Officieel: Audi R8 V10

Auteur: , 51 Reacties

Zoals vandaag al aangekondigd, zal vannacht klokslag twaalf uur de mailserver van Audi het persbericht over de Audi R8 V10 de wereld insturen. Echter zoals zo vaak het geval is, zijn we er weer iets eerder bij.

De officiële specificaties wijken maar weinig af van wat we al wisten. De R8 V10 is uitgerust met een 5,2 liter V10 FSI blok. Deze motor is goed voor 525 pk en 530 Nm koppel. Hiermee accelereert de vierwielaangedreven bolide in 3,9 seconden naar de 100 km/u en de acceleratie stopt pas bij 316 km/u. Je kunt kiezen voor een 6-speed R-tronic automatische versnellingsbak of een handbak als je vindt dat je zelf slimmer kunt schakelen, want sneller zal waarschijnlijk niet lukken.

De R8 V10 heeft duidelijk meer potentie dan zijn V8 broertje die moet zich redden met 420 pk, 430 Nm koppel, een acceleratie van 4,6 seconden en een topsnelheid van 301 km/u. Zo’n zwaarder blok wil vanwege het extra gewicht nog weleens een aanslag doen op de rij-eigenschappen, maar het V10 blok is slechts 31 kilo zwaarder dan het V8 blok. In totaal weegt de R8 V10 1.620 kilo en is daarmee 55 kilo zwaarder dan de R8 met V8 motor.

In januari zal de R8 V10 in Detroit zijn officiële publieksdebuut maken en in zal leverbaar zijn in het tweede kwartaal van 2009. Op het prijskaartje zal bij ons een bedrag van rond de 160.000 euro vermeld staan.

Audi presenteert de Audi R8 5.2 FSI. De 5,2-liter V10-motor van deze topsporter levert een vermogen van 386 kW/525 pk en een koppel van 530 Nm. Daarmee is de grotendeels uit aluminium opgetrokken R8 V10 goed voor een topsnelheid van 316 km/h en een sprint van 0-100 km/h in maar 3,9 seconden. De Audi R8 5.2 FSI is standaard uitgerust met quattro-aandrijving en LED hoofdverlichting.

De krachtbron van de Audi R8 5.2 FSI heeft onmiskenbaar race-genen. Technologieën als de directe brandstofinspuiting (FSI), de dry sump-smering en de variabele kleptiming hebben hun kracht én uithoudingsvermogen onder meer bewezen tijdens de roemruchte 24-uurs-race van Le Mans, die Audi nu al 8 keer heeft gewonnen. Daarbij is de nieuwe V10 grotendeels identiek aan de motor van de onlangs gepresenteerde GT3-raceversie van de Audi R8.
In de Audi R8 5.2 FSI levert de motor met een cilinderinhoud van 5.204 cm3 een koppel van 530 Nm bij 6.500 tpm en een vermogen van 386 kw/525 pk bij 8.000 tpm. Het specifieke vermogen bedraagt 100,9 pk per liter en aangezien de Audi R8 5.2 FSI slechts 1.620 kilo weegt (handgeschakelde zesbak), heeft elke pk slechts 3,09 kilogram voort te bewegen. De motor van de Audi R8 5.2 FSI weegt 258 kg. Daarmee is hij maar 31 kilo zwaarder dan de V8. Door de blokhoek van 90 graden ligt het zwaartepunt van de motor laag en dat komt het weggedrag ten goede.

Topprestaties

De Audi R8 5.2 FSI sprint in slechts 3,9 seconden van 0-100 km/h. De versie met de sequentiële R tronic-transmissie bereikt nog eens 8,1 seconden later een snelheid van 200 km/h. De topsnelheid bedraagt 316 km/h. Deze prestaties gaan vergezeld van een indrukwekkend sportief geluid met, afhankelijk van het toerental, diepe bastonen en hoge uithalen – de toerenbegrenzer komt pas bij 8.700 tpm in actie. De directe brandstofinjectie met inspuitdrukken tot 120 bar is goed voor de prestaties én het verbruik. De Audi R8 5.2 FSI R tronic gebruikt gemiddeld 13,7 l/100 km.
De Audi 5.2 FSI wordt standaard geleverd met een zeer precies werkende handgeschakelde zesversnellingsbak. De optionele, supersnel schakelende R tronic sequentiële transmissie met ‘flippers’ aan het stuur zorgt voor een authentiek het racegevoel. Voor een flitsende start is de Audi R8 5.2 FSI standaard uitgerust met launch control. Dit regelt de wielslip elektronisch, zowel bij de versie met zesbak als bij de R tronic-uitvoering.

