Combinatievoordeel: Michelin Active Wheel systeem

Auteur: , 40 Reacties

Michelin kennen we vooral als een Franse bandenfabrikant, maar met gaat veel verder dan enkel rubber gieten in een verantwoord profiel. Banden zitten om een velg. De velg zit aan een as. De as is geveerd en de velg wordt aangedreven. Zaken die je wat Michelin betreft prima kunt combineren.

Dat is precies wat Michelin doet met met het Active Wheel systeem. Deze kreet kwamen we eerder tegen bij de Venturi Volage, maar toen namen we het voor kennis aan.

With 4 drive wheels with active suspension, the Venturi Volage has no equivalent. “Michelin Active Wheel” technology in fact incorporates 2 electric motors per wheel (1 for suspension and 1 for drive), ie. a total of 8 electric motors piloted in real time by spearhead electronics. Like the mechanism of a watch, all the components, motors, gear reduction units and suspensions, are miniaturized and built into the wheels. The active electric shock absorber system allows for total adaptation to the type of road surface and driving.

Michelin heeft een partner gevonden in de Chinese accu-producent CITIC Guoan Mengguli Corporation om de technologie productierijp te maken. Afhankelijk van de omvang van de velg, zou het systeem op ieder type auto toepasbaar moeten zijn. Let wel dat dit dan een elektrisch aangedreven auto wordt en er een lading accu’s om de hoek komen kijken die ergens verstopt moeten worden.

Michelin Active Wheel system

In onderstaand filmpje wordt het één en ander over de techniek verteld en dan snap je wellicht ook waarom dit systeem met name voor rappers reuze interessant kan zijn. (via: automotive news)

Michelin Active Wheel System

Michelin reinvents the wheel

In 2008, Michelin has reinvented the wheel, enabling the unveiling of two cars at the Paris Motor Show that usher in a totally new era.

In 1895, André and Edouard Michelin, the brothers who founded the Group that bears their name, transformed the car wheel by adding a tyre for the first time. Their innovation endures to this day.

More than a century later, Michelin wants its latest innovation to enjoy the same success as its illustrious predecessor in 1895.

In 2008, the transformation is truly revolutionary-no more engine under the front or rear bonnet, no more traditional suspension system, and no more gearbox or transmission shaft thanks to the Michelin Active Wheel. That’s because all essential components have been integrated into the wheel itself. Cars equipped with this integrated solution deliver an array of unique advantages. In a sense, the Michelin Active Wheel is an intelligent wheel capable of propelling cars without gasoline, while ensuring suspension and braking functions and providing unrivalled road handling and comfort.

The Michelin Active Wheel inaugurates a new era in road transportation in which a car’s road, safety, energy and environmental performance achieve unprecedented levels. This is because of a miniature drive engine and an electrical suspension system incorporated into the wheel. These technologies developed by Michelin have made it possible to completely rethink the car.

The most advanced illustration of this achievement is the new Venturi Volage, which is being unveiled in a world premiere at the 2008 Paris Motor Show. Fitted with the Michelin Active Wheel, the car is a roadster that is well ahead of its time. And with good reason… With its innovative design that is free of all constraints (like the need to house an engine) and its electrical drive motor, the Venturi Volage delivers outstanding road performance, safety and comfort-all in an environmentally friendly vehicle.

The second vehicle-the new WILL-is built through a partnership involving Heuliez, Michelin and Orange. The world’s first example of an EV capable of holding its own against traditional cars, this small-size vehicle can be adapted for use as both a passenger car and a utility vehicle. The WILL provides a practical solution to road transportation concerns in the areas of energy resources, urban pollution and personal safety.



40 reacties

Hahahaha,…. dat ziet er toch niet uit man :D
Jammer dat Autoblog totaal niet uitlegt wat het systeem inhoud.

Dit is de toekomst. Dit houd in dat je geen motor meer nodig hebt. Elke wiel wordt hier apart aangedreven. Dit zorgt uiteindelijk voor design vrijheid omdat je dan geen rekening hoeft te houden met de motor achterin/voorin.

