GM heeft pech: ook Saab blijkt onverkoopbaar

Auteur: , 41 Reacties

Alsof het nog niet genoeg is dat ze met Hummer in hun maag gesplitst zitten, blijkt nu ook Saab een merk dat General Motors maar moeilijk van de hand kan doen. De Amerikaanse gigant probeert zijn merken/modellenpalet te stroomlijnen in een poging om te overleven, maar dat gaat vooralsnog niet echt van een leien dakje.

GM heeft wel alvast stilletjes rondgekeken voor potentiële kopers, maar officieel staat Saab nog niet in de etalage. Momenteel is het merk ‘under strategic review’, wat volgens de altijd nuchtere Bob Lutz een codeterm is voor “we realize they’re not working and something needs to be done.” Andere maatregelen die de corporatie zal nemen zijn het uitdunnen van het aantal modellen van Pontiac en een mogelijke verkoop van Saturn.

Terwijl de verkoop van Hummer afgelopen jaar met meer dan 50% kelderde, verkocht Saab in de VS 21.568 auto’s. Dit is 34,7% minder dan in 2007; nog steeds niet bijster goed in een markt waarin de algehele verkoop met 18% daalde. Sowieso heeft Saab onder het beleid van GM, dat het merk in 1989 voor de helft en in 1999 volledig opkocht, nooit echt potten kunnen breken; de hoogste verkoopaantallen dateren van 1986. Ondertussen is de situatie zo veranderd dat elke Saab in de VS tegen verlies verkocht wordt. Niet zo vreemd dus dat GM er vanaf wil.

Maar gelukkig hebben we de Zweedse regering nog. Die hebben namelijk 25 miljard kroon (€2,34 miljard) vrijgemaakt om Saab en Volvo te steunen; het is nog niet duidelijk of de merken hier ook gebruik van zullen maken. Moederbedrijf Ford is namelijk ook van plan om Volvo van de hand te doen, al gaat ook dat niet echt lekker. (via automotive news)



41 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Niet echt verrassend. Het huidige Saab is alle aantrekkingskracht verloren vanwege het verregaande uitwisselen van ranzige onderdelen tussen de verschillende merken binnen GM.

Kijk eens goed naar een nieuwe Saab, het is echt zeer treurig gesteld; bombastische stijlelementen, overdreven prononciaties en achterhaalde/bedroevende techniek. Stap eens in een moderne 93; het rijdt nog steeds als die kicke slagroomtaart Saab 93 uit 1996….

Drama. Zonde. Tijd voor afslanken, hergroeperen en nieuwe lijnen uitzetten. Indien niet mogelijk: Opdoeken.
Niet steunen, maar kopen zou ik tegen Zweden zeggen, zowel Saab als Volvo en dan laten zien hoe goed je het kan.
In al die jaren GM-beleid heeft Saab bakken karakter verloren. Iedereen weet dat de 9-3 een Vectra is met aangepaste klederdracht. De 9-5 is bijzonder verouderd en de miserabele uitwisselingen zoals met de 9-7X versterken dat beeld alleen maar.

Saab zit op een doodlopend spoor zoals het er nu uitziet. Iemand die nu in de bres springt voor Saab zit meteen met een kater van formaat op gebied van technische knowhow vrees ik. Door het vergaande gebruik van onderdelen uit het GM magazijn schiet er maar weinig meer over wat ze intern ontwikkelen. Gelukkig hebben ze de turbo technologie nog. Maar of dat voldoende is, is nog maar de vraag.

Misschien moet Zweden Saab dan maar kopen?
Waar blijft SAAB bij dit onderwerp?
Wie is nu de grootste autobouwer eigenlijk? Met al die verliezen moet toch wel de kaart grondig door 1 geschut zijn.
Het zou echt een verarming van het straatbeeld zijn als Saab verdwijnt. Ik vind het design van Saab’s het zoutende zout op Neêrlands wegen. De 9-3 Turbo X is echt geweldig (geweldadig??).
Maar het merk zelf is wel verarmd. In de hoop een breder publiek aan te spreken zijn ze meer mainstream gegaan met tot gevolgd dat de puristen weg liepen terwijl het brede publiek Saab nog steeds niet kon waarderen.

