Apart verhaal: BPM-aanslag na half uurtje in Duitse auto

Auteur: , 53 Reacties

Een Nederlandse vrouw die in de geleende Duitse auto van haar vriend, nog geen half uurtje in Nederland reed, heeft van de belastingdienst een BPM-aanslag gekregen. Ze gebruikte de auto van haar vriend om even snel net over de grens wat medicijnen voor hem op te halen. Daarbij werd zij geflitst en kreeg van de fiscus een fraaie aanslag in de bus.

Dat werd een duur spoedritje toen ook de rechter de belastingdienst in het gelijk stelde. De fiscus is van mening dat iedereen die in Nederland kort of lang met een auto over de openbare weg rijdt, BPM moet betalen. De hoogte daarvan is afhankelijk van de cataloguswaarde en het bouwjaar van de auto.

De vrouw liet het er niet bij zitten en ging in hoger beroep. Het gerechtshof in Den Bosch was van mening dat de fiscus alleen belasting mag heffen als de Duitse auto langdurig in Nederland wordt gebruikt. Een half uurtje is volstrekt onvoldoende om de aanslag te rechtvaardigen. Door de vrees voor een nieuwe rekening, wordt de vrouw zeer ernstig belemmerd om vrij door Nederland te reizen. Zo’n belemmering is in strijd met Europese verdragen, aldus het hof. De aanslag werd geschrapt.

Deze uitspraak maakt volgens belastingexperts voor meer Nederlanders met Duitse en Belgische auto’s in het grensgebied, de weg vrij om hun BPM-aanslag aan te vechten.

Ik ga er even vanuit dat de Televaag het verhaal niet verzonnen heeft, maar toch is er iets dat ik niet helemaal (lees: helemaal niet) begrijp. De auto staat op naam van de Duitse vriend. Wanneer de vrouw in Nederland geflitst wordt, zal men op basis van het kenteken uitkomen bij de gegevens van de vriend en niet die van de vrouw in kwestie. Hoe heeft het dan kunnen gebeuren dat de vrouw uiteindelijk een aanslag heeft gekregen als ze enkel is geflitst en (voor zover ik kan opmaken) niet is aangehouden?

Met dank aan Joris voor de tip!



53 reacties

Tja, het zou kunnen in Nederland. Ik kijk er in ieder geval niet vreemd van op.

Vandaag stond er ook een heel legioen belastingknakkers te controleren in Hardenberg (vlakbij de Duitse grens) en bij Eijsden op de A2 staan ze ook vaak in het weekend (als ik er dan langs kom iig)
Vreemd verhaal
“Ik ga er even vanuit dat de Televaag het verhaal niet verzonnen heeft”

wat ben je toch ook een goed iemand
Met die redenering van de fiscus kan elke toerist dus een BPM aanslag in de bus krijgen?
gaat het in dit geval dan om de bestuurder of de eigenaar van het voertuig..? het laatste lijkt mij toch..
Dit kan inderdaad niet kloppen. Als je hier geflitst word kunnen ze niet aan m’n gebit zien op de foto waar ik woon (hoop ik!) en daar dus ook die aanvraag niet naartoe sturen.

Je hoort toch zo vaak dat vooral in leaseauto’s of andere vormen waarvan de auto op naam van iemand ander staat dan de persoon die er op dat moment in rijd dat er grote conflicten tussen eigenaar en bestuurder ontstaan.

Het verbaast me daarom helemaal niet dat de telegraaf de bron is. Ik vind het verhaal van iemand die kan handlezen nog geloofwaardiger.

Des al niet te min, leuk verzonnen van ze.
koos spee heeft zich vast hiermee bemoeid in voordeel van de belasting en de rechter…..
Het zou wel kunnen dat de vrouw wel degelijk de boete op haar heeft genomen, ipv van haar vriend, en dus zo dat de fiscus erachter komt dat ze als NLse met een Dse auto reed.

Ik vind het maar een vaag verhaal en het boeit me niet. We hebben hier toch geen BPM.. Hihihi ;)

xavier: neen, de toeristen zijn geen NLse inwoners!
Riekt naar broodje aap? Tenzij er ergens een detail is vergeten of verdraaid ofzo. Maar zoals het er nu staat lijkt ’t me heel sterk inderdaad.

