Officieel: Peugeot 3008

Auteur: , 104 Reacties

Wij zijn bepaald geen fan van de Peugeot 3008, maar goed. Het ding komt er wel aan, dus hier dan maar wat meer info, als het dan toch moet.

Peugeot plopte zojuist een persberichtje in onze mailbox: van 29 friggin’ pagina’s! Holy mother. Wij geven alleen even wat beknopte info als je het niet erg vindt, het complete boekwerk kun je hier onder vinden.

Ondanks de traditionele giga-luchthapper is de luchtweerstand een respectabele 0,296 Cx. Ook hebben de meeste uitvoeringen banden met lage rolweerstand, altijd leuk voor het weggedrag. Het dieselaanbod bestaat uit de 1.6 HDiF met 110 pk en naar keuze een handgeschakelde (137 g/km) of elektronische bediende zesbak (130 g/km), de 2.0 HDiF met 150 pk en handbak (146 g/km) en de 2.0 HDiF met 163 pk en zeventraps automaat (176 g/km). De 2.0’tjes zijn pas later dit jaar leverbaar.

Ook benzine is een optie: de 1.6 VTi met 120 pk en vijfbak (165 g/km), of de 1.6 THP met 150 pk en zesbak (176 g/km, later dit jaar Euro5). Vierwielaandrijving kun je helaas vergeten: dat zou natuurlijk niet zuinig genoeg zijn. In plaats daarvan krijg je Grip Control, oftewel een elektronisch sperdifferentieel op de voorwielen. Vanaf 2011 komt er echter ook een hybrideversie, waarbij de dieselmotor de voorwielen en de elektromotor de achterwielen gaat aandrijven.

De Peugeot 3008 is een compacte en tegelijkertijd ruime cross-over. Met deze auto heeft Peugeot een compleet nieuw aanbod in een nieuw segment.
Het concept van deze auto, die geproduceerd wordt in Sochaux in het oosten van Frankrijk, verenigt de jarenlange knowhow en alle waarden van het merk met de Leeuw in zich.

De 3008 is een echte cross-over, ontstaan uit de samensmelting van een SUV, een MPV, een stationwagon en zelfs een sedan. Een geslaagde combinatie van de sterke karaktereigenschappen van elk van deze auto’s waar tal van nieuwe technologieën aan zijn toegevoegd (Dynamic Rolling Control, Grip Control enz.) maken de 3008 tot een auto die schijnbare tegenstrijdigheden (rijplezier in een “hoge” auto, krachtige aandrijfunit en zorg voor het milieu enz.) harmonieus weet te combineren.

Het unieke concept en het opvallende uiterlijk maken van de 3008 een auto met originele oplossingen en een bijzonder veelzijdig karakter, die klanten op zoek naar een moderne, praktische auto met plezierige rijeigenschappen zal kunnen overtuigen.

De Peugeot 3008, een cross-over door zijn ontwerp en styling
Bij het ontwerp heeft men het concept van een MPV met een ver naar voren geplaatste voorruit weten te combineren met de karaktereigenschappen van de populaire SUV, zoals een gedeelde achterklep, de laag uitgesneden zijruiten en de hoge zit achter het stuur.

Het resultaat is een heel evenwichtig geheel, met een stoere en robuuste uitstraling. Aan de voorzijde is de auto duidelijk herkenbaar als een Peugeot maar met een heel eigen gezicht, aan de achterkant lijkt de auto door zijn brede heupen op het asfalt te zitten.

De Peugeot 3008, een cross-over door zijn praktisch en veelzijdig interieur
De bestuurder zal bij het instappen het gevoel hebben in een topklasse Coupé te zijn ingestapt. Het interieur is bijzonder ruim en het comfort staat op een zeer hoog niveau (bestuurdersplaats, stoelen, akoestiek enz.), er is plaats voor alles en iedereen. Voor nog meer licht en zicht in het interieur is de auto leverbaar met een glazen dak met een oppervlak van 1,60 m2 over de volle breedte.

Dankzij het Multiflex-interieur is de auto op vele verschillende manieren in te delen, met een in hoogte verstelbare laadvloer in de bagageruimte en neerklapbare rugleuningen achter. Als deze zijn neergeklapt en de rugleuning van de rechter voorstoel wordt voorover geklapt, dan ontstaat een volledig vlakke laadvloer over de gehele lengte van het interieur, van de achterklep tot aan het dashboard. Zo verandert de inhoud van de bagageruimte onder de hoedenplank van 512 l (of 432 dm3 VDA) tot 1604 l (of 1241 dm3 VDA) achter de voorstoelen.

Om de veiligheid voor iedereen te vergroten en het rijden voor de bestuurder te vergemakkelijken, is de 3008 leverbaar met de nieuwste techniek:
– Head-up display
– Distance Alert
– Automatische, elektrische parkeerrem
– Hill Start Assist
– Geavanceerde radio/navigatiesystemen.

De Peugeot 3008, een cross-over door zijn bijzondere rijeigenschappen en zijn intelligente “off road”-aandrijving
Dankzij de knowhow van Peugeot en de toegepaste technologieën biedt de 3008 in de basis de rijeigenschappen van een luxe sedan, een enorme verdienste voor een “hoge en ruime” auto. Zo is alles in het werk gesteld om de 3008, ongeacht welke uitvoering, onder alle omstandigheden een perfecte wegligging te geven, zonder dat dit op enige wijze ten koste gaat van het comfort van de inzittenden. De 3008 wil immers de norm stellen in dit nieuwe segment als het gaat om rijplezier en actieve veiligheid.

De auto heeft een bijzonder stijve structuur, met aan de voorzijde McPherson-veerpoten en achter een flexibele traverse.

Bij de zwaarst gemotoriseerde versies (1,6 l THP en de nieuwe 2,0 l HDi met roetfilter) is de auto bovendien uitgerust met Dynamic Rolling Control, een systeem op de achteras dat het overhellen van de carrosserie tegengaat, zonder dat dit ten koste gaat van het comfort van de demping.

Een andere noviteit is de Grip Control, een geavanceerde ASR (antislipregeling) in combinatie met speciale Mud&Snow-banden dat zorgt voor een maximale grip van de voorwielen waardoor de auto over ware “terreineigenschappen” lijkt te beschikken. De bestuurder kan met behulp van een draaiknop uit vijf verschillende standen kiezen: Normaal, Sneeuw, Terrein (onverharde wegen/modder/nat gras), Zand en ESP off.

De Peugeot 3008, een cross-over met respect voor het milieu
Vanaf het eerste ontwerp is het respect voor het milieu één van de belangrijkste uitgangspunten geweest, vooral omdat het hier om een cross-over gaat. Er is heel veel aandacht besteed aan een lage luchtweerstand (Cx van slechts 0,296) en aan het beperken van het gewicht (lichte materialen, laser-lastechniek enz.). Daarnaast zijn de meeste uitvoeringen voorzien van speciale Michelinbanden met een zeer lage rolweerstand (goede ervaringen met de 308).

De ecologische basis van de 3008 wordt gevormd door de zes verschillende aandrijfunits, alle voorzien van de modernste technologie. Dat geldt voor zowel de benzinemotoren (de 1,6 l VTi en de THP die in samenwerking met BMW werden ontwikkeld) als ook de diesels (1,6 l HdiF en 2,0 l HDiF). De zuinigste versie haalt daarmee een verbruik van slechts 4,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van maar 130 g/km.

Het aanbod voor 2009 is als volgt opgebouwd:
HDi diesels met roetfilter:
– 1,6 l HDiF, 80 kW (≈ 110 pk), 240 Nm, handgeschakelde 6-versnellingsbak – CO2 uitstoot: 137 g/km
– 1,6 l HDiF, 80 kW (≈ 110 pk), 240 Nm, elektronisch bediende, handgeschakelde 6 versnellingsbak – CO2-uitstoot: 130 g/km (1)
– 2,0 l HDiF, 110 kW (≈ 150 pk), 340 Nm, handgeschakelde 6-versnellingsbak – Euro 5, CO2-uitstoot: 146 g/km (1)
– 2,0 l HDiF, 120 kW (≈ 163 pk), 340 Nm, 6-traps automaat – Euro 5, CO2-uitstoot: 176 g/km (2)

Benzine:
– 1,6 l VTi 88 kW (≈ 120 pk), 160 Nm, handgeschakelde 5-versnellingsbak – Euro 5, CO2-uitstoot: 165 g/km
– 1,6 l THP 110 kW (≈ 150 pk), 240 Nm, handgeschakelde 6-versnellingsbak – CO2 uitstoot: 176 g/km die in de herfst aan Euro 5 wordt aangepast.

(1) Leverbaar vanaf zomer 2009
(2) Leverbaar vanaf najaar 2009, cijfers nog niet gehomologeerd

Vanaf 2011 zal de 3008 als eerste auto van PSA Peugeot Citroën ook geleverd gaan worden als HYbrid4, een uitvoering die als de concept-car Prologue HYbrid4 al werd getoond op de laatste Mondial de l’Automobile in Parijs. Deze technologie betekent een absolute doorbraak in het terugdringen van het brandstofverbruik en de uitstoot van schadelijke stoffen (tot circa 35% minder) en biedt tegelijkertijd de mogelijkheid van 4 wielaandrijving door een HDi-diesel die de voorwielen aandrijft, te combineren met een elektromotor die de achterwielen aandrijft. Als alleen de elektrische aandrijving is ingeschakeld, is er zelfs helemaal geen uitstoot van schadelijke stoffen meer. De auto is dan een ZEV (zero emission vehicle) en 100% schoon!

Peugeot 3008, een veilige cross-over
De 3008 biedt veiligheid op alle fronten:
– primaire ofwel actieve veiligheid, door een veilige wegligging en bijzonder goede rijeigenschappen,
– secundaire of passieve veiligheid dankzij een bijzonder stevige structuur (extra verstevigingen aan de voorzijde, Bogé Wagon- buffersteunen) en speciale voorzieningen ter bescherming van de inzittenden (airbags, gordelspanners enz.).
– tertiaire veiligheid in de vorm van de service van Peugeot Urgence die een auto na een aanrijding kan lokaliseren en hulpdiensten kan waarschuwen. Deze hulp is gestart in 2003 en in een beperkt aantal landen leverbaar en wordt in de 3008 beschikbaar in combinatie met de nieuwe navigatiesystemen Peugeot Connect Com en Connect Com 3D.

De Peugeot 3008, een stijlvolle cross-over van topkwaliteit
Peugeot stelt zeer hoge eisen aan de kwaliteit van haar producten, niet alleen aan de feitelijke kwaliteit maar ook aan de gevoelswaarde zoals die door de klant ervaren wordt. Dit is dan ook één van de pijlers waarop het ontwerp, de voorbereiding en de productie van de 3008 steunt.

Zo werden er in totaal 3.000.000 kilometer aan testritten gereden om genoeg gegevens te verzamelen om ervoor te zorgen dat de auto meteen vanaf zijn introductie aan de allerhoogste eisen kan voldoen. Tussentijdse kwaliteitscontroles vormen een structureel onderdeel van het productieproces. Het voortdurend en op alle fronten streven naar kwaliteit komt ten goede aan de duurzaamheid, de betrouwbaarheid en de onderhoudskosten van de 3008.

Dit heeft rechtstreekse invloed op de kostprijs per kilometer en is een belangrijk argument voor veel kopers, vooral voor fleetowners. De exploitatiekosten en de restwaarde maken deze auto dan ook erg aantrekkelijk en zijn naast zaken als een milieuvriendelijk karakter en lage reparatiekosten belangrijke argumenten waar niemand omheen kan.

De Peugeot 3008, een duidelijk en logisch opgebouwd programma
De 3008 is er in 4 verschillende uitvoeringen al naar gelang het land van bestemming. In de eerste helft van februari zullen het gamma, de uitrustingsniveaus en de prijzen voor Nederland bekend gemaakt worden.

Breukelen, 14 januari 2009

Het ontstaan

De cross-over van PEUGEOT
nieuwe verwachtingen worden waargemaakt

Inspelen op trends
De concept-car Prologue HYbrid4 die op de laatste Mondial de l’Automobile in Parijs werd getoond, was het voorbeeld van de weg die Peugeot sinds een paar jaar is ingeslagen. Het merk heeft goed nagedacht over een aantrekkelijk alternatief voor de drukbezette markt van compacte middenklassers. Bij het uitwerken van het concept T84 was het van groot belang om vooral te luisteren naar de wensen van de klant en als dat zo uitkomt, risico’s durven te nemen.

De “verwachtingsvolle” klanten
Uit de resultaten van klantonderzoeken kwam al snel naar voren dat er onder bepaalde kopers een sterk verlangen bestaat naar een auto die iets anders te bieden heeft dan de bestaande categorieën zoals de berline en monospace. Ook het SUV-segment staat voor deze groep te ver weg van hun dagelijkse leven en een aantal steeds belangrijker wordende waarden, zoals de zorg voor het milieu. Sportieve koppels of moderne gezinnen, jong of oud; het is moeilijk om van deze potentiële klanten een duidelijk profiel te schetsen. Ze zijn in ieder geval op zoek naar een moderne auto, die tevens status en karakter uitstraalt. Een veelzijdige auto waarin het in alle denkbare situaties heel plezierig rijden is. Kortom, deze mensen verlangen naar een auto volgens een nieuw concept.

