Audi A7 Sportback Concept (freaking veel images)

Auteur: , 97 Reacties

Inmiddels is er officiële info over de Audi Sportback Concept die we gisteren al zagen: volgens Audi is het een realistische vijfdeurs coupé met extreem schone dieseltechniek...

Onder de langgerekte motorkap bevindt zich een 3.0 liter V6 TDI clean diesel die nu al aan de EU6-emissienorm van 2014 voldoet. De 225 pk sterke dieselmotor met een max koppel van 550 Nm is in de Audi Sportback Concept gekoppeld aan de nieuwe zeventraps S tronic-transmissie. De sprint van 0-100 km duurt zeven seconden en de topsnelheid bedraagt 245 km/u. Het gemiddelde verbruik bedraagt slechts 5,9 l/100 km, dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 156 g/km.

De Sportback Concept heeft een volledig glazen panoramadak dat zorgt voor extra ruimtelijkheid in het interieur. De cockpit is redelijk futuristisch met een uitschuifbare MMI-monitor die samen met het combi-instrument en verschillende luchtuitstroomopeningen in één (aluminium) unit is ondergebracht.

Audi A7 interieur?

Enfin, genoeg info, check de video of de immense gallery hieronder:

Leusden, 11 januari 2009 – Op de autotentoonstelling van Detroit beleeft de Audi Sportback Concept zijn wereldpremière. Deze sportieve, elegante én praktische auto biedt met zijn coupéachtige silhouet een realistische blik in de toekomst van het hogere segment. Ook de gebruikte techniek laat zien wat de nabije toekomst in petto heeft. Onder de langgerekte motorkap bevindt zich de 3.0 liter V6 TDI clean diesel die nu al aan de EU6-emissienorm van 2014 voldoet.

Het ontwerp van de Audi Sportback Concept ontleent zijn kracht vooral aan de heldere en vloeiende vormgeving. Ondanks vier deuren en een grote achterklep heeft de Audi Sportback Concept een onmiskenbare coupévorm. Dat wordt nog eens benadrukt door de hoge ‘schouderlijn’ en doordat de deuren geen stijlen rond de ramen hebben. De Audi Sportback Concept is 4,95 meter lang, 1,93 meter breed en slechts 1,40 meter hoog. Voor dit model is de typische Audi single frame grille opnieuw ontworpen. Hij is vlak uitgevoerd en doordat de verticale ‘ribben’ ontbreken, accentueert hij de breedte van de auto nog eens extra. Ook de vormgeving van de achterzijde benadrukt het sportieve karakter van de Audi Sportback Concept. De horizontale lijnvoering wordt hier gecombineerd met sportwagenachtige elementen als vier uitlaten en een diffusor.
De Audi Sportback Concept heeft een ruim gedimensioneerd glazen panoromadak dat het interieur extra ruimtelijkheid verleent. De cockpit is nadrukkelijk richting de bestuurder ontworpen. De uitschuifbare MMI-monitor is daarbij samen met het combi-instrument en verschillende luchtuitstroomopeningen in één (aluminium) unit ondergebracht. Ook in het interieur valt de overwegend horizontale lijnvoering op. De afwerking en de gebruikte materialen zijn van het allerhoogste niveau.
Alle inzittenden beschikken over een eigen met leer beklede sportstoel. De hoofd-, been- en schouderruimte is voor elke passagier riant. Ook de fraai afgewerkte kofferruimte biedt volop ruimte: 500 liter.

