Fokkin Retro: Toyota 2000GT-R 240Z

Auteur: , 39 Reacties

Het Japanse Road Star Garage heeft vorig weekend op de Tokyo autoshow een nieuwe, oude Nissan laten zien. Een dergelijk concept wordt ook wel replica genoemd. Ze hebben een Nissan 240Z omgebouwd naar een 2000GT, een flink zeldzamer model. Vervolgens is er veel, heel veel power in gestopt.

Het plaatje zelf verraad eigenlijk nog niks. De auto ziet er heel beschaafd en klassiek uit. Normaal gesproken zou de 2000GT een tweeliter zescilinder in het vooronder hebben liggen met een weinig kinderachtige 150pk. Deze replica heeft echter de zescilinder twinturbo uit een GT-R onder de kap zitten.

Er zijn nog geen exacte performance-cijfers bekend gemaakt. Mogelijk wordt het GT-R blok nog wat getweaked maar heel veel kracht kunnen de smalle 2000GT wieltjes ook weer niet overbrengen. Wel is het een Nismo-spec blok, een RB26 N1 voor de kenners. Spreekwoorden met “gaan” en “brandweer” flitsen door mijn hoofd. (via: carscoop.blogspot.com)

lekker knallen

e-type nissan?! of corvette?



39 reacties

dat is wel lekker zeg :D

zowiesow al een mooie auto..
en dan eens zieke preformance.. ;) mooizo..
is dit een eenmalig iets of maybe een productie mogenlijkheid?

naja.

gr. japp
dat is nou gaaf. Het is nog steeds een droom van mij om eens een mini met een rolls motor uit te rusten.

Ik geloof dat dit ook door bedrijven wordt gedaan met jaguar mkII’s Ze zetten er dan een s-type interieur in en allerlei nieuwerwetse techniek. Dan wordt het nog eens echt comfortabel om een klassieker te rijden.
Ik dacht dat spaakwielen niet geschikt waren voor zoveel power?
hij gaat als de brandweer.
Die koplampen zijn gewoon af !! :D
Fraai werk!
Ziet er mooi uit, alleen jammer van de engine upgrade.
Past totaal niet bij het geheel.
Als dit een RB26DETT is, dan komt ie niet uit een GT-R. Dan komt ie uit een Skyline R34 die motor.
Inderdaad, R34, niet R35. Dat staat er ook niet, maar de link onder GT-R impliceert het wel.
Op deze manier kan je van je klassieker genieten zonder dat je bang hoeft te zijn een stukje onvervangbare historie te vernielen. Iets vergelijkbaars zie ik wel zitten als volgend project.

@ VonStroke
Spaakwielen kunnen veel meer krachten verwerken dan gietwielen. Om een voorbeeld te geven rijden in dakar alle motoren met spaakwielen.
Dus een Nissan wordt een Toyota! (wel een gave Toyota btw)
De 2000GT is een prachtige wagen (eerste bond wagen als ik mij niet vergis). Maar dit concept spreekt me niet echt aan. Zo een moderne blok past naar mijn mening totaal niet in zo een wagen. Echt genieten van je klassieker kan je moeilijk doen als het geen klassieker is. Het is meer een samenraapsel van compleet verschillende auto’s.
Veel 240Z zal er ook al niet aan zijn als er zo een blok inligt want een origineel chassis kan die hoeveelheid pk’s nooit aan..

Klassiekers moeten klassiek rijden, dat maakt ze net zo leuk.
@ Jonas, je vergist je, You Only Live Twice kwam na Goldfinger en Thunderball waar de Aston Martin DB5 in zat, en de Toyota GT2000 Convertible uit YOLT, is niet de auto van Bond maar van de dame van de Japanse geheimedienst
Ik vergiste mij dus inderdaad, ik had dit eens ergens gehoord :). Bedankt voor de correctie ;)
De RB26DETT N1 motor is een iets aangepaste motor speciaal voor de Group N raceklasse, hij is duurzamer dan de standaard RB26DETT en kan meer vermogen hebben dan het standaard blok.
Hij komt inderdaad uit de R34, R33 of R32, niet uit de nieuwe GT-R, die gebruikt het VR38DETT blok.
VR en RB zijn de series van de motorblokken, het getal staat voor de liter inhoud van het blok, en de letters er achter hebben te maken met de volgende dingen:

