Gespot: Like British Cars Ought To Be… part I

Auteur: , 39 Reacties

De laatste jaren is er het-een-en-ander aan Britse merken overgegaan in Duitse handen. Het heeft gezorgd voor een geheel nieuwe stijl auto’s, anders dan de traditionele. Door sommige aanbeden, door anderen verguisd. Mijn mening over de nieuwe generatie "vergermaniseerde Britse auto’s" is inmiddels wel duidelijk. Vandaar dat de aandacht nu uitgaat naar de traditionele "ouwelullen" oude garde der Britse automobielen. Of nee, wacht, we hebben óók nog een DBS…


AC Cobra – alles behalve origineel

Wij hebben in de aanbieding – nee, geen AC Cobra – een RAM 427 SC Cobra met V8, aldus de RDW, en een DAX Tojeiro met 5,7 V8. Dat is nog maar een kleine greep uit de lange lijst van Cobra-repliceurs, of hoe dat ook mag heten. Wie weet wat de origine is van het Duitse exemplaar mag het zeggen. Zou het iets zijn voor Robbie’s Vrijdagmiddagquiz? Herken de Cobra; een selectie van 5 (onderdelen van) replica’s van de AC Cobra, en het is maar de vraag uit welk “hok” ze komen. “Doen!” zeg ik zelf, het zal mij benieuwen…

Haast elke Cobra op de weg is een nabouw, maar god zij dank zijn ze niet voorzien van zuinige viercilinders, turbodiesels, of hybridetechniek. Stuk voor stuk maken ze nog zo’n heerlijke roffel waarvan de oorsprong meestentijds ligt in een forse V8. De replica’s zijn momenteel voor niet heel veel geld te koop, het is een leuke tweede of derde auto. Dagelijks achter het stuur zit er met ons klimaat niet echt in…

AC Cobra - Foto Jim Appelmelk
AC Cobra - Foto Jim Appelmelk
AC Cobra - Foto Jim Appelmelk
AC Cobra - Foto Jim Appelmelk
AC Cobra - Foto Jim Appelmelk
AC Cobra - Foto Jim Appelmelk


Aston-Martin DBS

Hoewel het allemaal leek te moeten gaan over ietwat verouderde Britse auto’s, is Aston-Martin nu nog geheel de oude. Geen Duitse invloeden wat betreft uiterlijk, gewoon nog steeds zichzelf en bijna net zo woest als in de tijd dat er doodleuk een forse V8 met compressor voorin lag! Nog steeds zijn die auto’s fractioneel krachtiger dan de DBS, maar dat is een dermate oppervlakkig gegeven dat een paar dozijn paarden er niet echt toe doet. Wat er voornamelijk toe doet is dat de DBS de vertrouwde Aston-uitstraling heeft meegekregen, met als nadeel(?) dat het uiterlijk niet echt veel vernieuwende features heeft gekregen.

Hij is weliswaar een stuk corpulenter en frisser dan de inmiddels alweer vier jaar oude DB9, maar er zijn geen mooie vormen verloren gegaan of lelijke vormen toegevoegd. Het enige dat mijn zegen nog steeds niet echt heeft zijn de heldere achterlichtunits, maar daar ben ik geloof ik weer een beetje uniek mee… Er zijn er inmiddels ten minste vier geleverd op Nederlands kenteken, maar aangezien de auto al voor een lange tijd uitverkocht is zien we ze binnenkort wel vaker. Zeker vaker dan de Vanquish S, waarvan maar een handjevol is verkocht in Nederland. De afgebeelde auto moest een specifieke Vanquish S vervangen, en dat is ook helemaal het idee van de DBS.

Aston-Martin DBS - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DBS - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DBS - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DBS - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DBS - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DBS - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DBS - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DBS - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DBS - Foto Jim Appelmelk


Bentley Turbo RT

Één van de laatste Bentley’s vòòr de Arnage op de markt kwam was de Turbo RT. Het is alweer een hele tijd geleden, terwijl de Arnage nog steeds gemaakt wordt in een vorm die maar in detail anders is dan de “Oernage” uit 1998. De afgeleiden hiervan, de Brooklands en de Azure, zijn overigens al aanzienlijk anders door onder andere nieuwe achterlichtunits. Het is dus leuk om te zien hoe dicht deze auto nog tegen de huidige generatie aan zit, terwijl er alweer tien jaar overheen is gegaan.

