Toyota iQ gaat ongeveer 13.000 euro kosten + alle specs

Auteur: , 58 Reacties

Tsja, is dat veel geld voor een 3+1 zitter met 68 pk? Toyota heeft vandaag bekend gemaakt dat de iQ vanaf 23 januari 2009 leverbaar zal zijn in Nederland. Milieuvriendelijk is de kleine iQ in elk geval wel, zo schoon zelfs dat (als de plannen doorgaan) je GEEN BPM hoeft te betalen over dit slimme karretje.

Maar een vanafprijs van ongeveer 13.000 euro blijft natuurlijk een heleboel geld voor een koekblik. Ook al krijg je voor dat geld maar liefst 9(!) airbags in je auto.

Toyota iQ interieur

Eerste vierpersoons benzineauto onder 100 gram CO2 uitstoot
Nieuwe Toyota iQ leverbaar vanaf 23 januari 2009

Vanaf 23 januari start de officiële verkoop van de nieuwe milieuvriendelijke Toyota iQ in Nederland. De iQ is een compacte A-segmentauto, die B-segment prestaties levert en een voor deze klasse uiterst hoogwaardig uitrustingsniveau heeft. Wereldwijde veiligheidsprimeur is de curtain airbag achterin. In totaal telt de iQ maar liefst 9 airbags. De iQ past perfect in de Toyota “Optimal Drive”™ filosofie. Dit staat voor laag brandstofverbruik en lage uitstoot, zonder concessies met betrekking tot prestaties. De iQ kenmerkt zich door opvallend goede manoeuvreerbaarheid in stedelijke gebieden, mede dankzij een extreem korte draaicirkel, en stabiliteit op snelwegen. De “3+1″™- zitter van minder dan drie meter is voorzien van zes unieke ruimtebesparende technische innovaties, waardoor de iQ voor zijn klasse een ruim interieur heeft. De iQ wordt leverbaar met een 1.0 VVT-i benzinemotor en een 1.4 D-4D dieselmotor voorzien van roetfilter. De 1,0 liter benzinevariant heeft een A-label, een fiscale bijtelling van 14% en een verbuik van 4,3 l/100 km* met een CO2 uitstoot van 99 g/km*. De 1,0 liter is optioneel leverbaar met Multidrive CVT automaat. Beide versies zijn leverbaar als iQ Comfort en iQ Aspiration. Er zijn nog geen definiteve prijzen bekend. De richtprijzen van de Comfort en Aspiration 1,0 liter zijn respectievelijk 13.000 en 14.000 euro, mits Belastingplan 2009 wordt aangenomen. De 1,0 liter is dan geheel BPM-vrij. Kortom, scherpe richtprijzen in verhouding tot het zeer rijke uitrustingsniveau.

Toyota’™s antwoord op een veranderende wereld
De Toyota iQ definieert wat een auto zou moeten zijn in een tijd van steeds drukker wordend verkeer en een groeiend milieubewustzijn. Een plezierige auto om in te rijden, met buitengewone rijeigenschappen en een geavanceerde aandrijflijntechnologie. iQ-rijders zijn vermoedelijk overwegend jongere, welvarende stadsbewoners (alleenstaand of samenwonend), vaak zonder kinderen en met oog voor opvallend design. Ze hebben oog voor het milieu, maar doen liever geen concessies op het gebied van uitstraling, stijl en prestaties. De buitengewoon individuele stijl, de praktische bruikbaarheid en de goede prestaties van de iQ zullen deze automobilisten op alle fronten aanspreken. De naam iQ geeft uitstekend weer waar de auto voor staat. De i staat voor individualiteit, innovatie en intelligentie. De Q voor quality.

Bouwwijze met visie
Met de iQ creeert Toyota een nieuwe trend, omdat compactheid niet eerder werd gecombineerd met zo’n hoogwaardig uitrustingsniveau. Hoewel de iQ minder dan drie meter lang is, is het interieur zeer ruimtelijk en is het de kleinste 3+1-zitter ter wereld. Ook op het gebied van design slaat de iQ nieuwe wegen in waar andere fabrikanten van populaire compacte auto’s vaak teruggrijpen naar het verleden. De iQ heeft daarentegen juist het vizier gericht op de toekomst. De styling van de nieuwe iQ is grensverleggend binnen het ontwerp van kleine auto’s. De wielen zijn helemaal op de hoeken geplaatst en geven de iQ een zelfverzekerd karakter. Met een lengte van 2.985 mm en een relatief lange wielbasis van 2.000 mm is de iQ weliswaar compact, maar een unieke en krachtige verschijning op de weg. De iQ is 1.500 mm hoog.

