Shanghai Maglev trein: sneller dan een Veyron

Auteur: , 68 Reacties

De reis vanaf het Station LongYang, net buiten het stadscentrum van Shanghai (China), naar het Pudong International Airport is 30km en duurt ongeveer 40 minuten met de auto. De Maglev (Magnetic Levitation) reist deze afstand in ongeveer 7 minuten...

Onderstaande oersaaie video, genomen op een reis naar Shanghai, toont de Maglev Trein die een topsnelheid haalt van 431 km/u (268 mph). In de video worden vergelijkingen gelegd naar de topsnelheden van ’s werelds snelste auto’s, maar die kennen we inmiddels wel. Feit is dat de meest geavanceerde auto’s worden verslagen door een trein, wat eigenlijk een soort simpel gebruiksvoorwerp is. En dit alles zonder schudden of andere vervelende bijzaken die je in een auto op die snelheid zou meemaken. Misschien moeten we eens wat beter kijken naar de voordelen van magneten? (via jalopnik)

Quote: Speed is a target the mankind is eternally seeking…



68 reacties

Janjaapkarelkees
Simpel gebruiksvoorwerp
Haha dit is wel wat anders dan de eerste de beste NS trein eigenlijk…
Het is overigens een voorbeeld van Deutsche Grundlichkeit, built by Siemens und ThiessenKrupp
@Willem dL: klopt, op het gebied van treinen hebben de Duitsers gewonnen, nu de auto’s nog (GT-R vs Porsche)
Lijkt me best een sensatie!
Cool dat ze ook binnen aangeven hoe hard je gaat…
Maakt nog aardig wat lawaai. Ik had het stiller verwacht/gehoopt.
maar er zijn toch nog veel snellere treinen? wat is nou het byzondere aan deze?
PantheraLeo205
@ autoblogger: nou ja.. de Veyron is toch in principe Duits? Dus het is een Duits één-tweetje.
Ze tonen wel niet hoe je erin geraakt!
@ Autoblogger: wil je zeggen dat een GT-R mooier is dan een Porsche? Of moet je het betreffende onderdeel waarop de GT-R beter is dan de Porsche soms nog formuleren?

Overigens is de Maglev natuurlijk een lachertje:
http://www.youtube.com/watch?v=NGlIMJ7PlTY
Wat is nou je tijdwinst op zo’n kort traject t.o.v. een “normale” trein? 2 minuten? Prestige project dus. Gelukkig maakt de krediet crisis korte metten met dit soort flauwekul. Anders hadden we hier in NL nog steeds allerhande grootheidswaanzinnige regenten gehad die ook voor tig miljard aan belastinggeld dit soort speeltjes willen bouwen.

*Recessies hebben ook goede kanten!*
@ vla; Nog knapper dat je zo volbeladen nog zo hard gaat.
Off-topic; weet jij mss nog wat die site was, die op AJ zo vaak werd gepost, waar je tekst in kon voeren, en dat werd dan gesproken (door bijv. een vis). Heb het even nodig namelijk. Bedankt alvast! (en sorry AB ;) )

@ blokker5; Vertel.
die scc heeft toch nooit z’n top gehaald of wel?
@ blokker5; Ah, deze Maglev gaat 581 km/h ( http://www.youtube.com/watch?v=rUVD1rSFpEA ), en deze TGV 475 ( http://www.youtube.com/watch?v=Dw4zn-qw1oM ). Maar dan nog zou het wel kunnen dan deze trein in dit bericht de snelste lijnverbinding is.
@ Citrofiel: En of! :mrgreen:
Groot nieuws! Vliegtuigen schijnen ook sneller te kunnen dan auto’s! :P
Ik ben geen expert van magnetisme, maar volgens mij kan de techniek van deze trein gebruikt worden in auto’s.
Het inlaat-compressie-ontbranding-uitlaat principe, als ik het goed onthouden heb, vervangen door afstoten en aantrekken van de magneten. Krukas-drijfstang-zuiger principe blijft behouden, de gehele cilinderkop niet.

Als het mogelijk is, heb je een concurrent van de elektrisch auto.
@ Jochempie; Man, wat heb jij een boel gemist. Zelfs op Top Gear hadden ze het erover. De GT-R is sneller dan een Porsche 997 Turbo. Dat is waar autoblogger natuurlijk op doelt. Of ben jij een Porschefan die het gejank van Porsche gelooft?
@ vla; Bedankt man! Typisch zo’n onzinnig iets waarvan ik dacht dat jij het wel onthouden zou hebben. ;)

@ Solstice; :shock:

@ Larrs; Veel succes met uitwerken dan. :P
@ Citrofiel
Lol! Je kent me door en door! :mrgreen:
@larrs