Zo is de RT bijvoorbeeld ook nog vergelijkbaar wat betreft prestaties, destijds gaf de twinturbo V8 al 400 pk vermogen af aan de krukas. De Turbo R haalde er in de late jaren 370 uit waar het met zo’n 260 was begonnen aan het begin van de jaren ’80, waar de wortels liggen van deze hoekige serie Bentley’s en Rolls-Royces. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u, maar rond de 270 moet mogelijk zijn en van 0-100 kost deze 2.445 kilo metaal, leer en wortelnotenhout nog geen zes seconde. Maar de gentlemen achter het stuur houdt zich uiteraard beschaafd in…

Bentley Turbo RT - Foto Jim Appelmelk
Bentley Turbo RT - Foto Jim Appelmelk
Bentley Turbo RT - Foto Jim Appelmelk
Bentley Turbo RT - Foto Jim Appelmelk


Jaguar XK150 Drophead Coupé

Zo nu en dan laait de discussie weer op: “is een oldtimer iets anders dan een klassieker?” Vrij unaniem is het antwoord ‘ja’, een klassieker hoeft niet oud te zijn. Een nieuwe auto kan ook al bij uitgave ten geschiedenis opgeschreven staan. De gehele XK serie – van 120 tot en met 150 – was ook als nieuwe auto in de eind jaren ’40, ’50 en ’60 al klassiek, en nu tevens oldtimer. Er zijn al vele boeken verschenen over dit model, niet in de laatste plaats omdat de variatie op dit model zeer uitgebreid is.

Allereerst de verschillen tussen de 120, 140, en 150, te zien aan spatschermen, grill, voorruit – voorruit uit één stuk alleen op de XK150! – bumpers, en nog een aantal details die echte puristen in één oogopslag aan het interieur kunnen zien. Van interieuren weet ik zelf niet al te veel. Dan hebben we het onderscheid tussen Roadster, Drophead Coupé, en Coupé, waarvan de Roadster in het geheel geen dak heeft, de D.H.C. heeft zoals afgebeeld een linnen dak, en de Coupé spreekt wel voor zich. De XK140 en XK150 waren óók nog eens leverbaar als S(E), met meer vermogen. Het zijn momenteel kostbare auto’s voor het feit dat je ze nog best vaak ziet rijden, prijzen beginnen bij iets minder dan een ton. De S(E)’s zijn zeldzaam en dus sowieso nog iets meer waard. Oh ja, de XK150 was er niet alleen met 3,4 liter zescilinder, maar ook met een 3,8 liter motor waarvan het vermogen op kon lopen tot 265 pk!

Jaguar XK150 Drophead Coupé - Foto Jim Appelmelk
Jaguar XK150 Drophead Coupé - Foto Jim Appelmelk
Jaguar XK150 Drophead Coupé - Foto Jim Appelmelk
Jaguar XK150 Drophead Coupé - Foto Jim Appelmelk
Jaguar XK150 Drophead Coupé - Foto Jim Appelmelk
Jaguar XK150 Drophead Coupé - Foto Jim Appelmelk
Jaguar XK150 Drophead Coupé - Foto Jim Appelmelk


MG TF

Rolls-Royce Phantom, Aston-Martin DBS, Bentley Brooklands… Veel namen van jaren geleden worden massaal hergebruikt, te pas en te onpas. Óók MG, de meest recente TF was namelijk de vernieuwde F. Die naam kwam alweer uit 1953, als laatste, snelste, en kostbaarste uit de “T” serie. TA, TB, TC, en TD waren er al aan vooraf gegaan, allemaal sterk op elkaar lijkend maar in details als spatborden en koplampen van elkaar verschillend wat betreft exterieur.

