Live uit de bejaardensoos: Golf Plus facelift

Auteur: , 38 Reacties

Bejaarden, 65-plussers en geranium-kwekers opgelet: de Golf Plus is vernieuwd. Even kappen met klaverjassen, schop je kleinkinderen de deur uit en stop je kunstgebit maar weer in. Het is tijd om met een grote glimlach de onderhandelingen bij de lokale VW-boer te gaan starten.

Daar kun je je pensioen stuk slaan op de “spectaculair verbeterde” Golf Plus. Die heeft net als de gewone Golf nu een paar nieuwe koplampen en wat nieuwe spulletje in het interieur. Dat vond Volkswagen genoeg om er een compleet nieuwe generatie van te maken. Om de blits te maken bij de seniorensoos heeft VW ook nog eens de achterbumper aangepakt en is het design van de dakrails compleet vernieuwd. Woohoo focking woo!

Technisch zijn er ook nog wijzigingen: er zijn alleen nog maar commonrail diesels verkrijgbaar met 90, 110 of 140 pk en de traditionele automaten maken plaats voor die hypermoderne DSG-bakken met zes of zeven verzetten. Voor de wat strammere bejaarde met dito inparkeerskills is er goed nieuws: Park Assist parkeert de Golf Plus automatisch voor je in.

NIEUWE VOLKSWAGEN GOLF PLUS: INNOVATIEF EN ZUINIGER
Nieuwe Golf Plus gemiddeld meer dan 10% zuiniger dan voorganger

Leusden, 3 december 2008 – Praktisch als een grote MVP, compact en innovatief als een Golf – dat is het succesrecept voor de Volkswagen Golf Plus. Van de Golf Plus zijn er in drie jaar tijd 500.000 in Europa en bijna 15.000 in Nederland verkocht. Dat betekent dat 1 op de de 4 nieuwe Golfs in Nederland een Golf Plus is. De nieuwe Golf Plus die op de autobeurs in Bologna zijn wereldpremière beleeft, is bovendien zo zuinig als een Golf. Alleen al dankzij de nieuwe common-rail TDI-motoren is de reductie van het gemiddelde brandstofverbruik maar liefst 0,8l/100km. Ook op het gebied van innovaties is de Golf Plus met systemen als de automatische afstandscontrole ACC, Park Assist en een achteruitrijcamera rijk bedeeld.

Op technisch vlak deelt de Golf Plus veel noviteiten met de nieuwe Golf. Daartoe behoren de vier nieuwe, zuinige en bijzonder stille common-rail TDI-motoren met vermogens tussen de 66kW/90pk en 103kW/140pk. Bij de marktintroductie in maart 2009 zijn allereerst de 2.0 TDI-motoren met 110 en 140 pk beschikbaar; een roetfilter is standaard. De 110 pk sterke variant verbruikt gemiddeld slechts 5,1/100 km, 0,8 liter minder dan de vorige TDI-motor met pompverstuiver. De CO2-uitstoot van de Golf Plus TDI daalt daarmee van 153 tot 134 g/km. Het aanbod bestaat verder uit vijf benzinemotoren met vermogens tussen de 59 kW/80 pk en 118 kW/160 pk. Net als de dieselmotoren voldoen alle benzinemotoroen aan de Euro5-emissienorm. De conventionele automatische transmissie maakt in de Golf Plus plaats voor de even efficiënte als soepele DSG-transmissie met zes of zeven versnellingen. Hoe efficiënt deze techniek is, blijkt uit de verbruiks- en emissiewaarden van 90kW/122pk sterke Golf Plus 1.4 TSI met zeventraps DSG-transmissie. Die verbruikt gemiddeld slechts 6,3 l/100 km (146g/km CO2).

Flexibel
De Golf Plus behoort tot de meest praktische auto’s in zijn klasse, met bijzonder veel ruimte voor passagiers en hun bagage. Dat is mede te danken aan de iets hogere zitpositie, de in de lengte over 160 mm verschuifbare achterbank (in de verhouding 40:60 neerklapbaar), de optioneel verkrijgbare neerklapbare bijrijderstoel, de variabele laadvloer en de vele slimme opbergvakken. Noviteiten in het interieur zijn de nieuwe bekledingstoffen en het uit de nieuwe Golf bekende instrumentenpaneel, het stuurwiel en het bedieningspaneel van de nieuwe generatie Climatronic. Herkenbare elementen zijn de ronde klokken met chromen omranding, witte achtergrondverlichting en rode tellernaald. Standaard in alle uitvoeringen van de Golf Plus is een multifunctionele display tussen de snelheidsmeter en de toerenteller.

Design
Op designgebied slaat de nieuwe Golf Plus een brug naar de tijdloze lijnen van de recentelijk geïntroduceerde Golf van de zesde generatie. Dat is vooral aan de voorkant zichtbaar, waar de horizontale band in de grille de koplampen – standaard met dagrijverlichting- met elkaar verbindt. De in de bumper geïntegreerde reflectoren dragen ’s nachts bij aan de zichtbaarheid als de auto stilstaat. De achterlichtunits met led-techniek zijn voortaan ‘Cherry Red’ (donkerrood) van kleur. De vlakke dakreling en de lichtmetalen velgen –tot zelfs 18-inch in diameter – bepalen het zijaanzicht.

