AMG herhaalt: de PK oorlog is voorbij

Auteur: , 61 Reacties

Een auto met honderden pk's onder de motorkap is natuurlijk een leuk gegeven, maar enkel afgaand op het aantal pk is een nogal bekrompen benadering. Iedereen die ook maar een klein beetje verstand van auto's heeft, weet dat veel meer factoren van invloed zijn op de prestaties en rijeigenschappen van een auto. Dat was voor AMG begin vorig jaar al reden om te roepen niet meer mee te doen aan de pk-gekte en men wil dat best nog eens herhalen.

AMG baas Volker Mornhinweg verklaarde onlangs tegenover het Britse Autocar opnieuw:

The horsepower war is over. We are going to use other ways to extract better performance, including weight saving, engine optimisation and alternative technologies.

Dit is sowieso een tendens die we de laatste tijd meer en meer zien, maar het zal voor sommige mensen toch behoorlijk wennen blijven wanneer een nieuw model niet minstens evenveel (of liefst meer) vermogen heeft dan z’n voorganger of directe concurrenten.

AMG heeft de strategie inmiddels omgegooid en het resultaat daarvan zal zichtbaar zijn op de nieuwe E63 AMG die later dit jaar op de agenda staat. Deze zal in ieder geval lichter zijn dan de standaard E-klasse.

Daarnaast bevestigde de AMG baas dat de mogelijkheden worden onderzoekt voor een kleiner AMG model. Mercedes ontwikkelt een nieuw platform voor modellen onder de C-klasse. Dit platform heeft volgens Mornhinweg mogelijk AMG potentie. Dit voedt de speculaties voor een gepeperde versie van de volgende A-klasse die ook als coupé beschikbaar zal komen. Tot slot gaf Mornhinweg hints dat diesels, hybrides en vier-cilinders mogelijk ook op het menu komen te staan. Dit zullen echter geen klant en klare oplossingen zijn, maar eerder maatwerk om tegemoet te komen aan specifieke wensen van klanten.



61 reacties

Toch is dit een oorlog om wel trots op te zijn! En om blij van te worden.
Spuit 11? Welnee….ze deden er het hardst aan mee die stomme PK oorlog…
Autos van 2500 kilo en zwaarder dan toch maar onder de 6 seconde naar de 100 laten stampen…..lekker inventief maar niet heus.
Hoop dat ze een trend zetten, en dat mensen weer een beetje naar de Chapman methode gaan kijken….
Hoeveel PK een auto ook heeft, pas met het remmen en de bochten kan je zien hoe goed ie is.
Jammer, ik vond die extra PK’s wel handig. Zeker in Nederland sta je dan toch sneller in de file!
– sarcasme modus uit –
niet echt geloofwaardig naar de SL65 Black :p
maak dát Clarkson & company maar eens wijs ;-)
En ”na” jOnas, is maar even dat je het weet.
omg wat was ik weer aandachtig toen ik dat typte :s :p

“niet echt geloofwaardig na de SL65 Black :p”
Ze hebben zeker The Stig met die Caterham over het TG circuit zien vliegen toen ze op dit idee kwamen :)
Brokkenpiloot
Nu alleen Irak, Afghanistan en een dozijn andere conflicten nog…
@Brokkenpiloot

Wat heeft Irak etc. met auto’s en AMG te maken?
@572 brokkenpiloot bedoelt, als voorbeeld onderwerp conflicten overeenkomstigheid.
Je hebt natuurlijk recht van spreken als je een auto als de 65AMG black als afsluiter heb neergezet!
Kom maar op met een licht gewicht SLK 4-cilinder die is fijngeslepen door AMG! niets mis mee lijkt mij, misschien wordt een AMG dan ook berijkbaar voor mij!
@ 572:

Dat zijn ook oorlogen die best voorbij mogen zijn, bedoelt’ie, denk ik…
@572:

AMG stopt met de oorlog?!

wat is er nu in irak en afghanistan??? oorlog??
@572
stoppen van oorlog (in dit geval pk oorlog=>AMG)
@572

Oorlog “lol” :)
k vond het wel vet lekker veel pktjes
@ Dennis: Begin dit jaar, is dat vorige week dan?

-edit: oh ja, we zitten alweer in 2009, excuus ;)-
Een betere ontwerper
AMG herhaalt het idd, ze zeiden vorig jaar al dat de SL65 Black Series de AMG met de grootste poweroutput zal blijven en dus niet zal worden overtroffen.

