Belastingen liggen scheef bij aardgasauto’s

Auteur: , 30 Reacties

Motoren op aardgas (CNG) zijn namelijk even vies als diesels, zo blijkt uit onderzoek van TNO. De CO2-uitstoot en fijnstofproductie van aardgasauto's ligt op nagenoeg gelijk niveau als dat van een moderne dieselauto. Toch moet op diesels extra BPM en wegenbelasting betaald worden, terwijl een aardgasauto juist BPM-korting krijgt. Ook geldt voor deze auto's een lagere wegenbelasting; per 1 april wordt het verschil zelfs nog groter! Overheidslogica?

Ook de brandstofaccijns ligt bij aardgas veel lager (14 cent) dan bij diesel (60 cent) en benzine (90 cent). Bovendien pompt de overheid miljoenen euro’s in CNG-infrastructuur en bijvoorbeeld aardgasbussen. Beetje vreemd, maar we zijn op LPG-gebied al wat kronkels van onze overheid gewend. Op zich is aardgas qua CO2 wel schoner dan benzine, maar hoe meer auto’s op het spul gaan rijden, hoe sneller ons voorraadje hier in Nederland op raakt. Vervolgens moet het aardgas ergens anders vandaan getransporteerd worden, en dan kun je de CO2’tjes natuurlijk alweer ruiken.

Het enige gebied waarop aardgas beter scoort dan andere brandstoffen is stikstofoxide. Maar weet jij wat dat is? Het hele milieu draait toch om CO2? TNO verwacht trouwens dat de uitstoot van dit stofje bij diesel en benzine gereduceerd kan worden, mits de industrie gestimuleerd wordt om die brandstoffen te verbeteren. Woordvoerder Ruud Verbeek:

“De overheid moet lage emissies, ongeacht de brandstof, bij voertuigen bevoordelen. Laat de industrie maar zorgen voor auto’s die deze normen dan halen.”

Vanavond in Nieuwslicht (Nederland 3, 21:10) worden de resultaten van het onderzoek getoond. Kijkt u even mee, Den Haag?

UPDATE: Hier een overzichtje van belastingdruk op personenauto’s, waarbij CNG zowel bij 150.000 als bij 400.000 km als minst belast uit de bus komt.

Met dank aan Sander voor de tip!



30 reacties

my vader rijd op lpg kost GRATIS
NO2 is toch stikstof oxide ?

En ja wat is er niet scheef in ons regeltjes land.
Robertovicioro
@ ml63amg

Vrij vertaald: ‘Mijn vader rijdt op LPG, dit kost niets (of is gratis)’
@ ml63amg: Kost gratis :s Dat past niet echt tesamen e ;).

Wij rijden ook op LPG, wat veel goedkoper uitkomt dan rijden op benzine of diesel. En het is dan nog eens minder slecht voor het milieu ook!
De overheid laat al veel langer blijken dat ze geen verstand hebben van auto’s, uitstoot en milieu effecten. Kromme mileulabels, extra belasting op CO2 vriendelijke diesels, totaal scheef getrokken korting op een prius, extra wegenbelasting op LPG auto’s, enz…

Ik heb werkelijk geen idee wie de belastingregels voor auto’s opstelt, maar ik denk dat ze gewoon een dobbelsteen gebruiken om te bepalen wie hoeveel betaald. Het milieu speelt daarin geen enkele rol in ieder geval.
“Het enige gebied waarop aardgas beter scoort dan andere brandstoffen is stikstofoxide. Maar weet jij wat dat is? Het hele milieu draait toch om CO2?” Au!
http://www.vrom.nl/pagina.html?id=12310
Ik dacht dat het milieubewuste effect niet zozeer gelegen is in de uitstoot van LPG/Aardgas maar juist in het feit dat dit een bijproduct is van het ‘kraken’ van olie. Het is dus eigenlijk een afvalproduct. En dan kun je het beter in je auto gooien dan verloren laten gaan :P
Alhoewel ik het niet zeker weet…
Aardgas is een zogenaamde eerste generatie alternatieve brandstof. Het bereid meer de weg voor, dan dat het zelf extreem veel uitricht. Maar auto’s die op aardgas kunnen rijden, kunnen ook op biogas rijden, bevoorbeeld gas wat van boerderijen komt. Er zijn in Nederland daar al projecten mee, om voor energieonafhankelijk te zorgen en natuurlijk het milieu te sparen.

Kortom; er gaat iets meer achter schuil.
@Passat

Aardgas is iets wat gewoon apart wordt gewonnen zoals in Slochteren, dus daar ligt het voordeel niet.
Ik vind dat ze daar niet naar moeten kijken maar het verbruik ! komt toch allemaal op het zelfde neer.. als je in grote lijnen kijkt
@Robertovicioro

nhee maar is niet duur 30cent voor 1liter max euro is 15euro voor 350km
Als het echt om de CO2 ging dan gingen de accijns op diesel wel naar beneden. Minste CO2/km.
@ml63amg,

Heeft je naam betrekking tot je vaders auto?
Zo ja, dan klopt er duidelijk iets niet in je berekening hierboven. Want dat komt uit op 1 op 7.
Mijn baas rijd toevallig een ml63 en komt met benzine niet boven de 1 op 6 gecombineerd.
En aangezien dat je op benzine zuiniger rijdt dan op gas lijkt me het vreemd.

