Porsche 911 GT3 RSR is verbeterd

Auteur: , 55 Reacties

Het circuitbeest van Porsche is verbeterd. De 911 GT3 RSR is geoptimaliseerd om nog beter voor de dag te komen tijdens verschillende races.

De vernieuwde GT3 RSR kreeg ruimere luchtinlaten in de voorbumper en de voorklep. Dat is nodig voor de grotere boxermotor die groeide van 3,8 naar 4,0 liter en nu goed is voor ongeveer 450 pk bij 7.800 toeren. Het vermogen wordt via een zesversnellingsbak met sequentiële bediening overgebracht naar de achterwielen.

Porsche heeft de aerodynamica verbeterd. Hier kwam een grotere en verstelbare achterspoiler aan te pas. Verder werd het gewicht beteugeld op een nette 1.220 kilo en het verbeterde remsysteem zorgt ervoor dat al het metaal ook weer vlot tot stilstand komt.

Voor de bestuurder is een nieuw multifunctioneel display gemonteerd dat de minder ervaren racer laat weten wat het beste moment is om te schakelen. Daarnaast kunnen verschillende instellingen via de boordcomputer worden veranderd. Om het in- en uistappen te vergemakkelijken heeft Porsche het punt waar de olie moet worden bijgevuld naar achteren verplaatst.

Porsche gaat met de GT3 RSR racen in de GT2 raceklasse. Porsche behaalde vorig jaar o.a. successen door de American Le Mans Series op naam te schrijven evenals de 24 uur van de Nürburgring. Dat succes houdt Porsche graag vast.

Porsche heeft nu drie raceversies van de GT3: de Cup, de Cup S en de RSR. Voor de RSR vraag Porsche 380.000 euro exclusief BTW.

More engine capacity and improved aerodynamics

Stuttgart. The successful Porsche 911 GT3 RSR takes off into the new model year with extensive modifications. The most powerful race car based on the Porsche 911, which last season secured wins in the American Le Mans Series and at the Nürburgring 24 Hours, competes in the GT2 class at international long distance races. The most distinguishing feature of the new GT3 RSR is the redesigned front with large air outlets on the front hood. Under the light-weight bodyshell, as well, major changes were made to the quickest 911.

Noticeable at first sight are the air outlet slots, or the so-called louvers, on the front hood: an indication of the completely redesigned air ducting of the radiators, which became necessary through the new design of supply and discharge air with the installation of an optional air-conditioning unit. The aerodynamics under the rear underwent further optimisation. The rear wing now features a wider adjustment range. The weight-optimised brake system and the lighter wiring harness contribute to further improved handling, compared to the predecessor model.

The capacity of the well-known six-cylinder boxer engine increased from 3.8 to 4.0-litres. After another reduction in the size of the air restrictors for the 2009 season, the engine now delivers around 450 hp (331 kW) at 7,800 revs per minute and develops a maximum torque of 430 Nm at 7,250 rpm. The rev limiter of the efficient six-cylinder unit kicks in at 9,000 rpm. Compared to the forerunner, the rev level for a given power output was significantly lowered. Thanks to this, the engine features an optimised torque curve and offers better driveability.
In the cockpit, a new multi-function display located above the dashboard indicates the opti-mum moment to change gears. Another new feature is the programmable multi-function, onboard supply system control device, giving teams the choice of many individual functions. One of these is the infinitely adjustable blinking frequency of the lights in the front apron, which helps to immediately recognise race cars when they enter the pits in the dark. For eas-ier servicing under race conditions, other modifications were made. The GT3 RSR now fea-tures a new air-jack system with overpressure valve. The oil refill with fast filling function has now moved to the rear lid, giving mechanics better access.

Aside from GT3 Cup and the GT3 Cup S, the GT3 RSR is the third race car based on the Porsche 911 offered by Porsche Motorsport. About 20 of the successful long distance racers have been built in Weissach and are now being delivered to customer teams around the world. The GT3 RSR costs 380,000 Euro plus VAT specific to each country.

Technical Description Porsche GT3 RSR (2009)

Engine: Water-cooled, six-cylinder boxer engine; four valves per cylinder; dry sump lubrication; individual throttle butterflies; fuel injection; air restrictors 2 x 29.5 mm.