Zoeken naar een totaalconcept
Deze conclusie bevestigt wat binnen het merk al langer werd gedacht: de toekomst van de auto ligt in het samenvoegen van verschillende concepten, aangevuld met nieuwe technieken. En de vormgevers en ontwerpers van Peugeot hebben al meer dan eens laten zien dat ze ontzettend sterk zijn in het ontwikkelen van nieuwe carrosserievormen. Zo bedenken ze regelmatig sterke, moderne en vernieuwende concepten die stuk voor stuk vele voordelen bieden en waarbij rijplezier en veelzijdigheid goed in balans zijn. Denk bijvoorbeeld aan de naar voren geplaatste voorruit (vanaf de 206), de CC-modellen (coupé+cabriolet), de SW-modellen (slimme auto’s met veel ruimte én lichtinval), of de 307 en 308 (moderne berlines met een halfhoge carrosserievorm).

Een ambitieus project dat verschillende werelden in zich verenigt
In dit project, dat intern de codenaam “T84” kreeg, werd vooral gestreefd naar het ontwikkelen van een concept voor een ruime auto met originele en krachtige eigenschappen voor een uiterst veelzijdig karakter. Zo zijn zaken als rijplezier, veiligheid, comfort, originaliteit en de zorg voor het milieu op harmonieuze wijze met elkaar verenigd. De auto moet uiteindelijk zowel klanten aanspreken die vallen voor het moderne aspect van een auto (de zogenaamde “early adopters”) als klanten die op zoek zijn naar een auto die praktisch is in het dagelijks gebruik.

De T84 moet dan ook een goede balans tussen meerdere werelden proberen te vinden en uit elke categorie de gewenste eigenschappen selecteren:
– de naar voren geplaatste voorruit, het ruime interieur, de hoge zitpositie, de intelligente multifunctionaliteit … allemaal voordelen van het monospace-segment die meegenomen moeten worden.
– een stijlvol en praktisch interieur voor de bestuurder, een ideale zitpositie, eersteklas rijeigenschappen … stuk voor stuk belangrijke aspecten van de berline die niet mogen ontbreken.
– een avontuurlijke uitstraling, functionele aspecten voor meer gebruiksgemak zoals een achterklep in twee delen, een hoge zitpositie en technieken waarmee de auto op alle terrein zijn mannetje staat … allemaal ingrediënten van de “SUV” die voor het gewenste concept zeker niet vergeten mogen worden.
– ook worden unieke moderne en praktische technieken ontwikkeld om het comfort en de veiligheid van de toekomstige gebruikers te vergroten.
– tot slot ontkomt het T84-project, meer dan ieder ander project van het merk, er niet aan om zijn CO2-uitstoot zoveel mogelijk te beperken. Dit kan worden bereikt door een optimale luchtweerstand, een zo laag mogelijk gewicht, het gebruik van banden met een lage rolweerstand, en op termijn ook een hybridetechniek die nog volop in ontwikkeling is binnen PSA Peugeot Citroën: de HYbrid4.

Het T84-project wordt uiteindelijk een combinatie van verschillende bestaande carrosseriemodellen. Zo zal het als een nieuw soort “cross-over” een uniek concept vormen op de markt van ruimere auto’s.

3008, een vanzelfsprekende naam…
Met een dergelijke plaats op de markt is het niet meer dan vanzelfsprekend dat het T84 project de naam “3008” krijgt.
3 geeft aan dat de auto tot het compacte middengamma van Peugeot behoort.
00 de dubbele nul staat voor een duidelijk andere en originele auto die een aanvulling vormt op het “klassieke” Peugeot-gamma.
8 geeft de generatie aan binnen het huidige gamma.

TECHNISCHE BASIS
Solide en vernieuwende keuzes

Een succesvol platform
Het “T84”-project staat op het platform 2 van de groep PSA Peugeot Citroën. Dit vernieuwde en voortdurend geoptimaliseerde platform onderscheidt zich door de grote stijfheid waardoor de mechanica en het onderstel optimaal benut worden, maar waardoor ook een goede akoestiek en demping van trillingen ontstaat. Platform 2 heeft een korte wielbasis, net als bij de 308 berline. Dit is gunstig voor de compacte en stilistische proporties van de auto.

Een innovatieve structuur
Aan de structuur van de 3008 is bijzonder veel aandacht besteed. Niet alleen voor een optimale passieve veiligheid, maar ook voor eenzelfde stijfheid als bij de berline, en dat is bijzonder moeilijk bij een ruime en hoge auto. Hierdoor kan de wielophanging echter optimaal benut worden, wat ten goede komt aan de actieve veiligheid en het rijplezier die het merk zo hoog in het vaandel heeft staan.

Andere factoren van de vergelijking: slagen in deze missie en tegelijkertijd het gewicht zoveel mogelijk beperken, een aantal ruimte creërende aspecten erin verwerken, zoals een glazen dak, en het werk van de ontwerpers zo eenvoudig mogelijk houden … Hiertoe benut de 3008 alle ervaring en kennis van de groep (zie het hoofdstuk “Veiligheid”), maar wordt ook gebruik gemaakt van belangrijke nieuwe ontwikkelingen, zowel bij het ontwerp van bepaalde onderdelen als bij de industriële productieprocessen.

Laser-lastechniek
Voor het plaatwerk van de auto wordt gebruik gemaakt van de laser-lastechniek. Bij dit proces wordt gelast met een continue lasnaad in plaats van met laspunten. De techniek wordt toegepast op de portieropeningen en vooral ook op een deel van de achterklepomlijsting.

Hierdoor wordt niet alleen een uitstekende stijfheid van de carrosserie gegarandeerd, maar ontstaan ook nieuwe mogelijkheden bij het ontwerpen. De sponningen in het plaatwerk zijn immers veel kleiner dan bij traditionele lastechnieken. Het volledige gewicht van de auto kon zo met 5 kg worden verminderd, het glasoppervlak kan worden geoptimaliseerd en het zicht voor de bestuurder wordt dus nog beter.

“Bogé Wagon” buffersteunen
Om aan de voorkant een zo kort mogelijke overhang te creëren, met het oog op zowel de vormgeving als het gebruiksgemak van de auto, was een bumperbalk met een beter rendement noodzakelijk. De Bogé Wagon-buffersteun (genoemd naar de octrooihouder) is een nieuwe uitvinding waarmee aan die eis kan worden voldaan.

Het principe hiervan is dat twee conisch gevormde buffersteunen, die zich tussen de primaire bumperbalk en de langsligger bevinden, in geval van een botsing een voorgeprogrammeerde vervorming ondergaan en ter hoogte van hun steunpunten “platgedrukt” worden zonder de langsligger of de motorruimte te vervormen.

Vermindering van het gewicht
Het streven naar een maximaal veiligheidsniveau heeft een duidelijke invloed op het gewicht van de auto en leidde tot het gebruik van veel lichtere materialen dan het gebruikelijke staal. Zo bestaat 12,5% van het gewicht van de auto uit HLE-, THLE en UHLE-staal (staalsoorten met een zeer hoge elasticiteitsgrens) en ook een nieuw “driefasen”-staalsoort, waarvan de weerstand toeneemt naarmate de botssnelheid hoger is.

Verder noemen we de motorkap van aluminium (net als de voorste bumperbalk) en de voorschermen van kunststof. Voor het panoramadak van gelaagd glas is gebruik gemaakt van een speciale techniek, naar het voorbeeld van de 308 SW, waarbij met een glasdikte van slechts 5 mm bijna 5 kg massavermindering bereikt kan worden vergeleken met de klassieke technieken. Het veiligheidsniveau blijft echter onverminderd hoog.

Een ideale bestuurderspositie
Om de bestuurder maximaal rijplezier te kunnen garanderen, moet allereerst worden gezorgd voor een optimale zitpositie. Het streven om in een hogere auto een vergelijkbare ergonomische rijpositie te krijgen als in een berline, met een comfortabele stuurhoek en optimale benutting van de rijeigenschappen van de auto, heeft vanaf het begin van het project al geleid tot een aantal originele technische oplossingen.

Zo is de stuurkolom van de 3008 voorzien van drie kruiskoppelingen in plaats van twee. Daardoor is de hoek van het stuurwiel ten opzichte van de as van de bestuurder 24,8°. Dat is exact hetzelfde als bij de 308, en dat terwijl de nominale hoogte van het gezichtspunt (hoogte van de ogen ten opzichte van de weg) 1046 mm bedraagt (101 mm meer dan bij de 308).

To be or not to be…4 Wheel Drive?
De keuze voor de aandrijving van de auto was vanaf het begin een probleem, omdat volgens het bestek in een terreinaandrijving moest worden voorzien. Het gebruik van een klassieke “4×4”-techniek was niet zomaar mogelijk, omdat dat van invloed zou zijn op de ruimte, de functionaliteit en de vormgeving van het interieur; punten die de auto juist zo gewild maken.

Bovendien zouden de werking en de massa die een dergelijke aandrijving met zich meebrengt, in strijd zijn met het streven naar een zuinig gebruik en vooral verbruik, om de CO2-uitstoot zoveel mogelijk te beperken. Als oplossingen voor dit probleem werden de Grip Control en HYbrid4 aangedragen.

Grip Control
Grip Control is een vernieuwend pakket dat bestaat uit 16’’ M+S-banden (Mud&Snow) en een intelligente antislipregeling waarmee de aandrijving van de voorwielen zo goed mogelijk geregeld wordt. Dit geeft de auto een perfecte grip zodat hij zelfs op het slechtste wegdek zijn mannetje kan staan (zie het hoofdstuk “Onderstel”).

De HYbrid4-technologie
De naam van deze technologie geeft aan dat het om een combinatie van een verbrandingsmotor en een elektromotor gaat, waardoor aandrijving op alle vier de wielen mogelijk wordt. Immers, de verbrandingsmotor onder de motorkap drijft de voorwielen aan, terwijl de elektromotor onder de laadvloer achterin de achterwielen aandrijft.

Deze technologie is dus niet alleen baanbrekend door een laag verbruik en een beperking van de CO2-uitstoot (met wel 35%) maar ook door een integrale aandrijving. Zo werd op de Mondial van Parijs de concept-car Prologue HYbrid4 gepresenteerd met een 2,0 l HDiF motor van 120 kW (163 pk) en een elektromotor van een maximaal vermogen van 27 kW (37 pk). Dit komt neer op een totaal vermogen van 147 kW (200 pk) voor een maximaal koppel van 300 Nm voor en 200 Nm achter. Ondanks deze prestaties, die ook bereikt zouden worden met alleen een 2,2 l HDiF bi turbomotor, blijft het gecombineerde verbruik beperkt tot slechts 4,1 l/100 km met een uitstoot van 109 g CO2 per km!

Dankzij deze technologie biedt de auto uiterst sportieve prestaties zonder dat dit ten koste gaat van het milieu. Een ander belangrijk voordeel is dat er geen mechanische verbinding is tussen beide aandrijfunits; alles wordt elektronisch aangestuurd (“by wire”). Daardoor hadden de stylisten de vrije hand bij het ontwerp van het interieur.

Deze veelbelovende technologie, die nog volop in ontwikkeling is en volledig in lijn is met de geest van de auto, werd dan ook verwerkt in het T84-programma. Zoals op de Mondial de l’Automobile al werd aangekondigd wordt de 3008 de eerste auto van de PSA Groep die wordt uitgerust met de HYbrid4-technologie. De commerciële introductie van deze cross-over hybride met vierwielaandrijving staat gepland voor 2011. De 3008 wordt daarmee een eco-efficiënte cross-over die met zijn tijd meegaat en tegemoetkomt aan de verwachtingen van een groot aantal klanten.

STYLING EN BUITENMATEN
Modern en ruim

Styling: beschermend vermogen
Kenmerkend voor de styling van Peugeot is een sterk eigen karakter, dynamisch en met heel duidelijke familietrekken. Toch is ook die constant aan verandering onderhevig. Bij ieder nieuw model zijn er altijd kleine en grotere veranderingen die laten zien dat het merk met zijn tijd meegaat. Dat is met name te zien aan de buitenkant met volledig nieuwe verhoudingen, die zorgen voor een heel evenwichtig geheel.

Het karakteristieke front toont een duidelijke verwantschap met het merk maar is volledig nieuw. De slanke koplampen geven de auto een eigenzinnige, dynamische uitstraling die vertrouwen wekt. De imposante luchtinlaat en de stoere grille benadrukken het robuuste karakter van de auto en laten zien dat de auto echte SUV-genen heeft. De voorbumper versterkt deze “off-road” eigenschappen, vooral dankzij de solide zwarte stootstrips die doorlopen vanuit de koplampen en waarin zich de mistlampen met chroomaccenten bevinden (afhankelijk van uitvoering).

Van opzij worden de lijnen van het glasoppervlak, die aan de voorkant sterk naar beneden duiken, verhoogd door een chromen sierstrip aan de bovenkant, net als bij de twee meest luxe uitvoeringen, die voorzien zijn van chromen buitenspiegels en brede chromen dorpellijsten. Hierdoor wordt de imposante hoogte van de taille benadrukt en in combinatie met de indrukwekkende scherp gelijnde schermen geeft dit de hele auto een uiterst robuuste uitstraling.

Aan de achterkant volgen de bolle schermen de vorm van de helderrode achterlichten die gebruik maken van een geavanceerde techniek met lichtdiodes. Deze styling maakt dat de auto er ook aan de achterzijde kenmerkend uitziet. Verder wordt het “Outdoor”-karakter van de 3008 nog versterkt door de achterklep in twee delen en de brede zwarte stootstrips aan de onderzijde. Bij de luxere uitvoeringen is dit gevoel nog sterker, doordat de voor- en achterbumper hiervan voorzien zijn van een massieve roestvrijstalen rand.

