Officieel: Dit is GEEN kopie! Ik herhaal: GEEN KOPIE!

Auteur: , 83 Reacties

Dat ziet iedereen toch?

Nou in China zien rechters het in elk geval niet! We hebben het hier al vaker gehad over de opvallende *kuch* overeenkomsten *kuch* tussen de Fiat Panda en de Great Wall Peri, maar nu heeft de hoogste Chinese rechtbank besloten dat de Great Wall Peri geen kopie is van de Fiat Panda. In juli had een andere Chinese rechtbank al hetzelfde gezegd en volgens Great Wall is de uitspraak nu definitief.

In Europa zijn Great Wall en Fiat ook nog druk ruzie aan het maken in de rechtbank. In juli verbood een Italiaanse rechter nog de verkoop van de Peri in Europa omdat het model teveel zou lijken op de Fiat Panda. Maar Great Wall is daartegen uiteraard in hoger beroep gegaan. (via: Reuters)

Op onderstaande foto’s kan je toch duidelijk zien dat de Great Wall Peri een hele andere auto is? Of niet?

Great Wall Peri

Great Wall Peri

Het is trouwens opvallend om te zien hoe moeilijk het is voor een fabrikant om zijn design te beschermen tegen kopiërende Chinezen. Al eerder zagen we BMW al een nederlaag lijden tegen Shuanghuan over het ontwerp van de X5 versus de CEO. En vandaag werd ook bekend dat Mercedes waarschijnlijk af gaat zien van vervolging van de Shuanghuan Bubble beter bekend als ‘die slechte Smart kloon‘.

Het lijkt er dus op je als Chinees bedrijf ook in Europa met het grootste gemak klonen op de markt kan brengen!

Van welke auto zou jij wel een kloon willen hebben voor een fractie van de prijs?



83 reacties

Elke auto die +320 km/u doet :D
vast een stuk goedkoper dan een echte panda, over veiligheid hebben we het maar even niet, aannames zijn heerlijk! ;)
Van welke auto zou jij wel een kloon willen hebben voor een fractie van de prijs?
Mercedes McLaren SLR 722…
Robertovicioro
Zit toch minstens net zoveel verschil in als tussen de seat exeo en de audi a4 ;)
Ik vind dat er een comedyshow moet gestart worden, gebaseerd op al deze Chineze copycats! :D
Achteraan lijkt hij op een Nissan Note. ’t Is toch jammer dat de plagiaat blijft. Maar op de lange termijn is dit gedoemd te verdwijnen. Dat hoop ik toch ten zeerste!!
Oo leuk zeg, een Fiat Panda met een Nissan Note $ss
Een Een Paote dus :D
Een Dacia logan ?
ik vind het serieus niet een kopie, de voorkant is anders, de achterkant is anders, de zijramen zijn anders…. Ik vind dat fiat niet zo moet zeiken!
Robertovicioro
Doe mij maar een CL 65 AMG dan (voor een fractie van de prijs, ongeveer 3000 euro….)
Iets übersnel!

Alleen dat zou een kopie rechtvaardigen ;)
Van de Q7 zou ik wel een kloon willen zien:)
Zolang ze maar geen kopie van een Aston maken!!
die achterlichten komen recht vanop een nissan quote

Eigenlijk heeft het volledig design volgens mij meer weg van de nissan quote op de afmetingen na natuurlijk.
Een chinese Hummer H2 met 0.9 liter, 3 cilinder (bromfiets) motor.

Of het vooruit wil, geen idee.

In ieder geval wel milieuvriendelijker dan de Amerikaanse versie.
-edit: check!-
@ onzin

Geen kopie? :o De hele carrosserie is nagenoeg gelijk, alle accentuele lijnen zijn gelijk, zo kom ik toch uit op een kopie :P
Euhm, moet het niet zijn dat de Chinese rechtbank heeft geoordeeld dat het GEEN kopie is? Anders mis ik the point…
Oja! ik zou trouwen wel een goedkope kopie van de S-klasse willen :P
Onee! die is er al :P
Ik wil een Duitse kloon van een chinese auto. ;)
corrado vr6 slc/BMWe30
@ onzin:

onzin!
Er lijken zoveel auto’s op elkaar. Maar omdat de Chinezen het doen mag het ineens niet.