Dwarskrachten tot 1,2 G

De optimale gewichtsverdeling van de Audi R8 (44% vóór, 56% achter) komt voor een belangrijk deel op het conto van de centrale plaatsing van de motor. Samen met de dual whisbone-ophanging (aluminium) vóór en achter en de 19-inch wielen (bandenmaat 235/35 vóór, 295/30 achter) vormt dat de basis voor een uitermate stabiel weggedrag en directe reacties op stuurcommando’s. Waar de omstandigheden het toelaten, zijn met de Audi R8 5.2 FSI dwarskrachten tot 1,2 G haalbaar.
Uiteraard is de Audi R8 5.2 FSI standaard voorzien van Audi magnetic ride, waarbij de schokdempers zich automatisch aan de rijomstandigheden aanpassen. Het remsysteem is ruim bemeten. Vóór zorgen geventileerde en radiaal doorboorde 380-mm schijven en remklauwen met acht zuigers voor maximale remkracht. Achter bedraagt de schijfdiameter 365 mm. Hier worden remklauwen met vier zuigers toegepast. Een remsysteem met keramische schijven is optioneel. Deze schijven zijn zeer licht en vallen op door hun uitzonderlijke uithoudingsvermogen onder zware belasting en lange levensduur (300.000 km).
Ook deze Audi R8 maakt gebruik van het Audi Space Frame. Dit frame is uitermate licht: inclusief het magnesium frame voor de motor weegt het slechts 210 kg. Desondanks biedt het de beste stijfheid in zijn klasse. Daarmee draagt het bij aan de hoge mate van dynamiek én comfort.

Nog scherper

Het uiterlijk van de Audi R8 5.2 FSI is nog scherper dan dat van de veelvuldig geprezen en onderscheiden versie met V8. Onderscheidende elementen zijn onder andere de in hoogglans gelakte luchtinlaten en de chromen afwerking van de grille. Ook de bredere dorpels en de scherper aangezette ’sideblades’ zijn typische V10-kenmerken. Uiteraard is de motor zichtbaar door de grote achterruit. De uitlaatroosters zijn uitgevoerd in mat aluminium. Aan de achterzijde valt bovendien de diffuser op. Aan weerszijden ervan bevindt zich een grote ovalen uitlaatpijp.

Volledige LED-verlichting

De Audi R8 5.2 FSI heeft standaard LED-hoofdverlichting. Zowel (gedimd) grootlicht, dagrijverlichting en knipperverlichting worden hierbij verzorgd door lichtgevende diodes (LED’s). Elke koplamp maakt gebruik van 54 LED’s. het licht dat deze LED’s uitstralen, lijkt veel op daglicht en dat maakt rijden in het donker minder vermoeiend. LED’s zijn bovendien energiezuinig en hebben een lange levensduur. Ook bij de achterlichten wordt LED-technologie toegepast.

Een unieke ambiance

De ambiance in het interieur van de Audi R8 5.2 is een combinatie van sportiviteit en luxe. De stoelen zijn bekleed met het fijnste nappaleer en tot de standaarduitrusting horen tevens het driver information system, het navigatiesysteem plus, het Bang & Olufsen Sound System, een volautomatische airconditioning en een alarmsysteem. Daarbij zijn de individualiseringsmogelijkheden vrijwel onbegrensd. Audi exclusive en quattro GmbH kunnen ook de meest uitzonderlijke wensen invullen.
De Audi R8 5.2 FSI wordt in het tweede kwartaal van 2009 in Nederland verwacht. De prijsstelling is nog niet bekend.