De stijl van de auto roept al met al heel wat gevoelens op: stille kracht, ingetogen vermogen, beheerste dynamiek … De suggestieve kracht van dit opvallende ontwerp is verleidelijk en een bron van nieuwe inspiratie voor het gehele modellenaanbod van Peugeot.

Royale buitenmaten
Met zijn royale buitenmaten, die worden bepaald door de stijl en de vormgeving, zorgt de 3008 voor een nieuwe balans tussen ruimte en compactheid binnen het aanbod van Peugeot.
– De lengte van 4,365 m is als volgt opgebouwd:
• de wielbasis van 2,613 m, die veel ruimte laat voor het interieur;
• de overhang vóór van slechts 916 mm;
• de overhang achter van 836 mm.
– Een breedte van 1,837 m zorgt voor veel veiligheid bij aanrijdingen van opzij en een maximale ruimte in het interieur.
– De hoogte van 1,639 m maakt een hoge zitpositie voor de bestuurder mogelijk en zorgt voor een royaal interieur met volop ruimte voor alle inzittenden.

Een lage luchtweerstand
Door de vormgeving, stijl en afmetingen bedraagt de Cx voor de 3008 slechts 0,296, waarmee hij zich tot de beste van zijn segment mag rekenen. Ondanks een frontoppervlakte (S) van 2,56 m2 heeft de auto een uitstekende SCx-waarde (0,760), het resultaat van alle aandacht voor het ontwerp in de windtunnel. Een lage luchtweerstand zorgt voor een lager verbruik en daarmee ook voor een geringere CO2-uitstoot.

INTERIEUR
Besturing en indeling

Het “cross-over”-concept is bij de 3008 tot in de puntjes doorgevoerd door eigenschappen met elkaar te verenigen die tot nu toe niet samengingen: meerwaarde voor de bestuurder, respect voor alle inzittenden en verrassende indelingsmogelijkheden.

Bestuurdersplaats: volop ruimte voor meer rijplezier
Al bij het openen van het portier van de 3008 vormt het interieur een nieuwe bron van verrassingen en verleiding voor de bestuurder. De bestuurdersplaats lijkt op een paar punten namelijk op een cockpit en is helemaal om de bestuurder heen gevormd. Rijplezier stond voorop bij het ontwerp van de 3008. Dat komt niet alleen tot uiting in de vormgeving van het interieur, maar ook in de rijpositie en de uitrusting.

Pure, elegante lijnen sluiten perfect aan op de portieren en dankzij de schuin aflopende lijn van het dashboard is er een riant zicht door de grote voorruit. De hoogwaardige materialen die voor ieder onderdeel en detail zijn gebruikt, werden gekozen om hun onbetwiste kwaliteit. Ze zien er niet alleen exclusief uit, maar voelen ook zo aan: dashboardbekleding, chroomaccenten in glans of mat, het glanzend zwarte bedieningspaneel, etc.

Zo kijkt de bestuurder uit op een instrumentenpaneel met witte cijfers tegen een zwarte achtergrond en witte of rode wijzers die van achteren wit verlicht worden. Afhankelijk van de uitvoering bevindt zich in het midden een groot multifunctioneel display (met boordcomputer, aanwijzingen van het navigatiesysteem, etc.). Dit instrumentenpaneel loopt naadloos over in de middenconsole die één geheel vormt met de versnellingspook en de royale armleuning tussen de twee voorstoelen. Zo heeft de bestuurder in alle opzichten de volledige controle over de auto.

Afhankelijk van de uitvoering heeft hij bovendien de beschikking over zogenaamde Toggle Switches. Dit zijn schakelaars voor de instelling van de Head-up display en de Distance Alert. Ze bevinden zich boven het technisch bedieningspaneel bij de bediening van de airconditioning en de audio- of datacommunicatiesystemen. Ook hierdoor doet het interieur sterk denken aan dat van een cockpit. Dat geldt natuurlijk helemaal voor de Head-up display, een systeem waarbij de belangrijkste rijgegevens in het zicht van de bestuurder in de voorruit worden geprojecteerd.

Een riant interieur voor alle inzittenden

Iedere passagier zijn eigen plek
Het ruime interieur biedt een aangenaam comfort voor alle inzittenden. De passagier voorin heeft net als de bestuurder een riante zitpositie, ook comfortabel voor lange ritten. Tevens heeft hij een speciale handgreep op de middenconsole tot zijn beschikking.

De breedte voor alle inzittenden is erg comfortabel met een breedte op ellebooghoogte 1476 mm voorin en 1480 mm achterin. De beenruimte voor de passagiers achterin is royaal te noemen, mede dankzij een interieurlengte van 1690 mm en de uitsparingen in de rugleuningen van de voorstoelen. Ook lange mensen kunnen probleemloos op de achterbank plaatsnemen dankzij de hoogte van het interieur achterin van 876 mm.

Een plezierige, lichte omgeving, overdag én ’s nachts
Overdag kunnen de inzittenden van de 3008 genieten van de lichtinval door het enorme glasoppervlak, waarbij alleen al de panoramische voorruit 1,70 m2 groot is. Afhankelijk van de uitvoering wordt de auto optioneel of standaard voorzien van een gigantisch panoramadak dat met een oppervlakte van 1,60 m2 nagenoeg even groot is als dat van de 308 SW. Dit brengt het totale glasoppervlak op 5,34 m2, zodat alle inzittenden in de 3008 optimaal kunnen genieten van het uitzicht.

Het panoramadak is gemaakt van extra getint gelaagd glas en laat licht en warmte beperkt door in het interieur. Het strekt zich uit over een maximale breedte van 1202 mm, tot bijna bij de zijschotten, en een lengte van 1382 mm. Daarmee is voor de passagiers achterin haast niet te zien waar het dak eindigt. Deze immense lichtbron kan worden verduisterd met een rolgordijn waarvan het systeem in het achterste deel van het dak is weggewerkt. Dit zonnegordijn wordt elektrisch bediend met een schakelaar op de middenconsole en is voorzien van sequentiële bediening en een anti-klemvoorziening.

In het donker of in een parkeergarage kan het interieur 3008 discreet en zacht verlicht worden, met lichtpunten bij de beenruimtes voorin en een LED in de dakconsole. Bij het openen van de portieren worden de dorpels verlicht en bij het ontgrendelen/ vergrendelen met de afstandsbediening kunnen de dimlichten een paar seconden blijven branden (“follow me home”-functie). Afhankelijk van de uitvoering kan ook een LED-verlichting zijn aangebracht onder de buitenspiegels, voor extra licht als u richting de auto loopt. Het geheel kan uiteraard in- of uitgeschakeld worden via de schakelaar onder op het dashboard, links van het stuur.

Een aangename akoestiek
De stijve structuur van de 3008 is niet alleen gunstig voor de actieve en passieve veiligheid, maar levert ook een aanzienlijke bijdrage aan de rust en stilte in het interieur door het dempen van trillingen van de carrosserie. Met een geluidswerende voorruit op alle uitvoeringen, absorberende materialen op strategische plekken (vooral onder het dashboard), de plaats van de versnellingsbakbediening, de keuze voor dubbele portierafdichtingen voor en achter enz. is alles in het werk gesteld om de 3008 een akoestiek op topniveau te geven. Bepaalde uitvoeringen worden ook met zijruiten van gelaagd glas geleverd. Deze ruiten beperken het windgeruis en ander geluid van buitenaf en zorgen voor een serene rust in het interieur.

Comfortabele zit
De voorstoelen van de 3008 bieden veel comfort en een uitstekende zijdelingse steun. Dit wordt bereikt door voor de vulling van de zitting en rugleuning speciaal schuim met een dubbele ondersteuningsfunctie te gebruiken. De stoelen zijn leverbaar met verstelbare lendensteunen. Als ze in leer worden uitgevoerd, zijn ze bovendien voorzien van stoelverwarming, en de bestuurdersstoel kan dan tevens in vier richtingen elektrisch versteld worden. Standaard zijn de stoelen 190 mm in lengterichting en 47 mm in hoogte verstelbaar. Het comfort van de achterstoelen doet hier niet voor onder, ondanks de flexibele en slimme verstelmogelijkheden van de stoelen. Ook deze zijn voorzien van schuim met een dubbele ondersteuningsfunctie.

Intelligente airconditioning
De 3008 beschikt over de krachtigste airconditioning van het platform 2. De uitzonderlijke luchtverdeling werkt vanuit de vier luchtroosters op het dashboard, de verwarmingsroosters die voorin en achterin op de voeten van de inzittenden zijn gericht en twee verstelbare luchtroosters voor de achterpassagiers.

De airconditioning is leverbaar in twee uitvoeringen: handmatig of automatisch. De automatische versie heeft een gescheiden regeling voor de beide passagiers voorin en beschikt over een nieuw systeem: Air Quality Sensor (AQS). Deze functie werkt via een sensor die de kwaliteit van de lucht meet en zich vóór de luchtinlaat van het interieur bevindt. Zodra deze sensor een verandering van het vervuilingsniveau van buitenaf meet, wordt automatisch de recirculatieklep gesloten.

Talrijke opbergmogelijkheden
In het interieur van de 3008 staan de volgende opbergmogelijkheden ter beschikking van de inzittenden, met in totaal bijna 50 l opbergruimte.

Voorin:
– Een enorm opbergvak in de middenconsole, onder de voorste armleuning, met een totale inhoud van 13,5 l en ruimte voor een fles van 1,5 liter, wegenkaarten, CD’s, etc. Bovendien bevindt zich bovenin een uitneembaar bakje met verschillende kleine vakjes om kleinere voorwerpen in op te bergen (mobiele telefoon, fototoestel, kleingeld, etc.).

– Het dashboardkastje met een inhoud van 4,1 l.
– Onder het stuurwiel bevindt zich een gesloten bergvak van 3,7 l waar onder andere het instructieboekje van de auto in past.
– Twee grote opbergvakken in de portieren waar een fles van 1,5 l en eentje van 0,5 l tegelijkertijd opgeborgen kunnen worden.
– De middenconsole is bovendien voorzien van twee diepe beker- of blikjeshouders (één indien Grip Control aanwezig is, de bediening van de antislipregeling zit in dat geval op de plek van de linker bekerhouder). Ook kan hierin een uitneembaar prullenbakje met deksel worden geplaatst. Dit wordt standaard bij alle uitvoeringen meegeleverd.
– Tegen het dakpaneel boven het portier van de bestuurder bevindt zich een beklede brillenhouder.
– Rechts van de middenconsole heeft de passagier de beschikking over een bagagenet.

Achterin zijn de volgende opbergmogelijkheden voorzien:
– Twee met kleppen afgedekte opbergvakken van 3,8 l (rechts) en 3,3 l (links) bevinden zich onder de voeten van de passagiers achterin (vanaf 2e niveau).
– Bagagenetten op de rugleuningen van allebei de achterstoelen.
– Twee opbergvakken in de portieren van elk 2,5 l met plaats genoeg voor een fles van 0,5 l.

Aandacht voor details
Als we het over comfort hebben, heeft het interieur van de 3008 nog veel meer in petto. Een paar voorbeelden hiervan zijn:
– De drie 12V-aansluitingen (voor op de middenconsole, achter op de middenconsole voor de passagiers van de tweede zitrij en in de bagageruimte).
– De middenarmsteun op de achterbank die toegang biedt tot de bagageruimte en zo tevens dienst doet als skiluik.
– Afhankelijk van de uitvoering beschikken de achterpassagiers over zonnegordijnen en/of extra getinte ramen.

Multiflex-interieur: simpel, doeltreffend en multifunctioneel
Peugeot heeft alles in het werk gesteld om de 3008 te voorzien van een eenvoudig toegankelijke bagageruimte die slim is ingedeeld en geschikt is voor alle soorten activiteiten.

De achterklep in twee delen
De bagageruimte is via de gedeelde achterklep goed toegankelijk. De twee apart van elkaar te openen delen maken de klep erg gebruiksvriendelijk. Het onderste deel kan tot maximaal 200 kg worden belast en is daardoor handig om zware voorwerpen gemakkelijker in te laden of om even op te gaan zitten (bijvoorbeeld om skeelers onder te binden of wandelschoenen aan te trekken).

De laadvloer in drie verschillende standen
De bagageruimte van de 3008 kan heel handig worden ingedeeld doordat de vloerplaat op drie verschillende hoogtes kan worden gezet. Deze gepatenteerde vernieuwing, eenvoudig en uniek op de markt, maakt de auto in het dagelijks gebruik ontzettend praktisch. De mobiele vloerplaat, die uiteraard ook helemaal verwijderd kan worden indien nodig, ligt in de “onderste stand” helemaal op de bodem van de bagageruimte voor een zo groot mogelijk laadvolume.

In de “middenstand” ligt de vloerplaat op één lijn met het geopende onderste deel van de achterklep. In die stand is 25% van het totale laadvolume van de bagageruimte beschikbaar onder deze vloerplaat, en 75% tussen de vloerplaat en de bagageafdekhoes. Als de rugleuningen van de achterstoelen en de passagiersstoel voorin zijn neergeklapt, ontstaat op deze manier van voor tot achter een perfect vlakke laadvloer.