De TF is meteen te herkennen aan de ingebouwde koplampen, eerdere modellen hadden elk losse exemplaren. Achter de nu iets schuiner geplaatste grill gaat een viercilinder schuil die een bescheiden inhoud had van 1.250 cc, later vergroot tot bijna 1,5 liter. Die laatste, waarvan de afgebeelde auto er waarschijnlijk ook een is, zijn het meeste waard. In Nederland schijnen er ongeveer dertig te zijn, maar je zult ze maar met mondjesmaat tegenkomen.

MG TF - Foto Jim Appelmelk
MG TF - Foto Jim Appelmelk
MG TF - Foto Jim Appelmelk
MG TF - Foto Jim Appelmelk


Rolls-Royce Phantom VI

Wat staat er in het rijtje “Duurste productieauto’s ooit?”. Wegens het minder waard worden van het geld door de jaren heen lijkt de Veyron al meteen de scepter te zwaaien over deze club, maar vergelijken met “de standaard” uit elke periode geeft duidelijkere resultaten. In de jaren ’90, toen deze Rolls nog steeds gebouwd werd, moest je er ongeveer zeseneenhalve ton voor neerleggen. In ponden wel te verstaan. Hij was nog een paar procent duurder dan de McLaren F1!

De Phantom VI Landaulette ging er nog eens aanzienlijk overheen, en de Rolls-Royce Camargue – een apart ogend model van Pininfarina – was na de Phantom destijds de duurste auto op de markt. Het hoeft niet per se een CLK GTR of 996 GT1 te zijn wil het bovenaan deze lijst komen te staan. Van deze Phantom VI zijn er in al die decennia maar 374 gemaakt. Zo’n lange productieperiode lijkt overigens wel traditie voor dergelijke auto’s, want Mercedes-Benz hield zijn 600 ook nog tot 1981 in productie. Die auto was destijds de enige echte vergelijkbare auto op de markt, maar was met honderdduizend gulden in de jaren ’70 een stuk schappelijker geprijsd. Er zijn er dan ook 7 keer zo veel van gebouwd.

Rolls-Royce Phantom VI - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom VI - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom VI - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom VI - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom VI - Foto Jim Appelmelk


TVR T350C

Een auto die weliswaar lang niet zo kostbaar is als een statiekaros zoals de Phantom VI, maar anderzijds een stuk moeilijker te vinden, is de T350C. Het heeft een hele tijd geduurd voor ik ‘m tegenkwam, want de spirit om een tonnetje uit te geven aan een auto als deze ontbreekt in het geheel. Zo is deze auto dus erg zeldzaam gebleven, hoewel ik geen getallen ken van het sterftecijfer. Het is zo’n auto waarvan je op het eerste gezicht zou zeggen ‘de bijzonderste auto voor “maar” een ton, very big profit!’, maar als het er echt op aan zou komen zou je hem toch maar niet kopen.

Het is en blijft een TVR, vol met leuke verrassingen zoals deuren die niet meer opengaan en brandstofleidingen die opeens scheuren. Je moet er iets voor over hebben. In Nederland rijdt er voor zover bekend maar één rond, van de Sagaris zijn er iets meer. Van de laatste zijn er dan ook maar 152 gebouwd. Onder de lichte polyester koets ligt een 3,6 Speed Six motor die ook te vinden is in sommige Cerbera’s, alle Tuscans, en in de Sagaris. In dit geval levert het blok 350 pk, net als in de Cebrera Speed Six. In de Tuscan S en Sagaris is dat 400 pk.

TVR T350C - Foto Jim Appelmelk
TVR T350C - Foto Jim Appelmelk
TVR T350C - Foto Jim Appelmelk
TVR T350C - Foto Jim Appelmelk
TVR T350C - Foto Jim Appelmelk

Heb je nog vragen, opmerkingen en/of suggesties over WoDaSpoDa? Dan kun je me daar altijd over mailen. Volgende week nemen we weer een kijkje in Arabistan, met name Ajman, het Emiraat dat drie weken geleden achterwege is gelaten.



