Gespot: Franse auto’s

Auteur: , 80 Reacties

Elk land heeft zo zijn karakteristieke trekjes. Wij zijn geïnteresseerd in trekjes die zich beperken tot de automobielindustrie. Zo staat Italië bekend om haar elegante designs, Duitsland om hun degelijkheid, Japan om technische innovatie, en Frankrijk… Om hun eigenwijze doch sierlijke auto’s, waarbij Citroën duidelijk de scepter zwaait.

Citroën SM

Om meteen met de deur in huis te vallen: de Citroën SM is één van de meest opmerkelijke voertuigen van Citroën. Natuurlijk zijn modellen als de M35 en de Bijou er ook nog, maar aangezien toch bijna niemand die kent doen we maar even alsof ze niet bestaan. Als je naar Wikipedia gaat en de definitie van een GT opvraagt, word je meteen al doorverwezen naar de SM. En wat we vorige week over GT’s lazen: comfortabele auto’s om lange afstanden snel mee af te leggen. Comfortabel? Ja, want je merkt drempels pas op in je binnenspiegel. Lange afstand? Ik kan me herinneren dat mijn oom op vakantie ooit pech had midden in een tunnel, maar anderhalve week geleden reed ze na een servicebeurt weer als een zonnetje. Dus: mogelijkerwijs ja. Snel? Eveneens. Voorin ligt een 2,9 liter V6 van Maserati met een maximum vermogen van 188 pk, en de massa van de auto is 1.520 kilo. Niet echt indrukwekkend, zou je zeggen. Maar in een mum van tijd zaten we op zo’n zesduizend toeren per minuut in de vijfde versnelling. De eigenaar van onder andere de twee afgebeelde SM’s heeft een SM trouwens ook nog verwerkt tot comfortabel meubilair.

Citroën SM - Foto Jim Appelmelk
Citroën SM - Foto Jim Appelmelk
Citroën SM - Foto Jim Appelmelk
Citroën SM - Foto Jim Appelmelk
Citroën SM - Foto Jim Appelmelk
Citroën SM - Foto Jim Appelmelk
Citroën SM - Foto Jim Appelmelk
Citroën SM - Foto Jim Appelmelk
Citroën SM - Foto Jim Appelmelk


Matra Murena

Als je er even snel omheen loopt zou je niet zeggen dat het om een Franse auto gaat. Niet eigenwijs genoeg, geen vreemde trekjes. Maar binnenin vinden we drie voorstoelen, wat de indruk wekt dat er een creatieve geest achter zat. Het item zat ook al in zijn voorganger, de Bagheera, die al iets excentrieker oogt met de rondere en puntigere lijnen. De auto werd aangedreven door een voorin gelegen viercilinder van 1,6, dan wel 2,2 liter, met vermogens uiteenlopend van 92 pk tot 142 pk. De afgebeelde Murena is een exemplaar uit 1981 met 2,2 liter motor voorin. Aangezien de auto slechts geleverd is van 1980 tot en met 1983 zijn er maar 10.680 gebouwd, vandaar dat hij de WoDaSpoDa haalt.

Matra Murena - Foto Jim Appelmelk
Matra Murena - Foto Jim Appelmelk
Matra Murena - Foto Jim Appelmelk
Matra Murena - Foto Jim Appelmelk
Matra Murena - Foto Jim Appelmelk


Peugeot 404 Coupé

Ook in Frankrijk was de invloed van Amerika te merken; de Peugeot 404, die in 1960 in productie ging, had kleine puntige vleugeltjes waar de achterlichten in huisden. Het stond het verder vrij hoekige design heel statig, hoewel de auto zelf hoog in de markt stond. Hij stond met een prijs van nog geen twaalfduizend gulden in 1970 tussen de Volvo 142, de DS, en de Giulia. Er was zelfs een dieselmotor leverbaar in het model, wat destijds nog redelijk zeldzaam was en voornamelijk werd toegepast in bedrijfswagens. De 404 Berline bleek een erg groot succes te zijn, want in 1975 rolde na ruim 1,6 miljoen exemplaren de laatste van de band. De Break was al lang niet zo populair met in totaal zo’n 400.000 exemplaren. En net zoals bijvoorbeeld bij de DS, bleef de cabriolet (en ook de afgebeelde coupé) zeldzaam en werden er maar 3.728 gebouwd. De sierlijke coupé rolde 6.837 keer van de band. Wel was dit in een kortere periode dan de sedan.

