Wat gebeurt er met al die onverkochte auto’s?

Auteur: , 73 Reacties

De fabrieken draaien maar door, maar niemand koopt meer een nieuwe auto in deze moeilijke tijden. Dus waar laat je dan al dat blik? De meest creatieve oplossing komt van Nissan, die haar testbaan in de UK tijdelijk heeft ingezet als parkeerplaats.

Meestal worden de auto’s echter net buiten de fabriek geparkeerd, in het havengebied waar ze het land binnenkomen, of op een oud vliegveld. Zonde van de ruimte natuurlijk, en van de auto’s, want die worden er ook niet beter op. Zo zien we in de gallery hieronder onnoemelijk veel geparkeerde Citroëns, Jaguars, Fords F-150, Toyota’s en Lexussen.

Autoblog stelt voor dat fabrikanten die ècht teveel auto’s hebben er een aantal gaan verloten onder ons en onze bezoekers. Daar mag dan best een grote sticker op met de merknaam hoor, doen we niet moeilijk over. Zo hebben jullie weer wat ruimte, extra exposure op de weg, en wij gratis vervoer en een setje bandjes om op te roken. Win-win situatie toch? (via jalopnik)



73 reacties

Man dit gaat straks lijken op een film als Wall-E :P Overal troep die niemand meer gebruikt ^^
Is dat van Nissan niet gewoon een standaard opslag terrein waar ze alle auto’s dumpen nadat ze uit het schip (zichtbaar in de achtergrond) zijn gereden?
Fabrikanten die hun auto’s vanuit het oosten per boot importeren hebben toch altijd van dit soort terreinen vol staan?
O, maar ik zie genoeg lege parkeervakken hoor. Het zijn gewoon incourante kleuren.
Als er toch zoveel auto’s staan is het een koud kunstje om er één weg te smokkelen als medewerker. 1 missende op zeg 5.000 auto’s valt veel minder snel op dan 1 missende op 10 auto’s.

Zal vast wel ergens een kastje zijn met onnoemelijk veel sleutels! :shock:
Dit is allemaal zo opgelost, er is immers een nieuwe President in de VS die ons allemaal komt redden ! (Tenminste, dat heb ik van de pers vernomen)
@ Art DE SLEUTELS ZITTEN ER GEWOON IN !
@art: wellicht zie ik het verkeerd, maar dat lijkt mij toch gewoon diefstal.. :)

On topic: wat een ontzettende zonde om gewoon door te blijven produceren; verloren energie, grondstoffen, geld etc. enz. Blijf het moeilijk vinden om te snappen waarom de autofabrikanten niet wat flexibeler omgaan met hun capaciteit. Aan de andere kant: dit is het moment om wachtlijsten weg te werken (Nissan had toch 1 jaar wachttijd met die cashqai?)
Dit doet me denken aan dat gigantisch vliegveld dat Jeremy Clarkson ooit besprak. Is ook te vinden op google earth ;)
@art:
Lijkt me dat alle chassisnummers genoteerd zijn.
Misschien dat ze er niet direct achterkomen, maar op den duur zullen ze toch iets gaan missen…
(Denk overigens dat daar ook genoeg camera’s hangen)
als ze hun XF’en niet kwijt kunnen mogen ze er altijd een aan mij geven!
Als ik daar was dan zou ik me helemaal uitleven met molotov cocktails.
WOW!

Die foto’s zijn echt schitterend!!
Wat een bizar gegeven is het toch… Aanbodgestuurde prodcutie is zoooooo 2008!!

:D

Vooral die Jags XF zijn geweldig om te zien, daar staat een paar centen!
@Majinstar
Dat is nou een hele volwassen reactie.

