Eerste foto’s van de Cadillac CTS Sport Wagon uit Parijs

Auteur: , 36 Reacties

In plaats van al die teasers kun je ook gewoon wat mooie sfeerbeelden uit Parijs sturen. Zoals Cadillac, die ons blij maakt met één van de mooiste stations die op de beurs zal staan.

En dit zeg ik niet alleen omdat Ruben mij anders weigert te filmen van mijn goede kant of expres drift-bloopers in het filmpje monteert. De CTS Sport Wagon lijkt goed gelukt en wij zijn dan ook benieuwd naar een persoonlijke ontmoeting in Parijs.

Tot die tijd moeten we het doen met een paar foto’s die Cadillac zo genereus aan ons verstrekt. Ze zochten een paar typische, sfeervolle en fotogenieke plaatsen op in Parijs en zetten daar de hagelnieuwe CTS Sport Wagon op de foto. Vanaf het voorjaar 2009 staat de nieuweling bij dealers en kopers kunnen dan kiezen uit een 311 pk sterke V6 automaat met achter- of vierwielaandrijving. Later volgt een 2.9 diesel V6 met 250 pk.

CTS SPORT WAGON OPENT NIEUWE MARKTEN VOOR CADILLAC

• Debuut in voorjaar 2009
• Ruimtelijk, stijlvol en luxe interieur biedt alternatief voor luxe SUV’s
• Benzine- of dieselmotor, achterwiel- of vierwielaandrijving, zestraps automaat

De Cadillac CTS Sport Wagon is vanaf het voorjaar 2009 te zien in de showrooms van de Europese Cadillac dealers. Naar verwachting zal de auto, mede dankzij de nieuwe vormgeving van de carrosserie, nieuwe markten openen. Door het ruime interieur en de keuze uit een serie zuinige zescilinder benzine- en dieselmotoren met lage uitstoot zal de CTS Sport Wagon een aantrekkelijk alternatief zijn voor de grotere luxe auto’s.

De CTS Sport Wagon is uitgerust met een 3,6-liter V6-motor met directe inspuiting en een vermogen van 227 kW (311 pk). De technologie van directe inspuiting zorgt voor een efficiëntere verbranding en geeft de CTS meer vermogen, terwijl het brandstofverbruik en de emissie van schadelijke stoffen afnemen. De motor stoot 25% minder koolwaterstof uit bij een koude start dan eerdere modellen met een identiek vermogen. De krachtbron is gekoppeld aan een brandstofbesparende, elektronisch gestuurde zestraps automaat. Net als de CTS Sedan biedt de Sport Wagon vierwielaandrijving als optie.

Momenteel wordt er een efficiënte 2,9-liter turbodieselmotor ontwikkeld voor de CTS-modellen; deze komt later in 2009 op de markt. Het gaat om een compacte V6-dieselmotor uit de GM-familie met dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder. De motor heeft een vermogen van 184 kW (250 pk), een laag brandstofverbruik, een geringe uitstoot van schadelijke stoffen en een prettig geluidsniveau. Naar verwachting zal de vraag naar dit model in de belangrijke Europese markten een flinke stimulans krijgen met deze motor.

Net als andere Cadillacs heeft de nieuwe CTS Sport Wagon een onmiskenbaar, dynamisch en sportief uiterlijk met zijn grote spoorbreedte. Kenmerken zijn de scherpe horizontale lijnen en de V-vormige motorkap, evenals de 19-inch wielen en het optionele, grote panoramadak.

“Het strakke, hoekige ontwerp van deze Sport Wagon sluit perfect aan op de veranderende smaak van de klant, die zoekt naar een goed alternatief voor SUV’s of andere grotere auto’s”, zegt Jim Taylor, General Manager van Cadillac. “Dit is een belangrijke stap in de continue, wereldwijde expansie van Cadillac. In internationale markten zoals Europa zijn stationwagons natuurlijk altijd belangrijk geweest en ze zullen dit ook blijven.”

De CTS Sport Wagon heeft dezelfde wielbasis (2880 mm) als de CTS Sedan, maar beschikt over een royale bagageruimte achter de achterbank. Functionaliteit was weliswaar de leidraad tijdens de ontwikkeling, maar een flinke dosis emotie was even belangrijk als fris accent in de tamelijk bezadigde categorie van stationwagons.

