Seat Exeo gaat meedoen met WTCC?

Auteur: , 40 Reacties

Volgens geruchten gaat SEAT volgend jaar overstappen naar een nieuw model in het World Touring Car Championship (WTCC). Alhoewel, een nieuw model? Het gaat eigenlijk om de vorige generatie Audi A4 (B7), ook bekend onder de naam Seat Exeo.

De oude A4 werd gelanceerd in 2001 en kreeg vervolgens een facelift in 2005 (B7). In Zweden heeft Kristoffersson Motorsport van 2003 tot en met 2008 al geraced met de Audi A4 in het Zweeds toerwagen kampioenschap (STCC). De A4 heeft dus race-ervaring genoeg. Volgens touringcartimes.com is de Exeo waarschijnlijk het meest toepasselijke model voor het WTCC. Seat zou daarom een oude auto van Kristoffersson hebben gekocht, om op die manier ervaring en kennis op te doen voor hun nieuwe racer.

Het is echter de vraag of de nieuwe SEAT Exeo gereed zal zijn voor het WTCC van 2009, wellicht zal de auto een paar races later pas debuteren.



40 reacties

Verbaas me toch nog altijd over deze auto. Zeker over het interieur wat gewoon identiek is.
ook een goed model ervoor
@ Stijn,

soooo true!

Wie vindt dit trouwens een interessante toevoeging aan de WTCC? Ik in elk geval niet.
Ha, die hadden we nog niet. Een Audi op een racebaan tussen minihatchbacks.
is de leon niet goed genoeg?? :(
@Willem

WTCC is toch al met Seat Leon? Die zal dit model wel vervangen?

Qua stroomlijn is een auto met kofferbak veel gunstiger, denk dat het model wel wat sneller zal gaan bij gelijke motor etc..
@Stijn,

Ik niet. Is niets mis met het Audi interieur en bovendien is het ook een stuk goedkoper dan een compleet andere dash te ontwerpen. Bij vrijwel alle samenwerkingsmodellen tussen bepaalde modellen is behalve het exterieur trouwens ook het interieur identiek.
Ziet er in ieder geval beter uit als die leons.
En het ziet er wat netter uit, een raceklasse met alleen sedans.
Ik zou me niet schamen om voor heel veel minder geld in een Audi met Seat logo te rijden, maar tegelijkertijd lijkt hij wel heel veel op een Audi… hadden ze toch wel een beetje weg kunnen werken!?
Gewoon even wat nieuwe koplampen hier op schroeven, 2 liter motor erin schroeven en klaar!

http://www.tuningnews.net/news/080311a/audi-a4-dtm-2008.jpg
Excuus, dat was uiteraard de nieuwe en dat past niet bij SEAT. Deze dan maar:

http://www.fourtitude.com/news/uploads/Motorsport_News/023__scaled_600_002.jpg
Waarom een nieuw model als de Leon het al zo overheersend goed doet?

@ Jochempie; Dat is hem dus níet. Dat is de DTM-versie, dat is toch aardig iets anders dan de WTCC.
Ik blijf de Exeo toch wel een mooi karretje vinden. En dat het een oud model Audi is, daar zou ik geen probleem mee hebben.
Hoe goedkoop het ook is ik vind dit echt niet kunnen, gewoon simpelweg verouderde model kopiëren..
-edit: nutteloze bijdrage-
Nou heeft Seat zo’n naam opgebouwd,en dan nemen ze de oude Audi A4 als NIEUW model in het gamma…
Iedereen is zowat uitgekeken op dat model (wat ik opzich nog steeds een mooie verschijning vind) (of VINDT,wat kan mij ‘t!) en nou gaat Seat ermee pronken.
Jammer…
@Citrofiel: De Leon heeft inmiddels het kampioenschap gewonnen. Daarnaast is het een model wat al enkele jaren op de markt is en die nu genoeg is gepromoot. Het is voor Seat marketingtechnisch veel nuttiger de Exeo in te gaan zetten. Directe concurrentie op de baan is immers BMW, die een van de leiders is in het segment waarin de Exeo gelanceerd word. Als ze die op de baan kunnen verslaan kunnen ze daar weer mooi mee adverteren (ookal zegt dat niks over hoe de straatautos zich verhouden tegenover elkaar). Qua techniek zullen ze enorm veel techniek van de Leon kunnen overbouwen of afkijken, dus qua ontwikkelings kosten scheelt dat al enorm.
Stel je voor dat SEAT een gelijklopend straatmodel met getunede 2.0TSI en scherpe ophanging produceert voor een prikje – dan zullen we snel anders piepen.
@ Citrofiel: daar ben ik me uiteraard van bewust. Is er een WTCC A4 dan? Gewoon wat minder spoilers en een kleiner blokkie :P
@ Jochempie: Als je het artikel nou eens had gelezen.. ;-)
@Jochempie

DTM racers zijn zogenoemde silhouette racers. Een pure race auto met de buitenkant van een productie auto. Deze hebben meer met open-wheeled formula racers te maken dan met echte touringcars.