Maar een goed copie van een Range Rover en dan in Hybrid-uitvoering zou leuk zijn.

;)
Doe mij maar niets van die Chinese Troep ……
Beetje Nissan Note meets Fiat Panda dit.

Doe mij maar een X5 kopie, maar dan goed
Eerder een Nissan Note! (koplampen, achterlichten,ramen)
Wat nou- De kleur is toch anders? Nou dan!

Bovendien blijf ik vinden dat die Panda geen Panda is- Dit http://fiat.modeles.free.fr/Web_albums/apres_guerre/fiat_panda.jpg is de Panda. Dat nieuwere plastic ding moeten ze wat mij betreft nog steeds maar anders noemen.
raar dat ze de CHINESE rechtbank (lees; regering) laten beslissen. alsof zij tegen een eigen product nee zeggen
Ik zie er ook wat Opel Agila in, of ligt dat nou aan mij? Trekt me ook veel meer op een Nissan Note dan een Fiat Panda, maar dat is al twintig keer gezegd :-)

Escher: neen, de rechtbank heeft inderdaad besloten dat het een kopie was en dus niet mag verkocht worden.

En doe mij maar geen kopie. Liever doorsparen voor het echte werk.
@ Jaapschaap;

Dit is geen kopie.

Van Dale zegt; aan het origineel volkomen identiek.

Of het juridisch gezien een nabootsing is en hiermee strafbaar vanwege allerlei rechten is vers twee.

Maar geen kopie dus.
Een Fiat Panda et de neus van Renault en de achterlichten van Nissan. Als we zo door gaan dan kan elke fabrikant wel gaan zeuren. Een Citroen C5 lijkt op een BMW en Audi. Alles gaat toch steeds meer op elkaar lijken. Geef mij maar een oude Mustang dat is pas gaaf!
Ik wil een Chinese kloon van een HMMWV. :P
Kijken wat er dan nog van overblijft.
corrado vr6 slc/BMWe30
-edit: check!-
niet dat het geen kopie is ofzo, tis gewoon een fiat panda met een andere bumper..
van opzij gezien vind ik de great mooier ogen.
@ Robbie

Nou in China zien rechters het in elk geval niet! We hebben het hier al vaker gehad over de opvallende *kuch* overeenkomsten *kuch* tussen de Fiat Panda en de Great Wall Peri, maar nu heeft de hoogste Chinese rechtbank besloten dat de Great Wall Peri een kopie is van de Fiat Panda. In juli had een andere Chinese rechtbank al hetzelfde gezegd en volgens Great Wall is de uitspraak nu definitief.

Ze zien NIET dat het een kloon. Vier lijntjes verder zeggen ze dan plots dat het wel een kloon is??? Ergens een GEEN/NIET vergeten??
@Arnoud, die bestaan al hoor :D
http://en.wikipedia.org/wiki/PRC_HMMWVs

@tom, is al aangepast ;)
Het interessante is natuurlijk dat auto’s tegenwoordig in principe best veel op elkaar lijken. Het is denk ik ook moeilijk te bewijzen dat een auto een kopie is. Ik denk dat in dit geval bijvoorbeeld “design elementen” overgenomen zijn, maar het chassis, motorisering, uitrusting e.d. volkomen anders zijn (net als de slechte Smart-kloon en de X5-kloon).

Misschien dat als je onderdelen kan uitwisselen dat men dan een vuist kan maken.