Serieus, wat is het dat de één meteen een auto wil jatten en de ander ze maar meteen in de fik wil zetten. Zitten jullie in een franse buitenwijk ofzo?
Ik denk nu wel dat enkele foto’s getrokken zijn op de havens zelf. De wagens wachten daar gewoon om verscheept te worden. dus misschien enkele misleidende foto’s :) al zijn de Nissans onder het stof wel degelijk té veel gemaakt
Ze moeten af van een push-strategie en overgaan op een pull-strategie. Vanarf onderen beginnen, ofwel de klant. Vraag bepaalt het aanbod. Dat is echter wel makkelijker gezegd dan gedaan…
Dit is geen standaard opslagterrein van Nissan. Nagenoeg alle Nissan compounds in Europa zitten vol. Compound in Amsterdam waar nagenoeg alle Europese Nissan’s binnen komen zit ook helemaal vol, ongeveer 17500 auto’s.

Na het niet verkopen is dit een erg groot probleem voor de logistieke afdelingen. Er is gewoon bijna geen plaats meer om auto’s op te slaan.

Mijn suggestie: Weggeven die auto’s, en doe mij maar een GT-R;-)
En dan heel leuk een sleutel toegeworpen kregen met de tekst:
“Kan je even die auto halen voor me? Ik ben alleen even vergeten waar die staat.”
@ Oom Agent.
Dat klopt, als doorvoer punt. Er zijn er nog meer bijv. in Antwerpen en havengebied in Rozenburg/Rotterdam. Die auto’s worden vanuit daar door gestuurd over heel Europa (IJsland, Zwitserland, Duitsland, Frankrijk etc.).
@ Powerslide: Weet jij hoeveel voordelen het heeft als je al die auto’s in de fik steekt. Je hebt licht, warmte en ruimte.

Het enige wat je er aan over houdt is misschien een berg metaal & al dat rook kan je opvangen en bio wapens mee produceren om Irak binnen te vallen of Noord-Korea. Recycling.
Alsof dit bijzondere fotos zijn ze zeggen niks over het wel of nie verkocht zijn van de autos.

En daarom staan deze autos gewoon te wachten op de planning logistiek tot ze de vrachtwagen opmogen, om afgeleverd te worden bij de dealer welke deze dan weer na de afleverbeurt overhandigd aan de klant die al een paar weken/maanden op ze auto zit te wachten.
er staat een jaguar met motorpech (motorkap open) tussen, die wil ik niet;)
Ik werk in een haven zoals op de foto’s en ik moet zeggen dat de uitval van vraag verbijsterend is. er staan honderden auto’s van oude modellen en soms wordt de introductie van een model (focus RS) uitgesteld met maanden tegelijk. soms omdat er nog teveel voorraad is van een ouder model (ka) en soms ook niet..
Ja en ze mogen ook wel een paar GT-R’tjes en Skyline’s MET sleutels op mijn parkeerplaats “te wacht” zetten hoor! :)
Trouwens, half jaar geleden nog in Duitsland geweest in het havengebied. Daar stonden serieus hele treinen vol met alleen maar nieuwe M3’s bijvoorbeeld.
En ik maar denken dat tegenwoordig elke auto pas geproduceerd werd nadat die door de klant besteld was.
hmm dat kleine circuit daar van welk merk is dat of waar ligt dat ergens?
Zo ongewoon is dat nu ook niet, kijk maar eens naar de terreinen van D’Ieteren, waar het altijd zo vol staat: http://tinyurl.com/8ewam2
Je mooet s kijken hoe leeg die parkeerplaatsen zijn als bij ons de BPM wordt afgeschaft :)

Floep floep…leeg!

