De eeuwige en eindeloze discussie over winterbanden

Auteur: , 114 Reacties

Vlokjes sneeuw hebben we niet of nog nauwelijks gezien, maar we horen al wel weer van alle kanten geluiden over winterbanden. Die zouden namelijk niet alleen nuttig zijn in de sneeuw, maar ook al hun diensten bewijzen zodra de temperatuur onder de 7 graden Celsius duikt. Ieder jaar wordt weer opnieuw de discussie gevoerd over het nut van de winterbanden en ook dit winterseizoen wordt hierop natuurlijk geen uitzondering gemaakt.

Vorige week nog een artikeltje in het Algemeen Dagblad waarin verkeerspsycholoog Adriaan Heino van verzekeraar Centraal Beheer Achmea zijn zegje doet over de winterbanden, want hij gelooft er niet in. Er werden hem door het AD vijf vragen gesteld:

1. Wat adviseert u: wel of niet kopen, die winterbanden?

Bandenfabrikanten hebben met name op testcircuits onderzoek gedaan naar het nut van winterbanden.In het echt komt de psyche van de automobilist ook om de hoek kijken.

Bij technische verbeteringen, zoals airbags, autogordels en winterbanden, blijkt telkens weer dat mensen hun gedrag aanpassen. Ze krijgen een veilig gevoel en gaan bijvoorbeeld harder rijden. Daardoor wordt het positieve effect deels ‘opgegeten’.

2. Niet kopen dus?

Dat zeg ik niet. Dat moet ieder voor zich bepalen. Wat ik wel zie is dat uit een onafhankelijke test blijkt dat de nieuwe zomerbanden veel progressie hebben gemaakt. Met het Nederlandse kwakkelweer (regen en een temperatuur boven nul) zouden ze zelfs beter zijn dan winterbanden.

Winterbanden zijn puur gebouwd op sneeuw en dat hebben we hier niet vaak. Maar aan de andere kant, een automobilist die op een vriesdag gered is door zijn winterbanden, zal er toch wel erg blij mee zijn geweest.

3. Volgens Weeronline hebben we verleden jaar elf dagen gehad met natte wegen en een temperatuur onder nul.

Elf dagen? Dat is meer dan ik dacht, in mijn beleving hebben we bijna nooit meer een goede winterdag. Ik zou graag onderzoek doen naar het nut van winterbanden in Nederland.

Het probleem is dat het hier zo weinig sneeuwt en je dus bijna geen momenten hebt om te testen.

4. Gebruikt u zelf winterbanden?

Nee, maar ik kan gemakkelijk mijn werk verzetten als het sneeuwt. Dan stap ik de auto niet in.

5. Met minder flexibel werk, had u dan wel winterbanden aangeschaft?

Nee, ook niet. Ik heb er persoonlijk toch te veel twijfels over. En wat ik nog wil meegeven: elke maand de bandenspanning controleren is pas echt belangrijk.

Geloof jij er wel in en heb je het winterrubber alweer onder je auto geschoven?



114 reacties

het enige waar die dingen goed voor zijn is om op wintersport te gaan.
In een Nederlandse winter zijn winterbanden minder veilig. Op wintersport zijn winterbanden ideaal. Conclusie: als je geen wintersporter bent, zijn winterbanden waardeloos.
@Super:
Ik ben het volledig met je eens… :D
BeQuietAndDrive
Ik heb ooit eens met verschillende banden mogen sturen op de RDW testbaan in Lelystad, waaronder winterbanden. Iedereen die zegt geen verschil te merken, moet zich laten nakijken. De auto’s met winterbanden reden bij wijze van spreken rondjes om de auto’s met zomerbanden heen. Vooral in natte condities wordt je remweg domweg korter, alleen daarom is het al nuttig vind ik.

Daarnaast is het niet eens zoveel duurder, je schaft dan wel een extra set banden aan maar de set zomerbanden slijt minder snel omdat deze een aantal maanden niet gebruikt wordt en derhalve minder snel aan vervanging toe is.

Winterbanden werken overigens -zoals hierboven gesuggereerd wordt- niet enkel goed in de sneeuw, maar ook als de temperatuur onder de 7 graden komt en in natte omstandigheden (ze voeren domweg meer water af).
corrado vr6 slc
Ik geloof er eerlijk gezegd ook niet zo in, vorig jaar heb ik heel de winter rondgereden met redelijk ver versleten zomerbanden en nergens problemen mee gehad.
Maar ik keek natuurlijk ook wel uit, geen overdreven bochtenwerk en natuurlijk ook niet bumperkleven.
Ik denk dat je beter op jezelf kunt vertrouwen dan op winterbanden..
Bij winterbanden denk ik inderdaad meteen aan wintersportlanden, zoals Oostenrijk, Zwisterland, en de Alpengebieden.
Sneeuwkettingen deugen daar ook.
Hier in Nederland heb je er vrij weinig aan, en de meeste mensen zijn toch wel zo slim om als het een keer glad is, dan niet hard te rijden.
Wij hebben winterbanden omdat we weleens in Duitsland rijden. Daar is het verplicht met winterweer. Mocht je een ongeval veroorzaken met zomerbanden, dan kun je een probleem hebben.

Verder hebben we ze hier niet echt nodig. Ik vind die zwarte stalen velgen verschrikkelijk. Blij als het weer zomer wordt
@BeQuietAndDrive

Ah, weer eentje die gehersenspoeld is door de grote bandenboeren! En wat betreft die cirkel in Lelystad: dat is geen normaal asfalt, maar een of ander glibberige ondergrond die het best met ‘ijzel’ te vergelijken is. Tja, dan zijn winterbanden idd een stuk beter!
allemaal leuke blablabla…

Feit is gewoon dat in de praktijk mijn winterbanden weldegelijk veel meer grip hebben op nat wegdek (bij temperaturen op of onder de 5 graden) dan zomerbanden van hetzelfde merk, Michelin.

dus… ish nuttig! hoewel je in de meeste situaties met zomerbanden ook nog best grip hebt, heb je meer grip met winterbanden. Alleen aangezien bijna iedereen tegenwoordig toch ESP en ABS heeft wordt een gebrek aan grip ook met zomerbanden al snel gecompenseerd.
@Jansen: Je kan ook winterbanden om je 17 inch velgjes leggen hoor. Kost alleen iets meer.

Ik doe er zelf niet aan, heb gewoon goede zomerbanden. Natuurlijk zal een winterband beter zijn in hevige regenval / ijs / sneeuw. Maar die 2 dagen ga ik gewoon niet met de auto. Simpel.

Voor de rest van de dagen heb ik met mijn zomerbanden nog steeds betere banden dan veel andere autorijders, met een goedkoop merk winterband (wanli en consorten) of goede winterbanden met een te lage bandenspanning.
Voor mij ook zeker geen winterbanden, commercieel gedoe.
Mijn MB rijdt prima met de zomerbandjes.
Inderdaad als je de sneeuw in gaat zal het wel wat helpen,
maar je kunt voor de extreme stukken ook kettingen nemen.
Heb mijn winterbanden reeds gemonteerd. Rijd aanzienlijk beter met de wat koudere temperaturen, waterafvoer is beter, geen gezeur over wel of niet mogen rijden in Duitsland en ook is het een fijn gevoel dat je de beste banden voor de omstandigheden hebt!
Het zou best kunnen zijn dat je met je zomerbanden in Nederland prima weg kunt, maar ik weet nu in ieder geval zeker dat ik niet overvallen kan worden door het weer. Ik hoef niet thuis te blijven als er sneeuw valt!
Ik weet dus niet of het tussen de oren zit of dat het echt zo is;
Ik merk dat je met winterbanden meer grip hebt, maar alleen al het verschil van 235 breedte in de zomer naar 195 in de winter is al een verschil in de regen.
Weet het niet, het voelt beter dan zomerbanden, dus blijf er lekker mee rijden, heb ze toch nodig voor de 3 a 4 keer per winter dat we richting Alpen rijden..
Is inderdaad elke keer weer discussie over winterbanden. ik heb ze wel gekocht omdat ze aantoonbaar beter zijn met koud weer en omdat ik 2 keer met wintersport ga (…I know…). Ik rij vooral ’s morgens vroeg en ’s avonds, en dan is het in de winter vaker beneden 7 graden dan boven 7 graden.

