Hypermiling met de Porsche 911 Carrera

Auteur: , 55 Reacties

Een gemiddeld verbruik van 1 op 15 (6,7/100) is niet bepaald iets opmerkelijks, maar misschien wel als ik je vertel dat het hier gaat om het verbruik van een standaard Porsche 911 Carrera.

Volgens de cijfertjes in de verkoopbrochure rijdt de Porsche 911 Carrera met z’n 345 pk sterke 6-cilinder boxermotor en 7-speed PDK versnellingsbak, gecombineerd 1 op 10 (9,8/100). We weten waarschijnlijk allemaal wel dat je doorgaans verschrikkelijk je best moet doen om de optimistische verbruikcijfers van de fabrikant ook werkelijk te realiseren in de praktijk, als het je überhaupt al lukt.

Porsche 911 Hypermiling

Als promotie voor de 911 met nieuwe direct-ingespoten boxermotor, heeft Porsche aan ex-coureur en presentator van het Duitse n-tv Motor magazine Klaus Niedzwiedz gevraagd om zo zuinig mogelijk een afstand van 648 kilometer (400 miles) af te leggen. Daar hebben we een woordje voor: hypermiling. Eerst werd de tank volgegooid en verzegeld door instituut Dekra. De rit ging 30 km door stadsverkeer, 190 km over landelijke wegen en de overige 428 kilometers werden over de Autobahn afgelegd. Na een rit van bijna 8 uur stond de ritteller op 648 kilometer bij een verbruik van 6,7 l/100km en een gemiddelde snelheid van 84 km/u.

Porsche 911 Hypermiling

Klaus Niedzwiedz zei er zelf het volgende over: “the result proves that with a lot of feeling and discipline you can even drive a 3.6-litre, 345-bhp sports car very economically”. Ik geef toe, een nette prestatie, maar wat moeten dat 648 zaaddodende kilometers zijn geweest, want ik geloof nooit dat Klaus in die 8 uur sturen erg veel lol heeft gehad. Volgens Porsche zelf is dit opnieuw een bewijs dat het bedrijf met de technologische ontwikkelingen de juiste koerst vaart.

911 Carrera Saving Fuel all the Way: Just 6.7 Litres/100 Kilometres

Stuttgart. Porsche sports cars embark on record-breaking test drives time and again – but this time the purpose of the test was quite different: Driving a regular 345 bhp Porsche 911 Carrera with Porsche’s PDK Porsche-Doppelkupplungsgetriebe, the car tester, ex-racing driver and presenter of the n-tv Motor magazine Klaus Niedzwiedz covered 648 kilometres or exactly 400 miles on public roads, achieving extremely low average fuel consumption of just 6.7 litres/100 kilometres, equal to 42.2 mpg imp. In the process, he easily outperformed the combined fuel consumption specified under the Euro 5 standard which, at 9.8 litres/100 kilometres (28.8 mpg imp) already sets the absolute benchmark in this category of sports cars in terms of fuel economy.

The Porsche Carrera covered about 190 kilometres/118 miles of the total route on country roads and 30 kilometres/19 miles in city traffic, with the remaining distance on the Autobahn. The car’s tank was filled up prior to and after the test drive by a certified inspector of the German DEKRA Car Inspection Authority, who also sealed the fuel tank and the engine compartment in the process. Under normal traffic conditions, with the headlights switched on, and with rain from time to time, the driver sought to keep the car’s engine speed between 1,800 and 2,000 rpm, with a road speed between 90 and 130 km/h (56 – 81 mph). The average speed achieved in the process was 84 km/h or 52 mph.

In the words of test driver Klaus Niedzwiedz, “the result proves that with a lot of feeling and discipline you can even drive a 3.6-litre, 345-bhp sports car very economically.”

The test drive confirms once again that Porsche is going the right way in its process of technological development. Within a very short time, all production versions of the Porsche 911 with a natural-aspiration power unit have been converted to brand-new engine technology featuring DFI Direct Fuel Injection, improving fuel economy by more than 12 per cent, and with a substantial increase in both torque and engine power.

