Top 5: betrouwbaar / niet betrouwbaar

Auteur: , 156 Reacties

De consumentenbond heeft een lijstje samengesteld van betrouwbare auto's en wat ellende-auto's. Aangezien wij natuurlijk dol zijn op lijstjes, konden we jullie deze niet onthouden. Jammer dat de uitkomst alleen nogal voorspelbaar is...

We beginnen bij de bad ones: de Fransen en Italianen doen het weer traditioneel ruk. Uiteraard is er ook weer een product uit de VAG-stal bij en we zien de Chevrolet Kalos plekje nr. 5 bezetten. We weten alleen niet of we deze onder de noemer ‘Amerikaan’ of “Koreaan’ moeten zetten…

Betrouwbaarheidskoningen zijn uiteraard weer de razendspannende Japanners. Waarom rijdt niet iedereen gewoon Japans?

Ik zou eigenlijk willen eindigen met NEXT!, ware het niet dat ik nog even een mededeling moet doen. De test geeft geen inzicht in hoe tevreden men over de auto is. Ik herinner mij bijv. het merk Skoda die uit tevredenheidsonderzoeken aardig hoog scoorde…

Met dank aan Dotternetta voor de tip!



156 reacties

En geen Opel bij de minst betrouwbare wagens? Dat vind ik wel ERG ongeloofwaardig!
@: Is het ook.
Anno 2016 is Chevrolet Opel geworden.
Blijkt wel weer, emotieloos = betrouwbaar.

De top 5 meest betrouwbaar is ook de top 5 meest om te huilen modellen qua design e.d.
@: De kaleos is ook niet bepaald inspirerend.
Zo zie je maar weer hoe stug en chauvinistisch die Fransen zijn. Wanneer je iedere keer weer onderaan staat moet je toch wel een keer gaan denken van: Nou misschien wordt het tijd dat we wat aan de betrouwbaarheid doen!?
warom zijn dat allemaal rare auto’s met rare kleuren
ds die zij dan meestal ook slecht ook
En waarom vindt jij dat ongeloofwaardig? omdat je zelf soms in een van die 5 minst betrouwbare wagens rijdt?
Het Autoweek tevredenheidsonderzoek is ook weer uit, ook te zien op hun website. Ik begrijp er nog niet echt veel van, maar misschien vind iemand het aardig.
http://www.autoweek.nl/tt2008.php
Moet je mijn mening toch met een korreltje zout nemen. Van de Subaru Forester rijden er weinig, dus weinig klachten? De Scenic en de Punto bv. daar krioelt het van, dus logisch meer klachten.
Denk anno 2008 dat er nog maar weinig merken ‘slecht’ zijn.
@ Pixed: ik denk dat ze het aantal klachten delen door het aantal auto’s die hebben meegedaan.
@ Pixed

gaat denk ik naar de verhouding auto’s.
Van de prius rijden er namelijk meer dan een miljoen en de verso en yaris rijden er ook genoeg van
Uit de reacties blijkt ook maar weer dat de gemiddelde Nederlander gewoon stom is. In tegenstelling tot landen om ons heen maakt iedereen zich druk om imago. Dan maar liever in een auto rijden die de hele tijd kapot gaat, dan oh gruwel denken dat je een suffe uitstraling hebt.
@Jansen, om het te begrijpen is het simpel, bij de modellen mini/compact staat op 1 de Honda Jazz, dat is dus de beste, op 2 de Daihatsu Cuore en op 3 de Suzuki swift.
het is vrij makkelijk te zien hoor;)

Onn topic:
3 toyota’s in de top 5 is wel heel erg veel hoor! of ze maken fantastische auto’s maar met zo’n design:O
Ook hier komt volgens mij het verwachtingsbeeld en het soort bereider om de hoek kijken.

De gemiddelde Toyota rijder zie ik als een 50+ er die zijn auto privé koopt omdat ie zo betrouwbaar is en er heel voorzichtig mee omgaat. Dit in tegenstelling tot bv een de gemiddelde Alfa 159 bezitter, die hem koopt omdat hij mooi is en is toch de sportieve rijder. De skoda heeft met de vorige octavia nooit problemen gehad.. en verbaasd zich erover dat er nu ook eens wat kapot gaat aan zijn auto..

Volgens mij moet je dit soort onderzoeken een beetje relativeren. De echte storingsgevoelige auto’s zijn er nog maar amper.. en bv de auris heeft al menig terugroepactie op zijn naam staan en is dus niet voor een heel merk hetzelfde, maar per model.. zelfs per auto verschillend
@Pixed Slechte auto’s bestaan nog steeds. Mijn slechtste auto: een Renault Laguna II. De ene storing na de andere. De “leukste” was dat als ik op LPG ging rijden, de dasboardverlichting uitging. De minst leuke dat er na een bezoekje aan een wasstraat er een flinke laag water stond ín de auto. Het is ook algemeen bekend dat dit een hele slechte auto was.

Ook over de Peugeot 307 heb ik alleen maar horrorverhalen gehoord. Ook een vriend van me reed er een. Wat hier allemaal niet aan kapot is gegaan.. Meest opmerkelijke dat de hele uitlaat eraf viel toen de auto drie jaar oud was.

Nu rij ik zakelijk Toyota Avensis. Heerlijke auto, en er gaat gewoon niets kapot..
hmm, dit gaat dus over auto’s die nu nog verkocht worden? anders had de vorige laguna er bij gestaan waarschijnlijk.

Toyota is goed bezig zeg…
@w!d
tuurlijk er wordt geen enkele alfa geleased
en een bmw rijder rijdt zeker niet sportief
het is gewoon zo dat een alfa eerder kapot gaat, hoe het het wendt of keert
acceptatie is beetje moeilijk he
Valt me toch op dat de eerst 5 auto’s door Toyota bezet worden.
Waarom rijdt niet iedereen gewoon Japans? omdat er ook nog mensen zijn die een mooie auto willen en niet een lelijk hok.
Zo te zien gaat het hier om de top 5 meest betrouwbare auto’s uit rubriek geen kilometervreters.
Ik zie een Daihatsu Sirion geen 75.000kilometers p.j. rijden?
Een BMW 525d weer wel.

Ik zie het zo:
Daihatsu Sirion, 8.000km p.j. >>Geen problemen.
BMW 525d, 75.000km p.j. >>2 a 3 problemen.

Tja wat wil je :P
De hogere klasse worden meer gereden dus lijkt me ook dat problemen zich vaker voordoen?
De TOP5 daarintegen, zijn helemaal geen kilometervreters en ja als je weinig kilometers rijdt heb je zeer waarschijnlijk ook weinig problemen!

Het is net zoals:
“Ja, ik heb al 15 jaar mijn rijbewijs… en nog nooit brokken gemaakt!”
(Vergeten te vertellen maar 2500km p.j. te rijden)
Kortom de kans is hiermee dus ook vele male kleiner.
Een zekere obsessie voor het kapot gaan van de auto…ik heb andere angsten . Kom mensen , je leeft vandaag .
Skoda Octavia bij de minst betrouwbare? Bijna niet te geloven, tenzij ze met de 1.6 gewoon een slechte reeks hebben gehad.

De fransen spannen natuurlijk weer eens de kroon bij de minst betrouwbare en dat verwondert mij niets. ‘k vraag me dan nog wel af waarom er zoveel mensen dan met een zo’n lelijk EN ontbetrouwbaar frans hok willen rijden….
@Tripple

In een Alfa wordt anders gereden dan in de gemiddelde auto uit de lijst. Da’s ook de reden dat Alfa’s duurder zijn in onderhoud, door een sportief bochtengedrag slijten bv. je banden eerder en een Pirelli PZero Nero 225/45 is nu eenmaal duurder dan een Nokian 155/80. Allemaal kosten die je zelf betaalt of die doorgerekend worden in je leasebedrag, vandaar dus ook dat er minder van geleased worden.

Maar dat zijn kosten van onderhoud, die hebben niets te maken met de betrouwbaarheid van de auto.

Wat wèl te maken heeft met de betrouwbaarheid van de auto zijn de pechgevoeligheid en de frequentie van de terugroepacties. En daarin doen de Alfa’s het juist beter dan veel auto’s die juist zo betrouwbaar heten te zijn, zoals de Audi A6, Volkswagen Polo en de Volvo S40.
@JII1985

Zo ben je fan van een 525d ofzo??

