De donkere dagen voor kerst lijken dit jaar extra donker, want zet maar eens de tv of radio aan en je wordt overspoeld met het ene na het andere negatieve bericht. Hier op de site hebben we over de malaise onderhand een steeds rijker gevuld Carmageddon dossier waarin we je steeds weer even bijpraten over de laatste ontwikkelingen. Geheel tegen de stroom in laat Lamborghini in een persbericht weten dat het zonnetje nog altijd volop schijnt in Sant’Agata Bolognese. Althans, in ieder geval in de hoofden van de mensen bij de Italiaanse sportwagenfabrikant. Hoewel het jaar nog niet voorbij is, is wel al duidelijk dat 2008 opnieuw een recordjaar was.
Lamborghini merkt heus wel dat er een kredietcrisis gaande is, maar het bedrijf staat er zo goed voor dat men de toekomst zonder zorgen tegemoet ziet. Bij Lamborghini staan geen banen op de tocht, maar de kerstvakantie duurt dit jaar wel een weekje langer (hè wat vervelend). Naar eigen zeggen heeft Lamborghini momenteel de meest aantrekkelijke producten line-up, in de 45 jaar dat de autobouwer bestaat. Het bedrijf houdt stevig vast aan de doelstelling om ieder jaar een (ver)nieuw(d) model te presenteren. Er zal dan ook geen euro worden bezuinigd op investeringen in research & development. Op de autoshow in Detroit zal Lamborghini de officiele verkoopcijfers vrijgeven, maar men is met de feestdagen voor de deur al helemaal in de stemming.
Automobili Lamborghini S.p.A. will deliver another record year’s results in 2008. Official sales figures will be communicated on the occasion of Lamborghini´s appearance at the Detroit Motor Show in January 2009.
Even as a low volume luxury car manufacturer, Automobili Lamborghini is not unaffected by the present downturn in economic activities in the wake of the global financial crisis. However, the company is in a favourable strategic position due to its identity as a luxury brand of longstanding tradition. One of its core brand values is exclusivity, which is maintained through tight management of volumes and a strict policy of maintaining a strong forward order bank. This exclusivity is of essential relevance to both dealers and customers and is pivotal for the appeal of the brand.
Lamborghini has the most attractive product line-up in the company´s 45 year history. With at least one new product launched every year, and the continued development of the dealer network to maximise market penetration, Automobili Lamborghini has produced a year on year record performance in terms of turnover, profit and volumes for the last four years, together with a rare double digit profit margin. The company´s development marks one of the most respected company turn-around programmes in the automotive and luxury industries.
Long before 2009, the company took decisive steps to address potential market volatility. Production flexibility is made possible by cooperative concepts developed with the union representatives. Besides flexible working hours, it provides the opportunity to create training and qualification programmes during work hours. There will be no layoffs, but an extension of the Christmas holiday for eight days has been confirmed.
Lamborghini will not divert from its long-term strategy. Investment into R&D will not be reduced, and there will be ongoing expansion of its brand presence on a world-wide scale, with more new products and further expansion of its dealer network. The company will continue its strategy of announcing at least one new product each year. The latest examples of this are the new Lamborghini Gallardo LP 560-4 Coupe for which deliveries commenced summer 2008, and the Gallardo LP 560-4 Spyder unveiled in November 2008 with market launch in spring 2009. Lamborghini continues its stated objectives of becoming the most profitable supersportscar manufacturer, the most attractive employer and the most attractive brand in its market.
bart zegt
laborghini (2e regel 2e alinea) wat een schande :P
-edit: batterijen van mijn draadloze toetsenbord zijn bijna leeg-
gelukkig weer een automerk, waarmee het wel goed gaat.
Civic_owner zegt
allee vooruit,toch 1 merk dat goed doet…..
kyanite zegt
Is toch wel een voordeel als je VAG als moederbedrijf hebt.
Pee Wee zegt
Denk dat de meeste bedrijven 2008 goed afsluiten, want we zijn ten slotte goed begonnen. 2009 daar moeten we naar kijken. Lamborghini produceert ongeveer 2.500 auto’s per jaar, mochten ze in 2009 20 % minder verkopen betekent dat een min van 250 auto’s. Die verdelen ze gewoon met extra korting aan haar dealers en klaar is Lamborghini. Echter de komende jaren zal ook Lamborghini alle zeilen moeten bij zetten om haar auto’s aan de (nieuwe) man te brengen. Want Lamborghini klanten zijn niet erg merk loyaal. Imago van Lamborghini is niet het beste in de exclusieve markt.
StormRAM zegt
Lamborghini: het enigste automerk waar het economisch goed gaat! http://www.autoblog.nl/archive/2008/06/24/lamborghini-en-versace-breiden-samenwerking-uit#post-15186
Lamborghini: het enigste automerk waar men schijt heeft aan het milieu!http://www.autoblog.nl/archive/2008/05/29/lamborghini-steek-co2-regels-maar-in-je-reet#post-14835
:p
Enfin, m’n punt is duidelijk: ik ben blij voor Lamborghini dat ze het zo goed doen. Sneu voor ‘de rest’ dat het daar wat minder op rolletjes (lees: wieltjes) gaat….
MACH3 zegt
@Pee Wee; Rare redenering plus leer eens tellen! 20% minder zijn wel 500 stuks!!!
Lamborghini klanten zijn vrij loyaal! Waarom zou Lamborghini met korting verkopen? Je krijgt pas een plaatsje in de productie als je u voorschot betaald hebt, is net hetzeflde principe als bij Ferrari! Dit heeft als grote voordeel dat zij een zeer goed zicht hebben op hun productie in contrast met grote die maken en dan moeten zien dat ze de wagens kwijt geraken!!!
Mauske zegt
@pee wee
Het imago van Lamborghini is de laatste jaren wel een stuk beter geworden.. Het is nu niet meer zo dat je meteen een patser bent als je Lambo rijdt.
Vooral sinds de Gallardo, wat in tegenstelling tot de oudere lambo’s een wat minder agressief uiterlijk heeft.
Ik denk dat Lamborghini sind de Gallardo een breder publiek aangesproken heeft en dat dat nu in het voordeel is van Lamborghini tijdens de krediet crisis.
Trouwens blijkt het zo dat in de wereld van de Miljonairs ed de krediet crisis op financieel gebied wat harder getroffen is, maar zoals de berichten laten horen hebben juist die miljonairs meer vertrouwen in de toekomst, en dus besparen die minder dan de doorsnee man/vrouw…. En dat is dan weer in eht voordeel van exclusieve dure merken als Lamborghini. !
fructis zegt
ah zo mogen we het horen, volgend jaar weer een nieuw model
Autofans.be zegt
Mensen die Lambo’s kopen investeren hun geld in vastgoed, niet in banken :) En vastgoed doet het prima, dus hun geld ook. (heel algemeen gezien natuurlijk!)
Alvast goed nieuws voor de Italianen. Ferrari doet het desondanks slecht…
andy_son zegt
autoblog, pro lambo :D
Ferrari zuigt!
Autofans.be zegt
Die instelling brengen ze idd goed naar voor :) Maar ik denk dat niemand van hen een testritje in een Ferrari afzegt.
Christian Adriaensen zegt
Ferrari die het slecht doet ? Wtf!?
WieAndersDasAuto zegt
Mooi dat het toch met een exclusief merk goed gaat. Zijn er toch nog mensen die om auto’s geven :)
Speedonator zegt
Goed om te horen dat Lamborghini’s niet over 15 jaar naar Overhaulin’ moeten
Ga zo door Lamborghini! :D