Uitvoeringen
De Europese marktintroductie van de nieuwe Golf Plus – verkrijgbaar in de uitvoeringen Trendline, Comfortline en Highline – volgt in maart 2009. Standaard zijn elektronische stabiliteitscontrole (ESP), zes airbags, actieve hoofdsteunen, Climatic-airconditioning, elektrisch bedienbare zijruiten, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, centrale portiervergrendeling, dakreling, getinte en warmtewerende ruiten en in carrosseriekleur gespoten buitenspiegels, deurgrepen en bumpers. Golf Plus-rijders kunnen hun auto voortaan uitrusten met hoogwaardige hulpsystemen als de automatische afstandscontrole ACC, Park Assist en een achteruitrijcamera.



38 reacties

Kijk een nieuwe kia.

Met een vw logo
vet lauwe shit man, zoals de bejaarden plegen te zeggen.

ontopic, best een leuke wagen. Een altea met een fatsoenlijk dashboard zeg maar. Ik hoop alleen voor de aanstaaande kopers dat de diesel wat stiller is.
heb 10 maanden in de ouwe mogen rijden, wat een herrie maakte dat ding
Ik mis de diffuser in de achterbumper! :P
ik werk bij een volkswagen/audi dealer en moest er gisteren weer mee rijden…ik vind het net een volwassen fox met golf accenten… echt helemaal neits.
GEWELDIGE TEKST. CHAPEAU!
Bas je moet even duidelijk zeggen wie je bent dat is misschien goed voor je loopbaan
Best een prima auto, niks mis mee en altijd nog beter dan een Yaris Verso
Prima facelift. De neus is en blijft een nette en ietswat stoere verschijning. De rest is gewoon saai en lijkt op een opgeblazen Polo. Achterlampen met donkerdere LEDjes is een goeie zet want die oude LEDjes lijken net roze.. vreselijk interieur nog altijd. Lijkt wel uit een vrachtwagen te komen
Björn Borgmoer
Zit er in die “collectors edition” nou een complete koffie unit? Laaaaaaame!
opzich best een leuke auto voor de doelgroep die wouter beschrijft!

@ bas : wat zeg je dan tegen je klanten over de Golf plus? ;)
Nette facelift. En zo te lezen standaard correct uitgerust.
Wel jammer dat de naam niet officieel:

**Golf 65 Plus**

geworden is!
niets slecht over de golf plus hé jongens
ik rij er nu al ongeveer 1jaar mee , enja hij maakt misschien beetje meer lawaai dan een andere en is niet zo mooi
maar is we enorm makkelijk als gezinswagen ( waar hij ook voor gemaakt is ;-) )
1 enkele fout die hij heeft is de keuze tussen beenruimte en kofferruimte
als je op reis gaat met de wagen mogen er niet zo’n heel grote personen achteraan zitten of je neemt enkel je tandenborstel mee :D
maarja iedereen zijn mening natuurlijk …
Ja Bas… doe even je naam en dealernummer. Helpen we je even een handje je IVA stage tot een succes te maken.
Nou, het is fantastisch. Op naar de Citroëndealer voor een C4 Picasso, zal ik maar zeggen… Leuke tekst btw. ;)

@ J&S; Oke, je kunt wat puntjes iets beter proberen te laten lijken, maar in vergelijking met andere MPV’s is de Golf Plus juist minder praktisch, meer een opgehoogte hatchback. Dus waarom heb je er dan voor gekozen, als ‘familiewagen’ jouw belangrijkste argument is?
Boys,

Nog nooit een Golf Plus gezien?
Gaat gewoon om een facelift van een oud model, dus doen alsof het een nieuw model is een beetje debiel…

Niet dat ik daarmee wil zeggen dat ik het wel een leuk model vind.
@ Citrofiel : Ik heb net daarom voor de Golf Plus gekozen omdat hij er uitziet zoals een hatchback en geen minibus (er was keuze tussen touran en golf plus )
en toch nog redelijk qua ruimte , je kan er met gemak 2( 7maand en 3jaar ) kinderstoelen in plaatsen en dan nog een 3de (9 jaar) tussen plaatsen .
maar ok als je hem gaat vergelijken met MPV’s dan is hij onpraktisch maar er zijn ook enorm veel opbergvakken (wat altijd handig is met kinderen)
Indien je hem vergelijkt met andere auto’s uit zijn segment is hij wel heel goed zeker als je hem vergelijkt met de Mercedes B-klasse
Als je een jonge familie bent en niet met een mini-bus wil rondrijden vindt ik deze Golf Plus de ideale tussenoplossing
De Golf plus wordt hier ondergewaardeerd. Het is een prima auto voor zijn geld en zelfs mijn pa die 2 meter is kon prima achterin zitten. Leuk zon normale Golf, maar probeer maar eens achterin te zitten.
pff bejaarden auto… k krijg er rijles in hoor! :D
haha
nee opzich een prima auto vind ik, ook al heb ik weinig rij ervaring.
Maar het interieur is in iedergeval goed :P

wat ik vooral zo irritant vind; is de grote, dikke voorruit-buitenkanten(waar de voorruit tussen zit)
ohja en de beenruimte is briljant, als de stoelen helemaal naar achter staan heb je nog genoeg ruimte
Mijn Pa rijdt met een Golf Plus 1.4 TSI 140 pk DSG en ik neem hem heeeel graag over!

