Werelddebuut Ferrari 430 Scuderia Spider 16M in Bologna

Auteur: , 31 Reacties

Vorige maand maakte een select groepje mensen op het Noord Italiaanse Mugello circuit kennis met de Ferrari 430 Scuderia Spider 16M. De rest van de wereld moest wachten tot de Bologna Motor Show, want daar beleeft de open Scuderia momenteel zijn werelddebuut. Morgen opent Bologna de deuren voor het publiek.

Met een beperkte oplage van 499 exemplaren, viert Ferrari dat het voor de zestiende keer het constructeurs kampioenschap in de Formule 1 heeft gewonnen.

Deze roadster versie van de Scuderia is met z’n gewicht van 1.340 kilo zo’n 90 kilo zwaarder dan een gewone Scuderia, maar wel weer 80 kilo lichter dan een standaard F430 Spider. De V8 in de 16M is goed voor 510 pk wat neerkomt op een vermogen-gewichtverhouding van 2,6 kilo per pk. De acceleratie naar 100 km/u duurt niet langer dan 3,7 seconden en de topsnelheid ligt op een dikke 315 km/u.

De auto zal in twee uitvoeringen verschijnen: standaard zwart met grijze afwerking of een optioneel een uitvoering met drie kleuren uit het Carrozzeria Scaglietti Personalisation Programme. Verder zal de rolkooi met carbon zijn afgewerkt en biedt de audio installatie in het dashboard een dock voor de iPod Touch. (via: carscoop)



31 reacties

GijsSpierings
Ik vind de Spider ’n stuk minder moet ik zeggen, misschien komt dat wel door de kleine velgen ? Ik denk dat ik hem in ’t echt zal moeten zien.
Robertovicioro
Echte mannen rijden open!! :)
Dan maak je een hardcore sportauto, en dan haal je het dak eraf? Deze auto is nuttelozer dan een SUV.
Misschien allemaal tegen de filosofie van de Scuderia bladiebladiebla, maar hiermee op een mooi lentedag door de bergweggetjes in de Alpen kan nooit verkeerd zijn.
Precies, vergeet al dat bla bla over de combinatie van lichtgewicht maar toch cabrio. De F430 is een van de mooiste cabrio auto’s die er zijn… Na de film Miami Vice gekeken te hebben, was ik helemaal weg van die bak.
Met dit dak open zal je tenminste niet onder de hagel zitten net als in die stront trage mini. Die gast heeft gewoon file gereden in een hagelbui met het dak open…
Dan ben je geen kerel, maar dan ben je gewoon oer en oer dom.

Helaas zal dit wel vooral weer zon mannelijke menopauze mobiel zijn, of op zijn hoogst wat overbetaalde balschoppers die dit kunnen betalen.

Maar wat een geile donder is het toch zeg, pardon my french :)
Cabrio scuderia….. :S daar zit enige tegenstrijd in.
doe me toch maar de gesloten versie, cabrio rijden doe ik toch liever in luxe.
Wat een heerlijke auto!!! Als ik t geld ervoor had, had ik m nu in bestelling staan… Maar helaas, daar moet ik nog even op wachten.
>> een uitvoering met drie kleuren uit het Carrozzeria Scaglietti Personalisation Programme

Voor 3 hele kleuren is er een Persoonlijk Carrosserie Programma opgezet ?!?
Overdrijven is een kunst hoor.
Man, danh hoe je het geluid nog veel beter! Beeld je in, in die tunnels …
Sja.. waar je nou een Scuderia Spyder voor nodig hebt…. dan maar een gewone F430 Spyder en nog wat geld over houden ;)
En ik ben toch bang dat dit weer zo’n auto is die nooit gebruikt zal worden waar die voor bedoelt is – wat is dat eigenlijk???
– niet het circuit, dan hadden ze m wel dicht gelaten
– niet de boulevard, dan hadden ze m wel comfortabeler gemaakt
– trackdays dan, 2 of 3 keer per jaar?
– de oprijlaan, 364 dagen per jaar?

