Bloodhound SSC wil landsnelheidsrecord met 1609 km/u!

Auteur: , 65 Reacties

Andy Green is al vanaf 15 oktober 1997 recordhouder van het landsnelheidsrecord met een snelheid van 763 mph, oftewel 1228 km/u. Het feit dat het record al zo'n poos staat, geeft aan dat het niet eenvoudig is om daar overheen te gaan. Andy Green en Richard Noble hebben een team samengesteld om het oude record te verpulveren. Er wordt niet lullig gedaan en de lat wordt op maar liefst 1000 mph is gelegd, oftewel 1609 km/u.

Even voor de vergelijking: Dat is twee keer zo snel als een gemiddeld passagiersvliegtuig of vijf keer zo snel als een Formule 1 wagen en zelfs een kogel uit een Magnum .357 houdt de beoogde snelheid van 1000 mph niet bij.

De Bloodhound SSC is vernoemd naar de Britse luchtverdedigingsraketten uit de Koude Oorlog. Het projectiel wordt aangedreven door de straalmotor uit een Eurofighter Typhoon gevechtsvliegtuig die een 800 pk V12 motor gebruikt als brandstofpomp.

Het team werkt al anderhalf jaar in het geheim aan het project dat al meer dan vijftien miljoen euro heeft gekost; het mag wat kosten. De locatie voor de recordpoging moet nog definitief worden bepaald, want momenteel zijn 14 locaties genomineerd. Andy Green is nog altijd levensmoe, want hij zal weer achter het stuur kruipen. Het is nog onduidelijk wanneer de poging zal plaatsvinden, maar er is al wel een animatie die een idee moet geven hoe dat er ongeveer uit zal zien. Die check je HIERRR. (bron: bloodhoundssc)

Bloodhound 1000 mph car

Bloodhound 1000 mph car

Bloodhound 1000 mph car

Bloodhound 1000 mph car

Met dank aan Stefan voor de tip.



65 reacties

Daar sta je dan met je Veyron :-p
back 2 the future ?
Damn… dan moet je idd levensmoe zijn wil je daar instappen…
gaat ze nie lukke
Wat ik me dan afvraag, als Bugatti al zo’n moeite had om de Veyron aan ‘amper’ 400km/u aan de grond te houden, hoe doen deze jongens dat dan? Als ik het ontwerp van de ‘wagen’ zo bekijk lijkt het me zelfs eerder alsof ie gemaakt is om de lucht in te gaan.
Niettemin, 1000MPH op land moet wel waanzinnig zijn… Misschien een ideetje om zulke ritjes aan de rijkaards op deze aarde te verkopen, zullen vast wel gegadigden voor zijn…
Hahaha, tja en wat is de lol hiervan eigenlijk? Heel lang recht stuk, te veel vermogen en een heel erg gestroomlijnd ontwerp. Maar wel lef als je achter het stuur kruipt overigens..
Wat is het nut hiervan… Dit heeft niéts met auto’s te maken, kost bakken geld aan ontwikkeling & testing en is levensgevaarlijk.
@ Fout : dat zijn nu net al de punten die dit project zo bangelijk maken… :D
En natuurlijk heeft dit iets met auto’s te maken; er staan wielen onder.
Fantastisch dit soort projecten. Wel hopen dat ie effectief op de grond blijft natuurlijk… :)
Tja, je hebt watjes, bikkels en kerels met echte ijskouwe hardstalen ballen. brrrr
En wat vindt Al Gore van dit alles?
Hij gaat ook de de geluidsbarrière heen, hoe willen ze dat ding dan heel houden?
Meestal knalt alles wat van metaal/carbon uit elkaar bij zon grote druk…
hoeveel g-krachten komen er zo op die man te staan?
Als ze maar voor 2012 klaar zijn…..
Ik verbaas me erover dat ze nog zoveel locaties daarvoor kunnen vinden, met 1600km/uur heb je een enorm stuk vlakke grond nodig, je legt op die snelheid immers met ruim 26km per minuut af. Tel daarbij nog eens de afstand die je nodig hebt voor je die snelheid bereikt en de afstand om weer tot stilstand te komen….
@RRPhantom
Hoe denk je dat vliegtuigen dit doen? Het is voornamelijk zorgen dat de schokgolven je voertuig zelf niet raken (wat geen probleem moet zijn zonder vleugels)
@TBK: Grappig… het is ook een vliegtuig, maar dan met wat downforce erop ipv vleugels.

