Officieel: Porsche Boxster en Cayman facelift

Auteur: , 41 Reacties

De middenmotor-Porsches hebben een flinke update gehad. Ze mogen zich verheugen op sterkere, zuinigere motoren en een licht aangepast uiterlijk.

De frontjes van beide auto’s zijn weer bij de tijd met nieuwe koplampen en bumpers. Standaard worden ze uitgerust met halogeenlicht en mistlampen, maar uiteraard kun je kiezen voor een lichtpakketje met xenon en daytime running LEDs. Ook in de achterlichten zien we LEDjes terugkomen.

Net als onlangs bij de 911 is het grootste nieuws echter onderhuids te vinden. Zowel de Boxster als de Cayman zijn nu verkrijgbaar met PDK, Porsches DSG-bak die de oude Tiptronic slushbox vervangt. De basismotorisering is nu een 2,9 liter zescilinder boxer met 255 pk in de Boxster en 265 pk in de Cayman – respectievelijk 10 en 20 pk meer dan de vorige modellen. De motor is tevens 11% zuiniger geworden en verbruikt nu 8,9 liter per 100 km in combinatie met PDK. Echt leuk wordt het pas in de S-versies, waarin de 3,4 liter motor met directe injectie 310 of 320 pk levert (15 en 25 pk meer) en 16% minder verbruikt (9,2 l/100 km). Maar waar is die viercilinder gebleven?

Ook het onderstel en de remmen zijn aangepakt en de besturing is directer geworden. De nieuwste generatie PSM (Porsche Stability Management) kent wat extra veiligheidssnufjes, zoals Brake Pre-Loading. Dit brengt het remsysteem alvast op een optimale druk als gedetecteerd wordt dat je je voet heel snel van het gaspedaal haalt, zoals je bij een noodstop zou doen.

Verder zijn de Boxster en Cayman weer lekker up to date als het aankomt op entertainment en connectiviteit, met harddisk navigatie, iPod/USB-aansluitingen en een optionele voice control. Ook kun je nu naast stoelverwarming ook stoelventilatie krijgen.

Beide auto’s worden op de Los Angeles Auto Show onthuld. Op de Nederlandse prijslijst moeten we nog even wachten, maar de Europese prijzen ex belastingen komen neer op €38.600 voor de Boxster en €41.700 voor de Cayman. In Duitsland betekent dat dat je €46.142 voor een roadster mag neertellen en net geen 50.000 euro voor de dichte variant.

UPDATE: check de video van de Boxster S of Cayman S.

Porsche’s Mid-Engined Sports Cars with New, Even More Fuel-Efficient Engines

Stuttgart. Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, Stuttgart, is presenting the second generation of the mid-engined Boxster and Cayman sports cars for the first time at the Los Angeles Auto Show. The highlight of the new generation is of course the new flat-six boxer engines developed with new technical features from the ground up, providing not only more power, but also significantly greater fuel efficiency than their predecessors. A further improvement of both fuel economy and performance is guaranteed by the Porsche-Doppelkupplungsgetriebe or PDK for short, the new double-clutch gearbox.

Newly developed Boxer engines with even more power on even less fuel
Displacing 2.9 litres, the “basic“ engine develops 255 bhp (188 kW) in the Boxster and 265 bhp (195 kW) in the Cayman, an increase by 10 and, respectively, 20 horsepower over the preceding models. The 3.4-litre power unit in the S-versions, benefiting from Direct Fuel Injection, now delivers 310 bhp (228 kW) in the Boxster S and 320 bhp (235 kW) in the Cayman S, up by 15 and, respectively, 25 bhp. An outstanding power-to-weight ratio ranging from 4.2 kg (9.3 lb)/bhp on the Cayman S to 5.2 kg (11.5 lb)/bhp on the Boxster offers the driver maximum driving dynamics on minimum fuel. As a result, the Cayman S with PDK and Launch Control featured in the optional Sports Chrono Package accelerates to 100 km/h in 4.9 seconds, setting the benchmark in the range, while the Boxster with its six-speed manual gearbox featured as standard completes the same exercise in 5.9 seconds.

