Meer muscle voor de Seat Leon: 310pk!

Auteur: , 44 Reacties

Psst, ik wil je wat vertellen. Ik wil het niet iedereen vertellen, maar jou wel. Het gaat over de nieuwe Seat Leon Cupra. Klik snel verder.

Het model blijft er nog even in, evenals de 2.0 turbo van VW. Het vermogen gaat echter weer flink omhoog. Driehonderdtien(!) paardenkrachten weten ze uit de 2 melkpakken te peuteren bij Seat. Seat is hiermee erg trots op het financieel vermogen, of verzin er een naam voor. In de Leon Cupra Limited Edition betaal je slechts €106,- per PK!

De driehonderdtien paardenkrachten worden nog steeds op de voorwielen overgebracht. Ben je echter de eerste twee versnellingen uit dan ga je wel auto’s als de Ferrari 348 en Corvette C5 voorbij. Met droog weer haalt de Seat 259 km/u. De Limited Edition kost €32.995.

Om de rest van de wereld te laten zien dat je een Snellere Cupra rijdt zijn er speciale 18″ velgen gemonteerd. Om te voorkomen dat je zelf vergeet in een speciale te rijden heeft de Cupra speciale RVS dorpellijsten en een badge met productienummer op het dashboard. Voor de vrienden in de kroeg wordt er een speciale Cupra Limited Edition sleutelhanger bijgeleverd.

SEAT introduceert 310 pk sterke Leon Cupra 310 Limited Edition in Nederland

• 310 pk, 420 Nm, topsnelheid 259 km/u
• Leon Cupra 310 Limited Edition verpulvert concurrentie met een prijs van slechts 106 euro per pk

Leusden, 28 september 2008 – SEAT zorgt in Nederland voor een absolute primeur door per direct een gelimiteerde uitvoering van de Leon Cupra uit te brengen die de concurrentie in het segment van de snelle compacte middenklassers mijlenver achter zich laat. De exclusieve SEAT Leon Cupra 310 Limited Edition legt prestaties aan de dag die uiterst zeldzaam zijn voor een auto met een tweeliter viercilinder turbomotor in het vooronder in combinatie met voorwielaandrijving. Niet alleen verslaat de Cupra 310 Limited Edition de concurrentie ‘by far’ op de openbare weg, met een prijs van €32.995,- is hij ook nog eens veruit het meest aantrekkelijk geprijsd.

De SEAT Leon Cupra 310 Limited Edition is ontwikkeld door de Nederlandse SEAT-importeur Pon Car en komt enkel in ons land op de markt, in een gelimiteerd aantal van 100 exemplaren. Die zullen echter snel hun weg vinden naar de echte liefhebbers, want de prestaties die de Leon Cupra 310 Limited Edition laat noteren zijn een zeldzaamheid in de klasse voor de ultrasportieve viercilinders. Met een vermogen van maar liefst 310 pk is de SEAT Leon Cupra 310 Limited Edition niet alleen de meest vermogende compacte middenklasser van dit moment; hij klopt daarmee zelfs de SEAT Leon WTCC-auto van Tom Coronel en komt dicht in de buurt van het topvermogen van de supersnelle Leon Supercopa uit de Leon Eurocup raceklasse. De topsnelheid van 259 km/u is bovendien meer dan voldoende om vele gerenommeerde sportwagens, SUV’s en limousines het nakijken te geven.

Allersnelste SEAT ooit
Niet alleen wat vermogen betreft overklast deze exclusieve SEAT Leon Cupra de concurrentie, ook met het koppel van 425 Nm en zijn topsnelheid van bijna 260 kilometer per uur is de Leon Cupra 310 Limited Edition de allersnelste SEAT ooit gebouwd voor de openbare weg.

Als basis voor deze exclusieve uitvoering fungeert de reguliere SEAT Leon Cupra, die dankzij zijn tweeliter TSI turbomotor al goed is voor een vermogen van 240 pk en een koppel van 300 Nm. Dankzij een aantal technische opwaarderingen onder de motorkap zijn het vermogen en koppel van de Leon Cupra 310 Limited Edition toegenomen met respectievelijk 70 pk en 120 Newtonmeter.

