Toyota Motor, de op één na grootste autofabrikant ter wereld, heeft voor de tweede keer de winstverwachtingen naar beneden aangepast. Dit als vervolg op de mening van analisten, welke onlangs lieten weten dat het machtige Toyota voor het eerst sinds 70(!) jaar verlies zal gaan maken.
De winstwaarschuwing is het resultaat van *kuch* tegenzittende marktomstandigheden. Topman Katsuaki Watanabe liet weten dat de autofabrikant in “een nooit eerder vertoonde noodsituatie” verkeert. Zowel op de Noord-Amerikaanse als op de Europese markten zijn de autoverkopen fors teruggevallen. Anderzijds steeg de yen tot een piek voor de afgelopen 13 jaar tegenover de dollar.
Voor het boekjaar dat op 31 maart wordt afgesloten, rekent Toyota nog op een winst van 50 miljard yen. Eerder werd nog 550 miljard yen verwacht. In het eerste half jaar werd nog eens winst geboekt van $1,57 miljard, maar in de tweede helft van het jaar zijn de verliezen drastisch opgelopen. Het operationeel verlies zou 150 miljard yen bedragen.
De vraag is nu of Toyota actief zal blijven in de Formule1. Toyota pompt ruim 350 miljoen euro in het F1-team en dat is meer dan welk ander team dan ook. Deze hoge kostenpost zal desalniettemin geen reden zijn om de autosport te verlaten. Daar is de Formule1 volgens Toyota-teambaas Tadashi Yamashina te waardevol voor…
Overigens komt het Financieel Dagblad vandaag met een artikel over de recessie. Volgens oud-minister van Financiën en oud-bankier Onno Ruding onderschatten het kabinet en het Centraal Planbureau (CPB) de economische gevolgen in Nederland van de wereldwijde crisis. De recessie zal volgend jaar veel dieper zijn dan het CPB voorspelt…
“De recessie zal volgend jaar veel dieper zijn dan het CPB voorspelt…”
Oja, laten we elkaar nog even verder de schrik aanjagen! Niks kopen hoor mensen, het wordt heel moeilijk straks! Houd allemaal de hand op de knip en blijf vooral je geld oppotten – tot het straks helemaal niks meer waard is :?
[/sarcasm]
De op een na grootste? Ik dacht dat ze nu de grootste waren, voor GM.
@Jesper
haha, nee joh! koelkasten kopen! en wasmachines! ;)
Toyota lijkt me wel groot en sterk genoeg om dit alles te overleven, hoewel die dollarkoers ze zeker niet zal helpen. Dat wordt een zware concurrentiestrijd om China! :P Het enige land waar de auto’s binnenkort nog goed te verkopen zijn. Wel grappig om te zien dat de Economie in Japan relatief weinig te lijden heeft onder de Amerikaanse.
Het lijkt me de beste oplossing, voor zowel de crisis als voor hun imago, dat ze de prius schrappen.
@Edman : wat is dat voor een onzin…
Ze zouden beter die Formule 1 laten voor wat het is.
Recessie is zo 2008..
Depressie is het woord van 2009!
@Jesper
Terwijl je hier liep te typen, had je ook naar de winkel kunnen gaan en een ijsje kunnen kopen van je zakgeld :-)
OT: geld verdienen met hybrides valt niet mee. Logisch ook, alleen al de dikke koperen kabel van accu naar electromotor kost al een vermogen.
Mooi voor de fabrikanten die hun geld gezet hebben op schone diesel technologie.
Als je voor het eerst sinds 70 jaar verlies gaat maken, dan mag ik toch wel hopen dat je in die 70 jaar slim genoeg bent geweest om wat geld achter de hand te hebben…
Dus, tijden zijn vervelend, maar ik mag toch aannemen dat Toyota deze storm relatief makkelijk zal doorstaan.
@ Alwood: Ik was dan ook niet voor niets sarcastisch ;)
@ Laurens: Van mijn ‘zakgeld’ (volwassen mensen noemen het salaris) had ik ook Mario de Ijscoman op kunnen kopen ;) En nu aan je huiswerk jij! :P
Nu pas? de crisis is bijna afgelopen ;)
Stoppen met de F1 lijkt wel logisch, ze scoren wel erg slecht gezien het geld ze erin pompen. Aan de andere kant, de autosport is de manier om te voorkomen dat Toyota helemaal het imago krijgt van grijze auto’s voor grijze geitewollensokkentypes.
De F1 is niet enkel en alleen ten behoeve van Toyota’s imago hoor, veel in de F1 ontwikkelde techniek vind later zijn weg naar de ‘normale’ auto’s ;)
En hoewel het fabrieksteam niet vreselijk noemenswaardig presteert, zijn de Toyota motoren in het algemeen toch goed vertegenwoordigd (met ‘d’ of ‘t’?).