Uniek en krachtig design
Het design van de iQ wordt nog verder benadrukt door de stoere bumpers. Z’n achterzijde wordt geaccentueerd door strakke verticale lijnen. De opvallende achterlichtunits zijn door middel van horizontale lijnen verdeeld in drie segmenten, wat de krachtige uitstraling van de iQ nog eens onderstreept. De iQ is uitgerust met 5-spaaks 15″ lichtmetalen wielen, die de wielkasten bijzonder fraai vullen. De eerste editie van de iQ wordt leverbaar in de drie carrosseriekleuren: Pearl white, Metallic black en Deep amethyst (paarstint).

Ultieme stabiliteit en manoeuvreerbaarheid
De iQ is niet alleen ’s werelds kleinste 3+1-zitter, maar de auto heeft ook uitstekende, rijeigenschappen en levert prima prestaties. De doordachte combinatie van lage totale hoogte, laag zwaartepunt en wielen op de uiterste hoeken heeft geleid tot uitstekende wendbaarheid bij lage snelheden en een voor kleine auto’s ongeëvenaarde stabiliteit op snelwegen en in bochten. De uiterst compacte draaicirkel van 7,8 meter zorgt voor handige manoeuvreerbaarheid, zelfs in smalle straatjes.

Motoren
In januari 2009 komt de iQ met twee motorenvarianten: de 1,0 liter VVT-i benzinemotor en de 1,4 liter D-4D dieselmotor met roetfilter. Er zijn drie transmissies leverbaar, waaronder de nieuw ontwikkelde Multidrive automatische transmissie. De modellen voldoen aan de Euro IV-norm.

De schakeladviesindicator (handgeschakeld) geeft advies wanneer de bestuurder naar een hogere of lagere versnelling kan schakelen. Dit bevordert een nog milieuvriendelijker rijstijl. Het systeem houdt rekening met rijomstandigheden, zoals hoe ver het gaspedaal is ingetrapt en wat de rijsnelheid is. De indicator kan voor een brandstofbesparing van 0,5 tot 3% zorgen in vergelijking met normaal schakelen, afhankelijk van het rijgedrag van de bestuurder.

Benzinemotor
De 1.0 VVT-i benzinemotor, uitgeroepen tot ‘Engine of the Year 2008’ in de 1,0 liter klasse, heeft een topvermogen van 68 pk en levert 91 Nm koppel bij 4.800 omw/min. In combinatie met een handgeschakelde versnellingsbak met 5 versnellingen kent de 3-cilinder lichtgewicht motor een brandstofverbruik van 4,3 l/100 km* en een CO2 uitstoot van slechts 99 g/km*. Hiermee heeft deze uitvoering een A-label en blijft hij onder de 110 g/km belastingdrempel, wat betekent dat deze uitvoering BPM-vrij wordt op basis van de huidige kabinetsplannen. De motor kan ook worden uitgerust met de nieuwe Multidrive automatische transmissie, met een uitstoot van 110 g/km en eveneens een A-label.

Een gloednieuwe 1,3 liter dual VVT-i benzinemotor met Stop & Start-systeem wordt in het 2de kwartaal van 2009 leverbaar.

Multidrive CVT automaat
De nieuwe Multidrive automatische transmissie van de iQ is Toyota’s nieuwste Continu Variabele Transmissie (CVT), die een bijzonder soepel schakelgevoel geeft en de balans tussen brandstofverbruik en prestaties optimaliseert. De juiste overbrengingsverhouding en schakelsnelheid worden continu geregistreerd en geselecteerd, zodat schokjes worden voorkomen. Het beschikbare motorkoppel wordt vergroot zonder dat daarvoor geaccelereerd hoeft te worden en het schakelen wordt versoepeld. De Multidrive beschikt daarnaast ook over alle voordelen van een conventionele automatische transmissie.
Multidrive-modellen hebben een ECO-controlelampje op het multi-informatiedisplay waarop wordt weergegeven wanneer brandstof wordt bespaard en de CO2 uitstoot wordt verminderd. Dit nodigt uit tot economischer rijgedrag. Het huidige en gemiddelde brandstofverbruik wordt ook continu weergegeven.

Dieselmotor
De 1,4 liter D-4D DPF dieselmotor beschikt over de nieuwste common rail-technologie met een intercooler en turbocompressor. Het geleverde vermogen is met 90 pk indrukwekkend te noemen en er wordt een maximaal koppel geleverd van 190 Nm bij 1.800 – 3.000 omw/min. Dit is gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak met 6 versnellingen voor een optimale balans tussen snelle acceleratie en een laag brandstofverbruik. Het brandstofverbruik bedraagt 4,0 l/100 km* met een CO2 uitstoot van 104 g/km*.

