Gespot: Like British Cars Ought To Be… part II

Auteur: , 30 Reacties

Het blijft een terugkerend onderdeel van de woensdagmiddag: Britse auto’s, en dan voornamelijk de modellen waar onze gebrekkig vormgevende oosterburen met hun tengels vanaf zijn gebleven. Het zal allemaal wel dat er doorontwikkelde blokken met een oorsprong vanuit de jaren ’50 voorin ligt, waar het tegenwoordig motoren zijn die aan de euro-zoveel normen voldoen. Drie weken geleden waren onder andere de peperdure Phantom VI, een DBS en een T350 C aanwezig. Deze week begon al goed met een N400.


Bentley Continental T

Een kenmerk van veel Britse bolides is dat ze vrij lomp zijn, ook als ze sportieve intenties hebben. Ergens in het gebied boven de zevenhonderdduizend gulden in de Nederlandse prijslijst van 1998 waren de Aston Martin V8 Vantage en de nog zwaarder ogende Continental T te vinden. Beide voorzien van een V8 met compressor. De T was één van de vele familieleden uit de Continental reeks. Kenmerkend voor deze versie was de 10cm kortere wielbasis die het tot een 5 meter 24 lange coupé zonder beenruimte achterin maakte, en daarnaast was de motor opgevoerd tot 406-426 pk/835-875 Nm en was het onderstel stijver gemaakt. Het bleef een zeldzaam product, maar de ten minste zeven exemplaren in Nederland worden regelmatig gebruikt. Het kenteken geeft vrijwel dezelfde informatie over de auto als de badge links op de kont. Voor mensen die de beenruimte achterin echt nodig hadden kwam later de Continental R Mulliner, een soort kruising tussen de T en de R. Ook een stijf onderstel en 426 pk, maar nu met de lange wielbasis.

Bentley Continental T - Foto Jim Appelmelk
Bentley Continental T - Foto Jim Appelmelk
Bentley Continental T - Foto Jim Appelmelk
Bentley Continental T - Foto Jim Appelmelk
Bentley Continental T - Foto Jim Appelmelk


Jaguar XJ Portfolio

Vrijwel even zeldzaam is deze opmerkelijke uitvoering van de Jaguar XJ, de Portfolio. De auto is te herkennen aan het model velgen (erg mooi!), de uitlaten-XL, en een tot dusver nog niet nuttig bewezen chroomstrip achter elk voorwiel. Die ‘verdwijnen’ zo nu en dan ook zoals in dit geval. Te opzichtig, aldus de eigenaar. Prima, hoewel het dan wel een beetje aan herkenbaarheid inboet. De auto doet nog een schep bovenop de Super V8 door onder andere de ophanging aan te passen voor een beter ‘contact’ met de weg. Zie de Portfolio extensie als waar Bentley vroeger Mulliner voor had. De motor is overigens ‘gewoon’ de V8 met compressor (weer een overeenkomst!) uit de XJR met een maximum vermogen van 400 pk. Ik zie niet gauw gebeuren dat er optimaal van het vermogen gebruik wordt gemaakt, maar met een zero-to-sixty van 5,6 seconde is hij tot dusver nog net een fractie sneller dan de A8 W12. Lekker relevant… Het belangrijkste is natuurlijk het interieur, aangezien een auto voornamelijk gemaakt is om in te rijden. De zetels zijn bekleed met Conker leer en het plafond is bekleed met suède. Hout mag ook niet ontbreken, in dit geval is het echter geen wortelnotenhout maar walnotenhout. Subtiel verschil. Iets minder subtiel is het prijsverschil van zo’n halve ton! Er zijn er ongeveer driehonderdvijftig van gebouwd.