Het Seat/Audi verhaal is natuurlijk BS en dat van de grootste orde. Seat en Audi zijn VAG en dat men binnen een concern leentjeboer speelt is geen nieuws. Evenzo kun je dan stellen dat de Volkswagen Tara een kloon was van een Toyota, in werkelijkheid ging het om een in licentie geproduceerde wagen.
Beetje jammer weer, maar je kan eigenlijk ook niet anders verwachten van een totaal corrupt communistisch systeem.

Eigenlijk vind ik dat Europa helemaal geen chinese auto’s moet toelaten zolang ze schaamteloos alles namaken.
Tja, kon je op wachten he…

Zo zijn de Koreanen ook groot geworden.
Ik denk bijv. aan de ‘Daewoo Kadett’, ‘Kia 121’, etc.
En kijk waar die nu staan! In de top 10 van alle merken!
Laat die Chinezen maar schuiven…
@ athar
je neemt de woorden uit m’n mond!
een nonda kan trwns ook
Laat die kar maar eerst door de botsproeven komen… Oh nee, dat komt ie niet. Uitslag: -3 sterren.
De hummer is origineel al van chinese makelaardij..
@Svenska Aeroplan AB schrijft,

“Zo zijn de Koreanen ook groot geworden.
Ik denk bijv. aan de ‘Daewoo Kadett’, ‘Kia 121′, etc.
En kijk waar die nu staan! In de top 10 van alle merken!
Laat die Chinezen maar schuiven…”

Daewoo bouwde GM personenwagens in licentie. Kia bouwde Mazda in licentie. Hyundai bouwde Ford in licentie. Geen wonder dat hun eerste eigen auto’s afgeleiden waren van deze auto’s.
Zolang niemand het nog maar in zijn hoofd haalt om er een aan te schaffen zitten we safe.
@Corrado vr6 enz.- :lol: Dat eerste wagentje is geen Panda maar een …127 geloof ik? op SteroïdeN! Die laatste… Tja, dat weet ik niet, want ik ken geen merken van gocarts… :-D Die middelste 2 — Pimp my Panda…? ;-)
@ jan c en saab
en de jappen zijn ook zo begonnen met t bouwen van auto,s in licentie
dus wat mij betreft idd boycotten
Idd, iedereen lijkt het eens te zijn dat het de voor en achterkant heeft van een Note en de zijkant van een Panda. ik vind deze zelfs leuker dan de Panda :L
Welke kloon ik zou willen hebben voor aanzienlijk minder geld… Een oude Jeep- Oh wacht, dat heet al Mahindra of zo?
logisch dat de chinese rechtbank zegt dat het geen kopie is, en dat de italiaanse rechtbank zegt dat het wel een kopie is… zoiets moet je bij een rechtbank in behandeling nemen die er nix mee te maken heeft… hoe ‘onpartijdig’ die rechters dan ook mogen zijn..
Valt toch best mee :)

Even nog een offtopic opmerking betreffende “Fiat”
Waarom staat Abarth nog niet in de merkenlijst ? En waarom staan de Abarth modellen onder Fiat ? ;)
op de markt brengen is 1 ding. ze verkopen is een tweede….
@ Tuurlijk

een bromfietsmotor heeft 1 cilinder (+- 50 cc), geen 0.9 liter en 3 cilinders ;)

anyway, ik wil best wel een oude Camaro SS voor een fractie van de prijs hebben :) (1 probleem, de chinezen kunnen waarschijnlijk geen v8-hemi maken)
Hoezo panda model?!
Hoezo Nissan Note Achterlichten?!
Zijn die chinezen nou echt zo achterlijk?
Als de Chinesen het nog zouden doen zoals de Jappen/Koreanen het deden op de manier hoe Svenska Aeroplan AB het beschreef is er geen vuiltje aan de lucht. Echter, ze pakken nu de blauwdrukken van de Panda, hangen er wat andere details aan (neusje à la Renault met Dacia koplampen en Nissan achterlichten, dat is dus zelfs nog uit de rekken van 1 concern!) et voila, we hebben een nieuw modelletje ontwikkeld!