360˚ Veiligheid
De iQ is uitgerust met geavanceerde actieve en passieve veiligheidstechnologieën waardoor bestuurder, passagiers en voetgangers optimaal worden beschermd. Deze innovatieve maatregelen zijn ongekend voor een auto van dit formaat.
De standaard actieve veiligheidstechnologieën zijn onder andere ABS, geïntegreerd met Brake Assist-systeem (BA) en elektronische remkrachtverdeling (EBD) voor maximale effectiviteit en stabiliteit bij een noodstop. De stuurbekrachtiging-ondersteunde voertuigstabiliteitsregeling (VSC+) in combinatie met Traction Control (TRC) helpt de bestuurder actief om controle te houden in (potentieel) kritische situaties. Dit systeem is standaard op de iQ en omvat Electric Power Steering Control (EPS), die de VSC met de elektrische stuurbekrachtiging coördineert om de kans op onderstuur of overstuur zo klein mogelijk te houden. Voor optimale veiligheid en een goed remgevoel is de auto uitgerust met een nieuw ontwikkeld remsysteem en mechanisch rempedaal.

Wereldprimeur: curtain airbag achter
De iQ is standaard voorzien van maar liefst 9 airbags, die een ultiem veiligheidsniveau garanderen. Een baanbrekende, wereldwijde primeur op de nieuwe iQ is de curtain airbag achter. Bij aanrijdingen van achteren wordt deze airbag geactiveerd vanuit de hemelbekleding achter de hoofdsteunen van de achterstoelen, om de kans op letsel bij de inzittenden achterin te verminderen. Voorin twee airbags voor de bestuurder en voorpassagier, waarvan de airbag voor de voorpassagier speciaal is voorzien van een dubbele kamer-structuur met een lagere activeringsdruk om de ruimte tussen de passagier en het dashboard te overbruggen.
Bij frontale aanrijdingen wordt de bestuurder ook beschermd door een compacte knie-airbag. Dankzij de korte stuurkolom kan deze dichter bij de knie van de bestuurder worden geplaatst, waardoor de airbag minder tijd en ruimte nodig heeft om op te blazen. Aan de passagierszijde bevindt zich een innovatieve antiduikairbag die samen met de veiligheidsgordels de krachten op het lichaam vermindert en verdeelt. Voor een optimale bescherming bij aanrijdingen van opzij zijn er ook twee side airbags, die speciaal zijn ontwikkeld om borst en bekken tegelijkertijd te beschermen. Bij aanrijdingen van opzij zorgen daarnaast twee curtain airbags voor bescherming van hoofd en nek.

Uitrustingsniveau Comfort
• 15″ lichtmetalen velgen – 175/65R15
• Elektrisch bedienbare buitenspiegels met geïntegreerde richtingaanwijzer
• Handbediende airconditioning
• Lederen stuurwiel met audiobediening
• Lederen pookknop
• In hoogte verstelbaar stuurwiel
• Schakelindicator (handgeschakelde transmissie) met Ecometer
• ABS met BA (Brake Assist) en EBD (Electronic Brake force Distribution)
• VSC (Vehicle Stability Control) en TRC (Traction Control)
• 9 airbags
• Centrale portiervergrendeling en Keyless Entry
• Elektrisch bedienbare portierramen
• Getint glas
• Radio/CD-speler met 6 luidsprekers en MP3-aansluiting
• Rolhoes bagageruimte

Uitrustingsniveau Aspiration (extra t.o.v. Comfort)
• 15″ lichtmetalen velgen in hoogglans – 175/65R15
• Automatische airconditioning
• Smart Entry & Start System
• Regen- en lichtsensor
• Elektrisch inklapbare en verwarmbare buitenspiegels met geïntegreerde richtingaanwijzer
• Zelfdimmende achteruitkijkspiegel
• Mistlampen voor
• Getinte koplampunits
• Chromen sierlijst achterlichtunits

De geavanceerde uitrusting van de iQ Comfort is vergelijkbaar met die van een veel grotere auto en biedt klanten al een uiterst concurrerend specificatieniveau. Het verstelbare stuurwiel en de versnellingspook-/selectiehendelknop zijn uitgevoerd in zacht zwart leer. Het designgevoel wordt versterkt door het gebruik van hoogwaardige, tweekleurige bekleding voor het dashboard en de console, en zacht zwart materiaal voor de passagiersstoel en de versnellingspook/selectiehendel. Elke iQ heeft in delen (50:50) neerklapbare achterstoelen, waarmee de laadruimte kan worden vergroot tot 242 liter als beide stoelen zijn neergeklapt. Onder de achterstoelen bevindt zich een eenvoudig toegankelijk ‘geheim opbergvak’ dat kan worden gebruikt om kleinere, waardevollere bezittingen in op te bergen.

