Jaguar lepelt nieuwe 3.0 V6 diesel in de XF

Auteur: , 56 Reacties

Jaguar heeft nog eens kritisch naar het 2.7 V6 diesel blok gekeken dat ze gebruiken in de XF (en XJ) en besloten dat het een stuk beter kon. Het resultaat? Een 3.0 V6 met 275 pk (+68 pk), 600 Nm (+165 Nm) en een beduidend lagere CO2-uitstoot en verbruik!

De nieuwe 3.0 V6 diesel komt er in twee smaken. Een basis versie (XF Diesel) met 240 pk en 500 Nm en de Diesel S die maar liefst 275 pk en 600 Nm heeft. Het nieuwe blok is voorzien van de derde generatie commonrail en twin turbo’s. Daarnaast voldoet het blok al aan de EU5 normen die in 2011 ingaan. Het verbruik is slecht 6,8 l/100 km en dat is 15% minder dan het oude blok. En daar hoort een CO2 uitstoot bij van slechts 179 g/km. Tot slot nog de prijzen:

• Jaguar XF 3.0 liter V6 Diesel Luxury (240 pk, 500 Nm) € 69.340,-
• Jaguar XF 3.0 liter V6 Diesel S Luxury (275 pk, 600 Nm) € 72.140,-

Dit nieuwe blok kunnen overigens op termijn ook verwachten in de Jaguar XJ, Range Rover, Range Rover Sport, Land Rover Discovery, Citroen C6 & C5 en Peugeot 407 & 607.

NIEUWE, KRACHTIGE 3.0 LITER V6 DIESEL VOOR JAGUAR XF

Jaguar introduceert een nieuwe 3.0 liter V6 Diesel voor de succesvolle XF, die de veelgeroemde 2.7 liter V6 Diesel aflost. De nieuwe 3.0 liter V6 Diesel heeft 240 pk, terwijl de Diesel S zelfs 275 pk sterk is. De trekkracht van beide motoren bedraagt 500 respectievelijk 600 Nm. Toch zijn beide versies aanmerkelijk zuiniger dan de 2.7 liter V6 Diesel. Hun CO2-emissie bedraagt slechts 179 g/km. De prijzen van de Jaguar XF 3.0 liter V6 Diesel beginnen onder de zeventigduizend euro.

“De nieuwe XF V6 Diesel S combineert zeer hoge prestaties en een efficiënt brandstofverbruik en zet nieuwe standaards met zijn acceleratiesprint van 0 naar
100 km/u in slechts 6,4 seconden, een topsnelheid van 250 km/u en toch een gemiddeld verbruik van slechts 6,8 l/100 km. Bovendien is de CO2-emissie niet meer dan 179 g/km: werkelijk het beste van twee werelden.”

Mike O’Driscoll, Managing Director, Jaguar Cars.

DE NIEUWE XF DIESEL– in het kort

• De meest geavanceerde, krachtige en efficiënte Jaguar met dieselmotor ooit
• De XF 3.0 liter V6 Diesel levert 240 pk en is ten opzichte van de bestaande 2.7 liter V6 Diesel niet alleen zestien procent krachtiger, maar heeft met 500 Nm ook vijftien procent meer koppel
• 0–100 km/u in 7,1 seconden, 80–112 km/u in 3,7 seconden, topsnelheid 240 km/u.
• De nieuwe, 275 pk sterke, subliem presterende XF Diesel S heeft Jaguar’s nieuwe AJ-V6D Gen III S 3.0 liter V6 Diesel, die een machtig koppel heeft van 600 Nm
• 0-100 km/u in 6,4 seconden, 80-112 km/u in 3,2 seconden, topsnelheid 250 km/u. Het gemiddeld brandstofverbruik is slechts 6,8 l/100 km – een verbetering van 12 procent ten opzichte van de gewaardeerde 2.7 liter V6 Diesel
• De CO2-emissie van beide versies van de 3.0 liter V6 Diesel is slechts 179 g/km – een reductie van 10 procent. De motor voldoet aan de EU5 emissienormen met gebruikmaking van conventionele uitlaatgasbehandeling
• De Jaguar XF 3.0 liter V6 Diesel S is maar liefst 33 procent krachtiger dan de 2.7 liter V6 Diesel en heeft 61 procent meer koppel vanaf 1.500 toeren per minuut
• Jaguar XF 3.0 liter V6 Diesel Luxury (240 pk, 500 Nm) € 69.340,-
• Jaguar XF 3.0 liter V6 Diesel S Luxury (275 pk, 600 Nm) € 72.140,-