Geavanceerde dieseltechnologie

De Audi Sportback Concept wordt aangedreven door de schoonste dieseltechnologie ter wereld. De 3,0-liter V6 TDI werkt met de nieuwste Piëzo-common-rail-techniek. Het speciale uitlaatgasreinigingssysteem met DeNOx-katalysator, het onschadelijke additief AdBlue, de oxidatiekatalysator en het dieselroetfilter beperken de uitstoot van stikstofoxiden met circa 90%. De 165 kW/225 pk sterke dieselmotor met een maximaal koppel van 550 Nm is in de Audi Sportback Concept gekoppeld aan de nieuwe zeventraps S tronic-transmissie. De quattro-aandrijving zorgt voor optimale grip onder alle omstandigheden. De prestaties zijn dan ook van hoog niveau: de sprint van 0-100 km duurt zeven seconden en de topsnelheid bedraagt 245 km/h. Desondanks bedraagt het gemiddelde verbruik slechts 5,9 l/100 km. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 156 g/km. Het lage verbruik komt ook voort uit aandacht voor detail: de motor beschikt over een start-stop-systeem en het remsysteem is regeneratief. De airconditioning is uitermate energiezuinig en de elektromechanische stuurbekrachtiging is zo efficiënt, dat deze alleen al een verbruiksvermindering van 0,2 l/100 km bewerkstelligt.

Dynamiek van topniveau

De Audi Sportback Concept dankt zijn dynamische weggedrag voor een groot deel aan het gebruik van diverse onderstelcomponenten van de Audi A4 en de Audi A5. Zowel voor- als achterwielophanging zijn onafhankelijk en grotendeels van aluminium gemaakt. De gasdruk-schokdempers zijn uitgevoerd met CDC ofwel continuous damping control. Hiermee kan de demping variëren van sportief tot comfortabel. CDC past zich automatisch aan de rijstijl aan.
De Audi Sportback Concept is voorzien van 21 inch wielen die zicht bieden op keramische remschijven met een uitzonderlijk lange levensduur. Deze remschijven zijn bovendien bestand tegen langdurige, zware belasting. En omdat een Sportback van Audi per definitie ook praktisch is, beschikt dit studiemodel ook over een parkeerhulp, die de auto volautomatisch inparkeert.



97 reacties

Ikl vind het echt een mooie auto, +1 Audi!
Alleen diesel? :S
Mooie Audi! Ik hoop dat ie gauw komt. En een hele mooie interieur.
En speciaal voor lincoln hebben ze een schone diesel ontwikkeld ;)
achterkant van een Lambo
op de Estoqe om precies te zijn ;)
rare verhoudingen, wel lange neus maar bijna geen koffer?
wat er definitief komt zal wel ok zijn, zoals we van audi gewoon zijn :)
Vind hem niet zo.

A5 pakte veel mooier uit.
Hopelijk pakt het werkelijke model hier ook mooi uit
Mooie maar geen bijzondere auto. De lijnen zijn niet echt expressief. Het interieur daarentegen is weer heel verfrissend. Maar dat zal wel weer het eerste zijn dat overboord gaat. Al met al denk ik dat het definitieve model wel een geslaagde auto wordt.
die auto ziet er gewoon helemaal top uit!!!

die lichtunits zijn echt bruut!!
S7, ja graag!!:)
E63 AMG (nieuwe naam. Was S65 AMG)
Ben ik de enige die deze op een Cls vind lijken?
Schitterend interieur!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Mooie auto (op die grill na)
@E63 AMG: wat had je verwacht?De CLS was de eerste in dit segment, en sindsdien komt de rest ook achterna.

Het interieur is een pareltje, het oogt heel fris en het panoramisch dak draagt daar zeker ook bij toe.Maar het is zoals Edje zegt, het interieur is vast het eerste dat gaat bij de productieversie want ja, we willen toch geen audi die te veel verschilt van alle andere modellen he?

Daarom dus ook dat de productieversie van deze auto hoogst waarschijnlijk een langerekte R8 zal worden met het interieur van een A8.