Maar het ontwerp is wel grappig. Ooit in die tijd waren er twee teams die door de geluidsbarrière wilden. Volgens mij was officieel die Andy Green met de Trust SSC het eerste: twee richtingen binnen een uur. Die zworen toen bij 2 dikke straalmotoren, 1 aan elke kant. Ze waren echter niet de eerste met een supersonische auto: dat was een team dat het record niet kreeg: 1 richting en ze hadden maar 3 wielen: 1 voor en 2 achter. Daarnaast leek dat ontwerp vrij veel op deze: 1 straalmotor en 1 afterburner (afstandsraket zonder lading) er boven op. Beetje alsof de profs toegeven aan de ‘amateurs’, waardoor ze eigenlijk verslagen waren, en dus nu zeggen: jullie ontwerp was eigenlijk toch beter.
@ RRPhantom

Meestal knalt alles wat van metaal/carbon uit elkaar bij zon grote druk…?
Ik ken toch wel een flink aantal vliegtuigen die er weinig problemen mee hebben…. Het is ook een mythe dat er een “geluidsbarriere” bestaat. De omgeving ervaart de schokgolf die ontstaat door het voorwerp dat zich sneller beweegt dan het geluid. Het voorwerp zelf merkt hier echter weinig van. Op de begane grond is het echter wel wat spannender ivm de reflecterende schokgolf van de grond.
die gasten hebben echt kleine piemeltjes of traag zaad, hebben ze niets beters te doen…het nut van de snelheids record pogingen ontgaat mij nog steeds. ik denk niet dat ze iemand ooit een auto die een top heeft van 1600 km/h laten besturen.
Ziet er in ieder geval stukken professioneler uit dan die Starfighter op kruiwagenwielen die wel eens voorbijkomt op Discovery Channel.
-edit: caps lock terror-
Whehe, 800pk V12 (vermogen van de gemiddelde Koenigsegg) die alleen word gebruikt als brandstofpomp :P
Vier keer zo snel als de Veyron … .
Heh, wreed. Ik wens ze veel succes. iig hebben de heren dit al eerder gedaan, ze weten waar ze bezig zijn!
Ik zie er het nut niet van in… Een vliegtuig zonder vleugels ?
Wat zou het verbruik van zo’n ding zijn?
Vanuit dat oogpunt..
Dit is toch gewoon schandalig. Weten die mensen niet hoeveel milieuvervuiling dat dit met zich meebrengt?
Om nog maar te zwijgen over geluidsoverlast en horizonvervuiling.
“Ik zie er het nut niet van in…”

Ik wel. Namelijk een hele grote adrenalinerush voor de bestuurder. :D
@TBK:

Kijk even naar het verschil tussen de Veyron en de SSC, de Veyron moest ook een normale vorm hebben, en je moest er normaal in kunnen zitten.
Dit ding kan compleet naar de functie ontworpen worden.
En over opstijgen, weet je wel hoe vleugels en spoilers werken? Het is een simpele rekensom om de juiste downforce te creëren.
Voor een beter beeld, wat cijfertjes:

“The 12.8m long, 6,422kg (fuelled), jet and rocket-powered vehicle will be more advanced than most spacecraft and faster than a bullet fired from a handgun. Its 900mm diameter wheels will spin at over 10,000rpm, generating 50,000 radial g at the rim. The car will accelerate from 0 – 1,050mph in 40 seconds and at V-max (maximum velocity), the pressure of air bearing down on its carbon fibre and titanium bodywork will exceed twelve tonnes per square metre. At this speed, Andy Green will be covering a distance equivalent to over four football pitches every second, or 50m in the blink of an eye.”

