Toyota Urban Cruiser in Parijs (wereldpremière)

Auteur: , 19 Reacties

Let op, als het aan Toyota ligt dan rijden we straks allemaal in dit soort waggies.

We dachten dat er in Genève al een productieversie van de Urban Cruiser zou staan, maar deze primeur was voorbehouden aan de autoshow van Parijs. Volgens het persbericht heeft de Urban Cruiser ondanks zijn All Wheel Drive-prestaties een lage CO2 uitstoot en kan de auto als een krachtige, compacte crossover worden getypeerd…

De Urban Cruiser zal in het voorjaar van 2009 op de markt komen. De Europese doelstelling op jaarbasis is bepaald op meer dan 30.000 eenheden.

De Urban Cruiser is de meest recente exponent van de Toyota Optimal Drive-filosofie. Bij de introductie zal hij leverbaar zijn met twee buitengewoon zuinige en schone motoren: een gewijzigde 1.4 liter D-4D dieselmotor en een geheel nieuwe 1.3 liter Dual VVT-i benzinemotor met Start & Stop-systeem. Beide motoren zijn gekoppeld aan een nieuwe handgeschakelde transmissie met 6 versnellingen die zorgt voor optimaal rijplezier en een voor deze klasse laag brandstofverbruik.

De 1.4 liter D-4D dieselmotor is standaard voorzien van een roetfilter en leverbaar als All Wheel Drive (AWD) en 2 Wheel Drive (2WD). Deze motor levert in beide gevallen een vermogen van 90 pk en heeft een maximumkoppel van 205 Nm tussen de 1.800 – 2.800 omw/min. De lage CO2-uitstoot, 120 g/km* voor de 1.4 D-4D 2WD en 133 g/km* voor de 1.4 D-4D AWD, is een wereldprimeur voor dit type auto. De bijhorende labels zijn een B-label voor de 2WD en een C-label voor de AWD.

De 2WD Urban Cruiser is ook leverbaar met de geheel nieuwe en uiterst zuinige 1.3 liter Dual VVT-i benzinemotor. Dual VVT-i (Variable Valve Timing – intelligence) zorgt voor een optimale balans tussen vermogen en koppel enerzijds en een aantrekkelijk brandstofverbruik anderzijds. De kleine boring en lange slag van de motor maken een smalle bouw mogelijk, waardoor er gewicht en ruimte bespaard wordt. De motor heeft de hoogste compressieverhouding van alle auto’s die draaien op benzine met een RON octaangetal van 95. Het maximumvermogen is 100 pk en het maximumkoppel bedraagt 132 Nm bij 3.800 omw/min.

Ook het nieuwe Start & Stop-systeem levert een belangrijke bijdrage aan de in deze klasse toonaangevende lage belasting van het milieu. Dit geavanceerde Start & Stop-systeem is standaard bij de 1.3 liter Dual VVT-i benzinemotor. Het systeem zorgt voor een lager brandstofverbruik en minder emissies door de motor uit te schakelen als aan de volgende 3 voorwaarden gelijktijdig wordt voldaan: De auto moet stilstaan, de versnellingsbak in z’n vrij staan en de koppeling niet ingetrapt zijn.

Door het intrappen van de koppeling om een versnelling in te schakelen wordt de motor automatisch gestart. Dat gebeurt in een fractie van een seconde, zonder dat er vertraging optreedt in de vermogensoverdracht en is daardoor nauwelijks merkbaar voor de bestuurder of de passagiers. De 1.3 liter Dual VVT-i benzinemotor met Start & Stop-systeem heeft een CO2-uitstoot van slechts 130 g/km en een B-label*.

Er is een nieuwe handgeschakelde transmissie met 6 versnellingen ontworpen die de optimale balans vormt tussen een zo gering mogelijke belasting van het milieu en een optimale vermogensafgifte. Het verbeterde schakelgevoel levert een bijdrage aan het rijplezier voor de bestuurder.

