Una automobile superveloce, per favore!

Auteur: , 54 Reacties

Ditmaal geen column over politie, slechte wegen, seksistische opvattingen of onverwacht sterke Duitse gezinswagens. Neen meneer, deze column gaat over auto’s om van te dromen. Of toch niet? Tijdens een interessante discussie op deze site is het me te binnen geschoten: de doelgroep van de super-merken (Ferrari & Lamborghini om er vanaf te zijn, er valt genoeg over te vertellen) verschuift!

Ferrari
Als je de geschiedenis van Ferrari kan indelen in wat anders dan stilistische periodes of voor 1947 – na 1947, dan zou ik zeggen: ruwweg Enzo en Piero. Toen Enzo de plak zwaaide, was de doelgroep van Ferrari behoorlijk anders. Het waren ook andere auto’s. Wie kan tegenwoordig geen banden oproken in een 599 GTB? Je drukt enkele knopjes in en bam! Weg banden! Doe dat trucje nu nogmaals, maar dan in een Ferrari 500 Superfast. Lukt niet he? Je kan de knopjes niet vinden zeker? Nee, in die Ferrari gebruik je de pedalen om vooruit te gaan. Het is allemaal wat uitdagender, je moest wat meer knowhow hebben, wat meer feeling, wat meer passie en respect voor je auto. De doelgroep was drastisch anders: mensen die wat wisten over auto’s, die er goed mee overweg konden.

Nu Piero al een tijdje het leiderschap overgenomen heeft, is er een duidelijke verschuiving aan de gang, of zelfs al achter de rug. De F355, dat was nog een mooie, pure Ferrari. 1 van de laatste. De 550 Maranello, die begon al wat te commercieel te lijken. En nu met de 612 Scaglietti en de 599 GTB Fiorano heb je al geen greintje Ferrari-spirit meer over. De enige Ferrari die in mijn ogen nog voor de oude normen staat, is de 430 Scuderia: dorstig, bloedsnel en mooi. De doelgroep van de 612 en 599 is ook helemaal anders: mensen die hem kopen om mee te ‘posen’. Mensen die het beest in hem opsluiten en wanneer ze hem eindelijk vrijlaten, is hij in staat hen over het asfalt uit te smeren wegens hun incompetentie. Mensen die niet beschaamd zijn om er een goedkope (in hun ogen) tuner zijn agressie op te laten uitvoeren. Er is geen respect voor de Ferrari meer, niet dat die 599 het echt verdient om gewaardeerd te worden als Ferrari. Het is een prachtige, potente supercar, maar een Ferrari? Ver van.

Lamborghini
Een merk waar ik niet veel van weet, maar ook hier ondervind ik dezelfde verschuiving. Het tijdperk kan je in veel delen opsplitsen, maar hier deel ik het weer in Ferruccio, Chrysler, en Audi. (Mimran en Megatech tellen ff niet mee;)

Onder Ferruccio: de oer-Lamborghini’s, terwijl je ze uit alle hoeken bekijkt, valt het je op dat de machine vanbinnen een zetel heeft. Je gaat zitten, en vanaf dat je 4 jaar oude jeansbroek het frisse leder aanraakte, was je verkocht. Helaas was de auto dat toen waarschijnlijk ook al. Alhoewel… Het waren prima wagens (als ik dat niet zeg, knalt de maffia m’n kop eraf) als je ze goed verzorgde. Tuurlijk waren er kwaliteitsproblemen, maar het is dan ook een supercar! Doch verkochten ze niet goed genoeg. Maar geen probleem, Ferruccio had zijn tractorbedrijf en met de winst van die boerenmobiels kon hij Lamborghini in leven houden. Hij maakte die supersportwagens als passie (en omdat hij niet tevreden was over zijn Ferrari, niet voor het geld)! Daarom waren ze zo goed! Een doelgroep was er niet maar er kwam vlug eentje, klein weliswaar, maar ze hielden erg veel van hun Lamborghini’s. Ze konden er immers alles uitpersen aangezien ze goed met auto’s overweg konden. Anders was een Lamborghini kopen een doodwens. Maar toen er wat mis ging met een levering tractoren voor Amerika, moest Ferruccio noodgedwongen zijn tractorfabriek verkopen aan Fiat, welke het dan verkocht aan Same Deutz-Fahr.