De audiobediening is geïntegreerd in het stuurwiel. Volume, bron, nummer en zender worden weergegeven op het multi-informatiedisplay dat zich recht voor de bestuurder bevindt, zodat hij of zij geen onnodige oogbewegingen hoeft te maken. Het audiosysteem, dat geschikt is voor MP3 en WMA (Windows Media Audio) is uitgerust met 6 luidsprekers en neemt zo min mogelijk ruimte in beslag. Alleen de CD-opening en uitwerptoets zijn zichtbaar in de opvallende middenconsole. De aansluiting voor MP3-spelers en iPods is onopvallend.

Voor nog meer gemak is de Aspiration uitgerust met regen- en schemersensoren, verwarmde en wegklapbare buitenspiegels en een elektrochromatische binnenspiegel. De opvallende koplampen van de iQ zijn bij deze uitvoering voorzien van rookkleurig glas met bi-halogeen koplampen met een hoge intensiteit. Mistlampen vóór zijn standaard en aantrekkelijke glanzende 15” lichtmetalen velgen complementeren het geheel. Het ontwerp van de achterlichten wordt benadrukt door de chromen afwerking in de unit.

Een geavanceerd Full Map-navigatiesysteem met touchscreen, geïntegreerd met het audiosysteem, is optioneel. Dit systeem heeft Bluetooth voor handsfree-bediening, MP3- en iPod-aansluiting en SD-kaartlezer om kaarten van Europese landen te kunnen uploaden. Optioneel zijn gedeeltelijk lederen bekleding inclusief stoelverwarming en volledig lederen bekleding.

* Voorlopige opgave

Toyota iQ specs

UPDATE 11-12-2008 Defintieve prijzen zijn bekend!

Zeer complete Toyota iQ scherp geprijsd

De prijzen van de nieuwe Toyota iQ zijn bekend. Vanaf 23 januari 2009 – de eerste officiële verkoopdag – staat de premium ‘3+1’-zitter vanaf 12.990 euro in de showroom*. Dit betreft de Comfort-uitvoering van de Toyota iQ 1.0 VVT-i. De 1,0 liter Toyota iQ is BPM-vrij, krijgt het energielabel A en valt op door zijn rijke standaarduitrusting. Voor de snelle beslissers heeft Toyota nog meer voordeel in petto. De eerste 500 kopers profiteren namelijk van een zeer aantrekkelijk introductieaanbod: gratis metallic lak (t.w.v. 340 euro) of parelmoer lak (t.w.v. 415 euro).

Niet alleen de Comfort-uitvoering van de Toyota iQ 1.0 VVT-i is scherp geprijsd, ook de nog rijker uitgeruste Toyota iQ 1.0 VVT-i Aspiration is er al voor een zeer aantrekkelijk bedrag: 14.300 euro. Dieselen kan vanaf 19.290 euro in de Toyota iQ 1.4 D-4D-F Comfort. Voor de Aspiration-uitvoering van de iQ met Common Rail motor betaalt de consument 21.050 euro.

Omvangrijk
De standaarduitrusting van de Comfort is zeer omvangrijk. Zo beschikt het instapmodel van de Toyota iQ over onder meer een in hoogte verstelbaar stuurwiel, een in delen (50:50) neerklapbare achterbank, 15” lichtmetalen velgen, elektrisch bedienbare spiegels met geïntegreerde richtingaanwijzer, handbediende airconditioning, centrale vergrendeling met afstandsbediening, privacy glass, elektrisch bedienbare ramen en een radio/CD-speler met

6 luidsprekers en MP3-aansluiting. Indrukwekkend zijn ook veiligheidsvoorzieningen als ABS met Brake Assist (BA), Elektronische remkrachtverdeling (EBD), 9 airbags, Vehicle Stability Control (ESP) en Traction Control.

Voor slechts 1.310 euro meer op de 1.0 VVT-i is er de uiterst complete Aspiration-uitvoering van de Toyota iQ. Ten opzichte van de Comfort beschikt dit model ook over automatische airconditioning, Smart entry met startknop, elektrisch inklapbare en verwarmbare buitenspiegels met geïntegreerde richtingaanwijzer, 15” lichtmetalen velgen in hoogglans, een regen- en lichtsensor, een zelfdimmende binnenspiegel, mistlampen vóór en chromen sierlijsten om de achterlichtunits.

Multidrive CVT automaat
De 1,0 liter Toyota iQ is optioneel leverbaar met Multidrive CVT automatische transmissie. Hiervoor geldt een meerprijs van 1.300 euro. Deze nieuwe Continu Variabele Transmissie (CVT) zorgt voor een bijzonder soepel schakelgevoel en optimaliseert de balans tussen brandstofverbruik en prestaties. De Multidrive CVT past perfect in de Toyota Optimal Drive-filosofie. Dit staat voor laag brandstofverbruik en lage CO2-uitstoot, zonder concessie te doen aan prestaties en rijplezier.