Ach, Telegraaf (lawl @ Televaag btw), he. Collaborateurs.
wat een honden bij de fiscus zeg!
Kom je uit de Limburg of is je geflits een foutje?
dus wat als je vroeger als Nederlander wonende in België met je in België ingeschreven auto in Nederland kwam?
geweldig .. dat 1 europa ..
lang leve de seperatie ..
nou , de rechter heeft in het kader van Europa juist beslist wegens vrij verkeer van goederen en personen. En zo hoort het . De afzonderlijke belasting verdragen moeten zsm verdwijnen .
Ik mag in Spanje een auto kopen en rijden maar niet naar nederland…
het wordt allemaal iets ruimer dus.
Er loopt een zaak bij het europese gerecht inzake bpm, want er bestaat geen restitutie. als je een auto invoert moet je bpm afdragen, maar als je hem weer uitvoert krijg je het niet terug naar ratio.

Terecht moet een nederlander die in een duitse auto in nederland rijdt bpm betalen maar alleen naar ratio van de hoeveelheid van het gebruik. Wat niet werkt door gebrek aan restitutie.
Ow wat zullen we blij in feeststemming zijn als die tyfus BPM afgeschaft wordt…
in duitsland word je tog vanvoor geflitst ? als ik me niet vergis ,
dus dan zou tog kunnen dat de vrouw de boete kreeg ,, denk ik
Dit moet wel een hoax zijn, als zij de auto geleend heeft kan ze nooit op naam de aanslag gekregen hebben.

Als ze staande gehouden is, dan kan dat alleen door de politie gebeurd zijn, em die geven dat weer niet door aan de belastingdienst.

Puur verzonnen sensatie bericht van de telegraaf of de vrouw heeft haar verhaal erg verdraaid. Zou niet voor het eerst zijn dat de telegraaf klakkeloos een bericht overneemt en plaatst.
Ik denk dat ze bij de vrouwelijke bestuurder zijn gekomen via een bestuurdersverklaring.

Meer info hierover via de volgende link:
http://www.flitsservice.nl/juridisch/html/bestuurdersverklaring/bestuurdersverklaring_main.htm
Dit is een heel raar verhaal want onze vriend john wolbers kon wel met zijn ferrari 430 scuderia op duitse platen 240 jagen en z’n rijbewijs werd ingenomen terwijl iemand die ff boodschapjes gaat doen gelijk een aanslag krijgt;)
Wat is lang en wat is niet lang? Subjectieve vraag lijkt mij… Die BPM regeling en al die schermutselingen errond (zoals dit) schrikken buitenlanders wel af… En dat heeft zo zijn gevolgen voor de economie. Ik zeg niet dat de economie niet goed draait, maar als de economie beter kan worden, dan zal de regering wel bijdraaien!!! (regering volgt economie, NIET ANDERSOM Balkenende!)
Beste allemaal,
Dit soort verhalen zijn mij bekend en zijn wel eens eerder boetes voor uitgedeeld.
Wat mij uit het verhaal niet af te leiden is of de vrouw in kwestie in NL of D woont (lees staat ingeschreven). Wanneer zij in D woont en dus is geemigreerd, mag zij gewoon met witte kentekenplaten rondrijden, zij betaalt immers in D haar zogenaamde wegenbelasting.

Zowel ik als mijn vriendin rijden om deze reden niet in de auto’s van mijn schoonouders, deze zijn een aantal jaar geleden naar D verhuisd i.v.m. de grondprijzen aldaar en rijden daarom beide met duitse kentekens rond.

gr. Mark
Dit verhaal klopt niet helemaal inderdaad. Maar wat ik wel zie hier in Rotterdam-Hillegersberg is dat heel veel mensen in dure auto’s hier rijden op buitenlands kenteken. En dat mag wel, maar voor een bepaalde tijd. daarna moeten ze de auto op nederlands kenteken zetten en BPM betalen. Wat dus niet gebeurd. Ik vind zo ie zo dat als je in Nederland woont, dat je dan geen auto moet kunnen bezitten op buitenlands kenteken.
L*lkoek…

De vrouw kan de bekeuring niet op haar naam gekregen hebben, TENZIJ eerst een schrijven is verstuurd dat de auto gezien is (delict wordt niet vermeld) met het verzoek op te geven wie de bestuurder is.
(heb ik in België, wat achteraf over een hele flinke snelheidsovertreding bleek te gaan… toch niet zulke domme jongens die Belgen…)

Het is een Nederlands ingezetene NIET toegestaan een buitenlands voertuig te besturen, tenzij het een huurauto is, de persoon in het buitenland werkzaam is, meer als x aantal dgn/jr niet in NL is, etc…
Mijn franse schoonzus (genationaliseerd) mag dus niet in de auto van haar (franse) vader rijden!!
Raar, maar waar….

