Golf komt in 3 sportieve smaken: 170 (diesel), 210 en 270 pk

Auteur: , 54 Reacties

Liefhebbers van sportieve Golfjes kunnen hun hart ophalen. Van de nieuwe Golf VI zullen maar liefst drie verschillende sportieve varianten komen. Allereerst zullen we op de Autosalon van Parijs kennis kunnen maken met de 210 pk sterke GTI. Prestaties? 0 naar 100 km/u in 7,2 seconden en een top snelheid van 239 km/u. En dat is eigenlijk net zo snel als de huidige GTI, alleen de topsnelheid ligt 4 km/u hoger. De motor van de GTI zal in elk geval voorzien zijn van een turbo en hoogstwaarschijnlijk 2 liter groot zijn. Oftewel dezelfde 2.0 TFSI die Audi ook gebruikt in de A4 en A5. Maar er is meer.

Want voor de dieselaars komt Volkswagen namelijk met een 170 pk sterke GTD. Maar het lekkerst word natuurlijk de GTI ‘R’ die ontwikkeld wordt door Volkswagen Individual en maar liefst 270 pk meekrijgt en tevens voorzien is van AWD. Zoals het er nu naar uit ziet zal de sterkste Golf geen 6 cilinder meer krijgen, maar ‘gewoon’ een geblazen 4 cilinder. We moeten nog wel geduld hebben tot november 2009 voordat de Golf ‘R’ op de markt komt. (via: Automotive News)



54 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Super nice, ben benieuwd naar de looks van de R versie!
De GTi wordt dus eigenlijk main-stream…..
Ik meen dat die “R” versie de voorkant ging krijgen die leek op de W12 concept. Dat gaat dus zeker wat beloven!!
-edit: slordige foutjes allemaal, Robbie heeft een zware dag gehad ;) –
@ Tom#
Helemaal niks, het is een spelvaut ;)
Maak van is eens in en lees het nog een keer…
Bij de 5er was er de wat dubieze Golf GT. De diesel variant daarvan wordt dus opgevolgd door de GTD. Ik hoop dat deze er nu wel uitziet als en rijd als een GTI.
270 uit een 4 pittertje en AWD nice
@ Martijn
Ik wist dat er nog iets mis was met die zin, Robbie moet wel een héle zware nacht hebben gehad :)
S3 killer anyone?
mss een S3 killer die r versie, maar de 130i blijft wat spannender
Als Martijns reactie weg wordt gehaald mag mijn reactie op Martijn ook wel weg hoor ;)
Nou, een ”sportieve” Golf moet ik nog tegenkomen, Beweren jullie nu dat een Golf sportief is, dan is een Lada zeker luxueus en een BMW goedkoop. Verder valt het me op dat VW wel erg ver gaat om dit de Golf VI te noemen, ik vind het eerder een facelift.
Björn Borgmoer
Vind Audi dit wel leuk? En waarom stappen ze van R-nogwat weer af? Omdat R20 nogal magertjes klinkt?
@Björn Borgmoer: Wat denk jezelf, tuurlijk klinkt een 2,0-literblok magertjes voor een R-versie, maar qua gewicht en brandstofverbruik gunstiger. Die 270 pk vindt Audi wel goed, ik neem aan dat dit het nieuwe blok is niet die van de S3 en TTS.

@Benjamin: Een GTI rijdt toch heel behoorlijk, stukken beter dan een standaard Golf iig.
ik zeg chiptuning voor de R versie 310pk bij Jeroen Dik en als je dan ook nog een 3 inch uitlaat systeem neemt van milltek en een nieuw inlaat dan kan het nog is erg spannend worden ik ze 345 pk :P
@ Benjamin , wel is een GTI DSG of R32 DSG gereden ? Jij hebt het denk ik over een 1.9 TDI met 105 pk….
Wel jammer dat er geen R32 komt , dat geluid is gewoon FANTASTISCH…en eerlijk gezegd heb ik nog niet één keer een 4 cil ( zoals die van een impreza , gti , civic type-r ) gehoord die net zo lekker klonk als de grom van de R32…
Qua prestatie’s scheelt het natuurlijk allemaal niet zo veel en stuurt het een stuk lekkerder omdat het gewicht naar beneden word gedrukt , ik ben trouwens ook erg benieuwd of mensen eerder een sportieve Golf of een Scirocco zullen kiezen….
Das erg jammer de enige reden dat ik in een grijze muizen auto als de golf zou willen rijden, is voor de 6 cil grom…
mijn conclusie: wil je een golf VI gti, koop een scirocco 2.0 TSI. veel mooier en ik denk ongeveer dezelfde prijs?..
Ik krijg steeds meer zin om naar Parijs te gaan, kan niet wachten!! :D
Gewoon een blok uit de TTRS dus voor de GTI-R?
Ben benieuwd wat de R32 of R36 gaat krijgen!!
RX-7/6UK Owner
@ MATSS

zeker nog nooit van de evo of een wrx sti gehoord
TTRS?

Het is te laat om het op te zoeken hoor maar is dat niet een geblazen 5 cilinder :S?