De meerprijs van het geavanceerde Full Map navigatiesysteem met touchscreen bedraagt 1.150 euro. Dit systeem heeft een Bluetooth-aansluiting om handsfree te bellen, een USB-aansluiting en een SD-kaartlezer om kaarten van Europese landen te kunnen uploaden. Optioneel is half lederen bekleding inclusief stoelverwarming beschikbaar.



58 reacties

Geen BPM en dan toch 13000 euro voor een uit de kluiten gewassen aziatische smart kloon.. beetje veel geld als je het mij vraagt.. dat moet zeker door de helft kunnen, dan maar een luchtzakje minder
Boel geld voor een ieniemienie autootje hoor. Het is natuurlijk prachtig dat het een Aklasse auto is, maar een auto met een minder mooi interieur dan een Aygo( Goh kan dat dan) en dan zoveel geld ervoor vragen, schaam je.
Daarnaast zijn ze volgens mij de kofferbak vergeten te ontwerpen bij deze auto.
RX-7/6US Owner
voor zoeveel geld hadden ze er dan niet beter een lexus van kunnen maken??
Wel veel geld voor dit formaat auto, maar er zitten wel erg veel opties standaard op.
Als je een AYGO/C1/107 met al deze opties wil zit je ook al boven de 13000 euro. (airco, VSC/TRC, Elektr. ramen, Keyless Entry, Privacy Glas, 9 airbags, leren stuur, elektr spiegels) meeste opties zijn niet eens leverbaar op een aygo.

Dus veel geld voor een kleine auto, maar dan is die wel meteen aardig luxe.
Hoe zit het met een ka dan? ;) 11.000 euro heb je hem helemaal compleet.
Leuk hoor, al die luxe. Maarre… 68/90 pk voor een auto stampvol met luxe ‘zooi’. 0-100 km per uur in 68 a 90 dagen? Tsjah, dat vertellen ze er dan weer niet bij! ;)
Mis ! De eerste auto met een CO2 uitstoot van minder dan 100gr/km is de nieuwe VW Golf VI 1.6 l TDI (CRDI) motor van 105 pk die reeds voorgesteld werd op het parijse autosalon vorige maand … . Daar claimde men 99gr/km.
O ja, … en die Smartjes ook wel, zeker. De diesel versie dan, dacht ik zo.
@ Alain:

Ze claimen de eerste BENZINE auto met minder dan 100gr/km. Natuurlijk zijn er al diverse diesel auto’s die deze lage waarde halen.
ach .. europa is voor dit model ook alleen maar bij-vangst ..
en wie weet .. is de prijs wel rechtvaardig ..
Het valt me op dat beide benzine versies een A klasse is, terwijl de diesel is qua uitstoot er precies tussen zit en een B klasse is.
En het verbruik van de diesel is ook minder dan de benzine versie. Vreemd.

Maar het blijft een leukere en mooiere auto dan de Smart en misschien de Aygo.
Alleen qua prijs is de Aygo interessanter.
@ Alain

Weer mis! het gaat hier over benzine en jij hebt het over diesel, dan was altijd de smart nog eerder dan volkswagen met 95 gr/km.

@ Stormram

Er komt 2e kwartaal een 1.3 met 100pk dus dat zal wel lekker doorrijden met 840kg. (ook A label waarschijnlijk)
“De ‘3+1’- zitter van minder dan drie meter…”

juist ja…
als de prijs lager zou zijn, zou die toch veel te veel met zn eigen aygo concurreren. Ik vind het wel een slimme zet. Zal wel weer het nieuw “show-auto’tje” van vele bedrijven worden.
‘Wereldwijde veiligheidsprimeur, curtain airbags acherin’??????????????

Heeft mijn Saabje ook al hoor!
En had Saab uberhaupt 11 jaar geleden al…

Weird!
Dit is een gefacelifte Aygo…. Maar ik vind de prijsstijging wel een beetje te veel van het goed….
Een zeer leuk wagentje, echter 13.000 lappen is een smak geld…
@mark: 840 kg maar? Valt me enorm mee! Dacht dat het minstens 1200 zou zijn met al die luxe accessoires enzo… Enfin, ff afwachten wat het wordt met de IQ. :)
@Svenska Aeroplan AB, misschien moet je eerst eens lezen voordat je gaat blaten! De curtain airbag van de Toyota iQ is iets compleet anders dan die van Saab/Volvo. Het gaat niet namelijk om een airbag voor de achterruit!

Probeer eens op de rode linkjes in het artikel te klikken…
90 pk is zat! Hij zal ook wel niet meer wegen dan 900 kg (hoop ik). Met die verhouding kun je lekker meekomen met het verkeer hoor! Ben benieuwd naar de 1.3! Dat zal een monstertje zijn, met meer dan 90 pk (denk ik)
Typisch Toyota om primeurs te claimen die andere merken al heel lang geleden hebben geintroduceerd…. jammer.
Leuk autootje, maar geef mij dan maar een smart en als ik een 4 zitter wil een Aygo.
Dit wordt een mega succes! De eerste echt winstgevende kleine auto.