Nouja…als er straks helemaal geen nieuwe auto’s meer verkocht worden….komen ze misschien tot bezinning…het zijn tenslotte ChristenDemocraten…die kennen dat woord wel :)
Op zich zijn deze beelden eigenlijk helemaal niet zo bijzonder, helemaal niet als je er rekening mee houdt dat de gemiddelde autocarrier zo’n 5000 auto’s meeneemt – dat zijn dan wel de carriers die wereldwijd traden-
Het wordt anders als er weilanden vol gezet worden met onverkochte auto’s, Bremerhaven, de grootste ‘hub’voor auto’s stroomt inderdaad nu langzaam vol.
Je moet er ook rekening mee houden dan fabrikanten hun produktie lang vooruit moeten plannen, erop inkopen en er hun logistiek op afstemmen. Een fabrikant kan gewoonweg niet van de ene op de andere dag de produktie stilleggen, het zijn logge organisaties. Bij GM in Antwerpen stond vorige week niets op de parkeerterreinen, GM Antwerp ligt dan ook nagenoeg stil
Nou kom op, we maken een deal met Jaguar, iedereen hier koopt een XF voor de vriendenprijs van 1000 euro. Hebben zij weer ruimte, en wij een leuke auto!
:mrgreen: Wel grappig om te zien aan sommige reakties (“Zo ongewoon is dat nu ook niet”, “Alsof dit bijzondere fotos zijn ze zeggen niks over het wel of nie verkocht zijn van de autos”, “Ik denk nu wel dat enkele foto’s getrokken zijn op de havens zelf. De wagens wachten daar gewoon om verscheept te worden. dus misschien enkele misleidende foto’s”) dat sommigen hier blijkbaar familie zijn van de struisvogel en hun koppies zeer diep in het zand hebben…

:?: Zo ongewoon is dat niet…? Heb je wel eens gezien hoe véél auto’s daar nu staan vergeleken met toen de automarkt nog wel goed liep…?
Die auto’s wachten daar gewoon om verscheept te worden…? Naar wie dan? Niemand wil ze kopen, dat is nou net het levensgrote probleem!

:-( Maar goed, ga vooral niet zelf kijken en vergelijken en doe vooral alsof er niets aan de hand is- shop ‘till you drop en geef vooral je geld uit aan nieuwe auto’s want dan blijken jullie misschien wel de redders van de stagnerende economie. Intussen houdt de rest van ons voor alle zekerheid toch maar even de knip op de beurs, vraagt even geen lening aan voor nieuw blik op de weg en kijkt even de kat uit de boom of we over een half jaar nog wel een baan hebben… :-?
@ Jandepandaman

Wel eens van de Brookland terminal in de Botlek gehoord? Daar staat het sinds jaar en dag zo vol met auto’s. Dus de foto’s in de haven gebieden zijn misschien wel misleidend. maar dat volgestampte vliegveld daar in tegen…..
De Jaguars zijn niet onverkocht, maar wachten op uitlevering. De XF heeft een kleine facelift ondergaan (nieuwe spiegels, nieuwe Diesels, nieuwe V8) die zijn offieciële introductie in maart heeft. De pers mag er in februari eerst mee rijden. Jaguar bouwt alleen on-demand.
@Bas: “Je mooet s kijken hoe leeg die parkeerplaatsen zijn als bij ons de BPM wordt afgeschaft ”

En op welke terreinen gaan al die tweedehands-inruilers dan staan die vervolgens geen drol meer waard zijn..?
-edit: nutteloze bijdrage-
Tering veel :P
ziet er wel leuk uit van bovenaf kan je typografisch mee bezig zijn
Volgens mij is die foto van die XF’s gewoon een momentopname van een 12-baans snelweg waar enige filevorming aan het ontstaan is. Een promotiefoto om aan te geven hoe fockin’ goed het gaat met Jaguar en de autowereld in het algemeen :D
@Jorden- Het valt mij op dat bijvoorbeeld in Vlissingen in het haventerrein ze de parkeerterreinen niet kunnen aanslepen om auto’s te parkeren. Waar je tot pakweg een half jaar geleden of zo enkele terreinen had, heb je nu vele terreinen met hekken er omheen, met tijdelijke bruggen aan elkaar verbonden en met echt massa’s auto’s er op. En dat zelfde scenario zie je op wel meer – haven- gebieden in Nederland. Dat is echt een verschil met voorheen.