Ikzelf ben niet zooooo te vinden voor de lijnen van deze auto, maar langs de andere kant vind ik het wel jammer dat het weer een saaie kopie zal worden van alle andere modellen van audi want het heeft wel potentieel.
echt, zééér mooi gedaan!

eindelijk iets gedurft van Audi!
Zou wel een enorme terleurstelling zijn mocht er geen benzine in komen!!

kvind hem beter geslaagd als de Estoqe!!
bmw///M power
ik vind hem echt afschuwelijk!!
Imposante achterkant, echt lekker.
Wat een Lelijk eendje seg!
Recht in de roos! Prachtig! Stoer, klassevol en sportief… Laat maar (snel) komen!
Waarom krijg ik een rood kruisje als ik een foto op vergroot wil zien?
Heel erg nice… gewooon super.. 7serie killer
Erg mooie materialen, hout, alluminium en ook dat italiaanse motief in de stoelen. Dit is de toekomst, kijk naar Volvo etc.
Laten waar hij is.
Na de mooie a5 en a6 is dit echt niet wat we van Audi gewend zijn.
Een CLS met een lelijke Audi-snoet. Next please.
Het is een hele mooie auto, maar ik vind het geen Audi. Als er een Ford logo opgestaan had geloofde ik het ook.

De nieuwe Monedeo Coupé ofzo…
Met een bloedgang produceren!!
Zo is Lamborghini kopen tenminste nog ergens goed voor geweest!
ziet er heel erg goed uit. sexy wagen. maar die achterkant lijkt wel heel erg op de Lambo Estoque!
Wilde ik net ook al zeggen,
Achterkant lijkt sprekend op een Estoque…….
Kostenbesparing misschien???
4-deurs coupé geef mij dan maar de CLS
Jongens probeer verandering te accepteren en laten we eerlijk zijn, Ford had dit nooit kunnen verzinnen. Dit is echt top kwaliteit en zeker het toekomst beeld.
CLS->E-Klasse als basis
A7-> A8 als basis…als je de A7 wilt vergelijken dan met een CL…de E-klasse vergelijk je toch ook niet met een A8?
Overigens is de A7 al productierijp dus de Estoque zal eerder op de A7 gebasseerd zijn en niet andersom…
Er zitten wat Estoque-invloeden in achteraan, maar verder boeit me deze auto niet echt. Het interieur vind ik wel een voltreffer. Mooi met dat hout overal. De centrale, langgerekte lucht opening vind ik een schitterend element. Het geeft het interieur een klassieke uitstraling.
ik vind het design net zo geslaagd als dat van de porsche panamera.
Aj, beetje jammer die achterkant. Niet subtiel en vrouwelijk maar redelijk lomp, past niet…
Ik zeg: Brrrrrrr…..
Wéér een Audi met dezelfde lelijke Nuvolari neus. Op het ogenblik is er maar één mooie Audi: De A5. De A4 is ook nog wel te pruimen maar de rest moet echt z.s.m. vervangen worden. En de Q7 schrappen.

De achterzijde van deze A7 zou overigens het dieptepunt van Audi worden als dit de uiteindelijke versie is.
De achterkant doet mij denken aan een Audi van vroeger:
http://www.audi-100-coupe-s.de/bildergalerie/galerie_coupe/bc_23.html
SCHITTEREND!

Jammer voor de personen die net een CLS besteld hebben… dan maar hopen dat je het bonnetje nog hebt :D
Het kan nog mooi worden

Het interieur is allesinds een verbetering tov de A 3 4 5 6 8, geen chaos van knopjes meer en dat hout is prachtig, alleen is die ventilatierooster onder het gps scherm te groot, t zou minder zwaar overkomen als het in twee zou verdeeld zijn met de regelwieltjes der tussen.