Indien ze dan een mogen kopieren: Doe mij maar een E92 M-Sport (dùs niet de M3), wat blijft dat toch een beauty…
ik vind dat de chinezen is op moeten houden met na apen.
ze zitten alles na te doen maar in de euro an cap test is het niks !!!
sorry hoor, ik snap de ophef niet.
Alsof niet chinese autos niet op andere autos lijken, daarbij staan die toch ook allemaal op hetzelfde onderstel. Een mazda3 is ook gewoon een ford focus en als ik me niet vergis is een A3 ook gewoon een dure golf. Alleen je ziet het niet direct he. Sowieso, als je iets snel wilt leren, dan kopieer je eerst die mensen waarvan je vind dat ze goed bezig zijn. Het is dus eigenlijk een compliment.
Toch is het niet zo heel raar dat rechters deze rare oordelen vellen. CHina is een opkomend industireland, de rechtspraak op dat gebied heeft zich dus nopg niet ontwikkeld. Verder zou een ontwikkeling van de rechtspraak die alle kopieerders tegenhoudt ook ten nadele werken van de ontwikkeling van de rest van de industrie.

Nederland is zo zelf ook begonnen toen het de boot van de industriele revolutie volledig had gemist. Een bekend geval is de ‘verbeterde’ Singer naaimachine. De naaimachine was een exacte kopie van een SInger (ze gebruikten zelfs de merknaam) toch vond de HR dat het geen inbreuk op het patent en de merknaam was. Er stond immers dat de machine was verbeterd. Zo kon de Nederlandse industrie zijn achterstand inlopen.
Boeie, zijn beide lelijk en in mijn geval niet aankoopwaardig….
Ik zou wel van de Great Wall Peri een cloon willen zien.
@Mardec
als hij tenminste bij +320 niet uit elkaar valt:P

ik zou eigenlijk geen enkele chinese kloon willen
Ik zie in de voorkant zelf nog een beetje mitsubishi outlander sport….!
Het is geen kopie van de Panda, hij heeft alleen Renault Modus voorlampen en Nissan Note achterlampen.
Een Toyota Prius maar dan met sportonderstel en V8 motor!
Uitspraak van de rechter:

“Deze twee lijken helemaaaaal niet op elkaar joh! De Fiat Panda heeft namelijk rode remschijven, en de Great Wall Peri niet!”
@donkeyKONG
“sorry hoor, ik snap de ophef niet.
Alsof niet chinese autos niet op andere autos lijken, daarbij staan die toch ook allemaal op hetzelfde onderstel. Een mazda3 is ook gewoon een ford focus en als ik me niet vergis is een A3 ook gewoon een dure golf. Alleen je ziet het niet direct he. Sowieso, als je iets snel wilt leren, dan kopieer je eerst die mensen waarvan je vind dat ze goed bezig zijn. Het is dus eigenlijk een compliment.”
Dat is niet hetzelfde. Ford Focus en Mazda zijn wellicht technisch hetzelfde, maar dat is in principe hetzelfde concern (althans Ford had een flink aantal aandelen in Mazda) en Volkswagen & Audi zitten in hetzelfde concern.

Anders wordt het als ik noem maar een rare zijweg Peugeot een kopie maakt van een Saab en het verkoopt onder zijn eigen naam.
Euh… Een focus en een mazda3 zijn niet dezelfde auto’s, ze delen hetzelfde platform. Klein verschilletje.

En mijn chinese kopie? Een lekker zuinige McLaren F1 driecilinder turbodiesel ofzo?
@ Jan C.: ja, da’s waar.

Maar het werd wel gekocht!

Het nadeel van de Chinezen is de tijd:

De Koreanen kwamen met ‘gerecycled’ design en techniek.
Oude Mitsubishi motoren bijvoorbeeld.
Niet het nieuwste, maar wel uiterst betrouwbaar.
Vanwege de milieu-eisen kan dat niet meer, dan worden ze te duur vanwege de CO2-tax en label-differentiatie etc.

