Inmiddels is er officiële info over de Audi Sportback Concept die we gisteren al zagen: volgens Audi is het een realistische vijfdeurs coupé met extreem schone dieseltechniek...
Onder de langgerekte motorkap bevindt zich een 3.0 liter V6 TDI clean diesel die nu al aan de EU6-emissienorm van 2014 voldoet. De 225 pk sterke dieselmotor met een max koppel van 550 Nm is in de Audi Sportback Concept gekoppeld aan de nieuwe zeventraps S tronic-transmissie. De sprint van 0-100 km duurt zeven seconden en de topsnelheid bedraagt 245 km/u. Het gemiddelde verbruik bedraagt slechts 5,9 l/100 km, dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 156 g/km.
De Sportback Concept heeft een volledig glazen panoramadak dat zorgt voor extra ruimtelijkheid in het interieur. De cockpit is redelijk futuristisch met een uitschuifbare MMI-monitor die samen met het combi-instrument en verschillende luchtuitstroomopeningen in één (aluminium) unit is ondergebracht.
Enfin, genoeg info, check de video of de immense gallery hieronder:
Leusden, 11 januari 2009 – Op de autotentoonstelling van Detroit beleeft de Audi Sportback Concept zijn wereldpremière. Deze sportieve, elegante én praktische auto biedt met zijn coupéachtige silhouet een realistische blik in de toekomst van het hogere segment. Ook de gebruikte techniek laat zien wat de nabije toekomst in petto heeft. Onder de langgerekte motorkap bevindt zich de 3.0 liter V6 TDI clean diesel die nu al aan de EU6-emissienorm van 2014 voldoet.
Het ontwerp van de Audi Sportback Concept ontleent zijn kracht vooral aan de heldere en vloeiende vormgeving. Ondanks vier deuren en een grote achterklep heeft de Audi Sportback Concept een onmiskenbare coupévorm. Dat wordt nog eens benadrukt door de hoge ‘schouderlijn’ en doordat de deuren geen stijlen rond de ramen hebben. De Audi Sportback Concept is 4,95 meter lang, 1,93 meter breed en slechts 1,40 meter hoog. Voor dit model is de typische Audi single frame grille opnieuw ontworpen. Hij is vlak uitgevoerd en doordat de verticale ‘ribben’ ontbreken, accentueert hij de breedte van de auto nog eens extra. Ook de vormgeving van de achterzijde benadrukt het sportieve karakter van de Audi Sportback Concept. De horizontale lijnvoering wordt hier gecombineerd met sportwagenachtige elementen als vier uitlaten en een diffusor.
De Audi Sportback Concept heeft een ruim gedimensioneerd glazen panoromadak dat het interieur extra ruimtelijkheid verleent. De cockpit is nadrukkelijk richting de bestuurder ontworpen. De uitschuifbare MMI-monitor is daarbij samen met het combi-instrument en verschillende luchtuitstroomopeningen in één (aluminium) unit ondergebracht. Ook in het interieur valt de overwegend horizontale lijnvoering op. De afwerking en de gebruikte materialen zijn van het allerhoogste niveau.
Alle inzittenden beschikken over een eigen met leer beklede sportstoel. De hoofd-, been- en schouderruimte is voor elke passagier riant. Ook de fraai afgewerkte kofferruimte biedt volop ruimte: 500 liter.Geavanceerde dieseltechnologie
De Audi Sportback Concept wordt aangedreven door de schoonste dieseltechnologie ter wereld. De 3,0-liter V6 TDI werkt met de nieuwste Piëzo-common-rail-techniek. Het speciale uitlaatgasreinigingssysteem met DeNOx-katalysator, het onschadelijke additief AdBlue, de oxidatiekatalysator en het dieselroetfilter beperken de uitstoot van stikstofoxiden met circa 90%. De 165 kW/225 pk sterke dieselmotor met een maximaal koppel van 550 Nm is in de Audi Sportback Concept gekoppeld aan de nieuwe zeventraps S tronic-transmissie. De quattro-aandrijving zorgt voor optimale grip onder alle omstandigheden. De prestaties zijn dan ook van hoog niveau: de sprint van 0-100 km duurt zeven seconden en de topsnelheid bedraagt 245 km/h. Desondanks bedraagt het gemiddelde verbruik slechts 5,9 l/100 km. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 156 g/km. Het lage verbruik komt ook voort uit aandacht voor detail: de motor beschikt over een start-stop-systeem en het remsysteem is regeneratief. De airconditioning is uitermate energiezuinig en de elektromechanische stuurbekrachtiging is zo efficiënt, dat deze alleen al een verbruiksvermindering van 0,2 l/100 km bewerkstelligt.