Porsche zou hetzelfde lot beschoren zijn wanneer ze de motor van de 911 in het vooronder leggen. Niet doen dus.
Mijns inziens had Saab niet zoveel moeite moeten doen om het belegen imago van zich af te schudden. Schoenmaker blijf bij je leest. Gewoon conservatieve styling combineren met superieure technologie, zoals ze dat vroeger deden. Tandartsen en doktoren betaalden graag voor dat aparte, eigenzinnige, exclusieve imago.

Het zou echt zonde zijn als Saab verdwijnt als automerk.
Nou, mijn dag kan niet meer stuk! :(

Ten eerste is het een behoorlijk nietszeggend verhaal: ‘Saab blijkt onverkoopbaar’ om even later te schrijven dat ‘Saab officieel nog niet te koop staat’…

Verder gaat nu natuurlijk iedereen roepen dat Saab een aangeklede Opel is. Dat is pertinent niet waar. Er zit meer VW en Ford in resp. Audi en Volvo dan Opel in Saab. Zaken als de XWD, 2.8 V6 Turbo, Meesturende achterwielen, TTid en ga zo maar door zijn naast de reguliere Turbomotoren Saab-ontwikkelingen met R&D budget van GM.

Bij de verdeling van de Zweedse overheidsfondsen gaat er ook een overgroot deel naar Saab, en veel minder naar Volvo. Ten eerste omdat Volvo vrijwel niet meer in Zweden zit en Saab nog vrijwel volledig en ten tweede aangezien Saab juist een R&D tak van GM geworden is. Daarom is Saab ook zeer gelieerd is Zweedse Universiteiten.

Dan de slechte verkopen: 2008 en 2009 zijn ingecalculeerd als de magere jaren. In ’07 en ’08 is ipv in nieuwe producten enorm geinvesteerd in de kwaliteit en verdere integratie met GM. Dat dat zn vruchten afwerpt mag duidelijk zijn, de 9-3 is gewoon de meest betrouwbare auto in die klasse (http://www.focus.de/auto/news/dekra-maengelreport-2009-audi-a6-ist-bester-aller-klassen_aid_356072.html).

Wat niet ingecalculeerd was is een wereldwijde crisis in de automarkt…
Hierdoor worden de magere jaren ineens gevaarlijke jaren!

2009 en 2010 staan weer volledig in het teken van groei en uitbreiding van het productpallet! In Geneve staat de 9-3X, nog een kleine introductie, maar in Frankfurt (sept as.) staat de nieuwe 9-5 Sedan, maart komend jaar de 9-5 Estate en sept. komend jaar de 9-4X! Daarna de 9-1 en direct de nieuwe 9-3.

Deze producten zijn allemaal klaar of vrijwel klaar, en komen 100% zeker.
De 9-5 heb ik in definitieve vorm gezien en dat wordt een gigant. Aangezien de kwaliteit nu dus 200% in orde is, gaat dat een topper in de klasse worden. Hij is (intern, dat wel) al getest naast de A6, 5-serie, etc. en wint op ieder vlak.

Wat betreft de verkopen in the US: hier gooi de koers van de dollar ten opzichte van de sterke Zweedse Kroon roet in het eten. Ineens de helft minder marge op elke verkochte auto in Amerika, da’s niet best…

Kortom:
De potentie is er gewoon bij Saab!
En als het merk door deze crisis komt, en eens (voor de verandering) goed ondersteunt wordt, zal het zeker uitgroeien tot een volwaardig topmerk.

Amen
@ Emile: hier!

Had ff tijd nodig om te typen zoals je ziet…
:D
hopelijk heb je gelijk SAAB.. ik zit al 12 weken te wachten op m’n nieuwe 9-3 :(
@ SAAB

“Deze producten zijn allemaal klaar of vrijwel klaar, en komen 100% zeker.”
Luchtfietserij, zeker voor de 1.

Daarnaast draag je veel excuses aan waarom het slecht zou gaan. Feit blijft dat de auto niet verkoopt. Punt.

