De Chinezen zien ook wel in dat ze niet eeuwig door blijven kunnen gaan met in de lucht blijven pompen van CO2tjes en daarom heeft Zhejiang 001 Group een Chevrolet Matiz Chery QQ op hun eigen manier aangepast. Op een manier zoals alleen Chinezen dat kunnen natuurlijk.
Heel simpel ze flikkeren gewoon een imperiaal met zonnepanelen op het dak en klaar is de Chinees. Je moet natuurlijk wel hopen dat de zon een beetje schijnt (zeker met al die smog in China) en ook nog eens weinig gebruik maken van je auto. Het opladen van de accu’s kost namelijk 30 uur(!) en daar kom je dan ongeveer 150 kilometer ver mee. Oftewel 1 uur opladen = 5 kilometer rijden. Misschien nog maar even wat verder ontwikkelen?
Inmiddels zijn er al 10 stuks gebouwd. Die te koop zijn voor 4.100 euro. Een koopje toch? (via: china.org.cn)
ripjans zegt
Innovatie ten top, dit is toch niet te geloven
Gerben zegt
Nu nog wat extra panelen op de koffer en motorkap en klaar is de chinees
Rick dos zegt
Dit wordt een hit in Afrika!
Waar Umfufu naar ons westerlingen roept als we weer eens bij de pomp staan: You sucka’s!
Fortuna zegt
Geef me twee jaar garantie erop en ik koop het! 5 kilometer is de afstand naar m’n werk, 8 uurtjes op de parking staan opladen en ik kan gemakkelijk terugzoeven. En 4100 euro voor iets wat na 2 jaar evt kapot kan zijn, dat is niet teveel als je het vergelijkt met het waardeverlies op een nieuwe auto.
Jiba zegt
als je dit nou in samenwerking doet met een grotere accu en een stopcontact aanlsuiting ben je al een stuk verder. Thuis opladen, en geparkeerd staan en bij laden. Kan best goed werken, zeker ik warmere landen.
Chrisy76 zegt
Zou, als het hier ook zo goedkoop zou zijn, ideaal zijn voor mensen die niet te ver heen en weer rijden…
Spot goedkoop, ’s nachts opladen, overdag rijden… En het kost allemaal ontzettend weinig…
Citrofiel zegt
@ Chrisy76; ’s Nachts opladen? Met zonnepanelen? Waar wil je de zon vandaan halen dan? :P
Tombnolz zegt
Op het eerste zich zou je je een breuk lachen, maar het zou idd die arme Afrikaantjes wel een beetje mobieler kunnen maken.
Willem dL zegt
Eigenlijk vind ik dit een mooie ontwikkeling, blijft er tenminste nog wat benzine over voor ons!
floryn zegt
ze zouden eens iets moeten ontwikkelen als fotovoltaïsche lak… Dan heb je meer oppervlak en meer power en minder idiot gehalte.
Rick zegt
@Rick dos.
Inderdaad, maar daar komen ze niet op zo’n geniaal idee!
JCD zegt
Overigens, de productie van zonnepanelen is zo intensief… dat het een aantal jaar duurt voor ze zichzelf terug hebben verdiend. En dan nog de aanschafprijs niet meegeteld ;) all load of crap dus!
Bob zegt
@floryn … men is daar al een hele tijd mee bezig en de eerste prototypes werken al.
Beck zegt
Volgens mij verbruikt hij door de rotslechte aerodynamica dankzij dat immense zonnepaneel meer dan dat het aan energie oplevert…
Chrisy76 zegt
@ Citrofiel
Kan er niet ook gewoon een stekker in dan? :/
Een betere ontwerper zegt
Maak alles van plastic, doe gaten in de bodem, en rennen maar. Over de zweetplassen op het asfalt moete we nog nadenken maar het kan :P
Darahan zegt
Sambal bij?
Thelis zegt
Ik geloof dat een Nuna I, II of III etc. stoerder en gestroomlijnder is. Zo’n imperiaal vreet energie.
BmwMPower (voorheen M Freak!!) zegt
Dat ding lijdt als het typisch Chinees moet zijn gewoon dool op de nolmale blandstof, en zijn die panelen nelgens op aangesloten!
hubert zegt
30 uur in de zon staan.
Dus met een beetje pech (5 uur stralende zon per dag) duurt het 6 dagen…
Verder lijkt het mij een gigantische opbrengst van zo’n klein paneeltje.
Normaal kun je slechts een gloeilamp laten branden op een paneel.
DafMaf zegt
Bij mij in de straat zijn de spiegels al niet veilig, laat staan zo’n zonnepaneel. Enne… verlies je dat ding niet door de luchtweerstand als je harder dan 20 rijdt?
Birger Alfa 147 zegt
Die Chinezen gaan straks 36000 verschillende merken hebben, zouden ze er zelf nog aan uit kunnen?
Toch is dit zeker geen slechte prestatie!
Bas zegt
Als je nou flexibele zonnecellen gebruikt en dan ook nog van verschillende kwaliteit/capaciteit dan kom je een heel eind verder.
Ach…je moet ergens beginnen.