In de “hoogste stand” wordt de vloerplaat op dezelfde hoogte geplaatst als het onderste deel van de achterklep in gesloten toestand. De verdeling van het totale laadvolume van de bagageruimte is dan als volgt: 45% onder de vloerplaat en 55% onder de bagageafdekhoes.

In de laatste twee standen kan de gebruiker de lading in de bagageruimte naar wens verdelen.

Om toegang te krijgen tot het gedeelte onder de mobiele vloerplaat kan deze laatste in vaste “open” stand worden geplaatst. De plaat is gemaakt van composietmateriaal (honingraatstructuur), stevig en licht (3,5 kg) en daardoor gemakkelijk te hanteren en praktisch in het dagelijks gebruik.

Tot slot is de plaat voorzien van 4 verchroomde ringen waaraan het bagagenet kan worden vastgezet.

Een volledig vlakke laadvloer, van voor tot achter
In de volgende gevallen kan de 3008 van voor tot achter een perfect vlakke laadvloer bieden:
– De vloerplaat van de bagageruimte is in de middelste stand geplaatst (zie het vorige hoofdstuk).
– De rugleuningen van de achterstoelen zijn neergeklapt. De achterstoelen zijn voorzien van een uiterst eenvoudig en ingenieus systeem en zijn neer te klappen vanuit de bagageruimte of via de bovenkant van de rugleuningen. Voor maximale mogelijkheden kan de achterbank in ongelijke delen worden ingeklapt (2/3 links en 1/3 rechts).
– De rugleuning van de passagiersstoel voorin is neergeklapt (uitrusting die in het najaar van 2009 beschikbaar komt).

In deze samenstelling biedt de 3008 een laadlengte tot wel 2,62 m (achterklep gesloten).

Een ongekende laadruimte
Behalve de in hoogte verstelbare vloerplaat is ook het gebruiksgemak van de bagageruimte van de 3008 opvallend te noemen. De laadruimte is namelijk vrijwel overal 1030mm breed en het laadvolume onder de bagageafdekhoes bedraagt 512 liter (of 432 dm3 VDA). Bij dit volume is een open bergvak aan de rechterkant en een gesloten opbergruimte aan de linkerkant gerekend (van 4,5 l of 2 dm3 VDA).

Daarnaast is er nog tot 120 l extra ruimte onder de vloer, al naar gelang de auto is voorzien van een volwaardig reservewiel, een noodreservewiel, een bandenreparatieset en/of de versterker van het hifi-systeem. Handig voor allerlei soorten accessoires (gevarendriehoek, gereedschap enz) en zaken die uit het zicht moeten blijven.

Als de achterstoelen zijn neergeklapt, krijgt de bagageruimte het aanzienlijke laadvolume van 1604 l (of 1.241 dm3 VDA).

Extra aandacht voor de bagageruimte
Bij de afwerking van de uiterst ruime en handige bagageruimte is gebruik gemaakt van hoogwaardige kunststof materialen en tapijt. Ook de verlichting van de bagageruimte, die indien nodig als looplamp gebruikt kan worden, getuigt van de aandacht die aan de afwerking is besteed. Deze lamp, die vanaf het tweede niveau beschikbaar is, kan 45 minuten zelfstandig werken en laadt daarna weer automatisch op in de houder.

Ook de haakjes aan iedere kant zijn erg handig om bijvoorbeeld boodschappentassen aan te hangen. Tot slot kan de bagageafdekplaat in drie delen opgeklapt onder de mobiele vloerplaat gelegd worden (in twee van de drie standen).

BEDIENING EN UITRUSTING
Een hightech uitrusting voor meer veiligheid en optimaal rijplezier

Niet alleen het concept van de 3008 is vernieuwend, maar de auto is ook voorzien van uitrustingen die uniek zijn in het segment van de middenklassers.

Head-up display
De belangrijkste rijgegevens worden vanaf de achterkant van het instrumentenpaneel geprojecteerd op een doorzichtige antireflecterende strip van polycarbonaat. Zo beschikt de bestuurder over informatie met betrekking tot zijn snelheid, de snelheidsregelaar/-begrenzer en de Distance Alert, zonder dat hij zijn ogen van de weg hoeft te houden. Naast extra comfort voor de bestuurder zorgt dit ook voor meer actieve veiligheid (hij kan zijn ogen voortdurend op de weg gericht houden en kan direct schakelen tussen de weg en het Head-up display).

De hellingshoek, de activering en de verlichting van de gegevens die op het doorzichtige display worden geprojecteerd, zijn in te stellen via de Toggle Switches op het bedieningspaneel. Dit systeem wordt standaard geleverd vanaf het derde uitvoeringsniveau en geeft de bestuurder nog sterker het gevoel dat hij zich in een cockpit bevindt.

Zo maakt de 3008 een functie toegankelijk die tot nu toe alleen beschikbaar was in de exclusieve segmenten, met een systeem dat alle informatie bovendien perfect weergeeft op een speciaal daartoe bestemde plek.

Distance Alert
De Distance Alert is gekoppeld aan de Head-up display en aan een speciale radar aan de voorkant van de auto en vormt een aanvulling op bestaande hulpmiddelen zoals de cruisecontrol/snelheidsbegrenzer. Zoals de naam doet vermoeden zorgt dit systeem ervoor dat de bestuurder automatisch voldoende afstand ten opzichte van zijn voorganger houdt, afhankelijk van de snelheid waarmee gereden wordt.

Het systeem helpt niet alleen om de geldende voorschriften beter na te leven, en daarmee boetes te voorkomen, maar heeft ook een pedagogisch effect: de gebruiker leert de benodigde en aanbevolen optimale veiligheidsafstand beter inschatten.

Op de Franse autosnelwegen wordt de helft van de ongevallen met lichamelijk letsel veroorzaakt doordat mensen niet voldoende afstand houden. Zo heeft onderzoek uitgewezen dat bij druk verkeer en een snelheid tussen 80 en 120 km/uur 60% van de Franse bestuurders minder dan twee seconden afstand houdt.

We kunnen aannemen dat de bestuurder bij een ongeval één van deze twee seconden nodig heeft om te reageren en één seconde om een noodstop te maken. Er moet dan ook altijd een veilige afstand worden gehouden tot de voorganger.

Deze afstand moet evenredig zijn met de gereden snelheid, omdat de auto bij 100 km/uur 56 meter rijdt in twee seconden, bij 130 km/uur 72 meter, enz. De Distance Alert verwerkt deze gegevens direct en geeft zo het mogelijk risico op gevaar aan.

De functie werkt bij een snelheid van 70 en 150 km/uur en de waarschuwing voor de onderlinge afstand kan worden ingesteld (van 0,9 tot 2,5 s afhankelijk van de voorschriften in het betreffende land). Het systeem grijpt zelf niet in (visuele waarschuwing op het display). Het waarschuwt de bestuurder wel, maar deze houdt zelf de touwtjes in handen.

Automatische, elektrische parkeerrem
De elektrische parkeerrem is bij alle versies standaard aanwezig. Het dashboard kon hierdoor modern vormgegeven worden en biedt zo een extra opbergruimte van 13,5 l in de middenconsole.

Ook het gebruiksgemak voor de bestuurder is groter: zodra hij na het starten op het gaspedaal drukt, wordt de handrem automatisch uitgeschakeld. Als de motor wordt uitgezet, wordt de handrem weer automatisch geactiveerd.

Een computer die verbonden is met het ESP-systeem, rekent afhankelijk van de helling uit hoeveel remkracht nodig is om de auto vast te zetten. Deze blijft actief zolang de auto stilstaat, om de remkracht indien nodig bij te stellen. De gebruiker kan de remkracht ook zelf aanpassen door de remschakelaar ingedrukt te houden (bij het rijden met een aanhanger, transport op een vrachtwagen of boot, etc.).

Als de auto stilstaat terwijl de motor nog loopt, kan de bestuurder de schakelaar, die zich binnen handbereik bevindt, handmatig bedienen. Om de parkeerrem daarna te deactiveren, moet het rempedaal worden ingetrapt. De automatische werking van deze functie kan uitgeschakeld worden via het instellingenmenu (vooral in een koud klimaat).

Hill Start Assist
De 3008 is systematisch voorzien van Hill Assist, voor meer gebruiksgemak en een verhoogde veiligheid. Deze functie staat voortdurend in verbinding met het ESP-systeem en zorgt ervoor dat de auto bij het wegrijden op een helling twee seconden blijft stilstaan nadat de bestuurder het rempedaal heeft losgelaten. Dit geeft hem de tijd om zijn voet van het rempedaal te halen en het gaspedaal in te trappen.

Parkeermanoeuvres worden hierdoor veiliger en het maakt de auto voor de bestuurder beduidend gemakkelijker in gebruik, zowel bij het vooruit (wegrijden op een helling) als achteruit rijden (bijvoorbeeld om achteruit in te parkeren op een helling). Het systeem treedt in werking bij hellingen steiler dan 3%.

Naast deze nieuwe uitrusting is de 3008 ook voorzien van andere technieken die bij de laatste nieuwe modellen van het merk werden geïntroduceerd:

Meedraaiende bi-xenon koplampen
Xenon koplampen geven tot drie keer zoveel licht als een normale lamp, waardoor rijden in het donker aanzienlijk veiliger is. Auto’s met xenonlampen zijn standaard voorzien van automatische koplamphoogteverstelling en koplampsproeiers. Hun ovale module heeft een dubbele functie voor groot licht en dimlicht waarbij het licht dynamisch wordt afgeschermd.

Bovendien draaien de dimlichten bij de 3008 mee met de bewegingen van het stuur waardoor het zicht op bochtige wegen beter wordt. Ze passen zich aan aan de snelheid van de auto (tussen 5 en 160 km/uur) en daarmee aan de verschillende gebruiksomstandigheden.

Deze functie geeft de bestuurder het aangename gevoel dat het systeem de volgende bocht ziet aankomen, wat in het donker rijden comfortabeler en veiliger maakt.

Iedere 3008 is overigens voorzien van MVO (motorvoertuigverlichting overdag), die in het instellingenmenu in- of uitgeschakeld kan worden.

Peugeot Connect: de modernste audio- en navigatieapparatuur
Het datacommunicatieprogramma Connect is er bij de 3008 in de volgende uitvoeringen:

Peugeot Connect Sound
De Connect Sound is een autoradio met CD/MP3-speler en een Jack-plug in de armleuning om een digitale mediaspeler op aan te sluiten.
Er zijn zes luidsprekers op aangesloten:
• 2 tweeters bovenop het dashboard,
• 2 luidsprekers Ø 165 mm in de voorportieren (15W),
• 2 luidsprekers Ø 165 mm in de achterportieren (15W).

Peugeot Connect Nav : navigatie en handsfree-set binnen handbereik
Dit vormt een sterk concurrerend alternatief in de wereld van mobiele navigatie- systemen. Hij past niet alleen perfect binnen de stijl en de functies (bediening via de stuurkolom) van de auto, maar is ook zeer goed beveiligd tegen diefstal en beschikt over heel wat voordelen:

• een groot 7’’ display (beeldverh. 16/9, resolutie 480 x 234 pixels) met mogelijkheid tot 3D-weergave.
• kaartmateriaal van Europa dat is opgeslagen op een SD-card van 4 Gb, zodat de CD-speler beschikbaar blijft voor de audiofunctie.
• een CD-speler op het dashboardpaneel, geschikt voor MP3 en WMA.
• een autoradio met driedubbele tuner en twee antennes voor optimale ontvangst van radiofrequenties en RDS-TMC verkeersinformatie (ViaMichelin in Frankrijk, TraficMaster in het Verenigd Koninkrijk).
• een functie die op basis van deze verkeersinformatie omleidingen aangeeft zodra het systeem een ongeval op het huidige traject constateert.
• detectie van vaste radarposten.
• een Bluetooth®-verbinding voor handsfree telefoneren als de gebruiker beschikt over een telefoon met deze functie.
• een Jack-plug in de middenconsole waarop alle soorten losse digitale audio-apparatuur kunnen worden aangesloten.

Peugeot Connect Com : een exclusief multimediasysteem
Connect Com is voorzien van de meest geavanceerde technische snufjes en behoort daarmee tot de exclusieve multimediasystemen van het merk. Het systeem komt tegemoet aan de verwachtingen van moderne veeleisende klanten die op zoek zijn naar hightech en maximale communicatiemogelijkheden.

Het bestaat uit:
• een groot 7’’ scherm met hoge resolutie (beeldverh. 16/9, 800 x 480 pixels) met 3D kaartmateriaal van Europa (reliëf, gebouwen en monumenten van de grootste Europese steden, etc.) op de harde schijf van 40 Gb.
• een autoradio met driedubbele tuner en twee antennes voor optimale ontvangst van radiofrequenties en RDS-TMC verkeersinformatie die gekoppeld zijn aan een functie die omleidingen aangeeft in geval van een ongeval op het huidige traject.
• detectie van vaste radarposten.
• een DVD-/CD-/MP3- en WMA-speler,
• een GSM-module waarin de gebruiker zijn SIM-kaart kan stoppen om toegang te krijgen tot verschillende diensten en om handsfree te kunnen bellen,
• een Jukebox-functie, waarmee de gebruiker zijn favoriete muziek kan kopiëren naar de harde schijf van 10 Gb die hij tot zijn beschikking heeft (tot 180 uur muziek)
• een SD-kaartlezer op het dashboard om audiobestanden af te spelen (MP3 en WMA).
• een USB-aansluiting in de armleuning van de auto om alle soorten digitale muziekapparatuur op aan te sluiten,
• extra RCA-aansluitingen in het dashboardkastje voor audio/video.