Je enthousiasme vind ik wel prijzenswaardig. De SAAB heritage is zeker iets om warm van te worden…
Wie zou zijn poeplap nou trekken voor zo een gedrocht?

http://www.trollhattansaab.net/wp-content/uploads/2008/11/93x_2-copy-300x240.jpg
GM kan Saab en Volvo afscheuren en in een nieuwe juridische groep onderbrengen. Vervolgens de groep naar de beurs brengen en zo de merken verkopen.
@ Eirc: En wat zou de -ongetwijfeld volatiele – IPO prijs dan zijn? Ergo, dat is een enorm financieel risico dat zelfs een dronken durfal niet zou willen lopen.
@ Eric: Volvo is van Ford, niet GM :-)
M.i. is er met Saab hetzelfde aan de hand als met Lancia. Te weinig modellen, controversieel design, onderzonde moedermaatschappij, vervreemding van oude doelgroep. Er is geen geld, er is geen visie. Ik vrees dat ze geen van beide de crisis zullen overleven. Moet heel erg aan Rover denken.
Ik snap dan weer niet dat Volvo niet verkoopbaar is. Of er moeten meer lijken in de kast zitten dan gemiddeld bekend is.
Als ik SAAB’s verhaal zo lees zou het me niets verbazen als saab verder gaat als R&D tak voor de autoindustrie, maar dat het merk als automerk verdwijnt.

want ook al heeft SAAB gelijk, de automarkt is er toch een van vooroordelen (olie lekkende peugeots, renaults met electronicaproblemen en saab is een aangeklede opel) en dat doet ze vooralsnog de das om.

waarom dit niet geld voor audi resp. lexus is mij ook een raadsel.
dat zijn in wezen ook dure VW’s resp. Toyota’s

misschien heeft het truttige imago van opel als basis er mee te maken.
met excuses als ik opel-liefhebber(s) heb beledigd.
@tinos: ja maar lancia is in eigen land dan weer mateloos populair.
Breaking news: koper Saab gevonden!









En hij heet ook nog @Saab :-)

PS: meesturende achterwielen, is dat ontwerp of kwaliteit?
@ Damster: De 9-3 verkoopt gewoon goed. Het probleem is dat dat de enige productlijn is die goed verkoopt. De 9-5 verkoopt (althans in NL) maar mondjesmaat. In vele andere landen doet de 9-5 het nog wel goed, met als reden BioPower.

@ Simpson: Mijns inziens heeft dat te maken met marketingbudget. Bijvoorbeeld Audi nu met die schitterende ‘voorsprong begint bij de oorsprong’… En dan aankomen met DSG etc. Zou natuurlijk moeten heten ‘voorsprong begint bij VW’. Maarja, Audi en zo ook Volvo heeft altijd genoeg centjes gehad om de publieke perceptie te wijzigen.

Zo denkt iedereen dat een VW Passat betrouwbaar is, maar worden ze gewoon laatste in een recent (Duits!!!!) onderzoek van de ADAC!

Stond een mooi stuk in de krant laatst: ‘Perceptie is belangrijker dan de Waarheid’. Helaas is dat de wereld waarin we leven…
Probleem met SAAB (en ook met Volvo) voor een potentiële koper is dat het merk niet direct aanvullend is op andere merken uit dezelfde stal.

Denk aan VW: hoe is SAAB (of Volvo) anders dan of aanvullend op Audi of VW zelf?

FIAT dan: hoe is SAAB (of Volvo) anders dan of aanvullend op Alfa Romeo, Lancia of Fiat?

PSA lijkt me te klein om ‘zomaar’ een merk erbij te kopen. Daimler? BMW? Renault-Nissan lijkt me nog de beste kandidaat voor één van beide merken.
In de tijd dat Waarheid nog belangrijker was dan Perceptie, zeg de 80’s, deed Saab het nog erg goed.

Het merk had niet eens reclame nodig, kwaliteit verkocht zichzelf!

Helaas zijn de mensen die nu de Waarheid prefereren boven de Perceptie (al dan niet van de buurman…) in de minderheid.
Wat “de waarheid” is: een niet meer bestaand communistisch krantje. Ook dat geloof is over.
LOL @ Laurens!