Dynamiek van topniveau
De Audi Sportback Concept dankt zijn dynamische weggedrag voor een groot deel aan het gebruik van diverse onderstelcomponenten van de Audi A4 en de Audi A5. Zowel voor- als achterwielophanging zijn onafhankelijk en grotendeels van aluminium gemaakt. De gasdruk-schokdempers zijn uitgevoerd met CDC ofwel continuous damping control. Hiermee kan de demping variëren van sportief tot comfortabel. CDC past zich automatisch aan de rijstijl aan.
De Audi Sportback Concept is voorzien van 21 inch wielen die zicht bieden op keramische remschijven met een uitzonderlijk lange levensduur. Deze remschijven zijn bovendien bestand tegen langdurige, zware belasting. En omdat een Sportback van Audi per definitie ook praktisch is, beschikt dit studiemodel ook over een parkeerhulp, die de auto volautomatisch inparkeert.
97 reacties
En speciaal voor lincoln hebben ze een schone diesel ontwikkeld ;)
wat er definitief komt zal wel ok zijn, zoals we van audi gewoon zijn :)
A5 pakte veel mooier uit.
Hopelijk pakt het werkelijke model hier ook mooi uit
die lichtunits zijn echt bruut!!
Het interieur is een pareltje, het oogt heel fris en het panoramisch dak draagt daar zeker ook bij toe.Maar het is zoals Edje zegt, het interieur is vast het eerste dat gaat bij de productieversie want ja, we willen toch geen audi die te veel verschilt van alle andere modellen he?
Daarom dus ook dat de productieversie van deze auto hoogst waarschijnlijk een langerekte R8 zal worden met het interieur van een A8.
Ikzelf ben niet zooooo te vinden voor de lijnen van deze auto, maar langs de andere kant vind ik het wel jammer dat het weer een saaie kopie zal worden van alle andere modellen van audi want het heeft wel potentieel.
eindelijk iets gedurft van Audi!
Zou wel een enorme terleurstelling zijn mocht er geen benzine in komen!!
kvind hem beter geslaagd als de Estoqe!!
Na de mooie a5 en a6 is dit echt niet wat we van Audi gewend zijn.
De nieuwe Monedeo Coupé ofzo…
Achterkant lijkt sprekend op een Estoque…….
Kostenbesparing misschien???
A7-> A8 als basis…als je de A7 wilt vergelijken dan met een CL…de E-klasse vergelijk je toch ook niet met een A8?
Wéér een Audi met dezelfde lelijke Nuvolari neus. Op het ogenblik is er maar één mooie Audi: De A5. De A4 is ook nog wel te pruimen maar de rest moet echt z.s.m. vervangen worden. En de Q7 schrappen.
De achterzijde van deze A7 zou overigens het dieptepunt van Audi worden als dit de uiteindelijke versie is.
http://www.audi-100-coupe-s.de/bildergalerie/galerie_coupe/bc_23.html
Jammer voor de personen die net een CLS besteld hebben… dan maar hopen dat je het bonnetje nog hebt :D
Het interieur is allesinds een verbetering tov de A 3 4 5 6 8, geen chaos van knopjes meer en dat hout is prachtig, alleen is die ventilatierooster onder het gps scherm te groot, t zou minder zwaar overkomen als het in twee zou verdeeld zijn met de regelwieltjes der tussen.
Maar in ieder geval onhandig om in te stappen langs achter, voor de mensen met een hoofd althans.