Over het wiel opnieuw uitvinden gesproken: heb je wel eens van een elektromotor gehoord?
Ik vind deze Maglev iets indrukwekkender: http://www.youtube.com/watch?v=NQyj-3C99bA

500km/h! Vooral ook de fly-by’s
Paar maanden terug nog in deze trein gezeten, ook van pudong naar LongYang. Helaas rijdt de trein enkel tussen bepaalde uren 430km/h. Wij waren een uur te laat, op dat moment reed die “maar” 300.
@Jochempie: niet mooier inderdaad, maar wel sneller.
Bizar filmpje van die TGV trouwens!
Heb in dit ding gezeten in afgelopen zomer. Toen haalde die 431km/h. Je zou zeggen dat zo’n magneettrein lekker smooth over de rails zweeft maar had momenten dat ik dacht dat ik er geweest was omdat je een enorme klappen hoorde en voelde. Hoe dan ook, NS kan sowieso nog een puntje zuigen aan Chinese spoorwegen, een simpel intercitytje rijd daar ook makkelijk 250km/h.
@ babbaloerie: Over gestroomlijnd gesproken….
Fly-by’s zijn inderdaag een lust voor het oog!
@Ashtray.

Huh, ik heb er ook in gezeten en geen enkele klap of wat dan ook gevoeld of gehoord. En je dacht dat je er geweest was? Hahaha… Meest comfortabele treinreis ooit zal je bedoelen.
Rijden in de Maglev is alleen de eerste keer leuk.

De veertigste keer erger je je alleen nog maar aan het gebonk en de slecht geregelde in- en uitstap procedure.
En wat is nu de nieuws waarde. Die magneetzweeftrein zweeft al 4 jaar!!!
En over rustig zweven gesproken. Het ISS zweeft, eigenlijk valt hij, met zo’n 27700km/h. Hoezo de Veyron is snel.
@DavidZ: op het traject wat men in Nederland voorstelde, van Amsterdam naar Hamburg, was het een interessant project geweest, nog meer zo als men het inderdaad had doorgetrokken naar Berlijn. Het zou op een vliegreis ongeveer 2 tot 3 uur schelen (dat deze trein sneller zou zijn geweest). Plus dat je dan niet aan de buitenrand van de stad zou zijn en dus de tijdswinst zelfs nog groter. Daarbij, of beter gezegd bovendien, heeft de kredietcrisis niet te maken met dat dit “speeltje” niet gebouwd is.
gebonk? Da’s apart, niks van gehoord. Ben je wel echt zeker dat je er in bent geweest? Niet gedroomd?
In 7 minuten van het vliegveld naar de stad met de trein. Als je op de verkeerde baan geland bent op Schiphol dan duurt het een kwartier voordat je met het vliegtuig bij het terminal gebouw bent…
grappig is al best oud nieuws (+1 jaar), zijn meer filmpjes van op youtube..
edit; klopt, er staat ook nergens dat het een actueel bericht is
Inderdaad, deze maglev trein maakt geen lawaai hoor. Een mooi staaltje engineering, het enige spijtige aan de rit was het feit dat het spoor op een hoogte van 5 meter staat (een gok) hierdoor krijg ja de indruk dat het niet zo heel snel is, terwijl het dat duidelijk wel is natuurlijk.
@DavidZ: precies, die paar minuten.
Eigenlijk kunnen we ook wel terug naar de stoomtrein, scheelt ook niet zoveel…

ik vind het ronduit bezopen dat we nog steeds in treinen uit de 80’er jaren rondtuffen, waarvan men de wc’s ook nog eens dicht gaat timmeren.

meteen aanleggen hier die maglevs. magneten hebben geen last van vallende blaadjes of dat ze ergens anders vierkant van worden.
“Misschien moeten we eens wat beter kijken naar de voordelen van magneten?”

leuk dat je er over begint, ik ontvang het technisch weekblad (iedereen aan te raden) en herinner me dit stukje:
http://www.technischweekblad.nl/elektromagnetische-wielophanging-werkt-maar-moet.59655.lynkx

Het is een stukje over elektromagnetische wielophanging. Minder wrijving en dynamische afstelling, alleen is het nog niet uitontwikkeld.
Een betere ontwerper
@Vincent#1: heeft Bose al niet zo’n systeem?…