The optional PDK transmission with seven gears likewise makes a significant contribution to the car’s greater fuel economy, at the same time giving the six-cylinder models even more power and performance.

The report on Klaus Niedzwiedz’s economy test will be broadcast on Saturday, 20 December, on the German TV channel n-tv Motor at 16:30 CET.



55 reacties

Nu ik dit weet, koop ik hem.
ja, en de naald is niet boven de 3000tpm geweest?
-edit: thanks, fixed-
Als ik zó graag zuinig wil rijden ga ik wel in een Daihatsu rondtrappen.
“Maar wat moeten dat 648 zaaddodende kilometers zijn geweest”

Hahahah, nice!
Niedzwiedz? Is dat niet Duits voor nitwit?
@nijntje, wss zelfs niet boven de 2100 rpm, als je in stadsverkeer voorzichtig optrekt komt je echt niet boven de 2100 rpm :p! eigenlijk wel een goede prestatie, eerlijk is eerlijk! 3l onder het verbruiken van het boekje gaan is wel heel sterk!
Een gem. snelheid van 84 km p/u is alles behalve langzaam…
Let er ook even op dat er ‘maar’ 180 km is gereden van de 600+ lange rit. Zie laatste regel van de quote.
Tiet vur ’t nije rieden.

samen met Daisy Duke
Als je een porsche koopt dan moet je niet naar het verbruik kijken, dan moet je fun hebben!
Als je dan nog veel naar het verbruik kijkt heb je de verkeerde auto gekocht !
Dit is een leuke (duitse) website waar mensen bijhouden wat hun dagelijkse verbruikscijfers zijn: http://www.spritmonitor.de/

De gemiddelde 911 op die site verbruikt toch meer in de richting van 12-13 liter/100 km.
It isn’t what you drive that matters, it’s how you drive it.
Een zuinige 911…

Gast!
@ Stef:

Misschien moet je even omlaag scrollen… :-)
dit is gewoon oldskool duitse propaganda
Zeer sterke prestatie! Er zijn veel sportwagens die het gewoon niet zouden kunnen. 84 km/u incl stadsverkeer is nu ook niet extreem langzaam
Mensen, dit soort berichten zijn altijd weer leuke feiten om te gebruiken in de eeuwig durende strijd tegen het geitewollensokken-regime! De gemiddelde autoblogbezoeker weet ook wel dat het verschrikkelijke kilometers geweest zijn, wees dankbaar voor Niedzwiedz die dit offer gebracht heeft, want zwaar moet het geweest zijn!!

Ik zeg hoezee voor dit elfje!
De gemiddelde snelheid is nogal aan de hoge kant, ik denk dat hij toch minstens 600 km autostrade heeft gereden!
zoooooo .. wat knap ..
dat zijn een beetje de zelfde waarden als een T-Ford 100 jaar geleden constant vol gas ..

super prestatie ..
Gewoon een nette prestatie. Dat moet je de auto gewoon toegeven. Los van alle nevenstaande elementen.
Dit kan ook wel met een andere sportwagen, laten we zeggen de nieuwe audi s4.
Je gebruikt toch niet al die 385pk’s als je 650km lang tussen de 1000 en 2250 toeren blijft zitten. 7 versnellingsbak, cruise control erop en 428km lang niks anders doen dan rijden, met 1 tussenstop om de benen te strekken. Als je zó gaat rijden, dan rijd je met iedere normale auto 1:25. Dus dat je dan ook met de minst krachtige Porsche zuiniger rijdt dan wat de fabriek opgeeft, vind ik ook niet zo vreemd. Plus dat, als je die resterende 1/3 van de kilometers je ook even in kunt houden, het dus niet zo moeilijk in.