Peugeot 404 Coupé - Foto Jim Appelmelk
Peugeot 404 Coupé - Foto Jim Appelmelk
Peugeot 404 Coupé - Foto Jim Appelmelk
Peugeot 404 Coupé - Foto Jim Appelmelk
Peugeot 404 Coupé - Foto Jim Appelmelk
Peugeot 404 Coupé - Foto Jim Appelmelk
Peugeot 404 Coupé - Foto Jim Appelmelk


Renault Juvaquatre

Nog voor de tweede wereldoorlog rolde de eerste Juvaquatre van de band. Van 1937 tot en met 1948 werden slechts 40.681 sedans gebouwd, de stationcar, zoals afgebeeld, werd tot 1960 geproduceerd, maar heette vanaf 1956 Dauphinoise. Juvaquatre was bedoeld als goedkoper alternatief voor de Primaquatre en Celtaquatre, modellen die in de jaren ’30 werden gebouwd en dus inmiddels in de vergetelheid zijn geraakt. Meer nog dan de Juva 4, die nog na de tweede wereldoorlog werd gebouwd. Deze was sterk geïnspireerd op de Opel Olympia, om het woord “gejat” nog maar te omzeilen. De auto oogt groter dan hij is, want de lengte is maar 3m72. Tegenwoordig is de auto voor vrij weinig geld te krijgen. De afgebeelde Juva 4 is gespot in Brussel.

Renault Juvaquatre - Foto Jim Appelmelk
Renault Juvaquatre - Foto Jim Appelmelk
Renault Juvaquatre - Foto Jim Appelmelk
Renault Juvaquatre - Foto Jim Appelmelk


Renault 5 GT Turbo Fase 2

In 1980 bracht Renault een versie op de markt die bedoeld was voor rallye’s. Het model heette Renault 5 Turbo, en had een middenmotor van 1,4 liter met turbo. Inderdaad, achter de bestuurder dus. Bij de meer gebruikelijke R5’s zat de motor voorin. Vermogens varieerden van 160 tot 250 pk, waar de Maxi 5 Turbo zelfs 350 pk achterin had liggen. De latere R5 GT Turbo, die een stuk slanker was en zodoende minder agressief oogde, hield het bij 116 pk uit diezelfde motor, die inmiddels weer voorin lag om plaats te maken voor een achterbank. Nog steeds was het een auto van maar 830 kilo, maar een topsnelheid van ver boven de 201 km/u zat er niet in. 0-100 geschiedde in 7,8 seconde. Van de GT Turbo zijn een Fase 1 en een Fase 2 (afgebeeld) gebouwd, waar de Fase 1 minder opvallend was aangezien sideskirts ontbraken.

Renault 5 GT Turbo Fase 2 - Foto Jim Appelmelk
Renault 5 GT Turbo Fase 2 - Foto Jim Appelmelk
Renault 5 GT Turbo Fase 2 - Foto Jim Appelmelk
Renault 5 GT Turbo Fase 2 - Foto Jim Appelmelk
Renault 5 GT Turbo Fase 2 - Foto Jim Appelmelk


Renault Sport Spider

Ergens in het rijtje “Rariteiten” vinden we tussen een aantal nietszeggende merken en modellen een heuse Renault. Renault? Bouwt die zulke gekke modellen? Zo nu en dan een snel kleintje, zoals de R5 Turbo, of…? De auto heeft wat weg van een kitcar, maar is in werkelijkheid van het merk dat al sinds 1898 auto’s produceert! Het is een auto die eigenlijk nergens mee hoeft te concurreren. Niet met een Westfield of een Donkervoort, want die zijn veel sneller, lichter, en functioneler. Ook niet met een TVR, want de Renault wordt aangedreven door “slechts” een 150 pk krachtige tweeliter viercilinder en is daarnaast nòg minder geschikt als dagelijkse auto. In de Verenigde Staten is het zelfs geen straatlegale auto, aldus een advertentie op eBay. Er zijn er ongeveer 3.000 van gebouwd, waarvan er wonderbaarlijk genoeg meer dan twintig van op Nederlands kenteken staan. Soms zelfs opvolgend! Samen met TB-TN-28 is de afgebeelde Renault hier nieuw geleverd in maart 1998.

