Goedemorgen: Mercedes McLaren SLR Stirling Moss

Auteur: , 52 Reacties

McLaren heeft nog een paar SLR's over die eruit moeten, dus hebben ze even wat nachtjes doorgewerkt om er iets heel bijzonders van te maken. Deze SLR Stirling Moss is vernoemd naar de legendarische Brit die de originele 300 SLR in 1955 naar de glorie reed, en nog steeds houder is van het Mille Miglia-record (10 uur, 7 minuten en 48 seconden). De auto vervangt in juni de SLR Roadster en wordt in een oplage van 75 stuks geproduceerd.

Het meest opvallend is wel dat de SLR Stirling Moss geen dak en geen ramen heeft. In plaats daarvan krijg je twee oldschool tonneau covers voor als je ‘m in de regen wilt parkeren. Het interieur van de auto is dan ook spartaans te noemen, al zit er genoeg koolstofvezel, aluminium en leer in verwerkt om je toch dat luxegevoel te geven. Een aluminium plaatje met de handtekening van Sir Moss prijkt naast de schakelpook.

De auto heeft een koolstofvezel carrosserie en, zoals alle SLR’s, een gesloten onderzijde met een diffuser in de achterbumper. Voor extra downforce is deze wel iets groter gemaakt dan bij de standaard auto. In het ontwerp van het exterieur vinden we een paar hints naar de originele 300 SLR van Moss, zoals de hoge side skirts. De twee verhogingen achter bestuurder en passagier doen tevens dienst als rollbar.

De SLR Stirling Moss is uitgerust met de supercharged V8 en vijftraps automaat uit de SLR 722. Even je geheugen opfrissen: we hebben het dan over 650 pk en 820 Nm. 0-100 vindt dan ook plaats in minder dan 3,5 seconden, en de topsnelheid bedraagt 350 km/h.

Voor €750.000 (ex belastingen) konden alleen eigenaren van de huidige SLR de auto bestellen. Konden, want ondanks deze beperking is de complete oplage al verkocht. Het is dan ook de allerlaatste SLR, voordat Mercedes/AMG straks met een eigen ontwikkelde supercar komt. Volgende maand is hij op de Autoshow van Detroit te bewonderen.