“Met een CO2-emissie van slechts 179 g/km, een gemiddeld verbruik van 6,8 l/100 km en een acceleratie van 0-100 km/u in slechts 6,4 seconden, bewijst Jaguar dat het de kunst verstaat om een dieselmotor te ontwikkelen die niet alleen ongeëvenaarde prestaties levert, maar ook het raffinement van dieselmotoren in het algemeen naar een geheel nieuw niveau tilt.”

Mick Mohan, Jaguar Programmes Director

Bij zijn introductie vorig jaar, maakte de XF direct veel indruk met de manier waarop zijn prachtige lijnenspel de nieuwe designtaal van Jaguar spreekt. Al snel werd duidelijk dat dit een auto is waarvan de rijeigenschappen nog beter zijn dan wat op basis van zijn spectaculaire verschijning mag worden verwacht. De nieuwe XF Diesel S tilt de rijbeleving naar een nieuw niveau, waarbij de nadruk nog meer ligt op dynamische prestaties terwijl de belangrijkste waarden van de XF als een verfijnde en luxueuze sports saloon in ere worden gehouden.

Met een bescheiden ‘S’ aanduiding op de carrosserie, gaat de XF met de krachtigste dieselmotor nog verder verbeterd het modeljaar 2010 in. Deze XF geldt als auto die Jaguar’s sportieve luxe opnieuw definieert met een fenomenale, nieuwe, hoog presterende diesel. Met een vermogen van 275 pk is de 3.0 liter V6 Diesel S goed voor zeer hoge prestaties. Hij accelereert van 0 naar 100 km/u in slechts 6,4 seconden, wat 1,8 seconden sneller is dan bij de versie met de excellente 2.7 liter V6 Diesel. De tussenacceleratie van 80 naar
120 km/u is met een tijd van 3,2 seconden even indrukwekkend. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u.

Deze motor is voorzien van parallel geschakelde, sequentiële turbocompressoren, die voor een constante stroom vermogen en koppel zorgen en daarmee voor een bijzonder soepel karakter. Deze motor vormt een perfecte combinatie met Jaguar’s geavanceerde ZF 6HP28 zestrapsautomaat.

“Het nieuwe, parallel geschakelde, sequentiële turbosysteem op onze nieuwe
3.0 liter V6 Diesel geeft hem al vanaf zeer lage toerentallen het gespierde karakter van een V8. Hij kenmerkt zich door een bijzonder soepel karakter, met erg veel trekkracht en toch een zeer efficiënt brandstofverbruik. Tegelijkertijd maakt hij indruk als een zeer stille en geraffineerde krachtbron, die uitstekend in de traditie van Jaguar past.”

Ron Lee, Group Chief Engineer, Powertrain

De Jaguar XF 2.7 liter V6 Diesel die nu uit het programma gaat, is het afgelopen jaar veelvuldig bekroond. Zo is de XF zowel ‘Diesel Car of the Year’ als ‘Car of the Year’ volgens de Britse uitgave What Car? en ook ‘Diesel Car of the Year’ volgens What Diesel. De Assocoiation of Scottish Motoring Writers vindt de Jaguar XF ‘Best Diesel of 2008’. In Groot-Brittannië is de XF uitgeroepen tot de Beste Zakenauto voor Vrouwen. Bovendien is de XJ 2.7 liter V6 Diesel voor het tweede achtereenvolgende jaar ‘Britain’s greenest luxury car’ volgens de 2008 Car Buyers Guide van de Environmental Transport Association.

DE NIEUWE AJ-V6D GEN III MOTOR – IN DETAIL

De Jaguar XF met de nieuwe 3.0 liter AJ-V6D Gen III dieselmotor toont in vergelijking met de bestaande 2.7 liter V6 Diesel aan dat meer vermogen hand in hand kan gaan met een lager verbruik en een geringere CO2-emissie. In de XF produceert de nieuwe motor tien procent minder CO2, terwijl het vermogen van de 275 pk Diesel S met 33 procent is toegenomen. De motor voldoet hiermee nu al aan de EU5 emissienormen die in 2011 van kracht worden. De enorme vermogenstoename is gerealiseerd terwijl het gemiddelde brandstofverbruik kon worden gereduceerd tot slechts 6,8 l/100 km. Dit is een verbetering van twaalf procent ten opzichte van de XF met de 2.7 liter V6 Diesel.