Auto’s die veel kilometers rijden zitten veel op de snelweg en “lijden” over het algemeen minder. Constant korte stukjes ed zijn vaak veel slechter voor een auto (wordt niet goed warm, de hele tijd optrekken, remmen en ga zo maar door). Daarnaast is de prijs en al dan niet lease ook van (grote) invloed. Bijvoorbeeld bij een Ferrari zal meestal kosten nog moeite gespaard worden, om die auto in topconditie te houden. Bij een goedkope auto is (regelmatig) onderhoud minder vanzelfsprekend.

Als je naar het lijstje kijkt zie je ook een Yaris bij de top 5 goede auto’s en een C3 bij de top 5 slechte auto’s. Dat zijn toch wel hetzelfde soort auto’s en als je dan dat “gebruik” verhaal van je ertegenover zet, waarom dan toch dat verschil?
Waar is de Laguna; de rijdende storing?
Deze resultaten worden door de mensen thuis bij gehouden. Ik ben nu zelf ook bezig met een leuke: mijn schoonouders hebben toen wij een Yaris kochten een C3 aangeschaft, zelfde bouwjaar, zelfde km-stand. Ben benieuwd hoe ze zich gaan houden. We rijden ongeveer evenveel km’s dus dat is een leuke test en trouwens, de Yaris wordt stevig gebruikt, de C3 niet (de C3 heeft al een kapotte achteruitrijschakelaar (op de versnellingsbak) gehad en de Yaris een kopatte koplamppit ;))
Mensen die Japanners rijden zijn diegene die hun auto gebruiken om zondag naar de kerk te gaan, dan kun je niet veel stukken krijgen he. Trouwens, ik zie wel degelijk in mijn omgeving japanners met pannes en stukken.
Trouwens, de Octavia klopt echt wel! Mijn collega heeft hem net ingeruild tegen een Swift :) en de Scenic heb ik ook goeie voorbeelden voor!
@Mies,

Haha, neehoor :P
Heb wel een bmw maar een 330Ci, Geen 525, het had net zo goed een Merc E240 kunnen zijn.

Overigens, daar zit wel wat in… het is idd een feit dat stadsautotjes door de vele koude starten en korte ritjes ook iets meer slijten ja…

Maar toch denk ik dat een leasewagens vele kilometers met een middenklasse, meer te voorduren hebben…
Ik heb nog wel een heel leuk lijstje met plusjes en minnetjes! :)
Het is simpel, je moet gewoon een auto kopen uit een land dat fout was in de oorlog (lees: japan/duitsland).
Ik vind die opmerking over Japanse auto’s en design altijd overroepen, OK toegegeven ze maken niet de meest spannende auto’s. Maar moeten qua uiterlijk niet onderdoen voor de doorsnee VW, opel, renault, peugeot, fiat,… (merk op dat ik geen exotische merken zoals alfa romeo opnoem).

Vergelijk eens categorie per categorie:
golf, civic, auris, astra, …
passat, nieuwe avensis, accord, …

Hier moeten de Jappaners zeker niet onderdoen.
Emerald Green Jag
De consumentenbond heeft dit lijstje samengesteld…

Gunst, da’s nou juist de minst geloofwaardige partij als het gaat om verantwoorde aankoop van goederen. Ze letter eerst op de centen en in de laatste plaats op kwaliteit, want ‘ons bent zuunig’!

Ik ken een heel goed voorbeeld uit mijn omgeving van een gezin dat alles wat ze kochten het oordeel aande consumentenbond overlieten – Staat het op één in de consumentengids? Dan is het goed! – en binnen afzienbare tijd de goederen moesten vervangen omdat deze niet degelijk en betrouwbaar genoeg bleken.

Goedkoop is duurkoop.
Dit lijstje toont wel wat overeenkomsten met de pech-onderweg-statistieken die de ADAC ieder jaar produceert. En natuurlijk kent iedereen hier uitzonderingen, maar het gemiddelde beeld dat Italianen en Fransen onbetrouwbaarder zijn dan Japanners klopt wel.
@Espace: Japanners lelijke hokken? Dat vooroordeel moet het raam maar eens uit: VW Touran anyone? Of de Opel Meriva? Geef mij de Verso maar.
Ik wist dat de Consumentenbond aandelen Hema had, maar blijkbaar hebben ze ook een deal met Toyota.

Subaru en Daihatsu zijn ook (grotendeels) van Toyota…

Overigens vertellen jullie er niet bij hoe ze het onderzocht hebben. Hebben ze een TUV rapportje overgeschreven, of hebben ze vijf jaar in alle beschikbare auto’s rondgereden…?
Die Toyota’s worden allemaal gereden door bejaarden die zoveel kwijlen dat ze hun klachten niet meer kunnen uiten, met als gevolg dat de Toyo’s betrouwbaar lijken. :twisted: ;)
@Citrofiel: volgens mij is er iemand een beetje jaloers ;)
Wij rijden hier al jaren Japanners. We hebben nu twee Nissans gehad en nu hebben we een Mazda. Nooit problemen mee.
volgens mij heeft mijn moeder nooit problemen gehad met haar renault scenic. maar t is niet zo heel verbazingwekkend dat die jappaners t goed doen.
was porsche ook niet heel betrouwbaar.
Richard Brunsveld
Klopt dus geen bal van, bij andere testen komt de Octavia als één van de beste eruit.

Dit word gewoon gedaan door mensne die de pik hebben op een bepaalde auto en geilen op een Golf :’)
@citrofiel
ik rijd elke dag 100km woon-werk maar het is me nooit opgevallen dat japanse autos gereden worden door ouderen. Wat me wel opvalt is dat als je een auto langs de kant van de weg ziet staan het 9 van de 10 keer geen japanner is.
Heb anders nog nooit problemen gehad met mn octavia uit 2006…….
Squadra Corse
Ik als Alfa man vind dit altijd leuk dit soort test klopt echt geen hout van. Pak maar een test uit Duitsland of uit Engeland en je hebt weer een andere uitslag las laatst een betrouwbaarheids test in Italie daar werd de nieuwe Grande Punto 5de.

De Duitsers doen het nu veel eerlijker daar gaat het om gereden kilometers per auto, en die houden ook rekening met de rijd eigenschappen van een auto want die bepalen ook de betrouwbaarheid.

Gek he maar zo werkt het wel als iemand super blij is over zijn auto stapt hij makkelijker over dingen heen dan andere.

Ik moet zeggen ik rijd al jaren Alfa Romeo en heb nog nooit stil gestaan echt nog nooit heerlijke auto’s.

Groeten

Squadra Corse
Hmm rijd zelf in de verso, diesel welteverstaan. Ben zeer tevreden. Het enige wat ie nodig heeft is wat verse olie en nieuwe bandjes zo af en toe.

Nog niets abnormaals gebeurd. Nog geen lampje verwisseld. 80.000 op de klok.

Weet best dat er spannendere auto’s zijn. Maar hij heeft veel ruimte. Hij heeft een zeer goed presterend diesel. En hij heeft een Europees design interieur waar je misschien niet wauw bij roept, maar welke zeker niet lelijk is.

Met bovenstaande kenmerken lach ik toch elke emo-auto-koop-freak met een onbetrouwbare bak 4-kant uit. Heb best schik met mijn saaie wagentje.

Hiermee lach ik toch
De italianen scoren slecht? Kan iemand of dan uitleggen waarom de alfa159 bij autoweek op een gedeelde plek staat met de avensis (53) en hoe fiat met de panda (beter dan de audi a4), croma,bravo bij de bovenste 50 van de 107 staan? Boven allerlei zogenaamd betrouwbare merken/types?
@dotternetta, volgens mij heeft ie gelijk! Ze rijden zo traag dat niets KAN rammelen
Haha, deze test is natuurlijk gedaan onder leden van de consumentenbond; zijn zowel bij de betrouwbare als onbetrouwbare auto’s niet echt spannende auto’s bij…

Deze test zegt waarschijnlijk meer over de leden van de consumentenbond dan over de auto’s die in de test staan.

Liam (A4)
een PRIUS?!
Naar mijn idee is betrouwbaarheid maar één van de vele criteria waarop een auto wordt aangeschaft. Iemand die design of rijeigenschappen belangrijk vindt, koopt een Alfa, Mini of een BMW; de risicomijders een Toyota.
De exacte statistieken ken ik niet maar als bovenstaande betekent dat een Scénic één maal in de 200.000 km strandt en de Verso één maal in de 250.000 km dan zou ik het risico wel willen nemen.
De Skoda verbaasd mij wel. Deze staan toch als betrouwbaar bekend. Al vind ik de motorvermelding opmerkelijk. Hoe kom je aan een betrouwbare meting (genoeg auto’s) als je het motortype mee gaat nemen. Een enkele onbetrouwbare auto kan dan al reden zijn voor een slecht notering.

