Citroën C1 klein beetje opgefrist

Auteur: , 45 Reacties

De A-labeler Citroën C1 moet er na drie jaar aan geloven: een facelift. Niet te veel natuurlijk, want het design was al superhip te noemen.

Beetje ironisch natuurlijk, hoewel het uiterlijk er voor zo’n 8 mille best mag zijn. Aan de voorkant zien we nu een omgedraaide Audi SingleFrame-grille en op de duurdere versies is er wat meer met chroom gestrooid. Opvallend aan de C1 is dat hij nog wat zuiniger wordt dan hij al was. De CO2-uitstoot daalt van 109 naar 106 g/km. Het verbruik is nu 4,5L/100km. Meer leest u in het uiterst interessante persbericht.

De wendbare, dynamische en praktische C1 heeft sinds de lancering in 2005 een prominente plaats in zijn segment verworven met al meer dan 310.000 kopers wereldwijd. Zijn vernieuwende concept van een compacte, economische en milieuverantwoorde stadsauto onderstreept de creatieve denkwijze van Citroën. Eind dit jaar profiteert het kleinste model uit het gamma van een nieuw vooraanzicht waarbij uiteraard de uitstekende rij-eigenschappen en het speelse karakter van deze Citroën behouden blijven. Tegelijkertijd onderscheidt hij zich met een verbruik en uitstoot die uitermate gereduceerd zijn: 4,5 l/100 km bij gecombineerd verbruik en een uitstoot van 106 gr/km CO2 voor de 1.0i benzineversie met 68 pk indien die is uitgerust met handgeschakelde vijfbak.

* Prikkelend en geraffineerd: design van de C1

Vanaf november toont de C1 zijn nieuwe uiterlijk. Het exterieur met de ronde vormen wordt dan opgewaardeerd met aanpassingen aan de voorzijde waar een markante bumper zijn prikkelende en beweeglijke persoonlijkheid extra benadrukt. Ook het moderne en originele interieur van de C1 krijgt wijzigingen mee in de vorm van andere bekleding en materialen. Zij illustreren het vermogen van dit model om te verleiden met 2 niveaus ; Seduction en Ambiance.

* Economisch en milieuverantwoord: de zuinigheid van de C1

Dankzij zijn motoren voelt de C1 zich zowel in de stad als op de snelweg prima thuis. Zij zorgen voor de vereiste prestaties onder geheel verschillende omstandigheden. Bovendien zijn ze spaarzaam in het gebruik dankzij het gereduceerde gewicht van de auto. Zo maakt de 1.0i benzinemotor met 68 pk de C1 tot de maatstaf voor een lage belasting van het milieu met slechts 4,5 l/100 km gecombineerd verbruik en een geringe uitstoot van maar 106 gr/km CO2 (met handgeschakelde vijfbak). De auto krijgt hierdoor het energielabel A en profiteert van de

€ 1.400,- milieusubsidie van de overheid.

Net als zijn voorganger beantwoordt de nieuwe C1 aan de strategie van Citroën die garant staat voor een gamma compacte modellen die verschillend zijn van design en concept. Daartoe gaan onder het nieuwe uiterlijk twee silhouetten schuil met gedifferentieerd design:

* een driedeurs versie voor degenen die vooral de voorstoelen benutten
* een vijfdeurs versie om degenen te bedienen die regelmatig met vier personen reizen

# Onderscheidend uiterlijk

Dankzij de gewijzigde neus wint dit compacte model aan dynamiek en uitstraling. De nieuwe bumper zorgt met zijn grote formaat en ronde vormen nadrukkelijk voor een krachtig en levendig karakter met een toefje elegantie. Vanaf het tweede uitrustingsniveau – Ambiance – is de C1 voorzien van een verchroomde sierstrip die de bumper markeert en de C1 moderne, krachtige klasse verleent. Deze meer dynamische werkwijze keert ook terug in het design van de sierwieldoppen met opvallende en karakteristieke inkepingen. De driedeurs en vijfdeurs versies behouden beide hun originele achterzijde met optimaal zicht. Om de ruimte optimaal te benutten vormt de achterruit de achterklep. De harmonieuze achterlichtunits met helder glas en antracietkleurige behuizing sluiten aan weerszijden naadloos aan bij de bumper. Er worden twee nieuwe lakkleuren toegevoegd: grijs Mica en blauw Electra.