Mijn broer had nl. 3 auto’s achter elkaar op frans kenteken staan (op naam van schoonvader) en heeft nu na 3 jaar (!) voor de laatste een BPM-naheffing gehad van €5000,- en een boete van €5.000,-. (bij elkaar het oorspronkelijke BPM bedrag)

Binnen een half uur? Sorry, maar dat kan alleen volgens de Gele Raaf…. (sowieso een boutkrant)
Kleine toevoeging aan je verhaal Dreke; een Nederlander mag wel een auto met buitenlands kenteken besturen als de eigenaar van de auto er bij in zit. Maar niet alleen dus.

Toen ik in Zweden woonde en met mijn auto-op-zweedse kentekenplaten naar Nederland reed, ben ik ook wel eens staande gehouden door de Douane. Ik kon het zweedse kentekenbewijs overleggen dat op mijn naam stond, plus mijn Zweedse adres, en kon weer door. Ik denk dat dat ook het geval was toen John Wolbers in zijn Scuderia van de snelweg af werd geplukt.
Dat zou dus ook andersom moeten betekenen….

Met je nederlandse auto door een ander land gaan rijden krijg je dus BPM terug????
Dit slaat toch nergens op! Dan zou je als buitenlander hierop vakantie BPM moeten betalen. Dat is toch niet zo? Volgens mij was het alleen als je hier dus voor 3 maanden of langer verblijft dat je dan belasting moet betalen.

Beetje raar dit. Wie kan mij uitleggen hoe het nou precies zit?
Ik mag met mijn spaanse auto rijden in spanje terwijl ik hier in ned. resident ben . Een buitenlander als ik mag zeker een auto met buitenlands kenteken rijden , ook in nederland. Dat mij in ned. een beperking in tijd wordt opgelegd is in strijd met het vrije verkeer van goederen en personen .
Dus in het ene land mag iets wel , naar het andere land toe , IN EUROPA, MAG IETS NIET. Vandaar dat dit een interessante uitspraak is.
We kunnen stellen dat de regels er zijn maar zijn deze houdbaar in een vrij Europa ?
@ bramzel, dan heb ik nog een vraagje voor je,

Mijn vriendin heeft de duitse nationaliteit, (haar ouders zijn enkele jaren geleden naar duitsland verhuisd), zij zelf heeft geen nederlands paspoort, maar woont, werkt en studeert hier wel. betaald ook belasting. de auto staat echter op naam van haar vader. die dus in duitsland geregistreerd staat.

eerste vraag, is dat überhaupt legaal dan?
en tweede, mag ik er dan straffeloos in rijden als ze niet in de auto zit?

knap lastig verhaal..
@GeoBem007

‘Ruikt’ de Nederlandse politie dan de nationaliteit van de bestuurder van elke wagen mss?
Dan ga je toch wel nadenken….vecht ik wel hard genoeg voor mijn privacy?
Wat gebeurt er met mijn gegevens? Wie mag ze inzien?
En….wanneer ben ik aan de beurt om mijn onschuld te bewijzen i.p.v. een ander tegen te spreken die mijn schuld moet bewijzen?
Waar hebben jullie het allemaal over? Het is zo dat je gewoon in een auto met buitenlands kenteken hier mag rijden. Maar als er hier meer dan ( ik geloof) 3 maanden in gereden wordt per jaar, dan moet je de BPM gaan betalen. Niets als je een half uur in Nederland rijdt.

@Bakkerst: Als je vriendin dus meer dan een bepaalde tijd in Nederland rijdt met een Duits kenteken, moet ze inderdaad BPM gaan betalen.

http://www.douane.nl/variabel/bpm/bpm-10.html
het is misschien een domme vraag, maar als ze alleen geflitst is, hoe weten ze dan in godsnaam dat zij erin reed en niet gewoon haar vriend?
Raar verhaal, ik rijd al anderhalf jaar met buitenlands kenteken rond in NL en er is me pas 1 x vriendelijk gevraagd dat te veranderen.
quote “De auto staat op naam van de Duitse vriend. Wanneer de vrouw in Nederland geflitst wordt, zal men op basis van het kenteken uitkomen bij de gegevens van de vriend en niet die van de vrouw in kwestie. Hoe heeft het dan kunnen gebeuren dat de vrouw uiteindelijk een aanslag heeft gekregen als ze enkel is geflitst en (voor zover ik kan opmaken) niet is aangehouden?”

Dit vraag ik mij dus ook ernstig af. Vele details ontbreken aan dit verhaal.
teveelbelasting.nl
Bedankt voor het plaatsen!