De stevige weide die ooit onder de stier zijn hoeven zat, maakte nu plaats voor glibberige modder. Het bedrijf werd uiteindelijk, na de Countach, verkocht de Mimran gebroeders (LM002 & Jalpa) om daarna door Chrysler te worden gekocht. Zij maakten de über-Lamborghini, moet ik zijn naam nog vermelden? Hij greep je bij de ballen op een manier dat enkel die auto kon. Obsceen is een woord om zijn verschijning goed te beschrijven en het geluid maakt een echte stier bang. De doelgroep maakt mij eerlijk gezegd ook bang. Het was een auto waarmee je onmogelijk kon en wou traag rijden. Hij slikte immers evenveel benzine in allebei de staten van gebruik. Banden oproken? Okee, maar eerst je testament opmaken. Je zou geen posers zien in zo’n wagens, hoewel dat wel handig geweest zou zijn, want dan was dat ook meteen het laatste dat we van ze zagen. De Diablo vroeg om een ervaren hand en voet.

Toen, nadat Megatech (Diablo SV, SVR) er een zeer goeie zet mee maakte en het daarna weer verkocht aan Audi, begon men de stier te melken. Iets wat blijkbaar niet onmogelijk is. De Gallardo en Murciélago kunnen heel hard en heel goed gereden worden, maar vanaf dat je ‘semi-automaat’ kon aanvinken in de optielijst, ging het mis. Waar hij bedoeld was om vlugger te schakelen, werd hij gebruikt als ovenwant voor rijke pooiers om met hun Lamborghini overweg te kunnen. Zelfs dan had het vaak desastreuze gevolgen als ze alle paardjes loslieten op de weg. De doelgroep van nu krijgt ook geen rode wangetjes als ze hun Lamborghini naar een tunert sturen, ze betalen er zelfs voor. En liefst van al gaan ze shoppen met hun oversized auto, in de hoop dat de koffer ook oversized is, om genoeg ruimte te maken voor hun oversized zonnebril die meer kost dan een enkele reis naar de zon.

Nu komt zo’n verschuiving meestal teweeg door een overname, lijkt me. De ideeën van de voorvaders gaan verloren in de grote vergetelheid van de tijd. Wat mij dan nog meer opvalt, is dat die jonge spruiten, Koenigsegg, Pagani, Ascari en misschien nog enkele onbekenden, de gaten perfect opvullen! Ze kwamen onverwacht, but they hit the right spot! Dus ziehier de Autoblog-toptip: als je een Ferrari of een Lamborghini wil, koop een Koenigsegg, Pagani of een Ascari!

Met dank aan “de vlaeminck” voor deze bijdrage!



54 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Inderdaad, klopt precies.
Ascari in een Pagani-jasje dan maar voor mij.
Ik geef je volledig gelijk, behalve over wat je zegt omtrent de 612. :x
Pierro Ferrari heeft bij de fabriek alleen een symbolische functie, op het karakter van de auto’s heeft hij weinig invloed. Wel was Enzo Ferrari zeer conservatief, dus met nieuwe technieken (zoals schijfremmen en middenmotor) wachte Ferrari langer dan anderen. Nu probeert Ferrari vooruitstrevend te zijn. Maar de wereld is veranderd en ze moeten het de klanten naar de zin maken. Ook moet je nu meer auto’s verkopen, omdat auto’s ontwikkelen duurder is geworden. En dan moeten de auto’s een grotere doelgroep aanspreken. Iets dat ook voor Lambo geldt.
Er is voor mij maar 1 Italiaanse supercar en dat is de Maserati MC12.
Laatst een special gezien over de productie van de 599 gtb…. en eerlijk gezegd vind ik het design niet geod genoeg…. de techniek daarentegen is pretty amazing en daarmee is het een echte Ferrari. Dat auto’s tegenwoordig veel electronica aan boord hebben is een teken van de tijd… Bij vrijwel alle merken is dat zo. Lotus, Gumpert, Mosler… ze zijn er wel, maar de rest heeft allemaal electronica aan boord. Niet (alleen) om de idiots tegen zichzelf te beschermen maar ook om de bizarre prestaties en vermogens in goede banen te leiden. 600pk was ten tijde van de McLaren F1 een ongehoord vermogen…. nu hebben tientallen auto’s zoveel power. Koppel daaraan downforce, zeer geavanceerde dempers en banden en je hebt zoveel grip dat de grens wel vaag MOET worden… De grens ligt zo ver weg dat je er bijna nooit bij in de buurt kunt komen…. maar hij is er wel natuurlijk! Oh wee als je eroverheen gaat…. bij snelheden van 150+ moet je van goede huize komen om een uitbrekende achterkant op te vangen…. en op de openbare weg (mag je dat niet rijden maar) heb je dan zeker niet genoeg ruimte om de auto op te vangen en je lijn te hervinden….

