Gespot: Naoorlogse Aston-Martins, de zescilinders

Auteur: , 34 Reacties

Het is één van de meest populaire merken. In de categorie “boven de anderhalve ton” althans, want het instapmodel kost momenteel al ruim honderdvierenzestigduizend euro. Vroeger waren ze minder populair, maar hadden ze alleszins een vergelijkbaar “Gentlemen” imago. Welke modellen waren dit allemaal? Het beperkt zich tot naoorlogse modellen aangezien vooroorlogse Astons haast niet op de straat te vinden zijn. Deel I gaat over de zescilinder modellen, aangezien dat over het algemeen de oudste categorie is.

Aston-Martin DB2

Waar de DB1 een oplage van veertien exemplaren bedroeg, wordt die alvast over geslagen. De DB2, die in 1949 het levenslicht zag, werd daarentegen een volwaardige en uitgebreide serie. De DB2 Coupé was het model zoals hij aanvankelijk op de markt kwam. Een tweezitter die aan werd gedreven door een 2,6 liter zescilinder die tussen de 105 en de 125 pk leverde. De donkergroene heeft 125 pk aangezien het een Vantage is. Kijk je niet blind op de 72 kW waar de RDW het over heeft, die zitten er ook wel eens naast. De DB2 was er vanaf 1950 ook als cabriolet, die acht keer zo weinig voorkomt als de coupé. Morgen meer over de cabriolet.

Aston Martin DB2 - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB2 - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB2 - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB2 - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB2 - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB2 - Foto Jim Appelmelk


Aston-Martin DB2/4

Dit was een echte 2+2. Dat wil zeggen: men gaf op dat het een 2+2 was, maar in wezen was het alsnog een tweezitter maar dan 17 centimeter langer, om nog eens 5 cm te groeien in 1957. De auto is niet alleen aan de hand van die paar decimeter verschil te onderscheiden van de DB2, maar ook aan de hand van het achterste zijruitje (vergelijk foto’s 4 en 7) en de achterklep (foto’s 3 en 8). Het was nu een hatchback, hoewel de link naar gebruikelijke hatchbacks, die doorgaans wèl betaalbaar zijn, als enigszins onterend kunnen worden ervaren. Hiermee was het overigens wel de snelste stationcar ter wereld, want daar kwam het wel op neer als het min of meer nutteloze achterbankje werd neergeklapt. Voorin zoefde nog steeds een zescilinder, maar de 2,6 liter versie had nu standaard 125 pk en er was ook nog een 2,9 liter versie die 142 pk leverde. Die was er vanaf 1954, een jaar na de introductie van de DB2/4. Het groene exemplaar is een MkI. Er waren ook nog een MkII en een MkIII, die elk weer een iets krachtigere motor hadden en er ook weer als cabriolet waren. Die werden tot en met 1959 geproduceerd, enigszins overlappend met de DB4.

Aston Martin DB2/4 - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB2/4 - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB2 - Foto Jim Appelmelk


Aston-Martin DB4

In 1958 kwam de opvolger van de DB2, die de naam DB4 droeg. De DB3(-S) was er ook nog van 1951 tot en met 1956, maar dit was geen personenauto hoewel een kenteken wel tot de mogelijkheden behoorde. Er werd mee geracet op Le Mans. De DB4 is dus de eerste auto na de DB2 waar je je als spotter om zal bekommeren, natuurlijk óók om het feit dat hij in tegenstelling tot de DB3 wel in noemenswaardige aantallen is geproduceerd. Ook deze keer valt het gamma uiteen in verschillende series, Vantages met meer vermogen, en open auto’s die nog steeds geen Volante heetten. Tevens was er een GT, waarop een met Zagato koets uitgeruste versie voor op het circuit gebaseerd was; De DB4 GT Zagato, één van de meest legendarische GT’s. Niet per se om racesuccessen, want in de 24 uren van Le Mans 1962 viel hij na negeneneenhalf uur al uit. Er staat Zagato op, er zijn er maar 19 van gebouwd, en bijna iedereen vindt hem vreselijk mooi. De waarde van een dergelijke auto ligt rond de paar miljoen euro, een duidelijke indicatie is moeilijk te geven aangezien ze maar af-en-toe worden geveild. Er zijn veel replica’s, maar wel op basis van een DB4 (GT), zoals ook op Interclassics anderhalve week geleden. Die zijn ook enkele honderdduizenden euro’s waard. Late exemplaren, zoals Vantages, GT’s en Vantage GT’s hebben koplampen achter plexiglas, zoals de DB5. Vroege DB4’en hebben de “Triumph” achterlichtjes die destijds op veel andere Britse auto’s te zien waren, die zitten ook op het grijze exemplaar. Wat het grijze exemplaar precies voor DB4 is, is niet bekend.