Kleine kans overigens dat er een R32/36/x dus komt van deze auto :)
R36 3.6 met 300pk! Doe dan maar die gti-r
“Prestaties? 0 naar 100 km/u in 7,2 seconden en een top snelheid van 239 km/u. En dat is eigenlijk net zo snel als de huidige GTI, alleen de topsnelheid ligt 4 km/u hoger.”

Eigenlijk te gek voor woorden, de auto-industrie heeft zichzelf door verschillende redenen in een dwangbuis gemanouvreerd. Het gevolg daarvan is dat ze met de opvolger van het oude model wél meer pk’s leveren maar desondanks niet meer noemenswaardige prestatie verbeteringen kunnen melden. Zou de auto sneller gaan dan dreigt het in VR6, R36, Audi S3 vaarwater terecht te komen. Langzamer is al helemaal geen optie dus eigenlijk zien we hier het begin van een “bevriezing” als het op prestaties aankomt.

Gelukkig voor de marketingboys hebben ze dan weer een ander vlak wat ze in de etalage kunnen zetten en dat zijn de verbruikcijfers….
@is-Music
Ik bedoelde eigenlijk de Audi TT S,
Die heeft ook een zwaar opgefokte 4cilinder turbo met 270pk bij maar liefs 1.3bar tubo-druk!!!
@Rick Dos

ik geef je wel een klein beetje gelijk wat de prestaties betreft alleen voor mij persoonlijk doet de topsnelheid er helemaal niet toe.
Ik vindt soepelheid en trekkracht onderin belangrijker dan hoe hard ik kan met zo’n auto want de enige mensen die dagelijks hun topsnelheid rijden dat zijn dezelfde mensen die je in wegmisbrukers ziet en daarbij is het hier ook nog eens niet te doen met al de linksrijders en files.
En vergeet niet dat de R versie AWD is en dus een hoger gewicht met zich meebrengt tov de huidige GTI.
Maar toch zou je zeggen dat de R versie sneller moet zijn omdat hij 70 pk extra heeft met ongeveer 100 kilo meergewicht.
We zullen wel zien.

Mvg,


Remon
waarom geen gti met achterwiel aandrijving? maar dan met meer pk’s en minder gewicht, want die ”’R” kun je bijna een R32 noemen
Die 270 pk zal waarschijnlijk weer gewoon van audi’s S3 komen…
@ tommie
Het rijdt inderdaaf niet slecht maar om het nou sportief te noemen, Dan kan je alles met een GTI of een andere badge sportief noemen, En ik zie bij een sportieve auto toch eerder een lotus of evt een M3.
VW komt alleenmaar in de knoop met audi! Dat blijkt wel uit de ceifers van de normale GTI. Beetje dom allemaal. Ik blijf lekker bij de 1-serie! :D
Ze moeten gewoon het nieuwe v6 blok van audi erin zitten voor de de GTI-R, lekker met 333pk
@said: zou inderdaad heel vet zijn ja, als je ziet wel tijden die S4 zal rijden…
En waarom eens niet dat 3.0 TDI uit de A4 en A5 blok in de Golf leggen?
omdat je dan een log rijdende auto krijgt met veel te veel onderstuur….
Richard Brunsveld
270 PK is echt lekker zeg!
Alleen het gevoel dat er 4 Cilinders vind ik niet leuk, daarom ben ik niet z’n van van de S3, gewoon die lekkere VR6 moet erin.
@nicolas: zeer goed idee om die 3.0 tdi erin te leggen want dat is een fantastisch blok .
Ik geloof er niks van dat de nieuwe GTI 0-100 in slechts 7.2 seconden zal doen.
De A4 met de zelfde motor doet 0-100 in 6.6 seconden met quattro en 6.9 in voorwiel aangedreven vorm.
vind het jammer dat de gti in het zand moet bijten voor de leon cupra gti is een BEGRIP. en ik vind de prestaties zwak in 2008
dus ik kan met mijn diesel mercedes van 2000 net zo snel na de honderd en mijn topsnelheid is begrensd bij 250.
kan dus geen enkelpunt vinden waarom ik deze golf zo moeten kopen.
@gerjan

Als je een beter rijdende/sportievere auto wilt hebben?
@Gerjan: omdat je dan niet meer in een Mercedes hoeft te rijden? Maar even serieus, als je een diesel Mercedes rijdt die begrensd is op de 250 dan kan ik mij niet voorstellen dat dat in de Golf klasse zit…..

Een GTI rijdt zeker wel sportief. Sterker nog, een M3 rijdt sportiever mits je de electronica niet aan hebt, een Lotus rijdt zeker sportiever. Een golf GTI is en blijft een gooi en smijt auto. Erg leuk! Maar de R32 rijdt minder sportief maar daar heb je wel bij iedere keer gas geven een strakke plasser…. wat een geluid. Ik heb gereden in de S3 en de R32. De S3 heeft op alle fronten de beste kaarten in handen maar het had toch een R32 geworden. Heerlijke auto en dus jammer dat die er niet meer komt. Waarom geen Golf R36? Daar was immers al sprake van bij de huidige Golf!
7,2 seconden???