Het JBL™ hifi-systeem
Met de optie “pack JBL™” wordt een hifi-geluid “op maat” mogelijk met elk van de drie voorgaande Connect-systemen. Het bestaat uit:
• een digitale versterker van 240 Watt,
• een subwoofer die zich op een ideale plaats (zowel voor de akoestiek als voor de laadruimte die overblijft) onder de vloerplaat van de bagageruimte bevindt,
• 2 hifi-woofers (Ø 165 mm) in de voorportieren,
• 2 hifi-tweeters in het dashboard,
• 2 coaxiale luidsprekers (hifi Ø 130 mm) in de achterportieren.

De zes CD-wisselaar
Bij de Connect Sound (om MP3-bestanden af te spelen), Connect Nav en Connect Com 3D kan een CD-wisselaar met één lade, geschikt voor 6 CD’s, als optie worden gekozen. Deze wordt in de bagageruimte geplaatst.

Een parkeerhulp achter ofwel voor én achter
De parkeerhulp is een waardevol hulpmiddel voor parkeren/achteruitrijden en voor de veiligheid van personen. Het systeem treedt in werking zodra de achteruit wordt ingeschakeld en bij een snelheid van minder dan 10 km/uur voor de parkeerhulp vóór. De bestuurder wordt gewaarschuwd door middel van geluidssignalen en informatie op de display op het dashboard.

Overige uitrusting
Afhankelijk van de uitvoeringen kan de bestuurder beschikken over:
• een cruise control met variabele snelheidsbegrenzer;
• een bandenspanningscontrolesysteem dat aangeeft wat er met welk wiel aan de hand is (bandenspanning te laag of lekke band);
• een aantal andere functies zoals automatische indexatie van de spiegels bij het achteruitrijden, het automatisch in- en uitklappen van de buitenspiegels, het automatisch inschakelen van de koplampen, automatische ruitenwisser met regensensor, automatisch dimmende binnenspiegel…

ONDERSTEL
Uniek rijplezier en “off road”-aandrijving

Zowel het rijgedrag, dat direct van invloed is op het rijplezier van een Peugeot, als de actieve veiligheid staat centraal bij het ontwerpen van alle auto’s van het merk. Voor de 3008 is dan ook alles in het werk gesteld om de auto neer te zetten als een nieuwe referentie in de categorie van compacte en toch ruime auto’s, waartoe zowel de MPV’s als de SUV’s behoren. Een van de belangrijkste beweegredenen van klanten bij het kopen van een auto is het rijplezier. Dat vinden ze wel in een berline, maar op deze markt van hoge en ruime auto’s ontbreekt het nog vaak.

Om deze bijzonder ambitieuze doelstelling voor wat betreft wegligging, nauwkeurige besturing en koersstabiliteit te behalen, heeft Peugeot zich vooral gebaseerd op de vele knowhow die het onderstel van de 308 heeft opgeleverd.

Met de wens een krachtiger motoraanbod te bieden en te voldoen aan de verwachtingen van de meest veeleisende klanten, zonder in te boeten op comfort, werd speciaal aandacht besteed aan een opvallende nieuwe techniek: Dynamic Rolling Control.

Om de auto ook te kwalificeren als terreinwagen, werd bovendien een nieuw systeem ontwikkeld en gepatenteerd: Grip Control.

Alle knowhow van Peugeot in dienst van de 3008
Structureel gezien heeft de 3008 een uitstekende torsiestijfheid, wat een sterk staaltje is voor een ruimtewagen. Met 0,86 mrad bij een koppel van 100 daNm is de stijfheid bijna net zo groot als die van een 308 SW (die in zijn categorie als toonaangevend wordt beschouwd). Het is vooral dankzij deze stijfheid dat de wielophanging optimaal benut kan worden.

De 3008 staat op hetzelfde platform als de 308 en heeft dus ook hetzelfde onderstel en de dynamische rijkwaliteiten waar de 308 zo om geroemd wordt. Zo heeft de voortrein McPherson veerpoten en een stabilisatorstang die zorgt voor een strakke geleiding en een goede wegligging.

De achtertrein bestaat uit een vervormbare traverse, twee armen en een ingebouwde stabilisatorstang. Hij is compact, maar biedt veel stijfheid en vangt de schokken en de bewegingen van de carrosserie goed op.

De grote spoorbreedte (1532 mm aan de voorkant en 1527 mm aan de achterkant bij 17’’ en 18’’) en de royaal bemeten banden en velgen leveren eveneens hun bijdrage aan de wegligging, nauwkeurigheid en stabiliteit van de auto, zowel rechtuit als bij het loslaten van het gaspedaal of het remmen in een bocht.

De speciale, door Peugeot zelf ontworpen en vervaardigde hydraulische schokdempers, dragen actief bij aan de goede combinatie tussen comfort en wegligging, uniek voor dit soort auto’s.

Dynamic Rolling Control: een systeem dat zorgt voor optimale stabiliteit
De 3008 moet een voorbeeld zijn voor wat betreft rijgedrag, wegligging, verticale carrosseriebewegingen, koersstabiliteit, etc. Alle uitvoeringen van de auto, ongeacht de motor, moeten aan deze doelstelling voldoen. Hoe krachtiger de motor, hoe hoger het zwaartepunt en hoe meer de carrosserie wordt blootgesteld aan extra koppel en vermogen…. hoe groter de kans op overhellen in bochten en een verminderde koersstabiliteit.

Om de grenzen van de koersstabiliteit bij de krachtigste motoren (de 1,6 l THP en de nieuwe 2,0 l HDiF) verder te verleggen werd een gloednieuw systeem ontwikkeld in samenwerking met het bedrijf KYBSE®: Dynamic Rolling Control. Dankzij deze technologie, die uniek is binnen dit segment, komen de dynamische eigenschappen van de 3008, met de twee krachtigste benzine- en dieseluitvoeringen, nog sterker tot hun recht en dat met een onveranderd hoog comfort.

Bij dit bijzondere systeem staan de beide achterste dempers via een centrale module boven de achtertraverse met elkaar in verbinding. Deze module werkt als een derde schokdemper en bestaat uit een zuiger en een compensatiekamer. Het geheel staat onder een druk van 20 bar. In bochten en bij plotselinge uitwijkmanoeuvres kan de vloeistof van de ene naar de andere schokdemper stromen (de zuiger in de module verschuift niet). Zo kan de dempingskarakteristiek aangepast worden en wordt het overhellen van de auto tegengegaan. De auto blijft perfect onder controle.

Op een rechte weg werken de achterdempers op de klassieke wijze. De vrije zuiger kan onder druk van de vloeistof bewegen en zorgt voor een optimale dempingskarakteristiek en een maximaal comfort van de inzittenden. Dynamic Rolling Control verhoogt op die manier het rijplezier terwijl de auto onverminderd comfortabel blijft in het dagelijks gebruik.

Grip Control: een systeem dat zorgt voor optimale grip
De “cross-over”-filosofie van de 3008 komt ook tot uiting in het aandrijfsysteem met de naam Grip Control. Dit pakket bestaat uit een geavanceerde antislipregeling en Mud&Snow-banden. Het is beschikbaar als optie voor gebruikers die op zoek zijn naar een auto met verhoogde “off-road”-eigenschappen, met een aandrijving die beduidend beter is dan die van een “normale” auto, ongeacht het soort wegdek.

Het doel van het systeem is om de aandrijving van de twee voorwielen te optimaliseren door middel van een geavanceerde antislipregeling (ontwikkeld in samenwerking met Bosch en gepatenteerd) die deel uitmaakt van de ESP-computer. De bestuurder heeft vijf standen tot zijn beschikking die bediend kunnen worden via een schakelaar op de middenconsole.

De vijf standen zijn:
– De Normaal-stand, waarbij ESP is ingesteld op een lage doorslipkans op basis van verschillende soorten wegdek waar een bestuurder doorgaans mee te maken krijgt.
– De Sneeuw-stand past zich aan aan de grip die beide voorwielen hebben tijdens het wegrijden.
Bij het optrekken zorgt het systeem voor een betere grip om afhankelijk van het wegdek zo goed mogelijk weg te kunnen rijden. Bij een snelheid van meer dan 50 km/uur schakelt het systeem weer over in de Normaal-stand.
– In de Terrein-stand (modder, onverharde wegen, nat gras…) mag het wiel met de minste grip doorslippen om zo de modder aan de kant te duwen en weer grip te krijgen. Tegelijkertijd krijgt het wiel met de meeste grip een zo groot mogelijk koppel doorgegeven. De koppelverhouding tussen de voorwielen kan tot 100% gaan, wat veel meer is dan bij een “limited-slip”-differentieel.
Tijdens het optrekken zorgt het systeem voor een optimale grip om de bestuurder zoveel mogelijk controle te geven. Deze stand blijft geactiveerd tot een snelheid van 80 km/uur.
– In de Zand-stand kunnen de twee aangedreven wielen gelijktijdig nog enigszins doorslippen om de auto vooruit te laten komen en worden de risico’s om in het zand vast te lopen beperkt. Ook in dit geval is het effect van deze stand groter dan dat van het “limited-slip”-differentieel.
Vanuit deze stand wordt bij een snelheid hoger dan 120 km/uur automatisch weer in de Normaal-stand geschakeld.
– In de ESP Off-stand kunnen het ESP en de Grip Control tot een snelheid van 50 km/uur worden uitgeschakeld om de bestuurder volledig vrij spel te bieden. Boven deze snelheid schakelt het systeem weer automatisch in de normale ESP-stand.

Bij de Grip Control horen Michelin Latitude Tour HP “Mud&Snow”-banden van 215/60 R16, die tevens geschikt zijn voor off-road gebruik (zie volgend hoofdstuk).

Banden: drie verschillende typen

16” Michelin Latitude Tour HP: Deze “Mud&Snow”-banden (215/60 R16) horen bij de optie Grip Control. Door zijn veelzijdige eigenschappen is deze band geschikt voor alle soorten terrein, waardoor de antislipregeling in alle standen optimaal zijn werk kan doen.

De band maakt gebruik van een speciale Michelin-techniek die werkt met nieuwe StabiliGrip-lamellen. Deze blokkeren zichzelf als het ware om een stabiele wegligging te garanderen. Zo is de Michelin Latitude Tour HP mede bepalend voor de rijeigenschappen van de auto, onder alle gebruiksomstandigheden. Het comfort van de passagiers komt daarbij nooit in het gedrang.

De markering “M+S” (Mud&Snow) op de zijkant van de band getuigt van deze veelzijdige eigenschappen. De band voldoet aan de Duitse wetgeving die winterbanden verplicht stelt.

17’’: Michelin-banden met een lage rolweerstand
Deze techniek die een vermindering van de rolweerstand mogelijk maakt, werd voor het eerst toegepast bij de introductie van de 308 met de Michelin Energy Saver-banden van 15’’ en 16’’. We zien hem nu in aangepaste vorm terug op de 3008 die is voorzien van Michelin-banden met het Green X-label. Deze band (225/50 R17) kan het brandstofverbruik verminderen met bijna 0,2 l per 100 km bij gemengd verbruik. Dit komt neer op een vermindering van meer dan 4 g CO2/km (vergeleken met klassieke banden met dezelfde maat).

Dit is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Michelin en Peugeot, waarbij Michelin een speciaal technisch team heeft ingezet voor het project T84 om deze doelstelling te bereiken. Door de rolweerstand met bijna 20% te verminderen, is er met deze banden minder energie nodig om de auto te laten rijden. De grootste uitdaging was om niet alleen de rijweerstand te verminderen, maar ook om een betere grip te creëren en te zorgen voor de langst mogelijke levensduur van de markt.

18’’: maximale rijsensaties
Voor de meest veeleisende bestuurder op het gebied van rijsensaties, zijn de Continental-banden van 235/45 R18 standaard of optioneel beschikbaar, afhankelijk van de uitvoering.

Een nauwkeurige en informatieve besturing
Naast het feit dat de stuurkolom is voorzien van drie kruiskoppelingen in plaats van de gebruikelijke twee, vormt de stuurinrichting vooral een goed voorbeeld van de knowhow van Peugeot op dit gebied. De besturing is niet alleen erg nauwkeurig, maar ook zeer informatief en dus gebruiksvriendelijk.

De variabele bekrachtiging van deze tandheugelstuurinrichting wordt geleverd door een elektrohydraulische pomp die een druk levert, afhankelijk van de snelheid van de auto, de mate waarin het stuur wordt gedraaid en de temperatuur van de olie in het systeem. Hierdoor wordt de kracht die van de bestuurder wordt gevergd voortdurend aangepast en wordt het eenvoudiger om manoeuvres met een lage snelheid uit te voeren.

Bij de 3008 wordt gebruik gemaakt van twee verschillende pompen, afhankelijk van het type motor. Zo is de 2,0 l HDiF-motor uitgerust met een elektrohydraulische pomp met een vermogen van 710 Watt, terwijl die bij de drie andere motoren (1,6 l HDi met roetfilter, 1,6 l VTi en 1,6 l THP) een vermogen levert van 650 Watt.

Een krachtig remsysteem
Het remsysteem vóór bestaat uit ruim bemeten geventileerde remschijven met een diameter van 283 mm en een dikte van 26 mm bij de 3008 1,6 l VTi en 1,6 l HDiF en met een diameter van 302 en een dikte van 26 mm bij de 3008 1,6 l THP en de 2,0 HDiF. De remklauwen vóór hebben remzuigers met een diameter van 57 mm voor een goede “bijterigheid”, doseerbaarheid en uithoudingsvermogen. Achter zijn in alle gevallen remschijven van 268×12 mm gemonteerd.