Zo niet, wat voor auto is het dan wel.
Merk, type, motor etc….
als je echt het mileu wil mollen moet je gewoon wat chloor en broomradicalen de ozonlaag in schieten

dat gaat lekker een kettingreactie aan met de ozon (O3) en tada. weg ozonlaag.
http://www.bedreigdenatuurinvlaanderen.be/Aantastingozonlaag.htm

dat is een groter probleem als die co2 die we overigens gewoon kunnen afvangen. zag ik laatst op discovery channel. in 1 nacht had het 1e protottype 27 kg co2 uit de lucht gehaald. geef alle fabrieken met veel uitstoot de verplichting op met zo’n ding hun schoorsteendampen te filteren en je bent van het grootste deel van het probleem af.
@ml63amg

Leuk hoor, heeft jou vader een LPG tank laten leggen in z`n ML63AMG?
De term ‘aardgas’ klinkt gewoon vriendelijker (vooral het woord ‘aard’). Is het niet mede daarom dat de taksen daarop lager zijn?
mijn papa werkt bij de mc donalds
nhee een Chrysler GRAND Voyager 3.3 Automatik hebbe we
Uuuhmmm.. Misschien omdat gas een Nederlands product is?
@ml63 amg,

doet je pa toch heel netjes om met een voyager 1 op 7 rijdt. Niet dat ik je niet geloof, maar dat doet namelijk echt goed.

ot:

De regering let maar op 1 ding, dat is hetzelfde ding als dat ik ook dagelijks doe. En dat is op welke manier dan ook geld verdienen. Maakt niet uit hoe, als het maar binnen komt en het liefst zo snel mogelijk.

Dus nu komt de vraag. (heeft niet specifiek met het onderwerp te maken maar wel een beetje)

Waarom is een schonere auto duurder in aanschaf EN rijden?

Heel eenvoudig.
Er was ooit eens een tijd dat diesel niet interessant was, sterker nog het was zo oninteressant (nederlands woord?) dat zelfs vrachtwagens op benzine reden. Later werd de diesel als wat beter, kreeg wat meer koppel en werd daardoor geschikt voor het transport. Want een vrachtwagen hoeft toch niet snel te zijn. Naarmate de jaren verstreken bleef de shell (overheid) met hun diesel zitten, want de vraag naar benzine was gewoon vele malen groter. Mocht je ooit een keertje opgelet hebben bij scheikunde dan weet je dat bij het raffieneren van ruwe olie verschillende soorten vloeistoffen “over” blijven. Zo zit bijvoorbeeld boven aan de keten het spul waar NASA mee werkt, en helemaal onderaan waar boten op varen. Maar dat terzijde.
De diesel bleef over en de overheid kwam er gewoon niet vanaf. Dus wat werd er gedaan, korting geven op wegenbelasting, en wat minder accijns op de brandstof. Dit maakte het allemaal al wel iets aantrekkelijker voor een particulier om een diesel te kopen, lekker goedkoop maar heeft ook niet de vlotheid van een benzinewagen. Hier zijn dus weer enkele jaren overheen gegaan, en inmiddels werd de dieselmotor maar krachtiger en krachtiger zonder extreem te gaan verbruiken. Hierdoor werd het wel zo ontzettend interessant voor bedrijven en zelfs particulieren om een diesel te gaan kopen. En dan krijg je op een gegeven moment dat de shell (overheid) met benzine bleef zitten.

En helaas, dit soort dingen zul je altijd blijven houden.
ach, de regering heeft door dat er tegewoordig meer en meer mensen een LPG tank hebben steken, kunnen ze nu de prijs ook verhogen.
Bmw e46 M3 turbo
Gas is niks . We hebben een renault espace 2.0 op lpg g3 gehad . Je wilt niet weten wat voor problemen er ontstaan. Gas auto moet je nooit Kopen..
Bmw e46 M3 turbo
Lpg is rijdende bom! Nooit kopen
teveelbelasting.nl
Weer zo’n kromme en onmogelijke belastingregel :( De belastingdienst blijft ons toch dagelijks weer verbazen met gekke dingen.
passat. Benzine is een produkt, immers je kunt er een auto op laten rijden. LPG is een afval produkt, toch kun je er een auto op laten rijden. Ja, klinkt logisch.
@Bmw e46 M3 turbo

warommm
Bmw e46 M3 turbo
ml63amg schrijft,

15 January 2009 om 16:32
@Bmw e46 M3 turbo

warommm



Het is slecht voor de motor … Geloof me ik heb ervaring mee!!
Bmw e46 M3 turbo. Rijdende bom , zeg je, hoezo heb je meegemaakt dat het ontplofte? Ik heb zelf 17 jaar lang op LPG gereden en idd aan problemen geen gebrek. Begrijp heel goed dat enkele automerken geen garantie meer geven bij de inbouw van gas. Maar “rijdende bom” begrijp ik niet.
Bmw e46 M3 turbo
Vroegwakker schrijft,
Bmw e46 M3 turbo. Rijdende bom , zeg je, hoezo heb je meegemaakt dat het ontplofte? Ik heb zelf 17 jaar lang op LPG gereden en idd aan problemen geen gebrek. Begrijp heel goed dat enkele automerken geen garantie meer geven bij de inbouw van gas. Maar “rijdende bom” begrijp ik niet.


reactie: Tuurlijk ik heb vaak gezien , dat het onplofte niet bij mij maar… Als je auto wilt rijden , moet je gaan dieselen.
Heb jarenlang op gas gereden en kocht auto’s altijd met de laagste prijs;

Audi A4 1.8 g3, 250.000 km
Audi A4 1.8 g3, 370.000 km
Opel Ascona ’73 1.2 lpg ??? km
Rover 620 2.0 honda motor op lpg

Van al die auto’s slechts 1x een verdamper moeten vervangen. Verder niets.

Een Renault op gas moet je inderdaad niet kopen, maar die moet je ook niet op benzine of diesel kopen haah

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).