En ik zou eigenlijk wel verwachten dat diesels etc standaard uitvoeringen worden, de 30CDI’s waren dat ook al.
Een betere ontwerper
EDIT: zolang er qua beleving en uiterlijk niets wordt ingeleverd kan het mij niet schelen waar een AMG op rijdt, desnoods planten ze een kerncentrale ergens waar plek is.
:cry: Boehoe! :cry:
Gelukkig dat er iemand inziet dat je niet kan blijven doorgaan met die belachelijke pk race. Een betere pk/gewichtsverhouding is stukken interessanter en leidt tot hetzelfde of zelf beter resultaat.

@ Dennis

“bevestigde de AMG baas dat de mogelijkheden worden onderzoekt voor een kleiner” zal wel worden onderzocht moeten zijn
@ Emile_Benz

Niet getreurd. Neem een kop thee, en verwerk het met een van je naaste familieleden. Sterkte er mee!
hoor ik hier nu een beetje zelfkritiek van AMG? wow

Toch is het moeilijker gezegd dan gedaan om gewicht te besparen. Op auto’s als een caterham wordt geen luxe verwacht, maar van een AMG mercedes verwacht je eenmaal alle luxe die een standaard mercedes levert plus snelheid!
Het geld wat ze in grotere sterkere motoren hebben geinvesteerd hadden ze beter in gewichsbesparing kunnen steken…een Lotus Elise bijvoorbeeld laat zien dat een snelle auto niet perse een hoger verbruik moet hebben
.. hier wordt ik niet echt bepaald vrolijk van :(
OMG thank you AMG!
werd tijd ook! Zeker omdat het soort innovaties die daar uit voortkomen over een paar jaar standaard zijn in `normale` modellen.

P.S
onderzoekt>onderzocht
ik maak zelf teveel typefouten om er over te vallen….maar toch:)
“…klant en klare…”
Met een kant en klare oplossing ben ik blijer :P

“Daarnaast bevestigde de AMG baas dat de mogelijkheden worden onderzoekt voor een kleiner AMG model.”
Onderzocht toch, of sprekken ons een beetje gebrakkig neederlans? ;)

14:04 Cup-A-Soup, dat zouden meer bloggers moeten doen! :D
Tja, die 1000 nm en meer konden ze toch al niet bepaald goed, op louter 2 achterbanden, kwijt. Wat hadden ze dan na de SL 65 Black Series moeten maken 1400 nm en 800pk. Dat werkt niet, het huidige blok poept er onbegrensd ook al 1300 nm uit en dat hebben ze ook niet voor niets begrensd.

@ Betere ontwerper

Het 65 AMG blok is natuurlijk al formaat kerncentrale ;)
Als ze zich nu eens zouden toespitsen op evenveel pk’s aan een lagere prijs…
:)
Tja, toch een beetje gemengde gevoelens. Een luxe bak van 2000kg met 600 pk is natuurlijk snel in een rechte lijn, maar in de bochten minder. Aan de andere kant: mensen die een AMG kopen willen de luxe én de snelheid. Een hoop luxe = een hoop extra gewicht, zo werkt dat nou eenmaal. Een ‘normale’ AMG koop je nou eenmaal niet alleen om over het circuit mee te kunnen knallen, die koop je ook om comfortabel 240km/h over de autobahn te rijden.
AMG heeft die luxe nodig in de markt waarin zij zitten, dus echt significant lichtere AMG’s zie ik nog niet zo gauw verschijnen.
@ JohNL: Wel als je kijkt naar andere manieren van gewichtsbesparing. Daar hoef je qua luxe niets op in te leveren. Ze kunnen meerdere delen van de carrosserie van aluminium vervaardigen, magnesium velgen leveren vanaf de E350, meer gebruik maken van koolstofvezel… ik zeg maar wat he ;)

Mag ik ook even opmerken dat ik totáál geen voorstander ben van minder pk’s! Waarom zou iemand dat willen? Ik ben er wel voorstander van dat de pk’s op zuinigere manieren gewonnen worden. Zoals nu door de directe injectie, het doorontwikkelen van turbo’s en compressors, etc. :)

Als ze zometeen een gelijk aantal pk’s uit zeg een E400 kunnen krijgen als nu de nieuwe E500 heeft (die heeft géén directe injectie) ben je dus extra vlot want je hebt een veel lichter blok, en minstens even veel vermogen!
Eerst zelf het meest krachtige blok neerzetten en dan zeggen dat de oorlog voorbij is. Eigenlijk vragen ze dus of niemand er meer overheen wil gaan zodat zij nu de krachtigste kunnen blijven.

Maar wel verstandig, gaat helemaal nergens meer over en zoveel pk’s heeft ook geen enkel nut zoals bij top gear al een keer is bewezen. Bovendien denk ik dat het Mercedes een beetje zenuwachtig werd van de als maar oplopende uitstoot van die dingen en de dreiging van boetes daarvoor.
Gewicht is dodelijk voor elke auto, zeker als het ding sportieve aspiraties heeft.