:D
Kijk, voor een gedeelte is Saab ingehaald dor de tijden, vroegûh roestte een Franse auto, een Italiaan had bij het minste of geringste last van een vochtige ontsteking en bij de gemiddelde Duitser lagen de wegligging en de verlichting nog in de fabriek.
Je kocht een Saab omdat ‘ie goed reed, veilig was en gewoon mom anders te zijn. Saab maakte leuke marges (meer ook niet) en kon daardoor pionieren met turbo’s (de 99) en andere zaken die het merk aanzien gaven.
Nu hoort Renault bij de veiligste merken die je kunt kopen, je Italiaan start zelfs nu en ook met een Duitser kun je een bocht nemen.
Het heeft er alle schijn van dat Saab qua marketing en uitstraling om een of andere reden niet heeft kunnen meekomen met de rest.
Maar Saab is niet alleen, de C6 die ik zelf rijd, is voor Citroën echt geen cash-cow, maar een gezond? stukje Frans chauvinisme en geloof in eigen kunnen.
Alfa, Lancia, Rover alle meer individuele broeders hebben het relatief moeilijker.
Kennerlijk zijn we veul meer kuddedieren geworden dan de generatie voor ons.
Tegenwoordig houdt het op bij de Duitse ‘premium merken’ en daar kun je -terecht- stellen dat een Audi gewoon een beter in elkaar geschroefde VW is. We zijn badge geiler dan ooit, rijden liever in een kale A6 danin een fully loaded Passat met dezelfde motor, maar durven geen van allen van de platgetreden paden af te wijken! deels ook verziekt door de ‘lease cultuur ‘
Mensch durf te leven ! koopt een Saab !
Saab Houzee !
@de sjonnies: Ik het voor het grootste deel met je eens, maar je spreekt jezelf dan ook weer tegen. Iemand die niet badge-geil is of wil zijn koopt dus beter de Opel-equivalent van de 9/3?
@ Von Stroke Nee, ik vind dat je Saab dan toch wat te kort doet, hetzelfde geldt – in mijn ogen dan- voor de Jaguar X type / Mondeo devaluatie.
Wat mij echter opvalt is dat die link eigenlijk zelden wordt gelegd tussen de VAG produkten Slimme marketeers die Duitsers !
@de Sjonnies,
Von Stroke heeft daartoch wel een goed punt. In het geval van VAG zou ik dan voor een Skoda gaan.

Dezelfde techniek en zelfs een hogere betrouwbaarheid dan haar ‘premium’-zusjes…tegen een veel lagere prijs.

Enne, wel eens onder de motorkap van een 9-3 gekeken? Of je het wil of niet…je gedachten gaan direct uit naar een Opel.
@ franco; dat is opzich ook wel logisch dat dat er allemaal hetzelfde uitziet onder de motorkap maar dat is ook logisch als je nagaat dat beide merken van GM komen. zo is dat ook met vw- audi peugeot- citroen fiat- alfa romeo dat soort merken allemaal wel iets wat hun moedermerk ook heeft.. daar kom je tegenwoordig niet meer onder uit denk ik… dan moet je een onafhankelijk merk nemen zoals bijvoorbeeld bmw.
@ franko @ VonStroke – tuurlijk heeft VonStroke een punt, maar wat ik bedoel is dat Saab totaal geen Opel gevoel geeft als je erin rijdt, hetzelfde geldt voor de Jag-X type, het gaat erom hoe je het ‘verbergt ‘ en wat Herke schrijft is ook waar, iedere auto tegenwoordig is min of meer een kloon van een andere behalve Benz en BMW !
@ Franco: onder de motorkap van Opel en Saab vind je nog wel eens hetzelfde ja. Het verschil met bijvoorbeeld VAG is dat Saab de benzinemotoren voor Opel ontwikkeld en niet andersom!

Op uitzondering van de 1.8i en de diesels worden de motoren gemaakt in Södertälje in Zweden…

Dit meldde ik ook in mijn lange verhaal in vergelijk met Volvo: vrijwel niks van Volvo wordt in Zweden gebouwd. Van Saab dus de motoren in Södertälje, de versnellingsbakken in Gothenborg en de carrosserie en assemblage in Trollhättan. Zeg maar alles dus!

Kom daar maar eens om tegenwoordig…

Dit voordeel heeft direct een nadeel: de sterke Zweedse Kroon drukt de marges op elke auto die niet in Zweden zelf verkocht wordt. Saab wordt zo dus ‘gestraft’ dat het zo eigenwijs is nog in het thuisland te willen produceren, terwijl vrijwel ieder andere auto al in lage lonen landen gebouwd wordt.