Exclusieve extra’s
De Cupra 310 Limited Edition onderscheidt zich niet alleen qua prestaties van het origineel, ook wat uitrusting betreft vertrouwt hij op een aantal aantrekkelijke en exclusieve extra’s. Uiterlijk springen daarbij direct de zwarte 18 inch lichtmetalen Orion-wielen in het oog. Verder is de gelimiteerde uitvoering van de Leon Cupra voorzien van RVS dorpellijsten, Bluetooth en een af-fabriek volumetrisch alarmsysteem om dit exclusieve bezit te beschermen tegen diefstal. Daarnaast kunnen kopers rekenen op een speciale badge op het dashboard met het productienummer van hun Leon Cupra 310 Limited Edition, dat tevens terugkomt op de bijgeleverde sleutelhanger.

De SEAT Leon Cupra 310 Limited Edition, vanaf nu in Nederland te bestellen bij de SEAT-dealer, is uitsluitend leverbaar in de kleuren Candywit en Inferizwart metallic (meerprijs €595,-). De prijs van deze zeer exclusieve Leon Cupra 310 Limited Edition, waarvan er slechts 100 geproduceerd worden, bedraagt €32.995,- (incl. BTW en BPM) en ook wat dat betreft geeft de Cupra 310 Limited Edition de concurrentie het nakijken. De prijs/pk-verhouding komt bij deze uitvoering op slechts 106 euro per pk, tegenover 133 euro per pk voor de meest betaalbare concurrent in deze klasse met een 70 pk lager vermogen.

Model Vermogen (pk) Prijs €/pk
Opel Astra OPC 240 € 38.715 € 161
Ford Focus ST 225 € 34.375 € 153
Renault Megane Sport 225 € 33.835 € 150
VW Golf GTI 240 Limited 240 € 31.995 € 133
SEAT Leon Cupra 310 310 € 32.995 € 106



44 reacties

“Ben je echter de eerste twee versnellingen uit …”

Euh, die eerste 2 versnellingen zijn toch wel vrij belangrijk als je voor het stoplicht staat :-)
die eerste zin, geniaal xD
verder wel keurig gedaan, hoe snel zou ‘m op de 100 zitten?
eh dat zijn bijna WRC cijfers… jammer dat er maar 2 wielen worden aangedreven
Leuk wagentje, vooral als je die flauwe bocht in de Burgemeester van Alphenstraat naar Circuit Park Zandvoort door moet kun je met lift-off overstuur toch wel heel wat lol beleven.

Hopelijk hebben we het rustige leven buiten het circuit niet verstoord. We hebben wel een dame in een blauwe hatchback (ik geloof dat het een Kia was) de stuipen op het lijf gejaagd toen we wel erg dwars de bocht door kwamen.
Ik overdrijf niet, maar we hebben minstens evenveel lol hiermee gaat als met de E92 M3.

Met 310 pk moet hij nóg veel leuker zijn.
lol @ eerste zin :P

Hoeveel euri hebben jullie nou weer voor dit gekregen?
Netjes geschreven, respect :P

En een hele mooie hoeveelheid peekaatjes voor dat geld, kan ze er alleen maar gelijk in geven!
Chille idd voor die prijsXD
zelfde motor dan maar in de Golf 6 GTI
Dat is idd wel heel veel pk voor een erg mooi bedrag.
Dus deze limited edition is intussen al wel uitverkocht :D
voorwielaandrijving en 310 PK?
Een persbericht van Pon op zondag?
OMG Alwood!

Ik ben al bezoeker van autoblog sinds dag 1… Ik reageer alleen nooit, geen tijd. Maar goed jij was altijd vaste reageerder! Maar ik weet wel dat jij een vaste reageerder ben… hoelang ben je al aan het posten?

Sorry beetje oftopic
of was die vaste reageerder nou WoOdy
1 woord: SUPER!!

Ik vraag me wel af wat ze bedoelen met de speciale dorpellijsten. Zijn het instaplijsten: http://www.souldesign.nl/seataccessoires/product_info.php?pName=instaplijsten-leon

Of uitstaplijsten: http://www.souldesign.nl/seataccessoires/product_info.php?pName=uitstaplijsten-leon
Leuk & aardig allemaal, maar hij blijft hondslelijk. (Daarom is ’t eigenlijk wel een voordeel dat ‘ie zo snel is ;) )
@ vroeger

