Zenvo ST1 Supercar uit Denemarken: 1104 pk

Auteur: , 98 Reacties

Een begrensde topsnelheid van 375 km/u, ja dat klinkt goed!

En het ziet er ook nog eens zeer strak uit. De Zenvo ST1 is een creatie van het Deense Zenvo Automotive. Dit bedrijf is opgestart met maar één doel: het produceren van een handgemaakte supercar. Men begon in 2004 met een prototype en de testfase van dat model is inmiddels achter de rug. Volgend jaar is het tijd om de serieproductie van de Zenvo ST1 te starten, een achterwiel-aangedreven supercar met 1104 pk en 1430 Nm.

Het vermogen komt uit een 7-liter V8-motor (waarschijnlijk van Amerikaanse oorsprong) en zowel een supercharger als een turbocharger. De sprint van 0 naar 100 doet dit Deense waggie vervolgens in 3,0 seconden.

De auto weegt 1376 kilo, oftewel ruim 800 pk per ton!



98 reacties

mooie wagen!! Spannende lijnen..
en los van dit alles, wat een prachtige render :o
Oeh, wat kijkt ie boos zeg.
de voorkant doet me denken aan een R8
MOOI, gekkenhuis, is dat nieuw?
Woow :o

dat ziet er erg mooi uit.
Nu wachten tot die begrenzer eraf gaat
Ziet er goed uit! Het is altijd maar de vraag wat er van dit soort projecten komt… Ik heb er volgens mij al 100 langs zien komen waarvan er maar een handvol ook daadwerkelijk een rijdende auto hebben weten te produceren, laat staan ook meerdere exemplaren verkocht hebben.
Maar dit ziet er toch veelbelovend uit!
Leuk. Wat moet dat gaan kosten ? Oh laat maar… “if you need to ask…”
Waar kan ik hem bestellen ???
Holy crap dat ziet er lekker uit! Het design is in ieder geval erg geslaagd.

Ik zou bijna zeggen ‘jammer dat er zoveel vermogen in moet’. Waarom moet dit nu weer zo’n veels te dure Veyron beater worden? Waarom niet gewoon een Audi 1.8t er in, of een Toyota 1.8? Beide veelgebruikte motoren die prima op te fokken zijn tot zeer leuke prestaties.
Geslaagd ontwerp, nu al!
wauw, die is te vet! Echt heel cool!
Wauw deze is vrij gaaf. Dit is wel wat voor Ruben en Wouter denk ik :D

Maar 1430 newtonmeter, dan mag je wel een trailer met nieuwe banden erachter meeslepen :) Dat deze auto het nog in 3 seconden naar de honderd voor elkaar krijt is verrasend. Hoelang of hoekort zal het dan wel niet tot de 200 of 300 duren :)

Kredietcrisis/Autocrisis of niet produceren dit ding :)
Rx-7/6Us Owner
het zou best de een nieuwe Ford GT kunnen zijn (grille)
sjaak trekhaak
Laat maar komen.
16.000.000 kr. = 1969667,13 euro ex btw, bpm enz. waarmee hij met gele platen ver aan de verkeerde kant van de 2 miljoen eindigt.
Verder uiteraard wel knappe prestatie van de makers en vele male mooier dan de ssc ultimate aero.
WOW, prachtig!!

Ik herken elementen van de Enzo, Mclaren F1, carrera gt en mss een paar R8 (waarom moet altijd iemand R8 zeggen bij een nieuwe supercar?)

En die prestaties.

Wel geef ik BRAMZEL gelijk, waarom eens geen 2,7l audi V6 met een gigantische turbo op. Zodat het volk ook iets heeft..
Kaats mij die maar.
Heb je ooit zoiets agressiefs gezien? Ronduit gevaarlijk, zelfs als de auto stil stat. Het design kan ik wel appreciëren. Het ziet er allemaal vrij origineel uit. Nu nog benieuwd of er ooit een op straat zal verschijnen.
lijkt in de grove lijnen beetje op de R8 maar ziet er zeker goed uit!!!
Fred Flintstone
…en volgende week het verhaal dat de auto toch de productie niet haalt. dat kennen we nu toch wel…
Mee eens met de mannen…
Gooi er is een productiemotor van Toyota of Audi in.. Dan ligt de prijs waarschijnlijk op Corvette C6 / 911 niveau. Dit is namelijk niet te betalen. Ziet er overigens wel heel stoer uit. Specs zijn uiteraard ook heerlijk :D
@Beekie11
Dan denk je scheef.