Ongeacht of het ding nu te duur, te goedkoop, te klein, te groot, te lelijk, te mooi, te vrouwen aantrekt of te juist afstoot, en ga zo maar door is.

Wat telt, is: marge per eenheid x aantal verkochte eenheden.
Je moet hem niet gaan vergelijken met de aygo.
Dit is een hele andere auto bedoelt voor een andere doelgroep.
Het is meer een icoon dan de aygo, zo word hij teminste op de markt gezet.
Dat hij duur is komt door de extra’s die je erbij krijgt.
Het is een leuk uitziende vlot autootje.
Ga er zeker een proefrit in maken en overwegen om hem te kopen.
Ik koop voor dat geld liever een andere auto. Niet omdat ie klein is, maar omdat ie duur is voor dat formaat auto.
@Henk, welke doelgroep is dit voor dan?
Minder auto voor meer geld? Een concurrent voor de aygo?
Deze draagtas hadden ze voor 7000euro op de markt moeten gooien.
@ markieanta

“iQ-rijders zijn vermoedelijk overwegend jongere, welvarende stadsbewoners (alleenstaand of samenwonend), vaak zonder kinderen en met oog voor opvallend design. Ze hebben oog voor het milieu, maar doen liever geen concessies op het gebied van uitstraling, stijl en prestaties. De buitengewoon individuele stijl, de praktische bruikbaarheid en de goede prestaties van de iQ zullen deze automobilisten op alle fronten aanspreken. ”

Stond in et artikel :)
@thom, wat is er dan anders aan dan bij een Aygo of een Ka?
Overigens moet ik er niet aan denken dat ik in een dergelijk vehikel rond meot rijden, maar dat even ter zijde, ik zie namelijk de bruikbaarheid van het autootje niet. Hij is namelijk weer zo klein dat je totaal geen opbergruimte hebt.
Ps. Je snapt natuurlijk wel dat ik jou hier niet op aanval he ;)
@ Jan C. Kijk eens naar de prijzen van de smart.. En dan moet je alle opties er nog bijkopen, denk dat je dan op de 16k uitkomt.

@ Golfke Noem er eens 1?
Wij rijden nu in een Starlet en een Yaris, die laatste voldoet niet, klote elektrische stuurbekrachting, en we gaan zeker een proefrit maken in een IQ!
ps: ja, wij vallen inderdaad wel in de doelgroep voor deze auto : )
@ Robbie: rustig, rustig, rustig…

Nu snap ik hem. Ga er alleen vanuit dat als ik een artikel lees, dat ik niet eerst op 78234578 linkjes hoef te klikken voordat het duidelijk wordt…
Het persbericht is dus niet zo sterk!

Anyway: zal bij zo’n autootje ook wel nodig zijn, een airbag voor de achterruit! Je zit er waarschijnlijk met je hoofd tegenaan. Dan maar hopen dat je je boodschapjes niet te hoog hebt opgestapeld, anders vliegen de sinaasappels op je oren…

:D
Te klein en te duur voor mij. En ik vraag me trouwens ook af wie die jonge, hippe, welvarende stadsbewoners zijn? In welke stad wonen die dan?

*zucht*
@ Mark

thx, man, toch iemand die ’t snapt dat je deze prijzen met die van een Smart Fortwo moet vergelijken(en daar rijden er ook niet weinig van, he) en waar je inderdaad meer ruimte en meer toebehoren voor krijgt; en het blijft een wagen van minder dan 3m!!!

btw: t’is een heel leuke wagen omdat hij ook zo breed is(heb hem op de GP van Spa kunnen bewonderen en ik denk dat er veel hun ogen gaan opentrekken als ze hem in ’t echt gaan zien!)
@ BMW als het een BMW was geweest was die zeker niet te duur :P en dan had je hem voor 13000 waarschijnlijk met draairaampjes en een gat in de vloer om hem aan te lopen.

@mc959 is inderdaad een hele brede wagen, heb hem in parijs gezien en er in gezeten. Kon er met mijn 1,96m goed in zitten (kan ik niet in de AYGO) viel me erg mee! Moet wel zeggen dat er dan inderdaad alleen een kind achter me zou kunnen zitten t/m 1,40m oid.

Op de foto’s vind ik hem echter ook tegenvallen, maar in het echt een supergaaf autotje.

Valt mij op trouwens dat de meeste mensen hier alleen naar de startprijs kijken (eerste paar regels lezen) en dan niet kijken wat er al aan opties op de auto zit. (oftewel het persbericht niet lezen) De aygo/c1/107 is duurder met deze opties en de meeste zijn er niet op leverbaar.