Daarnaast valt me bij autoweek op dat de Volvo C30 nogal hoog staat in hun onderzoek en de S40/V50 een heel stuk lager. In essentie is dit gewoon dezelfde auto en zouden ze dus zo ongeveer naast elkaar moeten staan.

Om trouwens geen miskoop te doen moet je blijkbaar een grotere motorinhoud nemen dan 1.6 liter!! ;)
dit zijn echt van die waardeloze testen. Een test van de consumenten gids, en hier doen alleen maar mensen aan mee die de hele dag niks te doen hebben en overal aan ergeren
De pechstatistieken van de ADAC laten nogal een ander beeld zien, daar doen ze geen uitspraken over de Idea, Kalos, Prius, Forester en de Sirion omdat er relatief te weinig van verkocht worden. De Corolla staat daar gewoon in de middenmoot en de Yaris is de laatste jaren gekelderd. De Octavia staat daar gewoon boven de BMW 3 en toyota Avensis.

Vooral interessant vind ik de gegeven van de laatste 2 jaar, daar behoren de Fiat Panda en Grande Punto tot de de absolute top. Een Fiat Punto uit 2007 had in 2007 gemiddeld 2x zminder pech dan een Honda Jazz uit 2007 en zelfs 3x minder dan een Toyota Yaris uit 2007.
@ TomS: de Skoda 1.6 (MPI) is het enige motortype dat bij de Octavia voorzien kan worden van een LPG-tank. Zelf rijd ik al enige tijd probleemloos in mijn Octavia op LPG, maar door de bank genomen zijn met LPG-installaties meer problemen mee dan met benzine-auto’s. Wellicht dat dat enige verklaring biedt?
@jeewee: ik hoop dat je meer geluk hebt met je octavia dan mijn collega!
@SPK,

Klopt, het Fiat concern lijkt eindelijk begonnen met een serieuze poging de kwaliteit op een echt hoog plan te krijgen. De nieuwe panda, de 500, de grande punto zijn er voorbeelden van, onlangs heeft de lijn waaraan de 159 wordt gebouwd weken stilgestaan om de kwaliteit op een hetzelfde niveau te krijgen…. Nu lijkt tot op heden met die 159 kwalitatief al niet zo heel veel mis.
En in duitsland geeft men op fiat/alfa producten inmiddels 4 jaar algehele garantie !
Maar goed 1 zwaluw maakt nog geen zomer. En conclusies trekken uit dit soort onderzoeken….. in nederland zijn japanse auto’s het meest betrouwbaar, in duitsland (inmiddels weer) de duitse auto’s. http://www.autoblog.nl/archive/2008/02/02/meest-betrouwbare-bmw-wordt-niet-gebouwd-door-bmw
Het is maar net hoe je de uitkomst wilt hebben……
@ Ruben: Opel scoort in Dld bij de TUV altijd gewoon het beste hoor.
Veeeel beter dan VW, Audi, BMW etc
wat een gezeur weer, als je betrouwbaar rijd moet dat perse zonder emoties zijn. Sorry hoor maar de enigste emotie die ik kan bedenken als een wagen mij in de steek laat is ontreddering en ergernis.

ik rijd al 8 jaar dezelfde toyota en heb in die periode alleen lampampullen, baterij en de bandenvervangen. Voor de rest is alles origineel, en nee ik ga niet naar de kerk, wel jaarlijks met de auto op vakantie. De auto word trouwens bijna dagelijks gebruikt en heeft ondertussen 274000 kilometers erop zitten. Overlaatst een geanimeerd gesprek gehad met een renaultrijder die om de 40000 kilometer nieuwe remschijven moet steken ???? Hij viel strak achterover toen ik vertelde dat mijn nog altijd de originele waren. Men moet maar eens persoonlijke reviews lezen, wat merk je bij de betrouwbare merken ? Als daar iets fout loopt wordt dat direkt aangerekend. ‘zo betrouwbaar is hij niet, eh eh’ Bij zogenaamde onbetrouwbare merken hoopt men gewoon dat het niet te erg is en niet teveel gaat kosten. En als die wagen dan toevallig toch vb. 2 kappote startmotoren heeft gehad, ruitenwissers heeft moeten vervangen, de motor weer lekt, de koppeling helemaal om zeep is of de auto gewoon weer niet wil starten om een of ander elektronische storing, dan kunnen ze daar toch mee leven want hun wagen is niet emotieloos. Sorry hoor maar dat is gewoon dommigheid.

@ citrofiel

citroen is gewoon een onbetrouwbaar merk, laat het maar zijn charme zijn. Ik denk dat citroen het enigste merk is waarvan geacepteerd word dat die af en toe nukkig zijn. Het hangt maar vanaf waar je belang aan hecht. Dat een gemiddelde toyota rijder inderdaad wat ouder is klopt, maar ik durf sterk te betwijfelen of citroen dan een jonger klantenbestand heeft. Wat men wel weet is dat zowel citroen als toyota een zeer trouw klantenbestand hebben.
Ik vraag me altijd af hoe betrouwbaar die tests zijn. De bovengenoemde auto’s behoren niet echt tot de kilometervreters, daarnaast zijn het ook niet bepaald auto’s voor wilde berijders.

Verder heb ik ook het idee dat rijders van Japanse auto’s minder kritisch zijn op hun auto. VW/Audi rijders bijvoorbeeld maken veel meer kilometers en daarmee komen ook de klachten. Dit geldt ook voor een Scenic.

Een auto is naar mijn idee betrouwbaar wanneer je probleemloos 5 ton op de klok zet. Dan zijn er nog maar 3 merken over: Volvo, Saab en Mercedes diesels.

Betrouwbaar? Kom maar terug wanneer je 5 ton op de klok hebt.
Ik ken genoeg voorbeelden van Toyota’s met miljoenen km’s op de teller.
Zo was er interview in de Autoweek met een zakenman die in z’n celica 1.8 een miljoen km had gereden zonder 1 x pech. Oja, 1 keer een gebroken ruitenwisser aandrijfstang.

En laatst op tv een stel Landcruisers (uit een Nederlandse club) die 2 of 3 miljoen km’s door de woestijn hadden gereden zonder 1 keer stil komen te staan met (motor) pech.
@parisi: :)
Ohja: onze Toyota Corolla 1.8D uit 1990 met 307.000km heeft ons in zijn carrière 2x laten staan: kapotte batterij en versleten (lekkende) ambriagepomp!
Da’s alles… buiten de gewone onderhoudskosten. Eigenlijk valt de batterij onder de categorie ‘slijtagekosten’.

De Octavia 1.9TDI DSG van 02/2007 met 62.000km heeft nog nooit een probleem gegeven tot nu toe…
Altijd delicaat hé dit soort lijstjes omdat niet echt duidelijk is of ze wel op een objectieve manier ineen zijn gestoken.

Ik ken mensen met een miserie-307 terwijl die van m’n ma in 6j tijd nog geen enkel mankement heeft gehad. Ik ken mensen die nooit problemen hebben met hun VW’s terwijl die van m’n vader meermaals moest gedepaneerd worden. De vorige Zafira zou niet super zijn geweest, maar ken toch mensen die 10j zonder bullshit hebben getufd… Allemaal zeer relatief en waarschijnlijk zeer afhankelijk van het onderhoud en de rijstijl.

Maar het is volgens mij wel eerlijk om toe te geven dat de Japanse auto’s weinig mankementen vertonen. Daar heb ik geen moeite mee. Al zal ik me ‘r geen kopen omdat ik er gewoon geen voeling mee heb.
toyota is zowiezo mechanisch gezien altijd geweldig geweest
dus die staan daar wel goed
@Svenska Aeroplan AB: Al zelf met Opel gereden? Ik heb nog nooit met een wagen gereden waarmee zoveel problemen waren (lease dus valt al bij al nog wel mee; ‘k moet het gelukkig niet zelf betalen), het grootste deel van mijn vorige wagens waren frans, en daar heb ik nooit ernstige problemen mee gehad… Nu is het het één na ’t ander. Ik sta gemiddeld toch 1x per maand in de garage voor een herstelling die niet normaal te noemen is, en heb nog nooit één sevicebeurt probleemloos kunnen uitrijden.
Squadra Corse
Parisi is echt een typische Toyota rijder heerlijk praat alleen maar over hoe betrouwbaar de auto is.

Dat doen trouwens heel veel Toyota rijders want er valt nergens anders over te praten, de wegliging is vaak huilen het Desing hahahahaha, neem de nieuwe Toyota Auris, Yaris Verso, maar ook de huidge Avensis er is nog kraak nog smaak aan iedereen moet het desing vreten.