Twinturbo – maximale efficiëntie, directe respons
Een belangrijk kenmerk van de nieuwe motor is het parallel geschakelde, sequentiële turbosysteem. Jaguar heeft een wereldprimeur doordat dit systeem voor het eerst zijn toepassing vindt op een motor met de cilinders in V-configuratie. De motor levert over het gehele toerenbereik een zeer hoog koppel. De twee turbocompressors werken sequentieel. Dit levert het hoogste koppel op in het segment van de XF, alsmede een ongekende respons op het gaspedaal en bovendien lagere CO2-emissie. Het koppel ligt vanaf 1.500 toeren per minuut 61 procent hoger dan bij de 2.7 liter V6 Diesel, terwijl de trekkracht bij hogere toerentallen steeds indrukwekkender wordt.

Bij normale rijomstandigheden, zoals bij constante snelheden, is alleen de eerste, primaire turbo actief. Deze heeft een variabele geometrie. De tweede, secundaire turbo is kleiner dan de primaire en heeft een gefixeerde geometrie. Onder de genoemde omstandigheden is hij inactief, waardoor het geen energie kost om zijn schoepenrad aan te drijven. Dit bevordert de efficiëntie van de motor. Wanneer het toerental echter boven de 2.800 per minuut uitkomt, wordt de secundaire turbo binnen 300 milliseconden geactiveerd, om volstrekt schokloos en zonder dat zich een turbogat openbaart voor een flinke toename van de trekkracht te zorgen.

Voor het aandrijven van het schoepenwiel van een turbocompressor is druk nodig van de langsstromende uitlaatgassen. Dit veroorzaakt een drukverlies in de motor, wat een nadelige invloed heeft op het brandstofverbruik. Om dit te ondervangen, is zowel de toevoer van de uitlaatgassen als van de inlaatlucht naar de secundaire turbo bij lagere toerentallen geheel afgesloten. Deze afsluiting vindt plaats door kleppen die worden aangestuurd door het motormanagementsysteem.

Sommige andere merken gebruiken twinturbosystemen die werken met een kleine primaire turbo en een grotere turbo die pas in actie komt wanneer er veel vermogen wordt gevraagd. Hoewel dit systeem effectief is, veroorzaakt het onnodig hoge drukken in het uitlaatsysteem en tevens hogere drukverliezen in de cilinders. Het nieuwe systeem van Jaguar maakt juist gebruik van een grotere primaire turbo met een variabele geometrie, die onder normale omstandigheden ruim voldoende druk levert. Deze reduceert de hoge drukverliezen en verlaagt zowel het brandstofverbruik als de CO2-emissie.

Jaguar heeft specifiek ingezet op het vermijden van een turbogat wanneer plotseling veel vermogen wordt gevraagd bij lage toerentallen. De nieuwe AJ-V6D Gen III 3.0 liter V6 Diesel heeft als unieke eigenschap dat hij binnen 500 milliseconden vanaf stationair toerental direct 500 Nm trekkracht kan leveren.

Derde generatie commonrail
Het nieuwe commonrail systeem geeft vijf inspuitingen per cyclus, bij een inspuitdruk van 2.000 bar. Elke injector heeft zeven minuscule openingen. Die zorgen ervoor dat de brandstof zeer fijn verneveld direct in de cilinders wordt ingespoten. De hoge werkdruk vergroot de efficiëntie van de verbranding, waardoor het motorvermogen toeneemt en het verbruik en de emissie van CO2 en roetdeeltjes daalt. De high-speed piëzo-injectoren van het nieuwe, commonrail inspuitsysteem van de derde generatie maken het mogelijk om per verbrandingscyclus vijf achtereenvolgende inspuitingen te realiseren. De gelijkmatige verbranding die hierdoor ontstaat, helpt bovendien om het motorgeluid nog verder te reduceren.

