Officieel: Ook Subaru stapt uit het WRC

Auteur: , 62 Reacties

Na Suzuki stapt ook Subaru per direct uit het WRC (World Rally Championship). En de reden? Je mag 3x raden...

Het stoppen van Suzuki kon me niet zoveel boeien, maar dat Subaru er een punt achter zet is toch wel opmerkelijk. Het merk is al jaren succesvol en de Impreza heeft in mijn ogen zonder een actieve deelname in het WRC eigenlijk geen bestaansrecht meer. Want zeg nou zelf, mooi is die auto niet. En iedereen koopt ‘m alleen maar omdat ze kunnen zeggen dat het ook nog eens een rallyauto is.

Het stoppen van Subaru is ook slecht voor het Engelse Prodrive. Want die prepareren en ontwikkelen de auto’s sinds jaar en dag voor het Japanse merk. Als zelfs Subaru al stopt met autosport dan is wat mij betreft toch een beetje het hek van de dam. Wie zal er volgen? Iemand suggesties?

FHI to withdraw from FIA WRC after 2008 season

Tokyo, December 16, 2008 – Fuji Heavy Industries Ltd. (FHI), the maker of Subaru automobiles, today announced the withdrawal from the FIA World Rally Championship (WRC) at the end of the 2008 season.

FHI has participated in the WRC together with Prodrive, a motorsports and automotive engineering group in the UK, over the past 19 years to pursue its goal and philosophy in motor sports activities to enhance Subaru brand awareness by showing that Subaru vehicles offer safe, comfortable and pleasurable driving no matter the weather or road conditions, featuring Horizontally-Opposed engine and the Symmetrical All-Wheel drive system as its core technologies, and to transfer results of race-tested technical improvements into Subaru passenger vehicles.

Subaru has won three manufacturer’s championship titles and three driver’s championship titles in its history of rally racing. This has helped enhance the value of the Subaru brand as well as the sales expansion of Subaru vehicles all over the world.

FHI considers it has achieved its original target in WRC participation. However, while considering positioning the WRC activity in Subaru branding strategy towards the future, our business environment has been dramatically changed due to the quick deterioration of the global economy. In order to optimize the management resources and to strengthen further the Subaru brand, FHI decided to withdraw from WRC activities at the earliest timing.

As regards future involvement in rally activities, FHI will continue to support teams and drivers that participate in P-WRC or the Group N category.

President Mori commented that reaching this decision has been an extremely difficult task, not least with regards to the countless Subaru fans that for many years have cheered the legendary Subaru blue liveried Impreza World Rally Car; “We would like to express our sincere appreciation for our fans’ strong and loyal support worldwide. They will remain an invaluable treasure for us.”

Capitalizing on the priceless experience gained throughout the history in the WRC field, FHI will continue to offer Subaru customers products that integrate sheer excitement, safe, comfortable and reliable driving, respect of the global environment and peace of mind based on its philosophy of “Customer comes first.”



62 reacties

“Na Suzuki stapt ook Suzuki per direct uit het WRC ”
-edit: dank u, robbie is er even niet helemaal bij…-
“koopt em alleen”: hem
edit: je kan ook te ver gaan
1 ding snap ik niet van dit soort bedrijven. In de jaren 80 ging het nog een stuk minder met de economie als nu, en volgens mij waren er behoorlijk wat bedrijven super actief in de autosport.

Als bedrijven nu gaan minderen met dit soort activiteiten, zijn de bedrijven die stug doorgaan de grote winnaars aan het eind van de malaise.

Bij de vorige crisis heeft o.a. Nike zijn marktaandeel ten opzichte van Reebok vertienvoudigt ofzo door juist in mindere tijden te blijven adverteren.

Dus erg stom om idd zoals boven al staat nu de ruggegraat van je bedrijf te grabbel te gooien. Angst is een slechte raadgever vind ik.
Ben benieuwd of de DTM blijft bestaan en of er nog echt grote namen uit de F1 stappen…
@ Bert

in de jaren ’80 was de sport voor de constructeurs ook veel minder duur dan nu, relatief gezien. Ik hoorde pas wel eens met wat voor budgetten WRC-teams werken, dat is echt niet normaal meer.