Wat boeit het trouwes ook waar hij misschien op lijkt, in vrijwel alle wagens kun je wel iets van ’n andere auto zien, slap gezeiver is dat.

Maar over de wagen: Wat ’n wreedheid, alsof ie je wilt opeten. Zeer geslaagd!
Een betere ontwerper
Ziet er goed uit, iets anders dan dat stomme gekopieer altijd van bestaande merken.
is het iemand opgevallen dat deze kar nogal op de K1 Attack lijkt??
Volgens mij is die auto een beetje boos.

Voorderest hebben we dit soort auto’s wel vaker gezien toch. Van die minifabrieken die 1 auto maken. Toch wel goed om te zien dat je geen Ferrari hoeft te heten om een snelle auto te maken.
Hij kijkt boos omdat er een amerikaanse motor inkomt… :p
@ Mardec

Omdat de R8 gewoon de mooiste Supercar ooit gemaakt is :D
Maar dit ding is gewoon… verbazingwekkend. Ohmijnhemel, toen ik hem voor het eerst zag was ik bang voor een Weber-achtig-iets.. Maar dit is zoooveeeel mooier. Ziet er ook echt uit alsof hij 400+ kan, en een Bugatti wekt dat imago nou niet direct.. Geweldig ding.
corrado vr6 slc/BMWe30
Wauw die is pas echt bruut, ziet er uit alsof ie je wilt opeten!
Én 1104PK én 1430NM rwd pfff, doe mij die maar.
hahahahaha

quote: “lijkt in de grove lijnen beetje op de R8”

jongens toch. Over welke grove lijnen hebben we het hier dan.
4wielen, middenmotor design, 2 deuren….

Sommige reacties gaan mijn beperkt verstand te boven.

Maar ziet er wel erg mooi uit. Agressief, veel power en onpraktisch.
Een supercar zoals het hoort. Hopelijk haalt hij de finish.
De neus heeft in de verte iets weg van die van de nieuwe Scirocco…..heel erg in de verte dan…..
Vreemd maar deze ziet er zeer goed uit voor een hypercar wat je niet vaak tegenkomt bij 1000 pk+ auto’s -de veyron uitgezonderd-.
doet me denken aan die stickers van no fear
boos uiterlijk is mooi bij een sportwagen, maar dit is toch een beetje te..
@janjansen

is die 16.000.000 inclusief de 180%bpm die ze in denemarken hanteren.
’t blijft sowieso duur maar toch een groot verschil ;)
Meer power, minder gewicht en toch langzamer dan Vlad the Impaler.
Wooow,
ik heb nog maar 1 ding te zeggen:

HAAL DIE BEGRENZER ER AF !!!!!!
Ik vindt hem wel iets weg hebben van de Gumpert Apollo…
Ook zo’n gedrocht:S
Echt een vet ding man! ja ik vind t ook n beetje te veel, dat soort projecten zijn toch altijd onbereikbaar en veel te talrijk. Zoiets als Noble is dan cooler.

Maar ik wil wel even opmerken, dit is geen render, maar een echte auto! Ik vond het al moeilijk te geloven dat het een render was, dus ik ging zoeken op hun site, en dit staat in de nieuwssectie;
06.10.2008 – Performance
Today we started to do some performance test. Please keep in mind that this was the first performance test. We did 0-100 km/h in 3,2 sec and are very close to our goal of 3,0 sec. We did 0-200 km/h in 8,9 sec. For a first test this was acceptable.

22.05.2008 – First real test drive
The first test drive of the prototype was made and everything ran better than expected.