Het kenmerkende tikkende geluid van piëzo-injectoren dat bij het stationaire toerental hoorbaar is, heeft Jaguar zoveel mogelijk kunnen elimineren. Het heeft de kristallen die de injectoren elektrisch openen en sluiten zoveel mogelijk in de uiteinden van de injectoren gemonteerd, zodat ze dieper in het motorblok zitten en beduidend minder goed hoorbaar zijn.

Een ander nieuw kenmerk van het derde generatie commonrail systeem is de doseermodus (metering mode). Traditionele commonrail systemen pompen een surplus aan brandstof naar de injectoren, waarna het overschot wordt teruggevoerd naar de brandstoftank. Tijdens dit proces is de brandstof onderhevig aan enorme temperatuurswisselingen, die energieverliezen opleveren. In de doseermodus brengt het commonrail systeem nauwkeurig de juiste hoeveelheid brandstof naar de injectoren. Er is daardoor geen overschot van brandstof meer en geen verliezen vanwege wisselende temperaturen.

Compact, licht en schoon
De twee cilinderkoppen van de V6 tellen vier kleppen per cilinder en zijn gemaakt van aluminium. Het motorblok bestaat uit Compact Graphite Iron (CGI). Dit materiaal heeft een grotere treksterkte dan gietijzer, waardoor er compactere afmetingen mogelijk zijn; het blok is circa 80 millimeter korter dan een vergelijkbaar exemplaar van gietijzer.

Het nieuwe uitlaatgasrecirculatiesysteem (Exhaust Gas Recirculation, EGR) is watergekoeld. Dit helpt bij het reduceren van drukverliezen en van de emissie van NOx. Het systeem werkt efficiënter en verbruikt minder energie dan bij de 2.7 liter V6 Diesel. De kleppen die de gassen naar het systeem voeren, zijn aan de ‘hete kant’ van de motor geplaatst, dichtbij de uitlaatspruitstukken. Hierdoor koelen de kleppen niet af zolang de motor in bedrijf is, waardoor er zich geen verbrandingsresten op kunnen afzetten. Het EGR systeem werkt hierdoor altijd met een maximale efficiëntie. Het is zelfs zo effectief, dat uitlaatgassen het systeem kunnen omzeilen om direct terug naar de uitlaat te stromen. Hierdoor warmt de motor sneller op, wat een gunstig effect heeft op de reductie van emissie.

De nieuwe 3.0 liter V6 Diesel en Diesel S voldoen nu al aan de EU5 emissienormen die in 2011 van kracht worden. Dit doel is bereikt door de toepassing van conventionele oxidatiekatalysatoren en roetfilters. De uitstoot van NOx wordt teruggedrongen door het ontwerp van de motor zelf, de toevoeging van het nieuwe commonrail systeem en het nieuwe EGR systeem. Hierdoor is een aparte nabehandeling ten behoeve van de NOx reductie niet noodzakelijk en kon er worden bespaard op een additioneel reinigingssysteem met kostbare edelmetalen in het uitlaatsysteem.

Bijzonder stil voor een diesel
Het CGI-motorblok en de slim weggewerkte piëzo-injectoren maken de nieuwe 3.0 liter V6 Diesel extra stil. Ook de meervoudige, precies getimede inspuitingen van brandstof tijdens de arbeidsslag van de motor dragen bij aan het stille karakter. Verder is er veel isolatiemateriaal toegepast, onder meer rond de cilinderkoppen, aan de voorzijde van de motor en bij het carter. Appendages zijn zoveel mogelijk voorzien van een geribde behuizing om geluidstrillingen te voorkomen en het carter is gemaakt van geluidwerend staal (Sound Deadening Steel, SDS) dat bestaat uit twee lagen staal waartussen een polymeerlaag is aangebracht.

Interne wrijving, een factor die gewoonlijk een negatief effect heeft op het brandstofverbruik, is geminimaliseerd door de optimalisatie van de krukas, kleppen en zuigers. Al deze factoren tezamen maken van de nieuwe AJ-V6D Gen III een van de stilste premium dieselmotoren op de markt.

Een grote stap voorwaarts
Met zijn parallel geschakelde, sequentiële turbocompressors, commonrail inspuiting van de derde generatie en het volledig geoptimaliseerde EGR systeem, zet de nieuwe 3.0 liter
AJ-V6D Gen III dieselmotor een nieuwe standaard als het gaat om vermogen, respons en raffinement in het premium dieselsegment.

