Seat Exeo is verkrijgbaar vanaf € 23.995,-

Auteur: , 61 Reacties

Seat heeft vandaag de vanafprijs bekend gemaakt van de Seat A4 Exeo 1.6 Reference met een spetterende 102 pk. Die mag je namelijk al de jouwe noemen als je € 23.995,- achterlaat bij de plaatselijke dealer. Maar nu natuurlijk de hamvraag. Hoeveel kostte de oude Audi A4 met 1.6 motor? Robbie heeft even lopen zoeken en die kwam op een nieuwprijs van € 30.590,- (november 2007).

En in die oude A4 zit niet eens dat geile A4 Cabrio dashboard. Betaal je dus echt 27,5% extra voor een Audi omdat er 4 ringen op de neus zitten?

De Exeo is in elk geval vanaf januari te bestellen en in april zullen de eerste auto’s afgeleverd worden.

SEAT maakt prijs nieuwe Exeo bekend: € 23.995,-

• Toonaangevend op gebied van prijs-kwaliteitverhouding
• Drie benzinemotoren, drie common-rail diesels, drie complete uitrustingsniveaus

Leusden, 19 december 2008 – Enkele maanden geleden presenteerde SEAT op de Autosalon van Parijs de nieuwe SEAT Exeo, een stijlvolle sedan waarmee het Spaanse merk vooral mikt op het zakelijke segment. Vanaf eind januari 2009 is de SEAT Exeo vierdeurs in Nederland te bestellen vanaf € 23.995,- en later dat jaar zal SEAT tevens de stationwagonuitvoering introduceren.

Hoewel SEAT’s nieuwe sedan met name mikt op de sportieve automobilist in het zakelijke segment, wordt het tevens de ideale keuze voor huidige SEAT-rijders die op zoek zijn naar een grotere auto. Uiterlijk zijn vooral de voor- en achterzijde van de Exeo direct herkenbaar dankzij hun typische SEAT-elementen. De auto oogt sportief, met dank aan de vloeiende vormen, zachte rondingen en prominente spatschermen die de dynamische trekken van de Exeo nog verder versterken. Daarnaast verleent ook de prominente grille de auto een sportieve uitstraling. Verder beschikt SEAT’s sedan over meer dan voldoende bagageruimte, met een kofferbakinhoud van 460 liter, en zorgt de genereuze breedte van 1.000 mm tussen de wielkasten er voor dat grote objecten er gemakkelijk in passen.

De eerste SEAT met common-rail dieseltechnologie
De motorenreeks voor de SEAT Exeo omvat drie benzinemotoren – 1.6 (102 pk), 1.8T (150 pk) en 2.0 TSI (200 pk) – en drie 2.0-liter turbodiesels met 120 pk, 143 pk en 170 pk en standaard roetfilters. De dieselmotoren beschikken voor het eerst over common-rail technologie. Alle motoren zijn gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak en voldoen aan de strenge Euro 5 emissie-eisen die in 2010 van kracht worden.

Complete uitrusting
De SEAT Exeo wordt in Nederland leverbaar in drie uitrustingsniveaus: Reference, Style en Sport (inclusief sportonderstel). De Reference standaarduitrusting omvat onder andere ABS + TCS, ESP met Emergency Braking Assistance (EBA), een airbag voor de bestuurder en voorpassagier, zij- en gordijnairbags, een knieairbag, een uitschakelfunctie voor de passagiersairbag, een waarschuwingssysteem voor het niet dragen van de veiligheidsgordel en 16 inch wielen. Verder wordt de Exeo standaard voorzien van dual-zone klimaatregeling, een boordcomputer, elektrisch bediende ramen voor en achter, elektrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels, mistlampen, op afstand bedienbare centrale vergrendeling, een radio/CD-speler met aux-in, vier speakers en Isofix-verankeringpunten op de passagiersstoel en op de buitenste zitplaatsen achterin.

Optioneel levert SEAT voor de Exeo een groot aantal comfortabele en luxueuze extra’s. Voorbeelden zijn onder meer een alarmsysteem met bewegingssensor, een zonnedak met zonnecellen die het ventilatiesysteem van de auto van stroom voorzien, bi-xenon koplampen met Advanced Front Lighting Systeem, een DVD-navigatiesysteem van de nieuwste generatie en een infotainmentsysteem met tal van functies en aansluitmogelijkheden (MP3, MPEG4, iPod, USB, Bluetooth).