Wow dis wel heel erg oud nieuws, deze dingen zweven al jaaaren in duitsland en shanghai. Die in Duitsland moest nog worden gestopt omdat die trein toen tegen een onderhoudskar opreed.
Een betere ontwerper
Oh en nog iets, die treinen kunnen nog sneller. De proto’s zouden geregeld ruim 500 hebben gezweefd, ongeveer zo snel als die recordpoging TGV destijds.
Op Discovery zeiden ze dat deze dingen gemakkelijk 500+ konden gaan. Maar dat ze het niet deden omdat de mensen dan niet zouden durven meerijden…
Als men deze trein in luchtledige tunnel zou laten “rijden”, kan hij een oneindige snelheid bereiken. Met de trein, door een tunnel, naar de Verenigde Staten vanuit Europa in 3 minuten, super toch.
Rutgertje, volgens mij is dan de versnelling net zo groot als de vertraging die je ondergaat tijdens een sprong van een flatgebouw…
Ik snap niet waarom, wanneer je de trein een simpel gebruiktsvoorwerp noemt, dit dan niet voor de auto op zou gaan.
Wat is volgens jou dan het wezenlijke verschil tussen trein en auto? Wat maakt de een tot een simpel gebruiksvoorwerpen de ander tot…..? (meer dan dat?)
Is een leuk ritje heb er ook ingezeten. ’s Nachts rijd hij 300km/h en overdag 430
zit verder vrij comfortabel en dat gebonk heb ik ook gehoord maar dat komt of van een tegenligger?? (hij is toch tweebaans als ik het goed heb???) of als hij onder een viaductje doorsuist
@ Citrofiel: Ja natuurlijk weet ik dat men zegt dat de Turbo langzamer is dan de GT-R. Dat Autoblogger niet omschrijft wat er beter aan de GT-R is dan aan de Turbo zegt mij echter iets over het niveau van de fanboys van de GT-R. Alleen balen dat een gerespecteerd Autoblogger dit nog maar eens moest bevestigen :)
Impressive. Als ze dat ding nou eens in een vacuum tube late rijden kan ie veel harder.
Voor de statistici onder jullie:

http://en.wikipedia.org/wiki/Land_speed_record_for_railed_vehicles

Verschil tussen de Maglev en conventioneel (TGV) is maar 7 km/u… 581 vs. 574 :-) Absoluut landrecord: 10.430 km/u met een raket-slee. “Unmanned”. dat wel :-D
@Rutgertje en Kees: jullie snappen d’r niet zo veel van of wel? :)

Ontopic: leuke techniek, wel jammer dat je een paar extra centrales nodig heb om deze dingen aan te kunnen drijven. Ze zijn snel ja, maar totaal niet efficiënt. Want je zult de enorme normaalkracht (exact omgekeerde van zwaartekracht als je op de grond staat, de kracht die de grond op jou uitoefent) moeten compenseren en nog eens goed versnellen. Bovendien is de hele methode al behoorlijk ineffciënt. Tis leuk dat het kan, het gaat voornamelijk om de snelheid. Maar toch zijn normale treinen vele malen zuiniger.
@ Jan C

Zeker. Sinds mijn eerste rit in oktober 2003 (de maand dat-ie in gebruik genomen werd) gebruikte ik de Maglev voor elk bezoek aan Shanghai. Ik schat dat dat neerkomt op 18 retourtjes. Ik ben er sinds begin 2007 niet meer geweest.

Volgens een ingenieur van Siemens die begin 2004 in de trein aanwezig was (op de foto zijn zijn voeten te zien) werd het gebonk veroorzaakt door de magneten die van het ene segment overgaan op het andere. Vooral in de lange bochten is (was?) het merkbaar.

http://picasaweb.google.com/lh/photo/3qDYTv-CsXOg79r4Ur8MBQ?authkey=E-QDAH307oY
Snelheid is niet spannend, de versnelling (in welke richting dan ook) merk je.
Er is geen verschil tussen stilstand en een eenparig rechtlijnig beweging met 500km/h.

En wat is snel; 500km/h is 0.000047% van het natuurlijke snelheidslimiet.
Waarna je je weer kan afvragen of de lichtsnelheid wel snel is aangezien het 13,7 miljard jaar nodig heeft om het zichtbare universum door te ‘reizen’.
@ Albert

Steek jij bij 500 kilometer per uur, eenparig rechtlijnig je kop uit het raam. Doe ik hetzelfde als ik voor een stoplicht sta. Zullen we eens zien wiens haar daarna beter zit.
@ Doewap,
Wanneer ik dat doe neemt de luchtweerstand toe (aangenomen dat kracht die me vooruit helpt gelijk blijft) en vertraag ik dus. Een vertraging is een negatieve versnelling en wanneer ik dus mijn hoofd uit het raam steek heb ik geen eenparige beweging meer (geen constante snelheid). De vertraging die ik dan veroorzaak merk ik wel want een versnelling is absoluut in tegenstelling tot snelheid welke relatief is.
@Doewap

Hoe bekijk jij seks? Ga jij je vriendinnetje uitleggen hoe het allemaal werkt voor dat je begint met je voorspel (als je daaraan doet).
ik bedoelde @Albert
exuus Doewap
Wat hebben seks en fysica met elkaar te maken?
@autoblogger