39 reacties

zitten aardige engelse bakjes tussen vooral de DBS en de TVR is mooi om te zien
alleen naar mijn mening zijn engelse auto’s eigelijk veel te duur voor het goede
wow die DBS blijft prechtig!!
Wel een zonde van al die schreeuwerige gele kentekens, hopelijk komt de Europese versie er snel.
vooral die tvr…NICE!!!
vind die oude phantom erg erg mooi!
die TVR oogt van de voorkant best aardig en dan zie je de achterkant…LELIJK!
suis ik zou mogen kiezen stond die dbs vandaag nog voor de deur, wat een prachtige auto!

Mooie spots trouwens!
de 4de foto van de cobra staat combo met een rs6
en de bentley turbo rt met een maserati
corrado vr6 slc
Doe mij die Cobra maar, prachtige wagen is dat.
Die TVR mag er ook wel wezen.
Mooie platen. Maar het is “How British cars ought to be”… :)
Mis de originele MINI wel een beetje!
van die T350 is er minimaal nog 1 in nederland want een tijdje geleden stond er nog 1 bij nimag in vianen te koop, en die was Groen volgens mij maar echt zeker weten doe ik het niet.

verder respect voor de pica’s
Mooi spul. Enne, Rene, als je ze te duur vind koop je toch fijn een Kia of Skoda, prima prijs-kwaliteitsverhouding, En wie weet worden het ooit ook nog eens klassiekers (of toch niet?

Toch jammer dat veel van die die merken te grabbel zijn gegaan aan teutonen, russen en chinezen met een gebrek aan gevoel voor de britse autotraditie. Misschien dat de indiers het wat beter begrijpen.
Echte Britse wagens. Heerlijk. Over Britse wagens gesproken, Jim, heb je al eens een Bentley Brooklands (de nieuwe) gespot eigenlijk?
Klein foutje in het artikel! De inhoud van de Speed Six motor is in de Tuscan S en de Sagaris opgekrikt tot 4.0 liter en levert daardoor 400 pk. Het is dus niet dezelfde 3,6 liter motor.

Overigens zijn alle auto’s hierboven natuurlijk een mooie toevoeging op het straatbeeld. Zeker de ‘kit-kars’ zijn vaak een mooi beeld van hoe iemand met minimale kennis vaak, toch met veel tijd en geduld een auto in elkaar kan zetten.
Zaterdag was er nog een DBS in Maastricht:D
Richard Brunsveld
Zaterdag ook een DBS gespot! Geweldig!
Ik meen dat achterlichten overwegend rood moeten zijn, dus ik treed je bij Appeltje, de DBS heeft een grote fout…

Die Rolls Camargue, da ’s inderdaad nogal een bak!
gvd die DBS is echt mooi, vooral die achterkant is mmmm
Die Xk 150’s zijn heeeeeeeeeeeeeeerlijk!
Er is maar 1 auto mooier dan de XK150, en dat is de XK140…
Met NOG meer ‘dip’ in de heuplijn, NOG dramatischer vormgegeven.

Die vent die een rolbeugel op zn XK 150 heeft geschroeft verdient wel een flinke dreun op zn neus trouwens… Heiligschennis!!
weet iemand of die tvr t350c in laren is ?? zoja dan was die vlakbij me school :P
Doe mij die DBS maar, dan is mijn leven compleet
@ dymf
dat lijkt me erg sterk dat er een bij de Nimag stond.
Het kan zijn dat er nog eentje in eindhoven staat. Maar dat is geen officieel TVR kanaal.

Overigens is de t350 van de foto’s RHD en is helaas nooit LHD geproduceerd.
Het is zo’n fijne kar, alle manco’s neem je wel voor lief hoor;)
voor de zoveelste keer de DBS van moszkowicz
Die dbs stond zaterdagmiddag in de PC Hooftstraat in Amsterdam.
de late jaren 370?
is dat niet ’70?
edit please!
@sjaak lombok
het was wel degerlijk een T350 alleen de kleur weet ik niet meer,
ik weet dit om dat ik geregeld bij nimag mijn favo TVR ging bezichtigen. op internet ( http://www.nimag.nl/nimag/tvr)
ik vind de sagaris eigenlijk de enige mooie TVR… die dbs is wel egt mooi!
De DBS mag dan wel de VanquishS van onze beroemde advocaat hebben vervangen, de DBS is desondanks absoluut niet door de fabriek op de markt gezet als opvolger van de Vanquish. Zoals het er naar uitziet komt daar geen specifieke opvolger voor aangezien de Vanquish het tijdperk “Newport Pagnell” heeft afgesloten als laatste handgebouwde Aston. Ik vind de heldere achterlichten ook niks en zou 100x liever een Vanquish hebben. De DBS is mijnsinziens de verkrachting van het mooie sensueele ontwerp van de DB9.
@ Lustigson
Oh ja, die moest ik hebben… Klein foutje, ben niet zo goed met buitenlandse uitdrukkingen…

