O gast, check me Aixam!

Auteur: , 38 Reacties

Een tijdje geleden reed ik rond een uur of vier op de weg van Apeldoorn naar Hoenderloo. Dat is een leuke weg. Mooie weg ook, een beetje glooiend, bomen, hier en daar een stukje heide, niks mis mee. Voor mij zag ik een stel langzaam rijdende auto's opdoemen dus de voet ging van het gas en ik sloot rustig aan in de rij. Ik dacht eerst dat er een trekker voorop zou rijden, dat gebeurt wel vaker op dit stuk weg. Maar niets was minder waar. Het bleek een brommobiel te zijn.

Brommobielen maken bij mij altijd bepaalde gevoelens los die mijn vriendin niet als mijn beste eigenschappen zou omschrijven. In mijn hoofd klonken al een aantal verwensingen jegens het addergebroed dat deze “auto’s” had uitgevonden. Daarnaast verwenste ik alle regelgevende instanties in Nederland die het toelaten dat deze op 45 kilometer per uur begrensde schepsels van Satan op onze wegen voorkomen. In mijn ogen zijn ze ronduit gevaarlijk buiten de bebouwde kom vanwege het snelheidsverschil. Daarnaast zijn de berijders lang niet altijd capabel, om niet te zeggen dat het grotendeels bedplassende fossielen zijn. Onlangs werd er bijvoorbeeld weer eens brommobiel van de snelweg geplukt, ditmaal op de A16. Een rijbewijs is niet nodig, een bromfietscertificaat (u weet wel, dat kunt u krijgen bij twee pakken Douwe Egberts) volstaat. Wel hoor ik af en toe verhalen over mensen die hun rijbewijs moesten inleveren. Gevolg: ze konden niet meer naar de supermarkt, 4 straten verder. Dus kochten ze maar een brommobiel. De term “invalidenwagentje” kleeft dan ook vaak aan deze voertuigen, maar inmiddels is mij duidelijk dat dat niet geheel terecht meer is.

Wat bleek namelijk, toen ik de gelegenheid kreeg om de brommobiel in te halen? Achter het stuur zat een gap van een jaar of 17. Armpje uit het raam, petje scheef, trainingsjackie aan, stoel in de ligstand en toen ik oogcontact maakte ontwaarde in zijn linker mondhoek een joint. Ik maak geen grapje. Duidelijk iemand die als ultiem levensdoel een uitkering en een Golf II 1.6 diesel met GTI badges heeft. Ik was even van mijn stuk gebracht. Snel trok ik alle eerder gemaakte verwensingen aan het adres van onze bejaarde medemens in, ze bleken niet terecht dit keer. Even later, toen ik geparkeerd stond, kwam het ding me voorbij ronken. De jointrokende petjesdrager knikte me vriendelijk toe. Schijnbaar was hij nog niet zo ver heen dat hij me niet meer herkende en was ik ineens zijn beste “mattie” geworden. Ik maak zo makkelijk vrienden, maar dat terzijde.

Ik moest constateren dat deze jongeman het zo slecht nog niet deed in dit leven. Hij reed in een targa, was de trotse bezitter van een dubbele sportuitlaat in de stijl van de Mini Cooper S en lichtmetalen wielen in anthraciet grijs. Sportieve striping en raamsticker moesten het sportieve karakter van deze gepimpte Aixam Scouty R benadrukken. In de weken nadat dit me overkwam zag ik steeds vaker jongeren in brommobielen. Mijn zoektocht op internet leerde mij dat brommobielen al lang niet meer de rode melkpakken met achteringang zijn die het vroeger waren. Lichtmetaal, kekke kleurtjes, vleugeldeuren, cabriodakjes en mistlampen vliegen je om de oren als je de sites van de verschillende fabrikanten afzoekt. Niet vreemd dat deze wagentjes dus steeds populairder worden bij de jeugd, maar daardoor wordt het wel druk. Laatst nog telde ik twaalf (!) brommobielen op één parkeerplaats nadat ik had geparkeerd voor de wekelijkse boodschapjes.