De auto is standaard uitgerust met ESP en antislipregeling (ASR of de optie Grip Control), Hill Start Assist, ABS, elektronische remkrachtverdeling (EBD), en een noodremassistent (BAS). Dit systeem kan met behulp van een schakelaar uitgeschakeld worden en wordt bij meer dan 50 km/uur automatisch weer ingeschakeld. De alarmknipperlichten schakelen automatisch in bij sterk afremmen.

AANDRIJFUNITS
Ruime keuze uit moderne, krachtige, zuinige en milieuvriendelijke motoren

Met zes aandrijfunits op basis van twee benzinemotoren en twee HDiF dieselmotoren, biedt de 3008 tussen nu en het najaar van 2009 een uitgebreid en krachtig motoraanbod om zo goed mogelijk tegemoet te komen aan de behoeften van de verschillende klanten. Al deze viercilindermotoren zijn voorzien van de meest geavanceerde technieken in hun categorie. Zo zijn ze allemaal uitgerust met een cilinderkop met dubbele nokkenassen en 16 kleppen.

Hierdoor is het verbruik en dus de CO2-uitstoot van de 3008 bijzonder beperkt vergeleken met al zijn concurrenten. De 3008 1,6 l HDiF van 80 kW (110 pk) en elektronisch bediende handgeschakelde 6-versnellingsbak verbruikt bijvoorbeeld slechts 4,9 l/100 km, bij gemengd verbruik. Dit komt neer op een CO2-uitstoot van niet meer dan 130 g/km.

HDiF dieselmotoren

2,0 l HDiF: 110 kW (150 pk) met handgeschakelde 6-versnellingsbak of 120 kW (163 pk) met 6-traps automaat
Met een cilinderinhoud van 1997cm3 ontwikkelt deze nieuwe “DW10C”-motor een maximum vermogen van 110 kW bij 3750 omw/min (en zelfs 120 kW in combinatie met een 6-traps automaat) en een royaal maximum koppel van 340 Nm bij 2000 omw/min.

Deze nieuwe motor voldoet nu al aan de Euro 5-normen en is een evolutie van de “DW10B”, de 2,0 l HDi van 100 kW (136 pk) die we kennen van andere modellen. Zo zijn de cilinderkop, het draaiend gedeelte, de inlaat, de uitlaat, de distributie, het carter, etc. volledig herzien.

Om dergelijke prestaties te kunnen leveren, is deze motor tevens voorzien van een turbocompressor met variabele geometrie, een elektronisch gestuurde hogedrukpomp (maximale druk van 2000 bar haalbaar in de “Common Rail” afhankelijk van de belasting) en elektronisch bediende verstuivers met acht gaatjes. Met dit blok komen de rijeigenschappen van de 3008 optimaal tot hun recht.

De 2,0 l HDiF-motor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak of een 6-traps automaat met sequentiële bediening die het dieselaanbod in het najaar afrondt. Deze dynamische en reactieve versnellingsbak past zich aan aan de rijstijl van de bestuurder waardoor deze motor optimaal benut kan worden.

1,6 l HDiF van 80 kW (110 pk) handgeschakelde 6-versnellingsbak of elektronisch bediende, handgeschakelde 6-versnellingsbak
Met een maximaal vermogen van 80 kW bij 4000 omw/min, kenmerkt dit HDiF-blok van 1560 cm3 zich door zijn levendige karakter en grote souplesse met een maximaal koppel van 240 Nm vanaf 1750 omw/min (dit kan oplopen tot 260 Nm dankzij de “overboost”-functie).
Dit wordt bereikt door technologieën zoals een turbocompressor met variabele geometrie en de directe inspuiting onder hoge druk (tot 1600 bar).

Deze motor is gekoppeld aan de nieuwe “MCM” 6-bak die gemakkelijk en soepel schakelt. De elektronisch bediende versie hiervan, de “BMP6”, maakt een koppelingspedaal overbodig en vormt een zuinig alternatief voor de traditionele automaat. De bestuurder kan zelf kiezen hoe hij wil schakelen, handmatig of automatisch. Handmatig via de versnellingshendel of met de flippers achter het stuur, of volledig automatisch zonder daar zelf iets voor te hoeven doen, ideaal voor mensen die graag ontspannen rijden. Bij het automatisch schakelen kan de versnellingsbak het moment van schakelen zo optimaal mogelijk kiezen, waardoor het brandstofverbruik lager is dan bij een traditionele versnellingsbak.

Tot slot zorgt deze motor voor een uitstekende balans tussen prestaties en gebruikskosten. In combinatie met de elektronisch bediende, handgeschakelde 6 versnellingsbak verbruikt hij 4,9 l/100 km bij gemengd verbruik, oftewel 130 g CO2/km.

Benzinemotoren

1,6 l THP 110 kW (150 pk) met handgeschakelde 6-bak
De 1,6 l THP motor (THP staat voor “Turbo High Pressure”) met een cilinderinhoud van 1598 cm3 geeft de 3008 een enorme souplesse dankzij een maximum koppel van maar liefst 240 Nm dat vanaf 1400 omw/min beschikbaar is. Dat zorgt bij lage motortoerentallen voor een levendig karakter en een maximum vermogen van 110 kW bij 5800 omw/min.

De speciale “Twin-Scroll” turbo zorgt voor een maximale laaddruk en dankzij de directe benzine-inspuiting kan precies de juiste mengselsamenstelling worden verkregen voor een volledige verbranding en een maximaal motorrendement. Daardoor biedt deze motor het ideale compromis tussen prestaties en verbruik. In het najaar verschijnt een versie van deze motor die voldoet aan de Euro 5-normen.

1,6 l VTi: 88 kW (120 pk) handgeschakelde 5-bak
De 1,6 l VTi (Variable Valve Lift and Timing injection) is een motor met indirecte inspuiting die beschikt over een maximum vermogen van 88 kW bij 6000 omw/min en een maximum koppel van 160 Nm bij 4250 omw/min. De motor heeft een soepel karakter met een koppel dat zeer gelijkmatig is gespreid over het toerengebied en al bij lage motortoerentallen (2000 omw/min) een waarde van 140 Nm bereikt, wat neerkomt op 88% van het maximum koppel.

Naast de continue variabele kleptiming (VVT) waarmee de inlaatnokkenas en de uitlaatas zijn uitgerust, zorgt een systeem voor variabele lichthoogte van de inlaatkleppen voor de geleidelijke instelling van de maximale lichthoogte afhankelijk van het gebruik van het gaspedaal. De combinatie van VVT en de variabele lichthoogte van de inlaatkleppen zorgt voor een benzinemotor met een beter rendement, met als direct gevolg een laag verbruik (vooral bij deellast), minder CO2-uitstoot en een betere respons voor meer souplesse.

Deze 1,6 l VTi voldoet bij de zijn introductie op de 3008 aan de Euro 5-normen. De motor is gekoppeld aan een 5-versnellingsbak, wat de 3008 dynamische en aangename rijeigenschappen geeft, terwijl het verbruik beperkt blijft.

VEILIGHEID
Een zeer hoog primair, secundair en tertiair veiligheidsniveau

Voor de 3008 werd dan ook alle ervaring van de Groep op dit gebied gebruikt, evenals de nieuwste geavanceerde technieken voor een maximale veiligheid op alle fronten. Actieve veiligheid: dankzij de uitstekende stijfheid van de structuur, de bijzonder goede wielophanging en de elektronische hulpsystemen beschikt de 3008 over rijeigenschappen die uniek zijn voor zijn categorie. Passieve veiligheid: de structuur van de carrosserie is groot bemeten om weerstand te bieden tegen de zwaarste aanrijdingen. De manier waarop deze structuur vervormingen opvangt en de vele veiligheidsvoorzieningen zorgen dat de 3008 vijf sterren kan behalen in het kader van het nieuwe EuroNCAP-protocol van 2009.

Voor wat betreft tertiaire veiligheid kan de 3008 in een groeiend aantal landen terugvallen op de service van Peugeot Urgence, die deel uitmaakt van het nieuwe navigatiesysteem Connect Com.

Een geoptimaliseerde structuur
Aan de structuur van de 3008 werd veel aandacht besteed om de energie van een botsing op vooraf geprogrammeerde wijze op te kunnen vangen. Om deze doelstelling te kunnen behalen is de auto onder andere voorzien van een driedelige kreukelzone aan de voorzijde. De 3008 is bovendien uitgerust met Bogé Wagon-buffersteunen, een nieuw systeem waarmee deze doelstellingen haalbaar worden terwijl de lengte van de overhang voor beperkt blijft (zie het hoofdstuk “Technische basis/Structurele vernieuwingen”).

Het doel is om het interieur optimaal te beschermen (inclusief de inzittenden), om de gevolgen van een aanrijding met een voetganger te beperken en om reparatie gemakkelijker te maken; dit is vanzelfsprekend direct van invloed op de verzekerings-kosten die de gebruiker voor zijn auto betaalt.

Frontale botsing
De voorzijde is voorzien van een driedelige kreukelzone, een principe dat voor het eerst werd toegepast bij de 308 en bestaat uit:
• een onderste kreukelzone die de vrijgekomen krachten langs twee wegen verdeelt, over twee verlengde subframes op de bumperbalk, in plaats van alleen bovenlangs via de langsdragers. Dit principe werd ook al toegepast bij de 407;
• een derde kreukelzone, die wordt gevormd door de verstevigingen boven de wielkasten voor, in het verlengde van de voorruitstijlen en de versterking van de portierdrempels.

Zo wordt bij een frontale botsing 3/5e van de energie afgevoerd via de hoofdzone, 1/5e via de onderkant en 1/5e via de derde zone. Door deze driedelige kreukelzone wordt de energie langs drie hoofdwegen verdeeld, naar de extra verstevigde zones van de auto: het schutbord, de bodemplaat, de zijkanten van de carrosserie of de portierversterkingen aan de voorzijde die de voor- en de middenstijlen met elkaar verbinden. Op die manier kan rondom het interieur een beschermende kooi voor de inzittenden worden gevormd.

Bovendien kan de stuurkolom worden ingetrokken: bij een aanrijding wordt deze op het juiste moment ingetrokken om de bestuurder te beschermen.

Aanrijding van opzij
Om de inzittenden zo goed mogelijk te beschermen bij een aanrijding tegen de zijkant, is de middenstijl extra verstevigd. De middenstijl is gemaakt van verschillende lagen ultrasterk THLE/UHLE-staal. De portieren dragen verder ook bij aan de algehele stijfheid van de auto doordat ze een stevige verankering vormen tussen de voorstijlen, de middenstijlen en de wielkasten achter.

De zijkanten van de carrosserie zijn extra verstevigd en de vele traverses die de langsliggers aan de buitenkant met elkaar verbinden, dragen bij aan de stijfheid van de auto.

Aanrijding van achteren
In de rand van de bagageruimte is een balk aangebracht om botsingen op te vangen zodat de auto gemakkelijker en goedkoper te herstellen is, ondanks de aanwezigheid van de speciale achterklep in twee delen.

Geavanceerde veiligheidsvoorzieningen
Naast de structuureigenschappen die weerstand bieden bij botsingen, is een serie beschermingselementen ontwikkeld ter bescherming van het lichaam:

– Er zijn 6 airbags ter bescherming van de inzittenden: 2 twee adaptieve frontairbags met een inhoud van 40 l aan bestuurderszijde en een inhoud van 80 l aan passagierszijde, 2 zijairbags (elk 18 l inhoud) die de borst en het bekken van de voorste inzittenden beschermen en 2 windowairbags (elk 30 l inhoud) die de hoofden van de voor- en achterpassagiers beschermen.

– 5 driepuntsrolgordels en een waarschuwingssysteem voor het dragen van de gordels, zowel hoorbaar als zichtbaar door middel van pictogrammen: de gordels voorin zijn uitgerust met pyrotechnische gordelspanners (met dubbele spanner voor de passagier om zowel het bekken als de borstkas beter op de plaats te houden) en spankrachtbegrenzers; achterin zijn de buitenste gordels uitgerust met spankrachtbegrenzers; hoofdsteunen voor en achter; de “portefeuille”-vorm van de hoofdsteunen vóór en de “komma”-vorm van de hoofdsteunen achter biedt meer steun bij een eventuele aanrijding.

– De twee buitenste achterstoelen zijn voorzien van Isofix-bevestigingspunten om kinderzitjes (met Isofix-aansluiting) te bevestigen.

De 3008 kan worden uitgerust met kindersloten waarmee de achterportieren eenvoudig en op een veilige manier elektrisch kunnen worden vergrendeld, samen met de elektrische achterruiten. Deze functie is gekoppeld aan de elektrische ruiten achter of de supervergrendeling.

Tertiaire veiligheid: als elke seconde telt
Het Connect Com navigatiesysteem dat als optie leverbaar is, geeft behalve standaardfuncties zoals radio, telefoon en een navigatiesysteem ook nog toegang tot pechhulp én tot Peugeot Urgence hulpverlening. Bij een noodoproep wordt de locatie van de auto automatisch bepaald. Deze dienstverlening is gratis en zonder tijdslimiet. In Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, België, Luxemburg functioneert dit systeem al, dit jaar wordt Portugal daar ook nog aan toegevoegd. Klanten worden in hun eigen taal te woord gestaan door een professional.