Groet, Joris
Laatst voor een verhuizing een busje in Dusseldorf gehuurd, stuk goedkoper. Had ik dan ook een BPM aanslag kunnen krijgen? De wereld op zijn kop.
Helaas, moet ik onderkennen dat de televaag of gele raaf het ditmaal NIET uit de grote duim heeft gezogen….

De uitspraak van het gerechtshof in Den Bosch kun je hier teruglezen:

http://zoeken.rechtspraak.nl/ResultPage.aspx zoek naar LJN: BG9632
Ze is dus staande gehouden….. niet geflitst da’s de televaag interpretatie….

Uit het verslag van de rechtbank:

“2.4. In de nacht van 17 op 18 januari 2005 heeft belanghebbendes vriend, de heer E, bij belanghebbende overnacht. Deze had te veel alcohol gedronken en hij is op 18 januari 2005 wakker geworden met een ernstige hoofdpijn. De heer E heeft belanghebbende verzocht een medicijn tegen hoofdpijn te halen. Omdat het hevig regende heeft belanghebbende de auto, in eigendom van haar toentertijd in Duitsland woonachtige vriend, genomen om het medicijn te halen. Haar vriend was hiervan niet op de hoogte. Belanghebbende heeft de auto op 18 januari 2005 niet langer dan 30 minuten gebruikt. De Inspecteur heeft op 18 januari 2005 belanghebbende tijdens de rit met de auto staande gehouden. Hiervan is een proces-verbaal opgemaakt, dat tot de stukken van het geding behoort. Belanghebbende was toentertijd woonachtig in Nederland.”
@bramzel
klopt idd, die was ik weer vergeten..
Zover ik me kan herinneren zijn er een 10 of 11 tal voorwaarden wanneer het wel toegestaan is.

Saillant detail; de vrouw was in 2001 gespot in NL in een Ford Ka en in 2002 in een Merc, welke beide een D-kenteken hadden.
Voor de Ka heeft ze destijds een verzoek tot opgave gehad, maar niet op gereageerd..

Het verhaal bevat wat meer details als het stuk van de Gele Raaf doet vermoeden. (naast hetgeen 406_v6 noemt)

Maakt de poging van de beambte m.i. wat meer plausibel. (als het de 3e keer is..)
Hier is natuurlijk veel meer aan de hand dan de telegraaf doet vermoeden, lekker klakkeloos alles overnemen. Hoop dat je als journalist op zo’n moment toch je pen in de wilgen hangt, want je vak versta je niet.
Dennis: nou, het is simpel. Je mag niet in een buitenlandse auto rijden in Nederland ténzij de eigenaar van die auto ook aanwezig is in de auto.

Word je aangehouden door de douane (die houden regelmatig acties), dan kun je inderdaad een boete krijgen die even hoog is als wanneer je de auto zou importeren vanuit het buitenland(!) Het gaat dus niet om geflitst worden zoals gezegd in het Telegraaf-artikel, maar echt om een staandehouding door de douane (de politie kan je niks maken geloof ik).

Er is nog allerlei gedoe geweest over het rijden van buitenlandse leasewagens (bestuurders zijn al in het gelijk gesteld op basis van Europese wetgeving geloof ik; geen bijtelling én geen bpm), maar zo zie je maar dat we in Nederland toch nog wat achterliggen wat betreft de “één Europa”-gedachte, en dat je moet uitkijken met dit soort grapjes. Ook Sjoerd van Stokkum is een keer tijdens een test met een Aston-Martin aangehouden, maar bij hem hebben ze niet zo moeilijk gedaan (na ruim een uur gelul over van wie de auto was en waarom hij hem reed).
Tsja als je geld hebt dan mag je wel met een buitenlands kenteken rondrijden.

Vind het zowiezo maar gelul. BPM is in strijd met de Europese regels. Met andere zaken moet Nederland ook het braafste jongetje van de klas zijn…
@Sorcerer , je mag wel degelijk in een auto rijden met buitenlands kenteken in nederland. Mijn spaans gekentekende (.) mag in nerderland hier rondrijden. Dat ned. dit niet waardeert betekent voor mij in strijd met de Europesche regels . Jurisprudentie moet hierin op een gegeven moment duidelijkheid in gaan geven. Dus laten wij , die Europa door de strot is geduwd , niet te snel roepen dat iets niet mag , zeker in mijn geval.
btw, als de aanleiding daartoe is gaan ik die jurisprudentie wel maken , ik daag ze uit . Kan wel een paar jaarstjes duren maar zal het hier posten.
Ref. de laatste alinea lijkt me inderdaad een broodje aap verhaal. Zolang de identiteit van de inzittende niet bekend is, kan er geen enkele link worden gelegd door welke ambtelijke instantie dan ook.
Ik heb zelf 2ehands auto’s rijdend uit het buitenland gehaald op hun eigen kenteken (officieel hoor je een 1dags kenteken aan te vragen, maar ach). Zelfs bij de paspoortcontrole werd er niet moeilijk over gedaan. Tussen invoer en schouwing bij de RDW zat vaak een maand of 2 en in die tussentijd heb ik echt geen brief van de belastingdienst of douane ontvangen.
Wellicht is er meer aan de hand, bijv. reed deze mevrouw al langer rond in een Duitse auto en is ze door de buren verlinkt oid.
@Swiffer: Klakkeloos alles overnemen ???