Oldschool duits propaganda vind ik wel mooi gevonden, want het is gewoon geen tovenarij ofzo. En wie zegt dat dit niet de 2e poging is omdat het bij de eerste poging te dicht in de buurt van de fabrieksopgave zat ofzo?
Duh, ik kom met mijn V8 ook een eind, 1:13. Maar dan rijd je zo saaaaiii…
Gemiddeld zit ik op 1:8 en dat valt me nog best mee :)
@marruk: Ik denk dat het nog niet mee zal vallen om 1:25 te rijden met welke Audi dan ook, laat staat een (R)S model.
Ja maar dat is ‘m nou juist. Je moet gewoon wat saaier rijden om je verbruik te drukken. Maar als je het echt probeert is het nog best wel een spannend ritje hoor, het duurt alleen wat langer :)

Vorig jaar met de 2007 Ford Focus Wagon 2.0 benzine van A’foort naar Den Haag gereden, gemiddeld 5,6l/100 km. Ritje duurde wel 1 u en 20 min. maar het was erg leuk om te doen :) Denk dat m’n eerste leasertje een Smart, Cuore of IQ wordt.
Dat wisten we toch al lang dat Porsche ‘zuinige’ motoren kan maken.
De rijstijl is ook belangrijk natuurlijk.
@ Sacha: A2 1.2 TDI? ;)
428 kilometers werden over de Autobahn afgelegd als je gemiddelde snelheid dan nog maar 84 km/u is ben je wel een slak he..
Dit is natuurlijk puur voor te laten zien wat een Porsche ‘ook kan’.
Natuurlijk intresseert een Porscherijder het verbruik niet,maar dit is puur voor de linkse ‘lullen’ die klagen over ‘slurpende Porsche’s’ en ‘asobakken’.
Met MIJN dagelijkse rijstijl schat ik dat deze auto toch wel 1:5/1:7 zal verbruiken,gezien het feit dat mijn eigen auto nooit zuiniger is dan 1:9 terwijl de opgave (voor treuzelaars en langzame linksrijders) toch wel 1:12/1:13 is.

P.s. die gemiddelde 84km/h is zo snel nog niet als je uren op de snelweg zit,ik rijd regelmatig een gemiddelde van 102km/h en dat terwijl ik zeker niet boven de 130km/h gereden heb dan,het is maar net hoelang je op de snelweg zit ;)
the car’s engine speed between 1,800 and 2,000 rpm

Booooring :D
onze auto is ook heel zuinig 12L/100KM als je niet boven de 1500 TPM uitkomt
anders haal je de 30L/100KM ook wel:L
leuk, porsche die zich het milieu gaat bekommeren, binnekort de diesel en dan elektrish… en dan mag je terug zelf trappen ;)
Lekker belangrijk deze test. Een 911 moet vlammen waar je kan, zeker in Duitsland. Zonde voor de verspilde tijd en geld. De liefhebbers kopen toch wel een porsche. Die ene cent meer of minder maakt ook niks meer uit als je hen aftikt.
We waren afgelopen zomer in Italie, Gardameer, en mijn vader moest door omstandigheden heen en weer naar huis rijden, met een Mercedes vito 120CDI (3l v6) gechipt tot 240 pk, hij deed er naar nederland net geen 10 uur over en terug naar Italie 10 uur (incl. 45min. file). was een gemmiddelde snelheid van 189 km/h en gemmiddeld verbruik van 1:6,5 ;)

ik vind het verder wel leuk dat zo ook eens de goeie (lees: minder slechte) kant van een sportwagen laten zien, om de zieltjes van boomknuffelaars te strelen :)
Gaat mij niet lukken, ongeacht het toerental. Meest gunstig tot nu toe is 10L/100km op de snelweg. Andere uiterste is ruim 30L/100km op de autobahn.
Het gardameer is geen 1800 km verderop ;)
@ Patrick: boomknuffelaars hebben ook het beste met jou voor, wist je dat niet? :)
hee zit de 911 carrare nu pas op 345 pk?
daar hebben ze dan lang over gedaan!
nu de motor nog een halve meter naar voren plaatsen en dan komt eea wel meer in balans. kunnen ze meteen die gekke noodzitjes schrappen.
btw de laatste GT2 vind ik mega mooi :-)

dit soort ‘testen’ zijn wel weer typies deutsch hoor.
dit verbruik kan met een 6 cil M3 ook.
Ik vind het pas een prestatie als je zo snel mogelijk die 650 km af probeert te leggen en dan een gemiddeld verbruik van 1:15 weet te behalen.