Renault Sport Spider - Foto Jim Appelmelk
Renault Sport Spider - Foto Jim Appelmelk
Renault Sport Spider - Foto Jim Appelmelk
Renault Sport Spider - Foto Jim Appelmelk


Renault Clio V6

Ook van de Clio V6 zijn twee versies gebouwd, waarvan de eerste (zilveren exemplaar) veruit de meest voorkomende is. Hier zat weer een middenmotor in, zoals bij de Renault 5 Turbo. In dit geval was dat een atmosferische 2,9 liter V6 met een maximum vermogen van 230 pk. Op papier lijkt het enigszins op een soort Hot Hatch, maar niets is minder waar. Eigenlijk is dit gewoon een volbloed sportwagen die je ernstig te kort doet door hem te omschrijven als een Clio met “wat meer vermogen”. De motor verhuist niet voor niets naar achteren. Resultaat is dat het vreselijk warm kan worden in de auto. De wegligging van de auto is indrukwekkend, hij kleeft fantastisch aan de weg, ook bij hoge snelheden in bochten. De Phase II kwam in 2003 en werd tot in 2005 gebouwd. Het vermogen was inmiddels gestegen tot 255 pk, eveneens allemaal op de achterwielen. De afgebeelde blauwe Clio is een Phase II, gebaseerd op de derde generatie Clio (van de eerste generatie Clio was geen V6, wel een Williams). Let even op het kenteken en de “verschijningsvorm” van de bestuurder.

Renault Clio V6 Phase II - Foto Jim Appelmelk
Renault Clio V6 Phase II - Foto Jim Appelmelk
Renault Clio V6 Phase II - Foto Jim Appelmelk
Renault Clio V6 Phase I - Foto Jim Appelmelk
Renault Clio V6 Phase I - Foto Jim Appelmelk
Renault Clio V6 Phase I - Foto Jim Appelmelk
Renault Clio V6 Phase I - Foto Jim Appelmelk
Renault Clio V6 Phase I - Foto Jim Appelmelk
Renault Clio V6 Phase I - Foto Jim Appelmelk
Renault Clio V6 Phase I - Foto Jim Appelmelk
Renault Clio V6 Phase I - Foto Jim Appelmelk
Renault Clio V6 Phase I - Foto Jim Appelmelk

Morgen en overmorgen kun je nog eens genieten van Frans excentrisme. Geen Facel Vega of Hotchkiss, maar wel twee andere bijzondere, mooie en kostbare klassiekers. Je kunt me altijd mailen als je nog iets wilt weten.



80 reacties

Leuk topic, mooie foto’s.
Helaas geen Delahaye… Verder natuurlijk weer top, vooral die SM’s!
Blijft briljant die renault 5 turbo!
Ik mis alleen Bugatti …
Correctie, Matra Murena heeft de motor niet voorin liggen maar achter de stoelen als zogenaamde middenmotor.

http://www.iwemalpg.com/Matra_Murena_engine.jpg
SM’s!! Wat een mooie auto is dat toch. Maarja als Cruijf er 1 koopt gaan we daar toch ook wel een beetje van uit :p

Was laatst in Altenmarkt ( Oostenrijk ) en daar stonden diverse oude racers voor een rally ( natuurlijk geen fototoestel bij me op dat moment ). De echte brede 5 turbo is nog een tikje strakker als dit witte? exemplaar!
Prachtig die Citroën SM
Peter - Italia
die Clio… daar had Clarkson zijn special brave pills voor nodig… :P

“If’ it goes wrong, it gives in and your sitting in your own cloud of smoke, which is handy so nobody know’s it’s you”

briljant gewoon.

alleen de foto’s van de clio zijn overduidelijk iets anders genomen dan normaal… haast?
De Clio en het “vijfje” trek ik wel. Maar de rest.. PFFFFF
Ik zou me echt niet durven te vertonen in een Citroen SM. Wat een lelijk ding, excentriek dat wel, maar echt lelijk! Soms leer je auto’s te waarderen die je in eerste instantie minder mooi vond, maar door de historische waarde ervan begrijpt. Dit niet, lelijk, lelijk en nog eens lelijk…
‘EI VSL’ Elvis in die Clio V6 :) !!!