Featuring PDK, both the Boxster and the Cayman for the first time outperform the nine-litre consumption mark: Both models with the new 2.9-litre Boxer engine make do with 8.9 litres/100 kilometres (equal to 26.4 mpg US) according to the EU4 standard – 11 per cent less than the former models with Tiptronic S. Reducing fuel consumption by an even more significant 16 per cent to 9.2 litres/100 kilometres (equal to 25.5 mpg US), the 3.4-litre versions with PDK offer an even greater saving over their predecessors with Tiptronic S.

Roadster and Coupé with even more signs of distinction
The new two-seaters are clearly distinguishable from outside through their newly designed front and rear ends. The new halogen headlights with their integrated direction indicators are reminiscent of the lights on the Carrera GT, the new LED rear lights tapering out to the outside and integrated elegantly in the modified rear end of the car.

From the front the Roadster and Coupé differ clearly from one another through the distinctive design of their air intakes, from the rear through the new rear panels with diffuser inserts on the Boxster and a wind deflector plate on the Cayman.

The rod-shaped positioning lights in LED light conductor technology add a particular touch of class in terms of the cars’ looks, also through their horizontal arrangement in the outer air intakes. Yet a further highlight is provided by the foglamps featured as standard – rectangular in shape on the Boxster, round on the Cayman. For the first time both models are available with a Lights Package featuring bi-xenon headlights, dynamic curve lights and LED daytime driving lights. Replacing the foglamps, these light units are made up on the Boxster of four LEDs positioned next to one another, while on the Cayman four LEDs are arranged in round light units like the eyes of a dice.

PDK: shifting gears even more quickly, reducing fuel consumption by up to 16 per cent
All four sports cars are available for the first time with the Porsche-Doppelkupplungsgetriebe or PDK carried over directly from motorsport and replacing the former Tiptronic S. Equipped with the PDK double-clutch gearbox, the Roadster and Coupé accelerate to 100 km/h or 62 mph 0.1 seconds faster than with the manual six-speed gearbox now also featured on the “basic” models.
Acceleration is particularly fast and dynamic with one of the optional Sports Chrono Packages featuring Launch Control for maximum acceleration from a standing start and the Race Track Gearshift Strategy for the fastest conceivable gearshift as an exclusive highlight on the PDK models. Benefiting from Launch Control, the respective models accelerate from a standstill to 100 km/h or 62 mph yet another 2/10ths of a second faster.

The progress offered by PDK is even more impressive when it comes to fuel economy reduced by up to 16 per cent from the former figure on the first generation: According to the EU4 consumption standard, the Boxster and Cayman equipped with PDK consume just 8.9 litres/100 kilometres, equal to 26.3 mpg US, with the S-models offering almost the same level of economy at just 9.2 litres or 25.5 mpg US.

Dynamic suspension and supreme brakes
The suspension with its new set-up gives the new models a combination of even greater driving dynamics and enhanced comfort all in one. Modification of the valve control map on the steering transmission serves furthermore to reduce steering forces, giving the Boxster and Cayman even more agile and spontaneous steering behaviour.
The wheels come in new design and are half an inch wider on the “basic” models than in the past in order to accommodate the larger brake system of the S-models on the front axle. Both the Boxster and Cayman feature the latest generation of PSM Porsche Stability Management now offering two new functions: Brake Pre-Loading and the Brake Assistant. Whenever the driver lets go of the gas pedal very quickly – which is typical of an upcoming emergency braking manoeuvre – the PSM hydraulic control unit builds up an appropriate level of pressure on the wheel brakes before the driver even presses down the brake pedal, moving the brake pads slightly towards the discs for immediate action. This significantly improves brake response and shortens stopping distances accordingly. When recognising that the driver is braking in an emergency due to very fast operation of the brake pedal and a defined brake force, the PSM hydraulic control unit actively delivers the brake pressure required for maximum stopping power.