Dat is ook een reden dat bijvoorbeeld de Kia’s Sorento en Sportage het NIET meer doen en Kia duikelt in de verkopen. Ze hebben gewoon een achterstand wat moderne techniek betreft.
@robbie goes vergelijkingsmongool ..

dit lijkt toch niet op elkaar man ..
alleen die deuren (onderkant) zijn 1 op 1 copie ..
welke dan ook het duurste stukje plaatwerk is om te ontwikkelen ..
LOL @ Lincoln: Daar istie weer!

En hoe toepasselijk weer…
wouterjeuring
laat die lui lekker als ze dat willen, hij heeft trouwens nissan note achterlichten….
@ Rick: die is er al en weet je hoe die heet?? Fiat Panda… :D

doe mij maar een lekkere escalade kloon die dan nog 2x zo grof is…
de voor ende achter kant van een nissan note .
Dit is ook geen kopie, dit is namelijk de perfecte blend van een note en een panda. Middenstuk: kopie panda, voor en achterkant, kopie note. Dus, maar als ze nu eens samen een rechtzaak aanspannen :evil:
Kunnen ze dit niet voor een Europees hof laten komen? Dan zijn wij gelijk van die zooi af, wat zouden ze daar tegenin kunnen brengen?
Ik snap al dat gejank over dat kopiegedoe niet. Heerlijk ook dat je de reacties zoals ”lichten van merk a, grill van merk b” van verre ziet aankomen bij een artikel over Chinese auto’s, en dan lijkt de desbetreffende ”kopie” er nog voor geen meter op ook. Om een of andere reden staren sommigen zich hier compleet blind zodra het over Chinese auto’s gaat.

China zet momenteel zijn eerste eigen stappen op de automarkt. Gun ze wat tijd, klaar. Denk je dat ze alles vanaf het eerste moment goed doen?
Nu is het officieel: Chinese rechters zijn blind!
vind het meer op een nissan note lijken, alleen dan een slagje kleiner
@ Ringfan

OK mijn excuses :P maar bepaalde delen zijn exact van het origineel gekopieerd, en zo word het zo herkenbaar dus is het algeheel is dan “Illigaal” (als de rechter zo besluit)
Ik hoef geen enkele Aziatische wagen! Ik verkies Europese wagens boven alles! Specifieker nog, geef mij maar een vette Duitser ;-)

Ik rijdt een Audi A4 en ben zelf zeer ontevreden met die kopie die Seat maakte van ‘mijn’ wagen.
Nissan Note man!:P
Inderdaad het is geen kloon van de Panda. Ik vind er Nissan trekjes in. Bijna al het design is al eens geproduceerd dus de kans dat iets op iets lijkt is groot. Iedere auto heeft twee koplampen, twee achterlichten en een stuur rechts of links. Dus is alles een kopie.
Auto’s lijken op auto’s.

Fiat kan rustig gaan slapen want de chinezen hebben de Panda niet nagemaakt.
Deze auto is zeker wel een kopie maar dan niet van een fiat panda kijk eens naar bijv. de achterlichten en denk dan eens aan een nissan note
Het hele tussendeel van de nepper is indentiek aan de Panda, evenals de achterklep en dergelijke. Belangrijkste nog en in dit bericht niet zichtbaar: het hele interieur is één op één overgenomen uit de Panda, daar kun je serieus alles gewoon uitwisselen.
Als de Chinese autobouwers na een jaar of drie nog steeds zo bezig zijn…ok!
Maar ze komen net kijken en hebben tot nu toe geen eigen identiteit qua design!

Aan de andere kant, huur dan Europese ontwerpers in…Massaal, want vooral Pininfarina kan de centjes goed gebruiken…

Enne, geef mij maar een kloon van de Ferrari F40. En dan geen karretje op basis van de Pontiac Fiero, graag
:mrgreen:

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).