Hoe harder je gaat hoe riskanter de limiet…. en we gaan tegenwoordig krankzinnig hard bochten door…

Oude Ferrari’s of zelfs de pre-countach Lambo’s waren minder capabel en konden daarom ook makkelijker glijden, driften… door een stuk toegankelijker en veiliger grensgebied. Hoe scherper het mes hoe sneller je een paar vingers kwijt bent….. dus misschien zijn staaldraad handschoenen dan niet eens zo’n slecht plan….
Caterhams, Atoms, de Donkervoort en de Lotussen… als je wil stoeien zonder electronica dan zijn dat je supersportwagens (ook als vallen ze niet in de 500pk+ categorie) Als je vooral wil patsen of pochen of hard rechtuit wil kunnen dan zit je al snel aan electronica vast…. The choice is yours.
-edit: dank u, is gefixt-

Ik vind Lamborghini’s vooral móói (mits standaard, tuningzooi burn in hell).
woody, ik ben het helemaal met je eens! al zijn oude auto’s gewoon top, zoals de de Tomaso Pantera… zwijmel

http://www.allcarpictures.com/pictures/de-tomaso/pantera/de-tomaso-pantera.jpg)
Amen. Goed artikel Vla!
Koenigsegg CCX, dé supersportauto voor mij!

Ferrari hield voor mij op bij de F355, de Scuderia is mooi en zeker godvergeten snel, maar ik krijg niet de rilling over mn rug als bij een F355 – not to mention de F40.
De Diablo SV is zonder enige twijvel Lambo’s beste ooit, maar sinds de zaak in handen is van de VAG gaat het downhill… Het uitmelken van de stier vind ik indd héél toepasselijk autoblogger ;)

Vind je de CCX niets, en wil je toch iets Italiaans, neemt u de Zonda Clubsport!
Oja, en op tupperware-ingrepen bij Lambo’s en Ferrari’s zou standrechtelijke executie moeten staan – door de maffia, die weten daar wel raad mee :twisted:
sebastianchubasco
‘Je drukt enkele knopjes in en bam! Weg banden!’

hahaha, humor!
Poseurs zijn van alle tijden. Neem de jaren 80, Miami Vice anyone? Wat dat betreft is er nooit iets veranderd, da’s echt niet iets van de laatste jaren.
@autoblogger>Off-topic>”Doch verkochten ze niet goed genoeg.” Het is eigenlijk “Doch ze verkochten niet goed genoeg”

On topic: Jah, mooie column, waar ik het zeker mee eens ben. Ook qua looks; Ferrari heeft bijna (buiten de 430 Scud, Enzo en de FXX) geen aggresieve modellen meer! Maar de passie is IMO nog lang niet verloren. Je vergelijking met een Koennigsegg klopt eigenlijk niet m.b.t. het prijskaartje: voor een CCX moet je deze dagen al 1mil € neertellen ;)
@VLA .. best leuk stukje hoor .. maar ik mis onderwerpen zoals politie , slechte wegen , seksistische opvattingen , en Duitse gezins-auto,s ..
echt jammer ..