51 reacties

-edit: probeer eens meer dan 1 woord uit te kramen-
Ok, het gewicht valt idd ook nog erg mee. Supermooi dat ze er iets groters in hebben gelegd.
I love it… (L)
dat knopje “ESP off” op de foto van het interieur geilt me een pak op :-)
beetje zoals pamela anderson
schoon van ver maar ver van schoon

wat is er met die voorkant gebeurt ?
in het engelse berichtje hebben ze het over 316km/h

-edit: klopt! wie heeft die 6 omgedraaid?-
Tja, wat zal ik er van zeggen.
Het blijft een echt lelijke auto, die nog niet in de buurt komt van een 911
blijft gewoon een mooie auto :D
btw, waarom wordt dit 2x gepost eigelijk? :-)
http://www.autoblog.nl/archive/2008/12/08/verrassing-audi-r8-v10
edit: omdat het nu officieel is, zie de specs
Super mooie velgen!
Ennuh, wanneer komen we de diesel op de weg tegen?
Hee trend van downsizing weer voorbij?
525 pk + handbak! Lekkerder dan een GT2??
rick buijsman
hij is en blijft lelijk
@Jochempie
Vast niet, deze heeft quattro. Bij de GT2 gaat dit gewoon volledig door naar enkel de achterwielen.
@Bob .. downsizen ?? dat geld niet voor europeanen ..
en zeker niet voor nederlanders ..

dat doen die andere lui maar ..
je kent ze wel .. die milieuvervuilers ..
Gaaf…alleen had ik hem iets dikker verwacht dan de R8(V8).
@lincoln
geld? véél geld
ik kan de R8 maar niet mooi vinden. Het zal vast een fantastische auto zijn, maar ik had gehoopt dat het uiterlijk wat verbeterd zou worden voor de V10 versie.
Wat zullen de prijzen in Nederland doen?? € 250.000,-?
Erg vet ..

Alleen het design wielen vind ik deze keer minder geslaagd (zeldzaam bij audi)
Ik vind er eigenlijk niets meer aan…
Als een Gallardo 1430 kilo weegt. Waarom weegt dit ding dan in godesnaam 1620 kilo?
@wotevajjjj: “beetje zoals pamela anderson…

Doe mij er dan maar eentje!
@Rick dos

die 190 kilo meer zijn onderdelen die het verschil maken tussen rotzooi en kwaliteit ;)
@Endlezz

Of is die 190 kilo extra brandwerend materiaal? ;)
Is dit niet (zo goed als) hetzelfde blok uit de lamborghini gallardo? Alleen heeft laatst genoemde wat meer peekaatjes :P
@ Wim

Lelijke auto? in mijn ogen ben je dan gek, maar ieder zijn mening! Tip: ga er eens in zitten! Ik was meteen verkocht;)

Daarbij komt dat ik dit persoonlijk een geniale actie vind. Met al die milieu onzin komen er allemaal minder sterke motors, andere technieken zoals stroom ipv benzine:S Audi steekt tenminste zijn kop overal bovenuit en maakt een dikke V10 ipv V8 met lekker wat extra vermogen, en weinig extra gewicht.

Dit in combinatie met een schappelijke prijs, geweldig uiterlijk, ongelooflijk mooi interieur (niet van plaatjes, in het echt), niet nodig om te tunen qua uiterlijk en prestaties, goeie rijeigenschappen en mooi geluid maakt dit echt mijn droomauto!
officieel: Nog steeds is het lelijke uiterlijk van de r8 niet verholpen.. Dus ik zeg koop lekker een lambo:-)
@wim
aparte smaak zeg, maarach…

super mooie bak, echt prachtig!
het zal zeker niet goedkoop zijn..
Hij IS niet lelijk, jullie VINDEN hem lelijk… Hij is nog altijd beter dan een platgeslagen kever. Ik vind’m tof, sta tog wel even te kijken bij een R8 als ik één tegen kom, hij ziet er gewoon lekker uit, vooral van achter.

Die V10 is helemaal goed, logische keus en als hij net zo’n lekker geluid heeft als in de Gallardo komt het wel goed. Als Audi echt ballen heeft stoppen ze de V12 TDI er ook nog even in na al die nare berichten over V12 motoren die verdwijnen.
Wat raar. Hij heeft 2 clinders meer, maar minder lamellen in de grille voor. Achter heeft ie minder uitlaten (3 ipv 4). Waarbij de uitlaat in het midden het formaat en uiterlijk van een brievenbus heeft. Deze A8 parkeer je ergens en als je terug komt vind je allerlei poststukken in je uitlaat, lijkt me erg onhandig.