‘Al’ omdat Saab (helaas) ook niet anders kan dan dit (gedeeltelijk) te volgen. Zo staat de fabriek waar de 9-4X gebouwd wordt er al, en wel in Mexico.
ik weet niet wat jij allemaal heb gegeten svenska, maar doe het nooit meer
want je praat maar door, en saab is gewoon een slecht merk, heel simpel..
Mika_Hakkinen
Jammer als saab verloren gaat.. heb ik later geen auto.. Ben Designer in opleiding.. en blijkbaar rijden alleen tandartsen/ontwerpers in saab`s haha

Maar als saab door gaat komen er wel leuke auto`s aan..

De 9-4X

http://www.caradvice.com.au/wp-content/uploads/2008/01/img_3842.JPG

De 9-1

http://reviews.carreview.com/files/2008/03/saab-9-1-hybrid-concept-med.jpg

Maar goed.. Succes en bedankt GM voor het kapot maken:P
Als ik alle berichtjes goed heb gelezen, kan ik stellen dat de andere merken Saab hebben bijgebeend (waar ik nog niet zo zeker van ben)
Saab zit nog met zo veel ideeën en mooie, goede producten
maar ze mogen (of kunnen) er (nog) niet mee buiten komen.

en he, heb je de nieuwe Opel Astra al gezien? met al zijn Saab snufjes!
@ Tripple: argumenten?

@ Sonnet: mooie naam!

Wat je zegt klopt wel ja. GM heeft Cadillac als Premium merk van de groep geprevaleerd boven Saab. In dat merk is geïnvesteerd, terwijl Saab een glitch is op de begroting…

Ze dachten: we gaan lekker nog meer dikke motoren en benzine slurpende auto’s bouwen, dan kopen ze ze vanzelf in Europa! En dat terwijl Saab natuurlijk als geen ander merk past in het milieubewuste denken van vandaag. Je moet niet vergeten dat ze nog steeds het meeste milieu-vriendelijke auto’s verkopen van ieder merk (Bio-Power)!

GM is daar nu achter en heeft/had forse investeringen voor Saab op het programma staan. In maart wordt de term EcoPower weer gelanceerd als verzamelnaam voor de milieuvriendelijke Saabs. Die term is zeer toepasselijk, Saab zal ook nooit de Power tenkoste laten gaan van de Eco. Dus geen kleine motortjes (a-la-316i) om het verbruik te drukken…

Ik geloof dat ik nu alles wel gezegd heb.

Nogmaals @ Tripple: zie je wel, zoveel praat ik niet!
:D
Ik vind het zo verdomd jammer voor Saab. GM heeft het gewoon verkloot voor Saab.

Saab had al heel vroeg goede technieken. Helaas had Saab niet genoeg geld om nieuwe modellen te ontwikkelen. GM had 50% overgenomen. Later dus 100%.

GM heeft te weinig geld in Saab geinvesteerd. Saab had nu zo goed kunnen wezen.
Wat Saab dus nu probeert, is de achterstand inhalen van al die jaren. Ik gun het ze van harte en wens ze succes.

Hopelijk worden ze door een goed merk overgenomen dat veel in Saab zal investeren. Ook in deze tijden…
@de sjonnies, kan het helemaal vinden met je betoog (mooie auto heb je ook!) en dan sluit je af met ‘houzee’…. Dat woord kan echt niet hoor…
@ SAAB

De diesels zijn NIET door Saab ontwikkeld maar door VM Motori, en kun je ook in Alfa´s, Fiat´s, Lancia´s etc. terugvinden ;) alleen de 1.6 diesel weet ik niet zeker
@ autoblogger: Die link is echt grappig!

Is ook echt door een liefhebber gedaan, dat straalt ervan af.
En dat zijn er gelukkig nog velen…
Mij verwonderd het niets dat niemand saab wil. Zij hebben het bij GM verknalt.

Vroeger kocht je een Saab wanneer graag auto’s zag. als je “smaak” had.
Nu hebben deze auto’s de aantrekkingskracht van een potje yoghurt.

Ik hoop echt dat Saab terug leven word ingeblazen. En dat het zijn oude verdiende glorie terug krijgt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).