Ik zie voor het WRC nu maar 1 mogelijkheid: de S2000 klasse invoeren als WRC-klasse. Deze auto’s staan veel dichter bij productiemodellen, dus kunnen deze ook veel goedkoper ingezet worden.
Ik dacht dat veel merken de autosport ook gebruiken om nieuwe ontwikkelingen te testen die gebruikt kunnen/gaan worden in de auto’s jij en ik kopen voor dagelijks gebruik…

Het lijkt mij in ieder geval sterk dat er nog veel meer merken zullen verdwijnen uit de autosport.

Bovendien hoor je alleen maar verhalen over GM, Ford en Chrysler over een bijna faillisement en dan denkt Honda laat ik uit de F1 stappen en Suzuki en Subaru uit de WRC… Allemaal merken uit het verre oosten… Het zijn dus niet de drie wijzen uit het oosten… lol!
Ford of Citroen zal wel de volgende zijn.
Laat citroën er ook maar uit stappen, en naar de DTM gaan met d eC5
Erg jammer voor de rally sport dat Subaru ermee stopt.
Nog ff en Ferrari stopt met het bouwen van sportwagens, door de crisis.. :(
Ze gebruiken de “crisis” enkel als excuus, of een mooie reden om te stoppen. Na wat mindere jaren in de rallysport. Het zijn eigenlijk gewoon lafaards.
Misschien dat Prodrive dan nu wel tijd heeft om de P2 te gaan maken. Maar als ze financiers gaan vinden?
-edit: check! Het was een haastklus he ;) –
Probleem voor Subaru is dat de FIA aankondigde de reglementen te veranderen, terwijl ze net een nieuwe auto hadden gemaakt.
R.I.P. Subaru.
Magere Hein is onderweg.

Hoeveel gaan er nog sterven om bij de grote 6 uit te komen? In ieder geval deze:

– Saab
– Lancia
– Chrysler
– Jaguar
– Seat
– ……

Suggesties?
Het uitstappen van Subaru is ook niet helemaal onverwacht volgens mij. Het WRC zat zonder deze ‘crisis’ al in een dip omdat 2009 het laatste jaar is volgens mij met de huidige regels en er de organisatie van het WRC voor 2009 nog niet rond is.

De Ford Focus II RS die nu is gepresenteerd heeft geen vierwielaandrijveing gekregen omdat er vanaf 2010 alleen maar FWD met 2000cc motoren gereden mag worden. Subaru zou anders in 2010 het WRC verlaten omdat het voor hen geen platform meer is om hun 4×4 strategie te promoten. De nieuwe Impreza zou dan nog voor slechts 1 jaar ontwikkeld moeten worden en dat is blijkbaar een kostenpost die niet wordt terugverdiend.
op deze dag is een historische auto in de autosport gesneuveld…
Vw, ford, toyota, porsche, lada, mercedes, bmw, audi en PSA zullen de enige merken zijn die overblijven, als dit zo doorgaat. Zeg dat ik het gezegd heb.
Mijn pronostiek voor 1e faillisement gaat naar Land Rover…
@ BMWMpower en JTB