De AWD Urban Cruiser is uitgerust met hetzelfde Active Torque Control 4WD-systeem als de Toyota RAV4. De Active Torque Control zorgt voor een optimale tractie en een zo laag mogelijk brandstofverbruik door de koppelverdeling naar de achterwielen te regelen. Onder normale omstandigheden worden alleen de voorwielen aangedreven, waardoor het brandstofverbruik vergelijkbaar is met dat van een 2WD auto. Als de omstandigheden dat echter vereisen, zorgt het Active Torque Control 4WD-systeem ervoor dat er direct vermogen naar de achterwielen wordt gestuurd, waardoor de stabiliteit in de bocht of op een glad wegdek aanzienlijk wordt verbeterd.

De MacPherson-voorwielophanging en de torsieas achter zorgen voor een dynamisch rijgedrag en een hoge mate van rijcomfort.



19 reacties

Doe die deuren eens goed dicht.
Wij laten ons niet gek maken, ons van Autoblog!
Tja, de vergrijzing maakt dat markt voor senioren mobielen steeds groter wordt. Toyota versterkt hier haar toch al sterke positie. Vreemde auto, van voren heel stoer en aan de zijkant en aan de achterkant de nieuwe definitie van saai.
vast een voor-voor serie modelletje…. de naadjes zijn nog niet je-dat 8)
Ik ben de Urban Cruiser
Mijn vader was een PT Cruiser
Mijn moeder was een Qashqai dan
Daar komen rare auto’s van
Raban
Raban
Thom Holwerda
Ach, ik vind ‘m zo gek nog niet. Ik houd er niet van om auto’s te beschuldigen van kopieren (zo onzinnig) maar in dit geval doe ik het toch maar: hij doet mij erg denken aan de Renault Vel Satis, dat kontje, de grootte, het algehele model.

En ik ben waarschijnlijk de enige op de hele wereld, maar dat vind ik een goede zaak. Heb de Vel Satis altijd erg mooi gevonden. Nog steeds, trouwens.
Toyota heeft gelijk.

Verklaar me allemaal maar gek. Toyota is de wereldleider in de autosector. Dat heeft zijn redenen. Een ervan is dat ze vooruitkijken en goede voorspellingen maken.
De traditionele 5deurs verdwijnt. Al deze 5deurs worden hoger en ruimer en krijgen dat het status ‘crossover’. Ik zou het eerder evolutie noemen, maar de term crossover klinkt natuurlijk beter.
@Thom Holwerda

Je bent niet de enige. Welkom in de club (weinig leden, maar ja)

Vindt het wel niet op de Vel Satis lijken.
wtf gaan ze hiermee proberen het suc6 van de qashqai te evenaren?
slechte zaak lelijke auto
het ziet er goed uit……. ik denk dat ie best goed gaat verkopen
Ik denk dat we deze straks vaak gaan zien op de nl-snelweg
Van voren lijkt het wel een mega daihatsu..
Prachtige eco-techniek voor een…. baksteen.
De compacte MPV-SUV-markt wordt druk. De Kia Soul en Citroën C3 Picasso kan je daar ook zo ongeveer indelen. En dat terwijl de modellen in die klasse tot nu toe niet succesvol waren…
Ik vind het een stoer auto. En ik vind de rav 4 al gaaf. Helaas voor mij niet te betalen.. Maar ik kijk uit naar deze gave bak.

Van mij mag tie er zijn..!!
Jammer geen 1.6 motor dan kan misschien de Quasquai benadert worden…..
Voor zo’n model geen PDC standaard.
Of alweer extra.
Mits ik er goed rechtop in zitten en de stoel ver genoeg achteruit kan ivm mijn rugklachten en lengte 1.95 mtr. ,is dit de auto
die ik direct ga kopen en wel de 2 wiel aangedreven 1.3 ltr.
Een leuk doosje op wielen, zo komt de Urban vanaf de foto op mij over. Maar zes versnellingen, dat is een ramp, dan ben je nooit meer afgewerkt. Alle auto’s met een zuinige variabele transmissie, daar moeten we naartoe. In de nieuwe Avensis is zoiets al leverbaar, geloof ik.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).