Maar goed, als we hier denken dat er niks aan de hand is en dat dit normaal is, dan hoeven die autofabrikanten en de werknemers daar zich ook geen zorgen te maken- Auto’s produceren doe je dus blijkbaar niet om consumenten met auto’s te laten rijden, maar om op eigen kosten van die fabrieken grote stukken land mee te bedekken. ;-)
@FrankyCash tuurlijk niet -edit: lief blijven- waarom staat die motorklep dan open…:?
Net zoals Art zegt

ik zou het ook niet kunnen laten, om 1 wagen te laten verdwijnen! in die hele hoop moet zeker doenbaar zijn, tuurlijk zijn de chassisnummers wel genoteerd, maar eer dat iemand merkt dat er effectief 1 wagen mist, zijn ofwel:

– feiten verjaard
– zou het de producent geen *** kunnen schelen, zeker niet om er een hele rechtzaak aan te hangen! :)

probleem blijft natuurlijk wel dat je met een gestolen wagen rijdt, gewoon ff plezier mee beleven en nadien voor onderdelen verkopen
@Super,

Als auto’s langere tijd stil staan staat de motorkap normaal gesproken altijd een stukje open. De accupolen worden losgehaald om te voorkomen dat de accu leegtrekt. De motrorkap open laten scheelt weer een handeling in het proces…

En ik denk ook idd dat deze foto’s misleidend zijn. Als je ziet wat de gemiddelde productie is van een merk dan staan deze parkeerterreinen idd zo vol als op de foto’s, klaar om verscheept te worden. En dat herhaalt zich elke dag weer dus ze staan idd elke dag vol.

En die opmerking van een push-strategie naar een pull-strategie is natuurlijk flauwekul. Dit is denk ik in 80-85% van de gevallen al zo dat de klant een custom auto besteld, met dus langere levertijd. De geproduceerde voorraadauto’s zijn echte basic auto’s voor de niet al te kritische koper. is ook wel logisch want als een leaserijder zijn auto in de prak rijdt wilt deze binnen een week weer op pad zijn. Deze zal dan minder kritisch zijn en de auto kiezen die het dichtst bij zijn wensen komt.

Ze zullen altijd voorraadauto’s blijven produceren om de buffer op te vangen. Alleen is de vraag hoeveel ze moeten produceren… Veelal wordt vanuit de fabriek de importeur ermee opgezadeld, die op zijn beurt een in eerste instantie interessantie deal aanbiedt aan de dealers. Maar de enige die er wat aan verdiend in de supply chain is de fabrikant.
Puik idee Ruben, want die mooie parking van hun wordt binnenkort ook te klein.
Welles, nietes, welles, nietes, … Schokkend, normaal, …

De tijd zal het uitwijzen.

Maar voor zover ik het begrijp, hebben we nu toch echt even een periode dat fabrikanten echt veel meer produceren dan ze kunnen afzetten. En dat betekent dus dat die teveel gebouwde auto’s ergens moeten worden opgeslagen en dus heb je steeds meer volle opslagterreinen omdat de afzetcijfers echt forse dalingen tonen. Tegelijk is het eigenlijk te duur voor ze om minder te gaan produceren en dus komen ze nu met z’n allen zwaar in de knel te zitten en moeten ze mensen gaan ontslaan. Maar ook stilstaande productielijnen in dergelijke fabrieken kosten grote kapitalen aan geld. En dus moeten ze eigenlijk veel auto’s blijven produceren om het systeem en zichzelf in stand te kunnen houden. En dus slippen die parkeerterreinen vol omdat mensen even geen auto’s meer willen kopen en omdat die fabrieken in het huidige systeem eigenlijk niet zonder kapitaalvernietiging minder kunnen produceren. Alles in dat systeem is gericht op meer produceren. Productie verminderen is geld verliezen. Productie gelijk houden of meer produceren is geen verlies maken of winst maken.
Jongens… Wie bewaart eigenlijk de sleutels van die 100.000 auto’s op de parkeerplaats??? :P
hahahahah hele goeie @RR V8

als jij ze allemaal heb, krijg je van mij een knuffel als je er mij 1 blind gratis geeft :P
Dit verhaal is een beetje onzin.
De Google Earth plaatjes zijn al vrij oud (minstens 2 jaar) dus dit is een moment foto van ongeveer 2 jaar terug.