Je hebt wel accus nodig, maar je snapt wel dat dit ongelofelijk efficiënt is. In plaats van 1 grote motor, heb je nu 4 kleine elektromotoren ingebouwd in de wielen.

Hopelijk wordt deze technologie zo snel mogelijk ingevoerd bij alle merken :D
maakt dat ding nou echt zo veel herrie? het lijkt wel alsof er een boeing opstijgt of komt dat geluid ergens anders vandaan?
rappers zullen hier inderdaad serieus veel respect mee krijgen maar je hebt altijd haterzzzz:P
Ik hoop nog steeds op de dag dat we auto’s krijgen zoals in minority report of I Robot :P
@Appieflappie: Jammer dat Autoblog totaal niet uitlegt wat het systeem inhoudt

Hoeveel fantasie heb je nodig om je voor te stellen wat dit systeem doet? Door de vering en de aandrijving te combineren in de velg creëer je een elektrisch aangedreven auto. Bovendien staat er een persbericht én een video in het artikel.

Ik kom het helaas niet naast je bed voorlezen. ;)
Leuke ontwikkeling,
1) Meehangen in de bochten is altijd leuk. Lees maar eens een review van een Carver.
2) Drempels zijn zometeen ook steeds minder snelheidsbeperkend, ff optillen die koets en met 80 erover.
3) banden verwisselen is zometeen een eitje, je kunt gewoon een wiel omhoog tillen.
vraag me alleen af of het onafgeveerd gewicht hiermee ook omlaag gaat.

Wie weet welke auto als mule is gebruikt voor deze proto?
ik zie een markt hiervoor bij rappers en latino gangs in LA
@Dennis
“Ik kom het helaas niet naast je bed voorlezen”

dat helaas mag je wat mij betreft wel weglaten;)
Ik zie hier wel een markt in voor Tuningbedrijven. Op je auto 2 electromotoren achter er bij of op 4 wielen, of alleen voor. Koppel direct beschikbaar. Ik zie potentie ;)
Markt voor dit ding is de complete auto industrie. Dit is de toekomst. Mark my words :)

@ Dennis

Helaas…? ieuw moet er niet aandenken :O
Nou dit is dus de Venturi Volage:
http://www.venturivolage.fr/img/photo_1024_4.jpg
http://www.venturivolage.fr/img/photo_1024_18.jpg

-edit: Of je klikt even op de link in het artikel-
Fred Flintstone
Ik vind dat Dennis en Super de zaak wel weer heel erg op de spits drijven hoor. Doe ‘es lief voor elkaar, er is al zo veel ellende om ons heen.
On topic: je vraagt je af waarom zoiets niet al eerder bedacht is he? En dan dit: had Michelin geen ‘banden’ met de Formule 1. En is dat niet juist om nieuwe technieken te testen? Dennis en Super snappen wel waar ik heen wil: ik zie de F1 wagens al de hoek om wippen. Eindelijk weer ‘es lol.
Ik ga even lekker (voor)lezen. Trusten allemaal.
Euh, ik ben niet zo technisch, daar zal het aan liggen, maar hoe kan die veer in de velg zoveel bewegingsvrijheid hebben dat de koets zover opgetilt kan worden als in het filmpje? Waar komt die beweging vandaan, dat past toch niet?
Goede uitleg graag! in detail!
Jan Groothuijse
@Citrofiel, ik vroeg het me ook af, maar ik denk dat ik eruit ben.
Aangezien de wagen toch niet verder kan (en door dit systeem hoeft) te zakken als de normale rijhoogte, kan bij deze normale rijhoogte de omhanging van het wiel compleet onderin de velg zitten, dan heb ongeveer 80% van de hoogte van de velg om te bewegen. En dat klopt denk ik wel met het filmpje.
Dus van je achterwiel aangedreven Ferrari snel een 4×4 maken voor de winter!!
Zal wel handig zijn.
Dit is zeker wel de toekomst.
@ Jan Groothuijse; Bedankt. Ik ging er vanuit dat de velg op het plaatje dat in het artikel staat in ruststand te zien is, en dan is er vrij weinig ruimte, maar dat hoeft natuurlijk niet… Maar helemaal onderin laten zitten lijkt me ook niet goed, dan kan je niet beide kanten op veren voor kuilen/hobbels. :?
Alleen ja, moet iedereen wel elektrisch rijden ^^ of hybride :P. Maar dan gebruik je de motor alleen voor het opladen van de batterijen :)
“Banden zitten om een velg. De velg zit aan een as. ”