Als kroon op de modelreeks van de succesvolle supersportwagen SLR introduceren Mercedes-Benz en McLaren een nieuwe, spectaculaire en nog radicalere uitvoering. In de nieuwe Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss is er geen dak en geen voorruit die bestuurder en passagier scheiden van de elementen. Zo kunnen ze genieten van de fascinatie van snelheid en rijplezier in hun meest pure vorm. Bovendien beschikt het model over toptechniek en spectaculaire vormgeving. Dankzij de V8-compressormotor met een vermogen van 478 kW/650 pk accelereert de SLR Stirling Moss in minder dan 3,5 seconden van 0-100 km/u. De topsnelheid bedraagt 350 km/u, waarmee deze nieuwe uitvoering de snelste open in serie geproduceerde sportwagen is. Met deze prestaties draagt de auto met recht de naam van de legendarische Britse coureur Stirling Moss, die in de vijftiger jaren met de al even beroemde Mercedes-Benz SLR-sportwagens de ene zege na de andere behaalde. Met de exclusieve SLR Stirling Moss wordt de actuele SLR-familie afgerond. De productie is beperkt tot 75 exemplaren. Met de start van de productie van de SLR Stirling Moss in juni 2009 wordt in mei 2009 zoals gepland de productie van de SLR Roadster stopgezet.
SLR: Drie letters zeggen voor liefhebbers genoeg. In de vijftiger jaren behaalde Mercedes-Benz met de 300 SLR tal van overwinningen, onder andere in de Mille Miglia, de Targa Florio en de Tourist Trophy. De topcoureurs uit die tijd reden met de auto: Juan Manuel Fangio, Karl Kling en vooral de Brit Stirling Moss. Naar hem is de moderne uitvoering van de SLR dan ook genoemd, want de nieuwe SLR Stirling Moss verenigt het karakter van de moderne SLR-modellen met de fascinatie van de SLR uit 1955. Tot de kernwaarden van zowel de historische als de actuele SLR’s behoort een fascinerend nieuw ontwerp, innovatieve techniek, hoogwaardige materialen die op een perfecte manier zijn verwekt en vooral: een voor alle zintuigen unieke rijbeleving.
Extreem puristisch concept zonder dak en voorruit
Volgens het voorbeeld van de 300 SLR is ook de nieuwe supersportwagen hoogwaardig geproduceerd, maar volgens een zeer puristisch concept, zonder ruiten en dak. Slechts twee windschermen van een paar centimeter hoog beschermen de bestuurder en passagier tegen de rijwind. De carrosseriestructuur dient als rolbeugel voor de bescherming van de inzittenden.
Net zoals de legendarische sportwagens van vroeger overtuigt ook de SLR Stirling Moss door zijn indrukwekkende prestaties. Met een acceleratie van 0-100 km/u in minder dan 3,5 seconden en een topsnelheid van 350 km/u zorgt de supersportwagen voor een nieuwe dimensie van open rijden. Niet in de laatste plaats, doordat de zintuigen tijdens elke rit op tot dusver ongekende wijze worden geprikkeld.
Fascinerend ontwerp herinnert aan de SLR-raceauto’s
De volledige carrosserie van de Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss is gemaakt van koolstofvezel. Bij het ontwerp van de nieuwe auto hielden de specialisten van Mercedes-Benz natuurlijk rekening met het feit dat ze hier met een 350 km/u snelle sportwagen te maken hadden, maar tegelijkertijd herinnert de auto aan de vormtaal van de SLR-raceauto’s uit de vijftiger jaren, die tot op de dag van vandaag mensen blijven fascineren.
Een opvallend kenmerk van de Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss is de lange motorkap en de compacte, krachtig gelijnde achterpartij. Omdat de auto geen ruiten heeft, lopen interieur en exterieur vloeiend in elkaar over. Zo lijkt het, alsof de motorkap tot in het interieur reikt. Daarmee straalt de sportwagen zelfs als hij stil staat, een dynamiek uit die iedereen fascineert.
Net zoals bij het historisch voorbeeld zijn ook bij de nieuwe SLR Stirling Moss de dorpels aan de zijkant zeer hoog. Daarom kozen de constructeurs voor vleugeldeuren die naar voren openen. Indien gewenst kan de auto door middel van twee afdekplaten van koolstofvezel, de zogeheten tonneaucovers, worden afgedekt. Deze platen zijn opgeborgen in de kofferruimte. Wanneer de auto is afgedekt en de portieren gesloten zijn, lijkt de SLR Stirling Moss wel een sculptuur.
Ook binnenin is alleen het noodzakelijkste aan boord. Een mix van waardevolle en authentieke materialen als carbon, aluminium en hoogwaardig leer bepaalt hier het beeld. Op een aluminium plaquette is de handtekening van Sir Stirling Moss ingegraveerd.
Innovatieve techniek en doordachte aërodynamica
Voor de techniek werd gebruik gemaakt van de ervaringen die eerder met de SLR coupé en roadster zijn opgedaan. Evenals deze uitvoeringen beschikt ook de SLR Stirling Moss over een aërodynamica-concept met een gesloten bodemplaat en een diffusor aan de achterkant voor zoveel mogelijk neerwaartse druk, al is de diffusor bij dit model veel groter dan bij de coupé en de roadster.
De SLR Stirling Moss is de laatste versie van de SLR die nog gebouwd wordt, in een gelimiteerde oplage van 75 exemplaren. Deze exclusieve uitvoering rondt niet alleen de SLR-familie af, hij is ook een dankbetoon aan de trouwste SLR-bezitters, want alleen zij worden in de gelegenheid gesteld, een bestelling voor een SLR Stirling Moss te plaatsen.



52 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Wat een afgrijselijk lelijk ding. Doe mij de originele maar.
Ik vind hem minder mooi dan de normale SLR, wel brute supercharger power!
Mercedes versie van een opendak Batmobile voor de normale mens (lees: rijke SLR bezitters)?
the_real_stig!
ik vind hem lngs achteren meer op een bmw lijken.
Ah! Een zilveren Batmobiel! Wat een mottig ding. Lijkt wel een Chinees… Ging McLaren de SLR niet in schoonheid afsluiten?
-edit: nutteloze bijdrage-
Je moet er van houden.