Jaguar XJ Portfolio - Foto Jim Appelmelk
Jaguar XJ Portfolio - Foto Jim Appelmelk
Jaguar XJ Portfolio - Foto Jim Appelmelk
Jaguar XJ Portfolio - Foto Jim Appelmelk
Jaguar XJ Portfolio - Foto Jim Appelmelk
Jaguar XJ Portfolio - Foto Jim Appelmelk


Jaguar XKR-S

Nog iets zeldzamer is de XKR-S. Hier worden er maar 200 van gebouwd, maar verwacht wordt dat ze niet onvindbaar zullen worden op Nederlandse wegen. Want waar de XJ Portfolio een aandeel van 145 exemplaren in Amerika had, is de XKR-S voor de volle honderd procent voor Europa. En dat scheelt een slok op een borrel, en tevens zijn we er van verzekerd dat de beeldschone 20 inch velgen niet worden vervangen voor wanstaltig 25 inch chroom met paarse stippen, zoals gebruikelijk in Amerika. Keer op keer is het me weer een doorn in het oog hoe sierlijke velgen zoals die van een Murciélago worden vervangen door… Iets anders.

Het model velgen kennen we al langer, want het lag ook onder de gefacelifte versie van de vorige XKR (zeldzaam!). De XKR-S is overigens geen power-upgrade van de XKR, ook hier gaat het alleen om de ophanging en natuurlijk de onmisbare uiterlijke ‘frutsels’. Verbredingen, een corpulente voorbumper met diffuser, een achterspoilertje, en zoals de trend is een mooi kleurtje op de remklauwen. De auto is even krachtig gebleven, maar de begrenzing is opgehoogd tot 280 km/u.

Jaguar XKR-S - Foto Jim Appelmelk
Jaguar XKR-S - Foto Jim Appelmelk
Jaguar XKR-S - Foto Jim Appelmelk
Jaguar XKR-S - Foto Jim Appelmelk
Jaguar XKR-S - Foto Jim Appelmelk


Lotus Exige

Waar de Exige MkII al een auto is die maar weinig te zien is, is de MkI, zoals afgebeeld, al helemaal moeilijk te vinden. En als hij dan ook nog eens vlot voorbij komt rijden, kan ik er helaas niets mooiers van maken. Er zijn er ongeveer acht in Nederland, waar er van de Exige II al twee keer zo veel zijn, plus nog een stuk of acht Exige S’en. In 2000 werd de Exige geïntroduceerd als een dichte versie van de Elise, hoewel het dakje er stiekem toch nog af kan. Niet alleen was dit een product van Britse bodem, maar er lag ook nog eens een Rover motor vòòr de achteras in. In de MkII werd dat een blok van Japanse makelij met het ingenieuze VVTL-i systeem van Toyota/Yamaha. De oer-Exige is momenteel ongeveer dertigduizend euro waard, en daarnaast is het een onderhoudsvriendelijk model waar weinig wegenbelasting over hoeft worden betaald, en tevens rijdt de auto zuinig door zijn geringe gewicht en relatief bescheiden vermogen.

Lotus Exige - Foto Jim Appelmelk
Lotus Exige - Foto Jim Appelmelk


Morgan Roadster (4/4, Plus 4, Plus 8)

Een onmisbaar icoon uit de geschiedenis van de Britse automobielindustrie is de Morgan “Roadster”, een slordige verzamelnaam voor een model dat sinds de jaren vijftig met dezelfde herkenbare vormen gebouwd wordt. Een tijdloze auto, die natuurlijk wel een onderhuidse evolutie doorstaan heeft. Met een klein viercilindertje begon de auto zijn leven onder de naam “4/4”, refererend naar de viercilindermotor, en… vier wielen. Morgan begon in 1934 zijn loopbaan met driewieler, en daarom wordt er speciaal naar vier wielen verwezen. Het heeft dus niets te maken met het aantal stoelen, hoewel er óók nog een four seater kwam in de loop der jaren. In 1968 kwam er een V8 ven Rover, die toen zijn stoere 3500 V8 produceerde. Inmiddels is de Plus 8 er niet meer, maar er wordt in plaats daarvan wel een 3,0 V6 voorin gebouwd. Helaas niet meer met het mooie herkenbare V8 geluid… Wel met iets meer vermogen.

Afgebeeld zijn een groene 4/4, 1,6 liter, 97 pk 1987; een gele Plus 8, 3,9 liter, 190 pk, 1995; een blauwe op de altijd variërende Köningsallee, en een 4/4 uit 1989, gelijk aan de groene. De V8 versies hebben twee enkele uitlaten, de viercilinders hebben één enkele uitlaat. Daarnaast staat altijd op het logo waarmee je te maken hebt, maar verdere verschillen zijn moeilijk te vinden.

