EU verkeersboetes binnenkort niet meer te ontlopen?

Auteur: , 46 Reacties

Tot op heden was het vaak onduidelijk als je in het buitenland een verkeersboete kreeg. Valt 'ie wel of niet op de mat? Als het aan de EU ligt wel, als het aan Duitsland en het Verenigd Koninkrijk ligt niet!

Er wordt namelijk gewerkt aan een nieuwe regeling voor administratieve samenwerking binnen de EU. Woensdag heeft het Europees Parlement ingestemd met een grensoverschrijdende handhaving van verkeersregels binnen de Europese Unie. Overigens betekent dit niet dat overal de verkeersregels hetzelfde worden.

PvdA-Europarlemenstlid Lily Jacobs is zeer blij met de nieuwe regeling: ,,Als we het aantal verkeersdoden in 2010 willen halveren, moeten we een einde maken aan de straffeloosheid.”
Want hoe meer boetes, hoe minder verkeersdoden…toch? Blijkbaar wel volgens de PortemonneeVanDeAnder Pvda-filosofie.

Wanneer de nieuwe regeling ingaat is nog niet bekend. Duitsland en het Verenigd Koninkrijk hebben aangegeven zich tegen deze regeling te verzetten. U was al gewaarschuwd..



46 reacties

Ik heb een beter idee… Schrap het snelheidslimiet op de linker baan bij min. 6 baans wegen. Inhalen doen de vrachtwagens, bejaarden en Opel Vectra’s dan maar op de middelste strook. Wie is voor?
@ Edman

mijn steun heb je!
@ Edman:

Voor.
voor
Een betere ontwerper
voor



*hamer* en bij deze aangenomen :) Ging het maar zo snel..
DIT is het antwoord op de files in NL: minimaal 3 banen per rijrichting, en de meest linker zonder limiet. (+ een zwaar verbod op “op z’n hollands” links rijden zonder duidelijke reden) Dan maak je mij niet wijs dat de files niet zwaar korter worden.
voor, en dan de meest linker baan 5m breed, zodat je er op de motor ook nog langs kan:D
Als het aan Duitsland ligt niet?…
Waarom kregen wij dan een bericht voor een hoorzitting van 38km overschrijding buiten de bebouwde kom.
Leuk hoor, een flitser op zo’n 100m na een stuk freie fahrt. Afremmend vanaf de 230. :?
Ik ben overigens nog op de uitkomst aan het wachten(hoef niet bij de hoorzitting te zijn).
Dus met de auto naar Spanje gaat me nu twee dagen kosten.

Een overnachting met vrouwlief en dochter kost me een paar honderd euro.

Als ik doorjakker met een gangetje van 160 dan krijg ik een boete van €90 (in Frankrijk. Tenminste….twee jaar geleden dan…). Maar dan doe ik de rit wel in één dag…

Yep, ik heb mijn conclusie al getrokken….
Dus toch naar Monaco verhuizen, ze hebben geen enkel verdrag dus buiten Monaco kan je overal lekker tekeer gaan!
PortemonneeVanDeAnder Pvda-filosofie.

NICE!
Leuk ricardo, ga zo door, goede aanwinst voor autoblog.nl :)
@edman, dan zul je voor mij toch naar de middelste baan moeten wanneer ik jou voorbij rijd in mijn Vectra OPC ;)
@Jan.

Hmm, tot de 235 zie ik je niet meer terug. Dus ehh, even naar rechts moven aub. :P
zolang ik er met 260 max ook nog even langs mag..
@binkie.

Tuurlijk, dat doet @Jan ook, dus vanaf de 235km ga ik gerust opzij voor jullie. :D
Wel hypocriet van Duitsland en Engeland dat ze niet mee doen. Overlaatst bericht dat ze in Duitsland op zoek zijn naar een Engelse bestuurder die alle camera’s voorbij blaast met grote Muppet op de linker stoel.
Maar als jullie zeggen links onbeperkt en ze staan dan voor de andere baanvakken te flitsen om het in het oog te houden. Iemand rijdt 235 en er komt er eentje aanblaze tegen 260. Je moet naar rechts op de snellere te laten passeren. Kwestie van baas over baas. Rem je dan af tot 120 omdat je op het niet onbeperkte baanvak rijdt waar geflits zou kunnen worden?
@mx5/rx8owner: grapjas :D

OT: zolang er door de 2 landen een VETO wordt uitgesproken (als dat mogelijk is) zal er weinig van dat plan komen.
en de boomknuffelaars gaan natuurlijk zeiken over een limietloze linkerrijstrook
@Timmy.

In Duitsland maak je zulke remacties mee. Zoals eerder aangegeven.
In de voorgestelde verkeerssituatie zou je inderdaad meerdere banen van de snelheidslimiet moeten ontdoen.

