Big Three moeten plan verzinnen, anders geen geld

Auteur: , 22 Reacties

Krijgen GM, Ford en Chrysler nou wel of geen $25 miljard van de Amerikaanse overheid? Daar werd vandaag in het Huis van Afgevaardigden over gedebatteerd. En de conclusie is: prima, mits ze met een goed plan komen en niet gewoon lekker pickups blijven bouwen. Vrij logisch, want de koers die de Grote Drie op dit moment varen is natuurlijk niet helemaal jofel.

Aan de andere kant bieden ze wel miljoenen mensen een dak boven hun hoofd en brood op de plank, en dat gaat de regering wel aan het hart. Congress heeft de bedrijven nu tot 2 december de tijd gegeven om elk met een realistisch plan te komen om auto’s te bouwen die mensen ook daadwerkelijk gaan kopen.

Nancy Pelosi, woordvoerder voor het Huis van Afgevaardigden:

“If they don’t show us a plan, we can’t show them the money.”

Wat moeten we daar nog aan toevoegen? GM, bouw die Volt wat sneller en in meer vormen; Ford en Chrysler, get off your asses! Voordat de Chinezen komen… (via livestream @ cnbc)

Oh, en CEO’tjes: hou eens op met overal heen te vliegen in jullie privéjets.



22 reacties

Benieuwd of het hun zo snel gaat lukken. GM lijkt me wel met de Volt. Maar de andere moeten het bij mijn weten hebben van gigantische hybrides met een dikke V8.
Zou het lukken voor 2 december? Het is ze de afgelopen 30 jaar ook niet gelukt ;)
Als de Amerikanen Pelosi al niet kunnen faceliften, waarom dan wel de Big 3?
Ze moeten enkel een plan voorleggen. GM kan de ECO-modellen van Opel inporteren onder een andere merknaam zoals in GB Vauxhall. Ook Ford kan dit doen.
@ Rick Dos

Als je snel bent kan je weer de hele avond klikken op ‘huidige pagina vernieuwen’ hehehe….
Ik heb trouwens niks tegen je.

On topic: Amerika laat echt niet toe dat het wordt overgenomen door rijst-eters. Laat ze maar kopieren.
@Eric:

De ECO-modellen van Opel importeren zal niet veel verschil maken hoor. Ze verkopen nu al Opels onder de Saturn-badge (Astra, Antara en een op de Vectra gebaseerde sedan) maar die zijn niet echt succesvol. Met het label ECO zullen die nog altijd niet veel meer verkopen.

Het wordt tijd voor echte Amerikaanse compacte wagens, maar dat is wel wat contradictorisch. En dat gaat tijd kosten.
Nu is het eigenlijk de belangrijkste vraag nog, binnen welke tijd moet dat plan uitvoerbaar zijn.

Dus of ze alleen maar met een verdomd goed plan moeten komen voor de komende jaren (hoe ze de grote pick ups laten verdwijnen en vervangen voor hybridy/electrische auto’s)

Of dat ze een plan voor een half jaar moeten opgeven waarvoor het roer drastisch omgegooid moet worden.
Het zal kiezen worden voor het minst kwade:
Gaan ze failliet dan gaan er rechstreeks en onrechstreeks tot 2,5 miljoen jobs verloren (Er werken rechstreeks 250 000 mensen voor deze drie bedrijven in Amerika + 800 000 mensen in toeleveranciers + bedrijven die werken voor die toeleveranciers),
Blijven ze bestaan hebben ze gigantische verplichtingen tov personeel, leasecontracten, veel te sterke vakbonden, …
25 Miljard zal mss voldoende zijn om de bedrijven een maand of twee stil te houden … maar daarna?

In de Financial Times stond gisteren dan de enige manier om van die verplichtingen af te geraken verder werken is onder Chapter 11 (gerechtelijk akkoord in België, weet niet hoe het heet in Nederland)…

Dus ofwel komt er een Chapter 11 met een boel onslagen en gigantische herstructureringen toch gevolg OFWEL een faillissement, Pijnlijk wordt het zowiezo!!!!
Tom, die banen gaan echt niet verloren, hooguit tijdelijk. Amerika heeft ook morgen en overmorgen nieuwe auto’s nodig, en meer dan alle Japanse fabrikanten daar momenteel kunnen bouwen. De enige echte structurele oplossing is Ford, GM en Chrysler failliet laten gaan. Een groot deel van de fabrieken en sommige modellen worden vervolgens uit het faillissement opgekocht door investeerders en Japanse fabrikanten, een groot deel van het bestaande personeel kan weer aan de slag en voila de grote schoonmaak is klaar. Dat heet markteconomie.
De Nederlandse surseance van betaling (soort bewind) lijkt op Chapter 11.
@ Tedje
De VS zijn veel te protectionistisch om hun automarkt nog verder uit handen te geven. Ford en GM zijn als merknaam veel te belangrijk (in hun ogen) om failliet te laten gaan (iets met geschiedenis en nostalgie of zo).
Dus failliet en herbeginnen door de Jappen gebeurt al zeker niet.
Als ze failliet gaan is het omdat de VS het redden niet kunnen dragen (ja dat kan ;)).

@ Turbo
Waarom nemen jullie in Nederland frans klinkende namen terwijl het merendeel van de Nederlanders geen Oui en Non kan zeggen zonder dat fransen spontaan in een deuk liggen?
@Tom: surséance heet zo omdat de wetgeving vrijwel geheel gebaseerd is op de “codes” van Napoleon. Vandaar ook faillissement. In België is het niet anders, alleen was daar wat meer druk om Franse vaktermen te vertalen. Op autogebied is het trouwens andersom …
Eric schrijft,

20 November 2008 om 20:58
Ze moeten enkel een plan voorleggen. GM kan de ECO-modellen van Opel inporteren onder een andere merknaam zoals in GB Vauxhall. Ook Ford kan dit doen.