Waar heb je het over? Begint de titel niet met “Apart verhaal”? Heb ik vervolgens niet expliciet mijn vraagtekens bij het verhaal gezet? En wil je me a.u.b. geen journalist noemen. Wij zijn bloggers: autoblog.nl
Meest voor de hand liggende lijkt me dat die vriend de boete heeft geweigerd en haar als bestuurdster heeft opgegeven, waarna de ratten der belastingdienst hun kans schoon zagen om weer eens iemand wederrechtelijk te naaien in het kader van de graaicultuur.

Bedankt overheid: Goed voorbeeld doet goed volgen!!
ik heb mijn 10 jaar oude peugeot 306 cabrio utgevoerd naar Madeira, Portugal. In portugal moest ik 1500 euro invoerrechen betalen. Nu had ik gehoord over het aanvragen van een ontheffing zodat ik eventueel met de auto op en neer kan komen naar Nederland. Maar de man van de douane vertelde dat dat helemaal niet nodig is omdat de volledige BPM al betaald is. Hij zei wel dat de politie er wel eens moeiljk over zou kunnen doen omdat de verkeerswet andere dingen hierover zegt. Hij zei ook om voor alle zekerheid, als ik met de auto hier rond zou rijden, de kopien van mijn oude nederlandse kenteken bij me te hebben. Voor de douane was er niks aan de hand dus. Maar nu weer de politie. Kan iemand mij vertellen wat de politie nou weer te zeuren zou kunnen hebben over dit feit.
Mijn eerdere reactie is kennelijk ergens op de digitale snelweg blijven steken.
Opnieuw.
Ik heb afgelopen zomer mijn 10 jaar oude peugeot 306 cabrio naar Madeira – Portugal geexporteerd. Keurig daar invoerrechten betaald etc. Nou zou het soms handig zijn om de komende tijd een paar keer op en neer te rijden met inboedeldingen etc. Dus de douane gebeld voor een ontheffing. De man zei dat ik die helemaal niet nodig had omdat de volledige BPM al is betaald en er is ook niks teruggevraagd etc. Hij raadde me wel aan om als ik met de auto hier rond rijd een kopie bij met te hebben van mijn oude Nederlandse kentekenbewijs. Gelukkig heb ik dat. Hij zei dat ik van de douane niks te vrezen zou hebben. Hij vertelde wel dat ik wel problemen met de politie zou kunnen krijgen. Op mijn vraag waar die problemen dan uit zouden kunnen bestaan kreeg ik geen antwoord. Het enige wat hij zei was : dat niet iedere politieman ervan op de hoogte zou zijn dat als je een auto op leeftijd uit nederland hebt uitgevoerd en de bpm allemaal is betaald dat je dan voor de douane helemaal OK zou zijn. Ook zei hij dat de verkeerswet andere dingen zegt over het rijden als nederlander in een auto op buitenlands kenteken.
Kan iemand soms hier iets over vertellen?
Voor alle duidelijkheid , ik woon in nederland, heb een adres op madeira, auto staat op mijn eigen naam, auto heeft een groene kaart van een portugese verzekerings maatsschappij en ik heb daar wegenbelasting betaald.
jammer van al die nutteloze holle verhalen. vraag de douane om een reactie
en plaats dat antwoord. hoe slim is deze redactie??
Zie uitspraak op rechtspraak.nl onder nummer LJN: BG9632. Mevrouw is niet geflitst, maar aangehouden en woonde in Nederland. Omdat zij met buitenlands kenteken reed – en in Nederland woont – kreeg zij naheffingsaanslag.
Ja en? Ik woon ook in NL en rij wel eens met de Duitse auto van een Duitse zakenrelatie. Toch leuk zo’n gechipte RUF Porsche. Dat houdt dus in dat ik daar mijn eigen land niet meer mee in mag?

Gebruik die auto nu als training voor m’n zelfbeheersing. En je wilt niet weten hoe bevredigend het voelt als je de grens weer over bent en hij mag weer richting de 300 km/h :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).