Spyshot: Nissan GT-R Le Mans [updated]

Auteur: , 31 Reacties

In november wisten we al te melden dat Nissan druk bezig zou zijn met het ontwikkelen van een 600 pk sterke Le Mans racer op basis van de GT-R. En nu hebben we de eerste spyfoto en meer informatie voor jullie!

De foto is een beetje vaag, maar de ‘experts’ gaan er vanuit dat de GT-R die we hier zien voldoet aan de FIA GT1 specs en dus deel zal kunnen nemen aan bijvoorbeeld het FIA GT kampioenschap, Le Mans, LMS en ALMS. De grootste verrassing vinden we overigens onder de motorkap. Want de 3.8 V6 heeft naar grote waarschijnlijkheid plaats moeten maken voor een V8 (waarschijnlijk de 4.5 liter VK45DE). Dat is dezelfde motor die ook al te vinden is in de GT-R GT500.

Deze snelle variant van de GT-R zal in 2 varianten op de markt komen. Een homologatievariant voor de openbare weg met 542 pk en een totale oplage van slechts 300 stuks. En uiteraard de raceversie die rond de 600 pk zal hebben. Het is nog niet duidelijk of we de GT-R dit jaar al op Le Mans kunnen verwachten. Persoonlijk denk ik van niet, aangezien in 2010 een nieuw GT1 regelement ingevoerd zal worden.

Nissan zal 2009 naar verwachting dus voornamelijk gebruiken om de auto te ontwikkelen en tests uit te voeren. Misschien dat er zelfs al een enkele race gereden zal worden. En in 2010 zullen ze dan proberen om een gooi te doen naar de GT1 overwinning op Le Mans. Die ging de afgelopen jaren trouwens naar de Aston Martin DBR9 (2007, 2008) en Corvette C5.R/C6.R (2004, 2005, 2006). (via: gtrcenter.net)

UPDATE: Uit het Japanse AutoSport Magazine komen de volgende spyshots, die de GT-R Le Mans nog een stuk duidelijker laten zien. (via gtrblog)

Nissan GT-R Le Mans spyshot
Nissan GT-R Le Mans spyshot
Nissan GT-R Le Mans spyshot
Nissan GT-R Le Mans spyshot



31 reacties

Allemaal mooie verhalen, maar grote kans het allemaal ook de ijskast ingaat. Of maakt Nissan mooie centen?
Nice, ziet er weer goed uit.
Dik! :D
Laat maar komen zoiets, kijken of ie ook zo perfect is. Zal wel wat zijn voor clarcson ;)
Porsche is going down :D
dit ding heeft dus ook RWD… geen AWD zoals de “normale” GT-R
De kracht van de GT-R is toch zijn geavanceerde computergestuurde 4 wiel aandrijving ? Dat mag allemaal niet in GT1 of GT2, dus wat is het nut hiervan ?
@ Thibaut: Nope…porsche is een gevestigde naam in de autosport en heeft een lange racehistorie, dus geen suc6 voor Datsun :twisted:

en dat ziet er allemaal leuk uit maar ik denk niet dat het in deze tijden echt gaat werken…
Kijken of de GT-R in racetrim ook alles verpulverd.
Nice, laat maar komen idd:D
Als ze die aanvaarden op lemans, moeten ze de MC12 ook aanvaarden op lemans…
@ wapz, skylines GTR’s reden wel vaker mee in deze klasses.
@dekster, want? De MC12 voldoet gewoon niet aan de GT1 eisen van de ACO. Dat is dan toch echt de fout van Maserati.
Dus je beweert dat deze exacte racer ook gewoon op de markt komt?? En wat is trouwens het verschil tussen Le Mans en LMS? Das toch gewoon de snelle afkorting van Le Mans? Zoals ALMS voor American Le Mans staat?
@Apache, ALMS staat voor American Le Mans Series. Oftewel een Amerikaanse Serie van lange afstandsraces.

LMS staat dan ook voor Le Mans Serie. Oftewel een serie van vijf 1000 kilometer races. Kijk voor meer informatie op http://www.lemans-series.com

De afkorting van Le Mans is LM ;)
@ Robbie… wel.. dan moet die “Le Mans” daar toch niet nog eens staan… Het hoort bij de Le Mans series… Of waarom zou je anders nog eens een circuit in een rijtje van raceklasses zetten?
@Apache, marketing trucje ;) Het is namelijk niet zo dat als je meedoet aan de LMS dat je ook gelijk ben toegelaten tot Le Mans. Dat zijn 2 aparte dingen. Het aantal startplaatsen voor Le Mans is nogal beperkt zoals je misschien wel weet.