01.03.2008 – Dyno
The prototype is running for the first time on the Dyno. A lot of hours of optimization and testing is waiting ahead.
I like ittt! (:-D)
heel apart model, maar mij een beetje te veel gaas aan de neus en billen.
best indrukwekkende specs maar hij ziet er dan ook nog eens zeer goed uit!! complimenten aan de designer! nu nog een keer in productie en dan spotten :-D
Volvo_440_turbo
Op het eerste zicht ziet dat er mooi gestyled uit, heb wel wat schrik, als ik hem koop dat ik op de lijnen misschien snel uitgekeken ben :p
Zo hoort een supercar er wel uit te zien ja!
Laat die Scandinaviërs qua design maar schuiven…
Ik zeg: Koenigsseg (uit mn hoofd, goed geschreven zo??)
@ guzmann

ik zag ook een Scirocco in deze Supercar en nog een paar andere auto’s
wow fenomenaal agressief en briljante specs! Nooit van gehoord, maar erg gaaf.
Onder de indruk, en dat ben ik niet snel
corrado vr6 slc/BMWe30
@ Svenska:
Achteraan is het met dubbel g, dus koenigsegg :)
@ Corrado: shit! Bijna goed!
Had geen zin om het op te zoeken…
Lekker.

ziet er niet slecht uit, is handgemaakt, en heeft wel wat vermogen ;)
( kill that veyron :p )
mooi, maar te druk…….
Is dat niet wat veel pk’s voor alleen op de achterwielen?
Suicide-bak?
ehm….. Deens ontwerp…. zit er dan ook een B&O in :?
Ziet er verdoemd vet uit :o
maar ‘k zou wel de neus wat minder agessief maken…
die luchtinlaten onder de lichten bvb toestoppen ofzo ok verkleinen in ieder geval
geweldig, ook het koppel is enorm meer dan welke andere productiewagen ook
Super design. Ook enorm gedurfd.

@ vincent

Het is niet zomaar dat Mercedes zijn koppel tot ongeveer 1000 begrensd.
ziet er goed uit. De denen kunnen hun lol op met een bpm van 198% op de nieuw waarde …;)
weejow wat een bak zeg!! ziet er goed uit!! maar hij is wel wal chagrijnig
Dit is ruim twee keer wat een GT2 heeft aan vermogen en koppel. En die accelereert echt als een gek. Dit moet haast wel een pure sensatie zijn.
Hmm bestwel interessant ding.
Ik zie er wel wat R8 in inderdaad, een beetje GTR, een beetje Zonda en vooral van bovenaf gezien eigenlijk ook wel wat CCX.
100 maal mooier dan de Bugatti Veyron, de veyron oogt geen agressie.. ook al weet iedereen wel wat de prestaties van deze auto zijn hij straalt het niet uit, een pagani of een Enzo ziet er veel agressiever uit.. Kortom, naar mijn mening mag deze auto zeker komen.. Agressief, snel, en nieuwe lijnen!! Alleen nu nog overhandelen over de prijs:D
Gruwelijk, we hebben idd wat vaker projecten zien langskomen maar dit is echt 1 van de beste samen met die witte bmw impressie, M7 achtig
Ik neem deze wel als de volgende lease auto. Of zal m’n baas deze niet financieren denk je?
Het ongelooflijk lichte gewicht was me nog niet opgevallen. Weliswaar niet van het caliber McLaren F1 die met 1125 Kg ook na zoveel jaar de maatstaf blijft. Maar als we naar het pk/ton kijken overtreft hij deze wel, bigtime (555 tov 800).

De enige auto die hier tegenop kan is de Caparo T1 met 1000pk/ton, maar dat is eigenlijk een single seater met een kentekenplaat en een kinderzitje voor de duopassagier.
Tomiseentijger
drop t neusdisign en heerlijke auto, deze moet infeite toch over de 400 kunnen komen?

als je dan de bugatti velgjes & bandjes neemt met racelucht erin, ga je zeker 400:)

die 375 zal wel gedaan zijn omdat anders de banden t niet uit houden…
Doet me denken aan een soort van lelijke R8. Laat deze maar staan.
@Volvo_440_turbo

“dat ik op de lijnen misschien snel uitgekeken ben”

