Carmageddon update – part 2!

Auteur: , 27 Reacties

Een nieuwe dag en dus tijd voor (veel) meer slecht nieuws uit de auto-industrie. Met de dagelijkse managementupdate van Autoblog.nl ben je weer helemaal bij. Voor mensen die graag op een mooie locatie een pand met veel uitstraling, glas en parkeerruimte zoeken is er goed nieuws: naar verwachting kan in de komende jaren de helft van de dealers de deuren sluiten.

Natuurlijk is dat niet het enige nieuws, vanuit de hele wereld bereikten ons diverse berichten over de autoindustrie. Leest U even mee:

  • Chrysler wil een kredietlijn van 7 miljard dollar per 31-12, anders redden ze het niet door de maand januari.
  • GM wil 18 miljard dollar, Ford heeft 9 miljard dollar nodig. De totaalstand: 34 miljard dollar. Dat is iets meer dan 5 euro per persoon als iedereen even inspringt.
  • Saab staat inmiddels te koop, net als Volvo en HUMMER. En als je nog een ander leuk merk ziet: bieden staat vrij. ;)
  • Een update van de verkoopaantallen in november in de Verenigde staten:
    – GM verkocht in november 41% minder auto’s, het laagste aantal in 50 jaar.
    – Ford verkocht 33% minder auto’s.
    – Toyota 34% minder en het is de 7e maand op rij dat de verkopen dalen.
    – De verkopen bij Nissan daalden met 44,4% en bij Infiniti met 28%.
    – De schade bij Audi “viel mee”, met een daling van “slechts” 24,5%. De A5 (+155,2%), R8 (+123,9%) en TT (74,6%) verkochten zelfs beter in de US dan vorig jaar, maar dat zal met leverbaarheid en de introductie van de TT-S te maken hebben.
    – BMW verkocht daarentegen 36% minder in de VS.
    – Porsche verkocht 46% minder auto’s in de USA.
  • GM stopt per 1 januari 2009 met de Corporate Jet Service, de leasecontracten voor de vliegtuigen worden opgezegd en ook de huur van een gebouw op Detroit Metro Airport wordt opgezegd.
  • Nadat Chrysler baas Bob Nardelli al werkt voor een salaris van $1,- gaan nu ook Ford CEO Alan Mulally en GM CEO Rick Wagoner voor datzelfde salaris werken. Op die manier hopen ze te zorgen dat ze leningen krijgen van de Amerikaanse overheid.
  • Toyota daarentegen verlaagt de bonussen voor 5000 managers met 10%.
  • De autoshow in Brisbane (Australië) is geannuleerd, in 2010 komt deze mogelijk wel weer.
  • Ook bij het Indiase Tata gaat het niet lekker.
  • Hyundai gaat de overzeese productie van auto’s terugbrengen, evenals Kia.
  • Honda UK gaat snijden in het dealerbestand.

En ook een (beetje) positief nieuws: omdat Nissan/ Infiniti had aangegeven niet op de Detroit Autoshow te staan, nemen lokale Nissan/ Infiniti dealers aldaar het heft in eigen hand. Ze zullen er staan, maar dan op eigen titel. Tenslotte worden nog steeds vele potentiële kopers verwacht op de beursvloer.



27 reacties

En de chaos wordt elke dag groter…

Zeker als iedereen met dit soort berichten blijft komen!
Het consumentenvertrouwen daalt richting vriespunt en we praten met zn allen de economie een all-time-low in…
als je een nieuwe auto nodig hebt… dit is de tijd om te onderhandelen!!!
Christian Adriaensen
…merry christmas and a happy newyear !
dat ze het maar is voelen daar in de VS, alleen jammer dat wij meegesleurd worden
Laten we daarom in ieder geval niet op de zaken vooruit lopen: ‘Saab staat te koop’?????