Aston Martin DB4 - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB4 - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB4 - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB4 - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB4 - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB4 - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB4 - Foto Jim Appelmelk


Aston-Martin DB5

In “Goldfinger”, een James-Bondfilm uit 1964, werd deze auto wereldberoemd. Een zilvergrijs exemplaar speelde daar een hoofdrol in. De auto was uitgerust met onder andere mitrailleurs in de voorbumpers, een schietstoel, een metalen plaat die uit de kofferklep omhoog kwam om te beschermen tegen kogels, en de mogelijkheid om olie uit de auto te laten komen om achtervolgers in een slip te doen raken. Maar eigenlijk was dat een DB4 Vantage MkV. Wat uiterlijk betreft zijn de DB4 en de DB5 de sterkst op elkaar lijkende modellen. Late DB4’s zijn wegens hun overdekte koplampen en drievoudige ronde achterlichten zelfs lastig van DB5’s te onderscheiden. De DB5 heeft een 90 mm langere wielbasis om meer ruimte achterin te bieden – Waar de DB2/4 al krap was, had de DB4 blijkbaar ook nog niet genoeg beenruimte achterin te bieden. Voorin lag het grootste verschil met de DB4, hoewel het vermogen er niet heel veel op vooruit was gegaan. Aanvankelijk leverde de 3,7 liter zescilinder van de DB4 240 pk, later kreeg het blok grotere kleppen, betere carburateurs, en een hogere compressieverhouding waardoor het vermogen tot 266 pk steeg. In de 4,0 liter motor van de DB5 was dit 282 pk. Het koppel was ook gestegen. Er kwamen maar liefst drie verschillende versnellingsbakken beschikbaar, waarvan een vijfbak van Friedrichshaven het opmerkelijkst was. Deze was oorspronkelijk ontworpen voor de Maserati 5000GT. Ook uit die periode, maar nòg een stap voorbij de DB5. Van de Maserati werden er uiteindelijk 32 gebouwd inclusief 1 cabrio, van de DB5 898 buiten de 123 Volantes om (eindelijk geen Convertible meer!), èn 12 Shooting Brakes (!).

Aston Martin DB5 - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB5 - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB5 - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB5 - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB5 - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB5 - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB5 - Foto Jim Appelmelk


Aston-Martin DB6

In de evolutie van de ruimte achterin had de DB6 een nieuwe daklijn gekregen, wat na de extra beenruimte in de DB5 (en nog 90mm extra wielbasis in de DB6!) nu ook extra hoofdruimte bood. De DB5 was iets langer dan de DB4, de DB4 bood meer ruimte dan de DB2/4 en de DB2 was niet eens bedoeld voor vier personen. Door de nieuwe vormen van de auto oogde deze wel weer zwaarder dan de DB4 en DB5, die met hun scherpe hoeken en lijnen een slanke indruk wekten waar de DB6 massiever oogde. De zescilinder die voorin zijn werk deed leverde 282 pk, net als in de DB5, maar dat werd 314 voor de MkII (laatste 244 exemplaren, afgebeelde grijze auto. Herkenbaar aan randjes om spatschermen) en 325 voor de DB6 Vantage. Er werden van de dichte DB6, MkI, MkII en Vantage dus, maar liefst 1.572 exemplaren gebouwd. Bijna twee keer zo veel als van de DB5! Van de DB6 Volante werden er 178 gebouwd, waarover later deze week meer.