SEAT Exeo: vanaf € 23.995,-
In april 2009 maakt de nieuwe SEAT Exeo in Nederland zijn opwachting bij de SEAT-dealers, waar hij vanaf eind januari al te bestellen is. Daarbij zijn direct alle zes motoren te specificeren. De SEAT Exeo sedan wordt leverbaar vanaf € 23.995,- voor de 1.6 benzineversie in Reference-uitvoering. En daarmee lanceert SEAT de Exeo met een voor dit segment ongekend scherpe en competitieve prijs.



61 reacties

ik vond de oude a4 ook nog niet echt mooi (de nieuwe wel) maar 23.000 dat is best wel goedkoop….
jammer van die oude 1.6, had liever de 1.4tsi gezien.
djezus, een audi… zelfs het interieur, het stuurtje (wtf!)
http://www.autoweek.nl/images/800/1/c1547587e29f40d781c40f2b6d8a76e1.jpg)
mooie auto ;) een goedkopere audi ;p
@guy
Ow ja inderdaad, ik ga nogmaals de foto posten die je hier al kunt vinden in de gallery, zodat jij twee identieke foto’s met elkaar kunt vergelijken… :? stom van mij
Ik denk dat het vooral goedkoper is omdat deze niet achterwiel of vierwiel aangedreven is, en omdat ze vast nog een hoop oude onderdelen hadden liggen.
@ Antonius; Ik weet niet of het aan je pc of aan je ogen ligt, maar ik zie een compleet andere foto. De foto die jij postte is die van de nieuwe A4 en heeft dus niets met de Exeo te maken…
Dit is dus het principe ‘premium’ in a nutshell; duizenden euro’s teveel betalen voor het juiste logo op de neus. Hoewel, gaat hier niet helemaal op omdat hier de ontwikkelingskosten waarschijnlijk al terug verdient zijn, maar toch doet het me denken aan toen bleek dat het voor de VAG goedkoper bleek te zijn om een nieuwe A3 te maken als een nieuwe golf…
@ G. de Groot; De A4 was ook niet achterwielaangedreven hoor, en vierwielaandrijving had de 1.6 ook zeker niet. Ze zouden het platform niet hebbben overgenomen als de aandrijving niet hetzelfde was, dan zou er veel aangepast moeten worden.
@Citrofiel
Ja ik bedoel ook dat het stuurtje van de Exeo gewoon een Audi stuurtje is, meer kun en hoef je er ook niet van te maken.

@G. de Groot
Goedkopere versies van Audi hebben ook voorwiel aandrijving.
En dat geld dat je bespaart kan je mooi een A4 neus, kont en deuren van kopen.
Maar waar word hij gemaakt? Spanje? Duitsland?
Mooie instap prijs, al zou ik toch voor de 1.8 TFSI gaan en de 1.6 links laten liggen. Maar € 24.000 voor een middenklasse sedan is zeker niet mis, gegarandeerd een hit dus! Jammer genoeg nog geen zescilinders verkrijgbaar wat wel een beetje noodzakelijk is voor een “sportieve sedan”.
acherlichten = mercury milan :S:S:S:S
http://www.mercuryvehicles.com/milan/gallery.asp
En ze zijn er nogal trots op dat ze nu (al!)
COMMON RAIL diesel motoren hebben met roetfilter!
Wat een innovatie!!!

Redelijk kansloos project dit, je naait de Audi rijders een oor aan en met Seat kan ik dit model al helemaal niet linken. Je betaalt gewoon voor het logo en de A locaties van je dealer that’s it… innovaties mijn ****
sterker nog, audi maakt helemaal geen achterwiel aangedreven auto`s. Alleen voorwiel-en vierweelaangedreven. Zo is het basismodel van de A6 een voorwieler en zelfs de grote zware A8 is standaard een voorwieler!
Ohja dat interieur komt niet uit de oude A4 nog cabrio maar is van de A3.
ongeveer de helft van de autoprijs moet compenseren voor de ontwikkelingskosten, de rest slechts voor de productie. Aan deze auto is dus niet veel ontwikkeling voorafgegaan, gezien die gewoon een vorig model is van een bestaande auto. En natuurlijk zijn mensen gewoon bereid meer te betalen voor 4 ringen.
correctie, het int. was toch van de A4 cabrio. Niet dat dat hem mooier maakt, maar toch…
Verdraaid, dan snap ik het ook niet meer :P .