Wie is de ontwerper? Die “Lipu” van Discovery Channel uit Bangladesh zeker?
Heel mooi! Echt een goede reincarnatie van de oude wat mij betreft…
WOW! Mooi? Dat weet ik nog zo niet..maar hij’s zo bruut! En uiterlijk compleet anders de 722 S Roadster, geen wonder dat het zo lang duurde voordat ie klaar was!
Mooie bak hoor! Ben benieuwd naar de echte foto’s ;-)
Prachtige creatie, een waardig afscheid en hiermee sluiten we ook een tijdperk af.
De Enzo, Carrera GT, MC12 en Enzo, supercars die we misschien nooit meer terug zullen zien…
:shock: Ooooohhhh…. Aaahhhh… Getver.. Weer een schone onderbroek aantrekken. Wat een ongelooflijk mooi apparaat! Eindelijk een echte hommage aan de oer-slr! Dit is wat de huidige McLaren SLR altijd al had moeten zijn! Niks comfort! Gewoon pk’s, snelheid en sensaties. Heerlijk wat een auto.
Neus en kont van deze auto tevens een hint naar de nieuwe Gullwing?
Vind het echt een schitterend apparaat!
stond donderdag al in de autovisie, drukkerij, enz. dus zij hadden waarschijnlijk dinsdag of woensdag de foto’s al binnen. Gebeurt niet vaak meer dat papier de primeur heeft boven internet.
Wel echt een goede spectaculaire afsluiter
Geweldig, de neus mocht iets spitser wel
750.000 is nog niet eens zo heel veel als er maar 75 stuks(?) van worden gemaakt..
Ohw wat is dit mooi. Vooral de achterkant vind ik heel goed.
de nieuwe batmobiel:P
WOW! is het enige dat in me opkwam toen ik dit zag. Dit is nou hoe een supercar hoort te zijn, gewoon Old School.
Vergeet de leren muts met bril niet op te zetten… :)
Het is maar een oldschool observatie van een oldschool persoon: “twee oldschool tonneau covers om over jezelf en je passagier te monteren”; dat gaat niet lukken als er iemand in de auto zit.

Tonneau covers monteer je als de auto geparkeerd staat om het interieur een beetje droog te houden tijdens een oldschool regenbuitje. Vooral omdat bij klassiekers het opzetten van het volledige kapje redelijk veel werk kan zijn.
@Laurens: Je hebt gelijk, dat klopte van geen kanten. Heb het even veranderd, thanks.
Alles leuk en aardig, maar hij is nu gewoon lelijk…
Man, ik wil hem :-( Maakt niet uit wat jullie ervan vinden. Dit is DE auto die ik elke zondag om half 5 ’s ochtens uit de garage zou willen halen om mee naar duitsland te trekken terwijl de wereld nog slaapt.

Geen ruit, geen dak, niemand langs je, onnoemelijk veel power en goede handling/downforce. Wat wil je nog meer.

Btw, ik ken een SLR eigenaar (niet persoonlijk) (hij heeft er zelfs 3), vorige zomer is hij volgens een goede kameraad van hem naar een soort meting geweest waar je deze kon kopen.

Man, was ik maar rijk :(
Jan Groothuijse
Wat een prachtig ding…

Het is altijd even slikken als je een auto zonder voorruit ziet, maar deze is wel heel erg mooi..
Thom Holwerda
Rrrrrrrrrrrrrr :).

Serieus, wat een ontzettend mooi ding. Heerlijk lekker onconventioneel, onpraktisch, en tien keer beter dan het origineel (wat ik net een hijgende hond vond aan de voorkant).

Jammer dat ik arm ben (relatief gezien dan).
te zien in dubai als de olie prijs weer een beetje omhoog gaat.

hoewel,ze hebben geld genoeg daar.
In het thema, sportief zonder voorruit, vind ik een Renault Sport Spider een veel betere. Maar dan wel de versie zonder voorruit. En die zijn best te betalen :-)

Het benz ding is zonder dak imo niet om aan te zien. Met dak nog net. En om Moss ervoor uit de kast te halen (alle respect voor wat hij gedaan heeft) geeft aan dat MB ook niet meer weet waar ze mee bezig zijn qua SLR.