“De nieuwe XF daagt bestaande conventies uit en herdefinieert sportieve luxe. Onze ontwerpers en technici werkten samen om elegante, geïnspireerde oplossingen te bedenken voor complexe technische uitdagingen. Dit is een eenvoudige, maar zeer effectieve filosofie en het resultaat is een geweldige nieuwe auto, de XF 3.0 liter V6 Diesel.”

Mike O’Driscoll, Managing Director, Jaguar Cars



56 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Het enige probleem van de XF (trouwens ook de XJ, XK en X) was, tot voorkort, de inefficiëntie van de motoren. Een verbruik van 6.8/100km klinkt me als muziek in de oren. Al helemaal als de 0-100 zich daarmee in 6,4 voltrekt. Nu nog de benzine variant. Jaguar, make me smile again!
Sow, dat is een heftige hoeveelheid trekkracht. Maar 275 pk in een Peugeot? Blijft de carrosserie dan wel in één stuk tijdens het accelereren? :P
Robbie, is dit een motor uit het samenwerkingsverband Ford & PGA dan?
Of is dit blok ontwikkeld door PGA en Tata? Aangezien ik hier niets over lees in het stukje en ik de Mondeo/ Galaxy/ S-Max hier niet bij zie staan en dit dan wel de wagens zouden zijn waar dit blok ook in zou komen lijkt mij.
Een potente motor, voor een naar mijn smaak hele nette mooie auto.
Tis dat ik even geen +/- 70.000 kan opbrengen.

Ik zou dit verkiezen boven een gelijkwaardige Audi, BMW of Merc.
En dan alleen al vanwege de styling.
Wij hebben de 2.7d, no hard feelings, maar die nieuwe 3.0d S lijkt mij wel een heerlijke motor! Impressionante cijfers, 275pk, 600Nm!
Een betere wagen zul je niet vinden in die (prijs)klasse, nu zeker niet meer
Zo’n drieliter staat wel chic in een auto van deze klasse, dus een aanwinst is het zeker. Maar voeren ze de 2.7 af? Dat zou ik een slechte zaak vinden. Ten eerste omdat het een schitterend blok is, soepel, modern en stil. En ten tweede omdat in België een 3.0 nog een stuk zwaarder belast wordt (yep, achterlijk systeem obv cilinderinhoud ipv op gewicht of uitstoot of verbruik). Want als je eens rondkrijkt, zie je véél meer 220 cdi’s & 525 d’s (en 520 d’s) dan hun drieliter broertjes…
@markieanta, dit blok is een samenwerkingsverband tussen Ford & PSA. De motorenfamilie heet ‘Lion’. Waarom De Mondeo/Galaxy/S-Max er geen gebruik van maken weet ik niet. Wellicht dat Ford dit blok in eerste instantie alleen wilde gebruiken voor haar premium merken? Of misschien past het grote V6 blok niet onder de motorkap bij de Ford modellen?