Bij een Toyota praat je ook bijna nooit over wegliging en dat soort dingen hij heeft het 10 jaar perfect gedaan is zo’n beetje alles.

Nee doe mij maar een echte auto die wel die eigenschappen heeft!!!!

Groeten

Squadra Corse
Ander vraagje: waarom worden Golfjes altijd gepimpt? En Toyota’s niet? Ze zijn even saai..

(gelukkig kan Parise ook spellen) ;)
Oeoe, ik weet het al: een orginele Toyota is meer waard :)
Grappig om te zien hoe iedereen zijn eigen voorkeuren verdedigd en zonder enige verdere onderbouwing allerlei onderzoeksresultaten verwerpt of zelfs als leugen betiteld. Maak je keuzes en blijf er bij, wat jij belangrijk vindt is leidend.

Maar de statistieken liegen niet, da’s jammer voor de VAG adepten en de Opel haters hier, maar gemiddeld gezien staat VAG qua betrouwbaarheid lager aangeschreven dan Opel. Helaas valt Volvo ook tegen, en dat kan ik helaas uit eigen ervaring onderschrijven.
OK nu snap ik er niks meer van

om te beginnen: jullie beweren dus dat een duits product als de skoda octavia (uit het vag-concern) onbetrouwbaar is dus iedereen denkt: Ik koop geen duitse auto meer. Dan maar een italiaan…maar wat blijkt; die staat ook in de top 5. dus dat word ook al niet wat…geen fiat, geen alfa, geen lancia ( en de rest is te duur voor de gewone consument). dan kopen we toch gewoon een amerikaan; tegenargument: goedkoop interieur, slechte afwerking, zuipschuiten… Word het dus ook niet! wat dan wel: in elk geval geen koreaan want die vallen ook uit elkaar! dus dan maar een japanner…maar wat blijkt weer? Iedereen vind ze saai en emotieloos en is allemaal gekopieerd! dus dan mag u mij vertellen welke auto ik dan wel kan kopen!

ik hou het bij een degelijke duitser!
@Edgar: goeie samenvatting! Je conclusie klopt ook wel aardig, maar niet helemaal :)
ps: degelijke duitser? Je kent vast de Golf 4 1.9 tdi! Vraag maar eens een auto-demontage bedrijf wat hij daar van vindt! Dan kom je erachter dat er in de motor een produktiefout zit waardoor 1 van de krukas-lagers te weinig olie krijgt en de motor in de soep draait! Zulke berichten lees je niet in de media…
Wanneer je een auto betrouwbaar vindt, is ook deels relatief. Als iemand een oud barrel voor 2000 euro hebt aangeschaft, kan die al blij zijn als de auto altijd start. Terwijl een ander een gloednieuwe auto heeft aangeschaft meteen naar de garage gaat als iets rammelt.

Daarnaast kan zowel geluk als pech hebben met een auto kwa betrouwbaarheid.
Dit soort lijstjes wordt gegenereerd uit gebruikerservaringen. Daarvoor moeten mensen wel eerst hun ervaringen opsturen. Nu zijn het altijd de extremen die daaraan meedoen, dus ofwel degenen die nooit pech hebben en zeer tevreden zijn, ofwel degenen die erg ontevreden zijn. En dan is het maar net hoe het muntje omvalt, hoe een auto eruit komt. Ik heb in al die jaren in 5 exemplaren van mijn kwetsbare merk ook twee maal stil gestaan en daarvan was één keer door een foutje van de garage. En ik verkoop ze nooit onder de 300.000 km.
Hey AVO, als je zegt dat je van die top 5 moet huilen, hoe kun je dan beweren dat die auto’s emotieloos zijn? :P
Wel logisch he dat juist ”deze 5″ de minst vertrouwbare wagens zijn, tzijn tenslotte ook wagens die bij de meest verkochte modellen behoren…..
Hoezo bijna allemaal oosters??
Geen volvo, saab of audi??
@bertus helaas moet ik dat volvo (inmiddels ford) onderschrijven. Mijn v50 is ook een rampbak.
@ TomS, niets ten nadele van je V50, maar met Volvo bedoel ik natuurlijk wel de echte Volvo’s. De 740, 940, 960, 850 etc. De mijn staat op 517.000 en heeft buiten regulier onderhoud niets, ook geen roest. Er zijn absoluut Toyota’s met veel km, met name de Crown taxi’s in Azië. Maar die zijn ook gebouwd volgens het Volvo principe. Starre as, achterwielaandrijving, degelijke automaat, lage toeren motor.

Mijn 940 2.3T heeft 140PK bij 4900 toeren, bijna dieselwaarden. Het gevolg is wel dat hij altijd loopt, bij -50 en +50. Mijn vorige 760 Turbodiesel liep overigens ook probleemloos op frituurvet, zonnebloemolie, etc. Van de volgende eigenaar kreeg ik vorige week een mailtje dat hij de 6 ton is gepasseerd.

Ook over Land Cruisers niets dan lof, maar die staan niet in het lijstje. Blijkbaar niet zo populair onder Consumentenbondrijders.
Oja, want de consumenten bond weet alles :/
Dit is een wel heel erg oude test mensen… Toyota Corolla Verso…
Die bak heet al 2 jaar Toyota Verso hoor….
Overigens, waarom staat er geen gewone Corolla in de top 5? :o
Toch een zeer redelijke lijst lijkt mij zo… Alleen snap ik niet wat de Sirion bij de betere auto’s doet. Zijn goede auto’s hoor, maar nou ook weer niet ZO goed. En wat de Citroën C3 daar toch doet is voor mij een raadsel! Vorige type C5 of Berlingo kan ik me nog wat bij voorstellen? Maar C3 is over het algemeen redelijk betrouwbare wagen, toch? En wat betreft ‘de Fransen’… DE Fransen bestaat niet, het is voor ruim 90% Renault die de algehele Franse automobiel industrie een slechte naam bezorgt. Anders zouden zoveel andere (waaronder duitse en japanse merken) geen PSA (peugeot/citroën) motoren gebruiken.
De laatste autoweek tevredenheidstrofee laat zien dat dit soort onderzoeken meestal niet objectief zijn. Hoe kan het anders dat een Aygo hoger scoort dan een C1, welke weer hoger scoort dan de 107, terwijl het identieke auto’s zijn die uit dezelfde fabriek komen rollen.
Ik wordt zo misselijk van die verhalen japanners en duitsers zijn betrouwbaarder dan andere merken. Nu moge jullie van mijn part eens alle garages in jullie buurt gaan bezoeken. Van verschillende merken welteverstaan. Wat gaan jullie zien? In elke garage zullen er auto’s staan voor een reparatie. VERASSING!!!!!!! Maak dat mee zeg, zelfs bij bmw en toyota staan kapotte auto’s.
Wanneer gaan jullie eens snappen dat er geen goeie automerken bestaan.
Citrofiel evil twin
Er zijn hier een paar lieden die nog steeds willen beweren dat hun duitse bak minstens zo betrouwbaar is als de auto’s uit het verre oosten. Echt raar. Is al honderden keren aangetoond dat vooral uit Japan de betrouwbaarste auto’s komen. Bijvoorbeeld ooit een Toyota starlet langs de weg zien staan met pech ? Ik sprak laatst een man die al bijna 40 jaar werkzaam was bij de ANWB …. nog nooit een starlet geholpen ! Misschien toeval, maar ik denk het niet !

Zoals eerder genoemd: het grote nadeel is dat de meeste (Toyota’s bijvoorbeeld) niet bepaald de schoonheidsprijs verdienen … maar goed ik heb de combinatie van de 2 … betrouwbaar + schoonheidsprijs :P: Toyota Celica (bwjr 2000) … erg tevreden.
@Squadra Corse

natuurlijk jongen, zeg jij maar wat je wil. Hier staat toevalig ook een mooie saab 9-3 cabrio op de oprit dus ik onzeg me geen plezier. En voor verdere informatie, mijn toyota ligt nog altijd even vast op de weg zoals hij 8 jaar geleden gekocht is. Ik heb weinig tests gelezen waar toyota wordt afgekeurd op wegligging. En design is zo relatief. “Les goûts et des couleur on ne discute pas” Ik denk niet dat toyota een van de grotere merken van de wereld is geworden door brol aan de man te brengen. Ik ben benieuwd wat jij rond rijd, zal ik eens kunnen lachen ?
zo je niet denken dat bij de minst betrouwbare alleen engelse merken staan ??
Zonder dat er uitgebreid op de meetmethode wordt ingegaan hebben dit soort lijstjes voor mij geen enkele waarde.