Deze dienst kan door de bestuurder worden ingeschakeld of automatisch (als de airbags of gordelspanners afgaan), zodat de hulpdiensten snel in actie kunnen komen.

Sinds Peugeot Urgence in 2003 van start is gegaan, werden al meer dan 2100 gebruikers bijgestaan.



104 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Officiee,l dan ook maar gelijk officieel de lelijkste auto van Q1 van 2009?
Eén reden: de concurrentie heeft er een: Peugeot moeter ook een hebben… ls concurrent is dat een goede manier om jouw concurrent iets lelijks te laten maken…
Lelijk? Kan zijn – mooier dan een E-Klasse in ieder geval ;-)
@ Summer Sky: eens!

Walvishaai? sowieso niet echt fan van het geopende bek design.
Spuit je de zwarte delen mee ( waarschijnlijk standaard op de duurdere modellen ) dan wordt het al beter.
Wow, wat is het?
Ongelofelijk wat een PR/Marketingbureau heeft Peugeot toch… Hoe weten ze dit design in hemelsnaam in iets positief om te buigen?

“Het resultaat is een heel evenwichtig geheel, met een stoere en robuuste uitstraling.”

Allemaal evenwichtig aan de prozac dunkt me..
Ik heb wel eens een lelijker peugeot gezien (die “4×4”)! Vind hem eigenlijk best wel mooi!
Het zijn vooral de achterlampen die deze auto lelijk maken, wat mij betreft. De voorkant is nog wel te doen… Maar om iets positiefs te zeggen: vergeleken met de concurrentie heeft deze echt een mega-mooi-vormgegeven interieur!

http://www.autoblog.nl/image-gallery?file=Peugeot/3008/peugeot-3008-05.jpg
Dat is wel een mooie foto; ge!le vrouw en die auto valt bijna niet op.
[email protected]^%$#%@ * houdt zich in om niet een eewig duurend IP-ban te krijgen *
Diesel Hybride?
haha, die interieurbouwers hebben in ieder geval weleens in een R8 gezeten.
Succes @ degenen die van plan zijn om het persbericht te lezen…

Ik vind hem niet zo mooi, ik ben nooit gek op de uitstraling van een Peugeot geweest. Op enkelen na zoals de 406 coupé.
Het interieur daar in tegen is wel oké. Het geeft je een gevoel alsof je er echt in zit. En de middenconsole geeft wat een sportief gevoel.

Alleen ik zou het nooit kopen, ben totaal niet weg van dit ding…
Zeer mooi interieur !! de voorkant gaat nog maar die ACHTERKANT , miljaar die is fataal !!
Het dashboard is een beetje geinspireerd op het dashboard van de Audi R8.
wat gaat het kreng kosten?
Ik zal één van de weinigen zijn die dit mooi vindt. Het interieur geeft een cockpit-gevoel. Die is echt top van vormgeving en layout. Sowieso zal de 3008 altijd emoties oproepen bij “autokenners” en “niet-autokenners”. Of die nu positief of negatief zijn. Peugeot is erin geslaagd om een auto op de markt te brengen waarover gesproken zal worden en die herkend zal worden.
Wat jammer: zo’n lelijke auto met zo’n mooi interieur… Nouja, daar moet je tenslotte zelf toch het meest tegen aan kijken :P
Hoeveel geld heeft die man gekregen op foto 4 om boodschappen in dat lelijke hok te zetten?
Hoe dan ook….

Franse oto’s = ROMMEL
Stil zetten en zitten in het enige goede van die krengen – De stoelen

nee geen spelfout –> Kan Franse oto’s geen auto’s noemen
Dat interieur ziet er best geinig uit.
Gewoon de gruwel… geen andere woorden voor
Ik vind hem best wel MOOI!
Interieur is top: hoeplijk vinden we dt in meer modelletjes terug! Zou zelfs mooi staan in de renault Laguna Coupé!!
Bij de eerste oogopslag bij de interieurfoto dacht ik meteen aan het interieur van de audi R8 …
Dat interieur is inderdaad nogal copy/paste van dat van de R8. Meteen ook het enige positieve aan deze koelkast. Je zal maar eens per ongeluk de deur openen, uistappen en een blik werpen op dit stalen gedrocht.
Het belangrijkste staat er niet bij: wat moet deze beauty kosten? Of kopen we een auto zonder de prijs te kennen?
Interieur inderdaad super hoewel gejat. Als je rijdt hoef je in ieder geval niet tegen de lelijke buitenkant aan te kijken. Helaas staat de auto meestal stil in de werkplaats of op het oprit. En dan kijk je helaas tegen de buitenkant aan.
Hij is niet erg lelijk, mogelijke opvolger van mijn opa zijn Golf plus…
Wat ’n lellek hok. En dat interieur, met al die knoppen! ’t Zou mijn keuze niet zijn, zal ik maar zeggen.
Wie heeft er een bakje?
Hoe kun je nou zoiets ontwerpen:S
Die gozer moet zijn bril niet opgehad hebben…
Mika_Hakkinen
interieur is wel mooi.. buitenkant.. Tja.. Ben niet fan van de fransen op dit moment.. renault gaat nog wel.. maar peugeot is echt de weg kwijt.. HUUR PININFARINA IN!!! 406 coupe prachtig gewoon.. maja
Op zich een hele mooie auto, als al dat zwarte kunstof nou eens meegespoten werd in het donkerblauw, of dit titaniumkleurtje, is t nog wel te pruimen. Zolang ze bij de eerstvolgende facelift de achterlichten maar onderhanden nemen…. want dat interieur is ge-wel-dig!! :)
die grill is zo groot dat als je iemand aanrijdt hij er in plakjes doorheen gaat. Verder van buiten niet in proportie, van binnen mooier dan een 308 etc.

Ik rij zelf een 207 (met de sportbumper) en kan er nog steeds niet aan wennen. Ben heel benieuwd hoe Peug de 207 en 308 gaat faceliften. Zal wel in de richting van de 107 en deze 3008 gaan.
Gedver! Het is net alsof Peugeot zijn auto’s bewust lelijk maakt. Mooi voorbeeld: de peugeot 107, best een leuk karretje -> vervolgens facelift: plakken ze er een grille op die bijna breder is dan de auto zelf, walgelijk gewoon.

Het interieur maakt overigens wel het één en ander goed, zeer mooi vind ik!
@ phils
wat is er mis met het interieur van de renault laguna coupe?
ik vind zo’n dashboard best mooi, maar om zoiets in een mpv/suv (wat het ook is) te stoppen vind ik wat te ver gaan! het dash van de 308 was beter geweest!
Waarom vind iedereen m zo lelijk. Gooi er grote velgen onder en je bent toch klaar. Vind het wel een mooie bak eigenlijk.
laten we niet te kritisch zijn … hij is idd niet moeders mooiste, maar ik denk dat hij best comfortabel is.
@ al die franse-cars haters… ik heb 150.000 km gereden met een Passat, daarna een 407,daarna een A4 en toen een 320.
En heel eerlijk: qua rijcomfort was de 407 de beste wagen. De uitrusting was heel goed vanbinnen, zetels waren top, motor maakte nie te veel lawaai maar was voldoende krachtig en de stuurbekrachtiging was subliem. De tijden dat er veel stukken aan franse wagens kwamen zijn voorbij. Ik vind globaal gezien de 320 wel de beste wagen waar ik tot nu toe mee reed , maar de 407 is een waardige 2e, en dat meen ik echt!
laat ik iets positiefs zeggen.. hij is wel aardig origineel, maar goed.. dat was de fiat multipla ook=) ik denk eerlijk gezegd wel dat hij een aardig succes kan gaan worden..
Mooie auto. Weer zo’n lekkere grote neus.
Het interieur is inderdaad ook erg netjes. Zo’n lekker handvat voor de bijrijder naast de pook :D (dit kreng kan oo zo hard de bocht door he ;))

Zie ik daar trouwens een knop á la Idrive (bmw) zitten? Het dashboard is trouwens wel aardig druk met al die knopjes.
Gewoon een paar keer mee rijden, misschien ziet hij er dan ietsje beter uit als hij wat onderdelen heeft verloren.
Ik kan me af en toe zo ergeren aan die mensen die bij voorbaat al de Peugeot met de grond gelijk maken omdat “het na de 406 coupe nooit meer wat geworden is”. Beetje vreemd dan dat zowel de 206 als de 307 en de 207 en binnenkort de 308 al jaren vechten om de best verkochte auto.

Toegegeven de 406 Coupe was fenomenaal vormgegeven, maar ook de 207 en de 308 zijn formidabele auto’s waar zeer veel mensen met een ‘normale’ bankrekening zeer blij mee zijn.

Ik spreek zojuist nog een man die alleen maar roept hoe mooi en comfortabel zijn 407 SW wel niet is.

Ik begrijp dat je een 3008 niet mooi vind maar zet hem eens naast zijn concurrentie en zeg me dan wat er aan mankeert.
Zoals ik het zie, zie ik een mooi ontworpen interieur met een hoge instap. (trouwens de meest ge-uitte wens in de showrooms in nederland)
De koets is niet van het niveau 407 SW maar dat kan ook niet want die heeft een lage instap.

Mijns inziens is dit een concurrent om rekening mee te houden.
Zo dat moest ik effe kwijt.
@vingt, 1 de 407 is natuurlijk mislukt maar een eigenaar heeft hem vast gekocht omdat ie hem mooi en goed vond dat is logisch maar kijk naar een mondeo een passat die zie je veel vaker. de golf word altijd nog meer verkocht dan een 307 & 308 en de focus ook, ik geef toe de 206 lijkt me een prima autotje.
maar een 3008 naast een QQ ik weet wel wat ik zou kopen hoor..
@vingt, ik moet zeggen ik vind dit trouwens geen verkeerde bak vind moet er alleen aan wennen en als ik eerlijk ben mischien kkoop ik dees eerder dan een QQ maar ik werd een beetje boos door het leugen van die 407 want mijn vander rijd voor de 2e keer ford mondeo omdat hij het een geweldige bak vind, daarom koop je een auto.
Maar je bent nu niet meer boos?
Jammer dat ze de koplampen niet wat groter hebben gemaakt! :shock:
Ja mensen deze discussie hebben een paar weken geleden al gehad of hij lelijk is of niet, en hij is officieel lelijk bevonden. Ben wel benieuwd welke figuren deze auto gaan kopen, maar even extra goed naar binnen kijken als hij langs rijdt! :P
De enigste auto die een karikatuur van zichzelf is.

Schaam me eventjes heel diep dat ik een peugeot rijder ben.

Gelukkig is mijn peugeot het mooiste peugeot model ooit gemaakt, en deze de lelijkste ooit gemaakt.
gadverpillekes das lillik..
en daarnaast jongens: de nieuwe E-Klasse is wel mooi!
Suggestie:
Van de tekentafel, via het concept en de productieversie, naar het autokerkhof aub; Die jaren op de openbare weg mogen achterwege gelaten worden!
Wat een onzin zeg. Je schaamt je dat je een Peugeot rijder bent.

Multipla, QuasQuai, Scenic, C4, B, Sharan enzovoort lijken ook allemaal niet op een 406 Coupe…

Daarom schamen Fiatrijders, Nissanrijders, Citroenrijders enz. zich toch ook niet?

De gedachte alleen al, je schamen voor je auto…..
je moet er eens een tijdje naar kijken. Dan word ie wel mooier en ik vind ehm niet eens lelijk! Het is gewoon een auto waar je even de rust voor moet nemen, dat is ook de bedoeling van deze auto, RUST!

qua rij eigenschappen zal het wel op de c4 picasso lijken, al hoop ik dat de vering niet zo “deinerig ” is als die van de c4 picasso, die neus iedere keer omhoog bij het gas geven is niks. En als je daarmee in de remmen gaat komt je neus naar beneden.

Maar al me al lijkt het me toch een goede auto, alleen niet voor de coureurs onder ons!
“nieuwe peugeot 3008 hit bij blinden”

omg wat triest :o

gr. japp
LOL @ Audi R8 interieur
@Vingt, helemaal mee eens! Iedereen die hier bezig is met ziekmakende reacties vind ik eigenlijk een beetje zielig. Een auto mooi vinden is nog altijd een persoonlijke smaak.

En daaropgekomen; ik vind hem niet echt mijn smaak, maar het interieur is mooi, de afwerking is zo te zien top (net als de 308), hij is ruim en waarschijnlijk rijd hij prima. Ik denk dat ik hem sowieso eens in het echt moet zien, want hier vind ik hem al mooier dan bij de concept en spotplaatjes.
uhh bepaald geen fan??

WIJ ZIJN ANTI-PEUGEOT 3008!!!
Mooie auto!
Voordeel van aan de binnenkant zitten: Je ziet de buitenkant niet.. (behalve als je er een tegenkomt dan..;-)
Kleef er een Duits logo op en iedereen op dit blog vind hem mooi.
Vergeleken met VW touran en de Golf plus is dit echt een beauty en op gebied van rijplezier zal het wel goed zitten zoals we van Peugeot gewoon zijn.
Vive la FRANCE!
@ Vingt-coeur en @ renaultfreak:

Helemaal mee eens!