Nu Jaguar/Land Rover verkocht is kopen ze de blokken gewoon in bij Ford/PSA. Meer informatie over dit blok (waarvan ook een 3.6 V8 bestaat) kan je hier vinden:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_AJD-V6/PSA_DT17
mooie XK velgen op de S,
idd Thombnolz voor België is dit weer geen goede zaak, zou dringend verandering in moeten komen, maar dan moeten we eerst een regering hebben denkik :)
@Tombnolz, de 2.7 verdwijnt. Wel arrogant hoor dat ze geen rekening hebben gehouden met Belgie ;)
He Robbo, die foto nr. 3 is kapot.
Misschien zien we de XF nu wat meer op de weg, want ik vind het nog steeds tegenvallen. Verdiend ie zeker!
Merci robbie,
heb ik weer wat te lezen ;)
ps. Dit vind ik veel leukere leesstof ;)
Eindelijk weer een alternatief voor de dikke duitse diesels…. die +/-210pk van de 2,7 liter was het gewoon net niet. Denk alleen dat de Jaguar eigenlijk wat te hoog zit qua prijs voor grote aantallen verkopen, maar zou er de concurrenten eens naast moeten leggen (pk’s, specs, uitvoering en prijs etc.) want zo precies weet ik de cijfers niet.
Vind de Jag wel fraaier dan de duitse concurrenten, lekker modern en een stuk stijlvoller, is ook wat waard.
@robbie: je misschien kunnen denken aan een kwestie van voor- achterwielaandrijving, maar hoe zit het dan met die 607? Dan zou het waarschijnlijk toch te maken moeten hebben met de breedte van de auto en of de lengte en hoogte van de neus…… in de mondeo/s-max zal de 2,7 liter diesel v6 er overdwars niet inpassen?
Ja leuk allemaal maar de cijfers zijn nogsteeds minder dan van een BMW 535d, deze heeft iets minder koppel maar meer vermogen, minder uitstoot, en verbruikt minder. En deze motor gaat al even mee….
@ woody
De peugeot 407 en 607 en
de Citroen c5 en c6,
hebben allemaal voorwielaandrijving dus daar kan het niet mee te maken hebben
Volgens mijn bescheiden mening een prachtig blok! Nu nog de 3.6 vergroten naar 4.0 liter en je hebt weer een prachtig blok erbij voor in de XJ, XF. Naar mijn vermoeden zal dit 3.0l blok ook nog wel eens in de XK terechtkomen mischien alleen de sterkste versie dan. Tevens verwacht ik niet dat peugeot of citroen dit blok zal gebruiken. Ik vermoed dat jaguar en landrover op eigen houtje het blok hebben verbeterd.
@w0o0dy, FWD/RWD zal niet meespelen denk ik zo. De 407/C5/C6 zijn ook allemaal FWD, alleen de Jaguar modellen zijn RWD en de Land Rover modellen zelfs AWD.

Het zal idd wel te maken hebben met de afmetingen van de motorruimte bij de Ford modellen.

@Apache, thnx zal er ff naar kijken!
@ RDS

ik lees toch echt CO2-uitstoot: 182 g/km bij de 535d…. En meet Pk’s en minder koppel, je draait het allemaal meen beetje om denk ik….

Mvg
Moet er nu ook al zo’n lelijk spoiler-lipje op de achterklep van een XF? of is dit (gelukkig) optioneel?
BMW 535d

CO2-uitstoot: 182 g/km
Vermogen: 210 kW (286 pk)
Koppel: 580 Nm
@RDS & robbie: ik denk ook niet dat het met fwd/rwd te maken heeft, maar kijk eens naar de auto’s waar die motor in ligt….. allemaal dikke grote neuzen….. misschien moet er voor een fwd toepassing van dit blok wel een positie in de auto worden gekozen die voor de Ford Mondeo/Galaxy/S-max niet mogelijk is….? Ligt de motor ook overdwars in de XF?
@Almanzo
ehh http://www.bmw.nl/nl/nl/newvehicles/5series/sedan/2007/allfacts/engine/engine_data.html

verder weet ik het ook niet maar de 535d is zuiniger, sneller, schoner en heeft meer vermogen! dus ik weet niet wat ik om zou draaien?
@Almanzo
nog wel even op de 535d klikken bij mijn link
@ wOoOdy: Hier heb je wat te vergelijken ;)

BMW 530d xDrive €67.115,- 235pk/500nm
BMW 535dA €72.195,- 286pk/580nm

Audi A6 3.0 TDI quattro €63.990 240pk/….nm

Mercedes E320 CDI €68.658 224pk/540nm
Ja eindelijk kunnen ze mee met de grote jongens. Ze stonden altijd wat achter qua koppel, vermogen en verbruik. Hoewel mee kunnen? Ze gaan er gelijk over. Volgens mij hebben de mercedes s320 en bmw 530 “maar” 500nm koppel.
Hele stap vooruit natuurlijk. Maar zoals al meer Belgen hier zeggen. Wel vervelend voor de wegentaks. Kom je gelijk in de 15 fiscale pk’s schijf. 1500euro wegentaks. Ai, het zal weer meer iets voor de zelfstandige zijn.
@ Timmy
kijk eens naar de BMW 535d
@w0o0dy, bij de XF ligt het blok in lengterichting.

@Jesper, waarom pak je de 530d xDrive?