Een voorbeeld van de integratie van vorm en functies vinden we terug in het naadloze daklaadsysteem. In plaats van bevestigingen en dwarsbalken die boven de daklijn uitsteken, gaat het daksysteem van de CTS Sport Wagon op in de daklijn, zodat deze er ononderbroken uitziet. Het middendeel van het dakpaneel buigt omlaag langs de binnenzijde van de dakranden. Hierdoor kunnen de dwarsdragers onopvallend worden geplaatst en ontstaat er een subtiel vineffect aan de achterzijde van de achterpanelen.

Het karakteristieke ontwerp van de achterkant van de auto roept de suggestie op van snelheid en aërodynamische efficiency. Het V-motief van de Cadillac eindigt in het midden van de achterklep, die elektrisch opent en een subtiel accent heeft in de vorm van een spoiler boven de achterruit. Prominente verticale achterlichten ronden de markante stijl van de achterzijde af.

Het interieur van de CTS Sport Wagon lijkt op dat van de veel geprezen Sedan, met zijn gestroomlijnde instrumenten, LED-verlichting en handgemaakte bekledingsdetails voorzien van Frans stikwerk. Het geïntegreerde bagagesysteem biedt extra opbergruimte onder de vloer van de kofferruimte. De CTS Sport Wagon beschikt net als de Sedan over accessoires zoals een interne harde schijf van 40 gigabyte, een pop-up navigatiescherm en een handgemaakt interieur met accenten van sapelihout. Voor extra veiligheid zorgt het systeem met de achteruitkijkcamera, dat is geïntegreerd in het navigatiesysteem.

De Cadillac CTS Sport Wagon is vanaf het voorjaar 2009 te bewonderen bij de Europese Cadillac-dealers. Prijsinformatie en meer details over de uitrusting volgen op een later tijdstip.



36 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Vind de achterkant niet zo..
Ik zou zelf toch voor een duitse auto gaan… Ik kan het nog niet echt mooi vinden. Al moet ik wel zeggen dat ze op de goede weg zijn.
zonde!!! de sedan is vele male mooier!
Het is zeker een hele mooie station maar de 300C staat nog steeds bovenaan,zeker de SRT8! Ik heb er pas nog in mogen sturen en dat was niet verkeerd! :0
@Lincoln: Heb je al mijn oldtimer bewonderd op autojunk?? Zie mijn nick!
Ik vind het wel een puike auto ondanks ik niet echt gek bent van Americans
Ziet er wel goed uit, maar achterkant is wel beetje lomp. Ik wacht op de CTS Coupe :P
Mooie sfeerbeelden? Je bedoelt enorme bagger foto’s.

Cadillac heeft kennelijk geen geld meer om een fatsoenlijke fotograaf in te huren.
Fotograferen zo vlak voor de Moulin Rouge….

Ze hebben duidelijk hun doelgroep al gevonden…
@ Rick dos…

u doelt op pooiers met dikke 19″ u doelt op domme blonde hoe… uhhh.. vrouwtjes.. of op stoppe chinezen en ander touristisch aangelegd volk?

of gewoon alles daarvan?

gr. japp ;)
@ Rob USA: Zeker mee eens, al vind ik de Dodge equivalenten nog altijd mooier (Charger & Magnum).

Btw: het lijken wel foto’s als in de laatste versies van Need For Speed’s
@Rick Dos:Ik denk dat die doelgroep niet makkelijk uit hun bmw en mb zijn te krijgen!
@japp

Waar andere merken het predikaat “pooierbak” door de buitenwacht krijgt opgespeld, is Cadillac zélf bezig om die image te krijgen. ;)

@RobUSA

GM heeft het blijkbaar zo moeilijk dat ze zélfs actief die klandizie aan het opzoeken zijn… zielig gewoon…
Lekkere wagen,
al zou ik nooit een stationary kopen, Ik zou normaal niet kunnen kiezen tussen de Caddy CTS en 300C maar bij Chrysler heb je de STR8 Hemi en dat verslaat elke GM motor buiten de ZR1
Met zo’n enorme dooie hoek is het wachten op de eerste vrachtwagen die het wagentje opvouwt.
@Rob USA .. yep .. en ik kan er spijtig genoeg weinig opwinding voor voelen ..
vind em te grof .. de 78tigger leek weer de goede kant op te gaan ..