Hoe lang heeft dat geduurd met je eigen auto?
Ik vrees, dat je een dergelijk concept, hoe fascinerend ook, zonder beresterke producent niet van de grond zult krijgen. Zou imo wel zonde zijn, want wat die Denen daar op de wielen zetten is wel héél erg de moeite waard!
En voor de vergelijkingsmongolen: IK zie gejatte lijnen van:
Alfa Romeo
Aston Martin
Audi
Bentley
BMW
Bugatti
Cadillac
Chrysler
Citroën
Dodge
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hummer
Hyundai
Jaguar
Kia
Lamborghini
Lancia
Land Rover
Lexus
Maserati
Maybach
Mazda
Mercedes
Mini
Mitsubishi
Nissan
Opel
Peugeot
Porsche
Renault
Rolls Royce
Saab
Seat
Skoda
Smart
Spyker
Subaru
Suzuki
Tata
Toyota
Volkswagen
Volvo
Zet maar een boom op, waarom niet!
The Netherlands For Sure
Een Kerstboom? :lol:
Ja inderdaad: wat 9000cse zegt! Hou eens op met vergelijken, zo lijken alle auto’s op elkaar.

Maar wat een mooie bak, daar wil ik wel een wallpapertje van! (Aangezien er zelf 1 bezitten nog wel iets te hoog gegrepen zal zijn :()
gave kar is dit. mooie lijnen en op de juiste plaatsen ventilatiegaten. en het scheutje agrassie wat hem goed doet. helemaal juist. en dan die motor, een pracht juweel. juiste combinatie van technieken, compressor voor het wegrijden en de turbo voor de hogere toerengebieden. alleen jammer dat hij in de verkeerde periode op de wereld komt, precies in de krediet crisis. heel veel merken hebben daar in het verleden ook last van gehad en zijn niet ver gekomen.
vette shit(H) maar is ruim 1100 pk op de achterwieltjes niet een beetje veel voor op 2 bandjes(A) maja we shall see
Richard Brunsveld
Wow, wat een monster echt prachtig!
Dank je Autoblog om dit te delen!

Zo blijf ik altijd op de hoogte van alle nieuwe shit..

Deze bak is off the hizzle!
Wel gaaf om van zoveel auto’s het mooie af te pakken en er één van te maken!

MC12 voorkant?
Carrera GT “wieldoppen”?
R8 schouders?
Porsche kontje?
Lotus intakes?
Zijkant van de kont van Lamborghini?
Enz:P

MAAR DAT MAAKT HEM WEL MOOI!!
Ik zeg WALLPAPERS!
Ten tijde van crisis komen er altijd vele supercars.
Begin jaren ’90 bijvoorbeeld de McLaren F1, Jaguar XJ220, Ferrari F40 (toegegeven, die iets eerder) e.d.
Zie er toch geen grote toekomst voor weggelegd. Denemarken heeft zo mogelijk nog minder heritage dan Nederland qua autobouw.
Motor is een Corvette-motor.
en Spiegels van de Passat CC
mjah…..en hoe snel ging de veyron ook alweer over het topgeartrack…….oh ja….te langzaam voor 1000 pk:)
Dit zijn geen supercars meer, die dingen zijn zo ver doorgefokt dat ze net als van die hondjes met zon plat gezicht flauwvallen als ze een eindje moeten rennen. Het einige wat echt super is zijn dus de pks en de nms maar daar heb je dus geen reet aan als het echt op rijden aankomt.
Hoe voorspelbaar! Ik zag de foto’s en de kop met het vermogen en ik dacht: “ff kijken of er een Corvette motor in ligt of dat ze zelf iets hebben geknutseld…”

Wel een mooi bakkie, nou ja, mooi… Gewaagd en bruut. Raging mad zoals een supercar moet zijn!
R8?
Dit mag van mij zijn weg naar het asfalt wel vinden. Ik vind het binnen de basis lijnen waar tegenwoordig eigenlijk alle auto’s in vallen een prachtig ontwerp. Over the top, maar wel weer een soort van mooi agressief.
Bring it! Ga ik sparen ;)

Ps. donder nou op met je R8, als het ergens op lijkt is het een overgestylde GTR, maar tegenwoordig is een hoop al gedaan en is het moeilijk echt uniek te zijn. Ik vind dit een mooie poging.
Ja wadde de mooiste wagen die ik ooit gezien heb!!! SUPER 100% perfectie!
Heeft wel heel dikke wallen onder zijn ogen… Flink gezopen en net uit bed met zijn kleine oogjes.
Ze weten tegenwoordig echt al niet meer op welke auto’s ze hun nieuwe creaties gaan baseren, deze heeft wel wat af van een R8, Reventon, enzo, en zo kan ik nog even door gaan!
Potverdikke ik vind m super!