# Interieur ontworpen om te verleiden

Het interieur van de C1 is op diverse plaatsen gewijzigd met het oog op meer harmonie. Twee nieuwe bekledingsmaterialen – overwegend blauw Foncé en rood Bordeaux – zorgen voor levendigheid en elegantie. Voor de C1 wordt ook een combinatie van alcantara en leer leverbaar op het tweede uitrustingsniveau. Die uitrusting bekrachtigt het raffinement van het interieur en rondt het modelgamma naar boven af. Op dit uitrustingsniveau zijn bovendien stuurwiel en pookknop van leer voorzien, en hebben snelheidsmeter, toerenteller, ventilatieroosters en tenslotte de portiergrepen een zwartglanzende omlijsting. Airconditioning, lichtmetalen velgen en een audio- cd-speler zijn standaard op dit uitrustingsniveau. Op alle modellen krijgt de console midden op het dashboard een gewijzigde opdruk die beter afleesbaar en moderner is. Door de grotere openingshoek van de achterklep wordt de toegang tot de bagageruimte geoptimaliseerd. Op het Ambiance niveau zijn tevens de toerenteller en radio/cd speler standaard.

# Beproefde creativiteit

Met een lengte van 3,43 m, een breedte van 1,63 m en hoogte van 1,47 heeft de C1 compacte buitenmaten die hem zeer wendbaar maken in stadsverkeer. Het interieur biedt plaats aan vier personen en deze ruimte is een sterk punt als de compacte afmetingen van het exterieur in aanmerking worden genomen. Voorin dragen de breedte op schouderhoogte (1,38 m) en de hoogte van zitting tot dak (0,87 m) bij aan het comfort voor inzittenden. Ook achterin profiteren passagiers van de knieruimte en de hoogte van zitting tot dak (0,84 m). De C1 herbergt twaalf bergvakken die zijn opgenomen in het dashboard, de middenconsole en portieren. Deze vakken zorgen er voor dat bestuurder en inzittenden alles direct onder handbereik hebben.

# Uitstekende rijeigenschappen

Zowel in de stad als daarbuiten weet de C1 met zijn rijdynamiek te bekoren. Zijn wegligging zorgt voor uitstekend rijgedrag en draagt wezenlijk bij aan zijn actieve veiligheid. De veiligheidsvoorzieningen waarover de C1 beschikt zijn van het hoogste niveau: geventileerde schijfremmen vóór, ABS, EBD (elektronische remkrachtverdeler), CSC (Cornering Stability Control waardoor de auto stabiel blijft bij remmen in bochten) en airbags voor bestuurder en voorpassagier zijn standaard vanaf het eerste uitrustingsniveau, de Seduction.

Efficiënte en milieuvriendelijke motoren

Om te voldoen aan veelzijdige verwachtingen van klanten kan de C1 5 deurs Ambiance naar wens worden geleverd met een handgeschakelde vijfbak of met SensoDrive, een gerobotiseerde halfautomaat. Een dergelijk compleet aanbod is nog altijd uitzonderlijk in dit segment. De 1.0i benzinemotor met 68 pk biedt souplesse in het gebruik door soepele en krachtige versnelling door het gehele toerenbereik. Hij ontwikkelt 55 kW bij 6.000 tpm en heeft een koppel van 93 Nm bij 3.600 tpm. Deze motor blijkt nog zuiniger, want zijn verbruik is beperkt tot 4,5 l/100 km bij gecombineerd gebruik en voorzien van handgeschakelde vijfbak bedraagt zijn emissiewaarde slechts 106 gr/km CO2 en 107 gr/km C02 als hij is voorzien van SensoDrive.
# Economisch bij zowel aanschaf als in gebruik

Nog afgezien van zijn aantrekkelijke aanschafprijs biedt de C1 gunstige kilometerkosten dankzij gereduceerd gebruik en geringe onderhoudskosten.