Citroen is er vorig seizoen al uitgestapt…
@ Robbie: Alfa? Daar gaat het nog een stuk minder dan bij bijvoorbeeld Saab
@ Scorso: Renault? Daar gaat het een stuk beter dan bij PSA…
Corvette Racing, je weet wel, die van GM, die bestaan nog! :mrgreen:
Ondanks al die jaren rally rijden is Subaru nog steeds geen sportief merk hoor. En het verkoopt ook niet geweldig. Wel een apart niche merk, maar de “voordelen” van autosport worden gruwelijk overschat.
Wat maken ze ook al weer bij Subaru, mmm die Impreza ja, maar die wordt toch vrijwel alleen als basis versie verkocht? Ik zie er nooit één rijden.
Legacy, Outback, Forrester, en nog zo’n klein ding uit Oost Europa. Sportief? Niet echt nee.
*Moet toegeven dat een rally wedstrijd leuker is om naar te kijken dan dat terminaal saaie F1*
ik denk dat Ford de volgende zal zijn die er een punt achter zet. ook verwacht ik in de formule 1 dat er nog wel wat teams mee stoppen en dat uiteindelijk alleen ferrari, mercedes en bmw over blijven. honda is al weg en toyota zal snel volgen. blijven nog een handje vol prive teams over zoals red bull en dergelijke.
de hele autoindustrie en dus ook de autosport zal deze crisis gaan voelen en helaas ook moeten doorberkenen aan het kijkend publiek. we gaan een saai jaar tegemoet voor de autosportfans.
suzuki en subaru weg uit de rallysport, dat is nog maar het begin.
Nu Ford z’n Focus RS af heeft (en Citroën dit jaar wéér heeft zien winnen),
zal het me niks verbazen dat Ford nu ook zoiets heeft van,
wij hebben onze eigen weg-STi af, we zitten met een geldprobleem,
we kappen er ook mee.

Komt nog bij dat doordat er al 2 merken zijn gestopt,
het voor sponsoren ook minder aantrekkelijk wordt omdat
er minder concurrentie en dus minder spanning in zit.
En een kleiner deelnemersveld plus minder sponsoren
zorgen er ook weer voor dat het geld dat te verdienen valt
voor de overige teams ook lager wordt.


@rider:
Er was al een gerucht dat ook Ferrari uit de Formule 1 zou stappen:
http://www.autoblog.nl/archive/2008/10/28/ferrari-en-toyota-dreigen-te-stoppen-met-formule-1
Mcrae en Burns draaien zich letterlijk en jammerlijk om in hun graf :(
Whehe, kom laten we standaard motoren gebruiken om de kosten te drukken. Damn dat blijft toch wel de giller van 2008, de apen. Verder toch wel een trieste dag : Subaru uit WRC :(
Het einde van een tijdperk. Maar we hebben eerdere grote merken zien vertrekken in de geschiedenis. Hier gaat de sport echt niet van kapot. Wie herrinert zich de lancia delta, de renault 5 en de Audi Quatro nog? Ook merken die zijn verdwenen. Een enorm gemis in de sport maar de sport zal wel doorgaan.
Subaru IS Rally.. een Subaru zonder rally is geen Suberu… het is 100% de identiteit van het merk. Dit is marketingkundig het slechtste wat je kunt doen als Subaru. Ze hadden een troef in handen, ze konden op de markt brengen wat niemand anders kon, gewoon omdat ze nu eenmaal dat zijn… Het LAATSTE de Subaru mocht opgeven was rally… Subaru zonder rally is lucht en leegte, tasten in het duister, darts spelen in de wind zonder roos…

En Audi was ook beter bij dat imago gebleven, maar nee, ze moesten de dikke toer op… kijk waar het ze gebracht heeft, een identiteitsloos merk dat de stijl heeft van een Volkswagen, de prijs van een BMW zonder ook maar enige blijk van schoonheid of originaliteit.
Subaru heeft in al zijn reclames een link naar het WRC en de winnende techniek asymmetric all-wheel drive. Dat is wereldwijd een sterke marketingmiddel om Subaru’s te verkopen. Vanaf 2010 kan het dat sowieso niet meer zijn vanwege de nieuwe reglementen.

Ford en Citroën verkopen geen AWD Focussen en C4’s. Hun WRC auto’s staan op dit moment eigenlijk los van de productiemodellen. WRC 2010 past voor Ford en Citroën beter.