“De wegligging van de auto is indrukwekkend, hij kleeft fantastisch aan de weg, ook bij hoge snelheden in bochten.”

Ik had van enkele mensen die zo’n auto hebben gereden dat de wegligging heel erg tegen valt… Maar ja, zelf nooit getest dus dan blijft het ook enkel speculeren.
@Antonius86: wegligging is fenomenaal, kleeft echt goed aan de weg. Hij is wel ontzettend listig als je op de grens gaat rijden, bij 100% is alles oké, bij 100,1% sta je achterstevoren. Dan zit je overigens al op bochtsnelheden waar je op de openbare weg echt niet gaat komen tenzij je een steekje los hebt. Op 80% van zijn kunnen in bochtenwerk zit je al op vrij hoge snelheden.
Mooie spots, ik mis alleen de Rallye Serie van peugeot nog, en dan voornamelijk de 205 1.3 Rallye op Carbs?
die Renault 5 GT turbo is zo graaf
Robertovicioro
Doe mij die Renault Juvaquatre, ga ik daarmee op vakantie! Wat een gaaf ding haha ;)
Zijn die foto’s van die SM’s er misschien ook iets groter???? Prachtig!
sven heeft gelijk,

de motor van een matra murena ligt niet voorin maar op de achteras.
Ik heb een testrit gemaakt in de Clio v6 phase 1 (ben ooit aan het sparen geweest haha) en ik iedereen aanraden dit eens te doen, wat een heerlijke pure auto is dat zeg. en hij pla(n)kt idd heeel lekker op de weg.

Heb een clio RS gehad die me eigenlijk nogal tegenviel maar als ik deze renaultjes sport zie voel ik die Franse Renault sport passie toch weer door mijn aderen gaan :)
Niet alleen bugatti mist, maar ook Alpine Renault.

Verder vind ik de phase 1 Clio V6 mooier dan de phase 2 (die blauwe).
Nog een absolute top klassieke auto uit Frankrijk, de Facel Vega
http://www.oldtimergala.de/content/produktfotos/1153507092facel_II_kl_preview.jpg
Jaaaa, het is weer woensdaaaaaaag!
:D

Leuke serie, sie SM’s zijn geweldig!!
Vooral de ‘neus-kont’ foto, nummer 4, is fotografisch zeer fraai.
Zo kun je goed zien hoe bijzonder ze zijn, net 2 ruimteschepen…

Die Renault 5 GT is ook leuk!
Herrinner me die Group B rallyes nog wel, waar het altijd de vraag was of je levend de finish haalde…

Niet voor niets de bijnaam Coffin on Wheels!
:?
Ik heb weinig met de Franse auto’s.
Nu en vroeger. Alleen de Citro C6 kan ik erg waarderen.
Iemand die me kan overtuigen dat Franse auto’s wel mooi zijn?
@ de vlaeminck & willie
Just you wait ;)

@ sven
oh ja, foutje… Kan gebeuren, niet goed ingelezen :D

@VLS54
Daar is het ook een SM voor, ik had hem ook al geplaatst in “Love it or hate it”, een WoDaSpoDa over auto’s die heel lelijk dan wel heel mooi worden gevonden. En inderdaad, de SM past daar precies in!

@Antonius86
Het is één van de weinige auto’s waar ik zelf iets over kan zeggen. Ik heb eens meegereden en een bocht nemen bij hoge snelheid deed hij indrukwekkend goed vond ik. Maar… Ik ben ook geen expert.

@Bipje
Kun je me mailen? Dan stuur ik ze wel wat groter op. [email protected] dus!

@Peter-Italia
Van die blauwe? Die zijn met haast en fel tegenlicht genomen. Ik stond te wachten bij Harrods met een felle zon tegenover me, dus ik heb echt geen goede foto’s kunnen maken van de Clio “Elvis”. Daarnaast is het daar nogal proppen op een zonnige zomernamiddag.

@BMWMPower
Tsja, hoe overtuig je iemand daarvan… Misschien met een Delahaye? Facel Vega? Ik vind ze schitterend, maar het is maar net waar je van houdt. Citroëns hebben grote groepen liefhebbers maar het verbaast me niets dat veel mensen ze erg lelijk vinden. Zo gaat dat bij Franse auto’s.
Ooit wil ik met zo’n SM rijden. Lijk me een ervaring als geen ander te zijn. Een technisch pareltje.