Verder vind ik het interview ook van bedenkelijk niveau. De psycholoog laat zelf ook nogal blijken dat hij zich meer door zijn mening dan door feiten laat leiden… te veel “ik vind” en “oh ja?” om serieus te nemen.
Het is dus al aangetoond dat beneden 7 graden de winterband je remweg verkort bij nat weer. Aangezien we dadelijk toch meer neerslag krijgen, is het dus veiliger op de weg voor iedereen. Dus in de wintermaanden verplichten. De Duitsers hebben het aangenomen, nu alleen de Hollanders nog.
Mijn winterbanden zitten er al weer onder. Kom oostenrijk en zwitserland niet eens binnen zonder. En ik vind het ook wel leuk om af en toe van velg te wisselen.
Ik lees de winterbandentests met belangstelling. Iedere keer blijkt, dat de banden pas beter zijn in condities die we in Nederland vrijwel nooit hebben. 99,9% van de tijd presteren ze juist minder. Alleen op aangereden sneeuw en ijs presteren ze duidelijk beter. Met alle pekel die we hier strooien, is dat in de praktijk alleen het laatste stukje vlak bij huis, waar ze niet strooien.

Hetzelfde eigenlijk tijdens wintersport. Het sneeuwt al nauwelijks, en nooit op het moment dat ik de helling op of af naar het wintersportgebied reed. Wel altijd een setje sneeuwkettingen bij me, ook nooit gebruikt. Ik zou ze daar alleen onder mijn auto monteren als ik ergens in een afgelegen chaletje zou zitten en iedere ochtend naar de skilift zou rijden.

Maar wat tussen de oren zit is ook belangrijk! Echter in dit geval omgekeerd, veel mensen denken dat ze met winterbanden alles aankunnen. En dan veroorzaken ze juist de ongevallen als het sneeuwt.
Hulde trouwens voor Adriaan Heino! Eindelijk iemand die z’n smoel durft open te trekken!
@# corrado vr6 slc schrijft,

Dat is de domste opmerking die ik hier ooit gelezen heb.
Dat je niet met winterbanden rijdt ok, maar dat je als argument geeft dat je heel de winter hebt rondgereden met redelijk ver versleten zomerbanden en nergens problemen mee had… dat vind ik onverantwoord.

Je kijkt wel uit, geen bumperkleven en zo…. heb je er al bij stilgestaan dat sommige mensen of kinderen NIET uitkijken. En dan sta je daar met je versleten zomerbanden op een nat wegdek. En dan ga je waarschijnlijk nog vertellen dat het de schuld van dat kind is, en dat je er niets aan kon doen.

Wel FOUT, je kon er wel iets aan doen. Degelijke banden verkorten de remweg, winterbanden in sommige omstandigheden zelfs met 50%. Alleen al op een nat wegdek met een temperatuur van 9 graden Celcius sta je sneller stil dan met zomerbanden.

Elke meter telt in sommige gevallen.
Je zou soms meer vertrouwen in je banden of auto moeten hebben dan in jezelf zoals jij stelt. Stoere jongens kunnen we missen op de openbare weg.
Winterbanden? Ha! Ik heb een coupé voor normaal weer en een 4×4 voor rotweer.
@ Jaap,

4X4 is leuk als je weg wil rijden met slecht weer/sneeuw/modder, maar is IN THEORIE slechter met remmen (de auto word er immers zwaarder van)…
ik heb netjes banden met spikes :D maar goed, ik woon dan ook in Helsinki waar het wel veel sneeuwt :P
Ik rij lekker rond met brede zomerbanden (235/265 voor/achter op twee auto’s en 225/255 op een andere) in de winter. Eén daarvan is een tien jaar oude Alpina B10. Dat ding is zwaar en niet van zijn koers te helpen. De remweg is wel langer op zeer glad wegdek zoals de ijzelsimulaties bij slipcursussen. Daar kwam ik ondanks de forse Brembo’s niet goed uit de verf. De laterale grip van brede banden is uitstekend in de winter. Ik hoor enkel negatieve verhalen over de wegligging van winterbanden onder sportieve auto’s.

Als er werkelijk sneeuw op de weg ligt kun je beter blijven waar je bent. Het hele land zal vaststaan.
@ Jaap

Ik rijd in een voorwielaangedreven auto… Maar met remmen, remmen alle 4 mijn bandjes!

Net als bij jou…

Waarbij ik waarschijnlijk veel minder gewicht tot stilstand hoef te brengen, al was het maar omdat een 4×4 systeem veel weegt…

Bergop zal je het winnen, maar als er een kind voor je auto springt?
Ik heb ook winterbanden, ga ze er binnenkort weer onder zetten. Dit is vooral belangrijk omdat ik vlak bij de Duitse grens woon, en ze in Duitsland min of meer verplicht zijn. Als jij bij een ongeval betrokken raakt terwijl het glad is en je rijdt op zomerbandjes, dan zul jij, ongeacht de schuld, deels aansprakelijk worden gesteld. En aangezien ik dus regelmatig in Duitsland kom, zijn winterbanden zeker geen overbodige luxe.

Bovendien heb je veel meer grip als het geijzeld of gesneeuwd heeft. Afgelopen maart nog heb ik verscheidene stoplichtsprintjes gewonnen toen er sneeuw was gevallen, terwijl naast mij opgefokte mannetjes met spinnende wielen stil bleven staan ;)

Doe mij maar winterbanden dus ;)
corrado vr6 slc
@ Renny:

Dus je vind het onverantwoord dat ik nergens problemen mee had…? Nee tuurlijk snap ik wat je bedoelt, ik zei dus redelijk ver versleten.. Ze waren dus nog niet glad én hadden wel nog meer dan 1,6mm profiel!
En ik ben geen “stoere jongen” in het verkeer, ik rijdt altijd heel verantwoord en anticipeer heel goed op wat andere mensen (in de auto én te voet)doen en rijdt er niet als een bezeten gek langs.
Ik rijdt jaarlijks meer dan 100000km’s (Internationaal koerier) dus ik weet wel wat ik doe.
Ik geloof er wel in, want als men dan dus harder door durft te rijden zoals wordt beweerd, dan staan de snelwegen tenminste niet stil met het minste of geringste sneeuwvlokje…
Wij hebben winterbanden omdat we weleens in Duitsland rijden. Daar is het verplicht met winterweer.
Klopt niet. Het is niet (in elk geval niet overal) verplicht.
Mocht je een ongeval veroorzaken met zomerbanden, dan kun je een probleem hebben.
Dat klopt dan weer wel.

Voor ons Daihatsu’tje is er een merk dat winterbanden levert. Een Chinees merk.
Je mag raden welke banden er komende maandag NIET onder de auto gezet worden ;)
Björn Borgmoer
Uit ervaring weet ik dat winterbanden een wereld van verschil maken in de Alpen. Ik heb het zelf meegemaakt (vroeger ook nog bij mijn ouders achterin) dat auto’s zonder aan het worstelen waren om überhaupt naar boven te komen, terwijl de eigen auto reed alsof de weg bijna droog was.
Bovendien zijn winterbanden door het zachtere compound en de (in mijn geval) hogere wang een stuk comfortabeler dan de zomerbanden. Dat heeft ook zo zijn voordelen bij de langere ritten.
Ik zou zelf niet meer zonder kunnen, maar kan me anderzijds voorstellen dat mensen die in Nederland blijven (of niet de auto gebruiken om op vakantie te gaan) tijdens het winterseizoen, gewoon zomerbanden blijven gebruiken. Voor mijn gevoel is er i.i.g. tot 0 graden Celsius geen noemenswaardig verbetering t.o.v. zomerbanden.
Eigenlijk is dezelfde discussie mogelijk over het moment van vervangen van (zomer)banden. Ik lees wel eens dat (zomer)banden in de regen aanzienlijk slechter gaan presteren als de profieldiepte minder wordt dan 4 mm.
t’ Gaat vooruit, het gequote artikel is nog maar een week oud!
en wat dan met het feit dat ze nieuwe zomerbanden tegen nieuwe winterbanden vergelijken?

Veel bandenmerken passen hun profiel zo aan dat de eerste x duizend km’s ze een veel kortere remweg hebben voor in allerhande tests, maar eens halfweg zien we vaak verschillen in profiel omdat bepaalde lamellen niet tot 1.6 mm zijn ingesneden owv stabiliteit.