Ongelooflijk…
…best wel gestroomlijnd…
Ja doe mij er ook maar eentje als het ze lukt- Ik kom ’s morgens toch al vaak te laat op mijn werk om dat mijn Pandaatje niet hard genoeg kan. ;-)

En waarom ze dit doen?
Om te bewijzen dat het kan!
Voor de adrenaline!
Voor de roem!
Omdat postzegels verzamelen nu eenmaal hoewel wat veiliger, toch wat minder leuk is!
0-1,050mph. :shock:

Wie is er nu zo briljant om de G-krachten bij deze lancering te berekenen?
Excuus, ik vergat de 40seconden.
@Jandepandaman.

12,8 meter kan weleens moeilijk zijn met het zoeken naar een parkeerplek.
En ook al heb je eindelijk een plekje gevonden, zal de draaicirkel van dit apparaat ook wel extreem tegenwerken. ;)
@Gregorius

Die amateurs die jij bedoelt, zijn dat die mannen die ook ooit op Discovery Channel waren? Die hadden een oude straalmotor gevonden en opgeknapt.

Ze lieten het hele bouw proces zien, behalve de echte record poging.
haha ja met dit ding kan je niet even naar de supermarkt rijden.
Ik hoop dat ze het snel afmaken zodat ik het filmp kan zien
handige wagen als ze met een magnum op je aan’t schieten zijn :)
“Het projectiel wordt aangedreven door de straalmotor uit een Eurofighter Typhoon gevechtsvliegtuig die een 800 pk V12 motor gebruikt als brandstofpomp.”

Holy Sh!t.
@Maassen; gezien het filmpje kan die magnum-schieter je toch nog raken, mits zijn timing goed is.
# denny schrijft,
23 October 2008 om 16:29

die gasten hebben echt kleine piemeltjes of traag zaad, hebben ze niets beters te doen…het nut van de snelheids record pogingen ontgaat mij nog steeds. ik denk niet dat ze iemand ooit een auto die een top heeft van 1600 km/h laten besturen.


Gelukkig ben jij een aanwinst voor deze maatschappij :’) lekker online zeiken over hoe nutteloos anderen wel niet bezig zijn terwijl je zelf dus reageert op een nutteloze site met een (in jouw ogen) nutteloos artikel. Wie heeft hier nou niets beters te doen dan aapje? -edit: niet uitschelden, hoe lief ook-
Ik vraag mij af of de bestuurder nog wat ziet.
Nu heeft men veel ruimte nodig voor zo’n run. Tunnelvisie zal misschien wat later optreden door het gebrek aan referentiepunten.
Toch zal zo’n baan niet geheel glad zijn. Dus met zulke snelheden wordt het een hobbelig ritje. :o
Béé eMm double v Motorsport 3
alsof dit ooit lukt? :P
Ze hadden ook gewoon een elektromotor als brandstofpomp kunnen gebruiken.
Of een direct aangedreven brandstofpomp, scheelt wat gewicht denk ik.
oude record was toch ook al 1200 en een beetje?
@willen: OMG! Heb je het artikel GELEZEN?
@Dennis: Plaatjes kijken is toch veel leuker?
Ik weet niet wie het verbruik wilde weten, maaruh, de uiterst zuinige (no joke) motor van de EF verbruikt met naverbrander een slordige (hier moest google er even bij komen) 4.3 kilo brandstof per seconde (zeg maar een “gallon per second”).

Of ook wel 260 kilo per minuut.

Ik weet niet wat een kilootje Jet A tegenwoordig doet op de markt, maar “ff bijtanken” zal een duur grapje zijn. ;)
Idd. en dan nog te denken als je de veyron net heb gekocht dat je een van de snelste auto`s hebt. :D
maar dit ding gaat zoooooo hard !!!!
‘Het projectiel wordt aangedreven door de straalmotor uit een Eurofighter Typhoon gevechtsvliegtuig die een 800 pk V12 motor gebruikt als brandstofpomp.’

800pk als brandstofpomp :p ik zou al bij zijn met dit als motorvermogen!

ik zou er niet in willen zitten tegen die absurd hoge snelheid, mijn maag ligt al overhoop als ik er aan denk.
beetje raar,
net op het journaal zeiden ze dat ze dit al gedaan hebben en dat ze dus het snelheidsrecord verbroken hebben……?
Die rekruteren hun piloten zeker bij de zelfmoordhulplijn… Dit is vast levensgevaarlijk!