maar dat is omdat ik gewoonweg geen GM-dude ben ..
behalve Oldsmobile dan ..
al met al een keurige auto ..
hoop voor GM dat ze hiermee een serieuze aanval kunnen openen op het duitse geweld ..
Autovisie was laaiend iig ..
Och ja Parijs, Montmartre… mooie herinneringen allemaal… en we hoefden niet eens de Moulin Rouge binnen (minderjarig ook) maar de meisjes die mee waren gaven zo al een show :D
to the batmobile! :)

maar ik hoop dat er publiek voor is. ’t is al zo saai in de file.
al die passat’s en corsaatjes. EN ligt het aan mij of zijn er meer van die dikke amerikaanse SUV’s te..eh ‘bewonderen’ de laatste tijd?

voorlopig ontvang ik met mijn rode civic nog wel eens een complimentje
ze maken eigenlijk zulke mooie auto’s

gewoon doorgaan cadillac. Niet opgeven. Europeanen zijn gewoon wat chauvinistisch…
@Rob US en Amb en bmw voor pooiers… hahaha wat een giller!!!!!    Die caddy.. ik vind hem echt spuuglelijk hoor..Zucht.. in de jaren 50-60 deden ze het toch zo goed.. anno 2008 is de cadillac van de voorkant en achterkant zo mislukt dat ik jammer vind dat zoiets gebouwd wordt uberhaupt..  :x   :x
Van wat ik tot nu toe kan zien en oordelen wordt het een erg stoere en mooie bak! Nu nog in het echt ook mooi zijn en ze zijn binnen. Hoewel… Die stomme Hollanders met hun Duitse bakken.
this scares the crap out of me,

screw you guys i’m going home
De Caddilac Cien, daar wil ik nieuws over!! :P
@Rick Dos: Het klopt dat GM het moeilijk heeft maar op die klandizie zitten ze echt niet te wachten, die gaan met hun koffer met contanten maar naar van Dijk of van Vliet daar worden ze met open armen ontvangen! :)
@C AMG:In de jaren 60-70 waren het idd de pooierbakken uit de States maar anno 2008 zijn het idd bmw en mb of ben je een tijdje niet buiten Klazienaveen geweest en dus lang niet in één van de grote steden geweest ??
moooooooooooooooooooooooooooooooooooooiiiiiiiiiiiiiiiiiii
-edit: voortaan iets minder uitbundig aub!-
Vanbuiten zit het wel goed, nu nog wachten hoe het interieur er uit ziet. Ik hoop iig niet dat het een typisch Amerikaans interieur wordt…

@apos
Goed onderbouwd ;)
Maarre, misschien moet je de huisregels (nog eens) lezen…
Dit gaat een zeldzame verschijning worden: te Amerikaanse looks en te zware motoren
sjeezes, die is er erg aan toe, wat een misbaksel !
Wat een fantastische auto!
Vooral en-profil en schuin van achteren echt een beauty…
Die C-stijl doet het m!!
Inderdaad, 1 van de moosite Stations van het moment.
Supervet! Maar die dode hoek… OMG :o
net een lotus elite, maar dan anders ;)
sebastianchubasco
voor speciale doelgroep die hem in zwart bestellen om vervolgens in lange colonnes, tergend langzaam te gaan rijden. met kist achterin.
Wat een OERLELIJKE bak. Ze moeten van dat vieze vierkante af. Het ziet er net effe wat te lomp uit, het past niet bij elkaar en ik verwacht er nog steeds plastiek in het interieur terug te vinden. De enige amerikanen die mij kunnen overtuigen zijn de Chrysler 300C en de nieuwe Camaro. Dit is gewoon prutzooi en veel te lomp voor de Nederlandse markt. Misschien dat sjonnies in Amerika hem wel ‘da shit’ vinden, maar ik loop de dealer straal voorbij, al staat er een V achter de typeaanduiding…
mooie auto. Eigenzinnig en onderscheidend in het straatbeeld.
Vind hem geslaagd, en ze gaan van deze zeker het dubbele verkopen dan de vorige. Dat worden er dus 4.

En gebruik alstublief die fotograaf als voetgangersdummie op de NCAP.Dan heeft ie ten minste iets goed gedaan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).