En ik lach me iedere keer een breuk als mensen hun rijgedrag zo netjes aanpassen… Want jah, met aangepast rijgedrag moet je natuuurlijk nooit een noodstop doen voor iemand die je niet gezien heeft, of zelf niet meer stil raakt…

En face it: we verbinden gemideeld 1500 kilo metaal en kunststof met de weg met in de meeste gevallen een opp zo groot als een A4, in sommoge gevallen mss een A3 blad. Dan mag je nog zoveel electronische shit op de auto hebben, een slechte band verlengt de remweg, of verlaagt de maximale snelheid waarop de auto nog strak reageert.

ik ben een voorstander, uit eigen ervaring: morgen kome ze er bij mij ook weer onder!


just my 2 cents
nee heb ze er nog niet onderzitten, maar ze komen er nog wel onder! Zodra ik de tijd rijp acht (en dat duurt nog een week of 3 denk ik) zet ik mijn mooie lichtmetalen velgen in de schuur en komen er andere lichtmetalen op (die ik iets minder mooi vind) met winterbanden erop. Ik wil vooral mijn velgen beschermen tegen zout en zand enzo. ik ga dit jaar wellicht ook nog op wintesport,d us dan is het helemaal handig :-)
Veel mensen die suggereren dat winterbanden beter zijn moeten eens banden van het zelfde merk met elkaar gaan vergelijken. of sowieso een goed merk zomerband kopen.

Als je op een Z merk zomerbanden rijd en je gooit michelin winterbanden onder je wagen, tuurlijk werkt het dan beter. maar ik nodig iedereen uit zijn 195/45/16 winterbandjes naar mij mee te nemen, dan rijden we met die bandjes ff van zoetermeer naar woerden, monteren we daar mijn michelin exalto PE2’s en dan wil ik ze nog wel eens horen.

Bandekeus qua merk, bandenspanning en profiel hebben zoveel meer impact dan winterbanden.

Daarnaast is er ook invloed op het merk auto waar je in rijd, en de bandenkeuze die daar bij gemaakt wordt. Franse auto’s rijden namelijk over het algemeen gezien beter op michelin banden als op bijvoorbeeld pirelli banden
@Christophe: Als je langzamer rijdt en anticipeert zul je idd minder last hebben van noodstops…
Zelf ben ik er niet uit of het echt moet, maar ik heb voor de zekerheid toch winterbanden besteld, na lang twijfelen. Mijn redenering is dat de kost van de banden niet opwegen tegen de franchise die je moet betalen bij ongelukken. Normaal kan ik 3-4 winters mee rijden, dus ongeveer 500-600 euro per jaar.Ik weet dat de Belgische winters niet hard meer zijn, maar beter safe than sorry. Zeker rekening houdende met de kracht van de motor/achterwielaandrijving (deze xkr: http://www.autojunk.nl/pix/view/148144).Nadeel is de klinke kost
@MLBenz: Ik wil je op extreme stukken omhoog met ijzel wel eens met je zomerbandjes en je kettingen omhoog zien rijden, zal niet lukken heb er vorig jaar genoeg gezien die geen meter omhoog kwamen maar wel naar beneden schoven!

Ik zeg niet dat ik er had gekocht als ik ook niet op wintersport ging maar ik ben er toch zeer tevreden van en zal dadelijk mijn zomerbanden is gaan vervangen.
~ quote: “als het sneeuwt … dan stap ik de auto niet in”.

Pluk de dag als het het sneeuwt, meneer de psycholoog. Rijden in de sneeuw is vooral erg leuk!
Pfffff, van deze discussie word ik ook moe hoor. Er is al zo vaak aangetoond dat zomerbanden bij temperaturen on de 7 graden echt aanzienlijk minder grip hebben dan winterbanden. Bovendien zijn winterbanden beter geschikt om water af te voeren. En nou wil het feit dat de laatste maand regelmatig voor is gekomen dat de temperatuur ruim onder de 7 graden lag……….

En voor de mensen die het beter denken te weten: dan rij je toch lekker op je zomerbanden? Het is nergens in Europa verplicht om met winterbanden te rijden. Je moet banden gebruiken die passen bij het weertype. Als je het risico wilt lopen, prima. Ik heb lekker winterbanden op mijn auto. En iedereen die op wintersport gaat kent ze, de mensen die bij het minste geringste al sneeuwkettingen moeten monteren om nog veilig vooruit te komen maar daardoor wel zorgen voor enorme files.
Ik lees met stijgende verbazing de reacties hier op het forum. Ik heb nooit geweten dat er (in mijn ogen) zo veel mensen zo onverantwoord kunnen reageren.
Ik rijd minimaal 60k per jaar en ja daarvan zijn ook redelijk wat kilometers in de sneeuw. Op sneeuw is er geen enkele twijfel.

Met mijn 330xd eens twee lekke banden gekregen op weg naar het Sauerland (toch echt om de hoek), twee goede (A merk) nieuwe zomerbanden eronder gekregen (helaas geen winterbanden beschikbaar). Dit reed waanzinnig tricky vanwege een volkomen gebrek aan grip.

Ook in de regen is er een duidelijk voordeel met winterbanden, ze voeren het water gewoon merkbaar beter af. Ervaring, geen hear say.

Tot slot nog dit.
De beste psycholoog (kan me hier geen autoliefhebber bij voorstellen) begint goed en houdt zich bij zijn vak en gaat in op wat de gepercipieerde veiligheid betekent voor gedrag maar vervolgens doet hij technische aannames over banden. Moet hij niet doen. Als hij vervolgens in zijn eigen (wel of geen winterbanden) keuze hier op doorgaat wordt er helemaal niet meer over gedrag gesproken maar over zijn (in mij n ogen en ervaring volkomen foute) keuze voor zomerbanden.

Ik heb zowel in de regen als wanneer het sneeuwt in ieder geval veel plezier want in tegenstelling tot meneer Heino ga ik er juist op uit. Niet leuker dan een auto met vierwielaandrijving op winterbanden in de sneeuw!
@Xray: Onverantwoord is met een normaal gemotoriseerde voorwielaangedreven auto anders dan bij een 330d

Het zijn altijd bmw’s die ik bij regen of sneeuw tegen de vangrail zie staan
BeQuietAndDrive
Evo: het was geen bandenfabrikant die het organiseerde, maar een zeker automerk. Er waren ook verschillende merken banden voorhanden. En natuurlijk hebben we niet enkel op de cirkel gereden, ik noem toch ook de remweg. Dat is in de dagelijkse praktijk ook gewoon goed merkbaar, als ik onze Michelin Alpine winterbanden vergelijk met de Pirelli P Zero zomerbanden. Op mijn Audi (met quattro-aandrijving) merk ik trouwens iets minder verschil.

De overweging moet denk ik ook te maken hebben met het feit of je veel of weinig rijdt per jaar. Maar hoe dan ook kan ik weinig redenen bedenken om het niet te doen, het is immers nauwelijks duurder om door mij eerder genoemde reden.
RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR

Lekker hoor die winterbanden. Echt nul herrie en getril joh!

* met hoofd tegen muur bonkt *
Dennis-maar-niet-de-auteur
Ik geloof er ook niet echt in, gewoon op je rijstijl letten.

Trouwens, de bandenspanning controleren doe ik om de 2 weken :-)
Ik geloof er zeker in want niet alleen als er sneeuw valt heb je er profijt van maar ook als het met bakken uit de hemel komt omdat die winterbanden heel ander profiel hebben waardoor ze het water goed kunnen afvoeren waardoor je veel mee grip hebt op de weg.
Ik sluit mij volledig aan bij de personen die reeds positieve ervaringen hebben met winterbanden.

Op mijn bedrijfswagen hebben ze (na heel veel aandringen van mijn zijde) eindelijk all-weather banden gelegd die ik vanaf april-mei tot oktober-november gebruik. In de winter komen er winterbanden onder.

De reden is eigenlijk vrij simpel. Ik doe +-50Kkm per jaar en met het weer in onze regionen België-Nederland ben je er vrij zeker van dat de kans dat je in de regen rijdt makkelijk 50% is. Daarom ben ik eigenlijk van mening dat het concept zomerband in onze streken zelfs zwaar overroepen is. Banden die zowel onder droge als natte prestaties goed presteren zijn de enige die ze hier zouden moeten toelaten imho.
Als je eventjes naar de statistieken kijkt hoe veel ongevallen er in de zomer gebeuren van zodra er een plensbui opdaagt zou je vrij hard schrikken.