Een WTCC racer is een daadwerkelijke productie auto omgebouwd tot racer, onderstel, ophanging, motor etc zijn allemaal, hoewel hevig gemodificeerd, uit het productie model.
Dat weet ik ook. Misschien dat sarcasme toch lastig te herkennen is zonder verbale communicatie..

@ Joost: Zelfde specs en regels als de WTCC?
STCC is volgens mij inderdaad zelfde specs en regeltjes, het is alleen een nationaal kampioenschap en geen World Championship..
Klopt, STCC gebruikt ook de S2000 regels. Dit is de A4 zoals hij daar rondreed de afgelopen jaren:

http://www.stcc.se/typo3temp/pics/d933286f73.jpg

Nou alleen hopen dat ze die lelijke gepuntte spatbordverbreders niet overnemen maar ze gewoon mooi uitbollen zoals BMW dat ook doet ;)
Jammer hoor, dan heb je een leuk wagentje met een lengtemotor en dan heeft hij voorwielaandrijving…

Het B7 platform is zeer geschikt voor achterwielaandrijving vanwege de quattro uitvoeringen van de A4, hopelijk doen ze daar bij SEAT wat mee.
Nutteloos zo.n seat a4,octavia ,bullshit .
Weg is de “sportieve” Seat look nu wordt het echt een oldtimerrace
@Joop,

Oldtimerrace? Verklaar je nader…..
ik bedoel een “oud” type @4 vandaar oldtimerrace
@ joop

WTF heeft een Octavia hier nou weer mee te maken?
@ joop

WTF heeft een Octavia hier nou weer mee te maken?
gogogomagazine.com
Wat een lulkoek waarom zou Seat in godsnaam deze Exeo willen promoten? De hippe Leon is toch veel interessanter als je naar het marketinggebrabbel kijkt?
@gogogomagazine.com, maar je weet toch wel dat de Exeo fucking geil is?
Alles draait om de centen heren .. Seat gaat gewoon met deze auto racen omdat het marketing technisch het meest interessant is. Het gaat ze gewoon niet om de oude Leon aangezien die al weer een hele tijd meeloopt. “Win on Sunday .. sell on Monday”. Misschien voor de tieners eens een cursusje marketing en finance gaan doen voor het geval je ooit groot wordt ? Blech.
@ Nick.

Opzich een goed argument; pak een quattro en maak het geschikt voor het WTCC door 2 van de 4 aangedreven wielen uit te schakelen. Daarmee zouden ze meteen het grote voordeel van de BMW’s tov de voorwielaandrijvers weg nemen.

De vraag is of de FIA het ook een goed idee vindt / of het reglement het überhaupt toe staat.

Daarbij is er nog een probleempje: volgens mij wordt de Exeo (vooralsnog) niet als ‘Quattro’ geleverd…
masta rittzio
deze bak van Seat lijkt als 2 druppels water op mijn Audi A4 (model 2004-2007)
Wat een miskoop……………….
@13urton,

Uitstekende comment! Wellicht dat we morgen ff een afspraak kunnen maken om je “comment van de week award” in ontvangst te kunnen nemen :-S
Octavia is volgens mij een imi-passat en dus ook geen eigen idee.
Waarom maken ze niet ieder een eigen koetswerk op een gezamelijk onderstel.
V.A.G =VEEL AUTO”S GELIJK
joop schrijft,

25 November 2008 om 23:17
Waarom maken ze niet ieder een eigen koetswerk op een gezamelijk onderstel.

————————————————————————————

Om te kunnen onderscheiden wellicht?…….
En bovendien worden er ook veel modellen ontworpen binnen het vag concern met de typische kenmerken van het desbetreffende merk. Denk es even aan Seat zelf, dat is toch echt volledig anders dan Audi of VW om over Porsche, Bugatti en Lamborghini nog maar te zwijgen. En ik denk dat je ipv de Octavia de Suberb bedoeld (de oude welteverstaan)? Nou, de nieuwe heeft toch ook echt een geheel eigen identiteit…..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).