Morgan Roadster - Foto Jim Appelmelk
Morgan Roadster - Foto Jim Appelmelk
Morgan Roadster - Foto Jim Appelmelk
Morgan Roadster - Foto Jim Appelmelk
Morgan Roadster - Foto Jim Appelmelk
Morgan Roadster - Foto Jim Appelmelk
Morgan Roadster - Foto Jim Appelmelk
Morgan Roadster - Foto Jim Appelmelk
Morgan Roadster - Foto Jim Appelmelk
Morgan Roadster - Foto Jim Appelmelk
Morgan Roadster - Foto Jim Appelmelk


Rolls-Royce Silver Cloud I Standard Steel

Een veel geliefd model van Rolls-Royce is de Silver Cloud. Eigenlijk is het gewoon de mooiste auto die ze tot nu toe hebben gebouwd, en gezien hun huidige koers kan daar haast geen verandering in komen. De auto is gigantisch, maar zo vormgegeven dat het niet al te massief over komt. Het is verpakt in schitterende jaren ’50 lijnen, vol mooie details en elegant chroom – niet zo massief toegepast als in Amerika het geval was. De auto had een sympathieke uitstraling, niet de agressie die de hedendaagse Duitse designs vaak mee krijgen. Uiteraard waren er weer vele carrosserieën te krijgen via koetsbouwers, maar wegens de komst van “Standard Steel” (Fabriekskoets; Ook al op de Dawn, maar nog niet op de Wraith) was dit veel minder gebruikelijk. Voorin zoefde een zescilinder, de laatste die Rolls-Royce ooit zou gebruiken. Het was een afgeleide van een blok dat voor nog dienst deed in de Wraith en 25/30 HP in de jaren ’30. Met de komst van de Cloud II in 1959 kwam daar verandering in, het werd een V8 van 6,2 liter die in de jaren ’70 werd opgeboord tot 6,75 liter, en nu nog steeds wordt gebruikt. Zo heeft Rolls-Royce maar een beperkt aantal basissen gebruikt. Naast de genoemde V8 en zescilinder was er aan het begin van de jaren ’50 nog een achtcilinder in lijn voor de Phantom IV, voor de oorlog nog een V12 voor de Phantom III, een reeks grote zescilinders, en een reeks ‘kleine’ zescilinders.

Rolls-Royce Silver Cloud I Standard Steel - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Silver Cloud I Standard Steel - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Silver Cloud I Standard Steel - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Silver Cloud I Standard Steel - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Silver Cloud I Standard Steel - Foto Jim Appelmelk

Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben, dan kun je me altijd mailen.



30 reacties

shit, kheb laatst een XK RS gezien en heb hem niet kunnen spotten geen tijd :'(! opmerkelijk hoe bij de XK-R er een badge XK-R staat, en bij de XK-rs staat er XK, en een beetje verder RS… konden ze dat ook niet gewoon aan mekaar plakken :p! maar wel een zeer vette auto :)
Tja, zo’n Morgan is toch wel schitterend!
Beautifull!