De mensen die nu de opmerking geven: Waarom dan nog winterbanden? Dat is puur een persoonlijke keuze. Ik kom af en toe in de winter in besneeuwde of beijzelde gebieden waar ik toch liever op winterbanden sta.

Maar ik moet ook toegeven dat het verschil veel uitgesprokener is bij van nature instabiele wagens en bij het niet aanpassen van de rijstijl.
Kort voorbeeldje: Toen ik nog met een Renault Mégane Break moest rondrijden was het verschil enorm, die wagen heeft enorm last van onderstuur & slippende voorbanden bij het optrekken. Met een Alfa 147 & 159 is het dan weer veel kleiner.
En ja uiteraard pas ik mijn rijstijl aan als het weer verslechtert, echter daar schuilt imo niet de sterkte van winter/regen/all weatherbanden. De echte sterkte schuilt in de onverwachte noodsituaties. Op zo een momenten wil ik kunnen rekenen op mijn wagen en de (voorspelbare) reactie ervan.
Het laatste dat ik dan wil is dat ik extra verrast wordt door het feit dat mijn banden veel sneller en veel plotser dan verwacht grip verliezen.

Zowiezo vind ik dat in een discussie over het enige onderdeel, wat een massa van +-1500kg dat zich met +100km/h snelheden voortbeweegd moet dragen, geld geen punt mag zijn …
Ik geef liever 50€ extra per band uit en rij met deftige banden rond dan dat ik dat geld bespaar en als ik op de baan ben mezelf en anderen met meer potentieel dan anders in gevaar breng.
En ja ik betaal extra voor mijn leasingwagen vanwege vrije keuze van banden, xenon-lichten, ESP, … en dat doe ik met alle plezier. Dus kom aub niet af met reacties dat mijn mening gekleurd wordt vanwege het feit dat ik er toch niet zelf voor moet betalen aangezien het een leasing is …

Just my 2 cents …
Ik rij nu een paar jaar met winterbanden (zelf gekocht, geen leasebak) en ik moet zeggen dat je het verschil duidelijk merkt. Zodra het wat kouder wordt (onder de 10 graden boven nul) en het is ook nog vochtig (niet eens regen) dan merk je het al erg duidelijk, veel meer grip in de bochten. Daarbij komt ook nog dat ik nog weleens naar Duitsland ga. Al met al voor mij genoeg redenen om ze te blijven gebruiken. Mensen die tegen zijn hebben ze meestal nog nooit geprobeerd…
Liever een paar euro meer en meters minder remweg! Ik hoor de figuren wel als er weer een achterop zit met zomerbanden, terwijl dat met winterbanden voorkomen had kunnen worden… En als de eerste sneeuw valt (als die nog valt in Nederland…) dan wordt het echt duidelijk. Iemand die er nog niet mee gereden heeft, begrijpt dat verschil echt niet, maar iedereen met winterbanden weet wel beter. Da’s de praktijk, geen testbaantheotie!
@Rene: winterbanden zijn in Zweden (=Europa, en waarschijnlijk in andere noordelijke landen ook) verplicht van 1-12 tot 1-4, iedereen rijdt er ’s winters op spijkerbanden (dubbdäck). Niet verplicht voor toeristen, maar bij een eventueel ongeval ben je (terecht) bij voorbaat schuldig.
Björn Borgmoer
Mmm tja, er is inderdaad toch veel voor te zeggen om ze óók in Nederland aan te schaffen; beter voorkomen dan genezen. Als het zover is qua weersomstandigheden, dan kan je ze maar beter wel hebben. En regen is inderdaad ook ietsl wat in eerste instantie niet zo snel in mij opkwam. Daar zit inderdaad wél een duidelijk verschil in.

@ Paragon: wat heb jij in hemelsnaam meegemaakt? :lol: Heel lang geleden -lees: jaren terug- met winterbanden gereden?
aangezien mijn vader rally navigator is staan alle auto’s thuis op winterbanden… maar ook pas als het lang rond het vriespunt blijft.
ik heb zowel met “pappies” V70 R AWD in de sneeuw mogen spelen met en winter en zomerbanden… acceleratie gaat wel, sturen ook nog… maarre remmen kan je vergeten met zomerbanden met en vlokje sneeuw (je gaat gewoon rechtdoor met een abs beat waar een beetje hardcore beat jaloers op is…)
die finse hakkapolitas (ofzoiets) zijn toch ff iets anders… als er een cm of 3 sneeuw ligt kan je nog redelijk gummen, binnen bepaalde grenzen ofcourse.

met mijn MTB ben ik sneller in de sneeuw dan iedereen die gewoon ze 18inch negerwielen (no offence) met zomerbanden onder zijn voiture laat staan :P
Ik doe niet aan winter- en zomerbanden… Ik heb 4-seizoenenbanden… 8)
Nee, ik heb geen winterbanden en zal ze ook nooit aanschaffen, aangezien ik alleen op plekken kom waar goed gestrooid wordt. Wel ga ik eind dit jaar lekker op vakantie bij onze Oosterburen, daar zijn ze verplicht en ben je standaard (deels) aansprakelijk bij een aanrijding, zelfs als je het totaal niet schuld bent. Daarnaast kun je er een forse boete krijgen als het sneeuwt en je ze niet hebt. Dan leen ik een setje voor die tijd :)

Wel merk ik de laatste tijd al dat m’n banden iets minder grip hebben dan normaal (vochtig weer enzo). Het zal ongetwijfeld iets beter zijn qua grip, maar ze slijten sneller, je rijdt onzuiniger en in bepaalde situaties (regen bijv.) kan grip juist achteruit gaan!

Ben blij met m’n Michelin Primacy HP’tjes, superbanden zijn dat, nog nooit aquaplaning mee meegemaakt zelfs dankzij het grove profiel dat die banden hebben.
Xray: jouw ervaring in de regen heb ik dus echt niet. Zal wel van het merk afhangen dan I guess… je ziet ook A-merk banden die heel erg dunne groeven hebben lopen over de hele lengte. Ik gok dat die minder goed afvoeren.

Trouwens, met die 2 nieuwe banden op je auto, had je toen niet verschillende typen banden aan beide kanten ofzo? Asymmetrische bandenslijtage/profiel kan namelijk ook flink nadelig zijn voor je handling, vooral als je rechts winter en links zomer hebt bijv. (itt achter//voren).

Verder is het een verkeerspsycholoog geloof ik, dus da’s wel iemand die voldoende afweet van beide aspecten (techniek + psychologie) mag ik hopen.
Nouja, als je hebt gekeken naar een winterspecial van rtl autowereld een tijdje terug zag je toch wel een heel groot verschil met exact dezelfde auto en dan met zomer of winterbanden…. veeeeel langere remweg!
De man werkt voor een verzekeringsmaatschappij (Centraal Beheer Achmea). Zouden die geen statistieken bijhouden?

Zolang verzekeringsmaatschappijen in Nederland geen korting geven op de premie bij montage winterbanden (en daar heb ik nog niet van gehoord) lijkt het nut me hier beperkt. Er zijn overigens wel leasemaatschappijen die het aanbieden, maar meestal betaalt een berijder dan wat extra. Ook dat geeft me de indruk dat er weinig noodzaak is.

Behalve dat het sommigen extra rust tussen de oren geeft, en dat is ook wat waard.
Ik vind het idee van winterbanden in Nederland ook onzin… Je kunt wel zeggen ik heb meer grip etc, maar kijk dan ook naar wat voor zomerbanden je hebt… ik zelf heb nu gewoon Toyo zomerbanden met behoorlijke groeven, de water afvoer is geweldig (vergeleken met mijn vorige met smalle groeven).

Ook dat het in Duitsland verplicht is, is onzin… Je auto moet namelijk in het land van herkomst goedgekeurd zijn voor de weg. Nou in Nederland zijn ze niet verplicht. (Dit is ook al meerdere malen met succes aangevochten)

Verder ben ik het met diverse mensen eens dat mensen met winterbanden denken alles te kunnen, ze hebben immers toch winterbanden… yeah right alsof we in Nederland winters hebben
T hangt anders ook wel sterk af van de auto, zoals door enkele hierboven al wordt gesteld. Met een Peugeot 205 GTi ben ik gewoon tevreden met mijn winterbanden. Nu ben ik al aan het aquaplanen als het hard regent, en daar heb je in deze tijd van het jaar al meer kans op dan in de zomer, en dat ligt echt niet aan het profiel, maar aan de lichte auto en geen elektronische hulpmiddelen.
Tuurlijk merk je met je BMW of MB veel minder verschil, dat is ook logisch. Maar eenieder die wil beweren dat winterbanden onder mijn auto geen verschil maken wil ik graag een ritje in de stromende regen aanbieden. Kortom, het hangt sterk samen met de auto die je rijdt, logisch toch ook?
Ik geloof wel in winterbanden, maar niet in Nederland.
Hier sneeuwt het hooguit 2 a 3 dagen per jaar. Vriezen soms wat langer, maar je hebt daar niet lang last van.