Wacht eens even, zoiets bestaat er al, alleen zijn dan alle banen onbeperkt.
Dat schijnt nog te werken ook. Gebeurt niet eens zo ver hier vandaan.

De Autobahn dus.
Waarom kan dit niet in Nederland?
In Duitsland zie je de snelheidsbeperkingen vooral rondom de drukke stedelijke snelwegen. In Nederland heb je grotendeels stedelijke snelwegen.
De afstanden zijn vaak ook een stuk kleiner, maar je doet er door de drukte ook langer over.
Dus ook al zou dit mogelijk zijn, het grootste deel van de Nederlanders heeft er weinig aan.
@mx5/rx8owner,

Je hebt er wel degelijk iets aan als men ’s nachts harder kan rijden op de grotendeels verlaten snelwegen.
Lol @ portemonnee van de ander:D
Zo is het natuurlijk wel, de ander mag altijd weer opdraaien voor die linkse [s]rakkers[/s]stakkers.

Onbeperkte snelheid kinkt leuk, maar is niet te realiseren.
Telkens per baan een hogere snelheid ben ik wel voor.
Van links naar rechts: 150-130-110.
En als er een in de verkeerde baan zit lekker op de Duitse manier het knippertje naar links en lichtsignalen geven.
Een linkerrijstrook zonder limiet betekent dat je sneller kunt rijden dan den anderen (duh). Maar de capaciteit wordt er niet hoger van en als er teveel auto’s zijn dan valt de boel evengoed stil. Ook links.

Zeer belangrijk voor de doorstroming is altijd netjes een correct afstand houden, niet minder maar OOK NIET MEER. Vooral die laatste zorgt voor een accordeoneffekt die de eigenlijke obstakels (capaciteitsproppen) zijn in het verkeer.

DE OPLOSSING: als je buurman niet netjes aansluit => opvullen dat gat (er voor gaan rijden). En dat niet om in te halen, maar om plaats te maken op je oude plaats voor diegene die achter je reed. Klinkt tegenstrijdig (de persoon achter je ‘voor laten’), maar het zorgt er echt wel ervoor dat we met zen allen sneller zijn… Als nu alle ABers zo deden…
Toevoeging: En tussen 23:00 en 6:00 de snelheidslimiet er af, dan is er toch genoeg ruimte om even door te trekken.
Net als die 80/100km zones, die heb ik nooit begrepen, vooral snachts niet.
Ik vind het maar rare dingen. Laat mensen ter plekke betalen, innen vanuit het buitenland is kansloos.
@ Wilco,

Is niet helemaal waar wat je zegt, als je b.v. vanuit Duitsland of Zwitserland een bekeuring krijgt toegestuurd en niet zou betalen, dan heb je daar later toch een probleem zodra je in aanraking komt met justitie daar.
@onehp: de afstand tot je voorligger in een filesituatie moet ook weer niet te klein zijn, om het zgn. ‘bufferrijden’ mogelijk te maken, zodat je in het beste geval niet op de rem hoeft en altijd voortkruipt, daar hebben de mensen achter je weer baat bij, want remmen = file
@TedjeV.

Je hebt er inderdaad wat aan als je s’nachts harder kan. Ben ik het mee eens.
tijd om de EU weer af te bouwen lijkt me :)
Ach en in Duitsland gaat er ook overal een snelheidslimiet komen hoor.. Er zijn al deelstaten waar een limiet in ingegaan…. De rest van Duitsland volgt nog wel binnen niet al te lange tijd…
Oke, ik vind het ook wel lekker dat limietloze (mijne gaat toch niet harder dan 170km/h). Alleen vallen er gemiddeld daar in Duistland op de snelwegen meer doden dan in Nederland en andere landen… Dit omdat het snelheidsverschil tussen de auto’s echt veel te hoog is..
@mx5/rx8
Okee, dan rijd jij 235 op de linkerbaan en er komt iemand aan met 280 en op de middelste baan is het erg druk, wat doe je dan? Remmen als een bejaarde tot 130 want anders kom je er niet tussen. Waardoor degene achter jou nog harder moet remmen. Kansloos idee dus.

De kans dat dit verdrag er komt is niet erg groot, voorlopig hoeft niemand zich in te houden op de autoroute.
Hoe vaak hebben we deze verhalen nou al gehoord over boetes die worden doorgestuurd? Ik gok op al zo’n 3 berichten in de laatste 2 jaar.

Ik moet het allemaal nog maar zien gebeuren met die draaikonten in Brussel.
@Summer: ja natuurlijk. Correcte afstand bij mij is = 2 sec, en dat van 5km/h tot 240km/h ;-)
@ Rickdos: voor 35 Europese valuta heb je een prima overnachtinkje, in een hotel genoemd naar auto’s die hogere boetes dan jij kunnen vangen op de route du soleil
Mauske schrijft,

Alleen vallen er gemiddeld daar in Duistland op de snelwegen meer doden dan in Nederland en andere landen… Dit omdat het snelheidsverschil tussen de auto’s echt veel te hoog is..