thumbs up @VLA ..
Waar kan tegenwoordig nog alles uit de kan gehaald worden met een Ferrari? Enkel op het circuit. Vroeger reden die Ferrari’s minder snel en waren er nog geen Koos Spee of Flor Koninkx die deze wagens bij het minste een boete geven. Het lijkt mij, corrigeer als ik me vergis, dat deze auto’s vroeger meer te “gebruiken” waren.
Ik moet autoblogger bijtreden in de column. Het gaat helemaal mis met Ferrari & Lamborghini. Bij die laatste is dat voornamelijk gestart met die vierwielaandrijving. Om nog maar te zwijgen van die semi-half-volledig-dubbelekoppeling-hydraulische-flip-flop-automaten die zonodig 90% van alle nichten bij zo’n auto per sé bestellen moet. Wanneer ik dergelijke schakelmeuk in zo’n auto zie weet ik op voorhand al dat we eerder met een poser dan met een liefhebber te maken hebben. (zeker als je weet dat zo’n auto’s niet eens zoveel km’s afleggen).

Echte supercars van de laatste jaren? Zijn er maar enkele, eerst en vooral de Pagani Zonda, Koenigsegg eventueel, Carrera GT & misschien wel de Aston Martin DBS. Geen flauwe, slecht werkende schakelmeuk maar gewoon een handbak, zelfs geen optie tot bestellen van flippers. Zoiets kan ik wel waarderen.

En wat betreft die Scuderia, toch ook geen echte Ferrari, waarom staat daar anders een knop op om hem volledig automatisch te laten schakelen? (wat niet zo was bij de 360 CS). Allemaal de tol van marketing en gieren van aandeelhouders.
@ classic red
Wel, vroeger was dat zo 1 op 3-4 modellen die gericht waren op de verkoop, om het merk levend te houden. Nu is 1 op 3-4 modellen gericht op oude waarden, om de spirit levend te houden. We hebben een evenwicht nodig…
@Vonstroke: één van de redenen voor zo’n volledig automatische stand is dat er in de stad anders moeilijk met zo’n auto te rijden valt. De supersnelle gerobotiseerde versnellingsbakken schakelen zo snel het wellicht nogal klungelig zou staan als je met zo’n auto van stoplicht naar stoplicht moest rijden. Verder is een oud probleem van supersportwagens, namelijk opgerookte koppelingsplaten ook goed ondervangen met zo’n oplossing. De Scuderia is een rijdersmachine met een paar voorzieningen die normaal gebruik redelijk mogelijk maken. Maar vergis je niet…. het is een uiterst geavanceerde supersportwagen met een extreme focus op circuitrijden en toch een kentekenplaat…..
@ dekster
Lol! Maar wat zie je toch in die auto? You of all people! Hij is niet zo snel, niet zo Ferrari en niet zo mooi!

@ w0o0dy
Daar heb je een punt, maar gaat het bij een Ferrari allemaal om snelheid? Nee toch? Op hun topsnelheid waren ze trouwens onuitstaanbaar vanwege de kwaliteit! En zoals classic red me al voorging: ten tijde van Enzo was men niet zo happig naar nieuwe technologie, dus is het drastisch moderniseren van een Ferrari wel ‘Ferrari’?

@ anderen
Thanks! En idd, down with tuning! Of toch obsessieve, overbodige tuning. ;)
@ de vlaeminck; Bravo! Ik las er bijna overheen dat jij het had geschreven, maar toen ik het zag lag mijn kin op de vloer… Hoewel, ik had natuurlijk nooit van autoblogger kunnen verwachten ook maar enigszins positief te zijn over Ferrari… Anyhow, zeer goed en waar geschreven! :o
@ Citrofiel
maar toen ik het zag lag mijn kin op de vloer
Ik zal dat maar als een compliment zien zeker? ;) :D
@vla
Hoezo niet snel? 305kmh en 0-100 in 4.2 seconden, ja dat is natuurlijk erg traag. Versnellingsbak ligt achteraan en de motor is achter de vooras gemonteerd.
Supersnel is het ook niet, maar dat maakt de 612 ook zo leuk, als je vandaag de snelste ferrari koopt is er morgen één die net een beetje sneller gaat.
Koop je vandaag een ferrari die 8000rpm haalt is er morgen één die 8200rpm haalt.
De 612 geeft daar allemaal geen reet om.
Was Enzo Ferrari niet iemand die weinig inovatief was? Wel de 612 heeft geen dirrecte injectie.
De 612 is wel mooi trouwens, als je die auto ziet in het echt ben je dirrect verkocht.
Het enige wat ik zou veranderen aan “mijn 612” zijn de koplampen, gewoon chroom maken binnenin.
Don’t you just love this car? :D
@VONSTROKE, Dus in de formule 1 en rally rijden er ook allemaal nichten rond met die gerobotiseerde versnellingsbakken!!( meeste van die coureurs hebben thuis een gewone wagen met zelf de gaylord automaat (als we u lijn zouden doortrekken)) Het is daarom dat modellen zoals de 430 Scuderia en Supeleggera standaard zo een versnellingsbak hebben (is eerder om het snelste vandaag de dag uit een wagen te halen!!!)