Weet je wat op dit moment het automerk is dat geen laast heeft van de crises wereldcrisis maar juist meer winst boekt dat is KIA het merk heeft de eerste 10 maanden van dit jaar 2008 een winst geboekt van 12.7% en verkocht in 2008 in europa 293.000 nieuwe auto’s.
http://www.kia.nl/news/general/wereldwijde%20verkoop%20kia%20stijgt%20in%202008.aspx
-edit: nutteloze bijdrage-
@ patrick: Red Bull is een héél slechte drijfveer ;)
P.S. Let wat op de interpunctie, dit leest zo lastig :P
* Damn wat ben ik toch weer een mierenneuker vandaag… *
mja, hoe slecht het nu goed, hoe goed het zal gaan in de toekomst. Auto’s rotten nu eenmaal, en als je ze nu niet koopt moet je ze binnen 1-2 jaar kopen. Enkel de luxemerken zouden een “definitief” verlies mogen noteren. Enfin, als ze nu allemaal in’t rood gaan en hun reserves gebruiken, en het crisis lost zich op, dan gaan ze die reserves wel weer kunnen opbouwen binnen x aantal jaar.
KIA is COOL!
Nergens krijg je zoveel auto voor dat geld. Ooit een keer proefgereden met een Picanto (jawel) op Kreta. De KIA bleek ondanks de nodige off-road capriolen niet klein te krijgen. Uiteindelijk zelf er ook ééntje gekocht. Zelfs mee naar Italie gereden (in 1 dag) zonder problemen aan auto of rugklachten en dat met 1.85m.
Als je echt serieus wilt (over)sturen en er voor wilt betalen kies je natuurlijk BMW.
Ik verwacht ook dat ze genoeg geld achter de hand hebben, het kan bijna niet anders.
En Toyota zit nog lang niet diep in de ”shit” dus hoop ik dat ze nog in de F1 actief blijven.
@JPM:
Voor GM, maar achter VW ;)
Anyway, tijd om te gaan investeren in conjunctuurgevoelige bedrijven dunkt me.
@ Stef
Volgens mij produceert Toyota tegenwoordig de meeste auto’s van ze allemaal, daar komt VW niet in de buurt dacht ik.
Over je andere opmerking: zeer zeker, ik ben net in de uitzenders gestapt :p
@ Autoblogger:
“De vraag is nu of Toyota actief zal blijven in de Formule1 …Deze hoge kostenpost zal desalniettemin geen reden zijn om de autosport te verlaten. Daar is de Formule1 volgens Toyota-teambaas Tadashi Yamashina te waardevol voor…”
Dan is er toch geen vraag? Ze blijven gewoon…
@Edje: het zal niet de eerste keer zijn dat een fabrikant terug komt op eerdere berichten, zeker in deze tijd…
JPM: Omdat Toyota bijna aan één stuk door massaproductie vericht, Volkswagen oppereert in alle markten en segmenten. Daarom produceren ze ook meer auto’s omdat het allemaal gangbare modellen zijn.
Maar ik denk dat Toyota het wel red, anders stoppen ze daar ook maar geld in :P En als dat niet helpt zullen de kleintjes als eerste het loodje leggen.
Straks gaat GM en Chrysler failliet en kunnen VW en Toyota in dat hele grote gat stappen.
Kunnen de Amerikanen ook eens in een fatsoenlijk gebouwde auto rijden.
@Alwood:
“Wel grappig om te zien dat de Economie in Japan relatief weinig te lijden heeft onder de Amerikaanse.”
lol? De Japanse economie is heel sterk gericht op export, als het slecht gaat in Amerika merken ze het daar meteen. Ook de Japanse economie is in recessie op dit moment hoor.
tuurlijk heeft Toyota een dikke speklaag ..
maar niet in de kluis op het hoofdkantoor ..
eerder bij icesave of zoiets ..
@Rickdos: dit is DE uitspraak van het jaar! Dat is waar het allemaal om gaat in deze “crisis”.
Het door Toyota in samenwerking met Subura op de markt brengen van een achterwielaangedreven coupé (zie http://www.autoblog.nl/archive/2008/06/05/spyshots-subaru-toyota-coupe ) is inmiddels uitgesteld, evenals het opstarten van een dieselmotorenfabriek in een joint venture met Isuzu.
Is dit een autoblog????
Toyota is al meer dan een jaar de grootste constructeur ter wereld voor GM en ver voor VW, en met dat GM bijna zijn kaars zal uitblazen zal er niet onmiddelijk iemand de koppositie van Toyota innemen. En de personen die aan VW denken doen mij goed lachen.