Bore: 102.7 mm

Stroke: 80.4 mm

Capacity: 3,996 cc

Power output: 331 kW (450 bhp) at 7,800 rpm

Max. Torque: 430 Nm at 7,250 rpm

Max. revs: 9,400 rpm

Transmission: Six-speed gearbox with sequential jaw-type shift; oil/water heat exchanger; single-mass flywheel; hydraulic disengagement lever; three-plate carbon-fibre clutch; rear wheel drive; limited-slip differential 45/65%.

Body: Monocoque body (basis GT3 RS) of hot-galvanised steel; aerodynamically optimised front end with front spoiler; aerodynamically optimised front underfloor; adjustable rear wing; 90-litre safety fuel tank with fast filling function; air jack; welded-in safety cage; bucket-type racing seat (on driver’s side only) with flame-resistant seat cover; six-point seat belt adapted for use of the HANS Head and Neck Support; electric fire-extinguishing system.

Suspension:

Front: McPherson spring strut axle; Sachs four-way gas pressure dampers; double coil springs (main and ancillary spring); front axle arms adjustable for camber; adjustable sword-type anti-roll bar on both sides; power steering.

Rear: Multi-arm axle with rigidly mounted axle sub-frame; Sachs four-way gas pressure dampers; double coil springs (main and auxiliary spring); rear axle tie-bar reinforced and infinitely adjustable; adjustable sword-type anti-roll bar on both sides.

Complete suspension infinitely adjustable (height, camber, track).

Brakes: Brake system with balance bar control.

Front: Single-piece six-piston aluminium fixed callipers; inner-vented, 380 mm in diameter; racing brake pads.

Rear: Single-piece four-piston aluminium fixed callipers; inner-vented, 355 mm in diameter; racing brake pads.

Wheels:

Front: Three-piece BBS light-alloy wheels (11J x 18-34); central bolt;

Rear: Three-piece BBS light-alloy wheels (13J x 18-12.5); central bolt.

Electrical System: Motec display with integrated data recording; multi-function display with integrated gearshift indicator; adjustable traction control; battery: 12 volt, 50 Ah, 140 Ah alternator.

Weight: Approx. 1,220 kg complying with A.C.O. regulations, 1,245 kg complying with FIA regulations.



55 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Sexy achterkant
Mijn GOD, wat een beest!
sebastianchubasco
WAARom nou weer geen foto van de zijkant?!
zou het in de rivaliteit met ferrari een beslissende factor kunnen zijn? denket niet…
wel een mooie auto!
Fapfap mag niet hier op AB, maar wel van toepassing!

Kippenvel.
Excl BTW & BPM? Zeg me nou niet dat je op zoiets BPM betaalt hé, je mag dat neit eens inschrijven? :D

-edit: excuse me, automatisme-
Ja dit is lekker hoor. Pure porno… vooral die kont.
nu nog naar EDO Competition brengen om hem street legal te maken.
Porsche gaat met de GT3 RSR racen in de GT2 raceklasse.

Ligt het aan mij op slaat dat nu nergens op ? Ik dacht dat de GT3 voor GT3 raceklasse diende en GT2 voor GT2 ?
ja hoor schitterend vooral de binnenkant echt mooi
Laat maar, heb dit gevonden op wikipedia:

In 1999, the 993-generation 911 was replaced with the new 996 model. It would be two years before a new GT2 model would arrive, but in that time Porsche had decided to abandon the GT2 for motorsports use, instead concentrating on the new naturally-aspirated 911 GT3.
Brokkenpiloot
Waarom wordt de CO2 uitstoot nou niet vermeld?
DIt doet Nissan beter en voor de helft van de prijs.

Oeps…
Brokkenpiloot
@Ganryu: nee, we gaan het niet weer over de GT-R hebben.
Wat een ding, gewoon mooi door lelijkigheid. Als je hier toch eens een zondag mee mag spelen.

Alleen BPM??? Hij komt toch niet op kenteken??
-edit: excuse me, automatisme-
telt deze ook als porsche in de sneeuw??