Die Magnums toch… peperduur en slecht… je bent beter af met een FN handgun blijkbaar…
Correctie, de V12 met 800pk wordt als brandstof pomp gebruikt voor de HTP raket die boven de EJ200 Eurofighter motor zit. Hij wordt wel gebruikt als start motor voor de jet, maar daar heeft ie hooguit 150 pk voor nodig.
De EJ200 heeft z’n eigen brandstof pomp.

Ff de site checken is soms wel nuttig… ;-)
gezeur ook over nut… das toch logisch? technologische vooruitgang! onze grenzen verleggen! nieuwe dingen doen! allemaal hartstikke belangrijk en vooral erg leuk :D

ik geniet nog steeds als ik die docu op Discovery Channel zie over de SSC, ding zag er ook gewoon bruut mooi uit, deze vind ik ietsje minder mooi, maar dat zal wel bijdraaien als ik hem op tv 1000MPH zie doen B)
Geniaal die brandstofpomp. ;)
Zit er ook een bekerhouder in ?
@mx5/rx8owner: middelbare school natuurkunde als ik me goed herinner: eindsnelheid 467 m/s, 40 seconden om er te komen, dan is de gemiddelde G-kracht bijna 12. En om de snelheid te halen heeft het ding een afstand van ruim 9 km nodig.
… En dan boven de 400kpu voorál geen kriebel aan je neus krijgen of moeten niezen of zo en zeker helemaal niet rond de 1600…..!

@donzobar- :lol: LOL!

@Pra- Tja, ook bij het journaal lezen ze niet altijd even goed.

@Apache- In het gewone verkeer in gewone auto’s vallen aanzienlijk meer doden dan bij het rijden van ultra-hoge snelheden voor snelheidsrecords. Strikt genomen kun je dus met meer veiligheid in die recordwagen rijden dan dat je met je eigen autootje naar de plaats rijdt waar ze je sollicitatiegesprek houden om mee te mogen doen. ;-)
@ kamerOlifant : nee ik weet niet hoe vleugels en downforce werken, maar toch bedankt voor de info :)
Een betere ontwerper
@denny: Andy green was anders na een lange testperiode wel uitgekozen voor het record dat hij nu heeft. Op discovery lieten ze zien dat er onder andere een rally proef met zo’n Celica GTFour of zo inzat…

Laat me raden, die koude oorlog raket zit dus ingebouwd daar bovenop dat ding? Lijkt er wel op…
Over de 2 teams die vrijwel gelijktijdig een recordpoging deden.
1) Thrust SSC
2) Spirit of America
Het 1ste team had enkele lui die het voorgaande record begin jaren ’80 hadden gevestigd.
Het 2e team had enkele lui die records in de jaren ’60 hadden gevestigd. En idd, die hadden een driewieler met 1 straalmotor.

Heeft niks te maken met de amateurs die later op Discovery kwamen die het record wouden verbreken.

Hoe gek het ook klinkt, juist dit soort records zal wel degelijk de gewone auto verder ontwikkelen. Het Bugatti gebeuren was overgenomen door VW eind jaren ’90. Na de Thrust 2 kwamen er vele nieuwe superauto’s, zoals de Jaguar XJ220, Ferrari F40, Porsche 959 etc.
BmwMPower (voorheen M Freak!!)
Ik wil het best doen, als hij zo levensmoe is dat hij er niet in stapt.
Zo, da’s best snel…
Tis geen auto, aandrijving loopt niet via de wielen.
Ia er een steuntje op het dashboard voor mijn TomTom beschikbaar ?
Vorige ging net door de geluidsbarriere.Dit gaat nog even een Veyron op topsnelheid harder.Zal mooi record worden maar als je daarin de recordpoging gaat doen ben je niet helemaal goed in je hoofd.Meeste pogingen mislukken ook.Denk dat kans op overleven maar een paar procent is.Hij liever als ik.Kunnen ze beter iemand laten doen die al ter dood veroordeeld is.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).