New audio and communication systems
Both the Boxster and the Cayman come as standard with the new CDR-30 CD radio boasting an easy-to-read five-inch monochromatic display and the ability to play MP3 CDs. New PCM Porsche Communication Management available as an option complete with hard disc navigation serves as the central control unit for all audio, communication and navigation features.

PCM is now even more versatile, efficient and a lot easier to use than before, standing out in particular through its control monitor enabling the driver to select specific functions simply by tipping the appropriate key and increased in size from 5.8 to 6.5 inches.

As an option PCM is available with highly convenient voice control and, in conjunction with the optional, universal audio interface, can now be used also to control external audio sources such as an iPod® or USB stick.
Last but not least, Porsche’s new two-seaters are available as an option with seat ventilation combined with seat heating on both the standard seats and the comfort seats with full or partial leather.

The new models are entering the market in February 2009. The base price of the Boxster in the Euro countries is Euro 38,600, the base price of the Cayman Euro 41,700. The corresponding prices of the Boxster S are Euro 46,700, of the Cayman S Euro 51,500. Including VAT and national specifications, the Boxster retails in Germany at Euro 46,142, the Cayman at Euro 49,831. The Boxster S, in turn, comes at a retail price of Euro 55,781, the Cayman S at Euro 61,493.



41 reacties

Voor mij graag een Cayman S met het front van de Boxster S.
Jammer dat wij altijd ver boven die 50 000 van Duitsland gaan zitten. Ik vind de Cayman een mooie auto, in Nederland heb je toch weinig aan die motorisering van de krachtigere modellen. Favoriet blijft natuurlijk de turbo en GT2.
Stijlvol en tijdloos.
Toch weer knappe prestatie van porsche!
En het verschil in de prijzen in nederland /duitsland laat staan verenigde staten blijft belachelijk..
Die Cayman is dr zeker op vooruit gegaan, nog altijd niet mijn eerste keuze in die prijsklasse, maar toch echt stukken beter!! :)
46k voor een Boxster is een hele mooie prijs trouwens, als ie dat in NL zou kosten (en ik kon het geld missen) had ik al onderweg geweest naar de dealer :P
@jesper

nou hier in België kost hij toch zoveel hoor :D
Wauw de difusor achteraan de Boxster vind ik wel cool! Net als de vermogensstijging!
Het zijn wel vrij klinische auto’s waarbij je niet snel zult zeggen “zo dat had ik niet verwacht!?”. Maja dat is dan wel het sterke punt van Porsche, je weet gewoon wat je kunt verwachten…
Doet me wat aan de BMW 1-serie coupé denken, de achterkant van de Cayman :)

Maar heb het altijd al mooie auto’s gevonden.. En mijn gedacht is niet veranderd ;)
780 Bertone WIT & 320i Coupe WIT
Jammer. Die ronde lampen van het huidige model vind ik klassieker ten opzichte van deze, meer naar een ovaal neigende koplampen. Ook de spiegels lijken wel flaporen zo groot.

Tel daar bij op dat de basis stereoinstallatie net zo goed is als die van een gemiddelde scooter, je benen pijn gaan doen van de scherpe rand van de middenconsole op lange ritten, je in het climate control (als je dat neemt) de airco niet kan uitzetten (en ik hou niet van airco), je continue dat gefluit in je rug hebt van de middenmotor, dan weet ik het wel. Zeker met een Nieuwe 370Z, een nieuwe Z4 en Hundai Coupe (vergeef me, maar let op, die Hundai wordt echt mooi) op komst die allen meer vermogen zullen hebben dan de standaard Boxter en Cayman tegen aanzienlijk lagere kosten.

Staat tegenover dat ik bij Porsche was 6 maanden geleden, en dat ze me een S aanboden voor de prijs van een standaard auto (enorme korting). Dat kan ook wel met ruim 20.000 euro winst per auto tegenover circa 2.600 per auto van BMW etc.