Om een soortgelijke reden zie ik Toyota ook niet op korte termijn uit de F1 stappen. Het KERS systeem moet juist voor Toyota als hybride merk erg goed uitkomen.
Wow, bij WRC denken met toch al gauw aan Subaru..
Kan je nagaan hoever we al zijn..
The_Don_Cartagena
als je deze auto niet mooi vind dan heb je em nog nooit int echt gezien .


int echt is dit een wreed machien , dat gegarandeerd op mijn oprit mag staan
Wie is de volgende… nou Audi en Porsche stappen uit de ALMS.

De aankomende R15 TDI zal alleen alleen tijdens de 12 Uur van Sebring in actie te zien zijn. Verder moeten we gedag zeggen tegen de Penske/Porsche RS spider waarmee wij NL’rs het afgelopen jaar zo succesvol waren op Le Mans.
http://www.autosport.nl/cms/images/stories/2008/Internationaal/Sportscars/alms/ca-acura.jpg
Gelukkig blijven de Europese activiteiten, waaronder 24h van Le Mans, gespaard.
bron: http://jalopnik.com/5110187/porsche-follows-audi-pulls-factory-team-from-alms
Dat is schrikken! Maar als het er kan voor zorgen dat Subaru toch kan blijven doen wat het in de eerste plaats hoort te doen – auto’s bouwen – dan moet het maar.

Wil toch wel zeggen dat ik de Impreza een stuk “mooier” vind dan de 308, de Auris, de C4, de Civic & de Focus. Dus die heeft wel bestaansrecht in mijn ogen.
Volgende stap? MClaren/Ferrari uit de Forumule 1?
Dit heeft denk ik ook met de regels te maken.

Maar zolang ze de Impreza blijven bouwen zullen we heb als een group-N auto terug zien.
Ik denk dat het WRC helemaal zal overstappen naar group-N regels.
Dan zullen er veel meer prive-teams in het WRC deelnemen en zal de Lancer ook weer terug keren.
Al die WRC auto’s zijn eigenlijk al een soort farce want die C4 of Focus die je daar ziet rijden hebben de zelfde lampen als het straatmodel maar voor de rest is alles anders.Ze worden vand e grond af opnieuw gebouw.
Ik snap eigenlijk niet waarom ze dan nog op en C4 of wat dan ook moeten lijken, maar er dan echte concept/project auto’s van.Net zo als de LM of F1.
Maarja, die bloeden ook langzaam dood.
Eentje uit de categorie ‘you ain’t seen nothing yet’

Dit zal de verkoop van die auto idd geen goed doen.
ik denk dat het niet de vraag is wie de volgende uit de rally zal stappen is maar wanneer de rally helemaal gestopt wordt. en ik denk dat ook andere takken van de autosport zullen stoppen.

ik denk dat ze stoppen niet alleen omdat de economie slacht is maar er wordt ook steeds meer actie gevoert tegen auto’s die milieuvervuilend zijn en tegen de sporten en als je eruit gaat kan het zijn zijn je een beter imago krijgt.
het begint volgens mij tegen het vriespunt aan te komen in de hel…
Ik dacht dat Mitsubishi er nog niet zo lang geleden ook mee is opgehouden… en daarvoor toyota… blijft wel weinig (competitie) tussen de merken zo over.. En tja als fabriek zou ik misschien ook zoiets hebben van; wij zijn nu redelijk bekend dus laat de mensen die zo gek zijn op rally rijden er maar zelf voor gaan betalen… Met het geld dat wij dan overhouden kunnen wij weer wat nieuws ontwikkelen, of iets anders gaan doen.