Aston Martin DB6 - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB6 - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB6 - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB6 - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB6 - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB6 Mk II - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB6 Mk II - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB6 Mk II - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB6 Mk II - Foto Jim Appelmelk


Aston-Martin DBS

Na een versie met zescilinder (afgebeeld), achtcilinder (1969) is er inmiddels ook een versie met V12 te koop (2008). Inderdaad, Aston-Martin is namen aan het recyclen. Dat is tegenwoordig heel erg “in”, Rolls-Royce doet er ook al aan en heeft zelfs de term “Drophead Coupé” weer van de plank gehaald. Afgebeeld is de auto waar de naam DBS vandaan komt. En het grappige is dat men óók toen geen idee had waar de S voor stond. Gewoon DB van David Brown, en er dan een S achter plakken zoals men dat wel vaker doet bij auto’s. In 1967 kwam de DBS naast de DB6 op de markt, en had zelfs dezelfde motor voorin. Dat maakte hem iets langzamer dan zijn toen al redelijk verouderd vormgegeven broer aangezien de DBS nogal wat woog, dus in 1969 kwam er een DBS V8 met een cilinderinhoud van 5,4 liter, zoals we dat ook kennen uit de tot 2000 gebouwde V8 Vantage & family. Afgebeeld is een versie met zescilinder, waarvan er tot 1972 maar 787 van werden gebouwd. Net zo bekend als de DB5 werd de auto niet, terwijl 007 in Goldfinger eigenlijk helemaal geen echte DB5 reed. In On Her Majesty’s Secret Service reed hij wel in een echte DBS, waarvan de voorruit in de laatste minuten werd doorboord met kogels. Hoewel het in de film geen relevant detail moet zijn geweest ga ik er zelf vanuit dat het om een versie met zescilinder ging aangezien de film nog vòòr 1969 werd gemaakt.

Aston Martin DBS zescilinder - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DBS zescilinder - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DBS zescilinder - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DBS zescilinder - Foto Jim Appelmelk


Aston-Martin DB7

Het was een hele tijd stil wat betreft zescilinders aangezien Aston-Martin sinds 1969 met V8 motoren aan de haal was gegaan. De DBS had er eentje meegekregen, en zijn opvolger ook. Die heette dan ook V8… De Lagonda had diezelfde motor, en tot 2000 werd het blok gebruikt in de toenmalige V8’s, die er eveneens als Vantage en Volante waren. Maar ondertussen was Aston weer aan de zescilinder geraakt, eveneens in 6-in-lijn. Voor zescilinders heeft Aston-Martin nooit V-configuraties gebruikt. Het ging om een Ford motor met twee turbo’s. Het platform van de auto kwam van de Jaguar XJS. De auto was bedoeld om de V8 af te lossen, maar aangezien de auto in 1994 al op de markt kwam en de V8 nog zes jaar zou worden geproduceerd was het geen heel serieuze vervanger te noemen. Sowieso was de “downsizing” tot 3,2 liter zo opvallend dat niemand de DB7 vanzelf als opvolger zou zien, maar misschien was het wel een voorbode voor een serieuze opvolger. Zoals in 1999, want toen maakte de DB7 Vantage, met 5,9 liter V12, 420 pk, de titel waar. Daarvan werden er veel meer verkocht, terwijl het design al een jaar of vijf oud was. Wel werd het opgefrist, wat al een enorm verschil maakte. De DB7 zescilinder is in detail nogal goedkoop, vind ik zelf. Het kon de nieuwe voorbumper en velgen wel gebruiken. Er was ook een Volante, die met 879 exemplaren een zeldzaamheid is gebleven. Op foto 8 is een XKR te zien, naast een DB7. In veel details lijken de auto’s op elkaar, ze zijn dan ook beide ontworpen door Ian Callum.