Gistermiddag zag ik een groepje kids bij een hangplek. Gemiddelde leeftijd rond de 16, en twee van die brommobielen erbij. Twee jongens druk wijzend naar een voorwiel of iets daarbij in de buurt. Ik kan me alleen maar indenken dat het net zo ging als vroeger, toen ik met mijn vrienden aan onze brommers sleutelde. Carburateurtje, 70cc, uitlaatje, zwaardere remmen: het kon het gesprek van de dag zijn. De snelste brommer was van de stoerste jongen van de school, je kent het wel. En dat was het moment dat ik me ineens besefte dat de verjonging van de doelgroep misschien niet eens zo’n ramp is. Met de groeiende populariteit onder jongeren zal de vraag naar aftermarket opvoerspul stijgen. En dan gaan die brommobielen eindelijk eens meerijden met het normale verkeer. Of ze vouwen zichzelf rond een boom, maar als automobilist krijgen we er in ieder geval minder last van. De drang van onze jeugd om altijd het laatste modelletje te bezitten zal ook in deze markt doorwerken en dus zal er tweedehands een overschot ontstaan waar menig bejaarde zich aan zal verlekkeren. Dat ze dan online een “vijfenveertigkilometerwaggie” kopen waarvan de maximumsnelheid misschien wel twee keer zo hoog ligt als dat de naam doet vermoeden is alleen maar gunstig, dan houden ze ons wellicht wat minder op.

Laat ik tot slot mijn eerder genoemde onterechte verwensingen aan de bejaarden even compenseren met het volgende: Lieve opa’s en oma’s van Nederland. “Altijd van een oud dametje geweest” is niet meer vanzelfsprekend waar. Pas op wat u koopt. En rijd verdulleme eens door.



38 reacties

Deze dingetjes zijn toch nog vrij prijzig? iig Een stuk duurder dan een gemiddelde scooter?
Als je rijbewijs wordt ingevorderd (bij mij op dit moment (K*T!!!)), dan mag je geen enkel (motor)voertuig meer besturen waar een bewijs/certificaat voor nodig is. Zo’n brommobiel dus ook niet…Toch?
Ze moeten ze alsnog verbieden. Er is een reden waarom we ook praktijklessen krijgen als we ons rijbewijs halen.
@Atonius86 idd, dat zou niet mogen
heb zelf ook een aixam gehad … een Aixam 400 s een luxe uitvoering met cv met AB en elec ramen haha was toen 16 haahh maar deze reeed echt geen 45 .. zeg maar het dubbele haalde 95 allen heb hem terug gevoerd want de riem slijt dan ietsiepietsie sneller na 2000 km moest er gewoon een nieuwe op … en ja als het een beetje glad was kon je er mee driften hahaha maar ja goeie tijd
corrado vr6 slc
Mensen in die brommobielen vind ik echt:
http://nl.youtube.com/watch?v=iK33KD7j_nc

Maar volgens mij vinden ze zichzelf:
http://nl.youtube.com/watch?v=CH7J3G7Qtt0
“Duidelijk iemand die als ultiem levensdoel een uitkering en een Golf II 1.6 diesel met GTI badges heeft.”

“Even later, toen ik geparkeerd stond, kwam het ding me voorbij ronken. De jointrokende petjesdrager knikte me vriendelijk toe. Schijnbaar was hij nog niet zo ver heen dat hij me niet meer herkende en was ik ineens zijn beste “mattie” geworden.”

In dat wereldje herkent iedereen elkaar.
Hier is dus sprake geweest van herkenning van een deelgenoot van jullie levensdoel. Meer niet.
zo’n ding kost 20000 euro nieuw, en rijden ook nog niet eens zo slecht. Volgens mij is dit een stuk fijner midden in de winter dan vast te vriezen op je brommer. Jammer van die neerbuigende toon in deze collum..iemand van 17 met een joint in z’n bek die vriendelijk naar je knikt is beter dan de gemiddelde opgeblazen veertiger in een 535d.
@ RD

Ahh, RD. Good morning. Good to have you back son.
mja de auto’s zijn idd een beetje belachelijk. houden zowat alles op altyd. merja wie erin zit doet niet veel terzake. zoals hierboven al gezegd, liever eentje van 17 mt n joint dan een opgeblazen veertiger, of eentje van 17 met een pil en een lijn en een slechte dag. want dan eindig je het haasje, net zoals leo.
@Antonius86: Dat is niet helemaal waar, als je rijbewijs is ingevorderd vanwege een snelheidsovertreding of gevaarlijk gedrag dan mag je inderdaad nergens meer mee rijden behalve een fiets. Volgens mij heet dat ook wel rijontzegging.

Als je bent afgekeurd gelden er weer andere regels.
@Incognito

Good morning, man! Thanks.
@ antonius 86

dat ligt eraan of je een oud of nieuw rijbewijs hebt.

nu krijg je 1 pasje. als die weg is is alles weg. vroeger had je een apart papiertje voor je rijbewijs en bromfietscertificaat.

als je dus nog het oude ding hebt en je hebt je bromfietscertificaat mag je nog brommen.

maar dat is nog maar tijdelijk. je krijgt vanzelf 1 pasje
Ha, hier rijd precies zo’n modelletje als van het plaatje rond, alleen blauw. Met zelfde soort typetjes die erin rijden :P
Dus ik ben niet de enige die het opvalt..

ik zag laatst een man, ja man, trots zijn nieuwe Aixam (exact dezelfde als van het plaatje) showen aan zijn vriendin. Die had een gewone Aixam..