In Duistland 80 miljoen mensen en 40miljoen auto’s.
Er vallen in Duistland circa 4000 doden in het verkeer.

NL 16 miljoen mensen en 7 miljoen auto’s.
NL circa 800 doden
@ FrieZ,

Bekeuringen uit Duitsland en Zwitserland worden wel degelijk doorgestuurd naar Nederland, en als ze niet betaald worden heb je toch echt een probleem
met incasso’s e.d.
@loekiestrike

Ik ga toch niet in een F1 motel slapen… ;)
Voor.

Het is hilarisch dat politici denken dat zij invloed hebben op verkeersdoden met dit beleid. Auto’s zijn veel veiliger geworden: dat heeft pas invloed.

Ik vind al die omaatjes die 80 op de snelweg sukkelen veel enger dan de mensen die 160 rijden. Van die laatste groep weet je dat ze alert rijden, van de omaatjes weet je zeker dat ze versurft danwel angstig achter het stuur zitten.

Laat de politiek daar iets aan doen! Extra rijlessen voor meer zekerheid achter het stuur bijvoorbeeld. Extra controles op medicijngebruik achter het stuur.
@tv

Ten eerste zijn 4000 doden op 80 miljoen mensen en 800 doden op 16 miljoen mensen statistisch verwaarloosbaar. Dat is in beide gevallen 1 op de 20.000.

Ten tweede wordt in de publicaties over verkeersdoden nooit uitgelegd of dit fietsers, voetgangers, automobilisten of bijrijders zijn.

Ten derde wordt nooit volledig uitgelegd waar die verkeersdoden zijn gevallen (bebouwde kom, b-wegen, snelwegen)

Ten vierde wordt de oorzaak nooit genoemd: gladheid? slecht zicht? onoplettendheid? alcohol? te hard rijden? kettingbotsing? roekeloosheid?

Er zijn zoveel mogelijke oorzaken voor verkeersdoden, en alles wordt altijd maar aan de snelheid opgehangen!

Er gaan jaarlijks meer mensen dood aan de griep. Wat dat betreft is het Openbaar Vervoer gevaarlijker dan autorijden: de kans dat je door een niesende medereiziger besmet wordt met een griepvirus is aanzienlijk. Waarom staan er geen boetes op niesen?
Hier een mooi overzicht welk land nu precies (in 2006) het minst aantal doden heeft per hoofd van de bevolking: http://www.hln.be/hln/nl/1901/reisnieuws/article/detail/108003/2007/12/18/Waar-wonen-de-grootste-brokkenpiloten-in-Europa.dhtml

Overigens zal Polen wel gaan dalen op de lijst…en Nederland dus stijgen ;)
… Twisted: Met de overbevolking hier op onze planeet zie ik hier juist uitgelezen kansen om daar wat aan te doen- Ik ga eerder voor méér verkeersdoden! Wég met die verplichte autogordels, wég met die airbags en rolkooien, geef vrij het mobiel bellen in de auto, geef vrij de snelheden en Veto dit plan voor die boetes! Weg met de helmplicht!
Dat scheelt een hele batterij aan geld kostende regels, het houdt agenten vrij om nu eens nuttige dingen te gaan doen zoals boeven vangen, en we krijgen weer een vorm van natuurlijke uitdunning om onze bevolkingsgrootte een beetje in te dammen… ;-)

…Ik bedoel…- :-P Als je jezelf dan toch te barsten rijdt, laat dat dan gebeuren zonder beperkende regeltjes en betuttelingetjes, niet dan!? :lol:

Oh, en veel mayonaise en vette hap eten, stevig roken en zuipen en drugs doen en zo ook natuurlijk terwijl je met 230 over de weg door de stad kijlt… :mrgreen:
Zo hypocriet is dat niet… 130 km/u met een sleurhut of karretje over de Nederlandse snelwegen resulteert in het inleveren van je rijbewijs terwijl het in Frankrijk gewoon mag.
Correctie:

‘Want hoe meer boetes, hoe minder verkeersdoden…toch?’

moet zijn:

Want hoe meer boetes, DES TE minder verkeersdoden…toch?
PortemonneeVanDeAnder

Waar gaat dit nou weer over:?:
Ben ik blij dat ik een auto op engels kenteken heb.
“130 km/u met een sleurhut of karretje over de Nederlandse snelwegen resulteert in het inleveren van je rijbewijs terwijl het in Frankrijk gewoon mag.”
Hier zijn het de Fransen die hypocriet te denken dat 130 met een sleurhut acceptabel is.
ben onlangs 4 keer geflitst in switzerland krijg ik nou wel of niet een bekeuring opgestuurd!!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).