45 reacties

ej, een vis…
Dan zit er voor de Peugeot 107 dus ook zo’n update aan te komen, net als de Aygo. Moet zeggen dat ik t er heel hip uit vind zien!! Citröen ’s doing well :)
Reden dat ie wat zuiniger is, is omdat Toyota zijn 1.0 motor heeft aangepast/vervangen. Valvematic, i.p.v. VVT-i. En die motor lenen ze natuurlijk ook weer aan PSA.
@ mrB: ej, een minder zinvolle opmerking… :P
Ik vind het niet echt een Citroën neus zo..
Hum. Juist. Apart. Nee, als ik voor een van de drieling zou moeten gaan, zou het een 107 worden. Maar dan wel met de C1-achterlichten.

Nou ja, nu zijn er tenminste wel leuke lichtmetalen velgjes, zo te zien.
Is er wel iets beter op geworden.

De Aygo krijgt dus ook een faceliftje, wel interessant.
Kwa uiterlijk vind ik hem er op achteruit gegaan.

Ik zou graag meer informatie krijgen over de wijzigingen waardoor het verbruik en de uitstoot teruggedrongen zijn.
Met zijn drieën de meest verkochte auto in Nederland. Zegt ook wel weer iets over ons zogenaamde welvaartsniveau.

Grappig dat precies dezelfde auto als Toyota veel hoger gewaardeerd wordt dan in de variant Citroen of Peugeot (bron: Autoweek tevredenheidstrofee 2008).

Tel het verschil van 3.2 punten op bij Europeanen en af bij Jappanners en de Fiat Panda (uit dezelfde klasse) staat opeens bovenaan!

Wie kan dat verklaren?
@ Laurens :

Zegt genoeg over de mentaliteit en “objectiviteit” van jullie Nederlanders ;)
Jullie zien een merknaam en linken daar onmiddellijk positieve of negatieve gevoelens aan. Ook al zijn deze helemaal niet waar en worden de bewijzen geleverd, toch willen jullie het niet geloven en blijven de oogkleppen nog steeds levensgroot.
@ David: Klein beetje weet ik wel.. Bij de huidige motor (Toyota’s VVT-i) met variabele kleptiming gaat alleen de inlaatklep verder en langer open, om het verbruik aan de rijstijl aan te passen zeg maar. Bij de nieuwe motor, de Valvematic, geldt dit ook voor de uitlaatklep. Dr zijn vast nog wel wat kleinigheidjes, maar dit is de voornaamste verbetering. ;)
@ Laurens:

De Aygo, 107, en C1 zijn niet samen de meest verkochte auto hoor, dat ze van dezelfde band rollen wil niet zeggen dat de verkoopcijfers bij elkaar opgeteld moeten worden :P
De Aygo ontstijgt de 107 en C1 allebij wat betreft verkopen. Zoals ik zei rollen ze allebij van dezelfde band, en die band produceert jaarlijks 100.000 stuks van elke auto. Toch moet je op een Aygo stukken langer wachten…
Wie kan dat verklaren? ;)
@waxweazel

Hebben Japanners in België niet ook de reputatie nooit stuk te gaan enzo?

Het is een beetje een uitgekauwde discussie, maar volgens mij zijn veel reputaties niet op feiten gebaseerd.

In dezelfde test scoort een C30 7.1 punten meer dan een (volgens mij) identieke Focus.
@Jesper

Misschien is een Toyota dealer beter? De paar ervaringen die ik met de verkopers bij Toyota heb, zijn wel positief. Vind de auto’s alleen zo lelijk. Afgezien van de Aygo dan :-)
Laurens :