De voornaamste reden dat ik de basis Cayman heb laten staan was echter de motor en transmissie combinatie. Het toerengebied waar vermogen is, is zeer beperkt, waardoor je met schakelen bijna altijd buiten het vermogenbereik terugvalt (doodvallende acceleratie), tenzij je precies, op 100 toeren nauwkeurig weet te schakelen, iets wat ik te vermoeiend vind bij elke rit.
De inlaat achter de deur is nu zwart. Die vulgaire sleuven op dat volutueuze koetswerk zijn mijn grootste bezwaar geweest tegen het Cayman ontwerp. Nu is het beter, maar nog steeds geen Studio Torino.

De Cayman is klaar om de 911 te vervangen, denk ik.
Ben benieuwt of ze voor België weer een taksvriendelijk model van 211 pk gaan leveren.
@Eric

Van horen zeggen … Metteen als die taksvriendelijke motor is ingeschreven kan je bij uw dealer de software van de normale versie installeren.

Onderandere daarom wil de regering ook vermogen testen bij de autokeuring. Die rolbanken zijn echter niet gemakkelijk om correct te gebruiken, en je kan metingen oneindig interpreteren. Dus weer een idee van een politieker die niet weet waarmee hij bezig is.
Wat een heerlijke kont! Mooi gedaan van Porsche:D
@ 780 Bertone WIT & 320i Coupe WIT
Die motorisering kan ik inderdaad beamen nadat ik een half jaar terug kort na elkaar in zowel de normale Cayman als de S versie heb gereden.
Op papier maakt het maar een paar pk’s uit en je zou dus ook niet verwachten dat het veel in rij-beleving uitmaakt, maar dat deed het dus wel. Mn bij het uitaccelereren van een lange bocht, waar je een soepele vermogensoverdracht wilt hebben, merkte ik dat ik bij de normale versie net die paar toeren te kort kwam bij het opschakelen.
Indrukwekkend dat onderhuids deze modellen volledig nieuw zijn, niet zomaar een faceliftje! Hier een filmpje met o.a. de opengewerkte dubbele koppeling:
http://www.jaylenosgarage.com/video/video_player.shtml?vid=820021

Ook de stereo-installatie is idd niet zo briljant, zeker als je thuis iets van B&W of Focal hebt staan spelen. Maar goed ik luister toch liever naar de 6-cilinder.

Maar in hemelsnaam wil je een Porsche niet meer vergelijken met een Hiunday of Nissan? Daar zitten ook 4 wielen onder maar dan hebben we de vergelijking wel gehad. Totaal andere doelgroep.

Het mooie van een Boxster en Cayman is juist dat Porsche hiermee van het klassieke thema 911 af kan wijken. Een eerder uitstapje met de 911 (herinnert u zich nog de vreemde koplampunits van de vorige serie) zijn ze niet zonder kleerscheuren mee weg gekomen. Goed te zien dat deze serie gewoon weer een 911 is zoals deze vroeger boven mijn bed hing.
Interessant om te zien dat de Cayman de vorige 911 nu al ruimschoots voorbij is gegaan..

*zucht*.. het kan zo snel gaan..
Hmmm, ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken… Aan de ene kant is de voorkant best mooi, maar dan heb je die afgrijselijke achterkanten, en in zijaanzicht ziet die Cayman er ook al niet uit. Maar ja, ik heb de Boxter en Cayman ook altijd al een beetje nep-Porsches gevonden, dus ik zal wel bevooroordeeld zijn :)

Ik hoop in ieder geval dat dit koplamp-design niet naar de 911 sijpelt.
Ben ik dan de enige die

a: ledjes lelijk vind

b: het bij lelijke Audis moet blijven?

Vind het zooo ongelooflijk Sjonnie
Eum… Hij is gay -er-. En hij lijkt op een Insignia. Wat ongeveer hetzelfde betekend.
idd tijdloos net als B&O
780 Bertone WIT & 320i Coupe WIT
@JanJansen

Ja, dat is ook zo. Ik heb al zo lang niet meer in een Jap gezeten, dat ik dat bijna vergeten was. Maar nu herinner ik me weer dat ik een jaar geleden in 1 weekend in een S2000, 350Z en WRX STI gereden heb en dat de interieur bouw- en materiaal kwaliteit om te janken was zo erg.