Misschien zal het dan wel aan de lagere productiekosten liggen doordat de machinekosten al terugverdiend zijn met de vorige A4.
Christian Adriaensen
wat een saaie wagen … !
Eigenlijk wel duur
Als je bedenkt dat een nieuwe Avensis 23.940 euro kost!!
Denk dat een Avensis een betere aanbieding is
Wat een ongeïnspireerde saaie Duitse kudtbak ook alweer. Voor minimaal 30% minder heb je een opwindende Italiaanse wagen met de splinternieuwe 1.6 diesel die je o.a. in de Fiat Bravo terugvindt. Zelf met alle opties, lederen interieur enz. komt de Bravo nog niet aan de prijs van de Exeo.
Ideaal voor Audi fans die een nieuwe Audi net niet kunnen betalen.
Ik begrijp het merk Seat niet.

Eerst vrij radicaal gestileerde VW klonen, nu conservatief Audi?

Ik zou er best een nemen, daar niet van.

Maar om een merk een sterke identiteit te geven (iets wat VAG kan, zie Audi), dan begrijp ik het nog niet. Misschien zullen opvolgende nieuwe modellen dat duidelijk gaan maken?

En als Audi A4 rijder zou ik balen over het effect op de 2e hands waarde van mijn bakkie.
JA… 7.000€ extra voor dezelfde auto met Audi-ringen… (ok, het is een gerecycleerd model, maar toch…) Dit voedt enkel mijn afkeer voor Premium-merken. En ook: mensen, verenigt u om samen te lachen wanneer een dieselkackel de body van een Cayman raakt!
de audi is ook weer een vw kloon
ze noemen het niet voor niets vag mobielen
”En in die oude A4 zit niet eens dat geile A4 Cabrio dashboard. Betaal je dus echt 27,5% extra voor een Audi omdat er 4 ringen op de neus zitten?”

Nouja, voor die 27,5% krijg je wel 5 jaar ‘voorsprong’, een mooier interieur (vooral de middentunnel, vind ik) én vier ringen :P

En trouwens, ik heb liever deze dan de nieuwe Avensis, die is echt spuuglelijk.
Maar ik denk dat deze auto flink wat Jetta kopers zal gaan wegkapen.

Wat ik ook wel grappig vind, is dat de achterlichten precies hetzelfde zijn als de vóórlichten van de nieuwe A4 (wel met xenon dan).
@marruk, ik vergelijk de prijs van de ‘oude’ A4 (waar de Exeo op gebaseerd is) met de prijs van de Exeo.
27,5% voor een beetje “emotie-historie-sentiment-hysterie” ..
veelste goedkoop ..
Seat zou het Alfa Romeo van Audi worden , zie het model en je hebt het antwoord.
Ik denk dat ze opzich wel de formule volgen van deze klasse, want laten we eerlijk zijn het is pas sinds de laatste generatie dat de gemiddelde sedan/stationwagen er apart en mooi uitzien.
Ervoor waren de a4/passat/3serie/avensis/volvo’s etc allemaal vrij ongeinspireerde anonieme dozen op wielen zoals Dhr Clarkson het zo mooi verwoorde.
Alleen de laatste tijd is deze klasse auto interessant geworden met bijv. de Passat CC/Insignia/2008 A4/Mondeo.

PS. Voordat er een hoop gezeik van komt, dit is mijn mening ;) ik weet dat dit van een hoop mensen niet mag een eigen mening hebben maar ik doe het toch :D
Dat interieur is gewoon een regelrechte copie van dat van de A4 cabrio
http://z.about.com/d/cars/1/0/a/D/1/lk_07a4cab_int.jpg
@Wollie: Wat vind jij “opwindend” aan een “1.6 diesel” dan?? :P Ik vind hem er wel goed uitzien, alle verhoudingen kloppen en hij heeft een mooi voorkantje. Wel jammer dat deze geen quattro en leuke motoren in de aanbieding heeft, misschien komt er nog een Cupra versie met een V8?