uw 2de zin geeft nu wel de bevesting van wat er aan de hand is met die zogenaamde “tevredenheidstrofee”, namelijk : puur subjectief en niet op feiten gebaseerd.
Maar tja, de meesten vinden reputatie nog altijd belangrijker dan feiten.
die oogkleppen hè ;)
voor autoliefhebbers is een tevredenheistrofee misschien niet belangrijk, maar ik denk dat een automerk er tegenwoordig voor moet zorgen dat er een vers bakje koffie staat, een vriendelijke mevrouw of meneer achter de balie en dat als er iets vervelend gebeurd het snel en correct wordt opgelost. Dan kan een Toyota 3000000x betrouwbaarder zijn dan een ander merk, als de dealer nors is en de koffie slecht zal het merk niet goed scoren. Heeft niks met waardering van het merk te doen of hoe betrouwbaar de auto is. Maar is dat erg?
Maar de tevredenheidstrofee ís ook gewoon niet objectief. Alleen al het bestaan van de beoordelingsfactoren ‘design’ en ‘imago’ maakt dat duidelijk. Daar kan je niet zomaar een gemiddelde opgeven. En in dat ‘imago’ wordt natuurlijk het merkgevoel meegewogen. Zo zou ik, als ik een BMW zou moeten rijden, het imago negatief beoordelen. Veel anderen zien het juist positief. Andersom met Citroën. Ik bedoel maar…
@ Jesper
Valvematic? Weet je het zeker?

Valvematic van Toyota is een systeem dat zich goed laat vergelijken met Valvetronic van BMW. In mijn optiek een vrij kostbaar stukje technologie voor een low budget 3 pittertje.
Daarnaast heb ik nog nergens gelezen wanneer het geïntroduceerd gaat worden. N.a.w. zal dat gebeuren op een nieuwe 2 liter (Toyota Avensis?).

Zie ook http://paultan.org/valvematic.htm
@ Waxweazel

Ik ben het in zekere zin met je eens.
Inderdaad, Franse wagens / merken doen het niet goed in de nederlandse klanttevredenheids onderzoeken. Dat is deels te wijten aan een (iets?) grotere storingsgevoeligheid.

Menig Nederlander schreeuwt dan meteen: “Zie je wel?! Je kunt veel beter een degelijke Duitse auto kopen.”
Die Duitsers hebben inderdaad een ijzersterk imago en toch is het keer op keer zo dat ook de Duitsers niet in de top 10 te vinden zijn en maar erg matig vertegenwoordigd worden in de top 20 (en dan ook nog voornamelijk door de producten van BMW (incl. Mini)).

Een ‘Imago’ is iets wat je met heel veel moeite opbopuwt of waar je maar lastig vanaf komt. Iedereen kent het Imago van het merk FIAT. Maar de Croma blijkt in de laatste onderzoeken – heel verrassend (?) – toch een van de betrouwbaarste Europeanen.

In de USA hebben ze veel minder last van dergelijke sentimenten, getuige het succes van Toyota en Honda tegen Amerikaanse bread and butterwagens en het feit dat Lexus, Acura en Infinity in de USA op hetzelfde niveau worden ingeschaald als de grote 3 uit Duitsland.

Frappant !
Ziet er al beter uit!! En past nu ook beter in de
Citroën familie,,met de nieuwe neus.!

Benieuwd naar de achterkant..
@ Ramshoek: met BMW’s valvetronic ben ik totaal niet bekend, kan ik niet over meepraten. Toyota’s valvematic heb ik al eerder uitgelegd, en voor zover als ik nu weet wordt dat eind dit jaar/begin volgend jaar geintroduceert. De eerste auto’s die t hebben zijn indd de nieuwe Avensis, de Urban Cruiser, de iQ, en de Yaris. De Aygo volgt natuurlijk op de voet, en dus ook PSA ;)
Als ze nu nog eens deftige stoelen met een lendensteun in die auto’s vijzen, dan misschien… Nee, echt, waarom is het zitcomfort van dergelijke kleine autootjes om te huilen? Waarom ben ik veroordeeld om een grotere wagen te kopen wil ik goed kunnen zitten?

@Ramshoek: laat mensen hun illusie nou maar, dan blijft de restwaarde van die puike fiats laag en profiteren mensen zoals ik daarvan.

