track

Ook ongeveer 20km lang… kun je een auto pas echt bewijzen!
Leuk! Hierbij mijn ideeën..

– Een crashtest om te kijken welke auto het sterkst is;
– Een remtest om te kijken welke auto het snelst stil staat;
– Een duurtest om te kijken welke auto het minst verbruikt en de minste onkosten oplevert.

Ps. Hier in België is de auto pas net uitgevonden!

Maw: dit slaat nergens op, alles wordt al gemeten..
Luister,

Allemaal prachtig om één benchmark te zoeken voor allerlei verschillende auto’s, maar dit is volslagen onzin. Iedere auto wekt om een andere manier emotie op bij diegene die er voor kiest. Of denken jullie nu echt dat 90% van de kopers het rondje Nordsleife bekeken heeft? Natuurlijk niet!

Dat wordt alleen door ons gedaan, omdat wij fanatiekelingen zijn. Nee, het objectief bekijken van auto’s is onmogelijk en om te proberen een ‘beste’ aan te wijzen is ook onzin. Denk je nu echt dat de Corvette kopers de auto kopen vanwege de rondetijd? Nee. Het geluid, uiterlijk, motorinhoud, het brute karakter – dáár wordt de auto op verkocht!
Comfort test… Tijdens het rondje nurburgring ook nog 20 glazen (vol) water meenemen… kijken waar het meeste uitgaat…
Ik heb hier al eens een column aan gewijd. Het gaat om beleving, niet om cijfers. Dat filmpje is grappig, maar die hartslag is van opwinding. Angst zou een veel betere graadmeter zijn geweest.
Wat een lulkoek. Als een auto op de ring snel is dan istie dat ook op de openbare weg. En mensen die een comfortabele auto willen weten waarschijnlijk niet eens wat de ring is.
@ Frasker: Die is al letterlijk 100 jaar oud. Hij werd al bij de allereerste Bugatti’s uitgevoerd, en vlak daarna deed triumph het met zn motoren…
Wat ze bij top gear doen is eigenlijk wel het beste!

-Zelfde Circuit
-Zelfde Chauffeur( de Stig)

Maar ze houden niet altijd rekening met de weersomstandigheden wat eigenlijk ook veel meespeelt, niet alleen hoe je je vermogen op het asfalt neerlegt(grip), maar ook dat de luchtkwaliteit meespeelt met het vermogen van de motor!
@Alwood:Ik had juist gehoord dat de ZR1 nog een stuk comfortabeler is dan de ZO6!
@Bas:Wie weet zeker dat de Stig altijd dezelfde is??
ja hoor .. de ringtijden passé !!

omdat Chevrolet en Chrysler nu eventjes koning zijn ??
zal wel weer snel veranderen als als er een Duitser de tijden doorbreekt ..
@ Lincoln

Ik heb weinig met Duitsers, op mijn eigen Porsche na. Maar die doet het allang niet goed meer op de ring.

Ringtijden waren én zijn passé.
De “Fast and the Frugal” ratings zal de nieuwe maatstaf worden:

http://www.boston.com/cars/car_reviews/articles/2008/09/06/the_fast_and_the_frugal/
@Incognito .. dat bepalen de auto-fabrikanten wel .. Aston Martin is er een test-centrum gaan bouwen .. en andere merken blijven ook nog gewoon mee doen in de ring gekte .. consumenten dus ook ..
Onafhankelijkheid is sowieso een keyword. Wil je auto’s fatsoenlijk testen dat moet door een onafhankelijk bedrijf laten testen wat de daadwerkelijk prestaties van de auto zijn en of de fabrikant er niet mee heeft zitten klooien voor hij de auto meegaf. Dit is in z’n geheel dus al moeilijk te realiseren en bovendien kostbaar. Dan nog zullen de cijfertjes altijd anders uitvallen.

De beste benchmark is natuurlijk zelf met de bewuste auto een vakantie door brengen. Een goed alternatief daarvoor is om de auto te laten testen door een kleine groep mensen die er passie voor hebben en bovendien weten waar ze over praten. De duurtesten van Top Gear komen hier aardig bij in de buurt. En dan doel ik op bijv. die uitzending met de F430 Spider, Zonda en Ford GT.
Behalve wat weggetjes in Limburg heb je niks aan bochtenwerk in Nederland. Acceleratie daarentegen is weer handig als je zo’n rij aso’s hebt die je niet naar de linkerbaan willen laten invoegen om een vrachtwagen in te halen…
Hahahaha wat een geweldig filmpje … had ik nog niet gezien … gaaf die meiden achterin … echt drie kleuren :P hahah
*bekijkt filmpje*

*leest commentaren*

Intrigerend dat maar ongeveer 3 van de 20 commentators is opgevallen dat er een paar hete meiden in de auto zaten, de rest schijnt te verdiept in hun gebruikelijke verwoede discussies over europees vs amerikaans om er iets van te merken :p
-Om ter traagst 100-0 tegen een muur? (Stijfheid, kreukelzone enzo)
-De snelheid van vliegtuigen word gerekend in geluidsneldheid (Mach) laten we de accelaratie vermogen of de maximale bochten gravititatie die een auto aan kan in Lotus 7 (ev caterham) of in ariel atom’s uitdrukken.
@ Lincoln

Ik ken genoeg mensen die een kapitale sportwagen bezitten en ongeveer 90 kilo wegen en heel braaf er mee rijden. Trust me, die hebben geen idee wat hun auto op de ring doet.

Dat testcentrum van Aston Martin is ook alleen show, daar wordt emotie mee opgewekt. Verder niets.
@Incognito .. tuurlijk .. is ook wel zo ..
maar een ring tijd neerzetten is goedkoper dan uberhaupt met formule 1 mee doen .. laat staan winnen ..
dus is het voor de kleine fabrikanten nog steeds interessant om daar te rijden .. en de grote kunnen zich niet permiteren achter te blijven ..

o,ja .. en ik heb een buurman met een ouwe Astra en kent werkelijk alle tijden van al die zottigheid uit zijn hoofd ..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).