Volgens mij is het een vernedering om in zo een ‘ding’ rond te karren, of loop ik weer achter?

Toen ik 16 was, en dat is echt niet zo lang geleden, had ik een schakelbrommer met 70cc en schijfremmen van een motor. Dát was stoer, met zo een Aixam reed je meer voor l*l dan als je met het OV ging.

Die invalidenkarren mogen in mijn mening alleen binnen de bebouwde kom op de fietspaden rijden, en niets anders!
Echt een herkend verhaal dit! Ik kom ’s morgens als ik richting werk ga een mooie Aixam met metallic blauwe lak, zilveren racestrepen en jawel hoor…. Een heuse spoiler!

Maar op zich vind ik dat nog niet zo erg, zoals Casper al aan geeft rijden die dingen voor je het weet ook gewoon 80/90.

Maar wat ik erger vind is dat de buurvrouw van mijn zus, die te stom is om een normaal rijbewijs te halen (12 keer gezakt en toen zei de instructeur zelf eindelijk eens van luister jij slaagt nooit) doodleuk zo’n karretje voor de deur heeft.

Ze kan dus niet rijden, hoeft geen wegenbelasting te betalen (toch?) maar mag evengoed voor mij met zo’n ding rijden! Levensgevaarlijk als je het mij vraagt…..
Wie niet kan rijden (om welke reden dan ook), hoort niet te rijden. Toch niet in ons dagelijkse verkeer. Simpel.

Wat wel opvalt is dat Nederlanders er graag mee ophouden te wandelen. Even vier straten ver en geen auto? De brommobiel! De veertig voorbij en sjongejonge wandelen is toch lastig? De elektrische rolstoel! Om dan voor de supermarkt te parkeren en vrolijk binnen te lopen. Tijdens mijn studies in Nederland heb ik nooit eerder zoveel van dergelijke dingen bijeen gezien, het lijkt wel of er een anti-loopcultuur heerst. Get walking!
die brommobiellen zijn toch een goede uitkomst voor bejaarden/gehandicapten(lichamelijk) die wel nog even ergens heen willen want met je rolstoel naar de supermarkt die 5 km verder op ligt is een stukje te veel dnek ik..
en dat je mede weggebruikers dat niet inhalen is jou probleem
veder als die kinderen erin rondwillen rijden hun probleem ik hou het bij een auto als ik 18 ben of die van me ma..
Van waar haalt de jeugd al dat geld dan wel?
Als je eens op de Aixam website rondneust (enkel voor research aub) zie je dat de goedkoopste nieuwe Aixam in Nederland maar liefst €9.699 kost!
Ooit in een grijs verleden toen ik 16 was een Arola op de kopt getikt voor 100 gulden. En maar jakkeren door het dorp heen… zelfs nog een keer voor elkaar gekregen om het ding op z’n kant te krijgen, niet al te prettig als je met z’n drieen + hond erin zit :D
Uiteindelijk voor 2 ruggen verkocht aan een ouwe opa!
Ge moet blij zijn ,in usa halen ze vanaf 16 jaar hun rijbewijs …
@Pinho:
hoe krijg je zo’n ding in godsnaam op zijn kant zonder het om te duwen

btw: geef mij maar de dikke veertiger met zijn 535d dan een jointrokende jongeling. Ik ben nu ook een jongeling, maar mijn fiets is goed genoeg en een dikke veertiger met een 535d zie ik mezelf nog wel worden… Die weten tenminste waar wat kan!
Brommobielen gaan nog eens groot worden in .NL:
-(nog) geen wegenbelasting
-laag benzine verbruik
-goedkope(re) verzekering
-je zit droog
Nu nog climate control en je hebt een luxe karretje onder je kont!

Hier valt voor de overheid zeker een aardig centje uit te melken…
k hou t maar lekker bij me mooi scooterke.. ;)

nu kan ik af en toe nog lekker een stoepje of fietspadje meepakken als t druk is in de stad.. maar probeer dat maar is met zon helse machine :P

wel handig die karretjes.. maar geef ik me ma wat geld.. wil ze ook best wel keer voor iets speciaals rijden..
brommer is NOG zuiniger als brommobiel..
mijne gaat 1:40 ..
en met vario begrenzer dr uit.. rijd ie niet eens zo slecht kan ik je vertellen ;)


houdoe, later!
Vervuilen deze etterbakken net zo veel als brommers? Want het zijn brommers en dat soort voertuigen die het meeste vervuilen in de steden omdat ze totaal geen kat of roetfilter(ja het is geen diesel, i know) of wat dan ook hebben. Als ze deze voertuigen gaan belasten op co² dan worden ze onbetaalbaar volgens mij..