@rs: Dat weet inmiddels iedereen wel, volgens mij stond dat zelfs nog het persbericht vermeld en anders zou je het in 1 oogopslag wel gezien moeten hebben.
@pieter-jan: Dat de A8 ook voorwielaandrijving heeft komt omdat er van die groene mannetjes (*kuch* Al Gore *kuch*) zijn die per se voorwielaandrijving willen voor lagere emissies en brandstofverbruik.
Vandaar dat ze ook verkrijgbaar zijn met een 2800 motor.

Eigenlijk moeten ze net zoals BMW gewoon eigenwijs doen en beginnen vanaf een 3 liter diesel of 4+ liter V8 otto motor.


In principe zou deze Exeo gewoon achterwielaandrijving kunnen hebben, maar dan moet je er wel een geschikte aandrijflijn (transmissie, tussenas, diff) voor vinden.
Maar ik raad het niet aan, aangezien dit nog het B7 platform is met chronisch onderstuur wat alleen maar ten slechte komt met achterwielaandrijving.

@GOD:
Verdiep je maar eerst eens in de onderliggende technische details voor je met zulke uitspraken gaat rond lopen.
Een A4 deelt hooguit het motorblok en misschien onderdelen als gordelspanners en de rails voor de zetels met de Passat.
Voor de rest is zijn de auto’s fundamenteel compleet anders.
Deze auto’s zijn zo vergelijkbaar als een BMW 1-Serie ten opzichte van een Mini Cooper S.

Mocht je het over de Audi A3 en de Volkswagen Golf hebben, dan geef ik je zeker gelijk.
videorecorders werden ook goedkoper toen niemand ze meer wilde…
Een tweedehands A4 1.6 uit 2007 kost ook nog 23000 dus…
@Eric, ik ben de eerste die zeikt blijkbaar:

wat, sedans pas sinds kort om aan te zien? Wel eens een MK2, Giulia, Berlina, 404, 504, 80, 100, 230/4, 280E, 2002, 2000, 518 en ga zo maar door goed bekeken?

Stationwagens waren altijd wel een beetje bedrijfsmatig, maar een DS zag er in die modelvariant ook al goed uit. 404 Station ook wel ok, 280E ook erg mooi, ga zo maar door.

Het is dat de auto’s tegenwoordig zo groot geworden zijn dat je makkelijk de daklijn naar beneden kunt laten lopen zonder dat de achterpassagiers daar last van hebben, maar wat mij betreft maken ze de krengen gewoon weer wat compacter en vooral lichter, rijdt de boel ook gewoon goed zonder allerlei electronische “hulpmiddelen”.

Maar ja, dan is die van de buurman wel langer dan die van jou. Wat dat betreft ben ik erg blij met CO2 reductie eisen, moeten de fabrikanten weer slimme, compacte en lekker rijdende modellen uitbrengen zoals idd de Giulia.
Dan heb ik liever de nieuwe Avensis, die is er in vergelijkbare uitvoering voor hetzelfde geld, maar dan heb je wel een 1.6 met 135Pk.
Het zal misschien goed verkopen, maar toch geen goede stap. Ten eerste zou een imagobewust persoon dit nooit een kopen, je uit dat je geen audi kunt betalen. Daarnaast druk dit de occasion prijs van de audi a4 enorm, waar de bezitters niet bij mee zullen zijn, netals de leasemaatschappijen. Bovendien past deze auto totaal niet bij het wat dynamischere karakter van Seat. Waar de Ibiza en de Leon echt leuke en onderscheidende auto’s zijn is dit gewoon een kloon…
Ik heb het al vaker gezegd, en dus zeg ik het nog maar een keer.

Je bent gek als je een VW of een Audi koopt. Gewoon langs de VW’s en Audi’s lopen (in dezelfde showroom) en meteen naar de SEAT’s lopen en anders naar de Skoda showroom. Je krijgt hetzelfde voor minder geld….
wat een gezeur… in de oude Leon zat al het interieur/dashboard van het oude type A3!!