Maar in ieder geval onhandig om in te stappen langs achter, voor de mensen met een hoofd althans.
Design afdeling van Audi heeft het tegenwoordig maar relaxed sinds Lamborghini in bezit is. Volgens mij probeert men de stijl en kracht van Lamborghini over te lepelen in hun eigen auto’s met wat knip en plak werk…
Als de prijzen meevallen, dan stap ik af van mijn Bmw 330i en neem deze in het zwart.
Hij heeft ook van die zielige Altea XL achterlichten… Hij lijkt zooo ongelukkig :-|
@SUF
Ben het helemaal met je eens over die achterlichten van de Altea.. Alsof ie niet blij is met zijn rijder, dit in tegenstelling tot de achterlichten van de Leon trouwens :)
Hmmm… De 3-liter levert nu 240 pk in diverse andere modellen (zoals de A6). Vroeger had ie 225 pk, en nu weer? Audi kennende (premium wannabe e…) willen ze toch de A7 iets exclusiever (en sneller) maken dan een gelijkgemotoriseerde A6, en dat lukt niet als de A7 15 pk minder heeft…
En wat zit er onder de motorkap?
… nog een motorkap :D
@ INSIDEMAN
ik dacht al dat ie me bekend voor kwam…

@ Timmie
deze auto gaat om economisch, en economisch is meestal niet snel (hoewel 7 sec best netjes is). en waarschijnlijk is het koppel van dit ding veel hoger dan de motor die nu in de A6 ligt, of zoals jij hem vergelijkt met de vorige. die had 224 pk en 450 nm , deze heeft 100 nm meer, das veel, en hij is zuiniger.
exclusiever maken dat doe je niet door een doorontwikkelde motor er in te hangen, dat doe je met andere zaken (gadgets etc.).
Wat een hopeloos gedrocht!
Die voorkant is nog wel te appreciëren. Die Seat achterlichten zijn zo fout, om dan nog maar van de hopeloze daklijn te zwijgen. Precies een kruising van een Estoque met een X6. Echt niet geslaagd volgens mij.

Ze mogen zeggen wat ze willen. Maar de CLS gaat nu al mee van 2004, en die is tot op heden nog altijd ongeëvenaard! Geef mij maar een CLS AMG. Punt.
Willem vd Velde
Ze hebben vast gedacht, dat moet beter kunnen dan de Panamera van Porsche, en idd, ut is ze gelukt, was ook geen moeilijke opdracht.
Hout hoort in thuis in een bos, en niet in een auto interieur ;;;
Granturissimo
Wat een schitterende auto…
De achterkant heeft inderdaad de ingetogen agressie van de Estoque.
Mooie fastback-daklijn en subtiele glooiing in de achterklep.
Uniek…een dikke Duitser met zowaar een vleugje elegantie.

Die LEDjes onder de koplampen blijf ik wel ‘des Sjonnies’ vinden, alhoewel ze hier helemaal de functie van koplamp hebben overgenomen, zodat het tenminste nog functioneel is…
waarom zeggen de meeste mensen toch dat de voorkant van de A7 op de A3,4,5,6 lijkt? De single frame grill van de A7 heeft een trapezium vormige vorm en compleet andere proporties dan de andere audi’s:
a5:
http://www.myride.com/images/vehicle/2008/audi/A5/oem/A5070019_large_(400x300).jpg
http://www.autoblog.nl/gallery/Audi/A7_Sportback_concept/slides/audi_sportback_concept-15.jpg
it s ok
audi kan weer geen eigen design eraan leggen

kvind het zo gaar,lomp,zielig,triest dat je het design, hier de achterkant dus, van een lamborghini moet overnemen. En ook al is het van VAG.
Ik zie dit als verwaarlozing van een exclusief merk door opzettelijk het achterkant van een ander dochterbedrijf te kopieren.
Eerst is het ‘Alle Audi’s lijken op elkaar! Belachelijk!’ en nu, als het eens iets nieuws is (en bijna iedereen word er wild enthousiast van zo te lezen), is het opeens geen Audi meer…