Waarschijnlijk als toyota had ingezet bij 9000 euro en dan alle opties los bijkopen had je niemand hier gehoord.
volgens mij werkt mark bij de toyotadealer.
@ mark

volledig met je eens, kan er gewoon niets aan bijvullen…

your good!
@ markieanta

dat weet ik niet, ik anders wel….

maar als hij werk zoekt mag hij altijd zijn c.v. opsturen… ; )
Mag ik zelf kiezen welke opties ik wil? De meeste kleine auto’s zijn goedkoper dan de IQ. Voor deze prijs koop je bijvoorbeeld een Grande Punto of een 207… Het is dus meer een statussymbool dan een rationele kleine auto. Als het milieu beschermen neerkomt op met een extreem kleine auto rondtoeren, dan zal dit maar een klein deel van de oplossing vormen. Veel mensen kunnen hier immers niks mee aan. Tenzij die jonge, hippe en welvarende stadsbewoner…
@BMW

Tzt komt er vast wel een instapmodel voor jou! Lekker draaien aan de raampjes net als in je huidige BMW.
@Peter 456
@mark
Ai, ik word rood tot over m’n oren … . Niet goed gelezen dat het benzinewagens betrof ;oops;= .
Dus 16.000 euro voor zo’n klein kutding, en dat is dan exclusief BPM??
Als die regeling er niet was geweest, had je er ook een Golf voor kunnen kopen..
@ markieanta

Ja dat klopt, werk bij toyota. Probeer overigens wel objectief naar artikels en reacties te kijken op autoblog. Echter ik erger me er aan als mensen maar de helft lezen of offtopic reageren.

@ mc959

bij welke dealer werk je?
@Laurens:

1) ik rijd niet met een bmw;
2) ik heb inderdaad geen elektrische ramen, maar dat maakt me ook helemaal niks uit, dus maak je niet druk (zullen we onze armspieren vergelijken?);
3) de Grande Punto heeft ook elektrische ramen, voor minder geld;
4) ik heb niets tegen de IQ, maar ik vind het een dure niche-auto. Het is geen massa-oplossing voor CO2-problemen;
5) de toyota-verkopers gaan er hier nogal hard tegenaan. Zeggen of hij duur of niet is, is een obectief gegeven. Neem de prijslijsten en informeer u over de concurrentie.
@BMW

waar staat dan je nickname voor? Bert Met Wagen? Toch kost de basis S-klasse per meter veel meer dan de IQ.

En is het ding een kleine auto die ik nog wel zou kunnen overwegen aan te schaffen. Omdat ik zo graag die jonge, hippe en welvarende stadsbewoner had willen zijn :-)

Ik blijf erbij dat dit een verkooptopper wordt.
@ Mark

Toyota-city , Zaventem – Belgie

en jij?
ziet er goed uit, het zal ongetwijfeld heel veel van verkocht worde…..
@ Laurens

Nee:
boerenkool met worst.
bij mercedes weggegooid
blik met wielen
boeren mest wagen
badkuip met wielen
bejaarde met wielen
beter meteen weggooien
bij motorproblemen wegwezen
bijzonder matige wagen
boeit me weinig
brok motorische wanhoop
broodje met worst

Genoeg of nog een paar?
volgens mij haal ik nu 80% van autoblog op me nek (de ander 19,9% is mercedesfan en 0,1% overig)
@mark ;)
Ik had al zo’n idee, maar jij weet natuurlijk net zo goed als ik dat je voor een dergelijk bedrag ook meerdere andere kleine autootjes volledig aangekleed kunt hebben. Je hebt natuurlijk wel enige vooroordelen, maar dat kan ik je moeilijk kwalijk nemen ;) Je hebt een mooie naam tenslotte en het afzeiken van BMW-rijders gaat je goed af ;)
@Alain, VW was ook niet de eerste diesel die onder de 100 gr/km, zoals mark zegt, een Smart, maar ook de Fiesta zit onder deze uitstootwaarden en was er eerder dan de VW.
@Mark

boeit me weinig, spreekt mij wel aan.

Maar serieus, nieuw zou ik denk ik voor een BMW gaan, gebruikt scoort bij mij Alfa nog steeds hoog.

Zelfde flair, rijeigenschappen, techniek en ga zo maar door, maar niet zo’n hoge restwaarde. Waarschijnlijk omdat iedereen hier nu gaat roepen dat die dingen onbetrouwbaar zijn enzo, ga daar vooral mee door!

There, I said it, I love Alfa’s.
@mark: lol!
@ Mark

Toyota City Zaventem in Belgie
Lees a.u.b. een testverslag voordat u gaat roepen, zie:

http://www.autozine.nl/text/695.html

Dit is een premium autootje op zakformaat, vandaar die prijs. Wie nu een auto nu nog beoordeelt op aantal strekkende meters per euro loopt echt heel ver achter.