Deze plaatjes hebben dus niks te maken met de huidige situatie!
Vive la FRANCE!
Mooie foto’s! Maar gebeurt dit altijd (met alle nieuwe auto’s)? Ik zou niet willen dat als ik een nieuwe auto koop, hij, voordat ik hem ga gebruiken, maanden in een een of andere haven heeft gestaan, zeker niet in de vrieskoude als die Micra. Een nieuwe auto moet direct uit de fabriek komen.

@ Tom

Waar dan?
Mika_Hakkinen
Doe mij maar die rode hahahahahaha
Misschien kunnen de fabrikanten de auto’s in een bepaalde vorm of als woord zetten. Wie als eerste via Google Earth het woord of het figuurtje vindt, mag een auto uitzoeken.
En wat stel je dan voor, Sjoerd?

– Maak Ons Los!!! ?
– Failliet ?
– Verouderd Model ?
– Overschot ?
– … ?
@Oversoft
Als ik mij goed heb laten informeren, worden de chassisnummers pas geregistreerd zodra ze bij de dealers terecht komen. Daar wordt eveneens ingegeven welke kleur, uitvoering en etc. bij het chassisnummer behoort.
Dus om even op jouw punt terug te komen, ik denk niet dat ze allemaal zo goed geregistreerd zijn. En de sleutels zitten er vaak nog in, dat is ook zo bij de auto overslag terreinen hier in de buurt.
Je snapt nu wel waarom ze de productie stilleggen. Er is simpelweg geen ruimte meer om ‘vooruit te werken’. En ik denk dat nog voordat alle auto’s verkocht zijn, er zich alweer een vernieuwing aandient, dus dan zit je met verouderde modellen. Nee, dan maar even stilleggen.
Ben benieuwd of de voorraad dan altijd klopt :P

Hoogstwaarschijnlijk wel… Lijkt me gek als je zomaar met zo’n auto van het terrein af kan rijden… maar wie weet
@Vive la france:
dan heb je toch dikke pech, want bijna alle auto’s die je kunt kopen zijn al tijden terug geproduceerd. kijk maar eens in je eigen auto na: de dag dat je hem bestelde (of ophaalde) en de datum waarop de onderdelen geproduceerd zijn. Alleen bij een polo die enkele jaren van mijn ouders was, was het zo dat de productie datum van de onderdelen SLECHTS 2 maanden voor aflevering waren. Met de Golf, 306 en Passat was dit niet het geval en zaten er soms gaten tussen van 8 tot 11 maanden!
Sleutels zitten altijd op de auto’s, hier hebben we een opslag plaats voor Ford, Volvo, Land Rover, Range Rover en Jaguar. De sleutels zitten niet op het contact maar liggen in de deurvakken aan de bestuurderskant (tegen leeglopen van de accu)
ongelofelijk!!!
@RR V8,

Is natuurlijk logisch dat de sleutels zich nog in de auto bevinden. Alsof een chauffeur / terreinknecht tijd heeft om op en neer te lopen om een sleutel te gaan pakken…