Velen hun reactie is eerder commentaar geven op een wagen die velen van ons niet eens kunnen kopen!!

P.S. Ik rij ook automaat (eerder uit noodzaak met het verkeer en soort wagen) in mijn dagelijks leven maar dat wil zeker niet zeggen dat ik niet kan rijden of een nicht ben als we van VanStroke zouden volgen!! ( Want ik heb nog wel de kunde om met dubbel ontkoppelen (wat weinigen hier nog kunnen!!) te rijden (Bren Carrier, Sherman…
@Vla,
Nice piece of sh….. er writing!! :P
@ de vlaeminck; Doe maar. ;)
(het betekent vooral dat ik verbaasd was over jouw schrijfkunst)

@ dekster; Helaas voor jou, maar ik heb ook niks met de 612… Hoewel ik wel waardeer dat hij niet uiterst sportief is… :P
@ dekster
En de doelgroep? Niet bepaald mensen die willen rondrijden in een echte Ferrari, eerder superrijken met een gezin. Maw: wat moet dat met die achterbank?! En schoonheid: het is subjectief, maar ik vind hem niet zo overtuigend mooi, en ik heb hem al een paar keer in het echt gezien. Die ouwe V12 is trouwens zowieso temperamentloos, hij levert wel genoeg umph, maar van een V12 van Ferrari verwacht ik gehuil en geschreeuw, zoals de 512 TR. Trouwens, voor jouw is het dus een kersrode 612 met chrome lampen? :)
Ps dat van snelheid was idd heel dom, ik las mijn reactie nog eens en ik dacht ‘was die eigenlijk niet sneller dan een DB9?’. :oops:
Goeie column! Ik vind een 599 niet eens mooi. Oke, de voorkant mag er zijn. Maar de achterkant? Nee, dat vind ik helemaal niks. Doe mij dan maar de 550/575 met de 2×2 achterlichten en een veel stijlvollere lijn en profil.
Op de nordschleife zijn ook veel minder ferrari’s en lamborghini’s dan porsches en lotussen te bekennen. Daar, op het circuit zijn toch wel de échte petrolheads aan het rijden. Dit zegt toch ook wel wat, want de italiaanse bolides staan mooi te wezen op de boulevard in monaco, terwijl de eigenaren in de dure merk-winkels aan het winkelen zijn.
PS, mijn favoriete ferrari is de 360 (of de cs natuurlijk!).
@vlaeminck
Ik kijk niet naar de doelgroep van auto’s, ik kijk gewoon naar de auto.
Trouwens, hoe ziet de gemiddelde aston-rijder er tegenwoordig uit? ;)

P.S. Niet kers, maar bordeauxrood. :P
@ dekster
Knap, jeugdig, intelligent en gespierd. Tenminste dat denk ik toch, Aston-fan (onder andere) zijnde. :P Maar je hebt gelijk, daar heb je ook veel gellies of voetballers. Maar de auto’s zijn nog steeds dezelfde: straight forward (geen enkele optie die niet vertegenwoordigd wordt door een knopje in de middenconsole), een veels te grote motor, best wel degelijk en zeer tot de verbeelding sprekend. Zeg maar wat is je 2e favoriete auto dan? Toch zeker een tijdloze klassieker?
@ w0o0dy
Klopt best je opmerking over dat rijden in de stad maar dat kan evengoed opgelost worden met een knop om de schakeltijden te verlengen/verkorten. En het is zeker niet zo dat ik de Scuderia minacht. Ik heb het geluk gehad om zo’n auto eens vanbinnen en buiten te mogen bekijken en ja ik had niets dan respect voor de auto, de auto doet mn hart zeker sneller slaan. Maar tijdloos mooi? Mwoa, is ie eigenlijk niet.