RX-7/6US heeft het begrepen: dit is de Lexus onder de kleine autootjes. Als je bovenstaande verslag leest, zie je dat de iQ dat waarmaakt en dan is ‘ie zelfs als goedkoop te omschrijven.

Svenska Aeroplan A: de curtain airbags achterin zijn wel degelijk een primeur. Lees voordat je schreeuwt! De airbag zit namelijk tegen de achterruit, niet tegen de achterste zijruiten zoals bij jouw Saab.
mark: Smart is een volkomen idioot voorbeeld. Ik kan voor hetzelfde geld groter rijden. iemand die 13.000 euro te besteden heeft kan 2x een Dacia Logan kopen of een iQ. Aangezien de meeste mensen zowiezo al meer dan 50 IQ hebben gaan ze voor de Dacia (woordgrapje)
@Dexter

Leuke tests altijd die van Autozine. Concurrentie?

Denk dat ze de essentie van de IQ goed weergeven, een premium klein autootje. Smartjes verkopen ook als dolle in steden als Parijs, Rome, Madrid. De doelgroep wil echt wel wat betalen voor iets extra’s. Zie ook het succes van de Mini.

Merken als BMW, Mercedes, Audi (waar iedereen hier zo op loopt te geilen) tonen dat toch ook telkens aan, meer betalen voor hetzelfde?

Na de MR2 MKI eindelijk weer een Toyo die ik wel zie zitten.
De krediet crisis heeft ook mij getroffen. Zo ook velen neem ik aan. Het is veel geld voor zo’n kleine auto, dus voorlopig alleen maar weggelegd voor welvarenden. Om toch goed te kunnen verkopen zou zo’n oude aktie van toyota niet gek zijn. “nu kopen en rentevrij over 2 jaar aflossen”. Ik weet zeker dat er dan veel meer verkocht zal worden.
UPDATE: Defintieve prijzen zijn bekend!
Als je een hekel hebt aan kleine auto,s of er niet in gezien wil worden dan moet je kijken naar de auto die voor jou wensen geschikt is en hem gaan kopen. Heb zelf allerlei auto,s gereden waaronder een nieuwe MB C-klasse en een Volvo S70. Ook heb ik een nieuwe Picanto gehad en nog wat van dat soort auto,s in de kleine klasse. Ik heb op de eerste dag dat je de IQ kon bestellen een proefrit gemaakt met deze auto en hij rijd 2 klasses groter als dat hij is. En wat ik hier las is inderdaad waar, het is voor zo,n kort ding een goed aanvoelende en comfortabele auto met hele goede rijeigenschappen.
Ik heb met de Smart Fortwo ook een proefrit gemaakt maar deze twee auto,s zijn een wereld van verschil in comfort en het rijden.In de Smart stuiter je echt over drempels en hij is te smal.Je kunt hem zelf aankleden zoals je wil en dus zo duur maken als je zelf wil. Voor de schreeuwers die hem te duur vinden of niks vinden:KOOP HEM NIET en pimp je auto zoals je zelf wil,of koop de auto die je nodig denkt te hebben. Voor diegene die serieus de IQ overwegen,maak een proefrit met de Smart-Fiat 500 of iets dergelijks in deze klasse en je zal merken dat de IQ eruit springt. Ik ben zelf taxichauffeur en rijd meestal in grote duitse auto,s van MB-BMW-VW en durf te zeggen dat deze IQ voor zo,n korte auto bijna net zo goed aanvoelt als een C klasse. En dat voor zo,n stadsauto. En hij is inderdaad een stuk breder als dat je hem op de foto ziet. Ik krijg m,n IQ in april geleverd met automaat en alle opties erop en eraan voor 15500 en betaal 50 euri,s wegenbelasting per jaar. Dus voor diegene die graag duitse kwaliteit willen rijden,koop een zo zwaar mogelijke auto met de dikste motor erin. Plank al die kleine auto,s en dergelijke eruit op de weg en jullie compenseren het bedrag van die 150 euro weg.bel. per jaar die ik minder betaal en de 2500 euro bpm die ik heb bespaard aan de overheid terug. Dus ik werk niet bij Toyota en heb er geen aandelen van.
Nogmaals voor de mensen die een IQ overwegen,maak eerst een testrit met de tegenkandidaat die je voor ogen hebt en dan met de IQ dan word de keuze duidelijk.
ik ben nu in bezit van een ygo ben er niet tevreden over!
allereerst wat maakt dat ding een akelig bromfiets geluid, [zit maar een klein
uitlaat demper onder . 2 dan de schakelaar van de achteruit verwarming is in donker niet te vinden .3 achterklep bij open doen als het regent loopt het regenwater in de kattebak 4 rechter raam naar beneden doen kan alleen rechts 5 stoelen zijn ook drie keer niks.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).