Gm doet dit al met Saturn. http://www.saturn.com, astra, vectra en GT worden hier aangeboden in de VS
Kijk naar de British Leyland ellende uit de zeventiger jaren, nadat de Britse regering de subsidies stopte gingen er duizenden banen direkt verloren. Maar de Japanners kwamen zagen en overwonnen, evenals tot voor kort Peugeot.
De Japanners hadden nl goed door dat er vaklui werkten in de Britse auto industrie, het probleem van de Britse auto industrie was echter management en marketing. De Japanners wisten de boel goed op poten te zetten en de Britse auto industrie leeft voort onder de namen van NIssan en Toyota.

Verdient de Amerikaanse auto industrie het eigenlijk wel om te overleven?
Door slecht management, korte termijn politiek door het bouwen van populaire gas-guzzlers waarvan de verkopen direkt gelinkt zijn aan de brandstofprijzen en niet innoverend bezig te zijn en het te weinig pushen van de zuinige modellen reeks en het niet investeren in de lange termijn lijkt er momenteel geen andere optie te zijn dan de big three failliet te laten gaan.

De koning is dood, leve de koning !
@ de sjonnies.
Zeg ik, Chapter 11 en garanties garanderen en over een jaar rijden er 4 cilinder “europese” middenklassers in de VS

Enkele jaren gelden reed ik al door de VS in wat geloof ik een GEO Metro heette. Een gerebadgete Suzuki.
De Amerikaanse had dus al lang de keus (VW Rabbit?).

Een probleem was/is ook de wetgever aldaar. Grote SUV’s golden eigenlijk als trucks (pick ups) en waren daardoor veel gunstiger in de aanschaf dan je zou vermoeden. Dit onder invloed van de boeren lobby.

Dus wellicht dat Pellosi daar ook wat aan wil doen?
Note to self: ik moet zorgvuldiger typen
Als het huis van afgevaardigen nou eens als eerste met de eis komen dat het topmanagement mag ophoepelen zonder afkoopbonus….

eens kijken of Wagoner en consorten dan nog
……de bailout willen
Hans de Groot
Het wordt of en flinke deuk in het ego van de amerikanen als bijvoorbeeld de chinezen Chrysler & GM overnemen (ze zitten daar op bergen obligatiedollars die ze gekocht hebben van de amerikaanse overheid, dus bijna goudgarant en bovendien houden ze zo de koers van de dollar op peil wat ook weer in hun belang is) of er wordt een hypotheek genomen op alle nu jonge mensen die er dan later maar voor moeten zorgen dat dit weer moet worden afbetaald. Sterker nog die 25 miljard die hebben ze niet eens, dus weer een nieuwe staatslening uitschrijven en ra ra wie komt er weer met centjes over de brug…???? De amerikanse overheid heeft jaren willens en wetens de grote 3 de hand boven het hoofd gehouden ten aanzien van brandstof efficiency eisen, terwijl er de afgelopen tientallen jaren nauwelijks iets aan het onderhoud van de wegen en de infrastructuur is gedaan. Allemaal korte termijn politiek en vrije markt in de meest liberale vorm….Prima maar dan nu je handje gaan lopen ophouden bij de belastingbetaler. Jarenlang dikke bonussen ontvangen als directie (100 miljoen per jaar is geen uitzondering) en niks investeren in het bedrijf en zijn medewerkers en dan nu onder het mom van de werklossheid gaan lopen piepen en je hand op houden. Die regeling zal er vast wel komen (amerikaans sentiment) maar ik denk dat het structureel fout zit en daar helpt 25 miljard echt niet aan.
@Hans de Groot,

Goed gesproken, man!
Ik heb mij verschrikkelijk geërgerd aan die ‘bonuscatchers’! Men moest maar vertrouwen op de vrije markt (hoezo vrije markt? Denk je dat een Afrikaanse boer een redelijke prijs krijgt voor zijn goederen?!? YEAH RIGHT!)

De overheid moest haar mond houden en zich niet bemoeien met de markt.
“Laat alles aan ons, de experts over”!

En nu lopen huilen als een kind, om geld los te krijgen van diezelfde “bemoeizuchtige” overheid?!?
Laat de boel maar klappen OF zeg steun toe, maar laat die graaiers zich aan een soort “Balkenende-norm” houden.

Dan wil ik wel eens zien wel bestuurslid nou aanblijft…
De eis voor steun is volgens mij zeer redelijk.. Als ze niet auto’s van deze tijd (die door de bank genomen dus schoner zijn) gaan bouwen kunnen ze misschien beter over de kop gaan. Hoorde gister bij Pauw & Witteman een trendwatcher. Zeer intressant om naar te luisteren. Volgens hem zitten we tussen twee technologische tijdperken in. Dat gaat altijd gepaard met economische crisis; denk maar aan tijd waarin de auto/telefoon/radio in opkomst waren (jaren ’30 vorige eeuw). Zo’n overgang gaat volgens hem ook vaak samen met het over de kop gaan van grote bedrijven. Je ziet nu dus ook dat fabrikanten (m.n. Toyota & Suzuki) die zich wel voorbereid hebben op het nieuwe tijdperk (vrijwel) zonder problemen kunnen overleven.
Kortom.. niet meer dan logisch dat de Amerikanen met hun goede geld geen slechte industrie in stand willen houden; alhoewel er wat dat betreft natuurlijk wel met twee maten wordt gemeten.. Het enige wat ik daarover zeg is; Joint Strike Fighter & Iraq =)

ps voor de liefhebber.. http://player.omroep.nl/?aflID=8307611

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).