Ik zorg ervoor dat mijn zomerbanden goed blijven en verder rijstijl aanpassen als het glad is.
@Volvo4life & Bruno:

Een 4×4 betekent sowieso brede offroad banden met veel profiel.
En het betekent meer grip op de weg bij het rijden en sturen zodat de kans op noodremmen al minder is.
Het gewicht drukt je ook goed op de weg. Minder slipgevaar, betere lijn.

En verder het remmen… tja, grote discs, grote klauwen, anti break lock, anti slip, anti kantel, dynamische stabiliteit enzo… denk dat ik bij ijzel eerder stil sta dan een gemiddelde lease-bak met winterbanden.

En stiekem is het ook leuk om hem terug te schakelen naar achterwielaandrijving en dan een beetje driften als het glad is ;)
Ik ben ook tegen die winterbanden in Nederland.
Als mensen nou eens niet bezuinigen op de banden en gewoon een goede regenband nemen en niet die aanbiedingen van de kwik-fit dan scheelt het al enorm.
Geloof mij maar want ik heb nog nooit winterbanden gelegd,en ook zeker niet bezuinigd op kosten!
@Stephan Tast: Precies, in Finland zijn winterbanden verplicht (bij voorkeur spijkerbanden). Mag aannemen dat Zweden en Noorwegen er hetzelfde over denken.
Wat een lousy interview van het AD! Ze hebben totaal de verkeerde persoon te pakken voor de vraag ‘wel of niet kopen, die winterbanden?’! Vraag dat aan een techneut die de écht precieze verschillen kent.

Mijn – totaal niet representatieve – ervaring met winterbanden is minder goed dan de ervaring met zomerbanden, in Nederland. In Oostenrijk zijn de winterbanden een uitkomst.

Maar mijn ervaring is totaal niet representatief. Op autoblog kan je met veel niet representatieve reacties toe want auto’s is emotie. Maar dit onderwerp, waarbij emotie een véél minder grote rol zou moeten spelen, zou je je uitsluitend moeten baseren op gedegen onderzoek.

@Rene: Kan jij even een linkje plaatsen of verwijzing geven naar al die onderzoeken die je bewering ondersteunen? ‘Er is al zo vaak aangetoond dat zomerbanden bij temperaturen on de 7 graden echt aanzienlijk minder grip hebben dan winterbanden.’ ‘…op sneeuw’ was je er even vergeten bij te zetten. Ik heb nog nooit onafhankelijke objectieve onderzoeken gezien die aantonen dat onder 7 graden winterbanden altijd beter zijn dan zomerbanden.

Het enige onderzoek dat ik ken is een onderzoek dat is uitgevoerd door AutoBild en gepubliceerd is in AutoWeek. Daaruit bleek dat zomerbanden op droog en nat wegdek ook ónder de 7 graden(!) aanzienlijk betere resultaten lieten zien. Zie deze PDF: http://www.autobanden-winkel.nl/bandentest/winter2007/Autoweek_Winter_2007.pdf In de eerste alinea wordt duidelijk aangegeven: winterbanden in NL zijn onzin als je met sneeuw de auto laat staan; wat overigens verkeersveiligheid-technisch gezien het beste is.

Totdat er door een onafhankelijke partij bewezen wordt dat winterbanden in allerdaagse meestvoorkomende Nederlandse winteromstandigheden béter zijn dan zomerbanden stap ik niet over. Nu alleen voor de wintersport, want ook is bewezen dat echt op sneeuw zomerbanden geen kans maken tegenover winterbanden. Maar hier in NL zijn winterbanden in de meestvoorkomende situaties grote onzin en zelfs onveiliger!
@Stephen Tast: I know maar er zijn niet zoveel mensen uit NL die ‘s-winters naar Zweden gaan. Is nog steeds geen top wintersport bestemming. Maar in Zweden natuurlijk niet alleen winterbanden met spikes maar ook drie enorme lampen op je bumper!

Verder, deze discussie is net zoiets als discussiëren of sneeuw wit is…. @DennieFR: onder mijn 18″ velgen zitten Pirelli P Zero Rosso in de maat 245/40. Diezelfde banden worden met een hele goede reden door de duurdere merken gebruikt. Bijv. Ferarri (op de 430 225 voor en 285 achter). Echt een super band en als je weet wat de banden kosten kun je niet van bezuinigen spreken. Het feit wil gewoon dat de compound van een winterband anders is dan die van een zomerband. Een winterband kun je trouwens het hele jaar rijden in tegenstelling tot een zomerband. En geloof mij nou maar DennieFR, omdat je nog nooit op winterbanden hebt gereden heb je nou niet bepaald een ijzersterke troef in handen…. Een winterband presteert beter bij temperaturen onder de 7 graden. Punt. Daar kun je lang en kort over praten maar pak gewoon de testen van bijv, de ADAC en ANWB eens bij.
@Stephen Tast: I know maar er zijn niet zoveel mensen uit NL die ‘s-winters naar Zweden gaan. Is nog steeds geen top wintersport bestemming. Maar in Zweden natuurlijk niet alleen winterbanden met spikes maar ook drie enorme lampen op je bumper!

Verder, deze discussie is net zoiets als discussiëren of sneeuw wit is…. @DennieFR: onder mijn 18″ velgen zitten Pirelli P Zero Rosso in de maat 245/40. Diezelfde banden worden met een hele goede reden door de duurdere merken gebruikt. Bijv. Ferarri (op de 430 225 voor en 285 achter). Echt een super band en als je weet wat de banden kosten kun je niet van bezuinigen spreken. Het feit wil gewoon dat de compound van een winterband anders is dan die van een zomerband. Een winterband kun je trouwens het hele jaar rijden in tegenstelling tot een zomerband. En geloof mij nou maar DennieFR, omdat je nog nooit op winterbanden hebt gereden heb je nou niet bepaald een ijzersterke troef in handen…. Een winterband presteert beter bij temperaturen onder de 7 graden. Punt. Daar kun je lang en kort over praten maar pak gewoon de testen van bijv, de ADAC en ANWB eens bij.
Het is ook wel heel relevant om aan een psycholoog zijn mening over winterbanden te vragen. Ik betwijfel ten sterkste of die mensen genoeg technische kennis hebben om hier een sterk gefundeerd oordeel over te kunnen vellen. Dat is bijna hetzelfde als je voor een hartoperatie gaan bevragen bij een schoenmaker :)
Ik opper voor een test waarbij de bestuurder niet weet welke banden er onder zitten. Lees vaak genoeg tests dat een zomerband het heel lang prima uithoudt en dat dat 7 graden geneuzel onzin is. Geloof ik graag.
bij lage temperaturen en zeker bij regen merk ik het verschil degelijk hoor, het profiel is ook een beetje anders dan een zomerband… (en meestal zijn de bandjes smaller, wat altijd voor een beter resultaat zorgt in regen)
‘als je 1x achterop iemand hebt gezeten draai je wel bij zeg ik tegen de mensen die het niet geloven willen!’
@Marco: er zijn ook mensen die geloven dat God de wereld in 7 dagen heeft geschapen…… maar wetenschappers hebben de evolutie theorie kunnen bewijzen. Als je een test doet waarbij alles hetzelfde is, behalve de band, en je remweg is beduidend korter bij de winterband dan bij de zomerband dan lever je het het bewijs. Valt niet zoveel wel of niet aan te geloven….. sneeuw is wit, of je nou gelooft dat dat eigenlijk zwart is doet niets af aan het feit, het blijft wit.
José Op de Beeck
Ik ben bijna 74. Ga met de wagen op wintersport. De laatste jaren meerdere malen.Frankrijk,
Zwitserland, Oostenrijk. Steeds met zomerbanden gereden. Verscheidene malen kettingen gelegd. Geen problemen gehad.
Belangrijkste zal wel zijn denk ik: Rijstijl naargelang de weg. Geen banden met 1,5mm .Dat zijn zeker problemen zoeken. Laatste keer kettingen gelegd in jan.08 op 4 km van onze bestemming.
ter info:dit slaat wel terug over een periode meer dan 40 jaar.
Tot ziens in Vorarlberg.
Zucht……… Mijn opa is net 100 geworden en die gooit zichzelf ieder jaar voor de trein. Betekent niet dat het goed is om jezelf voor de trein te gooien José. En als u deze winter weer de kettingen staat te monteren let dan eens op wat voor file u daarmee veroorzaakt voor mensen die gewoon kunnen doorrijden op hun winterbanden. Afgezien van dat bent u ook nog eens verplicht om naar Vorarlberg te rijden op winterbanden….. Niet zo verstandig dus José!
Henry volvo v70
Ik rij het hele jaar op winterbanden en bevalt mij prima de rem weg is wel degelijk korter met nat weer
@Rene: lees de Autobild/Autoweek test (link Mr. R, dank). Punt. En een zucht.
Winterbanden.. nee, voor mij niet.. en ook niet in Duitsland… er is namelijk geen een Nederlandse verzekering die daar moeilijk over gaat doen hoor… Wel als je bij een Duitse verzekering aangesloten bent..
Een boete van het niet hebben van winterbanden krijg je al evenmin… en mocht je die in Duitsland een krijgen is dat niet meer dan 15 a 20 euro.
@BeQuietAndDrive
De wetenschap spreekt je tegen, zeker op gebied van remweg.
En met de remweg heb je echt geen voordeel aan 4 wiel aandrijving hoor :P
@Laurens, het spijt me, ik krijg hoofdpijn van die slechte scan. Maar er is genoeg te vinden op het internet….diepe zucht……