@Phils, die spoiler zit alleen op de Diesel S (met 275 pk) de versie met 240 pk heeft deze spoiler niet.
sebastianchubasco
jaguar xf 3.0d:
275 pk, 600 Nm, 6,8 l/100 km, 179 g/km, 0-100km: 6,4sec
prijs: E72140
bmw 535D:
286pk, 580Nm, 6,7l/100km, 178 g/km, 0-100km: 6,4sec
prijs E70800
het mag geen naam hebben, de verschillen zijn te klein…
EU5 norm geldt al vanaf eind 2009 dacht ik.
Krijgt Volvo dit blok ook in de XC60/70/90 en dergelijke? Hopelijk, want met alleen die D5 kunnen ze allang niet meer met de Germanen concurreren.
Plezierige verrassing, ik dacht dat het een “gewone” 3 liter zou worden, maar het is echt een power-versie geworden.
Gooi ‘em ook maar in de Freelander 2, die kan ook best wat extra koppel gebruiken.
@sebastianchubasco: las laatst wel dat die verbruikcijfers van BMW een beetje een trucje zijn… dat efficiënt dynamics helpt wel, alleen niet bij koude starts (en dus korte ritten) en in de winter werkt het daarom een stuk minder goed dan normaal. Leuk voor de verbruikcijfers volgen Ec norm en leuk voor de co2 uitstoot enzo, maar in de praktijk pakt het met name in de winter anders uit….. dus is de prestatie van de Jag dan eigenlijk minstens zo indrukwekkend.
WOW, Dat ziet er top uit zeg…
Wat een cijfers!

Diesel blijft natuurlijk voor homo’s maar ALS je er dan toch 1 moet, dan maar deze!

:D
sebastianchubasco
@w0o0dy
ik voel weer een “petjes online” discussie opkomen :)
ben van mening dat qua specs. de jaguar als beste uit de bus komt. als zij uit dezelfde motorinhoud toch nog een extra 20 Nm kunnen persen vindt ik dat knap.
vraag me ook nog steeds af hoe dat met de energie-regeneratie bij BMW zit… zeul je daarmee niet extra gewicht mee, (op de verkeerde “onafgeveerde” plekken) hoe zit het met de koeling, ik heb daar nog niet eerder specificaties van gezien en heb de techniek nog nooit van dichtbij gezien…
-edit: check!-
De C6 met dit blok lijkt me heerlijk!
Lijkt mij top in de C5 :)
Goed bezig jaguar. Nu heb ik een reden om een jag te kopen.
Dit blok in een Peugeot 407? Komaan…
@Timmie,
Zullen ze een ietwat andere (lees: teruggeschroefde) versie voor hebben, 220-230pk bvb. Of zelfs een single turbo versie evt.

@RDS
Ieder zijn smaak hé, de verschillen zijn te klein om weer van die onnodige BMW fanboy discussies uit te lokken. Ik kies sowieso voor de 3.0 van jaguar omdat hij het overgewicht heeft in het koppel. Een zeer royale 600Nm. Ook zijn de jag diesels alom geprezen voor hun ‘smoothness’. Kun je evengoed beginnen over de prijs die in het voordeel is van de jaguar(!). Maar dat doen we niet want het verschil is te marginaal.
Je kunt er gewoon niet omheen dat deze motoren de XF zeer aantrekkelijk maken en goed mee met de tijd.
@Sorcerer: …