@MACH3
Ik wil zeker mensen met automaten niet beledigen maar je moet gewoon vaststellen dat veel mensen die zo’n flipperdoos nemen ze niet nemen om sneller te rijden/racen. Nee ze vinken dat aan omdat ze zo hun mindere rijcapaciteiten makkelijker kunnen verbergen, of omdat de buurman ze ook heeft, of omdat ze kunnen zeggen tegen hun vrienden op de golfclub dat ze een F1 schakeldoos hebben, etc etc.

En dit staat los van volautomaten. Ik kan best begrijpen dat mensen die veel in de file staan zo’n automaat best kunnen gebruiken maar ik heb het hier niet over volautomaten in sedans gehad.

Neem daarbij in rekening dat veel van die supersports niet eens veel km’s afleggen. Dus dat is (veelal) ook geen excuus.
@de vlaeminck.

Wat heb ik nou uitgelegd over jong volwassen zijn?… Blijf nog ff kind joh. :P
Mooi geschreven en zeker wel een vorm van waarheid.
Keep on going(ik heb er het geduld, de zin en de tijd niet voor). ;)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/87/Symbol_thumbs_up.svg/42px-
@vla
Ik heb geen 2e favoriete auto, ik heb alleen favoriete auto’s. :)
@Dekster: ok, je krijgt een ton om een leuk speeltje uit te zoeken…. wordt het dan de 612? (die je dan dus niet nieuw kunt kopen….)
Het lijkt me wel de grootst mogelijke onzin om een auto, welke dan ook, moeilijker controleerbaar te maken alleen maar omdat hij dan meer in het rijtje der klassieken past. Electronische systemen… dat heet vooruitgang jongens. Blijf niet zo in het verleden hangen. Die goede oude tijd… onzin. Dat de auto’s van Ferrari en Lamborghini een breder publiek aan spreken dezer dagen komt gewoon doordat ze beter zijn. Dat je er niet je eigen doodsvonnis mee velt betekent niet dat het geen rasechte volbloed sportwagens kunnen zijn. Als je zonodig het gevaar voor eigen leven wilt voelen kan je ook gewoon gaan skydiven of iets dergelijks. Dat een Ferrari je niet de das om zult doen betekent niet dat het geen echte Ferrari is…
@frits: dat klopt uiteraard, ik denk dat velen eerder de achterliggende gedachte bekritiseren. Vooral met systemen als die flipperbakken. Zoiets heeft weinig of niets te maken met het al dan niet wel of niet zijn van een doodskist op wielen. Zoiets staat los van tractiecontrole, ABS, etc. Die kan iedereen best gebruiken met zo’n dergelijke pk monsters. Als je ze tenminste (niet moet maar) kan uitschakelen.
@w0o0dy
http://image.motortrend.com/f/auto_shows/coverage/geneva/9530130/112_0803_02s+2008_maserati_granturismo_s+rear_view.jpg


De goedkoopste 612 die ik kon vinden was 155.000 (2004, veel te oud)
Deze kost 170.000 en staat op een steenworp van m’n deur.
http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=139837390
En wat zou jij kopen met een ton?
@ mx5/rx8owner
Thanks!

@ dekster
Knap! Maar toch zet je de 612 boven alles? Btw is de DB9 één van je favorieten? :P
@dekster

dat zijn nog ‘ns afschrijvingen.. 8000km en dan al voor 170k… oh wacht, het is België.. Hier in Nederland heb je er een vanaf 180k(bij Munsterhuis), met een goede 54k op de teller :D
@ Vla: krijg nou tieten, ik zie nu pas dat-ie van jou is :o
Zeer mooi stukkie man, hoop dat je ons nog es met zo een column verwent :mrgreen:
@dekster

(ff mijn bijdrage, wat zou ik kopen voor een ton)