[url]http://www.autokompas.nl/nieuws/2004/10/Onwetendheid_winterbanden.html[/url]
Wat mij betreft is het vrij simpel: het standaard rubber dat de meeste auto’s af fabriek meekrijgen (zeker als het energysavers zijn) is niet optimaal. De winterbanden die je eronder kunt laten leggen zijn dan vaak van een hoger niveau. Een vergelijking gaat dan eigenlijk mank….je vergelijkt een top 3 winterband met een zomerband die niet verder komt dan plaats 10……

In deze situatie komt het er op neer dat je kunt kiezen…. rijden op harde stugge energysavers of rijden op zachte kleverige winterbanden met een profiel dat het water goed afvoert…. Wedden dat alle winterbanden uit de top 5 bij kou en bij nat weer ook beter scoren dan de zomerband die op 10 staat?
@Mauske: realiseer jij je wel dat als jij een ongeval “veroorzaakt” waarbij anderen letsel oplopen, met je auto in een land waar winterbanden onder bepaalde omstandigheden verplicht zijn je een flink risico loopt op GEVANGENISSTRAF?

Men redeneert in duitsland dat als jij brokken maakt in de regen, sneeuw en je geen winterbanden hebt, dat je roekeloos bent omdat je met “onveilige banden” rijdt…..
@w0o0dy: dat ben ik met jou eens maar een top 3 zomerband zal het nog steeds verliezen van een top 3 winterband onder de 7 graden celsius.
@mr. R/@ Laurens: inderdaad, de uitkomst van de Autobild test was ook dit jaar weer hetzelfde als de vorige jaren. In principe komt het er op neer dat de zomerband onder praktisch alle omstandigheden beter is behalve bij sneeuw. Voor mensen die op wintersport gaan vindt ik winterbanden een must en als je veel kilometers maakt een overweging. Ik zelf maak minder dan 15000 kilometer per jaar en ga niet op wintersport. De tractieproblemen van sommigen hierboven kan ik mij niet heugen (behoudens de beruchte 25e november 2005) en dus voor mij geen winterbanden. Belangrijker: zoals in een aantal reacties gemeld zou er al een hoop gewonnen zijn als alle automobilisten een kwalitatief goede set banden zouden laten monteren, met als absoluut minimum 3 mm. profiel en op de juiste spanning. Woon in Twente en sinds de invoering in Duitsland van de plicht om de auto aan winterse omstandigheden aan te passen (da’s wat anders als een winterbandenverplichting) zie ik hier in de omgeving teveel auto’s staan met winterbanden van een onbekend merk die in de tests steevast door de mand vallen. En verkeerstechnisch? In een land waar het, als het een beetje miezert, 350 kilometer file staat kun je met een serieuze sneeuwverwachting beter een dagje vrij nemen…..
Voor in NL: neem ’n automaat en 4-seizoenenbanden…
@wOody,

Figuren als mauske leren ’t nooit. ’t is toch altijd de schuld van een ander en als t dat neit is, pfffff wat kan mij de paar euri’s bommen….totdat ze écht bij een ongeval in bijv. Duitsland betrokken raken en méér dan de adviessnelhied (130km/h) hebben gereden…..

Geef mij maar winterbanden ook al zien ze dan wellicht nooit sneeuw.
@Rene: autokompas (uitgever RAI), onderzoek betaald door Profile Tyrecenter, je maakt het me niet echt moeilijk commentaar te geven op dit onderzoek.

Maar even serieus: je auto heeft “18″ velgen zitten Pirelli P Zero Rosso in de maat 245/40”. Verder zocht je: “Als je een test doet waarbij alles hetzelfde is, behalve de band, en je remweg is beduidend korter bij de winterband dan bij de zomerband dan lever je het het bewijs.”

Ik vraag me af welke maat winterbanden je onder je auto hebt. Waarschijnlijk iets smaller dan 245, en ook geen 18″. Passen er op jouw auto vanwege de breedte van de zomerband zowiezo geen sneeuwkettingen?

Eigenlijk zou je een vergelijking moeten maken met dezelfde maat band als je winterband, maar dan als zomerband. En dan je conclusies trekken.

De test die je zocht, is precies die van Autoweek/Autobild. Dat is denk ik een redelijk onafhankelijk blad, en op haar gebied misschien wel de grootste. Dat je hoofdpijn krijgt van de scan, ligt misschien aan iets anders?

Graag je commentaar.
De 4-seizoenenband is ooit ontwikkeld en in de markt gezet door Goodyear. In de branche deed men daar aanvankelijk wat lacherig over, maar deze band heeft zich toch een mooie plaats weten te veroveren en het initiatief heeft ook navolging gekregen. Maar zoals met alle producten die voor meerdere doeleinden geschikt zijn, vormt met name de 4-seizoenenband een compromis. Hij zal onder winterse omstandigheden nooit kunnen tippen aan de winterband, omdat het rubbermengsel (compound) zich daar niet voor leent. Kenmerkend is ook dat de band in maten wordt aangeboden voor de meest gangbare normale wielen. Dus de keuze in de maten met een hoogte-/breedte- verhouding van 55 met een H-snelheidsindex wordt al beperkt. Voor het overige is er dus een ruime keuze in de 65- en 70-serie met een snelheidsindex T (tot 190 km) en H (tot 210 km).
Bron: http://www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-vraagbaak/Wegwijs-in-winterbanden-2006-11.htm
@Laurens: Ik heb gezocht bij autokompas maar geen artikel gevonden (even snel gekeken hoor…) waaruit blijkt dat zomerbanden er beter uitkomen. Blijft een feit dat rubber reageert op temperaturen. Onder de 7 graden wordt het rubber wat wordt gebruikt voor zomerbanden harder waardoor ze grip verliezen. Is geen joude kernfusie toch?

Onder mijn auto op dezelfde velg 245/40 winterbanden (Goodyear Ultrgrip PW3). En de Pirelli zomerbanden zijn echt toppers maar ik merk echt dat ik nog meer grip heb.

Hoe dan ook, iedereen is vrij om te doen wat hij/zij wil. Ik rij in een leaseauto van Business Lease waar standaard een set winterbanden wordt geleverd. Als een leasemaatschappij ergens een hekel aan heeft is het wel meer geld uitgeven dan noodzakelijk. Zij zijn overtuigd van het nut, net als alle andere omringende landen behalve Nederland. Wie zou er gelijk hebben……

Overigens ligt het niet aan mij want mijn ogen worden jaarlijks getest (plus nog wat andere zaken)…… eyes like an eagle…..;-)
@Rene: leasemaatschappijen belasten het gewoon door aan je baas. Doorgaans kosten winterbanden tussen de 10 en 15 per maand extra binnen het leasecontract. Werk voor een bedrijf met veel lease-auto’s waar winterbanden standaard in de leasecontracten meegenomen worden – alleen voor personenauto’s. Voor grijs kentekens vindt men het niet nodig, heb wel eens nagevraagd waarom. Antwoord: nou die komen het land toch niet uit.
OK. Serieuze auto met serieuze banden! Dan mag het wat kosten. Laten we het daar maar bij houden.