Aston Martin DB7 - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB7 - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB7 - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB7 - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB7 - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB7 - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB7 - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB7 - Foto Jim Appelmelk

Aston Martin DB7 Volante - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB7 Volante - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB7 Volante - Foto Jim Appelmelk
Aston Martin DB7 Volante - Foto Jim Appelmelk

Morgen en overmorgen zijn er nog twee Astons te zien, eveneens zescilinders die veel te maken hebben met deze aflevering. Voor vragen kun je altijd bij me terecht.



34 reacties

Prachtig dit soort merken…
die groene dbs! wat een super auto!
bie-joetiful ^^
Heeeeeeeeeeerlijk weer Appeltje!

Die DB4 is absoluut 1 van de mooiste auto’s ooit gemaakt…

Foto-technisch is die laatste foto ‘DB2/4 in de mist’ fan-tas-tisch!
Een betere ontwerper
DB7 kende ik voor het eerst van NFS3, leuke auto al was het met de SL600 wel de sloomste met een wegligging van waar-moete-we-naartoe
mmhmm zijn niet echt mamma’s mooiste dit merk… ik vind de enige echt mooie die ze ooit gemaakt hebben de V8 vantage RS, maja de DB7 kan ook door hoor….
Nice… Heeft die DB7 de achterlichten van de Mazda 323F uit begin jaren ’90?
Volgens mij ben ik de enige ter wereld die Aston Martins gewoon niet mooi vind. Ik vind de grille niet mooi, de achterkant, het interieur vind ik niet mooi.
Nee, heb er helemaal niks mee, doe mij maar strak Duits.
@Marcel; yup, dat heeft-ie.

Of ‘ze’. Dat heeft ze.
Die DB2/4 heeft wel wat van de Jaguar E-Type.
carsofcoolhaven.nl
Wat kan de wereld toch mooi zijn! De zon begint spontaan door de wolken te breken, hier.
Hier staat een DB2/4 MKIII te koop: http://bronclassics.nl/astonmartin.asp

Erg mooie auto!
Leuk stukje!
@ Appeltje: Die rode DBS stond enkele maanden geleden met exact deze foto’s te koop. Is dat je ware baan, verkoopfoto’s maken?
@ Marrrcel:

Ssshhtt! Niet te hard! ;-)


Ik vind die pre-facelift velgen van de DB7 trouwens wel mooi, zeker de schijfvormige variant.
@Jorrit: LOL :D Zal wel te maken hebben met Ford. Toch een ‘beetje jammer’.
Een andere ‘bekende’ DB S was de wagen van Brett Sinclair in The Persuaders. Dat was een goudkleurige DBS zes-cylinder maar met een V8-badge en V8-wielen. Deze had de kentekenplaat BS1, analoog aan de de ST1 plaat van The Saint. Mooie wagen, volledig gerestaureerd en onlangs in Londen van de handtekeningen van Roger Moore en Tony Curtis voorzien (aan de binnenkant van het kofferdeksel, dat dan weer wel).
@ Appeltje,

Die grijze “DB4”, hoe weet je zeker dat dat een DB4 is en niet gewoon een DB5. Want het grootste verschil aan de voorkant zijn de koplampen. Die van de grijze zijn indentiek aan de DB5 en niet de DB4…
Iemand een antwoord op dit raadsel.