Ik vind het een schitterende auto, maar goed, niet anders verwacht natuurlijk ;)
Uhm exterieur ben ik niet zo over te spreken, interieur is wel oke, maar teveel lichte kleuren voor mij. Ik hou meer van donkere warme kleuren.
En dat hout is echt not done voor mij.
Het ergste vindt ik nog dat er geen dikke V8 of V10 met 2 turbo’s met 500 à 600 pk onder de kap ligt zoals bij de Pikes Peak en Nuvolari wel het geval was. Ik haat die economische shit, kom op dit is een dikke conceptcar, daar hoort een gigantisch dik moterblok in, geen schrale V6 TDI! Goed, realistisch gezien gaan de meeste kopers toch voor deze moter kiezen, maar ik vindt het geen reclame voor een nieuwe auto…

Over de auto zelf: top! achterkant nog wat bijsleutelen en niet meer aankomen, en vooral die C-stijl mooi zo laten. Mooie knipoog naar vroeger!
@Jordey: http://nl.wikipedia.org/wiki/Menstruatie

Helemaal met kowalsk eens. De achterlichten van een AR8C wel een gezien? Helemaal rond, zóóóó 1900.
S7? S-toque zeg maar ;)

Hoe wilt Audi die Estoque nu nog aan de man brengen als ze een massaproductiemodel dezelfde achterkant geven?
erg jammer, je ziet dat hij te veel op de BMW CS Concept lijkt, vooral de daklijn
Mooie bak, maar heb toch liever een A5, ook al is die “minder” dan de A7.

trouwens:
Als je dat hout in het interieur ook in carbon kan bestellen ziet het er best goed uit.
Vind het hout wel mooi gedaan!

Origineel
Oke, voor een Audi misschien, maar het interieur vind ik niet erg futuristisch. Wel mooi! Het zou ze sieren als ze precies dit interieur leverbaar zouden maken.
Verder, de achterkant is wel erg, eh, zielig hè? Nog zo’n depressieve VAGger. Heeft de Seat Altea XL gezelschap.
Ik dacht dat ik het nooit ging zeggen: “een mooie audi” maar dat hout is echt verschrikkelijk!
In één woord: geweldig!
Ik vind dit zo’n prachtig ding heh.
Die grille is trouwens ook mooi gedaan zo.
Gewoon weer een prachtige Audi.
Damn jonges!

Wat een kanon, echt de top en niet enkel naar design maar ook en vooral het in detail afgewerkte interieur.

Jonges, jonges, dit kakt echt alles!

Hoor ik jullie nog???? bmwfreaks ; )

nee toch!
Super gaaf… echt mooi. Toch stoort 1 ding me. Ik vind die “dikke prop” op de deur waar de buitenspiegel aan zit totaal uit proportie en storen met de slanke lijn van het dashboard en de deurbekleding. Weet niet.. ding lijkt wel niet te passen…
-edit: caps lock terror-
Sorry hoor JH, maar het lijkt allemaal toch veel op elkaar. De daklijn is het enige wat onderscheidend is.
prachtig!!!!
mooi van buiten en van binnen
normaal ben ik niet zo van het hout in een auto
maar dit vind ik wel heel mooi!
compimenten audi ga zo door!!
Dit is echt heel goed, de combinatie van klasse en stijl (vooral binnenin) met het supersportieve uiterlijk. De kwaliteit van Audi er bij, en dit lijkt wel de ultieme auto voor de rijke papa of zakenman.