1x BMW M5
http://img145.imageshack.us/my.php?image=mediakl7.jpg

1x Gixxer 600
http://img61.imageshack.us/my.php?image=mediadi5.jpg

heb ik nog 101 euro over.
@vlaeminck
Ja, de DB9 is ook één van m’n favorieten…
@dekster een bike engined 7 of Fisher Fury of zoiets, dan nog een Maserati 3200 GT of een meer klassieke Maser jaren 60 en natuurlijk nog één of twee leuke Alfa’s….. en misschien nog een degelijke vlotte ruime familiebak.
Birger Alfa 147
Ze moeten met de tijd mee hé, moesten ze blijven wagens bouwen waarin je moet werken op mee te rijden zouden het wel pure sportwagens zijn maar dat zou niet vernieuwend zijn en volgens mij niet lang verkopen. Ik krijg toch steeds kippenvel als ik een nieuwe Ferrari zie/hoor passeren.
@w0o0dy
Een ton, kunnen wij daarvoor niet gezamelijk een jaartje Mosler-cup rijden?
Ohja, die Grifith is wel goedkoop, maar het stuur staat ook langs de foute kant.
Dat jij de Diablo de über-Lamborghini vindt heeft denk ik voor een groot stuk te maken met dat je toen als kind kennis leerde maken met het merk. Ik vermoed dat ik iets ouder ben, en voor mij is de Countach dan eigenlijk ook de über-Lamborghini en gaat het daarna bergaf. Voor nog oudere mensen kan ik me goed inbeelden dat die hetzelfde denken over de Miura en het zou me dan ook niets verbazen als de kinderen van nu zo (gaan) denken over de Murciélago. Klopt natuurlijk wel dat het nu veel meer marketing is bij Lambo en Ferrari dan back in the old days.

Over dat tunen dan nog: ook vroeger werd er al goed wat aan de Lamborghini’s getuned. Zie de “Walter Wolf Countach” bij voorbeeld, met gouden wielen, de poser! Maar wel uitgegroeid tot een icoon, waaruit ook de typische Countach vleugel is ontstaan. Dat een Lamborghini standaard moet blijven vind ik dus niet, maar die tupperware aanpassingen mogen ze wel verbieden ja ;)
@Woody
wat mij betreft is het “originele ferrarri-gevoel” alleen nog te vinden in een TVR, inderdaad – gebouwd door mensen die auto’s willen maken (ongeacht faillissementen, incompetente overnemers, …); auto’s zonder compromissen (Tuscan, Sagaris, …) waar je je met één spierkrampje in je rechter kuit hardstikke dood me rijdt. Ook wagens met technische onvolkomenheden die door sterke staaltjes ingenieurswerk worden rechtgezet (zoals een vierkant draaiende Rover V8; ingenieurswerk dat mij doet denken aan een motor achter de achteras zetten en dan werken aan chassis, sturing, e.a. tot alles nog maar half-zo-moordend is).
Als uber-trackday-car is er voor mij maar één.
is er hier nog niemand opgekomen dat ferrari en lamborghini ook maar gewoon commerciële bedrijven zijn? Dat betekend dat je winst moet maken om te blijven leven.
In deze tijd kan je niet stil staan met technologie.
over posers… je gaat mij niet vertellen dat je het niet geweldig lijkt om in je witte 599GTB naar een club te gaan
@Jorden: als ik een 599 mocht lenen dan zou ik zeker wat beters te doen hebben dan naar een club te gaan. Als de auto van mij was dan zou ik zeker niet met die auto naar een club gaan. Liever met een andere auto of nog beter met een taxi en lekker een biertje pakken. Wat mij betreft zou niemand (behalve vrienden en familie) hoeven te weten dat ik zo’n auto heb, maar goed ik heb dan ook redelijk weinig op met opscheppers/patsers….
Wagens als deze moeten met hun tijd mee. Ze moeten uit pakken met de beste technologie die voor handen is. Ferrari en Lamborghini voeren de toon nog steeds aan en Ferrari staat op eenzame hoogte door hun top-technologie. Een Ascari, Spyker of andere one-off’s brengen een auto op de markt waar ze bij toeleveranciers gaan shoppen zijn. Thuis gekomen met hun onderdelen steken ze de auto in elkaar maar van eigen ontworpen motoren en versnellingsbakken is geen sprake. En met deze wagens kun je nog steeds snel rijden. Enkel vroeg opstaan is de boodschap.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).