Dit is misschien niet de mooiste auto die er is, maar zo is hij ook niet bedoelt. Het is gewoon een praktische, niet te dure en niet lelijke auto, waar veel non-autofielen in zouden willen rijden. Ik geef toe dat er veel auto’s zijn die mooier, sneller en gewilder zijn. Maar voor iemand met een gemiddeld budget en gemiddelde eisen (de normale Fransman of Hollander) is dit een prima auto. Ik had natuurlijk liever een veel mooiere auto gezien, zeker omdat we de Franse trots hoog moeten houden, maar die zou waarschijnlijk meer hebben gekost. Niet iedereen kan een audi of Alfa betalen. Het modale gezin koopt een Kangoo of 3008.

Op zich is dat jammer, omdat de eer van Peugeot, Renault en Citroën kleiner wordt. Maar het punt is, dat die auto’s wel goed verkopen (de meeste mensen zijn immers modaal) en dus staan Renault en PSA in de top qua verkoop.

Zeker wanneer je de 3008 vergelijkt met andere merken (lees: niet Frans), dan is die helemaal niet lelijk. Kijk naar een VW Touran of Golf, die vind ik lelijk en uiterst saai, maar daar wordt niks van gezegd. Waarom zijn Franse auto’s altijd lelijker dan Japanse of Duitse auto’s?

Als laatst wil ik nog zeggen dat Peugeot, Citroën en vooral Renault ontzettend vooruitgaan. Modellen als de Laguna Coupé en Mégane Coupé zijn, naar mijn mening, gewoon práchtig!
Zijn we hier in een dierentuin? Iemand roept heel hard dat iets niet mooi is en hoppa de rest begint ook te papegaaien. Mijn mening: deze Peug is best oké!
ik kan niet begrijpen dat mensen dit gedrocht mooi vinden. Maar daar zullen de mensen die hem gaan kopen wel anders over denken. Of ze kopen hem gewoon om andere mensen te treiteren. Je zou er toch niet aan moeten denken elke dag die zelfde afschuwlijke auto bij je buurman voor de deur.
@ alle Peugeot 3008 haters hier:

Smerig hè, om je eigen braaksel in te moeten slikken?! :lol:
Sommigen van jullie doen dat tenminste nog en durven nu toe te geven dat die auto best Ok is.

Anderen proberen nog steeds vast te houden aan hun vooroordelen en lijken nu op die gasten uit de VW commercials die zwaar de pest erin hebben en allerlei B.S. roepen om hun frustraties te coveren.

————-

Thanks Peugeot dat jullie wederom durf hebben getoond en een bijzondere auto hebben gemaakt (ik vind ‘m schitterend!!!). Een auto die opnieuw een fantastisch interieur heeft (niet zo’n donker hol als bij een VW bijv) en je kan je hele vermogen erop wedden dat deze auto beter rijdt dan een Nissan QQ.
Ik hou van aparte auto’s…
Ik heb altijd commentaar als er weer eens een TE algemene auto uitkomt.

Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat deze niet echt gelukt is.
Naast de Outlander-farce vrees ik dat dit de volgende is!

In deze klasse moet je toch volume draaien, en dat gaat met deze niet lukken.
Maarrr, misschien heb ik het mis!
Time will tell…
http://www.autowereld.com/imagesDB/640/911414120186_.jpg

Ook de achterkant went heel snel en de dikke wielkasten maken ‘m heel stoer af.
@ Greg:

Niet zo’n donker hol als een VW… check this… inderdaad veel kleuren gebruikt… vooral een beetje zwart en zwart en nog wat zwart en hier en daar zwart…

http://www.autoblog.nl/gallery/Peugeot/3008/peugeot-3008-02.jpg
@Edje®

En nu mag jij mij een VW laten zien waarbij het interieur zo veel daglicht binnenkrijgt als in de 3008. Dan snap je misschien beter wat ik met “een donker hol” bedoel ;-)

http://www.autoblog.nl/gallery/Peugeot/3008/peugeot-3008-03.jpg

Ik weet waar ik het over heb. Ben van een Golf overgestapt naar een 308 hatchback met een glazen panorama dak. Trust me, je komt vanuit een donker hol in een oase van licht en ruimte. Eens die ervaring en je wil nooit meer iets anders!
officieel: lelijk
Ik moet terug komen op mijn eerste oordeel (neg.) , ik heb nog wat langer naar de foto’s gekeken en hoe meer ik hem zie hoe mooier ik hem vind. Ik denk dat ij in het echt mooier is als het lijkt.
Dit wou ik nog even zeggen. Op autoweek.nl staan er meer foto’s en daar is hij echt wel mooi :D
NU ben ik helemaal overtuigd. Eerst vond ik het een afschuwlijk monster maar nu vind ik hem SUPER MOOI :D:D:D
Ben helemaal geen Peugeot fan, maar dit gaat al wat meer in de goede richting. Niet mis, maar zou’m niet kopen. Nog steeds geen WAW-factor !
Cool,
Haha idd..
net een Audi interieur.
K vind wel lijpe bak.
edit: fijn, en nu terug naar school
Al die trashtalk hier over de Peugeot 3008 (en andere modellen)!!! Het zet mij aan het denken over het inzicht van een hoop lui hier.

De 308 is ook zeer slecht ontvangen hier op autoblog.nl, maar als ik om me heen kijk op straat kan ik de tel niet meer bijhouden over hoeveel 308-en langs mij heen zoeven. Ik kan niet anders dan voorspellen dat ook de 3008 dwars tegen de gedachten van de gemiddelde Autoblogger in, super succesvol zal worden.

Trouwens, wie naar de nieuwe Mazda 3 kijkt, moet toegeven dat de grille van die auto regelrecht is gebaseerd op de designtaal van Peugeot. En de 3 is zeer goed ontvangen. De grote grille was zo’n gek idee nog niet…
Goed commentaar,
ik werk zelf bij een peugeot dealer.
maar de meeste mensen kijken echt wel even naar de 308 / sw
maar heel veel mensen kunnen hem nog niet betalen, wachten misschien tot ze 2e hans te koop zijn, of kopen een andere auto.

dan is het nog zo, dat peugeot er een gezicht van maakt,
mond neus ogen.
en dt zie je bij sommige merken totaal niet.

maar ik moet ook zeggen dat de duitsers ook mooi werk leveren.
@ Greg:

Oke, zo bezien is het waar. Zo’n panoramadak geeft erg veel licht en ruimtelijk gevoel. Helemaal mee eens.

ONTP: Wat ik wel mooi vind aan het dashboard zijn de Tumble Switches zoals ze ook in een Nissan GT-R zitten. Da’s mooi spul.
Ik vind hem eigenlijk helemaal niet zo lelijk, vind het wel een grappig design. Geen SUV maar ook niet de saaiheid van een MPV. Fabrikanten zouden meer van dit soort auto’s moeten maken, helaas blijkt echter vaak maar weer dat de gemiddelde autokoper in nl liever een 13 in een dozijn auto koopt.
Doet me deugd dat er toch nog autobloggers zijn die het met me eens zijn.
Roerend eens zelfs Vingt-Coeur ;-)
Lelijk vind ik hem niet, hooguit een beetje saai. Maar de foto waarop die kerel boodschappen aan het uitladen is toont wel mooi hoe onhandig die dubbele achterklep is, hij kan er niet goed bij als hij recht achter de auto staat.
Of ik nou mijn braaksel in moet slikken of niet, ik vind hem lelijk. Verschrikkelijk lelijk zelfs. Alleen al die koplampen die bijna de helft van de motorkap innemen (wat op alle nieuwe Peugeot’s het geval is), die enorme zwarte vlakken in de voorzijde. Foto 4 is ook wel grappig. Leuk dat je boodschappen bij één keer flink remmen in je nek liggen…..
Franse auto zijn gwn lekkerder om in te rijden, langer over na gedacht. en deze auto ziet er toch niet zo lelijk uit als ik eerst dacht
Niks te min voor mij!! Ik vind deze auto echt mooi, kzou zeggen, doe mij er maar een!
Even gereden met een 3008. Meteen gekocht. Wat een mooi interieur.En wat een rust in de auto.Het panoramadak geeft een ruimtelijk gevoel. Rij nu nog een Golf. Lijkt na het rijden in de 3008 op een hobbelpaard. Heb ook gereden met een Mondeo, deze auto rijdt ook goed maar……..het is toch net iets minder. De hoge instap is geweldig fijn. Jammer dat de levertijd zolang is .
Gefeliciteerd met de aankoop, Frans!

Ik herken trouwens veel van jouw commentaar… ben zelf in 2007 vanuit een Golf IV naar de Peugeot 308 overgestapt. Was ook zo’n grote vooruitgang. Letterlijk een overgang uit een donker hol naar een oase van rust, ruimte, licht (panoramadak), een klasse interieur en ga zo maar verder.
http://img34.imageshack.us/img34/3914/afbeelding1b.tif

het zijn maar details, maar vind em zo mooier..
Waarom vindt iedereen de 3008 toch zo lelijk?

Ik vind het een hele mooie auto!

Zo. :)
de 3008 heeft een frisse vernieuwende uitstraling. vooral zijkant en achterlampen vind ik very NICE!! voorkant zal vanzelf mooier worden naarmate men hem op straat zal zien
Prachtige auto en zit en rijdt heerlijk, heel mooi interieur.

Menig merk probeert het front(van de Peugeot’s), waaronder koplampen, te imiteren, wat ik een buitengewoon compliment vind voor Peugeot.
Wij rijden nu 5 weken in de 3008, en alleen maar positieve reactie’s gekregen. zowel als over het interieur al de buitenzijde. Vaak de opmerking gehad:”In het echt is hij mooier dan op een plaatje.”
Is stil en rijdt subliem.

Een super tevreden Peugeot 3008 rijder.
Fijn dat hij zo goed bevalt ik hoop er ook veel plezier aan te beleven , hoe lang heb je moeten wachten op de levering .
Niet,

Heb het showmodel gekocht.
I.v.m. nieuwe lease-auto heel veel proefritten gemaakt ina diverse auto’s, maar de Peugeot 3008, HDI 2.0 150 pk, rijdt echt geweldig, wat een heerlijk scheurijzer ! Prachtig interieur met glazen dak. Over smaak (uiterlijk) valt te twisten, maar het is in ieder geval een opvallende auto !
Ik heb de 3008 besteld en hij wordt in september geleverd; ik kan bijna niet wachten !!!
Ik ben 72 en kan met recht een oordeel geven over een auto.Na het rijden in een Austin, Ford 2 x,Volvo, Citroen, Simca, Nissan[Datsun]3 x , Opel 5x , VW [Volslagen Waardeloos] ,Hyundai, Fiat, Kia. Suzuki met een totale kilometrage van bijna een 1000 000 km heb ik nu een 3008 gekocht. Het is een openbaring om in deze wagen te rijden comfortabel, stil en soepel is het hoofdkenmerk van deze voiture. Al die negatievelingen met hun verwarde opmerkingen en vergelijkingen zijn waarschijnlijk gefrustreerd omdat hun budget niet toereikend genoeg was om deze echt mooie auto aanteschaffen.Ik ben blij dat ik na al die jaren eindelijk een auto heb gekocht waar ik me happy in voel.
onderweg naar school zie ik er elke dag een staan. En het ziet er mooi uit, geen enkele mpv achtige auto komt in de buurt van zo’n appart maar mooi 3008 model!
Grappig dat naarmate er meer mensen positief zijn over deze auto en de -Peugeot Experience- gehad hebben, andere commentaren verstommen.

Nogmaals. Het is m.i. de beste (niet de mooiste) auto die Peugeot tot nu toe gemaakt heeft.
Ik heb het vermoeden dat men het licht heeft gezien en men eenvoudig deze pracht auto gaat accepteren zoals deze zich manifesteert. Er zijn wel een paar minder leuke dingen aan deze auto zoals de overbodige hendel om het volume van de radio te regelen om maar niet te spreken van die irriterende automatische ruitenwissers. Als chauffeur wil ik zelf ook iets doen en ben mans genoeg om de ruitenwissers te bedienen.Daarentegen is de bediening van de standaard cruise controll eenvoudig.Mijn oordeel over deze fijne auto na storingsvrije 15000 km blijft onverdanderd .”Een fijne comfortabele auto”!
half juli kreeg ik mijn 3008 diesel automaat, heb er nu 18.000 km mee gereden. ik stap elke morgen met plezier in
en stap er fit weer uit. leuk die extra’s: glazen dak, head up display met snelheid, cruise control instelling
afstand voorligger.
over het model (smaak) heeft ieder z’n eigen mening, mij bevalt hij super !!!
Een toppertje de 3008. En over smaak valt niet te twisten.
Smaak = goesting !
Ik rijd er nu 2 maand mee rond, Premium versie (België) 150PK, en al massa’s positieve commentaar gekregen.
Maar wat vooral primeert, hij rijd fantastisch ! En comfort vanbinnen !
Alleen de parkeerhulp vind ik overbodig als je al op een halve meter afstand in het rood staat, maar ik weet nog niet of dat nog bij te stellen is. Indien niet, dan zou ik dit niet meer nemen.
Na 35 jaar Renault te hebben gereden overgestapt naar Peugeot. Een klasse bak !!!!! die 3008. Over smaak (uiterlijk) valt niet te twisten, t’is net als kunst. De een houdt van de moeder, de ander van de dochter. Wat hebben we tegenwoordig toch veel auto deskundigen in Nederland, het is net voetbal. Eerst rijden in de 3008 en dan schreeuwen en niet andersom Typisch Hollands !
Wat een gezeur allemaal! Ik vind het echt een prachtige auto! Vooral de witte en zwarte uitvoering zin heel mooi.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).