De regering heeft hier nog een nieuwe melkkoe in denk ik zo, zijn we er gelijk van af..
@frederik
Vol gas achteruit en dan het stuur omgooien. Zo’n ouwe Arola is redelijk topzwaar als je er met z’n 3en in zit. Was gelukkig op een voetbalveld dus alleen de ramen lagen er uit :)
Leuk stuk, herkenbaar, alleen heb ik een hekel aan dat soort typjes.
een vriend van mij heeft een gewone auto begrensd op 45 een fiat punto en daar rijd die gewoon mee dat schijnt ook te mogen :P ik hoop zelf ook dat als ik over een half jaar me certi heb dat ik ook een punto kan ombouwen en lekker kan dieselen :P
@Mee:tis nog waar ook daar heb je al eene heele mooie 2dehands auto voor.
ik ken iemand vry goed die met zo een autotje rijd. En ik moet zeggen dat we hem daar inderdaad nogal eens mee uitlachen. Maar dat speelgoedje rijdt standaard al 65-70, en eerlijk is eerlijk maar zoooo veel traer dan ik met mijn xc90 is hij niet. En ik verbruik 10l diesel per 100 km, hij 3 … En het is nog zo slecht niet om er in te vertoeven….

Ik vind het een goede oplossing voor personen zoals m’n vriend. hij heeft een lichte versie van down, is perfect normaal om mee te werken. Is alleen een beetje speciaal om sommige vlakken en laat hem aub geen theorie leren. Daarom dat zo een karretje ideaal is voor hem. Hij is zeker geen gevaar voor het verkeer, hij rijdt prima en soms veel verantwoordelijker dan iemand met een bmw die 5x meer kost en 3x zo snel gaat…

MAAR (ja er komt een MAAR bij), ze moeten op wie ze die karretjes aan geven, want soms zijn ze inderdaad een heel groot gevaar op de weg!

en prijzig, het occasie karretje van m’n vriend heeft in België hem 12.500,00 EUR gekost voor eentje van 9 maand :)! dat valt nog mee voor iemand zoals hem, maar i verdomd veel voor een gast van 16 naar mijn idee
@Kevin:

Volgens heb je ze wel met dieselmotoren. Sommigen klinken namelijk echt niet als 50 cc tweetakt motoren..
@ Felix

Dan vries ik toch liever vast dan eewig de schaamte te moeten dragen
zitten daar mini roetfilters op denk je?

Mij maakt heel die co² geklooi geen ene reet uit en vind ik het ronduit geldklopperij, en als het blijkt dat uiteindelijk dit soort voertuigen velen malen erger zijn dan de zwaar belaste “normale” voertuigen, dan bewijst dat des te meer de hypocritie van het beleid..
Ongelooflijk dat hier door enkelen serieus wordt gediscussierd en zelfs wordt toegegeven dat ze ooit (zelfs naar tevredenheid) zo’n rijdende chicane in bezit hebben gehad.
Opzouten die krengen en alleen gebruiken op de parkeeplaats van het bejaardenhuis.
haha vandaag nog zo een schandeding gezien :D ook toevallig.
@MrSelected, dat zijn 4-takt motoren die zo’n diepe brom geven. op diesel rijdens ze nog nie volgens mij.
Vind het wel lachen als er zo’n pipo in een 45 karretje aan komt rijden, een brommer houdt ie niet bij maar tog zal hij lekker warm en droog zitten de komende maanden. en ik op me scooterje, Brrrr!
Steeds meer jongeren rijden met een brommobiel. Dat ze daar mee over alle wegen behalve auto- en snelweg mogen rijden bepaald de wet. Bij een ROC in onze plaats zie je dan ook veel van deze dingen op de parkeerplaats staan. Het blijft echter niet bij enkel brommobielen, want je ziet de jeugd ook met Mercedes Unimog’s naar school rijden. Daarvoor hoeven ze geen brommercertificaat te hebben, en mogen ze niet sneller rijden dan 25km/pu.
Deze dingen zijn dus langzaam, en ook nog eens groot.

zie http://www.unimogholland.com/Unimogs.htm

Het probleem zit hem dus niet in de jongeren, maar in de wetgeving.
nou mensen ik weet niet maar ik ben 16 echt ideaal zoon brommo mooi muziek lekker droog , loopt 80 (houd dus niemand op ) en gewoon karre … het is een diesel 1 op 30 lekker goedkoop aleen wel veel olie bij vullen dat vebruikt bij nogal omdat hij zo hard loop maarja beetje roken hoord erbij. en al de draaiende gedeeltes leiden er ook veel mee ..maar je moet mijn ook niet verdenken aan een 16 jarige met een piefke in zijn mond .. ;) groetjess gl….nn

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).