Wat de dealer betreft: een goede dealer kan een minder kwalitatieve auto toch een goede globale score opleveren en vice versa. Autojournalisten kennen maar een deel van het verhaal en slaan daarom steeds op de Duitse of Japanse spijker…
Dat vraag ik me inderdaad ook zo vaak af bij dat soort testjes… altijd zitten de jappaners allemaal boven aan. en net wat laurens zegt, waarom scoort de aygo zoveel beter dan de 107 en c1 ? het zijn precies de zelfde auto’s

ik hecht daarom ook nooit veel waarde aan dat soort testjes.
Ik zeg de Alto
Citrofiel evil twin
Wat een verbetering!
Ik heb de 107 nu ook nieuw gezien en hij heeft een beugel xD
Laatst in gereden, wat een rauw motorgeluid. Vooral bij het optrekken. Ik kan er niet aan wennen.
@ DAT: Welcome to the wonderfull world of 12V three-cilinders ;)
Als een supercar een rauw motorgeluid heeft, is het stoer. Heeft een budgetbakje het, dan is het goedkoop. Het is toch wat… ;)

@ Focus; Nu je het zegt… Ernstig! Laat ik die nieuwe Alto nu al vanaf het begin op de C1 vinden lijken. En dan gaat de C1 nu ook nog eens extra veel in de richting van de Alto. :o

@ phoenix; Bedoel je dat jij de facelift al hebt gezien? Of heb je na drie jaar voor de eerste keer een 107 gezien?

@ evil twin; You’re kiddin’ me… Het ziet eruit alsof ze te lui waren precies te spuiten, dan maar een ovaal voor de grille gehouden hebben, en de bumpers ‘per ongeluk’ deels meegenomen hebben… En dan om te laten lijken alsof ze het zo bedoelden, er een chroomstripje omheen. Tadaa!
@ phoenix; Aha… Nu snap ik wat je bedoelt… :|
Ik word hier echt enorm verdrietig van… Dit betkend namelijk dat ook citroen mee gaat doen aan de verschrikkelijk lelijke grote muilen hype.. Echt te zonde voor woorden. Eerst was er natuurlijk al de nieuwe C5 met grote muil (voor de rest wel mooi, dus valt die grote muil niet op..), Toen de C4 facelift en nu dit… Voor je het weet is de volgende generatie C4 straks net zo lelijk als de gemiddelde Peugeot, Audi en noem al die andere merken met veels te grote muilen maar op… Echt heel erg erg!
@ joep; Ja, ik vind het ook jammer. Maar het is een trend, en bijna alle merken gaan erin mee, helaas. Zelfs de Fransen (en Italianen trouwens ook) dus. Ik hoop dat het snel weer overwaait. Maar ja, de automarkt is een business met grote investeringen, en dus is er aardig wat tijd nodig om die eruit te halen en winst te maken. Met vrij langzame veranderingen als gevolg. :(
veruit de olijkste van de drie-ling .. zou er zo mee wegrijden ..
C5 was al jammer (geen citroen) en nu is het echt voorbij…
@ lincoln; Ja, olijk is ‘tie zeker geworden!

@ Beem bim bop; C5 is Duits vormgegeven, waar. Maar waarom zou het voorbij zijn met een facelift van de C1? Die is toch al nooit een Citroën geweest, gewoon een Toyota, iets veranderd. Dus hiermee kan het echt niet kapotter gaan dan het al was.
Nja ik vind het er in ieder geval niet slechter op geworden.. En een bek (zoals het hier genoemd wordt), ach ik vind het ook wel weer iets hebben. Net als de nieuwe C5 is de C1 er mij inziens dus juist op vooruit gegaan t.o.v. z’n voorganger(tje).
Het was even wennen, maar hij wordt al leuker. Net zoals ik de C5 ook al helemaal geaccepteerd heb. Hoewel… De C1 zal, doordat hij vrijwel hetzelfde als Peugeot en vooral Toyota wordt verkocht, nooit een echte Citroën zijn voor mij. Maar het design is leuk.
@ Jos; Als je dit al een walvishaai vind, ben ik benieuwd waar je mee op de proppen komt voor de opgefriste 107… ;)
Tja de 107 is helemaal een luchthapper… Facelift Aygo is ook bekend trouwens. Dat heeft Toyota toch ook helemaal niet slecht gedaan.
hij is er niet echt op voor uit gegaan….
is dit dan de nieuwe citroen MITO?? ik vind het een gedrocht op wielen.. wat een lelijke smoel heeft dat ding…
Let op! Er zit GEEN CSC in de Toyota!!!
@ HJ; En dus? Vind je de C1 beter?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).