Als je er over gaat nadenken is het natuurlijk zowieso raar dat automerken tegen elkaar racen en niet gewoon “mensen”… dat geldt trouwens voor alle gemotoriseerde sporten…
corrado vr6 slc/BMWe30
Subaru uit de rally? WTF!!
De wereld gaat echt ten onder..
Waaaaat??? Die zag ik ondanks de crisis toch ff niet aankomen. Zonde.
Leve IRC !!!!
wat blijft er dan nog over??
:roll: Audi en Mercedes uit de DTM, Seat, BMW en Chevrolet uit de WTCC, MClaren en Renault uit de F1… What;s the point? Er komen straks heus wel vervangers, misschien na een tijdelijke inkrimping van de autosport, maar dat zjn dan denk ik meerSAIC en die andere Chinezen… Komt wel goed met de autosport zolang er mensen zijn die het willen volgen. ;)
Jammer dat subaru stopt maar zie het nog niet zo heel somber in voor de rally sport. Er gaan geruchten dat vw, renault en fiat mee gaan doen. Dan wel met de S2000 regels. In de jaren 80 was rally ool al duur want denk maar niet dat die groep b auto’s goedkoop waren. Voor de f1 zie ik het veel somberder in ook vanwege de regels dat alle teams dezelfde motor moeten gaan gebruiken. Dat is geen uitdaging meer voor de constructeurs omdat ze dan niet meer kunnen laten zien dat ze de beste zijn en is het niet meer interresant voor ze om er nog miljoenen in te investeren. Ik denk dat dtm rally, irc en le mans veel ex f1 constructeurs gaan krijgen.
Erg jammer, ik was bijzonder benieuwd wat de nieuwe Impreza ging doen in de WRC. Nu zullen we het nooit te weten komen.

Benieuwd wat deze stopzetting met het imago van Subaru zal doen, en dan met name van diezelfde Impreza…
Volgens mij begint het nou echt duidelijk te worden dat de FIA de autosport aan het afbreken. Financiele crisis is natuurlijk een mooi excuus.

Ik ga mijn Subaru WRT vlag maar van de muur halen dan. Wel vreemd trouwens dat dé Rally merken van de laatste jaren, met ook nog echte Rally/Straat-auto’s, Mitsubishi en Subaru nu allebei uit de WRC zijn gestapt. (En indeed, Burns en McRae zouden zich omdraaien in hun graf :( )

Trouwens, S2000 is volgens mij niet FWD-only, dat is S1600. S2000 is nog weer wat sneller dan die kitcars.
Lelijk? Met die uitgeklopte wielkasten en Hatchback achterkant en gedrongenheid is het gewoon een moderne Lancia Delta HF Integrale Evo!

Enne Pro-Drive… die koopt Honda op.
Zodat Dave Richards alsnog aan z’n F1 avontuur kan beginnen.

Colin McRae degene die Dave Richards tot wanhoop dreef door keer op keer een Scooby kort te rijden.

Imago? Alsof Subura dat nodig had / heeft!
Hun boxermotor en het 4×4 onderstel heeft zich ruimschoots bewezen.
Met alleen de fabrieks teams van Ford en Citroen is het wel erg dun bezaaid. Als de organisatie niet snel nieuwe merken weet te strikken,wat nu niet makkelijk word, dan vrees ik het ergste. Als het zo door gaat in de Wereld kunnen we straks alleen nog maar breien.
Volgende stap: Mercedes levert geen taxi’s meer!?
Waar gaat het naartoe in deze wereld. >Zucht<
Tuurlijk is er wel een crisis gaande maar de mensen praten dit elkaar ook wel aan hoor, ze maken elkaar gewoon helemaal gek!!!
@ PeeWee

Nogmaals, het Citroen fabrieksteam is er al eerder mee gestopt.
Waar Loeb dit seizoen weer mee heeft gewonnen is de door Kronos geprepareerde C4.

De S2000 heeft de toekomst. Dan zal een auto uiteraard nog steeds compleet gestript worden van alle onnodige zaken om vervolgens weer compleet opgebouwd te gaan worden, maar dat hoort er bij.

Zaken als keramische materialen, carbon, magnesium en dat soort zaken zijn verboden, tenzij al in het produktiemodel aanwezig of in de regelementen bepaald. Motoren met niet meer inhoud dan 2000 cm3. (om die nou “standaardmotoren” te noemen is bepaald overdreven overigens…)

Hier de S2000 regelementen.
http://www.fia.com/resources/documents/625423190__AppJ_Art_263.pdf

Waarbij het natuurlijk de uitdaging is om de mazen te vinden ;)
@ Dennis,

wel interesssant wat jij zegt dat Kronos de preparateur is van de C4 van Loeb… nu alleen nog bewijzen met een bron… want twijfel toch een beetje aan je geloofwaardigheid.