D staat voor Double overhead camshaft
E staat voor electronische brandstofinjectie
en TT staat voor twin turbo.
Knuppels. Welke Japanse eikel verzint het om een 240 Z eruit te laten zien als een Toyota 2000 GT ?? :roll:

Da’s hetzelfde als een BMW M3 E30 eruit te laten zien als een MB 190 E 2.5 16V… :?

Idee om zo’n blok in een 240 Z te plaatsen kan ik wel waarderen. :mrgreen:
De ombouw niet… Zonde.
@ Arco, helemaal gelijk :-)

of een Kadett als een Golf GTI
Zeer leuk project :)
Krachtige motor onder een weinig onthullende en zeer mooie carrosserie :D
@Arco:
Liever dit dan een echte 2000gt, want dan zou het pas echt zonde zijn… Oké, eentje uit de toyotastal was misschien gepaster geweest, maar je kunt niet alles willen hé ;)

P.S.: het is misschien mierenneuken, maar ‘getweaked’ moet ‘getweakt’ zijn ;)
@ Floryn: die Jag Mk2’s worden o.a. door Beacham compleet verkracht. Het bedrijf heeft zonder twijfel vakmensen in dienst, maar die zetten hun vaardigheden in om absolute gedrochten te maken. Enorm kundige mensen, maar met een totaal gebrek aan gevoel voor stijl… Ik noem als voorbeeld de fugly spiegels op de MkII en de afgrijselijke grill in de E-type. En dan ben ik pas begonnen! Oordeel zelf maar… Geloof me, het is echt erg, Beacham had een stand op de Techno Classica waar elke rechtgeaarde klassiekerliefhebber met een grote boog omheen liep.

En dan weer on-topic: ik vind het doodzonde dat een 240Z omgebouwd wordt. Neem dan een andere auto als basis. Het eindresultaat is overigens best fraai te noemen…
Helemaal goed bezig is de man die de hele carrosserie vanuit ’t niets bouwt: http://jalopnik.com/5116989/aluminum-magician-makes-beautiful-toyota-2000gt-body
Wat een waanzinnig mooi stuk vakmanschap. Daar heb ik diep respect voor!
@klassiekerrally

Hmm, zo lelijk vind ik die Beachams niet. En vast naar de smaak van de potentiële koper aan te passen.

Maar persoonlijk zou ik zo’n auto zoveel mogelijk standaard laten, zeker qua motor.

OT: jammer van de 240Z idd, maar misschien lijkt dat ding qua verhoudingen al behoorlijk op een Toyo waardoor het een goede basis is.

Anders krijg je zo’n Leepu Chevy/Ferrari op basis van een 944 mix die ik gisteren op Discovery channel zag.

Maar doe mij maar een originele 240Z, prachtig Goertz ontwerp!
Heel erg vet echt een mooie auto. Dit is zoon vergeten Schoonheid die je eigenlijk gewoon zo mooi vind maar vergeet omdat je hem nooit maar dan ook nooit ziet of zal zien.

maar zat even te kijken op internet naar plaatjes en vond toen dit.

http://img176.imageshack.us/img176/4899/toyotakireinagtsimafz9.jpg
@ Oly: dat is de 2000GT, maar dan getekend door Chris Bangle!? ;)
Jaa, heel cool
schitterend gedaan
Mooi ding, hoor. De engine swap is wel koel, niet echt sfeervol natuurlijk. Geen woord gerept over de aandrijflijn?

En ohja, om even echt hardcore te mierenneuken :)

De motor komt *wel* uit een GT-R. 32, 33 en 34 hadden ook GT-R’s, natuurlijk, daar waren ze bekend om. En naar mijn weten heeft het DETT blok nooit in een andere Skyline versie gelegen dan de GT-R’s.