;)
gruwelijke achterkant! Dat ding is gelimiteerd tot 9000tpm zie ik.
erm brokkenpiloot, fuck de CO2 uitstoot, bij zo’n auto hoort dat compleet nix uit te maken… circuit auto man…. en nee we gan het niet over de nissan hebben ganryu, die is egt focking lelijk en ook niet leuk om in te rijde (me vriend heeft er een)
En niet eens LED-achterlichten. Hoe durven ze… :roll:
Brokkenpiloot
Sorry spykerboy, dit was cynisch bedoeld. Eindelijk weer eens een auto voor de echte petrolhead. Persoonlijk vnd ik al dat plastic lelijk maar ik zie dit liever dan een Honda Insight of het dak van een Ferrari fabriek. Daar lees ik veel te veel over op AB!
Filmpje??
Is het jullie al opgevallen dat het vermogen van de nieuwe RSR een stuk lager is dan die van vorig jaar?

2008
465 bhp (342 kW) @ 8,000 rpm
Max. Torque 430 Nm @ 7,250 rpm
Air restrictors 2 x 29.5 mm
Max. revs: 9,400 rpm

2009
450 bhp (331 kW) @ 7,800 rpm
Max. Torque 430 Nm @ 7,250 rpm
Air restrictors 2 x 29.5 mm
Max. revs: 9,400 rpm

Ik dacht eerst dat het zou komen door kleinere restrictors, maar die zijn precies hetzelfde gebleven. Waarschijnlijk zal dit dus alleen maar gedaan zijn om het ‘karakter’ van de motor te veranderen. Meer trekkracht onderin oid?

Wie het weet mag het zeggen!
@robbie .. 3% !! is niet te meten .. doen ze voor claims tegen te gaan ofzo ..
voelt zelfs een Porsche klant zich spekkoper aan de dyno-bank ..
Pk punt zit op 7800 maar er is mogelijkheid om door te trekken tot 9400.

Dat is een aardige overmarge. Wel lekker handig als het doorschakelen naar de volgende versnelling voor een bocht meer tijd kost dan het doortrekken in de huidige versnelling.
Normaal gesproken zullen die extra toeren weinig meerwaarde leveren.
ooh wat lekker. Deze wil ik tegen de M3 Race Auto zien: 1150kg 485pk/500nm!
4liter vs 4liter!!
In het gewicht zal het ook niet zitten.. 1225kg 2008 model en 2009 1220 kg….
@ Robbie, het maximale vermogenspunt ligt 200 rpm lager, klinkt misschien niet veel, maar kan betekenen dat de koppelkromme/vermogenskromme heel anders is dan die van de 2008 versie.
jammer dat ik:
A. geen 3.5 ton over heb…
B. er niet mee op de weg mag rijden… (voor races heb je licensie nodig)
Beetje jammer voor Biense Dijkstra die komend seizoen gaat racen met zijn “Nieuwe” GT3 RSR.
@mx5/rx8owner
“Normaal gesproken zullen die extra toeren weinig meerwaarde leveren.”

Die extra toeren zorgen juist dat de auto’s kunnen winnen ;)
Stel je voor je trekt in de eerste versnelling op naar 7800 toeren en je heb de 450pk gehaald, dan ga je naar de 2e versnelling en je hebt dan zeker niet de maximale vermogen dus, zeg maar bij 5500 toeren en je moet dus nog naar de 7800 toe. Dus als je de eerste keer al door trekt naar 9400 dan zal die naar zo’n 7500toeren vallen en zo zul je die tempo en maximale vermogen blijven houden. Met die Race-ontstekingen is de 9400 toeren ook gewoon goed te doen.
Dus als ik de tekst goed lees zie ik dat deze RSR gewoon street-legal is?
Cool :D
oowke waar staat RSR voor? RevvinStreetRacer?
Porsche heeft de Le Mans Series niet gewonnen. De enigste grote prijs die ze dit jaar behaald hebben is de American Le Mans Series en de daarbij behorende races. In Europa werd alles gedomineerd door de F430.
CSL.

