Het is maar goed dat er dit soort onderzoeken gedaan worden, anders hadden we dit nooit kunnen bedenken: voor de meeste mensen heeft een auto niets te maken met vrijheid, sex appeal of het winnen van stoplichtsprintjes. Sterker nog: 60% vindt dat zo’n ding alleen dient om mee van A naar B te rijden. Hè?
Tot die conclusie komt Mintel, een onderzoeksbureau uit Chicago, in opdracht van Marketing Daily. Op de vraag “hoe voel je je achter het stuur?” voelt 46% zich ‘verantwoordelijk’, 40% ‘veilig’ en 37% ‘praktisch’. ‘Blij’ scoort ook hoog (39%), maar ‘krachtig’, ‘snel’ en ‘sexy’ eindigden allemaal onderaan de lijst.
Dat automobilisten maar een saai volkje zijn blijkt ook uit het feit dat 55% pas blij is met een auto als hij het goed blijft doen, en dat slechts 13% het belangrijk vindt wat andere mensen van hun vierwieler vinden. De mensen van Mintel zeggen dat bijna alle autoreclame hierom behoorlijk nutteloos is.
“We found that for most people, driving a car or truck does not make them feel sexy, fast or powerful,” states Mark Guarino, senior analyst at Mintel. “The problem is that the auto industry is built on selling power, speed and sex. Those images are dynamic, but they don’t necessarily resonate with the majority of utilitarian, safety-focused drivers.”
Maar wees eens eerlijk: ook al koop jij een lichtgrijze Opel Meriva, stiekem wil je toch ook gewoon in een dikke Koenigsegg rijden? En als iemand met een potlood achter z’n oor je komt vragen hoe je je dan voelt in je filecontainer, dan ga je toch niet ‘sexy’ zeggen? Precies. Next. (via ttac)
Deze reclame is briljant, want hier gaat het om:
Inpakken hoeft niet hoor, ik neem hem zo wel mee!!
Fantastiche reclame, haha
misschien de peiling NA de recessie op nieuw meten ??
die reclame is een toppertjee :P
Jaren geleden heb ik tijdens m’n studie wat geleerd over het opheffen van cognitieve dissonantie. In gewoon nederlands… het wegnemen van gevoelens van twijfel of spijt na een aankoop. Dat is over het algemeen het doel van reclames, met name van autoreclames. Zorgen dat mensen die een bepaalde auto gekocht hebben zich er goed over blijven voelen.
100% van de onderzochten heeft dus nog nooit in mooie of snelle auto’s gereden. Anders zouden de resultaten wel ander zijn… ;)
echt een heerlijke reclame:D
Volgens mij is het belangrijk in welke regio je een enquete houd. Ook de leeftijd van de gemiddelde ondervraagde is ook belangrijk. Voor de doorsnee vrouw is een auto niet zo belangrijk. Voor de doorsnee tuinkabouter ook niet, dus zulke enquetes zegt niets. Of ze durven niet toegeven dat ze jaloers zijn op de buurman duurdere auto!!!!!
Na de 150ste auto waarmee ik heb mogen rijden ben ik gestopt met tellen, zit nu aan de 200ste auto ergens (uiteraard niet van mezelf)
Als je eenmaal mogen proeven hebt van snelle en leuke en dure auto’s, smaakt dit echt naar meer hoor!
Voor mij MOET een auto relatief snel zijn, mag stijlvol zijn, niet té opvallend en toch een minimum aan comfort bieden zoals airco en goede zetels…
Wel een groot nadeel: eenmaal geproefd van leuke dingen voelt mijn volvo 440 soms als bagger aan ook al is ie beresnel…
Mooi mooi mooi die reclame, heerlijk!
Oke, ik ga nooit meer zeggen dat de Nederlandse overheid het toppunt van betutteling beheerst, die plaats is nu overgenomen door de VS. Die tekst bij de reclame…
“This is a dream. Do not drive without a license. Obey all traffic laws.”
Dat is toch erg…
Haha, briljant die reclame
Hahahaha. mooi hoe die jongen en dat meisje elkaar aankijken in het filmpje.
Deze reclame is echt briljant! :D
Die reclame bewijst weer eens dat cabrio’s voor meisjes zijn en de coupé voor jongens.
Als ik in een snelle en/of mooie auto rijd dan voel ik mij ook niet ‘sexy’ of ‘krachtig’. Nee. Ik ben dan blij. Heel blij.
Ik moet eerlijk zijn en zeggen dat ik hardop gelachen heb met die qoute!! :lol: Maar dit is eigenlijk een wake-up call: we zijn een uitstervend ras!!
Als ze mij vragen: “voel jij je sexy in je BMW” dan zal ik waarschijnlijk ook negatief antwoorden. Maar ik rij er wel heel graag mee, en kijk nog vaak even achterom als ik haar op een parkeerplaats achterlaat.
Trouwens, die A-naar-B mensen zeggen dat een wagen gewoon een doos op wielen is, maar ze hebben wel altijd uitgebreide oordelen over wat soort mensen met wat soort wagens rijdt. Als het echt niet uitmaakt, dat moeten ze hun bek ook niet opendoen over de associale SUVs, marginale Johnny bakjes (getuunde wagens voor de Noorderburen), vette Mercedessen, en ja, BMW bestuurders met een klein geslacht. Hoeveel conformistische anarchisten rijden er niet met een Geit (Eend voor de Noorderburen) om te projecteren hoeveel ze wel niet denken aan hun imago. Iedereen moet zien en beseffen hoe bescheiden ze wel zijn.
Ook zij ervaren de sociale nuances van een gekozen wagen. Maar doen alsof ze daarboven staan. Terwijl zij soms het meest van al mensen beöordelen op basis van hun gekozen voertuig.
En nu wil ik een Corvette…
Boven het filmpje op YouTube staat “Banned Corvette ad”. Luisteren ze daar naar Myrthe Hilkens?
Het zijn allemaal sociaal acceptabele antwoorden en/of de vraag werd gesteld aan mensen die hun auto al een tijdje in bezit had.
Ik durf nameijk te wedden dat als je dezelfde vraag aan personen met een nieuwe auto vraagt of ze zich “krachtig”, “snel” of “sexy” voelen dat je een hele andere uitslag krijgt.
Die reclame is prachtig!!! :D
@ Citrofiel
je zou het idd maar denken dat het mag en kan oei oei dat mag nooit.
Onderzoek verbaast me niks logischerwijs als je al die mensen met die saaie koekblikjes ziet..
Rolling stones’ jumping jack flash past erg goed bij dat filmpje trouwens :-)
Ik heb ook een vriend die mooie vette snelle auto’s gewoon totaal NIKS boeid. Ik snap dat gewoon niet, daar ben je toch man voor :D?
Laatst een keer een Skyline R34 die driftend de snelweg op komt zetten.. Tja super stoer natuurlijk om te zien. Hem deed het echt helemaal niets..
* En dat verklaart ook gelijk waarom er veel mensen in zo’n smakeloos koekblik rondrijden zoals een Citroen, Renault, Multipla?
@MLTB
en verklaart ook waarom GM en Chrysler problemen hebben ;)
Ik zeg; herpak jullie eens !
@Oxymoron
Als ik het mij goed herinner was deze reclame verboden omdat hij jongeren zou aanzetten tot joyriding. GM heeft ook eens een reclame met Cindy Crawford in een pikante outfit moeten stoppen omdat feministes geklaagd hadden. US, land of the free……