(dat een Skoda Octavia zo slecht staat heb ik in nog geen enkel ander onderzoek gezien)

Ik vind de Consumentenbond overigens over het algemeen zelf zeer onbetrouwbaar met hun oppervlakkige testjes door volgens mij vooral niet-deskundigen.
Squadra Corse
Alfa GTV 3.0 V6 24V, en voor in het voorjaar en zomer een Alfa 33 1.7 16V.

En de rest spreekt voor zich denk ik!!!!!!

Groeten

Squadra Corse
Misschien speelt een psychologische reden mee. Japanse wagens staan in ons geheugen gegrift als betrouwbaar, en Franse en Italiaanse bakken zijn volgens iedereen onbetrouwbaar. Ook mensen die nog nooit met één van die nationaliteiten gereden hebben denken er zo over.

Zou het niet kunnen dat we bij de kleinste tegenslag met een Franse of Italiaanse auto meteen zeggen: onbetrouwbare hoop rommel.
En bij dezelfde tegenslag met een Jap: dat kan gebeuren, een klein foutje, voor de rest fantastische kwaliteit.

Zijn er psychologen in de zaal euh, op de blog?
@Esprit de Flandre: we kijken even naar twee auto’s…. we rijden een jaar in een nieuwe Peugeot en jaar in een 13 jaar oude Mazda….

De één staat in dat jaar 8 keer bij de dealer vanwege allerlei electronica ellende en zaken die fout gaan (verf die spontaan loslaat of de bekleding van het stuur die afbladdert…… wtf?) en de ander kost na 13 jaar rijden niet meer dan een beurtje en een kleine reparatie van 20 euro……
Nee psychologie heeft daar geen zak mee te maken…. die Peugeot is gewoon schandalig slecht, die Mazda uitzonderlijk sterk en betrouwbaar.

Overigens speelt het soort berijder en de brandstofsoort wel mee bij de betrouwbaarheid…. LPG-auto’s hebben nog altijd meer storingen dan benzine of diesel auto’s. Verder lijken de auto’s met veel electronica aan boord een nadeel te hebben ten opzichte van relatief simpele auto’s.
@ dotternetta; Verschrikkelijk. ;) Nee, maar het zou wel tof zijn als een merk nu leuke auto’s en betrouwbaarheid eens kon combineren. Tot nu toe lijkt het wel het een of het ander…

@ Parisi; Je snapte toch wel dat ik een grapje maakte hè? ;) Inderdaad zijn klanten trouw, maar Citroën staat uit mijn hoofd ‘pas’ op de zevende plek op de lijst van herhalingsaankopen. Toyota en Lexus stonden geloof ik hoger.
En inderdaad wordt wat onbetrouwbaarheid van Citroën geaccepteerd, hoewel natuurlijk niet altijd. Misschien omdat Citroën andere eigenschappen biedt die dat goedmaken. Best kostenefficiënt lijkt me. ;) Bij andere merken is dit echter ook het geval, dat merk je als je bijvoorbeeld eens wat reacties leest bij het artikel over de Dobló, een paar artikelen terug.
O ja, en de klantenkring van Citroën is inderdaad ook niet jong, maar dat is bij bijna elk merk het geval, aangezien de ouderen meer geld te besteden hebben. Het klantenbestand is echter aan het verjongen, de gemiddelde leeftijd ligt inmiddels niet meer boven de vijftig, zoals enkele jaren geleden het geval was. Aansprekende modellen doen een boel goed. :)

@ Esprit de Flandre; Ik denk dat je hier best eens een punt kan hebben!
@WOoOdy:

Begrijp me niet verkeerd vriend. Wij zitten op dezelfde golflengte. Mijn moeder hand 15 jaar lang een Toyota Corolla, die heb ik overgekocht en zelf nog drie jaar mee gereden. Goede wegligging, redelijk sportief. 18 jaar lang nooit geen noemenswaardige problemen – tot ik hem rond een paal heb gezet :s

Daarna een Honda Accord gekocht. Die wordt steeds hoog aangeschreven. Toch was ik er niet zo tevreden van. Soms moeilijk starten, gordel achteraan die vast zat. Maar misschien is het gewoon omdat ik hem niet gewend was. Heb de kans niet gekregen, want na 6 maand is er een dronkaard op gevlamd. Perde total.

Rij nu met een Ford Escort. 18 jaar oud. Walgelijk ding. 101 verschillende geluidjes, roest, wit met belachelijke ‘sport’strepen (op een diesel??), anyway, het is een rotbak, maar heb er nog geen problemen mee gehad. Hij start en brengt me van A naar B. Meer verwacht ik er niet van.

Als ik een nieuwe zou kopen, zou het waarschijnlijk weer een Toyota zijn. En zij die zeggen dat dat voor oude mensen is, ik ben 25.
Geen wonder dat er weer een Fiat in onbetrouwbare auto’s staat.
Van mij mogen ze al die de hele Fiat groep opruimen. Endat wel 20jaar geleden. Echt waardeloze auto’s.
@Squadra Corse
Wat kost zo’n 33 nu. 300 euro ofzo!!
Heb ooit een 33 Qv gestript voor op circuit. De versnellingsbak was een ramp.
@ CSL..

zeker niks te doen op je werk vannacht….
een andere manier van meten: kijk wat de meest populaire auto is in west-afrika dus meestal het merk/model wat de meeste mishandeling doorstaat. Maar ja probeer daar maar eens statistieken van te vinden (misschien iemand die bij de haven van antwerpen werkt?)
volgens mij is het nep
ik heb op de site van de consumentenbond gekeken en er is nog nooit zo’n test gedaan
de top 5 betrouwbaarste zal wel t meest gebruikt worden door de ondervraagden
En ja hoor… kijk eens aan… weer zo’n lekker professioneel bericht van onze favoriete autoblogger… hoe kan het dat deze zielige vent nog stukjes mag schrijven hier… heerlijk objectief weer hoor, proficiat ! Laat me raden : rijdt zelf vast en zeker een duitser ?
Als ik zo de reacties lees, lijkt het wel alsof bezitters van Japanse auto’s niet in staat zijn kritiek te geven op hun auto.(Esprit, Bertuss). Dit terwijl bezitters van Franse-, Zweedse en Duitse auto’s dit maar al te graag doen.

Het is alsof een Toyota geen problemen MAG hebben, want dan zullen de mensen misschien denken dat ik in een onbetrouwbare auto rijd….

Ik zie een verband tussen betrouwbaarheids/tevredenheidstrofeeën en de werkelijkheid.
Hahahaha @ Squadra Corse!
En er nog trots op zijn ook…
Pas maar op je woorden Svenska Aeroplan AB….

Kweet niet of je dieselt in je saabje, maar dan rij je ook met een spagetti motor…
Niet erg betrouwbaar dus ;)
@ Hape: nope, rij alleen echte Zweedse motoren oftewel 4-cilinder Turrrrrrbo. Made in Södertälje, Sverige! :D
Bovenstaande cijfers moet je met een korreltje zout nemen.
Waarom zou een auto uit frankrijk minder betrouwbaar zijn dan bv een Duitse.
De meeste pannes komen bij ieder merk meestal door de electronica.
De meeste merken ook de franse gebruiken onderdelen van Bosh of Siemens en laat dat nu juist uit Duitsland komen.
Mechanisch zijn alle auto’s wel ok en de zachtst draaiende en overslijtbare Diesels komen ook uit frankrijk.
Duits of Frans of Japanees wat maakt het uit als het maar leuk is.
Men weet ook niet altijd met wat men onderweg is,
bv een Mazda 3 is zogezegd een Japanner maar de bodemplaat met assen en remmen enz. komen uit Duitsland en zijn afkomstig van de Ford Focus, de gebruikte 1.6 diesel is de excellente Peugeot motor die ook in de BMW mini te vinden is.
@Dirk: gelukkig weet je bij een Toyota wel waar je in rijdt
VW Taro :)
@ Svenska
Afhankelijk van het bouwjaar van je made in Sverige: Is dat niet dat schitterende Ecotec motortje van Opel wat daar onder je motorkap snort met een turbo er op geschroefd?
@hape
jij begrijpt het
Ehhh Svenska Aeroplan AB…

Is het nu een 9-3, 9-5 of 9-7 wat je rijdt…? In ieder geval geen ouder gebakje van Saab denk ik als ik je reactie op Squadra Corse zie…..
@ Hape: Meerdere
@Svenska
Naja ik bedoel maar te zeggen.. de 1.8 en 2.0 turbomotoren uit de 9-3 kom je ook tegen in een Opel Astra…
Gezien het gebrek aan reactie mogen we er van uit gaan dat in de auto’s van Svenska een Opel motor ligt?
@Leo; uhm, vier keer mis!