De markt is nou eenmaal zo dat schaalvergroting moet. nog even en we gaan zeuren over het feit dat in een Mini een PSA motor ligt en andersom. Merkidentiteit is kennelijk verworden tot het logo, tja, dat is niet anders. denk hierbij aan de Lupo/Arosa, 107/C1/Aygo, alhambra/Galaxy en nog zo’n bak etc eyc.
Hoewel ik het zeker geen lelijke auto vind, krijg ik toch iedere keer weer een Deawoo Nexia gevoel bij het zien van de foto’s. Maar waarschijnlijk ben ik de enige?
Toelichting: Opel Kadett die in licht gewijzigde vorm later als de genoemde Daewoo door het leven ging.
De VAG groep is de enige autobouwer die in deze moeilijke tijden zonder massa ontslagen zal doorstaan. Ze doen dus toch iets goed met zulke modellen, net als de Golf VI, waar men natuurlijk ontzettend veel kosten mee heeft gespaard door enkel en alleen een paar onderdelen te vervangen waar men kosten me kan besparen.
Van mij mogen ze alle Exeo’s op de brandstapel gooien. Hiermee zouden ze trouwens hun pijlen niet moeten mikken op de zakelijke rijder (die wil liever in een 2ehands-audi dan in een Exeo worden gezien), maar op Seat-rijders die inderdaad iets groters nodig hebben. Nog zoiets: Er zou een apart kenteken voor leasesletjes moeten komen, kwestie dat iedereen ziet dat het een leasert is… (Dat zal hun imago weer met beide voetjes op de grond zetten!). Er is onlangs nog becijferd dat maar liefst 90% van de Audi’s A6 een leasebak is! (althans in Belgie)
@Erik

Misschien is het ombouwen van bestaande modellen inderdaad de juiste strategie in deze recessie. Maar dat is dan wel puur toeval want zelfs het in de markt zetten van een A4 kloon kost toch wel een jaar of twee aan voorbereiding.

En de haat voor de leaserijders (van @Timmie) begrijp ik niet, iedereen weet toch ook dat een aannemersbusje niet van de bestuurder is. Hoort bij de functie van bouwvakker in dat geval, geldt idem ditto voor een willekeurige 5-E-A6 rijder :-) Alhoewel die vaak privé zo’n auto ook wel kunnen betalen.
Die oude A4 was imho wel een heel comfortabele reisauto!

@Rik dos: Rij eens een Leon en vervolgens een A3, wel wat technische gelijkenissen maar hele andere auto’s imho.
@ Timmie

Jouw haat voor lease auto’s komt zeker omdat je zelf zeker droomt van een A6 maar zo’n takke baan hebt (waarschijnlijk leraar ofzo) waarbij je zulke uitstekende arbeidsvoorwaarden niet hebt en bent aangewezen op jezelf gekochte citroen AX.. tiende hands gekocht op marktplaats…
Zo, Volkswagen is vanaf nu overbodig!!!
@ Pier

Ik denk eerder dat jouw reactie overbodig is. Denk nou eens even na.. Het is bijv. wel een A4 interieur maar voor 23.000 geloof ik niet dat het allemaal zachte materiaal is en of het allemaal van goede kwaliteit is zoals bij VW..
VW blijft altijd beter dan die goedkopere Seats met een dashboard zo hard als een baksteen ;)
@Guy
Betreffende de 1.4TSI die je graag had gezien.
Ik acht de kans erg klein dat die er komt. De huidige 1.4TSI’s zijn alleen geschikt voor montage over dwars (Volkswagens Golf/Passat, Audi’s A3, Skoda Octavia/Superb, Seat Leon en familie). De Exeo heeft een lengte geplaaste motor, en is de enige in de familie met die specifieke opstelling, de nieuwe A4/A5 en toekomstige A6/A8 hebben namelijk een andere indeling van motor/differentieel/versnellingbak. Dat zou betekenen dat men specifiek alleen voor de Exeo de 1.4TSI moet ombouwen. Dat zie ik niet gebeuren. Dat is overigens ook bij de nieuwe A4 de reden geweest om een gedowntunede 1.8TFSI (120pk) te brengen i.p.v. de 1.4TSI (gewoon teveel ontwikkelkosten voor 1 model alleen).
liever de avensis!
In het echt oogt hij zo stoer en luxe!
Durf wel te zeggen dat de avensis de mooiste auto is in dit segement.
Op foto’s is hij wel minder vind ik! komt omdat je de lijnen niet goed ziet.
@Henk: Ik durf wel te zeggen dat de Avensis dat helemaal niet is, getuige de verkoopaantallen.