Dat doet elke auto tegenwoordig toch al?
Totaal niet spannend meer tegenwoordig. :P
@gerjan.

Buiten de spannendere rijervaring denk ik dat je nog versteld zal staan van de 100 naar 200 bij zo’n auto.

Ik was een week geleden nog in Duitsland.
Toen viel mij op dat wij de meeste drieliters gewoonweg zoek reden op tussensprintjes(op toeren uiteraard).
Ook andersoortig spul met een flink hogere topsnelheid als wij, hielden het op tussensprints niet bij(Maserati Ghibli 260+).
De topsnelheid is van ondergeschikt belang.

Sta dus niet stom te kijken als zo’n Golfje op de autobahn spontaan een stuk harder gaat bij de tussensprints.
Je topsnelheid haal je ook daar tegenwoordig nauwelijks(als je nog een beetje verstand hebt tenminste, het is gewoon vaak te druk).
Kan niet wachten op die gti-r, alleen jammer dat er mssn geen opvolger van de huidige r32 komt, ookal is een vierpitter sneller
@ RobertJ

I don’t think so, tegen november 2009 staat de nieuwe s3 alweer voor de deur, die zal toch op z’n minst op de 300 pk grens gaan liggen, aangezien subaru en ford ook al hot hatches aan het maken zijn die de huidige s3 al het leven zuur kunnen maken.

Het nieuwe model zal dan ook wel de rs3 gaan brengen, aangezien de nieuwe tt-rs al voor de deur staat met 350 pk vijfcylinder.

Dan is het weer een echte audi, ik denk niet dat die 5 cylinder verder gedeeld zal worden onder de rest van de vag groep.

Om on-topic te blijven; ik vind een nieuwe gti met maar 10pk meer een beetje slapjes, laat die gti r zitten en hou het op gti. Maak een nieuwe r30 met het nieuwe 3,0 tfsi blok van de a6.
corrado vr6 slc
Ik vind Golf mk’ééntjes toch leuker: ;)
http://nl.youtube.com/watch?v=GXCryn0rrjQ&feature=related
Maar het blijft een lelijke ketel!!!
Jaren terug had ik een Corrado G60, die na chippen 0-100 deed in iets minder dan 7 seconden. De Peugeot 205 Rally die ik daarvoor had was niet echt veel trager, maar had slechts dik 110pk. Hierop betaalde je dan nauwelijks jaarlijkse rijtaks of belasting op inverkeerstelling in tegenstelling tot nieuwe wagens die minstens 100 pk meer moeten hebben om tot dezelfde prestaties te komen. Ik vind de huidige “gti’s” dan ook maar niks.
@ Iedereen die een V6-blok in een Golf wil gooien, dat past dus niet. Waarom denk je dat de Golf zijn hele leven VR6-motoren heeft gehad? Omdat een V6 dus niet geschikt is voor dwarsplaatsing. En als Volkswagen geen VR6 meer wil lepelen in de Golf komt er ook geen zescilinder meer in dus! Heel jammer maar door dat brandstof gemekker zal er ook nooit weer één in komen ben ik bang… De enigste optie die ik nog zie is de nieuwe vijfcilinder van Audi die nog in ontwikkelings-status is er in lepelen. Dit blok is gemaakt voor dwarsplaatsing en doet fluitend 350 pk. Alleen denk ik dat hij de eerste jaren uitsluitend in Audi’s zal worden gebruikt.
Waarom GTI ”R”??
Waarom geen R32 of R36?
Dat is jammer..
@Tommy, niet in de huidige golf maar ook in de nieuwe niet? Klinkt aannemelijk dat dat niet past, daar niet van….. Maar een VR6 is toch ook goed? Ik heb persoonlijk toch wel moeite met die 4-cylinder motoren. Heb vanmiddag nog de VAG tripple test voor de 100.000 keer bekeken. Het verschil in geluid tussen de R32 en de S3 is echt zoooooo groot. Zoals eerder geschreven had het geluid bij mij de doorslag gegeven…..
Die golfjes, hebben nooit echt op kunnen boksen, tegen de subaru’s en Mitsubishi’s.. het zijn probleemwagens, met een slechte wegligging. Maar het model, ziet er altijd wel degelijk uit en dat is een pluspunt:-)
http://www.youtube.com/watch?v=MAKeJKxECI8

Dat zie ik ghostrider niet in een golfje doen!
@Rene: De nieuwe staat nog steeds op het onderstel van de huidige Golf dus dat maakt niks uit. Zelfs in een Passat past geen V6, staat ook op een (aangepast) Golf onderstel. Wel jammer, anders hadden ze inderdaad de 3.0 TDI er in kunnen lepelen.
volgens mij dacht ik dat de R in VR6 voor ralley stond, wat zou moeten betekenen de kleine blokhoek van 15 graden. die blokhoek verdween al in de r32 en r36,… dus mijn vraag waarom die R, of is et nu deze tijd iets heel anders..? iemand uitleg??

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).