Daarom is bijvoorbeeld een Fiesta met 150 pk ook zo’n leuk ding, weegt maar 1000 kg.

Of een Elise, nog veel leuker. Of een Midget, dan is zo’n 70 pk al ruim voldoende.
Ik vind het een goed idee. Stel dat je een paar honderd kg weet te strippen met gebruik van dure materialen ipv dure motoren…. Waardoor de verzekering, wegenbelasting, brandstofverbruik, uitstoot én wegligging allemaal verbeteren! :)
Nu AMG met pk oorlog stopt zullen ze een andere alternatief moeten zoeken. Ze moeten de auto’s lichter maken zonder dat je te veel luxe inlevert. Zoals Jesper al zei: ze moeten meer gebruik maken van aluminium, koolstofvezel en noem het maar op.

Maar ik verwacht dan ook dat de prijzen van de AMG’tjes omhoog gaan. Doordat ze duurdere materialen gebruiken moeten.

En AMG fans, niet getreurd ik weet bijna zeker dat BMW M modellen ook AMG zullen volgen. Dus betere prestaties uit minder aantal pk. Dat is pas een prestatie!
goed nieuws, de laatsten konden zich qua pk’s ook meten aan vrachtwagens.
het wordt wel weer tijd dat we bij een benz met 700pk aan een actros denken en niet aan een amg :)
Toch blijf ik gewoon houden van die onmeetbaar grote blokken als in de CL600 of 63 AMG… Alleen al het feit dat je net even wat cooler bent in een 63 in plaats van een 55 AMG. Je betaald een ton meer, en krijgt dan een V12. Verder win je er egenlijk weinig mee… Ja dat je al die lulletjes rozewater met een 55 kan uitlachen! Haha
jongens, — downsizing — is het nieuwe woord,

ook amg zal aan kleinere motoren met kompressors gaan werken!

ik verwacht niet dat ze meteen met minder pk’s gaan strooien maar beginnen met kleinere motoren die minder uitstoten en het oude vermogen nog enigszins het oude vermogen evenaren. stel dat audi en bmw niet meegaan meteen meegaan met de topmodellen in deze “pk-vrede” verliest amg te snel klanten. ik denk dat ze het eerst gaan kijken naar het reduceren van uitstoot, kijk maar naar de nieuwe motoren die er zijn bij MB. nagenoeg evenveel vermogen maar minder uitstoot.
ze moeten gewoon de pk oorlog laten doorgaan maar ook de andere verbetereingen.

dan heb je een veel groter effect.
dus niet:
2000kg + 600pk wordt 1000kg met 300pk. maar gewoon 1000kg met 600 pk
toch zijn er dingen die de kleinere (meer uitgeknepen motoren niet hebben)

dan met name het geluid
@ VLS54:
Hoezo zou je iemand met een 55 AMG uitlachen? Dat begrijp ik niet helemaal… Een AMG blijft een AMG en zijn dus allebij tof vind ik, of het nou een 32, 55, 63 of 73 is! Een hoop mensen kunnen een tweedehands 55 overigens ook nog niet eens betalen (Aankoopprijs en maandlasten), dus zo’n ‘lulletje’ ben je sowieso niet ;-)
@ timberleek: Knap van je als jij het verschil hoort tussen een 4.0 en 5.0 V8 ;)
Zeker met een lekker turbofluitje dr bij, mag je mij die 4.0 V8 doen :)
Maar natuurlijk,uiteindelijk moet het ergens ophouden en de laatste jaren hebben de auto’s pk-stoten van 100pk tegelijk gehad.
Ook gewichtsbesparing zal ergens ophouden,tenzij je een saai carbon interieur wilt in je E of S-klasse.

Het is uiteraard leuk om 600pk onder je kap te hebben en die ook daadwerkelijk op de weg te kunnen brengen,maar met een pktje of 350-400 ben je op de openbare weg echt wel het mannetje en schiet je zelfs in een auto van 1800kg flink vooruit!
Allemaal mooi en aardig, maar wat als BMW de nieuwe M5 met 550-600pk uitrust, daarna Audi de RS6 met 650PK? Dan gaan AMG kopers zich bestolen voelen met maar 500pk.
Jeremy C. schrapt alvast zijn legendarische woorden: “Powerrrrrrrrrrrrrr!”
en nu een oorlog voor de lichtste sportauto?
allebei zou erg leuk zijn
(massa’s pk’s en minder gewicht)
Dus ze gaan nu lichte auto’s maken? Mooie auto’s? Auto’s die leuk zijn om in te rijden? En dus een handbak hebben?