Als ik een R8 zou kopen werd het gewoon een 8 cilinder, mooier en natuurlijk veel beter te verantwoorden in deze tijden van (economische) downsizing ;-)
Hij rijdt wel niet veel sneller dan de v8 motor. Maar ja moest ik het geld hebben zou ik doorsparen voor een echte lambo en niet mijn geld uitgeven aan deze fake lambo. Want de r8 vind ik niet mooi. Maar ja ieder zijn mening
Eindelijk een echt motor voor deze Audi.
Naast die Saaie S5 is de R8 de enige mooie Audi.
Snel uitbrengen die hap zou ik zeggen.
142k in Duitsland. Dan zal die hier met die slurptax wel rond de 210k zitten.
prestatie’s vallen wat tegen..!!

3,9 en top van 315.. en dat voor 525 pk.
hopen voor leasefans dat ze binnenkort ook lekker mogen dieselen met de v12 TDI van de Q7!
wel gaaf dat hij standaard LED verlichting krijgt voor de koplampen maar doe mij toch maar de xenon lampen. in een onlangs verschrenen lampen test kwam de LED verlichting er niet bijster goed vanaf. wel extreem wit licht maar bijna geen reikweite. alles na het 30 meterbordje was al niet meer zichtbaar, terwijl dezelfde auto met xenon zelfs het 60 meterbordje duidelijk verlichte. maar toch denk ik dat LED wel de toekomst heeft.
een audi voor meer dan 2 ton? nee dankje!
voor dat geld haal ik wel een RS6, dan kan ik er nog met het gezin mee op vakantie. en laat ik die wel chippen naar een peekaatjes of 650. dan ontlopen ze elkaar ook weinig qua acceleratie en topsnelheid denk ik.
@mshell, die “derde uitlaat” in het midden zal wel t.b.v. koeling zijn en niet om uitlaatgassen af te voeren !!

“Op het prijskaartje zal bij ons een bedrag van rond de 160.000 euro vermeld staan.”

Denk dat dit wel rond de 180.000 zal zijn hoor aangezien een R8 V8 al 159 duizend en een beetje kost ;)
@Rick Dos

De 1430kg van de Gallardo is volledig droog gewicht, zonder enige vloeistof of rijder. De 1620kg hier bij deze R8 is volledig rijklaar gewicht.
Rijklaar weegt de Gallardo ook rond de 1600kg.

Zelfde met de Murcielago, leeggewicht van 1650kg, maar rijklaar rond de 1800kg.
Het persbericht geeft aan dat de prijs nog niet bekend is; toch zegt Autoblog dat ie ongeveer 160.000 euries gaat kosten? 8-)
HOT HOT HOT!!!!
Waarvoor dient dat handvat eigenlijk bij de bestuurders-knie. om in en uit te stappen ? om je vast te houden als je teveel G’s trekt in een bocht ?
@ thijs,
die komt niet, heb ik gelezen in autowereld magazine (ik ben beld hé)
ze zeiden dat zo’n diesel alleen maar goed is voor een kolos zoals de q7..
maar misschien zijn ze weer aan het bluffen.. zoals toen ze zeiden dat er geen r8 spyder kwam..
ik ben belG
Deze Audi is (imo) op elk vlak een klasse beter dan (elke) 911. Schitterend uiterlijk, met lekkere potente motoren! Daarbij rijdt het beter dan een 911! (yesh, ervaring)

Al denk ik dat die 160 mille wel wat meer zal zijn….
Super specs! Alleen nog ff de R8 V8 rims er onder schroeven en de V8 grill erin en hij is helemaal af! :-D
Is €160.000 trouwens niet aan de “goedkope” kant? Zonder slurptax was de V8 instapper nog zo’n €146.000……..
De V8 is hier in NL al vanaf 159065,- dus de V10 zal wel richting de 200 gaan.
@Heyhuub,

Zat met de slurptax erbij ook al aan die prijsklasse te denken. Belachelijk hoog iig. In Duitsland heb de V8 volgens mij al vanaf €110.000 :-S

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).