Die eerste natuurlijk, als je instapt zie je wat voor auto het is, al had ik nog nooit gehoord van uitstap lijsten
OT Daar gaat de Focus! 300pk op de voorwielen is niks meer!
@Tinuuuuussss
ooit in een grijs verleden heb ik het redelijk goed gedaan in een top10 van reaguurders ;) w00dy zat daar ook bij :)
Slim plan om snel van al die Cupra’s af te zijn.
Staat die 310 pk op de voorwielen? of heeft deze 4 wiel aandrijving?
ah ja de voorwielen dus, lees het net :p … beetje zot om zoveel kracht via die voorste bandjes eruit te persen
Ik geloof er geen snars van, das alles. Een limited edition met 40% meer vermogen? Dacht het niet, als het waar is, dan is het eerder 250-260 pk.
jij kan niet rekenen.. maar desondanks wel veel meer pk`s!
lol!! Deze heeft doodleuk nog 10 pk meer dan de Focus RS die het ook nog met een vijfcilinder doet! Ik vondt de Copa Edition al leuk met 285 pk maar dit slaat alles! Een echte Hothatch!
:o Dat geld. Zo weinig. Dat vermogen. Zo veel. Deze limited edition zal wel heel snel verkocht zijn. Dat moet wel…
hm vind dit heel vaag ik heb in de oude gereden en die hadden ze gechipt. naar 303 pk en die had een top van 275 en wij hebben der toen 257 in gereden heel vaag vind ik dat ie niet 275 kan.
hier de link.

http://www.autojunk.nl/pix/view/134254
Mooie auto, leuke performance. En voor de verandering bereikbaar voor de meeste autobloggers financieel gezien, in tegenstelling tot 95% van de andere auto’s met zoveel kracht.
Een betere ontwerper
Leuk ding, mooi zoals ie op de foto staat, wil ik em ook wel :)
dubbeltestje tegen Focus RS? :D
“Met droog weer haalt de Seat 259 km/u.”

En met nat weer plots niet? :lol:
@dekster
ik zou het er niet op wagen :| :P zelfs een Megane RS had met een schamele 220 pk al last van torquesteer bij 150km/u. Ik wil niet weten wat er gebeurt als je op hoge snelheid het pedaal naar de grond drukt in deze Leon :o
Quicknick1987
310 PK op de voorwielen??!! WTF dan kun je om de 5000 km nieuw rubber gaan halen vrees ik :-)
Leo op het nummerbord. Passend! Lomp en onbehouwen. 310 pk op de voorwielen, :( hoeveel leuker had die auto geweest met achterwielaandrijving. dat klote VAG.
310pk op de voorwielen..?

Ik kwam laatst een getuned exemplaar tegen met dat vermogen… Er staat mij ergens bij dat ik hem voor gek verklaarde. :roll:
Zit er een sperdifferentieel op dit ding?
goeie staaltje marketing bij die lui van seon, maak de boutlelijke kentekenplaat gewoon een stuk smaller
Het gaat cker om afgedankte rest / test partij. Maar het blijft geweldig zo’n motorinhoud voor een prikkie. De vraag is alleen wat heb je liever voor ongeveer eenzelfde prijsklasse: Een standaard 318i of een cupraatje met wat extra vermogen om vooruit te komen.
bestel dan ook direct kettingen om je stuur vast te maken…

voorwiel, ok, maar dan geen 310pk! 4×4-versie maken?
“Psst, ik wil je wat vertellen. Ik wil het niet iedereen vertellen, maar jou wel. Het gaat over de nieuwe Seat Leon Cupra. Klik snel verder.” ..

huh? is dat weer van verborgen spam?
GIEF!
@Alwood: Symmetrisch sperdifferentieeltje van Quaife er in met symmetrische aandrijfassen en weg torque-steer.
Moet je uiteraard wel 3500 euro voor investeren, maar dan heb je ook wat.
Dan kun je ook nog dat vermogen op redelijke manier kwijt…
leuk speelgoed is duur dezer dagen ;)
@AMG Powerrr: Nee, het blok in de GTI IV is de BWA, dezelfde als in de Octavia vRS.

De Cupra heeft de BWJ en de Audi S3 de BHZ, daarvan is het management systeem aangepast en zitten er kleine veranderingen in o.a. spruitstukken, turbine geometrie en gasklep/luchtmassameter, enz.
Ben zeer benieuwd wat hij doet, want ik heb er eentje besteld……
Met pijn in mijn hart verruil ik in jan. 2009 mijn Leon 1.8 20vt 220 PK (één van de eerste in NL)voor een witte Cupra 310 Eerst genoemde is al een zeldzaam fijne en snelle auto.Benieuwd wat deze 310 brengt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).