Het tegenovergestelde van de SLR dus? Wow… Straks wordt ik nog AMG fan!
@ jesper

nee dat verschil merk je ook niet.

ik hoop alleen niet dat ze terug gaan naar superkleine blokjes. die meer geblazen zijn als de gemiddelde stoomboot en alleen maar voorbij komen met een verschrikkelijk gejank vanwege de superhoge toeren die nodig zijn.

een beetje brute motor moet er wel in blijven. downsizen mag wel maar niet oneindig.
@ Timberleek,

Ongeblazen motoren zijn vaak hoogtoeriger als geblazen….
dat hoeft toch niet

als je een “standaard”motor laat draaien draait hij vrij langzaam

is het hoogtoerige dan niet een veelgebruikte oplossing om er net iets meer pk’s uit te halen.
Ach, MB is niet de enige.
Een goed voorbeeld lijkt me de nieuwe S4:

4.2l > 3.0l
V8 > V6
5.6s > 5.1s
410Nm @ 3500 > 440Nm @ 2500

:D
Geloof er helemaal niks van.. Mercedes/AMG laten zich heus niet zomaar overmeesteren door Audi of BMW. Uit dat gigantische V8-blok kunnen heus nog wel meer pk’s. Misschien dat de hele modellenlijn wat ingetogener wordt maar de echte toppers zullen niet zomaar in vermogen gaan minderen denk ik. En van mij mogen ze, ik vindt het super die dikke bakken die in 4,5 seconden op de 100 km/u zitten. :P En bij dat soort auto’s wordt het verbruik niet zo nou genomen hoor..
Wat is dit nou voor slap gelul!
haha.
Wacht maar tot de ”Black serie” word overtroffen dan heeft MB wel weer een kanon klaarstaan denk ik.
@ Maximus GTR

Ik ben het met je eens, niet zozeer dat AMG-kopers zich dan bestolen zullen voelen maar dat ik dit verhaal een beetje eerst-zien-dan-geloven vindt.

Zoiezo is AMG de laatste jaren in mijn ogen wat betreft hun uitlatingen naar de buitenwereld toe (los van hun auto’s) steeds arroganter geworden. Zo vindt ik nu ook dat er slechts deels gesteld wordt dat AMG met de pk-oorlog stopt. De onderliggende boodschap is meer van Wij bepalen dat deze houding en opvatting van Pk’s als bepalende eigenschap van de prestaties van dit soort auto’s ophoudt.

Over de rasechte sportmodellen c63, m3, rs4 en de andere ‘échte sportmodellen’ ben ik het eens dat pk’s niet de oplossing hoeven zijn
Maar neem een S63/65 zoals al vaker is gezegd zijn dit geen auto’s die je moet kopen als je snel een bocht rond wilt. Als de pk oorlog stop kan je nog wel verbeteren, dat zeker, maar er komt een keer dat gewichtsreductie niet meer mogelijk is door bijvoorbeeld kostenoverwegingen. Je zal de absolute prestaties toch moeten blijven verbeteren. Dit zal volgende jaren misschien geen probleem zijn maar daarna zal dit zeker weer aan de orde komen om een snelle 0-100 tijd neer te zetten. Dus nu roepen dat de pk oorlog voorbij is omdat je dit bij het volgende model niet nodig hebt om prestaties te verbeteren vindt ik wel heel makkelijk geredeneerd.

En voor diegene die al staan te popelen om mij te verlichten met hun kennis van zaken snap ik best wel dat nieuwe materialen een uitkomst bieden maar vooralsnog is er geen enkel materiaal wat zoveel belooft dat er de komende 10 jaar op voort kan worden gedreven zonder meteen het bnp van een klein land te kosten.
Ben juist blij dat de pk oorlog in de States weer op het punt staat los te barsten net als in de 60er begin 70er jaren! Mustang vs Challenger vs Corvette vs Camaro vs G8 Pontiac vs CTS-V ! :)
gewoon de auto’s lichter maken en nog meer pk’s :d
GELUKKIG hebben we BRABUS nog ;)
Achzoo, de mogelijkheden worden onderzoekt.
Das positief voor de feestvreugde !
@ Robin: Inderdaad. Eerst zine dan geloven. In de kringen waarin AMG haar omzet vandaan haalt zijn exorbitante zaken als vermogen, exclusiviteit en prijs doorslaggevend. Het ‘borrelt’ gewoon minder lekker om te zeggen dat je nieuwe Benz erg efficient met z’n vermogen omgaat en allerlei lichte en duurzame materialen bevat.
hoe meer power hoe leuker.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).