@Timmie: Waarom niet? Is dit enkel toegestaan voor Duitse of Britse merken ? , Een Peugeot 407 Coupé met de 2.7 is een geweldige wagen om in te rijden, een 3.0 zou dit enkel nog aangenamer maken.
@ Robbie: omdat die t beste te vergelijken is met de Jaguar XF 3.0 liter V6 Diesel Luxury (240 pk, 500 Nm) € 69.340,- ;)
Je zou beter eens kijken naar de verschillen in standaarduitrusting tussen de jag en de bmw, merc en audi, kdenk dat we dan nog meer naar de jag zullen neigen.
Ikzelf ben ook fan van bmw maar hier ben ik er toch zeker van dat de jag er als de beste uitkomt qua prestaties, verbruik, prijs,…. je kan er gewoon niet omheen. En daarbovenop is de jag nog eens veel stiller dan de bmw, want die is totaal niet zo stil!
Jammer dat er geen kleinere diesel komt. Een 2.2liter viercilinder van 170pk (of voor belgie 163pk) zou de verkoopcijfers (en zeker de lease) enorm stimuleren. Ford heeft toch 2.2’s liggen… Een A6, 5-serie of E wordt toch ook het vaakst gekocht met die kleinere motoren. Veel mensen rijden graag in een grote wagen zonder de grote motor. (ja, ik snap het ook niet maar liever dit dan verkoopcijfers waar jaguar niet mee zal kunnen overleven)
Het is juist de bedoeling van jaguar om geen te grote verkoopcijfers te halen, het is een luxemerk en geen merk zoals bmw, merc en audi die zoveel mogelijk willen verkopen, jaguar wil een exclusief merk blijven en ik hoop dat ze dat zullen blijven volhouden.
Een prachtig blok verbeterd. Toch lijkt het me niet slecht als ze die ‘oude’ er nog een poosje naast blijven maken, ze hoeven zich er allerminst voor te schamen tenslotte! En een lekkere viercilinder diesel, zoals automofiel voorstelt, bijvoorbeeld de 2.2 die ook in de C5 en C6 ligt (ja, ik moest het even naar mijn kader verplaatsen ;) ), is prima.
woow
ideaal als die in de Land Rovers ook komen
nu is het gat tussen de V6 en de V8 een beetje te groot, wordt nu mooi opgevuld
woow
ideaal als die in de Land Rovers ook komen
nu is het gat tussen de V6 en de V8 een beetje te groot, wordt nu mooi opgevuld
Dat klinkt allemaal best goed:)
Kijk dit is nu vooruitgang!! gaan met die world-engine!!
Oeh-la-la! Fraaie motor! Nóg aantrekkelijk zo’n XF!

Iemand ook de nieuwe buitenspiegels opgevallen? Heb ik iets gemist, zie ik het verkeerd of wordt gewoon heel stilletjes een ander setje buitenspiegels gemonteerd?
Geen viercilinderdiesel in een XF. Gezichtsverlies. Jag is Jag, gaat voor traditie en heeft zijn naam hoog te houden ( oke, voor zover dat kan). Aan de andere kant zou een paar duizend verkochte XF 2.2D-tjes wel goed zijn voor de bankrekening.
Zeker het meest geslaagde poging om in de buurt van de BMW blok te komen.
Deze auto is ongetwijfeld ingezet om te concurreren tegen de BMW 535d. Echter de 2.7 was al zo’n 140kg zwaarder dan de 535d Sedan. Als die nog zwaarder wordt dan zet ik mijn vraagtekens bij de acceleratie tijden en het verbruik.
Hoe dan ook een goede poging en een mooie techniek die Twinturbo. Twinturbo is toch echt de toekomst.
sebastianchubasco
@csl
kennelijk is je ontgaan dat de acceleratietijden gelijk liggen aan de 535d, ondanks zijn surplus aan gewicht. ook het verbruik is nagenoeg gelijk.
maar 9 gram meer co2 uitstoot dan onze focus 2 liter benzine!
Hopelijk komt deze motor in de peugeot 407 coupé.
Mijn huidige coupé heeft de 2.7 die ook al 440 Nm koppel heeft en die rijdt super. De door mij proefgereden Audi coupé met voorwielaandrijving had last van koppelreacties in het stuurwiel, de voortrein van de Peugeot kan volgens mij nog veel meer vermogen en koppel aan.
Bij vol accelereren op bochtige wegen heb ik de auto nog niet betrapt op wielspin.
Ik begrijp de negatieve reacties niet op dit blog als het om een Peugeot gaat.
Mijn vorige drie auto’s waren BMW’s en daar was ik redelijk tevreden over en ik kan getuigen dat mijn 407 coupé op geen enkel vlak moet onderdoen voor de BMW’s . Op en afritten van de snelweg kan ik met veel hogere snelheid nemen met mijn coupé dan met mijn 525d en dat in een veel beter comfort.
Stillere motor, betere stoelen, betere ophanging en de afwerking is niet beter maar ook niet slechter.
Laat de nieuwe motor maar komen.
Jammer dat jaguar geen facelift aan de neus heeft aangebracht bij de intrede van deze nieuwe motor

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).