Nooit verwacht van die Denen!;-)
@Fructis,
Als je er nu eens niet naar kijkt en bepaald waar de details vandaan komen, kun je dan ook nog iets zeggen over het uiterlijk? De GTR en de R8 hebben in mijn ogen qua uiterlijk een hele hoop steken laten vallen. Dingen die in deze auto juist weer erg goed zijn. Alles is tegenwoordig wel gedaan, dus het is onvermijdelijk dat dingen op elkaar gaan lijken. Bovendien is deze auto waarschijnlijk in ontwikkeling gegaan voordat er over de R8 en GTR al wat bekend was.
Ps. Inderdaad erg nette renders en het mag ook zeker wel een wallpapertje worden.
Doe mij deze maar, maar dan wel met andere voorlichten.. jat die van de R8 ofzo.
@ 9000cse; Ach kom op zeg. Zelfs voor een niet-vergelijkingsmongool moet toch duidelijk zijn dat de R8 hier onmiskenbaar als inspiratiebron heeft gediend? :?
@ Citrofiel

Ik vergeef je je commentaar ;). Maar ik ben het niet met je eens. Op het gebied van design hebben we al het mogelijke al de revue zien passeren. Je kunt niets nieuws meer verzinnen. En daarom zul je bij iedere nieuwe auto wel iets van een ander model en merk terugvinden.
Maar ik hou nou eenmaal niet van die “slimme” medebloggers, die zo nodig bij ieder nieuw model hun “kennis” van de autowereld moeten spuien.
Beoordeel een nieuw merk als deze Zenvo nou eens op het totale ontwerp en hoe zich het ene detail met het andere verhoudt. Vind hem mooi of spuuglelijk, maar kom niet met van die “deskundige” opmerkingen van: Ze hebben dit en dat van een ander gejat!
Wat zou er anders overblijven van een buitengewoon prachtige creatie als(vind ik!) de Vandenbrink GTO?
wouterjeuring
wow, echt heel mooi en bruut
corrado vr6 slc/BMWe30
Leuke auto vind ik. Mooie styling. En dat er stijlen inzitten van andere merken, so be it.
@9000cse

Die vergelijkingen zijn zeker niet minder ‘nuttig’ of ‘interessant’ dan de gemiddelde andere comment. We moeten elke auto individueel behandelen? Het lijkt bijna alsof we op een anti-discriminatie conventie zijn beland…

Het is júist interessant om te kijken waar iemand zijn eventuele design elementen vandaan heeft gehaald. En bij een auto als de Vandenbrink GTO is de vergelijking met de 250 GTO juist dé essentie van het hele ontwerp.
Ik vind het onbegrijpelijk dat ze er geen 4wiel aandrijving op hebben gezet. Ik weet nog een Mercedes uit een donkergrijs verleden met achterwielaandrijving en die hebben ze moeten begrenzen naar ‘maar’ 800Nm. Dus ik denk dat je hier na 2 keer optrekken weer nieuwe banden erop mag zetten.
Ik vind deze er net iets te agressief uitzien, maar smaken verschillen.
Als ze er 1 met vierwielaandrijving maken, moeten ze hem eens laten dragracen tegen een Bugatti Veyron
hoe kan dit;

de bugatti doet er 2,7 sec over om op de 100 te kome, met 1968 kg & 1250 nm
en deze doet er 3 sec over om op de 100 te komen, met 1376 kg & 1430 nm

hoe kan dit,

verder is het een mooje auto
@harmenasselt: ligt er aan dat een veyron AWD heeft en een Zenvo RWD, en heeft ook iets te maken met de overbrengingsverhoudingen enzo…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).