De auto rijdt perfect, is ook nog eens zuinig (1 op 13,5 gemiddeld) en de zithoogte is op lange afstanden ideaal!

De facelift is niet spectaculair, maar de Plus vindt toch vaker afnemers merk ik bij mijn dealer(vergrijzing speelt hem natuurlijk wel in de kaart).

Vergeleken met een Seat Altea is de afwerking van de Plus toch stukken beter!
@ Funghi

zullen we dat de A-stijlen noemen dan? ;)
Dat meen je niet. Deze is gewoon nog saaier, hoe is het mogelijk. Het is dat paps en mams al Yaris (lame) rijden, maar anders…
Saaie auto..
Amper nieuw te noemen..

Slechte “facelift”…
Eehm……facelift? Zelfs dat zou ik ‘m niet durven te noemen. Maar goed, van Volkswagen zijn we wel gewend dat ze die Golf-rijders in de maling nemen met elke keer nieuwe modellen terwijl er haast niks aan verandert.
Een beetje meer eerbied voor onze senioren zou wel op z’n plaats zijn in de tekst… Onze eigen ouders (en grootouders) zijn (zo goed als) senioren,

Een guess what… ook WIJ zijn ooit aan de beurt ;-)
Nee, de ‘nieuwe’ golf is een vernieuwend hoogtepunt van design… zullen we zeggen!
Smaken verschillen en al met al vindt ik de plus meer karakter hebben dan de ‘gewone’ maar saaie golf.
Emerald Green Jag
@Greg

Here, here! I second that!

De Plus… sja, aardig. Ik zelf zou er niet in willen rijden, maar da’s een ander verhaal. De nieuwe Golf daarentegen… mjaa! Leuk! Mijn vrouw heeft er een besteld.
Niet echt een auto voor mij, maar moet wel zeggen dat het een blits kleurtje is !!

En inderdaad zoals gezegd, denk dat het veel oudere mensen zal aanspreken, zeker met zo’n hoge zit !
Emerald Green Jag
@FabianVTR16V

Een Toyota Avensis heeft ook een hoge zit, evenals een Opel Zafira, Ford C-Max, S-Max, enz. enz. Toch zie ik daar de gemiddelde burgerman en vrouw in rondkarren, en in mindere mate de oudere Nederlanders.
Echt wel de saaiste en lelijkste auto uit zijn segment.
Ford met de c-max en citroen met de c4 picasso tonen hoe het wel moet en daar heb je dan nog het voordeel van de fantastische psa diesels.
Altijd nog beter dan de “normale”golf. Maar het blijven saaie bakken om te zien!
Emerald Green Jag
@Dirk

let op: een Golf Plus zit niet in dat segment! Het zit eigenlijk tussen twee segmenten in (vleesch noch vis). De Touran zit wèl in dat segment (en de Focus C-max legt het dan af!).
Ik begrijp niet waaro deze wagen zo afgekeurd wordt.
De mensen die alleen maar negatieve uitlatingen neerschrijven hebben blijkbaar nog nooit met deze wagen gereden.
Een gewone golf vinden ze dan weer ‘super’ nochthans gebruikt zijn broertje exact dezelfde motoren!

Akkoord, hij heeft niet het meest excentrieke design van dit moment maar om dan meteen te zeggen dat een golf met een hogere instap, alleen voor grootvader is , vind ik overdreven.

Als dat zo is, voor wie zijn die SUV’s? Voor een péétje van 80+?
Komaan zeg mensen, volgens mij beseft de helft hier niet eens wat een gemak en comfort deze wagen bied!
viola robbemondt
Tja, we zijn niet allemaal van de Ferrari’s… En daar kun jij je – even denkend aan je beginnende buikje – over een paar jaar ook al niet meer in persen Wout :evil:
Wat een pubertaal slaat die Wouter uit zeg….Is dat een professionele autoredacteur? Ik dacht het niet. Of preekt hij alleen voor zijn eigen parochie? 15 tot 20 jarigen waarschijnlijk. Nou, dat is dan net de doelgroep die zo’n Golf niet kan betalen. Schrijf dan niks.
Haha dit stukje tekst is net de Volkswagen reclame!
Stiekum zou hij er zelf wel 1 willen hebben!
@Keijer “Kijk een nieuwe kia. Met een vw logo“. Understatement van het jaar, al sinds de eerste enigszins mooie Kia`s op de markt zijn zie je duidelijk de kopieeerdrift van de Koreanen. Neemt de `mooiste` Kia, de Sorento. Voorkant: Mercedes ML, achterkant: VW Touareg. Jouw `statement` geldt dus eerder andersom, bij intrductie van nieuwe Kias: Kijk een nabouw VW met een Kia logo

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).