Ben het helemaal met je eens over die achterlichten van de Altea.. Alsof ie niet blij is met zijn rijder, dit in tegenstelling tot de achterlichten van de Leon trouwens :)
… nog een motorkap :D
ik dacht al dat ie me bekend voor kwam…
@ Timmie
deze auto gaat om economisch, en economisch is meestal niet snel (hoewel 7 sec best netjes is). en waarschijnlijk is het koppel van dit ding veel hoger dan de motor die nu in de A6 ligt, of zoals jij hem vergelijkt met de vorige. die had 224 pk en 450 nm , deze heeft 100 nm meer, das veel, en hij is zuiniger.
exclusiever maken dat doe je niet door een doorontwikkelde motor er in te hangen, dat doe je met andere zaken (gadgets etc.).
Die voorkant is nog wel te appreciëren. Die Seat achterlichten zijn zo fout, om dan nog maar van de hopeloze daklijn te zwijgen. Precies een kruising van een Estoque met een X6. Echt niet geslaagd volgens mij.
Ze mogen zeggen wat ze willen. Maar de CLS gaat nu al mee van 2004, en die is tot op heden nog altijd ongeëvenaard! Geef mij maar een CLS AMG. Punt.
De achterkant heeft inderdaad de ingetogen agressie van de Estoque.
Mooie fastback-daklijn en subtiele glooiing in de achterklep.
Uniek…een dikke Duitser met zowaar een vleugje elegantie.
Die LEDjes onder de koplampen blijf ik wel ‘des Sjonnies’ vinden, alhoewel ze hier helemaal de functie van koplamp hebben overgenomen, zodat het tenminste nog functioneel is…
a5:
http://www.myride.com/images/vehicle/2008/audi/A5/oem/A5070019_large_(400x300).jpg
http://www.autoblog.nl/gallery/Audi/A7_Sportback_concept/slides/audi_sportback_concept-15.jpg
kvind het zo gaar,lomp,zielig,triest dat je het design, hier de achterkant dus, van een lamborghini moet overnemen. En ook al is het van VAG.
Ik zie dit als verwaarlozing van een exclusief merk door opzettelijk het achterkant van een ander dochterbedrijf te kopieren.
Ik vind het een schitterende auto, maar goed, niet anders verwacht natuurlijk ;)
En dat hout is echt not done voor mij.
Over de auto zelf: top! achterkant nog wat bijsleutelen en niet meer aankomen, en vooral die C-stijl mooi zo laten. Mooie knipoog naar vroeger!
Helemaal met kowalsk eens. De achterlichten van een AR8C wel een gezien? Helemaal rond, zóóóó 1900.
Hoe wilt Audi die Estoque nu nog aan de man brengen als ze een massaproductiemodel dezelfde achterkant geven?
trouwens:
Als je dat hout in het interieur ook in carbon kan bestellen ziet het er best goed uit.
Origineel
Verder, de achterkant is wel erg, eh, zielig hè? Nog zo’n depressieve VAGger. Heeft de Seat Altea XL gezelschap.
Die grille is trouwens ook mooi gedaan zo.
Gewoon weer een prachtige Audi.
Wat een kanon, echt de top en niet enkel naar design maar ook en vooral het in detail afgewerkte interieur.
Jonges, jonges, dit kakt echt alles!
Hoor ik jullie nog???? bmwfreaks ; )
nee toch!
mooi van buiten en van binnen
normaal ben ik niet zo van het hout in een auto
maar dit vind ik wel heel mooi!
compimenten audi ga zo door!!
Ik zie hier een serieuze Mercedeskiller in! Wat een topauto! En dan heb ik alleen nog maar de foto’s gezien… Can’t wait!
Amen!
de A5 heeft een trapezium, de A7 heeft er 2 aan elkaar geplakt…
maar vind het slecht gestolen, origineel is beter. wel zeer mooi hout!
de buitenkant is wat :s dat zie ik nog niet goed genoeg
met dikke 400 pk!!!! RS7??
ik ben verliefd……
concurentie voor de nieuwe EVO lancer?;p
Het is Niet Lelijk Maar het zegt Me gwn Niks
En de Interieur vind ik ook Veels te Licht Gwn Mooi Donker Bruin
Die auto was toen al een luxe 5 deurs hatchback, met het formaat van een grote sedan. Alleen was de tijd er toen niet rijp voor, vandaar dat er zo weinig zijn overgebleven.
En die nieuwe Audi A7: zet maar bij mij op de de oprit!
wat is de prijs eigenlijk?