Maar het geluid maakt heel veel goed…..
350km/u in zo een roadster? Lekker vliegen happen… :?
Nee mooi kan ik heb niet vinden, en voor t eerst zal ik blij zijn als er hier een stuk of vijf van in de garage van de Sultan van Brunei terecht komen… :P
Een beetje te flamboyant, een beetje teveel One-77… Ik vind het lelijk, de oude SL is zoveel mooier.
Een betere ontwerper
Geweldig ding, prima opvolger voor de oude 300SLR. Wel jammer dat de achterkant zo laag lijkt. Hartstikke mooi verder. Leuk dat die koplampen van de spyshots nergens terug te vinden zijn.

Jammer dat ik het geld, en de garage, en de beveiling, en de brandstoftanks er niet voor heb. Anders kwam hij er zo.
PantheraLeo205
Vanuit een helikopter is ie mooi. Die Ferrari koplampen had ‘ie niet hoeven hebben. Wel toevallig dat er net een 612 Scaglietti-bericht onder dit bericht staat, is de gelijkenis des te treffender.
Schitterende bak met Pinin Rosso trekjes (wielkasten voor) en eindelijk een andere interpretatie van de SLR F1 neus. Koplampen kunnen wel eens van de nieuwe Gullwing zijn…
na een paar uur met de ogen geknipperd hebben, vindt ik hem toch wel errug gaaf, maar niet echt mooi. Datzelfde had ik ook bijvoorbeeld met de Audi R8…
heb zo’n gevoel dat deze oplage snel verkocht zal zijn, mooi vind ik hem persoonlijk niet echt
PRACHTIG!… een waar stukje kunst en een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van de auto-industrie en het merk! Een uitzonderlijke wagen WAT EEN KLASSE .wow.
@fructis:
in plaats van dat je het bericht dat erbij zit nou even leest… autoBLOG, weet je?
Het ziet er leuk uit, erg mooi zelfs, maar ik vraag mij af wie dit koopt om er echt mee te gaan rijden. Je gaat toch niet 750k betalen voor een auto ZONDER VOORRUIT? Tenzij je graag insecten een kopstoot geeft met 300km/u…
Wat een verbetering! Veeeeel mooier dan de originele SLR!
Ik heb een soortgelijke auto gezien op de autoshow in Essen van 2007, alleen weet ik nog steeds niet wat voor een type dit is.
Kan je op Autoblog ook zelf foto’s uploaden? Misschien dat de reaguurders uitkomst bieden :)
Vroeger was een auto begerenswaardig voor de prestaties die die in verschillende races had behaald…

Tegenwoordig hoeft het er alleen maar naar te refereren en je kunt er al 3 kwart miljoen voor vragen…

Een beetje als een volbloed racepaard en een knol die er op lijkt…
Niet echt onder de indruk, ik had toch iets eleganters verwacht. De achterkant is trouwens helemaal een drama. Ohja, nog steeds die automaat? Komaan zeg, gewoon schandalig. Benieuwd wat Stirling Moss er zelf van vindt.
@ Laurens:
Dat kan je doen op AutoJunk. Je moet wel ff een account maken.
Batman is alive
lol, plaats er van die tunerd bandjes onder waardoor er alleen maar velg is en bijna geen rubber en het ziet er heel anders uit, er zit gewoon TE veel rubber onder.
doet u mij maar de veritas rsIII goed koper beter gestyled
en dat voor een mercedes fan
@ Phoenix

Danku!
jan hendrik dogger
echt een vette auto ik ben zelf voorstander van mercedes geweldadige auto echt ben sprakeloos adembenemend deze auto met deze auto krijg je respect op de weg !!!!
Ik vind het maar een raar ding, van achteren net een kwaaie brontosaurus, zal wel aan de foto’s liggen, misschien is hij in het echt wel mooi
Wat mij betreft beter dan de gewone SLR (of de 722), vooral de voorkant. De achterkant is simpelweg afschuwelijk, maar dat geldt eveneens voor de gewone SLR.

Het blijft echter een belediging voor de SLR uit 1955. Mercedes kan het gewoon niet laten om er iets vulgairs van te maken. Jammer dat Sir Moss hier zijn naam aan heeft willen verbinden…
Wow, super!

Echt een van de beste reïncarnaties als je het mij vraagt!
vind hem fantasties

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).