Leuk al deze cijfertjes, maar hebt er geen reet aan…

Ik wacht nog steeds op de supercar die als ik hem continu op zun staart trap een gemiddeld verbruik van ik zeg maar wat, 1 op 30 heeft…. dan wordt het pas interessant
Zeker de laatste kilometer de meter gereset en 50 in zijn 7 gereden?
Wat een prachtig resultaat! Maar het moeten inderdaad tergende kilometers geweest zijn: trager optrekken dan een 2pk’tje, al beginnen uitbollen terwijl het nog groen is…

Wij verbruiken meer met onze diesel, terwijl die zeker niet word afgeragd, maar ook niet super zacht wordt behandeld…
@rudolf: inderdaad , die zitjes hoeven toch niet in zo’n machine. Dus een beetje naar voor die motor. Maar de motor achter de achterwielen is wel hun “kenmerk”. Waarschijnlijk zullen ze dat niet zomaar veranderen.
Maar voor mij is hij(911) toch DE sportwagen.
Ik denk dat je zelfs met een lamborghini 1 op 11 kunt halen als je zo gaat rijden.
En toch een knappe prestatie van Porsche, maar nu ben ik wel benieuwd wat, laten we zeggen, een Audi R8 zou doen bij zo’n rijstijl. Zou het veel verschil maken?
Prima, ik zeg flikker er een 14% label op en leasen maar dat monster! :P
wat heeft die gast een zelfbeheersing…..
Hmm, WEDEROM een reactie van me die in het spamfilter is blijven hangen (kom op jongens, is het nou écht zo moeilijk?), maar ik had me al geëxcuseerd, op mijn iPhone kon ik niet doorscrollen.

Knappe prestatie in elk geval, maar veel driving fun zal je hier niet van gehad hebben vermoed ik.
De rijstijl na een spliff…
Die patrick: moet je vooral doen, met zon kutbusje gaan rijden alsof het een sportwagen is….heel verantwoord lijkt me. Ik erger me altijd kapot aan die lamlullen in die busjes.
@Patrick: 10 uur rijden met een gemiddelde van 189km/h? Het Gardameer ligt toch geen 1890km van je huis af?? Volgens mij is 1250km van Amsterdam naar het Gardameer. Als je dat binnen 10 uur rijdt, rij je dus 125km/h gemiddeld… ;)
goed om te weten dat het kan, maar ongelofelijk saai geef me dan een elektrische porsche daar kun je pas lekker in trappen
5 cilinder uitgezet zeker
mooie prestatie!
ik wil ze dat ook eens zien doen met een Corvette,daarmee moet je toch ook wel onder de 10l kunnen duiken
Porsche lette 25 jaar geleden al op een optimaal verbruik/prestatieverhouding.
Dat Porsche “slurpbakken” zouden zijn stoelt dus inderdaad op links zwetsende of rechts brallende nitwits.
Waarschijnlijk is er geen enkele gelijkwaardige auto die met zulke prestaties nog zo’n net verbruik laat zien.
De echte brallers die willen opscheppen hoeveel een auto wel niet zuipt en dat ze er niets om geven kunnen dus beter een dikke Amerikaan kopen!
Als je veel kilometers maakt en je moet je brandstof zelf betalen zijn er trouwens maar weinig Nederlanders die dat niks kan schelen. Waarom zijn er anders nog zoveel ‘dikke’ diesels in omloop?
Daarnaast kun je buitengewoon sportief rijden zonder dat je extreem veel verbruikt. Gewoon niet overal als een malloot optrekken en 100 meter verder weer vol in de remmen moeten. Gaat op de duur ook vervelen en het gaat echt nergens over. Gewoon netjes 130 op de snelweg rijden in je Porsche is echt niet zo’n zware straf hoor!

Groeten TheKars

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).