Jammer dat er geen Delahaye of Bugatti’s in het lijstje staan. Maar die kom je dan ook zelden of nooit tegen op straat. Dus het zij u vergeven. ;)
Van de GT Turbo zijn een Fase 1 en een Fase 2 (afgebeeld) gebouwd, waar de Fase 1 minder opvallend was aangezien sideskirts ontbraken.

Phase 1 heeft zeker sideskirts, echter lopen ze bij de wielrand niet over de zijskirts heen en de achterste skirts hebben ‘roosters’ :)

http://www.carandclassic.com/uploads/new/216341.jpg
sansebastiano
Mooi topic! De afgebeelde Sport Spider is een latere versie; de eerste versies werden zonder voorruit geleverd meen ik…! Hoe bedoel je harcore..
Voor mij toch wel de sm…
of nee de r5 gt turbo…
of toch niet de clio v6…

weetje ze mogen alle 3 voor m’n deur staan,tis te zeggen,als ik ze niet moet tanken :lol:
dit is een knap artikel.
btw,de grijze clio v6..
mag wel eens gekuist worden,zie de foto waar je zijn embleem ziet…
jeetje er hangt ewa vogelpoep aan/op,eikes
Die foto van jou is ook een Phase 2 model, vandaar dat er sideskirts opzitten :)
@Riel:

Die foto van jou is ook een Phase 2 model, vandaar dat er sideskirts opzitten :)
Meer info over de Renault 5 GT Turbo is er te vinden op http://www.5gt.nl & http://www.renault-tuning.nl

@ Riel : vergeet ook niet dat de Pahse II van de 5 GT Turbo 120 pk had op een gewicht 849kg t.o.v. een Phase I.

Voor plaatjes 5 GT Turbo Phase I : http://www.5gt.nl/images/b71f5612d2e6025296e83ddd4b4af4a9-4036_400x300.jpg

Overigens mis ik wel een Citroen BX Sport in het rijtje “rare Fransen”. Evenals een Venturi.
Toch wel weer mooi bevestigend om te zien dat er voornamelijk ouwe rommel uit dat land komt want blijkbaar volgens AB memorabel is ^^
naar mijn weten is de matra altijd geleverd met de motor achterin;).
@ MRP

Dat is de Renault 5 Alpine. Niet de 5 GTT Turbo fase 1.
De Renault Sport was inderdaad eerst voorruitloos. Door een of andere constructie op de plaats van de ruit, werd lucht wel over de inzittenden heen geblazen. Dus je hoefde geen helm of vliegeniersbril op.

De oude Renault Clio Williams uit 1992 was overigens ook een mooi karretje. Donkerblauw met goudkleurige velgen. En de 150 pk sterke 2.0 16v was ook niet verkeerd in een auto van, wat zal het zijn, 1.000 kg.

Overigens vind ik nog steeds de gaafste Franse auto de Renault Espace F1, met de 3.0 V10 Renault RS7 Formule 1-motor erin.

http://www.carstyling.ru/resources/concept/94renault_espace_f1_12.jpg
Ja, ik mis de 205 1.3 Rallye ook wel. Evenals de T16.
Alpine had ook wel vertegenwoordigd kunnen zijn met de A110.
De Traction Avant hebben we natuurlijk al een paar keer gezien, maar een Citroën Ami is ook geinig. Iemand wel eens opgevallen hoeveel die lijkt op een Ford Anglia?
En wat te denken van een Citroën HY? (De patatwagen) :)
Die groene SM lijkt heel veel op degene die ik wel eens in Deventer heb zien staan. Schitterende auto.

Die renault clio v6 zijn mooi maar sterves duur. Veels te duur voor zo’n autootje vind ik.
kan ook aan de leeftijd van de persoon liggen , die wordt nl. steeds lager en dus minder feeling voor dit soort autos.
Fantastische wagens die Citroëns SM. Maar ik mis in dit topic toch een beetje de Peugeot 3008 :roll:
En de Mega Track natuurlijk.
“Zo staat Italië bekend om haar elegante designs, Duitsland om hun degelijkheid, Japan om technische innovatie”. Tegenwoordig heeft iedereen een mix van dit alles. Tuurlijk is dat te verwachten, aangezien elke constructeur alles doet om in de kijker te lopen.
[quote]De afgebeelde blauwe Clio is een Phase II, gebaseerd op de derde generatie Clio (van de eerste generatie Clio was geen V6, wel een Williams).[/quote]

Eh.. nee hoor, niet de derde generatie, maar de phase2.

