Gespot: Aston-Martin DB6 Volante

Auteur: , 17 Reacties

In 1966 kwam Aston-Martin voor het eerst met de term die momenteel onlosmakelijk met het merk is verbonden. Na een detour met de bus tot vlak buiten de kern van het Londense spotgebied kwam ik met Maikel in een straat waar onder andere een Gallardo stond geparkeerd, op steenworp afstand van een Gallardo SE. In een zijstraatje stond nonchalant een DB6 op een oprijlaan.

Na 37 “Short Chassis” DB6 Cabriolet’s met korte wielbasis (op basis van de DB5) in 1965 kwam dan eindelijk de term Volante in beeld, toe te passen op vrijwel elke open Aston-Martin vanaf 1966. Afgebeeld is een DB6 Volante MkI die tot 1969 werden geproduceerd. Ook in dit geval heetten de laatste, ietwat gewijzigde DB6 Volantes MkII. Het waren er maar 38, waarvan 9 als Vantage met 325 pk. Afgebeeld is de “minst exotische” versie, waarvan er 140 werden gebouwd. In 1970 had de DB6 een astronomisch hoge prijs van 91.840 gulden. Dat is 41.675 euro. Of nee, zo werkt dat niet. Dat was net zo duur als een Benz 600 Pullmann. Die aller-allerlangste inderdaad! De enige auto die er dan nog overheen ging was… De Aston-Martin DBS! Die was nog tien mille duurder (ruim 10% dus). In plaats van een DB6 Volante kon je ook precies drie E-Types kopen, afgezien van een te verwaarlozen kwantumkorting. Is het nu te begrijpen waarom deze schitterende auto zo ontzettend zeldzaam is?

Aston Martin DB6 Volante - Foto: Jim Appelmelk
Aston Martin DB6 Volante - Foto: Jim Appelmelk
Aston Martin DB6 Volante - Foto: Jim Appelmelk
Aston Martin DB6 Volante - Foto: Jim Appelmelk

Dit was de laatste zescilinder van de week. De volgende week komt er nog een enkele zes-in-lijn aan bod, maar voor de rest alleen dikke V8’s uit de States! Voor meer informatie kun je me mailen.



17 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Prachtige die klassiekers!
-edit: nutteloze bijdrage-
alberto de piento
is idd prachtige klassieker maar jammergenoeg staat deze er naar mijn idee niet mooi onderhouden bij..
Kan natuurlijk aan mij liggen maar kom..
@appeltje.

8cilinders? Krijgen we dan eindelijk de DB4 Zagato te zien?
@ alberto de piento
Als een klassieker dagelijks gebruikt word, zie je gebruikssporen ja….
Lijkt me nog altijd beter dan dat het ding in een garage staat te weg te roesten.
Tsja Appeltje, je weet gelijk wat voor mensen een Aston Martin kochten, mensen die in een Jaguar reden toen ze nog arm waren ! :D
Leuke reportages trouwens !
Heb liever Amerikaanse klassiekers
shelby mustang gt500 eleanor -> mijn ultieme amerikaanse klassieker !
San Sebastiano
@appeltje: mooie spots zoals altijd! Vraagje: zou je eens een serie over Bristol kunnen maken?
Bij een cabriolet ontbreekt toch een deel van het lijnenspel. Zelfs een Aston ziet er dan bijna saai uit… Hoewel het met de moderne beter gesteld is.
Wat een pareltje! Ik kijk al naar die V8’s uit!
Toen auto’s nog auto’s waren…
Ik heb laatst bijna dezelfde gezien :P
Alleen dan int blauw met blauwe kap en Superleggera uitvoering.
*klik op mn naam om de foto`s te zien op autojunk ;)*

Mooie spot btw ;)
De voorkant maakt de auto, de achterkant vind ik minder..
@ appeltje

Hou eens op met die oude bende van ellende!
Nu snap ik wel waarom aston martin jaren lang op het randje van failliesement leefde!
Zijn er geen oude Alfa’s, ferrari’s of maserati’s te spotten?
Ik vind m een beetje achterstallig ogen qua onderhoud….


OF heb ik dat verkeerd ?
Geweldige auto.
Enkel voor mensen met echte smaak en klasse natuurlijk…en ja…de kneuzen konden voor een 1/3 een Jag kopen :)
Ik heb dr in 1981 nog eentje zien staan toen ik bij the queen mom op “bezoek” (als toerist natuurlijk) was. Die had wel een vast dak.
Prachtig!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).