@Rossi
Meestal laat ik massaproducten achterwege, eigenlijk… Ik vind het een leif autootje, maar ik ben denk ik op wat meer sensatie uit.


@ Citrofiel
Jazeker! Er stond een paar dagen geleden nog een Brooklands voor het Amstel Hotel, met demoplaten, maar later zaten er groene platen overheen geplakt… Komt later nog wel een keer bij WoDaSpoDa, maar niet heel binnenkort aangezien de planning al staat. Verder heb ik er nog drie in Londen gezien, waarvan één van onze Arabische vrienden uit Katar.

@Susp1cious
Oh ja, gewoon vergeten erbij te zetten… Ik wist wel dat er een vierliter blok in lag, modellen zijn hier wel vaker langs gekomen. Verder is het wel hetzelfde blok overigens.

@ S-A-AB
Mja, hij rijdt er rallyes mee geloof ik, blijkbaar vond hij het nodig. Zo’n lelijke beugel is zo te demonteren toch? Ziet er inderdaad niet uit…

@Nielo
Jep, dat was in Laren. Hij schijnt er wel vaker rond te rijden, net als zoveel andere rare auto’s die helaas nooit in Amsterdam te zien zijn (EB110 *kuch*)

@eppo
Hoezo niet? Dat zegt de fabriek alleen omdat het interessant overkomt en om enigszins te verhullen dat de Vanquish S op zijn einde loopt, puur marketing. De Vanquish S is in veel opzichten verouderd zoals het onderstel, dat in de DB9 sterk vernieuwd is. Ze doen alsof het niet de opvolger is, maar ik zie geen reden om daar echt in te geloven.
@Lustigson:

Sterker nog: volgens mij moet het zelfs “as British Cars ought to be” zijn. Kan iemand dit bevestigen?
Die Aston is zo uber geil é
@ appeltje; Aaah… *jaloers* Brooklands for life! Sorry, ik heb niets zinnigers te melden, maar ik ben zo geil gek op de Brooklands… :D

Trouwens, als je Lustigson gelijk geeft mbt de juiste grammatica van de titel, moet je de titel ook wel veranderen hè. ;)
@appeltje : oke bedankt ik ga er voortaan opletten want mijn school die zit daar mischien 100 meter vandaan :P
gogogomagazine.com
Jeej, plaatje 4 komt weer uit Düsseldorf! Ik zat een paar weken nog naast die SLK AMG op dat maredo terrasje :-)
Precies DEZE DBS, van dezelfde eigenaar heb ik een paar dagen terug ook gespot, snel met mijn mobieltje een paar foto’s gemaakt.

Ik zal ze meteen even uploaden naar autojunk!
@ dymf
dan vraag ik mij sterk af wanneer er volgens jou een t350 (naast deze grijze) te koop stond.
Weer fantastische spots!
Zie ik op de 3de foto van de AC’s een Audi RS4? En op 1 van de foto’s van de Bentley, de 3de ook, een Maserati Quattroporte en een Jaguar XK(R?) naast die bus?

Ga zo door!!

Greetz, Arne
[quote] die TVR oogt van de voorkant best aardig en dan zie je de achterkant…LELIJK! [/quote]

Nou ik zou mijn MGF, Audi en Megane er wel op willen inruilen ;)
Super wagens die tvr’s misschien wel wat mindere kwaliteit maar qua afwerking etc, maar als je een ferarri ziet rijden denk je oh, weer een ferarri, bij een TVR denken mensen :| Was dat voor vette auto…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).