1) Naam evo komt van Delta Integrale Evo (niet van Mitsubishi Evo)

2) Heb zelf tot voor kort vijf jaar in een Lancia gereden en rijd nu Zweeds.

3) Ben zelfs aandeelhouder van Fiat.

4) Ben een behoorlijke Alfist en broer rijdt eveneens in een Alfa.

Kom dus alsjeblieft niet met subjectiviteit aanzetten (hoewel dit fenomeen op deze site absoluut niet verboden is) …
Het lijstje klopt niet. Ik mis de rollator tussen de andere senioren mobielen.
Wat maakt het uit? Hoe vaak sta jij echt langs de weg stil? Nooit toch? In zo’n aziatisch koekblik wil ik nog niet gevonden worden. Ik sta liever stil met mijn BMW dan dat ik in zo’n toyota moet rijden.
Logisch

Kijk je niet naar de auto’s op zich, maar naar de cultuur van het land van herkomst dan zou alles in 1 keer duidelijk zijn jongens…
Kijk je naar Japan? daar draait alles om eer, als er daar iets mis gaat staat de CEO met tranen in zn ogen op de persconferentie. Kwaliteitscontrole staat daar op een aanzienlijk hoger niveau dan hier in europa, om het maar niet over amerika te hebben…

Wat hebben we in landen waar de slechtste 3 vandaan komen? Juist, SIESTA! Tijdens de middagpauze lekker aan de fles rode wijn lurken en daarna weer lekker aan het werk…Das de instelling om goeie auto’s te bouwen.

Las verder dat er mensen zijn roepen dat Jappanners slecht gestyled zijn….
Euhmmm…nee die afzichtelijk kont van de huidige Renaults, dat gedrocht van een Multipla en die uitgezakte C5 zijn mooie voorbeelden van het hedendaagse europese design.
Tot slot de techniek, kijk de cijfertjes van vroeger er maar eens op na. Meestal halen de Jappanners (Honda, Toyota) net iets meer pk’tjes uit hun cc’tjes en ze doen dat nog betrouwbaarder ook.

Doe mij maar gewoon een Toyota (en als ik wat ouder wordt en het dan kan betalen een Lexus natuurlijk)
Terecht dat de Subaru op 1 staat, die dingen zijn echt niet kapot te krijgen!
Feit is dat Japanners (en met name Toyota en Subaru) gewoon van top tot teen perfect in elkaar steken. Kwestie van dat de Japanners het productieproces extreem goed voor elkaar hebben. Nadeel van Japanners is dat áls er iets stuk gaat, je direct ook de hoofdprijs moet betalen. Het komt namelijk niet zo vaak voor dat er iets stuk gaat…
Skoda Octavia bij de meest onbetrouwbare auto’s??????????? Dit is onmogelijk. Ik heb net mijn 9 jaar oude Skodat Octavia 1.8 L&K met 109.000 benzine kilometers op de klok ingeruild tegen een Golf TSI, gewoon omdat ik weer een nieuwe auto wou, en niet omdat mijn Skoda op was. Ik heb dat ding laten tunen, en hij ging daarna nog zuiniger lopen als dat hij al liep. In de stad reed ik 1:12 en op de grote weg gemakkelijk 1:16/17. (ik hield me wel aan de aangegeven snelheid) Problemen???? kent hij niet, nooit gehad. Dus dat de Skoda onbetrouwbaar is, kan men niet waar maken!! Zet deze auto maar gerust bij de meest betrouwbare.Het feit al dat je voor een 9 jaar oude Octavia met 109.000 op de klok €11.000 terug krijgt zegt toch al genoeg.
Gehe SUBARU roels!!!
Interessant die discussie over het vermeende dilemma betrouwbaarheid of uitstraling. Dat dilemma is nl. eenvoudig te omzeilen, zoek gewoon een leuke stijlvolle Japanner: Lexus IS250, Mazda6, Honda Civic, Honda CRV, Daihatsu Materia, Mitsubishi Lancer, Nissan Qashqai, Toyota RAV4, Suzuki Swift, Suzuki SX4. En dat zijn ze vast nog niet allemaal.
gewoon onzin want een prius is echt niet betrouwbaar
en tja die skoda kan ik bijkomen maar echt niet dat hij in de top 5 van minst betrouwbaar staat maar hij is natuurlijk wel wat minder goed van een volkswagen of audi want dat zijn hun 2 topmerken dus daar word het beste materiaal in gestoken
valt het mij alleen op of zijn er meer die denken waar staan de echte merken?
mercedis audi en natuurlijk bmw waar zitten zulke auto’s tussen?
Wat een onzin dat Japanners niet gelikt genoeg zouden zijn. Ik rijd toch echt liever een Lexus IS dan een Merc (Taxi C-klasse) of een BMW (midden-oosten 3 serie no offense!!)
En ook de GS is toch wel mooier dan een 5 serie, de A6 of de E klasse. Maar goed, niet dat ik verwacht dat iedereen het daar mee eens is. Smaken verschillen gelukkig nog altijd.
Maar naast dat ik ze mooier vind zijn ze ook nog eens stukken betrouwbaarder.
Interessanter zou de lijst zijn als het aantal km mee geteld word in de test. Waarbij het nog maar de vraag is of meer km ook onbetrouwbaarder is oplevert of dat minder km betrouwbaarder zou zijn.
Altijd leuk deze eindeloze discussies!!!
Dat eeuwige gezeur over jappen die niet spannend of mooi zouden zijn…
Net of die Europese rommel altijd mooi of spannend is!
bvb: Toen de Corolla E10 uitkwam had een Golf 3 nog een vierkanten interieur…
(de E10 vind ik een van de mooiere auto’s uit die tijd (94-97) )
En over prestaties hebben ze het ook niet…
Vind het altijd leuk als er weer is een Duitse bak naast je komt staan bij het stoplicht, en die er vervolgens kompleet uit rijd. (Vectra 2,2 gts en meer van dat soort gejaagde juppenbakken)

Zelf rij ik nu in een Corolla E11 ’01 1.6vvti (de gefacelifte dus, stuk mooier dan de E11 met die kikkerogen)
En dat bevalt zoals gewoonlijk erg goed! (Starlet 1.0 ’85 en E10 1,6 ’94 gehad)
Over de looks heb ik weinig te klagen, alleen had de achterkant iets anders gemogen..
En ik kan met een gerust hard zeggen dat ik men Rolla niet spaar oid, deze word namelijk elke dag ”uitgelaten” ;)
En er is nooit wat mee!!

Hoe vaak zien jullie eigenlijk een toyota of andere Jap aan de kant staan??
Wel al een keer gezien, en die stond zonder benzine :P
Let er maar is op, de meeste die je stil ziet staan zijn Duitsers, Italianen en fransooskes …

Dus ja, geloof best dat deze ”test” een goed beeld geeft!
De TUV testen lieten niet veel anders zien de afgelopen jaren.
Al stond daar de 911 ook hoog, Porsche is ook gewoon goed!

En ja ik ben Toyota fan, met de paplepel ingegoten!
Maar zou ook zo een Suzuki of Subaru kopen!