Ik zie hier een serieuze Mercedeskiller in! Wat een topauto! En dan heb ik alleen nog maar de foto’s gezien… Can’t wait!
cheese dippers
Een Audi A7 is een nagemaakte CLS van Volkswagen, die een BMW wil zijn.
@cheese dippers: En de CLS een nagemaakte Quattroporte die een Bentley wil zijn? Teminste ik kan ook geen link leggen tussen Mercedes, alleen omdat ze een 4-deurs coupé hebben? Die zijn d’r wel meer en met BMW al helemaal niet want die hebben hun CS zelfs geschrapt. Iedere BMWlover vind’m op een BWM lijken, rare gedachte… Bekijk het zo: hoe meer zielen hoe meer vreugde, dit is altijd beter dan de zoveelste nietszeggende compacte Koreaanse hatchback.
Zo zeg, die zijn de weg echt kwijt… Gelukkig, nu weet ik weer waarom de S4 bi-turbo mijn laatste Audi was. Echt een merk voor de kritische massa geworden. Geen geld voor een echte auto die ook goed stuurt? Dan maar een Audi in CLS of VW CC design met veel kerstboomverlichting. Kunnen ze ook knipperen, of loopkrantjes maken, die LEDjes? Vast wel een verzekeringsintermediar of lokale aannemer die het koopt. Niks mis met porno hoor – thuis met de gordijnen dicht – maar liever niet op de openbare weg.
@ cheese dippers:

Amen!
Lekker wachten op de alfa romeo 169 tegen 2012 die vele hun mondje zal laten open vallen.Deze wagen is een copie van mercedes,en zo zijn duitsers nu éénmaal….veel van hetzelfde en weinig design…natuurlijk heeft deze auto wat meer design wegens het bezit van Lambo…Maar ook weer niet vergeten dat Labo veel in de pap te brokken heeft bij audi en dat het dankzij lambo is dat Audi is wat het nu is…Iedereen denkt dat Audi Lambo overgekocht heeft en zen bezit is…Maar zo zit de vork helemaal niet in de steel…Lambo heeft zich in audi ingekocht…Maar word tegenwoordig weer helemaal in Italie gemaakt.Audi natuurlijk duits en blijft in duitseland maar kwa lijnen zien we toch dat het audi is dat erop vooruit gegaan is de laatste jaren tegenover hun landgenoten…..
@JH

de A5 heeft een trapezium, de A7 heeft er 2 aan elkaar geplakt…
dat interieur neemt toch wel wat over van de Megane en een snuifje insignia…

maar vind het slecht gestolen, origineel is beter. wel zeer mooi hout!

de buitenkant is wat :s dat zie ik nog niet goed genoeg
lijkt een beetje op masarati(die achterkant dan) hopelijk ook een tsfi motor
met dikke 400 pk!!!! RS7??
Ik vnd die achterkant niet echt mooi… (A)
ik vind hem echt super!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ik ben verliefd……
ik heb ng liever een passat cc!
Doet me ook een beetje denken aan een Model S
Wat een gigantisch, prachtig, ziek mooie auto is de A7!!! Direct maken zeg ik! Vooral dat dak, prachtig gewoon. Alleen valt de motor tegen, mag echt wel 300 pk uit die V6, of is Audi niet zo goed in uitpersen als BMW (lees x35d = 286pk).
Hij is super, dit is echt een design wonder !!
apart hoor!
concurentie voor de nieuwe EVO lancer?;p
Replica Achtige Achterkant :P
Ik vind hem zo saai, Ut Doet Me Niks
Het is Niet Lelijk Maar het zegt Me gwn Niks
En de Interieur vind ik ook Veels te Licht Gwn Mooi Donker Bruin
Prachtige auto, doet mij wel denken aan de Audi 100 Avant 5S, typ 43 uit 1979 met die schitterende 5 cylinder motor, die mijn vader ooit heeft gehad.
Die auto was toen al een luxe 5 deurs hatchback, met het formaat van een grote sedan. Alleen was de tijd er toen niet rijp voor, vandaar dat er zo weinig zijn overgebleven.

En die nieuwe Audi A7: zet maar bij mij op de de oprit!
Uhm beetje S60 concept dit of niet?
focking mooi! echt puur kunst dit
practige auto.Hopelijk kan ik de eigenares worden.
Achterkant beetje Estoque achtig maar wel heel fraai. Interieur vind ik echt super! Helaas van de.. o zo saaie Audi voorkant.
de nieuwe pooierbak is aangekomen
Echt gave auto!!!!
wat is de prijs eigenlijk?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).