Je hebt Clio I, II, III (huidige)
en van de Clio II heb je de ph1, ph2 en ph3 (ook wel RS182 2004-2005)
Van de V6 is er alleen de ph1 en ph2 geweest.
Inderdaad, de Espace F1 was nogal een auto… Van de Ford Transit bestaat er ook zo’n variant (Ford Transit Supervan 3), met 730 pk: buitensporig grote luchthappers aan de zijkant…
Even mezelf verbeteren :P

[quote]Eh.. nee hoor, niet de derde generatie, maar de phase2.[/quote]

Ik bedoelde de phase2 van de 2e generatie. Dus Clio II ph2 V6, dat is de blauwe.
Erg leuk stuk! Maar een Matra Murena met de motor voorin? Volgens mij zit de motor zowel bij de Bagheera als bij de Murena achterin.
@mrp dat is geen super-5 maar het eerste model renault 5, niet de phase 1 die er hier bedoeld word. Waar jij naar linkt is een alpine turbo, maar een phase 1 r5 gtt heeft dezelfde carroserie als de witte phase 2 die je bovenin ziet.
@ Appeltje,

Zie, een en al speculaties dus. Toch maar even zelf een keer de mogelijkheid creëren om die auto te kunnen beoordelen, praten we daarna verder ;)
Een beetje jammer dat de SM’s alleen in ingezakte toestand zijn gefotografeerd. Hier twee mooiere foto’s:

http://www.oct.zaq.ne.jp/citroen-sm/SM1.jpg

http://citroensmpassion.free.fr/ch6/ac527.jpg
En ik mis de CX :-)
@frederik
die staan (alweer) ergens langs de weg met een opgeblazen turbo;)
Een collega gebruikt de Matra als dagelijks vervoermiddel. Roest niet vanwege 1 van de modellen die speciale behandeling kregen. Ook zit er een doodnormale en simpele renault motor in..
@W!d: is zo’n murena niet van polyester?
Moet nog even bekomen van de adembenemende SM-combo…
@ 2e foto clio v6:
ik wist niet dat elvis er een had?!
dutchsmdriver
Leuk hoor dat onderwerpje over de sm! Maare… een paar foutjes:

De sm heeft standaard een 2,7 liter V6 van Maserati, alleen de automaat heeft een 3,0 liter. De 2,7 heeft 170 pk, en met injectie 178. Een 3,0 automaat heeft 180 pk. Er zijn een paar handgeschakelde Sm’s met 2,9 liter motor. USA Sm’s hebben wat minder vermogen: de 2,7 zo’n 160 pk, de 2,9 max 170 pk. Een juist gereviseerde 3,0 liter motor (2965 cc) kan tot 210 pk halen zonder tuning.
Wijs!! dikke Talbot Matra Murena, mocht je dit een koele auto vinden, kan je hier even kijken: http://www.carjoy.nl

De middenmotor heeft een karakteristieke eigenschap en rijd geweldig! ook roest deze niet .. ach ja lees het zelf maar op die site mits je het de moeite waard vind.

Mijn droomauto iig en betaalbaar!

als je hem niet snel genoeg vind, wat ik begrijp, kan er een alfa v6 motor in van het type 165 of een 1.9 gti motor van peugeot!

na ja Super dat deze auto een keer wordt belicht!!!!
@Civic_Owner.