Nee, de velg zit aan spaken, spaken aan de naaf. Dit samen vormt het wiel, wat aan de as zit.
@rotorhead: Onlangs nog een miertje hard genomen? ;)
arm diertje… lol
Idee lijkt me goed, de praktische uitvoering zal nog wel wat mee moeten maken vooralleer we allemaal met die dingen op de auto rondrijden.

(enne, als je een velg uit 1 stuk gegoten hebt, kun je dan eigenlijk nog wel van echte spaken spreken? ;) )
Dit concept heb ik 3 jaar geleden ook al eens gezien
waarom zouden er batterijen in moeten?

Een verbrandingsmotor met een of meer dynamo’s kan ook,
zoals die grote gele vrachtwagens (zag ik laatst op discovery)
@Mr. Marteen. Dat klopt inderdaad, toen was het nog zonder aandrijving.

Rotorhead heeft het ook nog fout trouwens, het woord ‘velg’ is het geheel van; velgbed, spaken en naaf. Dennis had dus gelijk. Dus laat die mieren voortaan met rust.
Wat als je dan een lekke band krijgt? Dit is toch niet in 1-2-3 te vervangen. Of zijn het banden die nooit stuk kunnen en 120.000 km meegaan?
@Esprit de Flandre
Als je lekke band hebt, moet je dan ook de velg vervangen? Gewoon naar het plaatje kijken en logisch nadenken. Beetje hersens kraken mag wel he ;)
@Esprit de Flandre
Never mind, ik snap wat je bedoelt. Shame on me :P

Inderdaad dus, als je onderweg een lekke band krijgt hoe dan verder? Misschien dat ze een modulair systeem bedenken waardoor je alleen wat extra’s hoeft weg te halen om het helemaal los te maken? En dat je tijdelijk met een extra wiel rijd zonder aandrijving en dat de aandrijving door de andere 3 wielen gebeurt?

Wat ideetjes :P
Of dat het systeem zo uitgedacht is, dat je een nieuwe wiel erin kan klikken en het dan weer precies goed werkt?
gilein brouwer
whooo wat een lean in die kar hihihihi echt iets voor opkomende gangster rapperts. ahahah
Als ze dan ook een klein dieseltje als ageraat in je motorbay hangen.
dan kan het nooit misgaan, dit systeem is eerder een keer getest op vrachtwagens (per wiel aandrijving door elektro) en het koppel wat hiermee gepaard kan gaan is ongeëvenaard!

het is alleen nog erg duur blabla, 25 jaren plan etc. beetje jammer altijd :(
De Japanse Eliica heeft in elk van zijn 8 wielen een elektromotor van 80pk. In totaal dus goed voor 640pk.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/78/Eliica2.jpg/300px-Eliica2.jpg
volgens mij hebben de nieuwste aston martins zon soort systeem
Ojee lekkeband
Porsche had dit in de vroege 1900 al gevonden heur
michelin is een pikkedief!
Moet dit nou bij Michelin vanadaan komen? Autofabrikanten schaam je!

Bij het volledig omhoog gaan van de auto zie je dat de wielbasis kleiner wordt., niet bevordelijk voor je rijgedrag. Er is dus nog ruimte voor verbetering, maar verder lijkt het me idd dé toekomst!
Lijkt me niet bijzonder goed voor autoliefhebbers. Volgens mij wordt het onafgeveerd gewicht zo hoger?
Dit systeem ziet er wel leuk uit, maar ik zie meer in de alternatieve vering van Bose:
http://www.youtube.com/watch?v=GWRS-u5uipM
@ dennis: ”maar met gaat veel verder dan enkel rubber gieten”
Maar HET gaat veel verder dan…… ;)
Doe mij er maar eentje :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).