Een auto koop je met emotie, maar ik ook met men koppie ;)

Er zijn genoeg mooie auto’s te koop, maar of ze ook goed zijn…
dit vind ik altijd zoooo erg he… waar zijn deze test’s op gebaseert?? na mijn idee zijn alle auto’s gewoon hetzelfde… een goedkoop karretje gaat mischien dan wel vaker stuk.. maar daar is de prijs ook naar… (voordat iemand gaat zeggen van neeh hoor, met mijn daihatsu serion is nooit wat mee, dat kan ook niet! dr zit ook niks aan!), vergeleken met een signum bijvoorbeeld is een serion een compleet uitgeklede auto. BMW zet 3 ingenieurs op het sluiten van een deur.. het moet allemaal stil en perfect sluiten, hoor je dan een rare bijgeluid dan staat de klant meteen in de werkplaats. bij fiat maakt een ingenieur mischien wel 3 dingen aan een auto. de productie prijs zal dan ook goedkoper zijn en de deur zal ook anders sluiten als de BMW, maar als dezelfde deur niet goed dicht wil, dan gooi je toch wat harder met de deur? de klant zal geen klachten hebben. het zijn de verwachtigen wat iemand aan zijn auto heeft! de ene die jaagt dr mee naar het werk toe en dat ding moet gewoon lopen, de andere ruilt hem al bijna in als de stoelbekleding smerig is geworden. als iemand tevreden is met zijn lada wie zijn wij dan om daar wat te van zeggen? ook al moet ie om de 10.000 km een beurt hebben, de klant vind het dikke prima en houd ook nog een paar centjes over voor in de vakantie. ik zie alle merken auto’s aan de kant van de weg staan, maakt geen donder uit welke.. elke auto kent zijn eigen probleemen wel. de laguna, tjah dat was niet helemaal de bedoeling volgensmij.. dan maar nooit weer een renault kopen? welk merk is dan wel altijd foutloos geweest? alle gestrande mercedesen met zijn brandstof problemen horen we nooit wat over, of alle audi’s met zijn meermassavliegwiel! puur omdat de mens er met een andere status naar kijkt als een renault. omdat we 100 keer in de media gelezen hebben dat de laguna slecht is, zit het gewoon geprogrameerd in onze hersenen. en zo denken we ook… hebben nog nooit in zoon auto gereden, ma kunnen wel commetaar leveren.. hoevaak heeft iemand die hier een bericht heeft achtergelaten daadwerkelijk stilgestaan met grote probleemen die bergen met geld gingen kosten? of ging dr iets kapot wat wel es vaker met dat type gebeurde en meteen de hele auto maar slecht is?

qua prijs kwalieteid verhouding zal een dacia net zo goed zijn als een bmw, het is maar net wat onze portomonee te bieden heeft. iederen zijn eigen auto zeg ik maar zo

er zitten dus heel wat meer haken en ogen aan dan alleen maar tellen hoevaak een auto de werkplaats in komt om te zeggen wat slecht is. en wat topgear en al die programma’s zeggen dat geloof je toch allemaal niet? zo test je geen auto’s en zo hoor je ook niet in een auto te rijden. begin dan een race team ofzo, dan mag je zeuren over onderstuur als je met 150 haaks de bocht door wil scheuren terwijl een ander team het met 160 kan.

iemand met me eens of totaal niet?
OPel is wel betrouwbaar, de dieselpomp van een zafira zal kapot gaan!
qua prijs kwaliteit verhouding zal een dacia net zo goed zijn als een bmw, het is maar net wat onze portemonnee te bieden heeft. iedereen zijn eigen auto zeg ik maar zo

Het gaat idd om die verhouding, maar dit soort tests zouden dus juist die verhouding moeten kunnen uitdrukken en aantonen of die verhouding al dan niet klopt. Natuurlijk verwacht je bij een BMW meer, maar je zou van een Renault Laguna ook meer mogen verwachten dan een Toyota Yaris, toch denk ik niet dat dat het geval is…..

Overigens zou een dergelijke test pas echt wat zeggen als je het per model (motor) bekijkt. Ik durf te wedden dat de 1.9tdi rijders meer of juist minder problemen hebben dan 2.0 benzine rijders ongeacht het merk. En zo zou het maar zo kunnen zijn dat bij een Laguna de 1.6 editie bijna probleemloos is terwijl de 1.8 of 1.9 (whatever) juist alle problemen veroorzaakt waardoor de auto dus erg laag uit komt, of juist hoog.
de brandstofpomp van de 2 liter diesel van zafira wil wel kapot gaan jah… het zit hem vaak in het stuuraparaat, maar die zit vast op de pomp.. erg jammer want kost veel geld voor een component van een paar euro die stuk is. dit was trouwens alleen de DTL die stuk ging en niet meer latere DTH
@Berend

Het is je eigen keus welke auto je koopt en waarom.
Het heeft niks met deze testen te maken.
Over het algemeen is het een feit dat Japanse auto’s gewoon beter zijn qua betrouwbaarheid..
Daar komt bij dat ze in Japan gewoon zeer goede kwaliteit controles hebben.
De kans op seriematige fouten is daarom zeer klein.
Je maakt mij niet wijs dat je regelmatig een Jap aan de kant ziet staan. ;)
Tuurlijk heeft elke fabrikant wel is iets fout gedaan, ook de Jappen.

Het doel van zo’n test is dan ook om te kijken welke auto’s de minste storingen hebben.
Zelf ga ik voor een auto die me nooit (of zelden) laat staan.
Dat is voor mij een reden om wel naar dit soort testen te kijken.
3,5 jaar met een Chevrolet Kalos zonder een probleempje maakt het hele verhaal wel heel ongeloofwaardig.
En hoeveel Km heb je in de Kalos gereden?
Het is ook niet zo dat elke Kalos problemen heeft natuurlijk ;)
Dat die Fiat daarin staat, vind ik niet zo gek. Ze hebben er hooguit twee van verkocht en als er dan één beetje storingsgevoelig is, heb je al een score van 50%….. De Panda kwam er bij de Autoweek juist weer heel goed af. Zoveel anders dan een Idea kan die toch niet zijn.
Toch vreemd van die Octavia, ik heb nu een 2e octavia (type2) en met deze reeds 145.000 km gereden. Tot op heden alleen in de garage gestaan bij 60.000 en 120.000 km voor een beurt. Verder NIETS!!.Had voor de 2 Skoda’s een Renault Laguna type 2 met een strippenkaart voor de garage!! Vreemde uitslag van de consumentenbond…
Ik koop een auto altijd op basis van eigen ervaring en niet op basis van de ervaring van anderen.

Ik reed altijd probleemloos Fiat, toen “moest” ik een opel. Problemen aan de lopende band. Ik wist niet dat er zo veel aan een auto stuk kon. daarna probeerde ik eens een golf, bij het uitstappen nam ik de zijkant van de stoel mee en ik had problemen met het electriek. De wagen reedt trouwens ook niet naar mijn smaak. Een collega van me raadde een hitsige Polo aan. vooruit, toch geprobeerd klapperde de hele bekleding rechtsachter van deze 3 deurs. de auto was nagelnieuw, voor de proefrit werden de plastick hoezen van de stoel afgetrokken, maar dit had gewoon nooit vastgezeten. Lekkere bouwkwaliteit.

Inmiddels rij ik al weer velen jaren zonder problemen Fiat.

Maar…. Dat een Toyota goed is, hoeft niet in twijfel getrokken te worden dacht ik zo.
(gek trouwens dat de Idea er in staat. die auto wordt al bijna 2 jaar niet meer nieuw geleverdin Nederland)

Tot slot: jaren geleden zag ik een soortgelijk onderzoek in de cons. gid waarbij een Colt compleet andere porblemen had dan de Lancer. terwijl dat EXACT dezelfde auto was, op de kont na. rara hoe kan dat!
Ik rij mijn hele leven al japans. Het zijn kwalitatief uitstekende wagens enne…duf?? Ik heb nu een Toyota Auris en iedereen die hem ziet vindt hem byzonder fraai. Zoals bijvoorbeeld een schadeexpert die er zelf over begon en de voorzitter van een of andere maseraticlub (collega van me) die er zeer over te spreken was. Saai? Sorry, maar de meest duffe en saaie auto was wel decennialang het meest verkocht. De in mijn ogen vreselijke Opel kadet. Ik heb nooit begrepen waarom in die jaren iedereen maar liep te zeuren dat japanners saai waren terwijl dit toch echt de meest saaie auto was. Als ik dit tegen iemand zeg wordt dit ook nooit ontkend. Italiaanse auto’s hoef ik niet. Leuk om te zien hoor, maar met Fiat heb ik zulke rare dingen zien gebeuren. Over Alpha Romeo al helemaal niet te spreken. De franse Peugeot ziet er wel erg leuk uit, ga ik zeker eens overwegen zodra de kwaliteit beter is. Ooit reed ik een Nissan Sunny. Die was eerst van mijn vader en die onderhield hem nooit. Kwam ik langs de weg te staan en de ANWB man wist niet wat hij zag. Hij had in zijn 20 jarige baan nog nooit een Nissan gezien.
@ Peter
Over Alpha Romeo ben je helemaal niet te spreken…. Vertel eens…
Wat heeft vormgeving nou met betrouwbaarheid te maken?

Wellicht is alleen tijdens de beurtjes de garage zien duf? als dat zo is is mijn Multipla dat ook :-)

Geniet gewoon lekker van je toyota zonder je daar druk over te maken.

Fiat heeft een onbetrouwbaar imago, maar de meesten weten tegenwoordig wel beter, maar ja schudt het maar eens van je af. Iedere fout wordt meteen aan dat vooroordeel geplakt. Over het algemeen zijn Fiat rijders meer dan gemiddeld tevreden over hun auto. En het aantal herhaal aankopen is bijv. groter dan bij VW.