(Ik denk stiekem toch een DB5)
@ Reinout:

Ik denk de hogere luchthapper, die hetzelfde is als bij de eerdere DB4. Bij de DB5 is die een stuk lager.
Aston Martin Rapide
Ik hou van zulke interessante verhalen. Top! Erg vermakelijk om te lezen!
@Jorrit

Das een hele goede, was mij nog niet opgevallen. Maar die spiegels zie je juist weer veel op de DB5. Bij de DB4 vaak niet of andere…
@ vin
Jep, de Houtkampjes, die de rode DBS te koop hadden staan (maar ook alle afgebeelde DB2’s) hebben soms foto’s nodig voor hun website. En ik vind het zelf heel erg leuk om te doen. Een soort win-win situatie dus. Er zwerven op AB, EG, en binnenkort mijn eigen website veel meer foto’s rond van dergelijke uitstapjes :D


@Reinout
Destijds heb ik er uren naar gekeken omdat ik aanvankelijk aan een DB4 GT dacht. Een DB5 heeft een andere happer en andere achterlichten. Deze heeft de “Triumph” achterlichten en die zijn later in de DB4 serie vervangen voor de twee drievoudige units zoals ze ook ongeveer op de DB5 zitten. Later heb ik het nagevraagd (bij degene van de bovenstaan de DB2’s), en die vertelde dat het waarschijnlijk om een DB4 ging. Ook geen GT, want de afgebeelde auto heeft een achterbank. Het is denk ik een soort “ratjetoe” van onderdelen, want de late DB4’s hebben net zo goed plexiglas kappen over de koplampen. Maar zoals ik al zei, ik weet het allemaal niet zeker. De happer is alleen te klein voor een DB5.


Bedankt voor de reacties! Ik hoop dat iemand me kan vertellen of het een DB4 of een DB5 is…
Nice

Prachtige auto’s vind ik. Hoewel de DB3 (die james bond in het boek van goldfinger gebruikt) veel mooier is. Spijtig genoeg waren het geen weg auto’s van nature uit.
Vive la FRANCE!
Mooie foto’s van mooie auto’s!
@ Appeltje

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik zelf probeer er ook nog wel achter te komen. Maar ik denk dat we genoegen moeten nemen met wat je zelf zegt “ratjetoe”. Maar dan lijkt het mij nog altijd makkelijker om de achterlichten en motorkap te vervangen dan de twee voorschermen met lichten etc.
Ben benieuwd naar de uitkomst.
Wat is er eigenlijk gebeurd met de DB8 :)
sommige modellen lijken wel op een jaguar maarja lelijke auto aston martins
love it :$..

alleen jammer van die db7/jag.. zie je toch dat t bijna t zelfde is.. :(

maar mooi merk..
nu een compilatie met de 8 cilinders he :D

naja.. bye!

gr. japp
ookal ben ik overwegend amerikaner liefhebber

maar een stel britse klassiekers is toch een prachtig gezicht
Prachtige auto’s! Die zijn echt spotwaardig! Die DB4 is zo mooi…!! Ga zo door met je spots, hier zitten we op te wachten!
Prachtige auto’s, stuk voor stuk, maar ze lijken allemaal zo op elkaar… Eigenlijk is dat met de huidige Astons nog precies zo het geval.
Leuke foto van die DB7 met de XK trouwens.
NIets gaat boven de DB4 GT Zagato, wat mij betreft misschien wel de mooiste AM.
@ Hupke
Volgens mij was dat een DB2/4 MkIII, maar die wordt inderdaad DB MkIII genoemd. De DB3 was geen personenauto, dus vandaar dat ik dat aanneem. DB2/4 MkIII lijkt redelijk veel op de DB2/4 zoals hierboven.

@Hesp
De DB8 was een conceptcar waaruit naar ik aanneem de AMV8 uit is gekomen (?). Als je googlet op DB8 krijg je verwijzigen naar de AMV8. Vreemd is wel dat de DB8 conceptcar er eerder was dan de DB9, maar de AMV8 later. Anyway, het was geen serieproduct.

@japp
Tsja, zelfde man die het ontwerpt. Die V8 modellen komen eraan, nog 13 nachtjes slapen!
SE-tje! (Spontane erectie)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).