(Voorlopig) onzin!

http://www.trollhattansaab.net/archives/2008/12/a-breath-whats-the-state-of-saab-right-now.html

Oftewel: ‘in review’…
Wat ik niet begrijp is dat er gesneden wordt in bonussen. Bonussen worden doorgaans verdiend door extra winst of kostenbesparingen te realiseren, dus het resultaat zou altijd op moeten wegen tegen de kosten van de bonus. Toch?
FIAT GROUP t.ov. vorig jaar:

GROUP (- 28,46%)

Lancia (- 25,01%)
Alfa Romeo (- 31,29%)
Maserati (- 46,38%)
Ferrari (- 9,76%)
@des
ja dat die stomme amerikanen het maar eens moeilijk krijgen ze verdienen niet beter, wat hebben ze ooit gedaan voor ons? ons internet, computer en films gegeven. Prachtige wagens gebouwd met comfort die we hier niet kennen en het ergste van al ons bevrijd van de duitsers en als je aanhanger bent van de Holocaust hij kon ook niet gebeuren zonder de amerikanen, het was namelijk een amerikaan die het automatisch geweer en de kogel heeft uitgevonden…

ontopic: Ik ben er wel vrij zeker van dat de big three zullen overleven mischien niet voledig maar Chevy, Caddy, Ford, Lincoln, Chrysler en Dodge overleven zeker
De bodem is voorlopig nog niet in zicht, gisteren in Duitsland heel de tijd programma’s over de Duitse auto industrie op de radio, de werktijdverkorting en het overslaan van de crisis naar de Duitse staal industrie,
gentlemen fasten your seatbelts !
Het houdt maar niet op zeg, voorlopig zal er nog wel veel gebeuren. Ik ben benieuwd wanneer we weer op het niveau zitten (qua productie/verkopen) waar we nu vandaan komen…
Even lekker kort door de bocht:

Bijkomend voordeel van dit alles.

Minder autoverkopen zijn minder auto’s op de weg en minder CO2 uitstoot en minder klimaataantasting. Brrrr het gaat kouder worden ipv warmer !
@ Tabasco

Dat zal wel meevallen, iedereen blijft langer in z’n stinkende tweedehansje rondrijden, dus die winterjas de kast in en de zwembroek aan!
Bloody hell! Meer kan ik er niet aan kwijt… Mijn vader werkt bij Kia (+ Volvo en Citroën)… Dit is straf.
Yes! Eindelijk komt er beweging in die vastgeroeste branche! Hier hiep hoera!

Als je anno 2008 kijkt wat er nu daadwerkelijk anders is dan een autootje verkopen dan in 2000 dan is er denk ik niet veel verschil. Klantje komt in de showroom, praatje maken, prijsje afspreken en afwachten maar totdat de auto bij de dealer gepoetst en wel in de showroom staat. Waarom zijn er uberhaupt nog anno 2008 100.000 dealers in Nederland? 75% is een leasebak waarbij meer dan 50% van de klanten schat ik de showroom niet eens binnentreedt van de leverende dealer. De order wordt via / door de vaste of toevallig gegunde leasemaatschappij geplaatst bij de dealer, de klant wacht een paar maandjes en de auto wordt gepoetst en wel afgeleverd bij de klant op locatie, zeket bij grote fleetowners of bedrijven met een flink wagenpark. Moeten we daarom alle dealers moderniseren, nieuwe showroom,voldoen aan de normen van de importeurs voor de licentie, al die dure investeringen doen die een kleine dealer zich niet kan veroorloven?

Als de helft van de dealers zijn deuren sluit wordt het voor de consument ook gemakkelijker gemaakt. Die hoeft niet zaterdagen achter elkaar alle dealers in de regio af voor dat gratis schaalmodel, bosje bloemen of dat kleine beetje extra korting. Niet dat met minder dealers de prijzen zullen stijgen vanwege de verminderde concurrentie, de taart blijft even groot voor de dealergroepen alleen kunnen ze veel efficienter werken. Dan hoef je iig niet 3 keer dezelfde klant in de showroom aan te spreken of hij zijn keuze al heeft gemaakt maar kan je meer tijd besteden aan je CRM. De klant vasthouden, pleasen etc etc.

Ook wordt de gehele distributieketen veeeel efficienter. Ipv die 10 auto’s in de maand bij die ene dealer in Tytsjerksteradiel of Lutjebroek neer te ploffen kan er veel meer gecentraliseerd worden. En niet alleen dat, maar ook administratief gezien, werkplaatscapaciteit / bezettingsgraad kan geoptimaliseerd worden, inkoopvoordelen noem maar op. Dan gaat automatisch het rendement omhoog en kan je nog steeds met die “lage, oude prijs” werken voor de consument.

Nu wil ik zeker niet de autobranche afzeiken, totaal niet. Maar het is gewoon een vastgeroeste, traditionele, niet erg vooruitstrevende branche.