Ik ben wel geen Tukker, maar sluit me aan bij Worm. Als je veel rijdt en/of naar de wintersport gaat, kies winterbanden. Anders: laat maar.

En dat is dan precies ook de conclusie van de Autoweek/Autobild test.
Hier een linkje naar een test van Autobild…

http://www.dunlopwinteractie.nl/download/AutoBild_3908_22545R17.pdf

Daaruit blijkt dat winterbanden het alleen beter doen bij sneeuw.

Daarnaast is het ook een fabeltje dat je zomerbanden ineens minder presteren als het 7 graden of minder is. Het verschil begin je pas te merken rond het vriespunt…
Winterbanden… dat vlokje op de zijkant betekent dat het sneeuwbanden zijn, en het profiel daarvan is geoptimaliseerd om sneeuw vast te houden (ja, vast houden ja. Sneeuw op sneeuw heeft meer grip dan rubber op sneeuw).
Datzelfde profiel is niet geoptimaliseerd om water af te voeren. En het regent in NL vaker dan dat het sneeuwt.

Dat 7 graden verhaal geloof ik ook niet. Zie de link van Mr. R. Dus ik zie geen reden om winterbanden te kopen, behalve evt. voor de wintersport (tot noch toe nog niet met eigen auto geweest).
Kijk, dit kon ik wel lezen…. Maar met mijn Goodyear Ultragrip zit ik niet slecht!

@Juppe: vroegah moest een winterband zo snel mogelijk de sneeuw verliezen. Later kwam men er achter dat er juist sneeuw in moest blijven zitten omdat sneeuw op sneeuw kleeft. Grappig wel. Overigens zeggen de producenten juist dat de lamellen groter zijn om a) de sneeuw vast te houden en b) water sneller af te voeren. Grotere lamellen, meer waterafvoer. Klinkt logisch.

Wat ik vooral uit deze test lees is dat de winterband, gemiddeld gezien, het minder goed doet op droog wegdek. Maar dan valt het nog maar te bezien wat voor zomerband ze gebruiken als referentie. Als dat een topper is dan doet die het, uiteraard zou ik bijna zeggen, beter op droog wegdek. Maar de winterbanden doen het dus bijna allemaal goed in tegenstelling tot de 4-seizoenenbanden. Blijf ik toch bij mijn stelling dat je, ook in Nederland, toch beter winterbanden kunt monteren. En als je met de auto op wintersport gaat hoef je helemaal niet te twijfelen, afgezien van het juridische aspect.
Je hebt winterbanden en winterbanden, en je hebt zomer(of all weather) banden en zomer banden. Neem een A merk en test die tov eoa koreaans of vreemd b merk en je zal grote verschillen zien. Zo ook bij winterbanden. Ik gebruik ze overigens alleen voor de wintersport. In NL heb je er idd geen moer aan en mocht het een dag wel zo zijn dan rijd ik een keer wat voorzichter… Heb overigens zomerbanden met SILICA er in verwerkt…Banden die dus minders snel hard worden in de wintere.. En ja die banden komen er ook bij lage temperaturen nog goed uit… In NL dus ideaal..
Voor wie banden merk wil weten; BRIDGESTONE.
Ik rijd al enkele jaren ’s winters op winterbanden en ik merk wel degelijk het verschil (en niet enkel bij sneeuw!).

Ik wil toch ook even aanstippen dat je niet te simpel moet redeneren over die zeven graden Celsius. Immers, temperaturen fluctueren en dicht bij de grond is het ook koeler. Ik geef wel toe dat bij uitzonderlijk zachte winters het nut zeer beperkt tot nihil is.

Wat de investering betreft: zoek 4 stalen velgen van de juiste maat bij een sloopbedrijf en de meerkost is minimaal.

Tot slot: de psycholoog heeft gelijk wat de impact van het gedrag betreft: als je kijkt hoe mensen dezer dagen remmen (kan het weten, want mijn oude karretje remt lang zo hard niet), dan kan je alleen maar besluiten dat de veiligheidsmarge nog altijd even klein is als toen we nog met onze schoenzolen moesten bijremmen.
Winterbanden zijn in Nederland overbodig. Sterker nog, ik heb winterbanden van Dunlop in de maat 225 rondom en in de winter bij snel optrekken gaat het dsc lampje branden en grijpt de tc in. Met mijn zomerbanden Michelin met 255 achter krijg ik nooit een dsc lampje te zien. Dit geldt ook bij winterse omstandigheden. Remweg van de winterbanden is gelijk aan de zomerbanden maar bij gelijke maat zou winterbanden misschien iets sneller stil staan.
Conclusie: winterbanden onnodig bij ons aangezien het nooit koud genoeg is voor de zomerbanden om beduidend slechter te zijn als de winterbanden…
ik rijd in de winter altijd op zomerbanden. ik loop in de winter juist te scheuren, want dan worden de banden warmer dan 7 graden en heb je mee r grip ;)
Het is weer duidelijk dat we op een Nederlands forum zitten. Helaas denken nog te veel mensen dat de kosten niet opwegen tegen de baten. Heeft iemand we weleens aan gedacht dat de zomerbanden van tegenwoordig inspelen op winterbanden? De velgen worden groter en breder waardoor de banden steeds platter en breder worden. Ze hebben hierdoor minder profiel en minder grip bij slecht weer dan oude zomerbanden. Maar voor iedereen die het onzin vindt. succes ermee. Hoop dat je nog steeds achter je keuze staan als je in een onverwachte winterse bui terecht komt en uit de bocht vliegt.
“Heeft iemand we weleens aan gedacht dat de zomerbanden van tegenwoordig inspelen op winterbanden?”
Nee. Omdat dat gewoon niet zo is. De ontwikkeling van zomerbanden staat niet stil, sterker nog die hebben flinke stappen gemaakt. Het klassieke omslagpunt voor betere rubbereigenschappen van winterbanden van +7 graden ligt inmiddels al onder het nulpunt. Ik vind het onthutsend dat uit tests telkens weer blijkt dat op een nat of droog wegdek onder winterse temperaturen de zomerband veel beter presteerd. Kortere remweg en hogere snelheid voordat aquaplaning optreed. Rijden op winterbanden zou in Nederland eigenlijk verboden moeten worden net als rijden op sneeuw op zomerbanden verboden is in de Alpenlanden.
Tijdens de zomervakantie in het zuiden kan je autoband gemakkelijk 60° warm zijn en tijdens de wintervakantie in de Alpen soms wel -30°. Je moet toch al heel optimistisch zijn om te geloven dat hetzelfde rubber perfecte eigenschappen heeft over een temperatuursbereik van 90° of meer. Komt hierbij het aangepast profiel met grote vlakken voor droog wegdek in de zomer en heel veel kleine groefjes voor nat of bevroren wegdek in de winter.
Ze redden je uit een zeldzame sneeuwbui ook nog.
Dus voor mij: elk seizoen zijn eigen band.
Zijn er ook mensen die vinden dat een warme trui of regenjas moet verboden worden ?
Omslagpunt van +7 graden inmiddels al onder het nulpunt ? Ligt het kantelpunt voor betere eigenschappen van zomerbanden inmiddels niet boven 180 km/uur ? Handig in onze kontreien voor als de overheid eens per vergissing een bordje Max 250 zet. Zouden zomerbanden niet moeten verboden worden ?
De wintertijd is weer aangebroken, en het item “winterbanden” is weer actueel.

Het trieste is dat het overgrote deel van de voetuigen in ons land voor de rest van het jaar op verkeerde banden rijdt. of men rijdt met z.g. “aanbiedings banden” ofwel nieuwe banden die al 3 of 4 jaar op voorraad liggen. Of men gaat banden met voldoende profiel van de sloop halen t.b.v. de keuring.

Met vergeet daarbij dat het enige contact met het wegdek de banden zijn, en dat banden ouder dan 5 jaar niet meer aan de specificaties voldoen.