Van dat voorwielaandrijving gedoe, dat vind ik maar niks, dat ze gewoon IRC blijven doordoen, maar dan daar nog een turbokitje op en het is toch goed !
blijft een droeve dag. Ga naar een rally en je ziet blauw..feit is dat prodrive het hof gemaakt is door volkswagen voor 2010…voor de sirocco. De resultaten waren minder ondanks de vele $.
Ga het enorm missen. Ben een fan van het eerste uur, vanin de Alen tijd…een flat four die passeert..al het haar dat je hebt staat recht.
De genade klap voor het WRC. Het was al ronduit saai geworden door de veel te korte stages, de afwezigheid van nachtrally’s en de veel te uitgebreide regelgeving rondom de specificaties van de auto’s. Er werd te weinig ge-experimenteerd met nieuwe technieken. Om dan het uit de hand lopen van de kosten te beteugelen kan je ook een plafond instellen voor de budgetten. Maar.. Geef dan de mogelijkheid om de budgetten cumulatief te maken. Wat je van dit jaar over houdt mag je meenemen naar volgend jaar. En nieuwkomers mogen de eerste 2 jaar bijvoorbeeld 30 procent extra uitgeven.
Of Subaru is gestopt omdat het WRC in 2010 de S2000-basis toe gaat passen, waar de auto van Subaru niet erg handig voor is, met vierwielaandrijving namelijk…

@ Dennis; Wat loop jij achter zeg… :| Ten eerste over de S2000 en WRC: http://www.wrc.com/jsp/index.jsp?lnk=101&id=3526&desc=New%20World%20Rally%20Car%20details%20revealed . En ten tweede over het meedoen van Citroën aan de WRC. PSA is in 2005 gestopt, Loeb reed in 2006 idd voor Kronos, maar in 2007 kwam Citroën terug met de C4 WRC.
Subaru is stiekem wel een beetje het icoon van de rallysport, als Subaru er dan mee stopt… Dan moeten we OF stoppen OF terug naar de Group B:D
@ de editer

AN is AN. :D

de rally volg ik minder dan de rest dus ja, wel spijtig want subaru is wel een goed merk, en ik zeg goed, niet mooi of een woord wat een synoniem “kan” zijn. gewoon, goed (japans zegt op zich toch al wat).
Ik volg geen autosport, en voel er ook niks voor maar is wel beter voor het milieu :P (Niet dat ik een boomknuffelaar ben!)
Tsja beetje slap om nu de crisis als excuus te gebruiken. Het ging niet echt super met Subaru te laatste jaren.. dat is volgens mij het enige echte motief om te stoppen met WRC en daar staat die crisis los van.
Wel zonde voor het WRC. Dat lijkt met twee fabrieksteams ten dode opgeschreven.
Ik vindt het zwaar klote dat Subaru er mee stopt ik ben er al van het eerste uur fan van. Ze moeten de bazen van org. er uit gooien met al hun regels rijden met die auto’s.
ik vind het wel behoorlijk toonaangevend dat subaru ermee stopt. met een beetje
pech zit het faillisement van subaru er ook in. de crisis slacht de automarkt af.
erg balen. vooral omdat ik er al fan van ben sinds ik 5 was. vooral de subaru impreza uit 2005 vond ik schitterend. ik bedoel voor elk persoon op de hele wereld was ie betaalbaar. en subaru is ook al de fout ingegaan met de justy.
de enige betaalbare 4×4 voor bijvoorbeeld oostenrijk voor de mindere families.
ik hoop dat die verdomde crisis snel over gaat. en dan maar hopen dat subbi terug komt. zodat er weer lol de wrc is. want zeg nou zelf de pret is er nu toch echt wel af.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).