Ferrari what have you done?! :O
Geachte F,
Mijn zoontje is nu 2 jaar en zijn speelgoed autootjes vind hij al interessanter dan eten. Met andere woorden, het is duidelijk dat er benzine door zijn aderen stroomt. Rood is zijn favoriete kleur en laat dat nou in uw huis het meest gebruikt te worden.
Daarom wil ik bij mijn zoontje graag een poster van een mooie rode auto boven zijn bed hangen om van te dromen (net zoals zijn vader vroeger had).
Mijn vraag is, willen jullie a.u.b. weer zo’n auto maken?
@Robertovicioro;

Echte mannen of echte gays?
Ik begrijp de hele tegenstand tegen een snelle cabriolet niet. F1-chauffeurs rijden toch ook zonder dakje? Net zoals een aardig hoop andere race-klassen, met name de open Le Mans klasse (Audi R10???) en daar hoor je ook niemand klagen dat het in een keer “niet sportief genoeg” is. Daar
Als Ferrari de stijfheid van de wagen zo op orde heeft dat het open ding net zo stijf, zo niet stijver is dan een dichte versie dan an ik dit alleen maar toejuichen.
Moet toch leren mijn eigen schrijfsels eerst door te lezen voor ik op t knopje druk.
Schrap die alleenstaande “Daar” en “an ik” = “kan ik”
Dennis-maar-niet-de-auteur
ik denk dat mensen die geld hebben voor deze auto geen iPod touch bezitten maar eerder een iPhone…
Bij mij is het glas altijd half vol! :D
Deze is beter en mooier dan de normale spider! dus oke!
en mensen die zeggen dat het een nutteloos ding is omdat je van de scuderia het dak er niet van af moet halen en blabla
Dit zijn gewoon auto’s die de rijken leuk vinden! een gelimiteerde ferrari waar in iedereen je kan zien op de boulevard! (je kan de bak ook gewoon nog in automaat zetten)
Robertovicioro
@ Evo

Zelfde sarcasme als robbie in zijn artikel…
ach… voor degene die altijd zo lopen te zeuren hier, laat iedereen in hun waarde de ene is blij met zijn net gekochte Astra de ander met zijn Ferrari. Al dat gezeur is vaak gebasseerd op jaloezie… waarom zou je geen Ferrari kopen als je er warmpjes bij zit….
Wat een dikke bloedneus, iets te dik en te lang die voorkant.
En ook voorlichten zijn nogal ongelukkig qua proportie. De wagen valt over het algemeen ook nogal dik uit (dikke kont). Maar het interieur ziet er stukken beter uit! Om nog maar te zwijgen van de sound.
Dit hadden ze niet moeten doen. Maar ze willen natuurlijk zoveel mogelijk verkopen!!
En als we beter opletten zal de opvolger van de F430 ook weer zo licht zijn!
Jeej, weer een nieuwe versie van een Ferrari… Blijft niet m’n ding. Dan toch liever een Maserati GT’S
k vind het echt een belachelijk plan om van een scuderia een spider te maken,
wat zouden ze in italiĆ« gedacht hebben; kom laten we eerst een bestaand model lichter maken om vervolgens het dak er af te trekken en dan om de stijfheid in de constructie te houden m weer zwaarder moeten maken……
Ik ken er nog steeds niet over uit, het o zo sportieve Ferrari maakt een cabrio-versie van een hardcore racevariant.. Te belachelijk voor woorden.
wouterjeuring
nou, dat is bijzonder, je had een f430 spider, en je had een f430 scuderia, hoe zou de scuderia spider eruit gaan zien… oh oh oh ik zou het niet weten
lelijk vergeleken bij de 360!
zowel spider als dicht!!!

en ja, wat betreft de velgen, totaal niet in balans, voor zijn ze (te) groot en achter toch echtt te klein!!! (tis optisch, maar telt mee in een mening)..

360 is de Must-Have….(ook al heeft ie kleinere motor!)

gegr..
Peter - Italia
kan ik um ook op afbetaling krijgen?
@BAAP

Gelukkig verschillen smaken!
F430 en 360 vergelijken is net zoals de 308 en 328 vergelijken.
De 328 en 430 zijn geslepen diamanten en de 308 en 360 de “ruwe” diamanten.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).