Daarnaast zijn voertuigen ontworpen voor een specifiek type en merk band.
Als je echter een VW, Audi, Skoda of Seat koopt, loop je het gevaar dat het verkeerde merk eronder zit. Pon gooit namelijk de Michelins eraf en doen er hun eigen Continentals onder. Grote kans dat je Bijv. een Audi koopt met nieuwe (3 jaar oude) continentals eronder.

Als je ziet hoe belangrijk banden zijn tijdens een F1 race, doe jezelf dan niet te kort, en zorg dat je banden optimaal zijn. Je leeft tenslotte maar 1 keer.
“Pon gooit namelijk de Michelins eraf en doen er hun eigen Continentals onder.”
Nou nou. Uit tests blijken die Conti’s minstens net zo goed te zijn als Michelins. Pon verschuift zoveel Conti’s dat die echt niet ergens al 3 jaar liggen te wachten. Natuurlijk kan het wel voorkomen dat de Michellins die van de Audi’s afkomen 3 jaar moeten wachten bij het banden centrum op een klant.
“Ligt het kantelpunt voor betere eigenschappen van zomerbanden inmiddels niet boven 180 km/uur ?”
Nou aangezien je al bij het wegrijden bij het banden centrum de wiebelende eigenschappen van winterbanden kunt merken denk ik dat die grens bij 5 km/h ligt. Mijn vergelijkingsmateriaal zijn Conti Sportcontact 2 versus Dunlop Wintersport SP M3, goede gewone banden en goede sneeuw en ijs banden om de beter passende benaming maar te gaan gebruiken.
Commerciele test zeggen mij niet zoveel.
Ooit kocht ik een nieuwe Golf 3 variant.
Deze auto was voorzien van conties.
Na zo’n 20.000 km had ik last van enorm gedreun van
de achterwielen. Het bleek dat de banden begonnen
te cuppen. Toen zijn alle banden vervangen door
Michelins. Het eerste dat opviel was dat het gedrag
van de auto compleet veranderd was.
De wegligging was stabieler, vooral bij nat weer.
Na zo’n 50.000km waren de achterbanden nog
steeds niet gecupt. Na deze auto inmiddels de
5de VW, en part of the deal bij aankoop is
Michelins eronder bij aflevering.
Op de testbaan hebben we de Cupra van mijn
zoon getest met de aanbevolen banden, en
daarna met een ander topmerk.
Resultaat was dat de Cupra met het andere
merk niet te houden was.
Ook onze T4 werd afgeleverd met Conties.
Daar hen ik 2 weken mee gereden omdat
ik moest wachten op de Michelins.
Toen ik eindelijk de Michelins eronder had,
had de T4 een totaal ander weggedrag.
Hij stuurde beter, en het banden geruis
was rustiger.
Op dit moment zitten er niewe Klebers
biradiaal banden onder, deze presteren
nog beter op een nat wegdek.
Adrian Heino geeft ZEER slechte adviezen !!

Ik rijdt al meer dan 20 jaar met winterbanden ( per. van nov. t.m. maart )
Rijdt per jaar plm. 40 – 50.000 km.
Zomerbanden 235/45 x 17 W
Winterbanden 215/55 x 16 H

* Zachtere rubbersamenst. / betere grip bij temp. onder 6 gr. C. (kortere remweg)
* Profiel beter lossend ( bij modder en sneeuw )
* Smaller dan zomerband dus meer druk per cm2.
Diegene die hier durven te stellen dat winterbanden alleen maar dienst bewijzen om naar wintersport te gaan is en hier totaal onnuttig zijn weten niet over wat ze praten punt uit .
Het verschil is afhankelijk van merk winterband héél groot ten opzichte van zomerbanden!
Ik heb een terreinwagen uitgerust met BF goodrich 50% terreinbanden dus diepe insnijding en veel nokken maar als het koud is dan zijn die nokken zooo hard en verliezen hierdoor hun greep. Ik kan U zeggen als het glad is i dan neem ik mijn vrouw haar wagen, een opel zafira op winterbanden!! véél baanvaster die nokken op de banden blijven zacht waardoor de greep spectaculair toeneemt!!
ik weet na het lezen dat het een eindeloze discussie is maar toch..

ik rij dagelijks naar mijn werk over b wegen met modder e.d.
nog voor ik mijn winterbanden had werd ik overvallen door hagel, ik rij al voorzichtig maar toen ik ( gekontroleerd ) moest remmen glee ik toch bijna de kruising op ( nieuwe zomerbanden en abs )
ik neem regelmatig collega’s mee dus ik heb gewoon een set winterbanden aangeschaft.
ik heb de proef op de som genomen en ze hebben in mijn omstandigheden gewoon meer grip.
ik heb ook jaren met zomerbanden gereden en nergens last van gehad, maar een stukje verandwoording voor je eigen en mede weggebruikers kan niet te veel kosten, bovendien heb je twee sets banden dus blijven de kosten na een eenmalige aanschaf hetzelfde. het is een kwestie van normaal denkgedrag.
misschien ben ik niet normaal, maar dat neem ik op de koop toe.
Een familielid heeft vredestein banden onder zijn astra laten leggen.
Bloedlink, hij heeft ze na +/- 6 weken laten vervangen voor michelins.

Even voor de goede orde, ik heb geen aandelen in michelin
Met brede banden (225) zul je eerder last hebben van gladheid dan met smallere banden. Test dit maar eens met aquaplanning. In Nederland ligt bovendien veel ZOAB dat bij natheid vrij glad wordt.(let maar eens op de borden langs de weg). De banden die je dus kiest moeten veel water en snel water af kunnen voeren, ook bij lagere temperaturen. Helaas worden zomerbanden harder naarmate de temperatuur daalt en zullen met hun vaak minder aanwezige profiel, gemakkelijker gaan glijden dan winterbanden met zachte siliconen en lamellenprofiel. Leg maar eens een stapel boeken op een handoek en een stapel boeken op een glad dienblad en schuif dit over tapijt. Wat schuift er gemakkelijker?
winterbanden worden onder de 7° niet zo kneiter hard en houden zo hun grip.
in tegen overstelling tot zomerbanden die dus WEL keihard worden, daaorm verliezen ze grip.
Dus ook al ligt er geen sneeuw oid, onder de 7° werken ze ook al beter dan zomerbanden.
Vorige maand toen het sneeuwde was mijn achterwiel aangedreven wagen zo onbestuurbaar als een winkelkar. Ik had toen zelfs de wagen vastgereden bij mij in de straat. De buren hadden echter weinig last van de sneeuw. Het heeft nu opnieuw gesneeuwd en het is -14°C. Ik heb inmiddels winterbanden laten er op zetten, en wat een verschil is dat zeg ! Als ik rustig rijd gaat het lampje van de tractiecontrole zelfs niet aan. Ik kan nu rustig door de sneeuw ploegen en ik zat niet vast zoals die bestelwagen vanmorgen ! De winterbanden hebben hun nut al bewezen. Ook bij regen merk ik het verschil heel goed. De kont breekt nu enkel uit als ik het wil, en niet onvoorspelbaar.
Ook ik wil nog even zeggen, dat gezeur over dat witerbanden geen enkele nut hebben. Hoe eigewijs ik in sommige ogen dan ook ben:

Ik heb precies na de sneeuwbui van een paar weke terug, een nieuw setje winterwielen opgehaald. en nu sneeuwt het dus weer en ik heb echt duidenlijk meer grip.
Een keer waren we met zomerbanden de tuin van de buurman in gegleden. We gingen zacht door de bocht.

Met winterbanden konden we zelfs harder door de bocht en we kwamen niet in de tuin terecht.
Deze discussie lijkt mij nu niet eindeloos meer. Mijn statement: nooit meer zonder winterbanden de winter in !!!!!
De “slippertjes” en “vastlopers” van afgelopen week zijn ALLEMAAL automobisten op zomerschoeisel !!
(Gemakshalve praat ik maar niet over de veroorzaakte schades)
Waarom toch altijd zo’n negatieve houding t.o.v. veiligheidsverhogende maatregelen voor een auto?
Denkt u dat men in Duitsland en de Alpenlanden voor niets winterbanden verplicht stellen? ( ook in het noorden van Duitsland!!).
Toen de driepunts-veiligheidsgordels verplicht werden, zei u toch ook niet, dat het een psychische kwestie was en dat men daardoor wellicht dacht, dat men een botsing makkelijker kon overleven en daardoor harder ging rijden?

Onzin!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).