@Aero, wat betreft de chassisnummers, deze zijn al bekend op het moment dat de auto’s de fabriek uit komen rollen. dan komt er al een sticker op met chassisnummer, model en codes voor de uitvoering etc. Hoe wilde je anders je supply chain (keten) inzichtelijk maken?
Wat ik niet snap, is waarom ze bepaalde auto’s (bijvoorbeeld Jaguar XF) van tevoren bouwen.
Ik neem aan dat wanneer je zo’n auto koopt, hem helemaal naar eigen wensen willen ‘spec-en’?!
Bij de ECT staan ook een paar 100 wagens gestald ivm ruimtegebrek bij Broekman auto’s in Rozenburg
Waar zien wij dan Citroens?
…”En op welke terreinen gaan al die tweedehands-inruilers dan staan die vervolgens geen drol meer waard zijn..?”…

Ik heb zo’n vermoeden dat dat ergens op het Afrikaanse continent gaat zijn :)
@Thomas Bol

Ten noorden van Parijs.
Goed de oostzijde checken.
:O omfg :O

dat zijn nogal wat autotjes ja :O

zou t opvallen als je er eentje jat daarzo? :O

lets try :$..

gr. japp
Nu mogen ze wel hele goeie autoverkopers binnen halen :P
Dit is niet best, alles zit bijna stampvol. Vooruit werken heeft geen zin. Dan maar een weekje of 2 op vakantie!
Als er zoveel nieuwe auto’s onverkocht staan, waarom is die levertijd dan nogsteeds zo lang? Ik ben al maanden aan het wachten op mn auto.
@ Ralph- Ik zou zeggen: Ga eens babbelen met meedeneming van enige foto’s als bewijs…?

:-P
@ ralph,

Omdat jij waarschijnlijk wat opties hebt genomen die standaard niet aanwezig zijn op de voorraadmodellen…
Ik heb wel een gehoord dat rover in zijn nadagen de grootste afnemer van camouflagenetten in Engeland was, om de enorme hoeveelheid onverkochte auto’s die geparkeerd stonden op oude vliegvelden te bedekken. Ik weet niet of het waar is, maar als ik deze foto’s zie kan ik me er iets bij voorstellen.
Ben in de markt voor een andere auto, maar de dealers willen ook al niet meewerken. De inruilwaarde van mooie tweedehands auto’s is een giller van de bovenste plank, maar voor de auto’s die ze hebben staan willen ze nog wel de hoofdprijs vangen. Tja, dat werkt dus ook niet. Ik wil best wat bijleggen, maar om nou te moeten constateren dat de afschrijving van m’n eigen wagen ineens met 50% is toegenomen …

Natuurlijk ook met dank aan de ratten uit Den Haag. Door de afbouwing van de BPM daalt de waarde van gebruikte wagens sneller => afschrijving gaat omhoog. Kan het best missen, maar bedacht me van de week dat het waarschijnlijk de voordeligste oplossing is om nog even wat langer in m’n oude wagen rond te blijven rijden. Ook beter voor het milieu, de nieuwe versie gebruikt toch maar 30% minder ;)
HN Autotransport (Hödlmayr Group) in Tongeren staat ook altijd zo vol.
http://maps.google.be/maps?f=q&hl=nl&geocode=&ie=UTF8&om=1&q=overhaem+tongeren&ll=50.76983,5.482757&spn=0.005028,0.013733&t=h&z=17&lci=lmc:panoramio,lmc:wikipedia_nl
De sleutels zitten er hier ook gewoon op.
die voorraad auto’s verkopen ze zeker met verlies dat kan toch niet anders wie wil er nou een auto die een jaar of langer op 1plek heeft gestaan…tenzij je dus een geweldig aanbieding krijgt.
Wat gebeurd er ins hemelsnaam als een van de leveranciers falliet gaat? worden deze auto’s dan geveild, en zo ja, waar dan? :P
Als de diverse importeurs en betreffende regeringen nu eens een goodwill actie zouden ondernemen? Alle mensen die geen strafblad hebben kunnen voor de helft van de prijs een nieuwe auto uitzoeken! Op die manier wordt de voorraad kleiner en profiteren de mensen die hun leven lang netjes hebben geleefd ook eens een keer.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).