Toyota maakt best bijzondere auto’s en prius is toch echt niet duf, een Verso toch ook niet. maar 1 neutrale auto in je gamma en je houdt dat imago nog zeker de komende 20 jaar. (zolang die auto nog in het straatbeeld te zien is)
jullie zagen ma altijd over italiaanse auto’s dat het rommel zou zijn , de meeste hebben nog nooit een italiaanse auto gereden , dus zou ik zwijgen en die commentaar voor u eigen houden !!!!!
ik heb altijd alfa romeo gereden en het zijn zalige auto’s die me nog nooit hebben laten staan , nu rijd ik met een 159 .
ieder zen eigen merk , en geef commentaar als je pas in een alfa hebt gereden , dan heb je recht van spreken !
en idd toyota is een goede wagen .
trouwens de jtd diesels van alfa zijn toch de betere op de hele wereld ? of niet soms , ja ja nu gaan er weer een heel deel lopen te zeiken dat het niet zo is .
wij hebben een 2.0dci dynamice renault scenic en heeft nog nooit problemen gehad behalve een airco die geen gas meer had
Waarom denk je dat alle oude toyota’s geexporteerd worden naar het buitenland waarna ze nog jarenlang gereden worden. En dat je bovendien nog veel geld voor kan krijgen, waarom zijn ze zo populair bij de exporteurs en is er zoveel vraag naar. Toyota eigenaren krijgen vaak een papiertje voor hun ruit of ze willen verkopen. etc.etc.etc. Ik rij al 24 jaar auto. Qua betrouwbaarheid zijn ze gewoon niet te verslaan. Mits je een mercedes kan betalen, want die zijn ook zeer betouwbaar.
ik rij zelf al een half jaar iets langer
nissan sunny coupe.
ben zeer tevreden over deze auto.
heeft me nog nooit laten staan.
bij koud weer soms beetje lasig starten de ochtend start.
maar japanse auto’s zijn gewoon goed.
heb ik nog nooit iets geks over gehoort.

peter :
ja dat is dan minders maar als de auto door je vader nooit bij gehouden is dan sta je inderdaad er keer mee.
gewoon op tijd de beurten etc..
en een nissan gaat wel meer als 300,000 km mee.
Geachte redactie,

Stop met kritiek te geven over Skoda, dit is nu al langer bewezen dat dit wel betrouwbare wagens zijn.

Alles komt meer en meer van Vw en Audi, dus vind jullie standpunt over minst betrouwbare auto’s waarbij Skoda de vijfde plaats inneemt niet juist.

In tegendeel er zijn andere merken die heel onbetrouwbaar zijn maar waar jullie blijkbaar niet over spreken en dit is tegenwoordig mercedes, Ford, Citroën met de C4, Toyota is dat ook al met de nieuwe Yaris.

In België verkoopt Skoda daarbij alleen maar beter, heb zelf ondertussen al een 2de Fabia, vorige keer een 5deurs nu een kleine Break, met ongeveer dezelfde Dieselmotor. Een 1.9Tdid met 105 pk, meer dan genoeg, ben ook heel content van de garage die zich in Aarschot bevindt niet zo ver van Leuven.

Dus die onderzoeken dat jullie doen daar stel ik me serieuze vragen over.
Kunnen jullie dat is verduidelijken.

Groeten Jo

-edit: Volgende keer wél lezen, het is een Consumentenbond onderzoek, geen Autoblog mening.-
Joseppe Greuters
Jammer al de reactie’s hier over dat er alleen bejaarden zondags naar de kerk in een jap rijden………. dat ze geen 75.000 km per jaar draaien en ik weet niet hoeveel tig vooroordelen over dat jappen saai zijn etc. etc.

Rij al dik 4 jaar een 15 jaar oude corolla en ben actief van de corollaclub nederland waarvan de leden tussen de 16 tot 50+ zijn en we niet allemaal van die vroome mensjes zijn…….
Op ons forum leer en lees je veel over de betrouwbaarheid van de jappen, oke oke elk automerk heeft wel wat maar dan toch………. na 4 jaar tijd na dik 30.000km maar weer eens een keer een grote beurt laten doen. achteraf had het niet gehoeven en had ik wederom de 265 euro kunnen uitsparen. ow wat een genot, want de afgelopen jaren kwam ik op 1 ashoesje en een paar nieuwe remblokjes na alleen voor de apk bij de dealer. En ik rij er niet als een ouwe bok ermee getuige de fanmail vanuit leeuwarden. Ook zijn er al auto’s bij onze club gesignaleerd met dik 600.000 op de teller……… wat we ermee doen is eenvoudig, afscheid nemen en voor een hogere prijs dan de slooppremie doorverkopen naar handelaren die ze exporteren naar warmere oorden waar ze nog een hele tijd meegaan.

Ik heb niks tegen andere merken, prima zelfs dat ze er zijn anders hadden we allemaal de zelfde wagen in de zelfde kleur voor de deur als we allemaal de zelfde smaak en eisen hadden……. Maar voorlopig houd ik het maar op de saaie jappaner…………….. alhoewel, dan moet je eens een keer op het Japanse Auto Festival te Assen komen, kan ze zien hoe saai en ouwbollig ze zijn………………..
japans is saai jonge
klopt, nissan skyline is saai, toyota supra zo saai,lexus is-f idem saai, mitsubishi evo oersaai, subaru impreza wrx nog saaier pfffffffffffffff etc. etc.. denk dat ieder automerk wel een saai model heeft,had maar om meteen alle jappanners over 1 kam te scheren das pas zo saaaaaaaaaaaaaaaaaaai en zo oud dat het een baard heeft.
Als het dan al een baard heeft dan wordt het zo langzamerhand toch de vraag wanneer de Japanners het doorkrijgen dat ze saaaaaaaaaaaaaaie auto’s maken…
ach, als je niets anders weet om als argument aan te voeren/c.q te onderbouwen, dan kan je nog altijd zon commentaar geven en denken dat je leuk bent . wel eens de nieuwste golf gezien, die is pas saai, een aftreksel van zijn voorganger en de audi a4. alleen daar verpakken ze het anders en gooien ze het op duitse degelijkheid, weer zo’n spreekwoordelijk iets wat al jaren niet klopt daar ze ook veel in spanje en polen produceren voor de VW en dat niet al te degelijk gebeurt. Zelf mogen ervaren met de bijna 4 jaar oude polo van mijn pa, nu dik 4000 euro aan rare kwaaltjes en reparaties verder en de maandelijkse dealerbezoekjes hiervoor begint hij dat ook enigszins in te zien
Vraag het me dan toch af….

Hoe wil je saai of niet saai beargumenteren of onderbouwen dan?

Dan krijg je toch net zo’n discussie als: “ik vind het mooi” of “ik vind het niet mooi”

M.a.w. subjectief geneuzel…

Het blijkt ook uit je eigen comment dat je het niet kan beargumenteren dan wel onderbouwen, want je stapt ineens over op de kwaliteit van een auto…
De reden dat ik dat doe is inderdaad omdat dat ook nergens op slaat, net als je eerdere commentaar.

Ik word een beetje moe van al die vooroordelen over automerken,

duitsers zouden degelijk zijn, jappanners saai, franse wagens alleen maar pech geven, italiaanse temparement en roesten en amerikanen zijn benzineslurpers etc. etc.. Dat soort commentaren zijn een beetje belegen en oud.Dat werd een 30 jaar geleden al gebruikt en is momenteel niet meer van toepassing

Ik ken ook een hele rits japanners die niet saai zijn, en ook helaas niet betrouwbaar zoals de aygo en de auris die wat probleempjes hebben(ieder merk heeft wel eens wat), heel veel duitse auto’s die niet meer degelijk zijn en de franse wagens zijn ook stukken beter geworden. eigenlijk zijn er momenteel geen slechte wagens meer, alleen een ieder heeft zijn eigen voorkeur en emotie bij een merk/type auto. Inderdaad word het dan gauw een wel mooi/niet mooi discussie die niemand ooit zal winnen lijkt me…..
vervelen jullie je???
Wel of geen lijstje, ik kreeg een prima onderhouden rode Range Rover met LPG-instlatie, km stand nu 468.021 Deze auto moet hard werken op het strand van Terschelling en word regelmatig met zout water gewassen en gezandstraald. Een enkele keer ben ik ook als eerste ter plekke om hulp te verlenen in levensbedreigende situatie`s. Reeds 19 jaar zonder technische problemen rijd dit blik zonder te blikken of blozen en zonder te blozen vertrouw ik mijn rode RR meer dan mijn vriendin.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).