En dan heb je me ook nog niet eens voor rotte vis uitgemaakt omdat ik Hyundai helemaal verkeerd geschreven heb ;- )

Maar, voor iemand die (altijd?) liever naar z’n 6-cilinder luistert dan naar z’n stereo doe je de Jappen wel tekort. Ze hebben toch een respectabel aantal waanzinnig rijdende auto’s op de markt gezet de afgelopen jaren. En ik moet toegeven dat toen ik nog een WRX STI reed (1998), ik helemaal nog niet wist dat die Duitse auto’s zo veel meer comfort en kwaliteit boden… ik reed ze alleen maar elke dag zoek ;- )
@de Vlaeminck: Per ongeluk in het verkeerde topic aan het posten? Of weet je echt niet waar je ’t over hebt?
Leuke achterlichten, helaas is het voor de rest meer van hetzelfde.
De 4-cilinder wordt waarschijnlijk later stilletjes geïntroduceerd, wellicht op een moment dat de olieprijzen ook weer stijgen. Op dit moment introduceren voor EU-eisen is nog niet nodig en zal alleen (vnl. in de VS) voor negatieve publiciteit zorgen.
Toegegeven, ze zien er wat beter uit, maar nog zal ik m’n hoofd niet keren als er eentje passeert…
prachtig dat porsche zo’n boxster kan blijven veranderen, en dat iedereen het weer mooi vind! knap!
@ Bertus
Dan weet ik niet waar ik het over heb, vriend. Prettige dag nog!
Op de Amerikaanse website van Porsche zijn er al microsites voor de nieuwe Boxster en de nieuwe Cayman. Er staan nog veel meer technische specificaties en overige informatie over de nieuwe modellen.
Er komt zelfs een mechanisch differentieel op de optielijst!

http://www.porsche.com/microsite/boxster/usa.aspx
http://www.porsche.com/microsite/cayman/usa.aspx
Dan vind ik het huidige uiterlijk toch wel wat mooier.. met die klassieke koplampen.. nu heb ik het gevoel dat we weer richting 996/986-koplampen gaan..
Dus de boxter lijkt nu meer op de cayman, en de cayman is hetzelfde gebleven. Goed bezig Porsche! Wat een facelift!
hm best wel lelijke poorsche
Hmm. Porsche heeft zeker gedacht we hebben bijna niks aan onze Boxster veranderd dus leiden we de aandacht maar af met heel lelijke wielen. Porsche, dat is gelukt: wat een lelijke wielen.
het wordt tijd dat er bij porsche een revolutie plaatsvindt in plaats van die eeuwige fijnslijperij aan bestaande modellen. zeker als het gaat om de boxtser met zijn truttige uitstraling en de cayman, die gewoon ronduit lelijk is. porsche, terug naar het tekenbord en zorg er eens voor dat er weer een mooie auto komt met ‘ballen’.
Nope, het blijft een lelijk hok.

Alhoewel de voorkant drastisch verbeterd is. Een beetje Carrera GT-esk. Mooi. Maar dan de rest…
Met 295 pk vond ik hem al lekker aan het gas hangen…en nu heeft ie dus 320 pk! :D En in 4,9 sec naar de 100 met PDK LC is erg netjes. Zeker geslaagd, dus geen reden tot gezeur zoals hier boven mij…
sommige mensen hebben blijkbaar moeite om uiterlijk en prestaties uit elkaar te houden
Porsche Gayman. Wel goed, maar niet stoer.
@Dos

Dat van die Carrera GT vond ik nou ook direct.

Cayman biedt qua Porsche de meeste fun voor je geld. En niemand heeft hem. En bijna niemand hier vindt hem mooi!

Ik zou het wel weten.
Ze lijken té hard op elkaar vind ik. Ze hebben dan ook nog eens quasi dezelfde motor… Niet mijn favorieten onder Porsche
mij favoriet blijft va de 911 de GT3 RS en de GT2 en turbo

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).