Dus tis wel een GT-R motor, alleen niet de nieuwe :)

En N1 is idd race-spec. Mooi spul.
“verraad” :arrow: verraadt

Ik zou het verschrikkelijk vinden als hier een echte 2000GT voor gesloopt was, maar met een replica mag je wat mij betreft aankloten wat je wilt. Van een originele auto moet je afblijven, dus die Beachams zijn wél erg…
Vive la FRANCE!
Ik wist niet dat Japanners mooi konden zijn
@bozewolf

De RB26DETT zat ook in de stagea 260RS, en er was nog een DETT blok. Die van de Z32 de VG30DETT.
Dat zijn geen Skylines, dus ik snap je punt even niet?
Stoer man! En ziet er nog mooi uit ook;)
Ennuh……hoe zit het met de NCAP score? :p
@klassiekerrally .. maar er zijn nog genoeg van die 240Zs hoor. Het is niet zo dat ze de laatste 10 gesloopt hebben.

Altijd al een mooie auto gevonden die 2000GT .. in die periode had men nog wel wat meer moois dat niet altijd in Europa is terecht gekomen. Dat zou op zich wel iets zijn voor een mooie column trouwens. Klassiekers uit Japan (en dan praat ik niet over een column over een NSX of een MR2).
@ Bob: Hoeveel zijn er eigenlijk gebouwd? En -belangrijker- hoeveel GOEDE exemplaren zijn er nog over?
Ik dacht dat er één 2000GT in belgië was van een kerel die hem uit zwitserland had gehaald ofzo. Ooit eens ergens gelezen. Maar weet zeker niet of dat klopt.
@klassiekerrally .. volgens mij zijn er meer dan 600,000 gemaakt / verkocht. Alleen al in 1973 werden er rond de 170,000 verkocht. Ik vermoed dat in dat grote nummer er ook wat 260Zs en andere inzitten.

Volgens mij zijn er nog een behoorlijk groot aantal goede exemplaren hoor .. maar ik denk dat ze voor deze alleen een shell wilden gebruiken.

Nissan had zo’n 10 jaar geleden een actie waarbij ze Zs opkochten en ze in de fabriek weer terugbrachten / restaureerden .. kostprijs rond de 25k USD.
hmm, een oude Supra was toch eigenlijk als basis toch wel leuker geweest…
Ben trouwens wel benieuwd of die ‘koplampklepjes’ en iele spiegeltjes zulke snelheden aankunnen!
@Arco,

Historisch gezien helemaal niet fout.
Check http://en.wikipedia.org/wiki/Datsun_240Z .
@ Klassiekerrally

Het is idd Beacham was ik even vergeten thnx.

Ik ben het echter niet eens met je dat je de originele auto’s ongemoeid moet laten. Laatst zag ik ook een stukje van Topgear waar een XJS werd aangepast met allerlei nieuwe techniek waardoor de auto stukken beter werd dan het origineel ooit was geweest. En zo is het ook voor de MKII en E/type. Ik ben het met je eens dat je alle aanpassingen moet doen met respect voor hetgeen je vervangt, maar nieuwe techniek is vaak simpelweg een verbetering. En als je niet een heel nieuw interieur van de s-type wilt kun je altijd nog een Becker Mexico in je Jag stoppen
@ Floryn: als je niet kan leven met de karaktereigenschappen van een klassieker, moet je om te beginnen al geen klassieker kopen. Wil je het comfort van een S-type? Koop dan een S-type!
Het toepassen van (te veel) moderne techniek in een klassieker helpt alles om zeep wat het rijden in een klassieker tot zo’n bijzondere ervaring maakt.
Bovendien zien die achterlijke plastic flap-oor spiegels er niet uit op een stijlvolle auto als de MkII, en is dat kippengaas in de grill van de E-type een regelrechte belediging voor iedereen met goede smaak. En daar valt niet over te twisten! ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).