Ik zie Audi rijders puur en alleen als mensen met ofwel een gebrek aan intelligentie, of mensen die er bewust van houden om zich enorm hard te laten naaien voor Seat of Skoda met 4 ringen op de grille. De Exeo bewijst dat opnieuw.
@tdj

Maar neem nou eens bijvoorbeeld een A3 1.6 en Golf 1.6 (oude en nieuwe). De golf heeft zelfs betere prestaties. Voor €4000 minder…

http://www.autoweek.nl/carbase_data.php?add=1&cache=no
@1er reihe’: vind je het gek, de nieuwe toyota avensis is nog niet te koop.
Dus hoe durf je dat dan te zeggen. beetje jammer
@Henk:
1. Je heb er niet bij gezegd dat je de nieuwe bedoelde, had je zelf maar duidelijk moeten zijn.
2. Je kan nooit zeggen dat het de mooiste “is”, het is alleen maar jouw mening. Het zou trouwens voor het eerst zijn, Toyota wordt meestal verkocht vanwege de goede kwaliteit, en zeker niet omdat ze nu qua design zulke hoogvliegers in het assortiment hebben.

Inderdaad: beetje jammer die reactie van jou.
@ 1er reihe:
1. Kun je toch wel naar gaan, de exeo is toch ook nieuw, ga ik hem echt niet me de oude avensis vergelijken.
2. Nou dan is dat mijn mening, maar ik was laatst bij de introductie van de nieuwe avensis bij de dealer, en ik hoorde alleen maar postivie geluiden over zijn uiterlijk!

groeten
@Henk:
1. ik wist niet eens dat er een nieuwe Avensis uit kwam, gezien de grijze-muis-reputatie van de oude, zal ik er vast overheen gelezen hebben. Hij ziet er niet slecht uit trouwens, maar er komt genoeg ander leuk spul aan: bijvoorbeeld de nieuwe S60. Dus de Avensis de mooiste? Mwah, over smaak valt te twisten zullen we maar zeggen.
2. We zullen zien, bij de dealer stond je waarschijnlijk tussen Toyota (Avensis) liefhebbers, nu kijken wat het grote publiek ervan gaat vinden :D
@bangle
1. Kijk denk dat de s60 toch een stukje duurder zal zijn dan de Avensis, dus ziet dat niet als een concurrent. de exeo integendeel is ongeveer even duur. Dus ik vergelijking met de exeo toch liever de Avensis.
2. Ja, dat klopt, maar ik weet zeker dat hij bij het grote publiek ook zal aanslaan, omdat je gewoon veel auto voor je geld krijgt (en naar mij mening ook nog een mooie);)
Wat nou Avensis is goedkoper. Zit standaard geen duo clima, mistlampen, esp!, 4 elec.ramen, enz op. Koop dat erbij en je zit op een veel duurdere uitvoering van rond 26500 euro. Bovendien is de Avensis gewoon spuug lelijk.
En de nieuwe Avensis is er in benzine maar met 150pk ( * GAAP *). Sterker nog, de 1.8 heeft 143pk en de 2.0 slechts 150pk, voor bijna 2000 pleuro meer. Ook is de nieuwe Avensis stukken duurder dan het vorige model eind vorig jaar. Voor de 177pk diesel scheelt het ruim 7000 pleuro !

Was de oude Avensis nog een grijze doch nette muis, die nieuwe heeft echt een gruwelijk lelijke grill …

Maar als jij een benzine Avensis met 200pk die te chippen is tot 240pk weet, dan hoor ik het graag ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).