Volgens mij heeft die grijze Clio een stukje autobahn gezien. ;)
Zonde dat er geen renault alpine le mans tussen zit. De gast waar ik voor de werkbussen regelmatig onderdelen gaat halen heeft er zo eentje. Ook een heel ferme renault. Vind ik nog leuker dan een clio V6 hoewel dat ook de mooiste van deze reeks was.
Heb het wel voor een “klein” licht ding met veel maar niet te veel vermogen.
Oke die auto onderdelen gast heeft er 2. Een le mans en een gewone alpine a310
Grappig, mijn vader had tot een jaar of 7 à 8 terug een 404 Berline, in het donkergroen, met 2 liter dieselmotor als ik me niet vergis. Prachtige wagens! Niet vooruit te branden die diesels, en de pomp van de motor was zo slecht dat die echt om het half jaar vervangen moest worden, en roesten als ik weet niet wat, ondanks het binnen staan, alleen naar buiten mogen bij mooi weer etc. Uiteindelijk ging de auto weg omdat er zulke grote gaten in de bodem zaten dat hij niet meer door de apk kwam en de kosten om het te repareren te hoog werden..
Prachtige auto die sm, jammer genoeg op een slecht tijdstip op de markt gekomen namelijk in volle oliecrisis in de jaren zeventig.
Daardoor zijn er weinig verkocht geweest en is een goed exemplaar nu onbetaalbaar geworden.
Persoonlijk bezit ik een ds van bouwjaar 1970 met amper 41000km op de teller die ik ieder jaar zonder probleem laat keuren.
De DS werd ontworpen in 1955 en dat is op gebied van rijplezier niet geevenaard.
Vive la FRANCE!
Aaaaah! Wat een mooie auto’s! Heel erg bedankt voor dit artikel!

Franse auto’s ontkrachten trouwens ook Italië en Japan: elegantere en innovatievere auto’s ken ik niet!
wowowowowow .. dat SM duo .. wat een super combi ..
oker en blauw .. je kan het niet verzinnen ..
dat MOET je perongeluk tegen komen ..
Hee wat vet dat er foto’s van mijn auto bij staan:D De Renault 5 GTTURBO!!! Alleen de fase 1 heeft bijna dezelfde bodykit (kleine details) en is orgineel niet in kleur gespoten.
Ik weet nog een SM te koop voor 13.5k .. maar gezien dat de onderdelen een beetje schaars zijn aan deze kant van de plas .. niet echt de moeite waard.
Schitterend die foto’s van die SM! Zijn er wallpaper-formaat afbeeldingen van? Zou echt heel relaxt zijn!
Zien er zeker goed uit die 2 SM’s! een echt citroen design in die tijd.
als je een stuk maakt verdiep je dan aub eerst even in de auto’s
een matra talbot murena heeft een middenmotor en was in die tijd de wagen met de laagste cw waarde en had een laag gewicht daarom had hij ook niet meer dan 142pk nodig
Zoals een collega van mij zei toen er een Clio Phase I aan kwam gereden: Ook niet handig dat de portiervakken aan de buitenkant van de auto zitten… En daarna vond ze die uitlaten ook wel erg op een stopcontact lijken… Vrouwen en auto’s…
der rijd in de achterhoek een rode matra Talpot rond met een Alfa V6 3.0 liter motor rond. ik heb er foto’s van, die komen eraan. aangezien het franse blokje niet tegen veel kilometers kon. is die Alfa een goede vervanger.
De SM…erg mooi inderdaad.
Johan kruijf heeft em trouwens gekregen van Citroen!!
Interieur ook erg mooi:


Mis inderdaad ook de CX turbo in het lijstje…


evenals de Panhard ct24, renault alpine. Lijstje zal wel groter worden..
Ik heb er lang op moeten wachten, maar nu Franse auto’s. :D Hopelijk komen er nog vele delen.
Verwacht maar een mail van me, Jim. ;)
ik heb een 404 coupe in het wit!
De citroen SM is indrdaad een mooie verschijning.
MAAR als je echt voor een aparte sportieve auto wil gaan dan kies ik toch de MATRA.

Heb zelf de Bagheera gehad(2x) en daarna twee maal de Murena!!
Schitterende auto’s met een Formule 1 verleden(Jackie Stewart)
De Murena was zijn tijd ver vooruit (de eerste productieauto met een thermisch verzonken carrosserie!!)
DUS NIET ROESTEN!!!! Dat was wel het geval bij zijn voorganger de Bagheera.
Kortom mijn droomauto is en blijft de MATRA….
Jammer dat deze zo ondergewaardeerd is!!!
De Renault Clio V6 (zowel ’00 als ’03) is vet.
De Spider trouwens ook.
Voor de liefhebbers van de hierboven besproken Peugeots 404: er komt binnenkort een prachtig boek uit over dit wonder met de vinnen. Monnikenwerk van Wim Noorman,heeft er jaren aan gewerkt, respect hoor!: http://bit.ly/aWGlIy
De motor van de Matra Murena is een middenmotor en ligt dus niet voorin
Matra- eigenaar :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).