Ook kan je op Le Mans geen punten oid verdienen voor het LMS kampioenschap. Dus wat dat betreft zijn LMS en Le Mans compleet gescheiden. Wel is het zo dat als je in de LMS (of ALMS) kampioen wordt je een uitnodiging krijgt voor Le Mans.
blijft niks meer van de GTR over
alleen het frame is voor een deel het zelfde de rest word allemaal anders.
natuurlijk is dat wel logisch bij een racer, dat er veel word verandered, maar hier blijft echt niks meer van over. geen computerws meer, geen 4WD meer en noem het maar op. alle GTR eigenschappen worden finaal omgedraaid.
van zwaar naar licht, van turbo’s naar NA, van 4WD naar RWD.
en het homologatie model moet dan ook RWD en die NA V8 etc. hebben.
dus het word gewoon een nieuw model die op de GTR lijkt.
lol ik kan niet wachten tot ik een GTR V8 RWD zie.
word zeg maar de evil twin brother van de GTR.
bring it on
Als deze auto net zo bruut word als de supergt versie :) dan juig ik het alleen maar toe

http://www.vimeo.com/2465947

^^^^
Info video over de supergt versie :)
Nou hopelijk presteert deze net zo goed als de normale GT-R. Mocht dat zo zijn, dan laat hij het hele veld het nakijken :)
@Robbie
In welke klasse racet de mc-12 dan?
Als die zo domineert zoals de GT-R in de JGTC dit jaar, dan is het feest voor Nissan (Nismo).

Mooi machien !!
Die GT-R blijft toch gewoon een mooi ding, Heb hem zelf al 3x gespot in onze ijs en ijs koude landje, !x op het curcuit van assen, 1x in de showroom van Nissan Vischer (A’dam zuid-oost), en 1x los op de snelweg, damn wat komt er toch een mooi geluid uit dat ding:D Helaas ging ie te snel voor een goede foto:(
@dekster, in de GT1 klasse, maar alleen maar dankzij een speciale regeling. Daarom mogen ze wel mee doen aan de FIA GT races, maar niet aan Le Mans/Le Mans Series. Want daar zwaait de ACO namelijk de scepter. En die zijn een stuk strenger ;)

In 2004 the Maserati MC12s were unable to compete in series backed by the ACO, such as the Le Mans Endurance Series (LMES) in Europe and the American Le Mans Series (ALMS) because they exceeded both the length and width restrictions for their class. The car’s nose was shortened by 200 millimetres (7.9 in) to attempt to comply with regulations, but was still 66 millimetres (2.6 in) too wide.

Een beetje dom he van Maserati. Je bouwt een homogatie special. Alleen voldoet die niet aan de regelementen…
Misschien omdat de Maserati ingenieurs vastzaten aan het chassis van Enzo?
De ALMS is een leuke serie waar een hele hoop leuke auto’s rond rijden. Maar voor deze bak is het voor mij ‘eerst zien .. dan geloven’ gezien de huidige financiele markt
@ Robbie

amai, allez, dus Le Mans is een erg exclusief dingetje? Tja, ik ben niet zo thuis in de racewereld.
Het artikel zegt dat de wagen gehomologeerd gaat worden voor GT1. Tegelijkertijd meldt men dat hij zal worden aangedreven door de 4,5 l V8 uit het japans GT500 kampioenschap. Da’s volgens mij een atmosferisch blok.
Daar klopt dus iets niet.
GT1 is voor wagens met meer dan 5,5 liter inhoud, dus een atmo 4,5 l V8 zal het dus wel niet zijn. Een atmosferisch blok is een optie, maar dan moet het blok wel meer dan 5 liter inhoud hebben (op basis van het blok uit de Infinity?).
Een Turbo kan ook. Daarvoor geld een vermenigvuldigingsfactor. Als die factor 1,5 is (aanname op basis van ander raceklassen) dan kom je met je 3,8 l V6 Turbo op een equivalent van 5,7 liter. Precies goed voor GT1.

Ik ben benieuwd.
Feest! Weer een mooie aanvulling op de kleurrijke LM grid!
@ Edgar : “Nope…porsche is een gevestigde naam in de autosport en heeft een lange racehistorie, dus geen suc6 voor Datsun ” Ik durf er om te wedden dat Nissan/Datsun/Prince’s Race-History zéker net zo lang is al die van Porsche en over een gevestigde-naam valt te twisten. Bovendien heeft niet al vaker (en zéker niet geheel onverdiestelijk) meegedaan aan LeMans met de Skylines, R390’s en voorgangers. Daarom zegt ‘zeggen dat Porsche meer race-history’ heeft meer over jouw onwetendheid van andere merken dan over de daadwerkelijk prestaties van Porsche zelf.
Mensen niet zo zeuren…het is gewoon een snel ding.
Porsche en de andere europese toppers,komen straks wel weer met een toppertje.

trouwens….http://www.fastestlaps.com/car4717b80e35715.html…..er staan wel veel porsches en andere toppers in het rechterrijtje….ik zal er wel geen verstand van hebben.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).