Tot een zeker punt ben ik het met je eens. Vaak is het alleen wel zo dat die paarhonderd toeren meer voor de terugval met overschakelen weinig uit maakt.
Bij nader inzien moet ik mijn mening in dit geval toch een beetje bijstellen aangezienhet koppelpunt van dit speelgoed pas op 7250 toeren begint. Dan heeft doortrekken inderdaad wat meer zin. ;)
Pas op 7250 zit. :oops:
Waarom heeft Porsche niet z’n eigen PDK-bak er ingelepeld (DSG). Die heeft zich al bewesen op de NBR met een standaard 911, verschil 10s.
@Trevor, dat gewicht kan nog veel lager zijn hoor ;) Maar de ACO (organisator Le Mans) heeft nou eenmaal een minimum gewicht ingesteld. Anders was deze auto nog wel een stuk lichter geweest :D

@DennieFR, deze auto is dus NIET street legal (ik weet ook niet waar jij dat leest).
@ mxrx8 en CSL: Zonder volledige koppel en pk curves en nog andere data lijkt t mij moeilijk te zeggen waar t ideale schakelpunt zit, maar mxrx8 heeft in zn 1e post wel gelijk met t doortrekken richting bocht. Je hoeft nog niet te remmen, maar er is ook niet genoeg tijd om door te schakelen. Dan zijn die extra 1000 toeren best handig.
@VDS20, heb het even aangepast. In Europa en op Le Mans was de F430 GT veruit superieur.
Pure porno!
@ Robbie

Omdat er met prijzen gesmeten wordt;

”Porsche heeft nu drie raceversies van de GT3: de Cup, de Cup S en de RSR. Voor de RSR vraag Porsche 380.000 euro exclusief BTW.”

Daaruit maakte ik op dat hij street-legal zou zijn,want waarom zou je immers een prijs plakken op een auto die voor de ‘gewone’ man niet te koop is ;)

Mijn fout overingens,daar niet van :D
* Overigens
@DennieFR, maar raceteams moeten toch ook weten hoeveel ze aan Porsche moeten betalen voor hun nieuwe 911 GT3 RSR ;)
Wat lopen jullie de GT-R nou te bekritiseren.. 99% Van de lezers hier kunnen deze porsche toch nooit kopen. Voor de prijs van deze porsche koop je fuckin 4 GT-Rs!
*3 GT-R’s full-option
eindelijk verbetering .. werd hoog tijd ..
Wat een beest van een auto! Jammer dat hij niet street-legaal is.
@ cosa, jij bent de eerste die hier de GT-R noemt. Dit gaat over een circuitracer, niet over een exoot voor op de openbare weg. Ga dus maar weer fijn kwijlen op een lokaal fanboy-forum.

Ontopic:

Een GT3 voor in de GT2 klasse vind ik ook een beetje vreemd. En dat er geen DSG-bak in zit (@ Erik) zou kunnen vanwege de GT2-reglementen die dat verbieden? Weet ik niet zeker, is maar een suggestie.
SJ – Vóór mij waren er al twee personen die de GT-R noemden, dus eerst goed lezen voordat je onzin kwijlt. Ik ben geen fanboy ik ben een realist, welke idioot betaalt er nou 380.000 voor een porsche?
@gently

teams? té rijke mensen?
@ gently:

een raceteam, idioot. Wat denk je, dat dit een zondagsspeeltje is?

En dan de bek nog vol hebben van goed lezen, ha.

check yoself fore you wreck yoself.

foo!
Ze zouden beter eens een totaal andere wedstrijd wagen bouwen. Een nieuwe GT1 bv. Met hun GT2 en GT3 worden ze van hun sokken gereden in de wedstrijden. Aston en Ferrari’s en Mosler blijken pakken sneller dan de Porsche’s de laatste jaren.
Of eens meedoen met de F1. Ze blijken toch geld genoeg te hebben.
de jos om 16:29

Ja, naar EDO ermee… Laat ze er dan gelijk ook een fijn blazertje opzetten…

Beetje mager aan de PK’s nu…
Wow… geweldig!!
Rijke mensen kunnen dit toch ook kopen voor een zondagspeeltje. Elke auto kan aangepast worden. Voor de helft van 380.000 kan je elk andere auto op z’n minst even snel maken, cornering en aerodynamica is een ander verhaal.
Gelukkig maar! Ik was al bang dat ie niet verbeterd zou worden!
niet onaardig, maar ik wacht liever op de RSRS

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).