Weinig echte nieuwe innovatieve concepten, strategieen, processen, verkooptechnieken noem maar op. Mensen blijven ook jarenlang in deze branche hangen, klimmen misschien op van zaterdaghulp of monteur tot verkoper cq manager en doen gewoon bij elke klant hetzelfde kunstje.

De klant veranderd. Die heeft zijn keuze allang gemaakt voordat deze de showroom binnentreedt. Het enige waarvoor hij komt is om de order te tekenen en de opties op een auto te plaatsen.

En dan laat ik het hele voorraadgebeuren van alle auto’s die staan te verroesten in de showroom of in de opslag maar achterwege… Wat een dood kapitaal zit daarin zeg.

En trouwens, de branche moet vooral doorgaan met zijn eigen ramen in te gooien. Alsof de gemiddelde accountmanager of eigen ondernemer met een bedrijfswagen nu echt geen nieuwe auto aan wilt schaffen omdat het met de branche zelf slecht gaat? Dit is juist de kans voor hem om zijn slag te slaan en niet nog in die 3 jaar oude leasebak door te blijven rijden.

Misschien slaat bovenstaand verhaal wel nergens op, ik ben nu eenmaal geen afgestudeerd marketing expert maar gewoon een simpele jongen met een HBO opleiding logistiek en economie met wat ervaring in en kennis van de branche…
@ Tabasco Er komen hierom heus niet minder auto’s op de weg. Lease contracten worden gewoon verlengt, huurauto’s blijven langer doorlopen, en privé wacht men wat langer.

De huidige auto’s zijn tegenwoordig van dusdanige kwaliteit dat je er prima langer mee kunt rijden. Ik heb twee auto’s, 1 uit ’95 en de ander uit ’97. Rijden allebei uitstekend, kosten weinig, er zit van alles op en aan, ze roesten niet en zien er beiden nog als nieuw uit. Goed, nieuw waren ze niet te betalen maar daar pluk ik nu de vruchten van.

Ik denk dat er veel mensen zijn die op dezelfde manier gaan autorijden, en dat het nog wel een hele poos gaat duren voordat er weer een stijging in zit.
@Lagonda
Ik meen mij juist een documentaire te herinneren dat de huidige auto’s het juist een stuk minder lang volhouden dan de autootjes van pakweg 15 jaar geleden.
@paul83: goeie reactie, hear hear!
Ze zagen allemaal de groene beweging maar dachten dat het over zou waaien, ze hadden beter meegedaan dan hadden ze nu tenminste een goed verkoopargument gehad voor hun wagens. Maar nee blijf maar lekker inefficiente trucks op de markt smijten (en in de states is het niet op bestelling maar worden ze gewoon “en mass” geproduceerd).

Maar nu mag ik belastingen betalen voor al die incompetente bedrijfsleiders die alleen maar aan zichzelf dachten?

Ik vind het spijtig voor de arbeiders maar dat zij dan maar eens bij hun baas op de deur kloppen voor een extra centje.
achterlijke Amerikanen .. 1 dollar per jaar ??

in Europa verlaten CEO,s al plunderend het zinkende schip ..
om plaats te maken voor de volgende staatsgelegalizeerde plunderaar ..
@Lincoln Steve Jobs kwam terug bij Apple en stond op de loonlijst voor 1 dollar. Hij heeft er weer een geweldig goed bedrijf van gemaakt en wordt rijkelijk gecompenseerd met o.a. aandelen.

Als dat nu ook zo gaat, waarom niet. Het pleit voor ze, ze kunnen er ook met een dikke bonus vandoor gaan zoals je hier vaak ziet gebeuren.
@Lagonda .. wil je mijn laatste 2 zinnen ook even ontleden ??
@Lincoln Nee dank je, want daar heb je volkomen gelijk mee :)

Staatsbosbeheer heet de regering toch tegenwoordig ?
@Autoblogger:

Tnx, ik dacht ik zal proberen de koe bij zijn hoorns te pakken en een inhoudelijke, goed beargumenteerde reactie geven. Helaas geen reacties op mijn post dus ik neem aan dat ik of niet begrepen wordt door autoblog lezend autoliefhebber of dat werknemers in / kenners van de autobranche dit niet onder ogen willen zien en andere excuses willen gebruiken. Net zoals ik me ontzettend kwaad maakte om een artikel in het AD vanmorgen waarin vermeld stond dat de autobranche verwacht dat het consumentenvertrouwen weer zal toenemen nu Obama zich ermee gaat bemoeien. Laat me niet lachen, als we als autoverkopend nederland afhankelijk zijn van de president van amerika is het wel erg toch? Ik snap wel dat hij grote invloed heeft op fabrieksniveau qua investeringen. Maar vraag me af waar dat dan in geinvesteerd wordt. Om de consument terug te winnen en de verkopen doen toenemen moet er geinvesteerd in marketing, precies waar nu ook al veel aan uitgegeven wordt en dus blijkbaar geen effect blijkt te hebben om een rendabel bedrijf te maken.
@paul83

we leven tegenwoordig in een samenleving waar alleen marketing niet voldoet, de klant is verandert zoals jij eerder al beaamde. de klant is slimmer en is niet makkelijk in de ‘val’te lokken door verkoper met mooie praatjes. de product die de klant bekijkt heeft hij/zij al weken van te voren onderzocht en weet precies waar de auto tot in staat is.

ook zijn de normen van de klanten verandert. de klanten willen de beste kwaliteit en niet minder. zodra dit niet het geval zal je product op een andere vlak moeten uitblinken; prijs/uitrusting, innovativiteit, betrouwbaarheid, uiterlijk, etc. zodra je een inferieur product aanbiedt dat alleen het moet doen met een ‘bijzondere uitstraling’ ben je gedoemd te mislukken zoals met de grote drie, waar ook het productieproces naar huidige standaarden uitermate inefficiënt is. meest frappante van het verhaal is dat amerikanen alles in huis hebben om het wel te doen (ford EU, opel, saab, volvo) maar het juist niet doen op de modellen die het meest geld in huis brengen.

als een kleine onderneming als tesla de markt precies kan geven waar het jaren lang om vraagt dan vraag ik me af waar de hoe de hele auto industrie heb zitten slapen in de tussen tijd. de volt bijvoorbeeld moest op zijn minst 1 jaar geleden op de markt moeten komen om enig aanspraak te maken op overleven. maar en onderneming dat zo statisch (log) en inflexibel kan nooit overleven op een dynamische markt als de automarkt. tenzij het enorme reserves en/of secundaire inkomst bronnen heeft, wat niet het geval is bij de grote drie.

op de vraag; moet je ze laten omvallen? JA, helaas heeft de grote drie geen toekomst. in plaats van de 34 miljard in een zinkend schip te gooien dat de grote drie heet, kan amerikaanse overheid 1 tot 10 miljard investeren in innovatieve bedrijven als tesla, fisker etc. de fabrieken en productiefaciliteiten van de grote drie te schenken om zo tenminste een deel van de arbeiders die er werken te beschermen en zo de geleende geld nog terug te kunnen krijgen.

maar zolang de huidige wereld blijft geld strooien naar bedrijven die zich zwaar hebben misdragen over de ruggen van hard werkende burgers, waardoor ook het vrijmarkt economie helemaal de afgrond wordt ingeduwd, zal het niet zo snel gebeuren dat de goede bedrijven in deze omstandigheden de kans krijgen om te zorgen voor de noodzakelijke omwenteling.
mijn oprechte excuses voor de spel-, taal- en schrijffouten.

(lange dag gehad) ;)
@Gekke turbo:

Hier ben ik het 100% mee eens!
@ Gekke turbo

Ja hier ben ik het ook mee eens.
Waarom heeft GM zo lang niks gedaan? Ze hebben zeer weinig geïnvesteerd in bijv. schonere motoren. Maar waarom? Nou juist omdat de mens eerst de pijn moet voelen i.p.v. te voorkomen. De Amerikanen bleven van die kl*te producten van GM kopen. Tot dat ze op een dag wakker werden en beseften dat ze op een stukje van het heelal wonen wat de aarde heet. En die aarde kan ook naar de klote gaan… En nu beseffen ze pas dat ze wakker moeten worden en dat er gauw verandering moet komen. Dus ze kopen niet meer producten van GM omdat die te veel zuipen. En ja was GM slimmer geweest dan hadden ze wel anno 2008 veel meer zuinige auto’s op de markt gebracht.
Ik hou ook wel van een dikke V8 maar blijkbaar kan het niet meer over 10 jaar.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).