Die Jag XKR-S is werkelijk schitterend…
Mooie velgen ook!
:D
sjaak trekhaak
Zou het niet leuk zijn om de huidige prijzen er bij te vermelden?
Een Morgan +8 is ook een stuk breder dan de +4 en de 4/4. Tevens zijn er dan ook nog ‘wide body’ uitvoeringen. De blauwe hier op de foto’s lijkt mij ook een +8.
Die XJ Portfolio is wel op zekers de mooiste van het stel! Wat een bak, wat een vormgeving, wat een luxe. Jammer dat er geen interieurfoto’s zijn gemaakt…
Cool, ik heb een tijdje geleden een exige S gespot, ikwist niet dat die zó bijzonder was… de rest van de AJ bezoekers kennelijk ook niet aangezien hij maar 168 keer is bekeken.
Waar blijft een mooie oude Mini Cooper????
@ sjaak lombok
Op dit is de +4 en de Roadster breder dan de 4/4 als ik me niet vergis.
Zo’n Morgan Roadster is de perfecte mooi weer auto. Die past wel op mijn Sinterklaaslijstje.
Als Sinterklaas het niet lukt dan maar het lijstje aan de Kerstman geven. :P
Die Lotus komt zo te zien net van de Amsteldijk af… daar zit de Lotus importeur… als ie effe een paar honderd meter door was gelopen had ie er nog veel meer kunnen fotograferen :-)
Met name de Jaguars zijn práchtig
@LMV
ik snap je niet helemaal, maar ik denk dat je wil zeggen dat zowel de +4 als de roadster breder zijn dan de 4/4? Nu klopt dat in het geval van de roadster (v6) sowieso. In het geval van de +4 in principe niet – al ben ik even niet 100% zeker van de nieuwe versies. Wel zijn er ook wide body 4 cilinders geproduceerd, echter zijn die behoorlijk zeldzaam!!
Morgan houdt het makkelijk;)
Jaguar XKR en de Lotus zijn werkelijk prachtig:D
morgan begon in 1909 met de driewielers,
(eigenlijk eerder, maar de productie begon echt in 1909)

er zijn van elk model wel small-bodies (ook de +8) en van wide-body

voor de USA zijn er zelfs +8 met airbags gemaakt,
begin deze eeuw is er de “long door”, die is wat ruimer (we worden gemiddeld groter hé)



+/- 22jaar 4/4 gereden
2009 : roadster = eindelijk mijn ‘snelle’ morgan
maar net mailtje gehad dat de nieuwste motor niet gechiped kan worden :( )
“Het model velgen kennen we al langer, want het lag ook onder de gefacelifte versie van de vorige XKR (zeldzaam!)”

Deze vorige gefacelifte XKR staat wel eens bij ons in de straat, zal dan wel eens een paar foto’s maken. Wist niet dat hij zo zeldzaam was :P

OT:
Mooie foto’s, vooral die Jag XJ Portfolio!
Volgensmij heeft iemand uit ons dorp de zelfde roller !
@ Marc

I know, ik kom er wel eens, staan leuke dingen! Laatst die one-eleven (Brits kenteken wel), af en toe een R340, en er staat ook zo nu en dan een gele Ultima Can Am (gewoon die gene die zo nu en dan wordt gespot)
Oh, two-eleven, whatever. Ik kom hem toch nooit tegen dus geen reden om de naam goed te onthouden :-+
@ steven,

klopt allemaal, maar +8 is sowieso breder dan de 4tjes.
Is de roadster v6 niet snel genoeg voor jou trouwens? Misschien dan toch maar een 4.6 v8 met chip? of voldoet dat ook niet;)
@ steven,

klopt allemaal, maar +8 is sowieso breder dan de 4tjes.
Is de roadster v6 niet snel genoeg voor jou trouwens? Misschien dan toch maar een 4.6 v8 met chip? of voldoet dat ook niet;)
Details:
In de titel bij de Morgan staat: 8) ipv 8 )
“een V8 ven Rover” (ook bij Morgan)
“Een veel geliefd model” –> veel geliefd? Gewoon geliefd lijkt me genoeg. (RR)

Leuke serie! Die Britten weten echt hoe ze leuke auto’s moeten bouwen!
Waaaauw, die XKR-S one of my favourites..
Ik wil een foto van een Mini Cooper S mk1!!!! :P
Mooi zo’n Exige rijdt echt geweldig!
Ik vind er heeeeeeeeeeelemaal niks aan aan dat hele ding niet :continental T geef mij maar een vette murcielago of gallardo.Er is maar een engelse auto die ik zou willen en dat is de BMW mclaren F1 en die kan ik niet betalen maar de rest mogen ze van mij stelen en naar polen exporteren.
ik mis hier absoluut het geweldige merk Elva van eind 60-er jaren.
De Bentley ziet er echt niet uit. Mijn 87-jarige overbuurvrouw heeft meer aantrekkingskracht. Yeghh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jammer dat de xkrs is uitverkocht…
@ sjaak: er zijn wel degelijk small-body-V8’tjes gemaakt,
die hadden de Moss-versnellingsbak en dat schijnt niet zo’n lekker ding te zijn

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).