Op gebied van Maglev zijn de japanners ook gewoon sneller hoor…

JR-Maglev is a magnetic levitation train system developed by the Central Japan Railway Company and Railway Technical Research Institute (association of Japan Railways Group). On December 2, 2003, a three-car train set attained a maximum speed of 581 km/h (361 mph) (world speed record for railed vehicles) in a manned vehicle run.

http://en.wikipedia.org/wiki/JR-Maglev
dit wist ik al

en niet autoblog gerelateerd

is het zelfde als dat je zegt:

boeing 737-800 is sneller dan een bugatti veyron…..

wat schieten we met deze informatie op?…. :P
@ Albert

Nou Albert dat zal ik je uitleggen: vrij weinig volgens mij.
Maar waar het om gaat is dat je voorbij gaat aan het punt van snelheid (500 km/h). Dat is sensationeel, net als seks. Als je bij seks alle lichamelijke processen gaat opsommen wordt t wat saai. Je haalt de lol er zeg maar af. Of versier jij vrouwen door de pagina van wikipedia over coïtus voor te lezen http://nl.wikipedia.org/wiki/Geslachtsgemeenschap
@denny,

Hoe ik vrouwen versier lijkt me totaal niet relevant op autoblog.

Snelheid is niet sensationeel (je hoort alleen meer herrie wanneer je harder gaat..), de versnelling is sensationeel. Wanneer je over een weg rijdt met een constante snelheid van 100km/h versnel/vertraag je niet in rijsnelheid, maar je ervaart de snelheid (buiten het geluid en je visueele referentie langs de weg) doordat je auto verticaal (in/uitveren) versnelt over de dwars-as (sturen ect.) versnelt.

Daarom willen sportive bestuurders een stugge auto zodat de versnellingen goed merkbaar zijn zodat je het gevoel hebt dat je hard gaat. In een comfortabele auto die ”zweeft” ervaar je snelheid anders waardoor je bijvoorbeeld al snel te hard rijdt zonder dat je dat door hebt (zeker als de auto stil is).

Snelheid is relatief.
@denny,

De processen achter snelheid zijn heel erg interesant hoor

-Tijd loopt trager in het beweegende kader (eenparig rechtlijnige beweging) en wanneer jij dus snel gaat (echt snel voor meetbaar effect; 0.5c) ten opzichte van een langzamere waarnemer, gaat jou tijd langzamer dan die van de waarnemer en gaan jou biologische processen (celdeling, hartslag, ect) langzamer dan die van jou waarnemer, jij ben jonger wanneer je je waarnemer weer ontmoet.
-Afstand wordt korter in het beweegende kader (eenparig rechtlijnige beweging)
-Hoe sneller je gaat hoe zwaarder je wordt

Dus hoe sneller je gaat hoe langer je leeft.
@ Albert

Goed dat je relativiteit (E=mc2) snapt. En ik ben het met je eens dat de processen best heel erg interessant kunnen zijn.
Je moet dingen niet zo letterlijk nemen.
Hmm, een paar weken geleden heb ik ook een ritje met een maglev gemaakt, die ging toch iets minder snel: http://en.wikipedia.org/wiki/Linimo

En ik zag iemand een opmerking maken over de tijdswinst, daar in China zou ik het zo niet weten. Maar in Japan, het 39km korte traject tussen Kyoto en Shin-Osaka, wordt door een normale intercity in 23 minuten afgelegd, en door de shinkansen in slechts 14, beiden zonder tussenstops. Ter vergelijking, dat ding in Shanghai legt in 7:20 minuten 30,5km af, die 39 km zou ie dus in theorie makkelijk onder de 10 minuten moeten kunnen redden. Toch wel aardige verschillen, die op langere afstanden alleen maar groter worden.
Denny,
Ik speel het spelletje gewoon met je mee, mijn punt was dat snelheid niet spannend is maar versnelling juist wel.

Maar goed het ging over de Maglev, helaas geen ervaring, wel met de TGV (Thalys) en ik moet zeggen dat dat echt gave machines zijn. Piepende remmen en het zwoele geluid van de koel ventilatoren in de locomotief
de Franse waren met de TGV het snelst en veiligst met de trein
maar treinen zijn uit!!
de Duitsers hebben eindelijk iets nieuws gevonden als vervanger voor de antieke spoorwegen. weg met dat geschut en de geslinger, doe mij maar de Maglev!!
Treintje is een trip naar Shanghai waard.
de veyron gaat zonder begrensing 450km/h
@ Henk

Hoax.
407,4 km/h is de max van de Veyron.

Misschien dat je dit even moet lezen?
http://www.autoblog.nl/archive/2008/04/02/het-was-weer-lachen-gieren-brullen-gister

;)
schudden op hoge snelheid ? aan 409,30 km/h was die Bug rocksteady. en zelfs niet zo veel lawaai.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).